Nabeschouwing WWDC 2007

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 2.700 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 17:04
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2940d6cc0515edf7cbe4c2ee56a64dce/full.png

Nabeschouwing WWDC 2007 San Francisco

Leopard
[h3]• 64 bits
Leopard is volledig 64-bits. Het is daarmee het eerste besturingssysteem dat helemaal 64-bits is. Er zal maar één versie zijn, waarop zowel 64-bits als de "oudere" 32-bits applicaties gedraaid kunnen worden.
Finder
De Finder wordt vernieuwd. Er komt een Cover Flow functie in zoals deze in iTunes aanwezig is. Hiermee kan door bestanden worden gebladerd, inclusief video's, foto's en presentaties, die allemaal zichtbaar zijn tijdens het bladeren.

Met Spotlight kunnen ook netwerkschijven en andere computers doorzocht worden.

Aan de zijkant worden Smart Searches ingebouwd, waarmee bijvoorbeeld met één druk op de knop alle bestanden van vandaag worden opgevraagd.
Stacks
De desktop in Leopard is geheel herzien. Zo heeft het Dock een 3D look gekregen en is een "stacks" functie aanwezig voor het opstapelen van documenten.

Stacks (stapels) kunnen in het Dock staan maar ook op het bureaublad. Het laatste document ligt altijd bovenop de stapel, maar de stapels kunnen ook gesorteerd worden.

In het Dock is standaard een Stack aanwezig die "downloads" heet. Hier komen gedownloade bestanden standaard op te liggen.
Preview
Er komt een vervanging voor het huidige Preview (Voorvertoning). Met "Quick Look" kan men direct bestanden voorvertonen zonder dat daarvoor een applicatie gestart moet worden.

Quick Look herkent talloze bestandstypen en ontwikkelaars kunnen plugins maken om Quick Look geschikt te maken om eigen bestandstypen weer te geven.
.Mac
De .Mac (dotmac) dienst wordt uitgebreid. Met één druk op de knop kan men vanuit de vernieuwde Finder inloggen op andere computers zoals thuis, op het werk, e.d.

De computers die op het .Mac account zijn aangesloten zullen op afstand doorzoekbaar zijn via Spotlight.
Core Animation
Core Animation is een onderliggende techniek die door softwareontwikkelaars kan worden gebruikt om geanimeerde objecten aan applicaties toe te voegen.

Zo kunnen onderdelen, vensters, filmpjes of andere zaken geanimeerd in beeld komen of verdwijnen, zonder dat de ontwikkelaar de code voor deze animaties zelf hoeft te schrijven.
Spaces
Met Spaces kunnen desktop-omgevingen worden georganiseerd. Men kan eenvoudig omschakelen tussen de verschillende omgevingen en applicaties kunnen van de ene naar de andere omgeving worden gesleept.
Boot Camp
Apple's Boot Camp zal zijn geïntegreerd in Leopard. Hiermee kan Windows of een ander besturingssysteem op de Mac worden geïnstalleerd.
Interface
Het brushed metal interface wordt afgeschaft, en het actieve venster van de huidige applicatie zal duidelijker herkenbaar zijn.
Dash Board
Apple komt in Leopard met nieuwe Dashboard widgets, zoals "Movie Times" waarmee bioscoopkaartjes kunnen worden besteld en trailers worden bekeken.

Ook is er de "Web clip" waarmee een deel van een website kan worden weergegeven. In Safari komt een knop om direct een Web clip te maken van de website die op dat moment bekeken wordt.
iChat
iChat krijgt enkele effect uit Photo Booth die direct zijn toe te passen op video-chats. De geluidskwaliteit wordt beter dankzij een nieuwe codec, en chatten in tabbladen wordt mogelijk.

iChat wordt ook voorzien van videosharing. Een video kan in het chatvenster gesleept worden en de andere kant kan de video meteen bekijken.
Time machine
Time machine is een automatische backup functie waarbij men op een tijdlijn door bestanden kan bladeren. Zo is het mogelijk om van een bepaald bestand te kijken hoe het er bijvoorbeeld een week geleden uitzag.

Dit lijstje is gejat van Macwereld
Safari
Ook is er een publieke beta geopend van Safari 3.
Safari 3 is nu ook, net als iTunes, beschikbaar op het Windows platform.
Volgens Jobs is de browser 2 keer zo snel als IE7, en 1.6 keer zo snel als Firefox.
Verder is het dus nog allemaal beta, verwacht er nog niet teveel van...
iPhone
Steve Jobs heeft zojuist op de WWDC bekend gemaakt dat de iPhone ten dele open zal zijn voor software ontwikkelaars. Men kan geen native applicaties maken, maar Web 2.0 / AJAX technieken zijn volledig beschikbaar.
Met (X)HTML en JavaScript kunnen volledige web-applicaties gemaakt worden die het uiterlijk en gebruiksinterface van de iPhone hebben.

