Nabeschouwing WWDC 2007

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 2.699 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Oh voor de duidelijkheid, die 64-bitheid is dus nu al zo voor bepaalde libraries:

code:
1
2
3
4
5
6
[marco@portia marco]$ file /usr/lib/libSystem.B.dylib 
/usr/lib/libSystem.B.dylib: Mach-O universal binary with 4 architectures
/usr/lib/libSystem.B.dylib (for architecture ppc):      Mach-O dynamically linked shared library ppc
/usr/lib/libSystem.B.dylib (for architecture ppc64):    Mach-O 64-bit dynamically linked shared library ppc64
/usr/lib/libSystem.B.dylib (for architecture i386):     Mach-O dynamically linked shared library i386
/usr/lib/libSystem.B.dylib (for architecture x86_64):   Mach-O 64-bit dynamically linked shared library x86_64

Dat wordt dus voor alle libs zo.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2007 @ 23:16:
Dat kan jij wel vinden, maar voor een 64-bit OS heb je een 64-bit CPU nodig, PUNT
http://en.wikipedia.org/wiki/Fat_binary
http://en.wikipedia.org/wiki/Mach-O
http://developer.apple.co...f/doc/uid/20001298-154889

Als je dat gelezen en begrepen hebt praten we verder, goed? Ik wil best met je discussieren, maar zorg dan wel dat je weet waar het over gaat. Apple kan sinds de allereerste experimenten met NextStep en Copland prima overweg met 1 bestand wat op een willekeurig aantal architecturen draait. Niets weerhoudt je ervan een 68K, 68K-Nextstep, i386-NextStep, PA-RISC-NextStep, SPARC-NextStep, 32 bits PPC, 64 Bits PPC, 32 Bits Intel en 64 Bits Intel binary te bouwen die native draait op 9 verschillende computers. En dat gaat evenzozeer op voor /mach_kernel. Erger: de /mach_kernel die je nu hebt draait native op 4 architecturen. (32/64 bits PPC/Intel) Beiden boot 'ie in 32-bits mode, en als het kan vervangt 'ie dat weer door 64 bits. (en ik denk niet dat 'ie ze alle 9 kan booten, maar dat weet ik niet eens zeker..)

Dat is wat OS-X en Apple zo geil maakt. Jobs is in 1988 ergens aan begonnen, en in de loop der jaren is dat talloze malen aangepast, maar de basis van bijna 20 jaar geleden wordt nog altijd gebruikt, en is nog altijd geldig.
CyBeR schreef op maandag 11 juni 2007 @ 23:53:
Dat Microsoft dat niet kan, betekent niet dat Apple 't ook niet kan. Microsoft heeft geen technologie voor multi-architectured binaries, iig niet ingebouwd in Windows.
Voor alle eerlijkheid: de oudere versies van Windows NT kunnen het. Die hebben ooit op 1 van 3 architecturen gedraait, en je kunt 3 binaries in 1 file kwijt, zodat je native op Intel, Alpha en ARC MIPS kunt draaien.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 18:14

alienfruit

the alien you never expected

Niet echt indrukwekkend dat Leopard. Ranzige 3d dock, ranzige transparent menubalk. Mag toch hopen dat het allemaal uit te zetten is. Het is te vergelijk met de Vista interface :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zpottr schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 00:33:
[...]

Het schijnt dus dat je gewoon Basic kunt kopen en die dan registertweaken naar Ultimate !!!!!11
En dan de activatiedatum met 120 dagen extra verlangen? Wow!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

burne schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 00:59:
[...]

Voor alle eerlijkheid: de oudere versies van Windows NT kunnen het. Die hebben ooit op 1 van 3 architecturen gedraait, en je kunt 3 binaries in 1 file kwijt, zodat je native op Intel, Alpha en ARC MIPS kunt draaien.
Zeker? Ik weet dat NT4 op alpha en powerpc (mips afaik niet?) draaide, maar afaik waren apps daarvoor losse binaries per arch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mOrPhie schreef op maandag 11 juni 2007 @ 23:30:
[...]

Bedenk wel dat het een feature is. Met de Quad-binaries van Apple ondersteun je PowerPC en Intel in zowel 32bit als 64bit. Als alle binaries zo zijn, dan heb je alles te pakken. Vervolgens is er een soort chrooted omgeving die on the fly 32 bit libs kan laden voor 32 bit apps.

Daarbij, jou stelling is momenteel net zoveel waard als die van burne. Het is pas zeker als het zeker is. Nu is het louter gissen, dus zo stellig met "punt" erbij is nergens voor nodig. :)
Ik ging ook helemaal niet in op hoe Leopard het afhandelt met universal binaries en whatnot, ik stelde enkel dat je voor een (zal dit dan maar even toevoegen voor de duidelijkheid | puur-)64bit OS simpelweg een 64bit CPU nodig hebt. Dit blijft gelden. Als Leopard gewoon shipt met meerdere versies of hoe je het ook wil noemen, tuurlijk zal het dan werken op een 32bit CPU, waar praten we dan over met zn allen?

En uiteraard zou het niet slim zijn om alle 32bit Mac gebruikers links te laten liggen, dat snapt iedereen :) Nogmaals, daar zei ik dus ook helemaal niets over :)

~Lees nu net ook de post van burne hier een paar posts boven. We praten langs elkaar heen. Jij hebt blijkbaar nogal wat kennis over Apple en hun OS, prima. Good for you (ondanks wat sommige mensen denken, dit is niet sarcastisch bedoeld). Ik had het niet over Apple, ik had het niet over Leopard, ik had het enkel over een enkel64 bit OS.... Windows XP Pro x64 draait niet op een Intel Core Solo bv. Dat Apple het voor elkaar krijgt dat ze dus hetzelfde OS op verschillende architecturen kunnen draaien met dezelfde installatiemedia, hulde, echt, maar daar had ik het niet over ;)
Als we jouw verhaal even voor waarheid aannemen, laten we dan lekker ophouden met de discussie en stellen dat Mac OS X 10.5 Leopard wél draait op alle 32bit Macs (punt? :+)
Niet echt indrukwekkend dat Leopard. Ranzige 3d dock, ranzige transparent menubalk. Mag toch hopen dat het allemaal uit te zetten is. Het is te vergelijk met de Vista interface:(
Dus volgens jou is de huidige interface van OS X (kort door de bocht Leopard zonder transparantie) te vergelijking met XP (Vista zonder transparantie) ?:D

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2007 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Inmiddels is de stream al weer een tijdje online: http://www.apple.com/quicktime/qtv/keynote/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ik moet zeggen dat ik Safari 3 beta wel erg teleurstellend vindt. Vooral omdat je een probleem hebt met tekstselectie namelijk helft van de tijd selecteert het karakters 4-5 posities terug. Hetzelfde probleem wanneer je op links drukt. Erg gek. Misschien nog maars opnieuw opstarten?

