Wat mij opvalt:
- Wat een gezeur over de Safari beta, het meeste nogwel over de Windows versie. Het is een WWDC Keynote, niet de consumentenpresentatie. De meeste developers zullen de Windows versie niet erg interessant vinden, het is meer een marktstrategie punt. Het is een beta, fijn, daar zitten veel fouten en lekken in. Als Apple dit gepresenteerd had als RC1 was ik gaan huilen, maar ik heb hier respect voor.
- Het gejammer over de weinige nieuwe opties. Het was een duidelijke, prachtige presentatie van allerlei nieuwe functies uit Leopard. Dat het niet helemaal bevatte wat de geruchten vertellen zegt niet dat het niet komt of dat Apple zuigt. Het is een kwestie van doseren: er zijn 300 nieuwe functies (waar dit de 10 key features zijn). Ik had eerlijk gezegd niet meer verwacht van de keynote rond Leopard. Sterker nog: hij heeft mij verrast: EA terug naar de Mac is great nieuws, apps schrijven voor de iPhone ook.
- Het gejammer over de Vista looks. Hallo, ooit Vista gebruikt? Daar zitten de meest nutteloze, onhandige, onnodig-over-opgemaakte functies in die je kunt bedenken. Apple heeft weer mooie dingen gepresenteerd waar een heleboel denkwerk achter zit. Ik heb ook geen hoge pet op van doorzichtige balkjes en reflecterende docks, maar bij Apple ziet men dit als een vooruitgang. En ik begrijp het wel.
In mijn ogen moet Leopard de release worden die OS X weer compleet maakt na Tiger. Want Tiger is ook niet alles. Tiger bevat een rotzooi-interface (over stijlen door elkaar gooien gesproken), een hoop functies die niet goed met andere samenwerken en is niet compleet, geen compact besturingssysteem. Wat ik tot nu toe van Leopard heb gezien (de filmpjes op de Apple website, de keynote) heeft mij de indruk gegeven dat alles weer 1 echt OS wordt waarop we trots kunnen zijn dat we het gebruiken. Een gestroomlijnd uiterlijk, alles in 1 stijl, nieuwe API's, goed samenwerkende programma's. Hopelijk zijn alle app's met Leopard een beetje vernieuwd en helemaal in de nieuwe stijl. Dus ook Quicktime, ook iTunes en al helemaal programma's als Mail.
Ik wacht. Ik wacht af tot Oktober. Dan koop ik een nieuwe Mac (ik verwacht dat er nieuwe Mac's in de buurt van de launch Leopard worden gelanceerd) met Leopard en iLife. Ik ben niet bang voor een Vista-uiterlijk of niet genoeg vernieuwde functies. Ik vertrouw op Apple.
Als ze nu ook met de release van Safari alle Windows-apps die ze maken fixen, zou het helemaal feest zijn. Quicktime en iTunes kunnen wel een facelift gebruiken.
Wat me net nog te binnen schoot als on-effenheid in Tiger: alle mogelijkheden om te syncen. Nu met telefoons, .mac, iPod en Apple TV (vergeet ik iets) straks ook nog eens met de iPhone. Ik hoop op een nieuwe syncfunctie, die ALLES voor zijn rekening neemt en ook ALLES kan syncen, met de zelfde mogelijkheden. Niet je iPhone syncen vanuit iTunes oid, maar gewoon met 1 centraal sync appje. Alle apparaten hebben zoveel mogelijkheden dat dit mij de makkelijkste manier lijkt...
[
Voor 8% gewijzigd door
lhoBas op 12-06-2007 16:41
. Reden: Toevoeging (laatste alinea) ]