Jobs toonde als voorbeeld een applicatie voor een adresboek die met 600 regels code was te maken, en LDAP gebruikte om de gegevens op te slaan en te raadplegen.

Vanuit een iPhone webapplicatie is het ook mogelijk om bijvoorbeeld nummers te bellen met het toestel en direct e-mails te verzenden.

Ook kan vanuit een AJAX applicatie direct worden doorgeschakeld naar de aanwezige Google Maps functie van het toestel.
Apple.com
Verder is ook de Apple site vernieuwd, allemaal in het teken van Leopard.
Meer features!
Mac OS X 10.5 Leopard heeft meer nieuwe features dan Steve Jobs gisteren tijdens de keynote speech heeft laten zien:
Sleep & Reboot
Boot Camp is in staat om direct de huidige instellingen van de computer op te slaan en te herstarten. Hiermee kan dus "fast OS swicthing" worden bereikt.

De gebruiker kan heen- en terug naar Windows terwijl de huidige sessie op zowel de Windows omgeving als de Mac OS X omgeving behouden blijven in een soort slaapstand.
Front Row
Front Row krijgt dezelfde look als het interface van de Apple TV. Ook is het beginmenu (de 4 iconen) vervangen door een lijstweergave van opties.
Mail
Mail heeft een nieuwe functie voor het aggregeren van RSS feeds. De RSS functie van Safari blijft bestaan, maar in Mail komen extra mogelijkheden voor het verzamelen en ordenen van gegevens uit feeds.
Photo Booth
Photo Booth krijgt mogelijkheden om video's te maken, en kan de gemaakte foto's en video's meteen opslaan in de iPhoto bibliotheek.
Time Machine
De nieuwe backup-functie Time Machine roept bij velen de vraag op: raakt mijn schijf dan niet vol?

Er blijken instellingen te zijn waarmee bepaald kan worden hoe ver Time Machine terug kan gaan in de tijd. Ook kan de backup worden gemaak naar externe (netwerk-) schijven of grote storage systemen. [/]

[ Voor 134% gewijzigd door Kaspers op 12-06-2007 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F e r o x
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-11-2024
Safari doet het alvast perfect op Windows XP. Rete snel ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-09 02:54
F e r o x schreef op maandag 11 juni 2007 @ 20:47:
Probeer nou eens terug te gaan naar een site waar je recent geweest bent, gewoon het driehoekje omlaag even aanklikken......echt, vreselijk stom van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 15:02

zAo

GPLv2 Fanboy

Nou, het verhaal van de tabjes in Safari 3.0: wat een bagger.
Je kan nog steeds geen nieuwe tab maken door een bookmark te slepen op een legen plek en ook door dubbel te klikken werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memento__mori
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-08 07:38
En het start niet eens op onder vista, crasht direct.
Had gehoopt om toch alvast een beetje mac te hebben voordat m'n echte mac er is.

[ Voor 45% gewijzigd door memento__mori op 11-06-2007 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Mijn ervaring met de nieuwe Safari op Vista:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/87a0c338ab6dc4c38b3770913c44e0f0/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/270a32fbb294cc91f73e765c0dc60e6d/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9b9f1018cc7bbb104787e60b6618ae4a/thumb.jpg

Niet positief dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:30
F e r o x schreef op maandag 11 juni 2007 @ 20:47:
Bij mij doet geen enkele site het. Het laadt enorm traag en als ik dat boekje druk (geen idee wat het is, zal wel iets van bookmarks zijn :+ ), dan klapt 'ie er helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Lol, zodra je je history wil openen (dat is toch dat boekje aan de linkerkant bovenin?) crasht Safari. Beta it is :P

Maar wel jammer dat er geen hardwareupdates zijn. iMac is toch echt wel aan de beurt, Mini trouwens ook. Jammer dat ze dat nog niet even bij de Keynote in hebben gegooid.