Natuurlijk werkt het nu wel goed 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door alienfruit op 12-06-2007 04:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hebm net helemaal bekeken... en heb eigenlijk maar 1 ding te zeggen; toen Jobs de unieke brand new desktop toonde, moesten er bepaalde mensen lachen in het publiek... ik moest eigenlijk ook lachen, omdat ik dus dacht, "haha ome steve heeft ons weer goed liggen met deze Vista-kloon".... maar al gauw werd het voor mij bittere ernst, toen het het ECHTE desktop bleek te zijn...!

Vooral omdat apple altijd al loopt te jammeren dat vista gepikt heeft van apple... dat vond ik veruit een dieptepunt voor apple.

verder zien de nieuwe functies er wel OK uit, maar voor vele dingen blijft het "eerst zien dan geloven" of lets wait and see if anybody will write for it zoals bij die core animation.

en zo vernieuwend vind ik de meeste nieuwigheden eigenlijk niet.... Coverflow voor mn documenten? ik weet wel waar ik alles heb staan, dan hoef ik geen funky animaties meer te hebben... vertraagt de boel alleen maar
iSight... sja... ik ken talloze mac-users, maar niemand die iSight al echt heeft gebruikt.
een miraculeuze alles-opener/previewer... werkt wel mooi, imo maakt hij meteen de quicktimeplayer overbodig :-)....

de netwerkfuncties en 64bit is allemaal wel fantastisch moet ik toegeven, maar toch blijft het eerst zien dan geloven... want zoals bij de safaritesten kan je lezen bij
meuktracker: Apple Safari 3 public beta

klopt er toch een en ander niet met de beweringen van apple.
had eigenlijk ook meer verwacht dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Waar zijn eigenlijk die secret features van MacWorld'07? Ik neem aan dat ze die nog niet hebben behandeld? Ik zie geen nieuwe dingen alleen een paar simple verbeteringen. Een beetje extra transparantie hier en daar, consistente GUI en wat extra tabbladen toegevoegd. Coverflow toegevoegd alsof je dat vaak gaat gebruiken. Niks schokkkends als je het mij vraagt. Nog meer Toys 'r Us dan Vista.

Mag hopen dat ik het gratis krijg via ADC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een gehuil hier. Apple gaat door en vervangt het witte met iets anders, een volgens mij zeer praktische dock en laat 10 zaken zien die je aan kan treffen. Om maar terug te komen op eerdere reacties rond dit soort events: mensen maken er meer van dan het is. Wellicht had je daar niet opgerekend (heel naief imho) maar het is nu eenmaal elke keer zo gebleken.

Bedrijven blijven niet stil staan en straks gebruik jij deze functies ook en loop je weer amen en hulde te roepen omdat apple zo geniaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:37
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 08:09:
Wat een gehuil hier. Apple gaat door en vervangt het witte met iets anders, een volgens mij zeer praktische dock en laat 10 zaken zien die je aan kan treffen.
Inderdaad.. Apple moet ook met z'n tijd mee..
Transparency hadden ze al lang uitgevonden, dus ga niet lopen bitchen dat het bij Vista vandaan komt..

Het dock is inderdaad veel duidelijker, en die balk eronder maakt het stack gebeuren ook nog iets duidelijker, prima imo.

Finder wordt imo wel een beetje een groot 'ding', maar opzich wel weer praktisch, sidebar is ook beter ingedeeld. Laat die beta maar komen d:)b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:15

Maximus

There is no substitute

Ik heb net de filmpjes zitten bekijken, de nieuwe layout is idd even wennen maar ik denk dat het echt goed gaat werken. Zeker dat je de mapjes snel kunt zien en met quick view een snelle preview kijgt van alles.

De nieuwe finder in iTunes stijl is erg netjes gedaan en werkt prima lijkt mij. Enige punt is dat ik hoop dat op moment dat de server er nu mee op houdt dat niet de hele Finder crashed maar dat je gewoon snel het volume kan disconnecten :P want dat stukje prut code mag er nu wel een keer uit.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 17:59
Safari op Windows loopt hier prima, nog geen crashes o.i.d. gehad. Ziet er best goed uit uit, al zijn de smooth fonts wel erg wennen. Leopard ziet er goed uit, stacks lijkt me erg handig, ik gooi nu alles op de desktop en dat wil wel eens rommelig worden.

Enige teleurstelling voor mij was dat er niks wer gezegd over iWork en iLife.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

superjohn schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 08:53:
Safari op Windows loopt hier prima, nog geen crashes o.i.d. gehad. Ziet er best goed uit uit, al zijn de smooth fonts wel erg wennen. Leopard ziet er goed uit, stacks lijkt me erg handig, ik gooi nu alles op de desktop en dat wil wel eens rommelig worden.

Enige teleurstelling voor mij was dat er niks wer gezegd over iWork en iLife.
Das hier wel anders, als ik op een menu optie click knalt hij er direct uit! :(
Ik mis trouwens op de WWDC de nieuwe MacBook Pro die we verwacht hadden :(

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2007 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 09:03:
[...]
Ik mis trouwens op de WWDC de nieuwe MacBook Pro die we verwacht hadden :(
Dus die macbook pro die afgelopen dinsdag geïntroduceerd is moest absoluut bij wwdc erin geperst worden, anders is 't niet leuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:28
Die nieuwe MacBook Pro is al voor WWDC gereleasd.

Net over op Santa Rosa, ik had wel de iMac update verwacht. Maar deze kan ook vandaag nog een update ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:50

dawuss

gadgeteer

Nu ik een dagje de bèta van Safari3 gebruik moet ik zeggen dat ik er erg over te spreken ben. Vooral het searchen en gebruik van accesskeys zijn behoorlijk verbeterd.

En als de nieuwe dropdown & button widgets een voorproefje zijn van de GUI in Tiger dan wordt dat smullen geblazen :9

en volgens mij gehoorzaamt 'ie nu ook beter CSS gestylede buttons dan voorheen

[ Voor 38% gewijzigd door dawuss op 12-06-2007 09:29 ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:14
dawuss schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 09:25:
en volgens mij gehoorzaamt 'ie nu ook beter CSS gestylede buttons dan voorheen
Dat hebben ze al een tijdje gezegd -- Safari 3 zou de ultieme button styler worden ;)

This space intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:45

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Maeslant schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 09:10:
Die nieuwe MacBook Pro is al voor WWDC gereleasd.

Net over op Santa Rosa, ik had wel de iMac update verwacht. Maar deze kan ook vandaag nog een update ontvangen.
De iMac is een consumentenmac, ik kan me voorstellen dat die niet op een Pro evenement wordt aangekondigd. Bovendien hadden zowel ThinkSecret als AppleInsider al verwacht dat de iMac 'ergens in juni maar niet op WWDC' werd aangekondigd. En inderdaad, zoals gezegd is de enige Pro machine vorige week al geupdate - zo komt Apple twee keer in het nieuws :) Ze hebben al eerder gezegd dat er niet meer zo veel product updates op evenementen kwam, meen ik.

Overigens: net even stukje van de keynote gezien, en die Core Animation demo video ziet er echt erg indrukwekkend uit. Hij speelt gewoon tig video's af die allemaal naar voren kunnen worden gehaald en alles. Nogmaals, erg indrukwekkend.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:28

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

alienfruit schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 01:02:
Niet echt indrukwekkend dat Leopard. Ranzige 3d dock, ranzige transparent menubalk. Mag toch hopen dat het allemaal uit te zetten is. Het is te vergelijk met de Vista interface :(
Vista heeft een 3D dock?

Toch maar weer 'ns zoeken dan. :P

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Die 3D dock deed me wel een beetje denken aan Project Looking Glass
Afbeeldingslocatie: http://www.sun.com/software/products/projectlookingglass/ss12.jpg

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 15:33

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Was inderdaad ook precies het eerste waar ik aan dacht, grappig :)

Imo wel een geinige keynote, ik had alleen gehoopt op iets meer 'secret features' van Leopard en eigenlijk ook wel wat van iLife en iWork. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniëlpunt
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

Bashrat schreef op maandag 11 juni 2007 @ 21:01:
Nog iemand die Safari 3 Beta voor OS X (10.4.9) niet geinstalled krijgt?

Zie http://thesneaky.com/filechute/Picture%202.png
Heb je Safari wel in Macintosh HD/Applications staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Boom. there is my PDF (..)"
:+

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2007 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Ik heb nu de hele keynote gezien. Leopard ziet er goed uit, het lijken mij nuttige toevoegingen. Maar ik heb toch nog wel een paar opmerkingen. Het ziet er naar uit dat core animation nog heviger gebruikt gaat worden. Dat is natuurlijk super, maar dat lijkt me niet echt bevordelijk op een GMA950. Dus kijk ik rond op de Apple site, maar daar staat dat core animation gebruikt maakt van de tweede core bij de Intel Dual Core processors: http://www.apple.com/maco...nology/coreanimation.html. Dus dan maakt de graka niet (zoveel) uit? In de keynote zegt Jobs, juist dat core animation wel de GPU gebruikt. Het lijkt met namelijk dat Coverflow behoorlijk zwaar is voor de computer, zeker met allerlei willekeurige bestanden :).

Het volgende gaat over de games. Dat snap ik namelijk niet. Wat heeft het voor nut dat EA hevig gaat inzetten op games voor de Mac? Ik denk dat de helft van de Macs die nu wordt verkocht waarschijnlijk is uitgerust met een GMA950 (Mini, Macbook en 17" iMac). Wil je gamen op de Mac, dan moet je meteen wel een erg duur apparaat aanschaffen? Of zou Apple daar wat aan gaan doen? Ook dedicated GPU's in de goedkopere machines?

[ Voor 5% gewijzigd door Hoedje op 12-06-2007 10:42 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Sweetness, iemand de nieuwe "Web inspector" al opgevallen? :)

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Die zat al in WebKit :)

Grappig trouwens dat er nu in de Debug menu een optie "Turn Off Site-Specific Hacks" zit.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-09 13:05
dawuss schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 10:42:
Sweetness, iemand de nieuwe "Web inspector" al opgevallen? :)
nop maar ik vond het web 2 idee van apple maar niks. je hebt dus altijd je inet nodig. en eigenlijk kun je helemaal geen aps draaie op je iphone. Enige wat je kunt is sites bezoeken. en adressen en telefoon nummers die dan op een website staan bellen.

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Maar WebKit is een developertool (toch?), als dit ook in de "definitieve" Safari zit (vooral voor Windows) helpt dat zeker om meer developers zo ver te krijgen rekening te houden met Safari :)

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Webkit is de browser engine achter Safari...
Is verder geen development tool...

[ Voor 15% gewijzigd door Kaspers op 12-06-2007 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

WebKit is web browser engine van Safari (en de rest van Mac OS X) die open source is. Via WebKit.org kun je de bleeding-edge WebKit downloaden en daar zit de Web Inspector al in. Dus het was wel te verwachten dat dit uiteindelijk in Safari terechtkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

dawuss schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 10:57:
[...]

Maar WebKit is een developertool (toch?), als dit ook in de "definitieve" Safari zit (vooral voor Windows) helpt dat zeker om meer developers zo ver te krijgen rekening te houden met Safari :)
Webkit is de parsing engine van Safari, het is afgeleid van KHTML van Konqueror. Net zoiets als Gecko van Mozilla dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

dawuss schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 10:57:
[...]

Ik denk dat dat ook vooral de insteek is voor het releasen van Safari voor windows: meer compatibiliteit met safari betekent meer compatibiliteit met de iPhone. Dus die devtools zullen er vast wel in zitten. Mits mijn theorie over hun insteek klopt natuurlijk.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Daedalus schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 11:04:
WebKit is web browser engine van Safari (en de rest van Mac OS X) die open source is. Via WebKit.org kun je de bleeding-edge WebKit downloaden en daar zit de Web Inspector al in. Dus het was wel te verwachten dat dit uiteindelijk in Safari terechtkomt :)
Oh, dat wist ik ook wel hoor, die naam is ook gewoon verwarrend, aangezien 'ie voor drie dingen wordt gebruikt:

• De rendering engine
• Het rendering framework
• De browser waar de meest recente versie van de engine in draait

Ik bedoelde dit keer de laatste :P Dat is echt bedoeld voor developers, niet voor end-users.

[ Voor 4% gewijzigd door dawuss op 12-06-2007 11:12 ]

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Inderdaad, in dat opzichte is WebKit meer bedoeld voor developers dan voor end-users. Overigens, om het allemaal nog verwarrender te maken: het programma WebKit wat je download van WebKit.org is een wrapper applicatie die Safari opstart en vervolgens de nieuwste WebKit framework gebruikt.

Maar het is mooi om te zien dat de Web Inspector nu ook in de consumenten versie van Safari komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Jammer dat die inspector er wel in zit, maar XPath support nog niet terwijl dat laatste al maanden in Webkit zit. Zal nog wel niet stabiel zijn dan.

Als die inspector nou nog de mogelijkheid gaf om css en html live te editen a la firebug was ik wel heel gelukkig geweest :)

Hoe koel is het trouwens dat ik deze textbox waar ik nu in typ gewoon kan resizen. Ik blijf dingen ontdekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbles
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 08:00
Ik krijg de keynote vanop de Apple website niet geopend. Is die down of de link dood ofzo? http://events.apple.com.edgesuite.net/d7625zs/event/ wil niet starten met de knop Watch the Keynote

Everything is possible if you really want it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is erg druk. Wacht gewoon een paar dagen. Waarschijnlijk komt er ook wel een Vodcast in iTunes op een fatsoenlijke resolutie.

Leopard gaat zeer vet worden. Ik vind die nieuwe dock en stacks echt geweldig! Alleen die doorzichtige menubar. Yak. Vista stijl. Verder ben ik erg blij met de consistente look van het OS en ook de iTunes-achtige Finder lijkt me erg fijn werken. En ook Quick View lijkt me relaxed. Cover Flow in documenten boeit me dan weer helemaal niets. Gebruik het nooit in iTunes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09-2019
Als ik op mijn MB 2Ghz, 1 GB geheugen, in iTunes coverflow selecteer, en dan snel door mijn albums scroll (4000+ nummers in iTunes) dan heeft hij het er zeker wel moeilijk mee.
Vraag me af hoeveel resources CoverFlow in Leopard gaat smullen.