//edit: Grrr, MarcoC, niet zo snel op die rotsubmitknop drukken :P

[ Voor 10% gewijzigd door Mei op 11-06-2007 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Laatst online: 07-08 15:54

sjaakaq

It might get loud

Type dit met Safari en tja...het installeert en start op (Vista). Hier op GoT mist de helft van de kopjes, er staat geen tekst op de knoppen en verder crasht het bij ongeveer 60% van de dingen die je doet (naar de vorige pagina, bookmarks openen, etc.)... Maar ja
t is een beta h

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
leokennis schreef op maandag 11 juni 2007 @ 20:51:
Type dit met Safari en tja...het installeert en start op (Vista). Hier op GoT mist de helft van de kopjes, er staat geen tekst op de knoppen en verder crasht het bij ongeveer 60% van de dingen die je doet (naar de vorige pagina, bookmarks openen, etc.)... Maar ja
t is een beta h
Hier idd ook. Voor een Beta is het geen echt goeie beta zegmaar. Het product is niet bijna af zoals beta`s horen te zijn imho. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weer geen apple cinema displays, zou ik nog langer wachten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 14:01
zelfde probleem maar ach het is een BETA die zijn nooit perfect (echte versie ook niet)
maar mischien is de store down omdat er iets bij is gekomen wat niet vermelt is
zoald die airport extreme n die was ook niet op de macworld keynote geintroduceerd
(safari is wel snel)

[ Voor 4% gewijzigd door djneo-nl op 11-06-2007 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

BTW, apple.com ziet er ook nieuw uit.

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

store is down omwille van site update, check www.apple.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memento__mori
  • Laatst online: 26-08 07:38
djneo-nl schreef op maandag 11 juni 2007 @ 20:53:
zelfde probleem maar ach het is een BETA die zijn nooit perfect (echte versie ook niet)
maar mischien is de store down omdat er iets bij is gekomen wat niet vermelt is
zoald die airport extreme n die was ook niet op de macworld keynote geintroduceerd
US-store is terug en niks nieuw op het eerste gezicht. Ik denk dat alles down is geweest om het nieuwe design klaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Afbeeldingslocatie: http://xs116.xs.to/xs116/07241/acom.png.xs.jpg

En op Safari ;)
Afbeeldingslocatie: http://xs116.xs.to/xs116/07241/acomsaf.png.xs.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door sjaakaq op 11-06-2007 20:58 ]

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbles
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 08:00
Safari geeft af en toe een crash, maar het zal nog wel in zijn Windows-beta fase zitten. De website is down geweest voor een nieuw kleedje aan te trekken en video's van de nieuwe features van Leopard erop te zetten.

Everything is possible if you really want it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Ik moet wel zeggen dat het prettiger browsen is omdat het de hele pagina vult en geen onzin is. Maar ach, dan moet hij het wel doen. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-09 17:32

Osxy

Holy crap on a cracker

Op 10.4.9 is Safari 3.0 beta ieder geval echt rete snel. Ongelovelijk wat een snelheid met grote pagina's met AJAX en andere WEB 2 bende (tweakers.net home is goed voorbeeld _/-\o_ )

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:00
Nog iemand die Safari 3 Beta voor OS X (10.4.9) niet geinstalled krijgt?

Zie http://thesneaky.com/filechute/Picture%202.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 14:31

RSP

Afbeeldingslocatie: http://aycu31.webshots.com/image/18710/2003563945448791669_rs.jpg

*wel gepost vanaf Safari overigens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Bashrat schreef op maandag 11 juni 2007 @ 21:01:

Geen idee. Hier gaat alles goed. Wat zegt de installer log?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Waarom zou SF voor Windows zo crappy renderen? Dat doet SF voor de Mac toch ook niet :?

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-09 17:32

Osxy

Holy crap on a cracker

Heb je 10.4.9?

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
zAo schreef op maandag 11 juni 2007 @ 21:03:
[...]

Geen idee. Hier gaat alles goed. Wat zegt de installer log?
Niet veel nuttig:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Jun 11 21:04:11 wiml : @(#)PROGRAM:Install  PROJECT:Install-143  DEVELOPER:root  BUILT:Dec  1 2006 18:50:40\n
Jun 11 21:04:11 wiml : @(#)PROGRAM:Installer  PROJECT:Installer-95  DEVELOPER:root  BUILT:Mar 28 2007 20:38:30\n
Jun 11 21:04:11 wiml : Hardware: MacBookPro1,2 @ 2160 MHz (x2), 2048 MB
Jun 11 21:04:11 wiml : Running OS Build: 8P2137
Jun 11 21:04:11 wiml : Safari 3 Beta Installation Log
Jun 11 21:04:11 wiml : Opened from: /Volumes/Safari 3 Beta/Safari3Beta.pkg
Jun 11 21:04:12 wiml : Distribution: Safari 3 Beta
Jun 11 21:04:12 wiml : It took 0.267602 seconds to finish launching.
Jun 11 21:04:12 wiml : Installation checks completed successfully.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Laatst online: 31-08 14:31

RSP

Kunnen we de keynote al ergens bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:35

Exirion

Gadgetfetisjist

Leuk dat ze vermelden dat de brushed metal look eruit gaat, maar wat is dan de nieuwe look?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Hmm. Hoeveel schijfruimte heb je echt nog over? (df -k in terminal), want als je wat VM's open hebt ofzo, kan het weleens door ruimtegebrek komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
zAo schreef op maandag 11 juni 2007 @ 21:08:
[...]

Hmm. Hoeveel schijfruimte heb je echt nog over? (df -k in terminal), want als je wat VM's open hebt ofzo, kan het weleens door ruimtegebrek komen.
Zie je in die eerste screenshot: 7.3 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-09 09:10

DeluxZ

Livin' the good life

Als ik die filmpjes op de nieuwe website zo bekijk wil ik alleen maar sneller mijn MBP :Y

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom is de brushed metal look er in safari bij windows wel uit en bij mac os x niet? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Omdat in OSX dat nog gewoon in het OS zit.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebradenkip
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-09 16:39
Weet niet of het al bekend was, maar Front Row in Leopard ziet eruit als Apple TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmz..nou safari@wxp loopt hier alleen maar snel vast als ik iets in een menu wil doen

zelfs de send bug functie crasht bij mij...:'{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05:31

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Zojuist even een Safari op Windows getest. Akelig snel, moet ik zeggen. In alles. De download was binnen een halve minuut binnen. De installatie was binnen een volgende halve minuut klaar. De startpagina van Apple laadde binnen enkele seconden. de test google search die ik daarna deed was nog sneller: die leek er vrijwel direct te staan. En daarna crashte het, ook akelig snel, ik had het bij elkaar nog geen minuut in gebruik :P

Het mooiste is nog dat die crash consistent lijkt te zijn:
-Start Safari
-Typ iets in het Google Search vak (bijvoorbeeld 'test') en druk op enter
-Typ in de geladen Google pagina iets in het invoerveld (verder kom je niet)
-Crash.

Echt iedere keer weer, iemand anders hetzelfde? Safari 3 beta (of beter: Alpha) op Windows, dus.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:24
gebradenkip schreef op maandag 11 juni 2007 @ 21:14:
Weet niet of het al bekend was, maar Front Row in Leopard ziet eruit als Apple TV.
Yup, er staat sowieso veel meer info over Leopard dan ik uit de keynote heb kunnen halen: http://www.apple.com/macosx/leopard/. Daarnaast is er ook nog wat info over de iPhone toegevoegd, waaronder een gallerij met erg mooie pics :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Mijn ervaring is dat Opera (9.2) nog steeds net iets sneller is bij complexe sites zoals t.net. Bij simpeler sites is het verschil nauwelijks merkbaar. De Google search van SF is wel sneller.

Overigens crasht ' ie bij mij niet als ik dat doe, Hertog.

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Safari is voorlopig nog een ramp. Maar ik ben in ieder geval gelukkig dat ik op leopard kan wachten. Je zou maar een *book met Tiger kopen en dan al die functies mislopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Ik vind Safari 3.0 hier prima werken overigens..
De nieuwe searchbar is ook erg netjes gedaan imo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05:31

Hertog

Aut bibat, aut abeat

leokennis schreef op maandag 11 juni 2007 @ 21:30:
Mijn ervaring is dat Opera (9.2) nog steeds net iets sneller is bij complexe sites zoals t.net. Bij simpeler sites is het verschil nauwelijks merkbaar. De Google search van SF is wel sneller.

Overigens crasht ' ie bij mij niet als ik dat doe, Hertog.
Gebruik je ook de Windows versie? De OS X versie lijkt er geen last van te hebben in ieder geval.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zie in os x echt helemaal niks nieuws aan safari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2007 @ 21:37:
ik zie in os x echt helemaal niks nieuws aan safari.
Qua uiterlijk niet, nee. 't gaat om de functionaliteit. Kijk maar 's rechtsonderin de text field waarin je net getypt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Laatst online: 11-09 11:28

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Het lijkt gewoon op 1 bug die bepaalde fonts niet weegeeft.