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik mij afvraag: Hoe werkt Time Machine met een MacBook(Pro)? Uit het filmpje op apple.com haal ik dat zodra je een externe HD aansluit, Mac OS X vraagt of deze voor TM gebruikt mag worden. Betekend dit dat de HD dan gewist zal worden en alleen voor TM beschikbaar is? En hoe werkt het met een laptop? Gezien je daar natuurlijk niet altijd een externe HD aan hebt hangen.

Ik vraag mij af of handmatig backuppen (ik gebruik nu een automator script) niet handiger is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Ben ik de enige die het tegen vond vallen??? Van de 10 features van Leopard zijn er 7 al behandeld bij de vorige WWDC.. alleen een paar kleine dingen veranderd misschien. Ik had stiekem toch wel iets meer verwacht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 22:46

Step

step@tweakers.net#

Ik ben zeer benieuwd naar de nieuwe hardware upgrades van de Mac Mini en iMac, deze laten nou al een tijdje op zich wachten en de software features zijn zeker interessant! Vooral de games gaan de goede kant op. :)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:10

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Eswip schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 12:47:
Ben ik de enige die het tegen vond vallen??? Van de 10 features van Leopard zijn er 7 al behandeld bij de vorige WWDC.. alleen een paar kleine dingen veranderd misschien. Ik had stiekem toch wel iets meer verwacht..
Nee,

Ik vond de keynote één grote anti-climax. Leopard heeft helemaal geen onverwachte coole features die terecht zo lang 'geheim' zijn gehouden. Wat een spin.

In zijn algemeenheid is leopard wel een verbetering, maar my god wat viel dat tegen.

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 12-06-2007 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RD
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-06 11:24

RD

focus

Tsja, dat lijkt wel de algemene rode draad in ieder discussie. Inderdaad graag meer gezien, wellicht komt het nog in oktober. Apple weet altijd wel de spanning goed op te bouwen .... wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

RD schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 13:15:
Tsja, dat lijkt wel de algemene rode draad in ieder discussie. Inderdaad graag meer gezien, wellicht komt het nog in oktober. Apple weet altijd wel de spanning goed op te bouwen .... wie weet.
Ik weet niet hoe het precies is gegaan met de voorgaande os-releases. Ik kan mij echter niet voor de geest halen of er ooit features in bleken te zitten die niet ver van te voren al uitgemolken werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Q schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 13:12:
[...]

Nee,

Ik vond de keynote één grote anti-climax. Leopard heeft helemaal geen onverwachte coole features die terecht zo lang 'geheim' zijn gehouden. Wat een spin.

In zijn algemeenheid is leopard wel een verbetering, maar my god wat viel dat tegen.
De meest spannende ontwikkelingen (Timemachine bijvoorbeeld) waren idd allang bekend. Toch vind ik niet dat je een nieuwe finder en een nieuw dock onder de mat mag vegen als zijnde "geen coole features".

[ Voor 11% gewijzigd door dawuss op 12-06-2007 13:26 ]

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:59

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik vond het ook een grote anti climax. De nieuwe desktop en dock, nou joepie. Verder Safari voor Windows.. Gisteren getest. Het gehele bookmark gedeelte crasht en bij veel pagina's zie ik dat ding ook crashen. Shift-del zou ik zeggen.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
dawuss schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 13:26:
[...]

De meest spannende ontwikkelingen (Timemachine bijvoorbeeld) waren idd allang bekend. Toch vind ik niet dat je een nieuwe finder en een nieuw dock onder de mat mag vegen als zijnde "geen coole features".
Klopt.. maar hoeveel werk is dat nou om dat te bouwen? Ze hebben nu geen nieuwe app aangekondigd, en eigenlijk waren dus maar 3 features "top-secret".. Daarnaast is safari voor windows ook niet echt groot nieuws voor de mac-gebruiker, en dat de iPhone min of meer wel open wordt is dan wel gaaf, maar daarvan heb ik ook het gevoel dat het weer net niet helemaal is..

Ik had toch echt wel iestjes meer verwacht.. neemt niet weg dat Leopard super gaaf wordt en ik hem direct ga aanschaffen.. :P

Nu nog een nieuwe iLife en iWork!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op die Stacks na vind ik de nieuwe Dock echt spuuglelijk. Ik hoop dat je op een of andere manier de oude terug kan krijgen. En ook die nieuwe menubalk boveaan is me te Vista - en niet geheel nuttig die transparantie... De rest lijkt me wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cain69
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-10-2024
ik begrijp totaal niet waarom sommigen mensen zeuren, ze hadden ook helemaal niks aan kunnen passen qua uiterlijk :P, trust me dan zouden mensen weer zeuren van Goh ze veranderen ook niks aan MAC OSX blabla.
De nieuwe dock is weer zo iets van you love it or haite it ik vind het zeker niet ugley maar ook niet mooi, de stack functie vind ik wel weer zeer goed gedaan, kan je eindelijk een icon free desktop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Eswip schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 13:33:
Ik had toch echt wel iestjes meer verwacht..
Ik denk dat dit gewoon het effect van rumor-sites is. Van Apple wordt zowat verwacht te voldoen aan de geruchten, terwijl geruchten precies dat zijn: geruchten. Nieuwe iMacs, een 10" LED MacBook, MultiTouch Leopard interface. Ze zijn allemaal bedacht door rumor-sites en fans.

Wat ik wel vind, is dat ik met het "top secret" label iets spectaculairders had verwacht. Maar desalniettemin, de getoonde features vind ik erg mooi. Maar je moet het niet relativeren a.d.h.v. de geruchten, want dan valt het inderdaad tegen. De zwarte kant van geruchten zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cain69 schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 13:47:
[..]is weer zo iets van you love it or haite it ik vind het zeker niet ugley maar ook niet mooi[..]
Wat een geniale zin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mech-Warrior
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
De stack functie vind ik zelf wel handig. Kwam pas nog een post tegen hier op GoT (ben vergeten waar) met daarin 2 links naar youtube filmpjes over een aanraakbaar led scherm met virtueel toetsenbord, zoom functies en allerlei soorten sleep bewegingen. Het andere filmpje ging over de nieuwe stack functie. Het idee erachter is dat je buro ook vol ligt met stapels (een soort van georganiseerde chaos). Je kon met die software dan waaiers maken, met bestanden gooien als het ware en verschillende soorten van stapels maken. Als er maar 25% van die functionaliteit van de stacks inzit is dat voor mij al perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Meer nieuws mbt Leopard:

Mac OS X 10.5 Leopard heeft meer nieuwe features dan Steve Jobs gisteren tijdens de keynote speech heeft laten zien:
Sleep & Reboot
Boot Camp is in staat om direct de huidige instellingen van de computer op te slaan en te herstarten. Hiermee kan dus "fast OS swicthing" worden bereikt.

De gebruiker kan heen- en terug naar Windows terwijl de huidige sessie op zowel de Windows omgeving als de Mac OS X omgeving behouden blijven in een soort slaapstand.
Front Row
Front Row krijgt dezelfde look als het interface van de Apple TV. Ook is het beginmenu (de 4 iconen) vervangen door een lijstweergave van opties.
Mail
Mail heeft een nieuwe functie voor het aggregeren van RSS feeds. De RSS functie van Safari blijft bestaan, maar in Mail komen extra mogelijkheden voor het verzamelen en ordenen van gegevens uit feeds.
Photo Booth
Photo Booth krijgt mogelijkheden om video's te maken, en kan de gemaakte foto's en video's meteen opslaan in de iPhoto bibliotheek.
Time Machine
De nieuwe backup-functie Time Machine roept bij velen de vraag op: raakt mijn schijf dan niet vol?

Er blijken instellingen te zijn waarmee bepaald kan worden hoe ver Time Machine terug kan gaan in de tijd. Ook kan de backup worden gemaak naar externe (netwerk-) schijven of grote storage systemen. [/]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Echt hé ik werd er al zenuwachtig van op den duur, en toen dieje Scott met die iPhone ook al zo begon werd ik er gewoon pissig van...

ook het overdreven gebruik van ( ISN'T THIS ) AWESOME; AMAZING, UNBELIEVABLE, FANTASTIC.... :Z hing me een beetje de keel uit.... zeker ook omdat steve nog geen scheet moet laten of het publiek juicht alsof ze het WK voetbal gewonnen hebben...

verder dat constante gespot met vista en microsoft vind ik ook ronduit triest. Als het nu nog allemaal terecht was... maar als ze afkomen met een quasi lookingglass/vista desktopkloon terwijl ze maanden op voorand vista uitlachten omdat ze "ook een searchbalk hebben" en een "glossy logo"...

(m'n mening over de features vh WWDC 07 had ik op p5 al beschreven)

Trouwens, deze filmpkes gingen ook al lang de ronde hé
http://www.youtube.com/watch?v=j_lxBwvf3Vk&NR=1
doesnt this look familiar?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2007 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

* CyBeR is alweer terug naar WebKit nightlies. Safari 3 heeft namelijk een wat oudere versie van WebKit aan boord die crasht op iets wat ik vaak doe: MJPEG streams bekijken. Zoek maar 's een axis cam op bijvoorbeeld. Dat gaat in de eerste instantie prima, maar zodra je 'm afsluit -> crash. Gelukkig doen de webkit nightlies het ook gewoon prima met de nieuwe Safari UI dus ik heb nu de best of both worlds ;)

En die inspector zit er al een hele tijd in en is idd retehandig voor developers. Overigens zou Safari 3 dus ook ondersteuning moeten bieden voor Drosera, de javascript debugger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_eBK
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 12:12
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 14:08:
[...]
ook het overdreven gebruik van ( ISN'T THIS ) AWESOME; AMAZING, UNBELIEVABLE, FANTASTIC.... :Z hing me een beetje de keel uit.... zeker ook omdat steve nog geen scheet moet laten of het publiek juicht alsof ze het WK voetbal gewonnen hebben...
Nou ja, dat laatste is ook wel weer een beetje overdreven. Bijvoorbeeld toen aangekondigd werd dat er geen 'echte' apps van derden worden toegelaten op de iPhone bleef het publiek bijzonder stil, en werd er alleen geklapt toen er een nieuw iemand op het podium kwam...
En verder zal elk bedrijf bij een productpresentatie doen alsof ze het wiel hebben uitgevonden. Het roepen dat het 'Fantastic', 'Amazing' of 'Unbelievable' is hoort er nou eenmaal een beetje bij. Je kunt moeilijk verwachten dat Steve wat laat zien, z'n schouders ophaalt en zucht "tsja, het ziet er leuk uit, maar eigenlijk kan je er niets mee"... ;)

Ontopic: Ik heb toch wel serieus m'n twijfels bij de nuttigheid van coverflow in de Finder. Er werd gezegd dat ze verwachten dat het erg handig is, maar volgens mij werkt het alleen maar trager, en voegt het niets wezenlijks toe aan de Finder. Maarja, ze wilden waarschijnlijk een mooi rond getal, en geen "299 new features". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Pfoei.. die Safari voor Windows is aardig waardeloos. Overal missen elementen (tekst wordt gewoon niet gerenderd) en bij de derde site die ik testte crashte hij al. Naja dan kan mijn vriendin tenminste nog even gewoon Firefox blijven gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kijk echt uit naar de nieuwe finder. Mooie functies met .Mac
Geweldig dat je zo makkelijk bij je andere computers kan. Mijn vraag alleen is dat je er ook bij kan als hij slaapt of zelfs uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 15:12:
Mijn vraag alleen is dat je er ook bij kan als hij slaapt of zelfs uit staat.
Natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameleman
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 12:46
ik ben trouwens ook een klein beetje teleurgesteld. Leopard ziet er goed uit en zal zeker een aankoop overwegen.
de reacties van: je moet niet altijd vanalles verwachten, dit komt allemaal door de geructensites en fan-boy gedachtes. De aankondiging van de overstap naar Intel, de introductie van de iPhone (en via oude films op youtube de presentatie van de iMac (den eerste) zitten nog in mijn geheugen. Als ze hier enkele features (opnieuw) voorstellen van leopard heb ik wel een gevoel van "mmm, heb ik hier enkele maanden naar uitgekeken ?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 15:31

zAo

GPLv2 Fanboy

Bij een sleep kan dat wel hoor: gewoon wakeup-on-LAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

zAo schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 15:49:
[...]

Bij een sleep kan dat wel hoor: gewoon wakeup-on-LAN.
Dat kan ook als 'ie uitstaat. Maar een dergelijke packet moet vanaf een layer-2 connected apparaat verstuurd worden. Bovendien kan een sleepend of uitstaand apparaat geen verbinding onderhouden met .mac om de IP-adressen te melden, laat staan een verbinding met het internet open houden. (Veel mensen gebruiken PPPoE of PPTP vanaf hun mac om dat te doen ipv een router.)

M.a.w., dit kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mech-Warrior
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 14:08:
[...]
Trouwens, deze filmpkes gingen ook al lang de ronde hé
http://www.youtube.com/watch?v=j_lxBwvf3Vk&NR=1
doesnt this look familiar?
Juist dat is 1 van de 2 die ik bedoelde _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

CyBeR schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 16:00:
Dat kan ook als 'ie uitstaat. Maar een dergelijke packet moet vanaf een layer-2 connected apparaat verstuurd worden. Bovendien kan een sleepend of uitstaand apparaat geen verbinding onderhouden met .mac om de IP-adressen te melden, laat staan een verbinding met het internet open houden. (Veel mensen gebruiken PPPoE of PPTP vanaf hun mac om dat te doen ipv een router.)
Maar icm bijv een Airport Extreme zouden ze deze feature wel kunnen realiseren. Die zou dan ook het opzetten van tunnels tussen de twee Mac's kunnen afhandelen waardoor dit ook achter NAT firewall's zou kunnen werken.