Verder werkt het wel lekker snel. Wat me opvalt is dat het niet erg windows native lijkt. De fonts zien eruit zoals ze er op Mac OS X uit zouden zien. Het lijkt alsof ze een windows-versie van aqua (NS) hebben geimplementeerd oid. Zo ziet het er in elk geval uit. Het is in elk geval anders dan de Windows iTunes.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

En eindelijk een terminal met tabs :)
Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/macosx/leopard/technology/images/unix_hero20070611.png
Overigens zijn Mail.app e.d. allemaal smp in Leopard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdM
  • Laatst online: 06:10

JvdM

<---->

Ben wel onder de indruk van Leopard, vraag me alleen af of t aan te raden is om hem aan te schaffen en op mijn mac te installeren.

1.25GHz
512mb ram.
en 64mb videokaart. (volgens mij een van de eerste lichting mac mini's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik zou er 2GB inhangen. Zolang je geen extreem reken-intensieve taken uitvoert, zal het als een trein lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hmm ZFS toch niet het standaard filesystem in Leopard? Leopard ziet er zeer goed uit imo, maar die menubar staat me totaal niet aan. Die had van mij best zo mogen blijven zoals 'ie was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdM
  • Laatst online: 06:10

JvdM

<---->

zAo schreef op maandag 11 juni 2007 @ 21:45:
Ik zou er 2GB inhangen. Zolang je geen extreem reken-intensieve taken uitvoert, zal het als een trein lopen.
Kan ie helaas niet aan, 1gb is de max... Maar ik zal sowieso afwachten wat andere mensen ondervinden met een soortgelijke hardware conifguratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Frietsaus schreef op maandag 11 juni 2007 @ 21:48:
Hmm ZFS toch niet het standaard filesystem in Leopard? Leopard ziet er zeer goed uit imo, maar die menubar staat me totaal niet aan. Die had van mij best zo mogen blijven zoals 'ie was.
Ik kan er ook niets over vinden. Ik denk dat je de keuze krijgt bij de installer...
Overigens zal de menubar ook wel gewoon 'white' gemaakt kunnen worden gok ik zo.

Iemand iets gezien van 'resolution independence'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
mOrPhie schreef op maandag 11 juni 2007 @ 21:40:
[...]

Verder werkt het wel lekker snel. Wat me opvalt is dat het niet erg windows native lijkt. De fonts zien eruit zoals ze er op Mac OS X uit zouden zien. Het lijkt alsof ze een windows-versie van aqua (NS) hebben geimplementeerd oid. Zo ziet het er in elk geval uit. Het is in elk geval anders dan de Windows iTunes.
Dat was dan het browse verhaal, maar dat het prog er om de haverklap eruit klapt is natuurlijk ook niet prettig. Ik denk dat ze er nog niet aan toe waren om het voor windows online te gooien. Het werkt gewoon op Vista niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09-2019
Is de release datum van Leopard nog naar voren geschoven?

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee. Oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

mOrPhie schreef op maandag 11 juni 2007 @ 21:40:
[...]

Die fonts: dat hadden ze beter niet kunnen doen aangezien het er nu erg blurry uitziet. Sommige mensen vinden ClearType al blurry, maar dit is de overtreffende trap (op een TFT...).

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlugge Japie
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-05-2023
De previews van de nieuwe functies van Leopard zien er veelbelovend uit. Spaces en quicklook lijken mij erg goede toevoegingen. De nieuwe stacks lijkt me ook wel interessant, maar die weerspiegelende dock vind ik niet zo bijzonder. Volgens mij kan Tiger dat ook prima doen mbv de huidige core images functionaliteit.
Ik heb net even de nieuwe Safari geinstalleerd op m'n mac, beetje jammer dat ik hem daarvoor helemaal moest rebooten, 't leek windows wel... :X

Anyway, Leopard lijkt me de 130 euro wel waard. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitehouse
  • Laatst online: 18-09-2019
130 euri voor zoveel (nieuwe) functionaliteit is echt een koopje!