Als ik op eenzelfde manier ook files van de disk die aan m'n AE hangt kan benaderen dan zou dit (samen met de shared calendare opties) wel een reden zijn om te gaan betalen voor .mac.

[ Voor 37% gewijzigd door froggie op 12-06-2007 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 16:00:
[...]

M.a.w., dit kan niet.
Daarnaast zou het ietwat irritant zijn als de iMac op je zusjes slaapkamer uit staat, jij er iets vanaf wilt halen, haar iMac aanspringt, en ze van het felle LCD scherm acuut wakker wordt.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2007 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

froggie schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 16:11:
[...]

Maar icm bijv een Airport Extreme zouden ze deze feature wel kunnen realiseren. Die zou dan ook het opzetten van tunnels tussen de twee Mac's kunnen afhandelen waardoor dit ook achter NAT firewall's zou kunnen werken.
True, maar dan heb je dus een AE nodig om er volledig gebruik van te kunnen maken. Die kans lijkt mij heel klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Wat mij opvalt:

- Wat een gezeur over de Safari beta, het meeste nogwel over de Windows versie. Het is een WWDC Keynote, niet de consumentenpresentatie. De meeste developers zullen de Windows versie niet erg interessant vinden, het is meer een marktstrategie punt. Het is een beta, fijn, daar zitten veel fouten en lekken in. Als Apple dit gepresenteerd had als RC1 was ik gaan huilen, maar ik heb hier respect voor.

- Het gejammer over de weinige nieuwe opties. Het was een duidelijke, prachtige presentatie van allerlei nieuwe functies uit Leopard. Dat het niet helemaal bevatte wat de geruchten vertellen zegt niet dat het niet komt of dat Apple zuigt. Het is een kwestie van doseren: er zijn 300 nieuwe functies (waar dit de 10 key features zijn). Ik had eerlijk gezegd niet meer verwacht van de keynote rond Leopard. Sterker nog: hij heeft mij verrast: EA terug naar de Mac is great nieuws, apps schrijven voor de iPhone ook.

- Het gejammer over de Vista looks. Hallo, ooit Vista gebruikt? Daar zitten de meest nutteloze, onhandige, onnodig-over-opgemaakte functies in die je kunt bedenken. Apple heeft weer mooie dingen gepresenteerd waar een heleboel denkwerk achter zit. Ik heb ook geen hoge pet op van doorzichtige balkjes en reflecterende docks, maar bij Apple ziet men dit als een vooruitgang. En ik begrijp het wel.

In mijn ogen moet Leopard de release worden die OS X weer compleet maakt na Tiger. Want Tiger is ook niet alles. Tiger bevat een rotzooi-interface (over stijlen door elkaar gooien gesproken), een hoop functies die niet goed met andere samenwerken en is niet compleet, geen compact besturingssysteem. Wat ik tot nu toe van Leopard heb gezien (de filmpjes op de Apple website, de keynote) heeft mij de indruk gegeven dat alles weer 1 echt OS wordt waarop we trots kunnen zijn dat we het gebruiken. Een gestroomlijnd uiterlijk, alles in 1 stijl, nieuwe API's, goed samenwerkende programma's. Hopelijk zijn alle app's met Leopard een beetje vernieuwd en helemaal in de nieuwe stijl. Dus ook Quicktime, ook iTunes en al helemaal programma's als Mail.

Ik wacht. Ik wacht af tot Oktober. Dan koop ik een nieuwe Mac (ik verwacht dat er nieuwe Mac's in de buurt van de launch Leopard worden gelanceerd) met Leopard en iLife. Ik ben niet bang voor een Vista-uiterlijk of niet genoeg vernieuwde functies. Ik vertrouw op Apple.

Als ze nu ook met de release van Safari alle Windows-apps die ze maken fixen, zou het helemaal feest zijn. Quicktime en iTunes kunnen wel een facelift gebruiken.

Wat me net nog te binnen schoot als on-effenheid in Tiger: alle mogelijkheden om te syncen. Nu met telefoons, .mac, iPod en Apple TV (vergeet ik iets) straks ook nog eens met de iPhone. Ik hoop op een nieuwe syncfunctie, die ALLES voor zijn rekening neemt en ook ALLES kan syncen, met de zelfde mogelijkheden. Niet je iPhone syncen vanuit iTunes oid, maar gewoon met 1 centraal sync appje. Alle apparaten hebben zoveel mogelijkheden dat dit mij de makkelijkste manier lijkt...

[ Voor 8% gewijzigd door lhoBas op 12-06-2007 16:41 . Reden: Toevoeging (laatste alinea) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Echt verschrikkelijk dit, ik probeer de keynote te kijken op men macbook en daar hakkelt het beeld verschrikkelijk. Op mijn vista pc gaat het echter perfect, de connectie is nooit slecht. Ligt het nu eraan dat mijn macbook een wireless verbinding heeft ofzoiets? Ik vind het erg dubieus, de mac heeft een downloadsnelheid van 300kb/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lh-Online.nl schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 16:33:
- Het gejammer over de Vista looks. Hallo, ooit Vista gebruikt? Daar zitten de meest nutteloze, onhandige, onnodig-over-opgemaakte functies in die je kunt bedenken. Apple heeft weer mooie dingen gepresenteerd waar een heleboel denkwerk achter zit. Ik heb ook geen hoge pet op van doorzichtige balkjes en reflecterende docks, maar bij Apple ziet men dit als een vooruitgang. En ik begrijp het wel.
Dat laatste vind ik wat kort door de bocht. Ik heb op mijn Siemenslaptop Vista Enterprise draaien, Aero uit. En achter de nieuwe hoek van de dock schuilt volgens mij niet het gesuggereerde denkwerk. Laat staan die menubalk - die gebruik je in alle programma's en moet volgens mij zo duidelijk mogelijk zijn. Ik hoop dan ook stiekem dat voor vooral dat laatste enorm vlug wat gevonden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even een losse vraag... als je upgrade van tiger naar leopard, wat zou dan dan ongeveer gaan kosten? weet iemand dit uit voorgaande jaren?

en daarna de vraag, leopard is dus volledig 64 bit als ik dat zo zie.

hoe zit dat dan met de Macbooks? ik heb een macbook uit november 2006, een 1,83 c2d met 2 gig ram.

is dit dan ook 64bit? ik heb daar niet zoveel kaas van gegeten om daarop conclusies te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 16:53:
even een losse vraag... als je upgrade van tiger naar leopard, wat zou dan dan ongeveer gaan kosten? weet iemand dit uit voorgaande jaren?
Gewoon $129. Geloof dat de prijs in euro's hetzelfde is, dus €129.
en daarna de vraag, leopard is dus volledig 64 bit als ik dat zo zie.