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

whitehouse schreef op maandag 11 juni 2007 @ 22:13:
130 euri voor zoveel (nieuwe) functionaliteit is echt een koopje!
Tja, als je van de Windows-wereld vandaan komt wel. Ik heb zelf vrijwel alleen maar Linux gebruikt (en gebruik het nog) en dan is 130,- ineens erg veel geld. Zeker als je bedenkt dat er een videospeler bijzit waarvoor je extra moet betalen om je film fullscreen te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Leopard is volledig 64-bits. Het is daarmee het eerste besturingssysteem dat helemaal 64-bits is. Er zal maar één versie zijn, waarop zowel 64-bits als de "oudere" 32-bits applicaties gedraaid kunnen worden.
Betekend dit dat Macbook bezitters met een Core Duo CPU welke geen 64bit support hebben geen Tiger Leopard kunnen draaien? :|

[ Voor 5% gewijzigd door kamerplant op 11-06-2007 22:24 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 22:19

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

(leopard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Datafeest schreef op maandag 11 juni 2007 @ 22:20:
Betekend dit dat Macbook bezitters met een Core Duo CPU welke geen 64bit support hebben geen Tiger Leopard kunnen draaien? :|
Gaat gewoon werken hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Laatst online: 21-07 16:23
[...]

Betekend dit dat Macbook bezitters met een Core Duo CPU welke geen 64bit support hebben geen Tiger kunnen draaien? :|
dat is een goede ja
dat zou wel vervelend zijn, en vooral ook een beetje tegendraads zijn, aangezien tiger op alle g4's kan draaien.

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-09 23:02
zAo schreef op maandag 11 juni 2007 @ 22:20:
[...]

Tja, als je van de Windows-wereld vandaan komt wel. Ik heb zelf vrijwel alleen maar Linux gebruikt (en gebruik het nog) en dan is 130,- ineens erg veel geld. Zeker als je bedenkt dat er een videospeler bijzit waarvoor je extra moet betalen om je film fullscreen te bekijken.
Helemaal mee eens ! Het is toch belachelijk dat je Quicktime Pro moet hebben om filmpjes in full screen te kunnen kijken ? Dat er voor encoden van video Pro nodig is kan ik enigszins wel begrijpen..

Iemand ergens al de WWDC ' 07 keynote gespot ?
[...]

Kan gewoon gedraaid worden, aangezien er ook een x32 versie van Leopard komt zie plaatje onder:

Afbeeldingslocatie: http://www.blogsmithmedia.com/www.engadget.com/media/2007/06/dsc_5242.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Armo op 11-06-2007 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Kaspers schreef op maandag 11 juni 2007 @ 22:22:
[...]

Gaat gewoon werken hoor..
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar is dit ergens op gebaseerd? Of heb je de Keynote al gezien oid? Hoewel dit voor mijzelf niet relevant is vraag ik mij ook af in hoeverre de PowerPC wordt ondersteund.

[ Voor 17% gewijzigd door kamerplant op 11-06-2007 22:27 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[...]

Idd.. en dat terwijl Quick Look nu wel gewoon full-screen filmpjes kan 'previewen' :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vul hier je e-mail adres in en je krijgt een mailtje wanneer de stream online is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

leokennis schreef op maandag 11 juni 2007 @ 22:04:
[...]

Die fonts: dat hadden ze beter niet kunnen doen aangezien het er nu erg blurry uitziet. Sommige mensen vinden ClearType al blurry, maar dit is de overtreffende trap (op een TFT...).
Toch is dat hoe fonts er in Mac OS X by default ook uit zien. Gelukkig heb je daar subpixel smoothing, maar die feature krijg je er bij de windows-versie niet bij natuurlijk. :P

Ik ben inderdaad bang dat safari op windows het beter had gedaan als het iets uniformer richting de windows-fonts en kleuren was geweest. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Overigens ben ik erg benieuwd naar het beleid van EA omtrent de games die ze gaan uitbrengen. Ik heb recentelijk C&C 3 gekocht om te spelen in Bootcamp. Zou ik dmv. een kleine betaling het kunnen omzetten naar een C&C 3 Mac licentie?

Dat zou namelijk een uitkomst zijn voor mij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MintyDoerak
  • Laatst online: 10-09 23:54
Leopard --> Wow!!! apple is goed bezig m.i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Datafeest schreef op maandag 11 juni 2007 @ 22:27:
Hoewel dit voor mijzelf niet relevant is vraag ik mij ook af in hoeverre de PowerPC wordt ondersteund.
Gaat ook gewoon werken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen die safari niet goed werkende krijgen op de mac: gooi even je safari-extensies leeg. Daarna weer opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021

Ik heb precies hetzelfde, dus ik kan hem ook niet installeren. :)
Als je een oplossing hebt gevonden, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-09 10:25

boesOne

meuh

Safari op windows ziet er apart uit, maar de font rendering doet gewoon pijn aan de ogen op mijn laptop. Verder is hij erg instabiel. Het nifty genie effectje is wel sweet :)

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-09 13:05
Iemand al een stream gevonden ?

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Armo schreef op maandag 11 juni 2007 @ 22:25:
[...]

Helemaal mee eens ! Het is toch belachelijk dat je Quicktime Pro moet hebben om filmpjes in full screen te kunnen kijken ? Dat er voor encoden van video Pro nodig is kan ik enigszins wel begrijpen..

Iemand ergens al de WWDC ' 07 keynote gespot ?

[...]

Kan gewoon gedraaid worden, aangezien er ook een x32 versie van Leopard komt zie plaatje onder:

[afbeelding]
Daar staat dat de 64-bit versie 32-bit programma's kan draaien, niet dat er een 32-bit versie van het OS zelf komt, of dat de 64-bit versie op 32-bits hardware loopt. Wat volgens mij niet kan. En dus ben je met een Core Duo inderdaad genaaid.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2007 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-02-2022
Transparant menubar :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Airwolf schreef op maandag 11 juni 2007 @ 22:35:
[...]

Ik heb precies hetzelfde, dus ik kan hem ook niet installeren. :)
Als je een oplossing hebt gevonden, dan hoor ik het graag.
Zet safari even in de root van je /Applications/ :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2007 @ 22:45:
Daar staat dat de 64-bit versie 32-bit programma's kan draaien, niet dat er een 32-bit versie van het OS zelf komt, of dat de 64-bit versie op 32-bits hardware loopt. Wat volgens mij niet kan. En dus ben je met een Core Duo inderdaad genaaid.
Da's natuurlijk poep. Dat zou inhouden dat Apple 90% van z'n installed base langs de straat zet, en dat zal niet gebeuren. Leopard zal net zo goed op G3/G4/G5 als alledrie de smaken intel draaien. (Solo, Duo en 2 Duo).

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand waar die 'gras' achtegrond van Leopard is te vinden. Lijkt me wel leuk tot oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiliconError
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 13:21

SiliconError

:(){ :|:& };:

Heel fout inderdaad. Verder ziet het er wel goed uit.

De nieuwe finder ziet er ook wel veelbelovend uit. Beter ingedeeld enzo.
Een fatsoenlijke terminal is trouwens ook wel heel :9

Wat ik me verder afvraag: omdat Vista nu zo op 'wow' is gericht, met vensters die naar achter vallen / wegfaden, gaat Leopard dit soort dingen nou ook doen?
Het kan natuurlijk wel allemaal (als je ziet hoe het venstertje van QuickSilver zichzelf nu op 10.4 al animate...), maar wordt het 'standaard'?

Verder: Safari op Windows? Iew. Als webdeveloper zie ik het nut er nog wel van in, maar als je ziet hoe bagger iTunes loopt onder Windows, dan denk ik niet dat veel mensen het gaan gebruiken (en ook niet dat het een goede indruk achterlaat bij eventuele overstappers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Tja...gejat van Vista hè :P

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

burne schreef op maandag 11 juni 2007 @ 22:57:
[...]

Da's natuurlijk poep. Dat zou inhouden dat Apple 90% van z'n installed base langs de straat zet, en dat zal niet gebeuren. Leopard zal net zo goed op G3/G4/G5 als alledrie de smaken intel draaien. (Solo, Duo en 2 Duo).
Dat kan jij wel vinden, maar voor een 64-bit OS heb je een 64-bit CPU nodig, PUNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

[...]

code:
1
2
3
tell application &#8220;QuickTime Player&#8221;
present front movie scale screen
end tell

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2007 @ 23:16:
[...]
Dat kan jij wel vinden, maar voor een 64-bit OS heb je een 64-bit CPU nodig, PUNT
Ik ga toch met burne mee. OM een nieuw OS te lanceren en dan alleen de laatst verkochte Mac's mee te nemen is wel erg karig van Apple. Nu zijn ze dat wel, maar niet zo erg.

Maar wat ze nu precies gedaan hebben om het op bv een Yonah (een jaar oud Macbook Pro model) te laten draaien is mij een raadsel. Knippen ze de laatste 32 bits af of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SiliconError schreef op maandag 11 juni 2007 @ 23:03:
[...]
maar als je ziet hoe bagger iTunes loopt onder Windows, dan denk ik niet dat veel mensen het gaan gebruiken (en ook niet dat het een goede indruk achterlaat bij eventuele overstappers).
Ik gebruik iTunes als enige mediaplayer (sinds kort, voor mij nooit meer iets anders ieg)
En het draait echt PERFECT!