hoe zit dat dan met de Macbooks? ik heb een macbook uit november 2006, een 1,83 c2d met 2 gig ram.

is dit dan ook 64bit? ik heb daar niet zoveel kaas van gegeten om daarop conclusies te trekken.
Als je een C2D of een Xeon hebt, is je OS vanaf leopard idd 64-bit. Nu is alleen een klein deeltje van je libraries 64-bit, zoals libSystem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadonder
  • Laatst online: 05-09 07:05
Leopard zal $ 129,- gaan kosten dus ik gok dat dat hetzelfde zal zijn in euro's.Je Macbook c2d is 64 bits dus je kunt optimaal gebruik maken van Leopard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 16:53:

Dan klopt je signature niet meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deacon
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-05 09:17

Deacon

Three sixty five Seven fifty

Zit er eindelijk een fatsoenlijke 'close tab' knop in Safari 3? De install heeft een reboot nodig en aan de verhalen te horen draait het net zo stabiel als Shiira 2.0... Het uitproberen skip ik daarom liever.
Dat Safari er nu ook voor Windows is lijkt me een slimme set, zo maak je het toegankelijker om met web2.0 apps voor de iPhone aan de gang te gaan.

De WWDC was wel aardig, geen nieuwe hardware wat te verwachten was, want het is niet altijd intel makeover feest. Al was een nieuw cinema display met iets meer 'Ive' wel sweet geweest.  

Leopard ziet er nice uit, quickview lijkt me handig want je wilt niet weten hoevaak ik iets snel wil bekijken in preview en dan een Adobe app moet force quiten xD
Stacks, leuk je kan zoiets nu ook doen met een smartfolder plus een QS trigger en dan het radial menu als je eye candy wilt. Niet zo heel erg boeiend dus.
De Finder is minder in your face en een stuk uitgebreider, maar als het refreshen nog steeds handmatig moet dan ga ik gillen en kan een met Zunes gevulde piñata mij zelfs niet meer tot rust brengen.
Het hele 64bit gehype was al begonnen met Jaguar is het nu for real? Of is het nog steeds alleen maar show. Want waar ging al dat geblaat bij de G5 launch 4 jaar gelden dan over xD

Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Nou ik kan je vertellen dat Shiira 2.0 een fuk browser is die alleen met de Chinese taal normaal draait, dus laten we even vooropstellen dat Safari 3 een stuk beter is..

Ik heb hier weinig problemen, hij draait netjes met de laatst WebKit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is geen upgrade versie, je koopt altijd een volledige versie (die ook kan upgraden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Deacon schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 17:40:
Zit er eindelijk een fatsoenlijke 'close tab' knop in Safari 3?
Eh, gewoon een X per tab zoals altijd. Cmd-w werkt ook.
Leopard ziet er nice uit, quickview lijkt me handig want je wilt niet weten hoevaak ik iets snel wil bekijken in preview en dan een Adobe app moet force quiten xD
Heh, idd. Photoshop wordt hier ook vaker geforce-quit dan echt gebruikt ;)
Het hele 64bit gehype was al begonnen met Jaguar is het nu for real? Of is het nog steeds alleen maar show. Want waar ging al dat geblaat bij de G5 launch 4 jaar gelden dan over xD
Nou ja, de core van tiger iig (voor de G5 was er geen 64-bit mac hardware, dus jaguar heeft dit nooit gehad) was al 64-bit. Je kon, en kunt dus, UNIX apps schrijven met 64-bits code. Maarrr, dat gold alleen voor een aantal systeemlibraries zoals libSystem. Vanaf Leopard is /alles/ 64-bit.

Vergelijk, tiger:

code:
1
2
3
4
5
elara:~ marco$ cd /System/Library/Frameworks/Cocoa.framework/Versions/Current/
elara:/System/Library/Frameworks/Cocoa.framework/Versions/Current marco$ file Cocoa 
Cocoa: Mach-O universal binary with 2 architectures
Cocoa (for architecture i386):  Mach-O dynamically linked shared library i386
Cocoa (for architecture ppc):   Mach-O dynamically linked shared library ppc

Leopard:

code:
1
2
3
4
5
6
7
ipc0a802a0:~ marco$ cd /System/Library/Frameworks/Cocoa.framework/Versions/Current/
ipc0a802a0:Current marco$ file Cocoa 
Cocoa: Mach-O universal binary with 4 architectures
Cocoa (for architecture ppc):   Mach-O dynamically linked shared library ppc
Cocoa (for architecture ppc64): Mach-O 64-bit dynamically linked shared library ppc64
Cocoa (for architecture i386):  Mach-O dynamically linked shared library i386
Cocoa (for architecture x86_64):        Mach-O 64-bit dynamically linked shared library x86_64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat iChat nu in Leopard eindelijk eens MSN ondersteunen?

:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 17:53:
Gaat iChat nu in Leopard eindelijk eens MSN ondersteunen?

:/
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Datafeest schreef op maandag 11 juni 2007 @ 22:27:
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar is dit ergens op gebaseerd? Of heb je de Keynote al gezien oid? Hoewel dit voor mijzelf niet relevant is vraag ik mij ook af in hoeverre de PowerPC wordt ondersteund.
Leopard draait zelfs op G4's ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kadonder schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 16:57:
Leopard zal $ 129,- gaan kosten dus ik gok dat dat hetzelfde zal zijn in euro's.Je Macbook c2d is 64 bits dus je kunt optimaal gebruik maken van Leopard :)
Shit... ik heb een Macbook core duo... kan ik dan niet "optimaal" gebruiken maken? Of het gewoonweg niet gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 18:16:
[...]

Shit... ik heb een Macbook core duo... kan ik dan niet "optimaal" gebruiken maken? Of het gewoonweg niet gebruiken?
Je kunt niet "optimaal" gebruik maken van apps die meer dan 4GB geheugen nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 18:16:
[...]

Le-zen.... Er is al tientallen keren gevraagd of Leopard nou wel of niet op 32-bit werkt. Het antwoord is 'JA'. Je krijgt waarschijnlijk één DVD met zowel PPC, 32-bits als 64-bits versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Niet online
Zou je met Webclips ook je webmail in de gaten kunnen houden? Dus je webmail in een widget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:07

iMars

Full time prutser

CyBeR schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 18:19:
[...]

Je kunt niet "optimaal" gebruik maken van apps die meer dan 4GB geheugen nodig hebben.
Uuhm... ik ben niet zo erg thuis in de laatste Apple ontwikkelingen, maar ik las laatst dat er in de MacBook Pro (met C2D) geen 4GB ram kon (met de nieuwste intel chipset zou dat wel kunnen).

Als dat zo is, dan kun je dus nog steeds niet "optimaal" gebruik maken, omdat de MacBook Pro dat niet ondersteund (de chipset dan).

Of denk ik nu helemaal verkeerd?? :?

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

webmail schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 18:30:
[...]

Uuhm... ik ben niet zo erg thuis in de laatste Apple ontwikkelingen, maar ik las laatst dat er in de MacBook Pro (met C2D) geen 4GB ram kon (met de nieuwste intel chipset zou dat wel kunnen).

Als dat zo is, dan kun je dus nog steeds niet "optimaal" gebruik maken, omdat de MacBook Pro dat niet ondersteund (de chipset dan).

Op portables is 't idd een beetje een 'moot point'. Echter in Mac Pro's kun je rustig 16GB aan geheugen mikken, en dat zijn 64-bit machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelzwarts
  • Laatst online: 19-10-2024
[...]

In de nieuwste lichting MacBook Pro's kun je wel 4 Gig stoppen.

Windows Veteran turned Apple Addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:07

iMars

Full time prutser

CyBeR schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 18:30:
Op portables is 't idd een beetje een 'moot point'. Echter in Mac Pro's kun je rustig 16GB aan geheugen mikken, en dat zijn 64-bit machines.
Maar de Mac Pro's zijn er voor gemaakt/ontworpen om veel geheugen erin te kunnen proppen :Y)
Zodra het uit komt, ga ik het kopen voor mijn MBP O+
michelzwarts schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 18:34:
In de nieuwste lichting MacBook Pro's kun je wel 4 Gig stoppen.
Dat bedoelde ik met nieuwste chipset, ik heb de mijne in Feb 2007 gekocht. 2.33GHz & 2GB ram (is voorlopig toch meer als genoeg voor mij ;))

[ Voor 28% gewijzigd door iMars op 12-06-2007 18:36 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Digitizers schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 18:28:
Zou je met Webclips ook je webmail in de gaten kunnen houden? Dus je webmail in een widget.
Mits cookie based login mogelijk is lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:01
Ik gebruik Safari 3 Beta nu op mijn mac en moet zeggen dat het qua snelheid wel een verbetering is, ook qua responsiviteit is het voor mijn gevoel iig beter.

De windows versie is denk ik ook ter stimulatie van het websites testen in de verschillende browsers. Veel webdevelopers werken met windows, dan is (was) er geen makkelijke manier om sites in Safari te bekijken, nu wel, dus waarschijnlijk ook betere compatibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

dawuss schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 13:26:
[...]

Coole features? Timemachine, Spaces, die widgets, etc ok. Maar we hebben NIETS nieuws gezien van die zelfde orde.

De nieuwe Finder bestaat uit voornamelijk cosmetische flauwekul. Dat coverflow oogt cool om je vriendjes en vriendinnetjes te imponeren, maar nuttig? Geloof ik niets van.

Die nieuwe 3d dock, durf ik niet eens een feature te noemen. Meer een cosmetische update en een extra trucje met die stacks.

Het belangrijkste is wat mij betreft de finder. Op dit moment is de finder gewoon 3x kut. Op dit moment gebruik ik liever explorer dan de finder. Niet eens kunnen moven met rechtermuisknop. Selecteren met shift = hersendood. Dat soort flauwekul moeten ze fixen. Maar ik geloof niet dat hier iets van wordt opgelost.

Leopard is een aardige update, maar echt onder de indruk ben ik niet. Het had zo veel meer kunnen zijn. Zoveel meer dat je echt een duidelijk verschil ziet met Vista bijvoorbeeld. Dat het OS net als de iPhone zijn tijd ver vooruit is.

Maar dat valt tegen. We zien het in oktober wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deacon
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-05 09:17

Deacon

Three sixty five Seven fifty

CyBeR schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 17:52:
Eh, gewoon een X per tab zoals altijd. Cmd-w werkt ook.
Slordig dat ze dat er nog steeds niet in hebben gestopt, Cmd-W is onhandig als je Laidback ligt te surfen of als je linkerarm je hoofd moet ondersteunen omdat je bijna in slaap valt. Ik kan gewoon niet zonder een normale 'close tab' knop. De X per tab zijn te klein en het werkt voor geen meter omdat de tabs in Safari zich in de lengte aanpassen.
CyBeR schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 17:52:Nou ja, de core van tiger iig (voor de G5 was er geen 64-bit mac hardware, dus jaguar heeft dit nooit gehad) was al 64-bit. Je kon, en kunt dus, UNIX apps schrijven met 64-bits code. Maarrr, dat gold alleen voor een aantal systeemlibraries zoals libSystem. Vanaf Leopard is /alles/ 64-bit.
Ik zei ook niet dat Jaguar het had, maar er werd toen al hevig gespeculeerd of het 64bit zou worden. In het begin en bij 2.7 toen de G5 uitgebracht werd. En daarna dat Panther volledig 64bit zou worden. 4 jaar lang is het dus niet meer geweest dan een leuke gimmick, want nu is "alles" echt 64bit en is het pas echt te merken?

Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Nu online
[...]

Je kan gewoon 10.5 draaien en alle programma's. Als je echter programma's gaat draaien die bestanden groter dan 4Gb gebruikt, of eentje die ENORME berekeningen moet doen (wetenschap, renderen) dan is een 64bits machine sneller. Als je je nu zorgen maakt om de tig uren per frame die je computer nodig heeft voor het renderen van 3d animaties a la Ice Age, dan heeft het zin om te upgraden naar een 64bits processor en programma. De meeste gebruikers zijn echter niet zo heel erg high end met hun browser, tekstverwerker en MSN ;)

Dus je 80Mpixel camera foto's zijn wat langzamer in iPhoto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Q schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 19:14:
[...]
De nieuwe Finder bestaat uit voornamelijk cosmetische flauwekul. Dat coverflow oogt cool om je vriendjes en vriendinnetjes te imponeren, maar nuttig? Geloof ik niets van.
Ik zou coverflow actief gebruiken. Nu gebruik ik al de thumbnails voor het zien van plaatjes, straks kan ik dat allerlei soorten documenten. Makkelijk bij het zoeken van een specifiek document.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

mOrPhie schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 19:22:
[...]

Ik zou coverflow actief gebruiken. Nu gebruik ik al de thumbnails voor het zien van plaatjes, straks kan ik dat allerlei soorten documenten. Makkelijk bij het zoeken van een specifiek document.
Bij plaatjes is het misschien sneller, maar bij docs moet je het 'beeld' van het doc al herkennen en vaak weet je beter de bestandsnaam (via spotlight) te vinden.

9/10 ben je waarschijnlijk sneller uit met een reguliere tumbnail view (overzicht!) dan coverflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het eigenlijk met de Beta van Leopard die de bezoekers van de WWDC keynote meekrijgen, is dat een 'volledige versie' (alleen beta natuurlijk) met alle '300 nieuwe features'?

Als dat zo is dan zullen die nieuwe features toch snel op internet verschijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fevida
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 23:16
Yep, dat is volgens zeggen idd de "feature-complete-version". En idd, het zal niet lang duren voor een van de developers zijn versie (illegaal) online zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Laatst online: 31-08 14:31

RSP

Ik heb de startpost en laatste pagina geskimmed, maar niet gezien.

De link voor de keynote;
http://events.apple.com.edgesuite.net/d7625zs/event/
Pagina: 1 2 3 Laatste