Ik weet niet waar je dit haalt. Het start vlot en snel op, coverflow is soepel en vlot, mini player, afsluiten. Net als winamp of consoorten. Voelt ook helemaal niet zwaar aan op het systeem. ( 1 gig ram) Een verrassend lichte player dus, zeker als je ziet wat het allemaal doet.

Safari op windows heb ik nog niet geprobeerd. Maar het is alvast goed om mensen te laten wennen aan de 'apple' manier van dingen doen, alvorens een mac te kopen. Toen ik zelf een korte periode een mac heb gehad gebruikte ik safari niet echt, en waren er toch dingen die me nooit echt 'natuurlijk' afgingen, in safari bedoel ik dan. Ik gebruikte dan ook voornamelijk opera in OSX. Nu kan alvast wat geoefend worden in windows. En met een browser en mediaplayer in osx style, wat zou iemand dan nog tegenhouden om helemaal over te stappen? Het OS is slechts het frame om aan applicaties als deze gestalte te geven. Voor veel consumenten is browsen (internet, mail, Safari) en multimedia (iTunes, Quicktime) het leeuwedeel van wat ze met een computer aanvangen. Als daar dan ook nog eens de behoefte bij komt om iTunes en Safari in hun natuurlijk geïntegreerde omgeving te gebruiken, samen met andere goodies die Leopard te bieden heeft, dan voorzie ik veel overstappers. Ik zal ook wel weer in de verleiding komen om een leopard mac te halen (maar dan een laptop ipv een mac mini)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2007 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Haha volgens deze pagina zou Opera langzamer renderen dan IE :P

Waar haalt Apple die statistieken vandaan (jaja uit hun eigen test). Ik bedoel; Opera langzamer dan Safari acht ik niet onmogelijk maar langzamer dan IE? Neem ter referentie deze test (niet 100% up to date) waarin Opera IE op alle fronten verslaat qua snelheid, zelfs met opstarttijd...

Dit maakt dat ik die andere statistieken van Apple ook niet meer helemaal vertrouw...

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

[...]

Bedenk wel dat het een feature is. Met de Quad-binaries van Apple ondersteun je PowerPC en Intel in zowel 32bit als 64bit. Als alle binaries zo zijn, dan heb je alles te pakken. Vervolgens is er een soort chrooted omgeving die on the fly 32 bit libs kan laden voor 32 bit apps.

Daarbij, jou stelling is momenteel net zoveel waard als die van burne. Het is pas zeker als het zeker is. Nu is het louter gissen, dus zo stellig met "punt" erbij is nergens voor nodig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 11-09 17:17
Finder overhaul ben ik wel blij mee... :) :)

Lelijke docks en transparante menubars wat minder maar daar komen vast wel hacks voor :P

Mooi spul weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaxje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-12-2024
lowfi schreef op maandag 11 juni 2007 @ 23:30:
Finder overhaul ben ik wel blij mee... :) :)

Lelijke docks en transparante menubars wat minder maar daar komen vast wel hacks voor :P

Mooi spul weer :)
Ik vind het dock juist geweldig. :) Ieder zijn ding natuurlijk.

Finder is inderdaad leuk, jammer van de CoverFlow overkill.
Trouwens, ik verwacht dat de nieuwe versie van Quicktime (7.5 of 8, whatever) volledig gratis gaat worden. Quick Look kan standaard al fullscreen afspelen.

Toffe DVD Player updates trouwens! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damn, dit vond ik de slechste WWDC ooit, er is niks innovatief getoond... gewoon wat handige flashy dingen, die ik eerlijk gezegd nooit zou gebruiken. Zijn dit de Top Secret functies van Leopard? De verwachtingen waren zo groot, en dan moet ik dit aanzien... Lelijk zeg die menu-bar, de dock zelf met die schuine lijnen zijn echt verschrikkelijk zeg. Ik denk dat ik maar bij Tiger zal blijven, is nog steeds een prachtig systeem... zal dan wachten op OSX 10.6..., moest ik het dan echt kopen, zou ik tenminste wachten op hacks, om het er weer normaal uit te laten zien.. Eigenlijk is dit gewoon Tiger, maar met een "glossy" touch erop, en minimale vernieuwingen, net zoals Vista met XP doet...

Vista ziet er nog steeds beter uit dan Leopard imo

Hopelijk veranderen er nog dingen in Leopard voor de release..

Normaal zou er toch later, een Special Presentation of derlijk zijn voor nieuwe mac's of producten? :) Ik hoop het

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2007 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
[...]

Er staat "One version of Leopard". Dat kan op twee manieren worden opgevat:

- Enkel een 64bit versie, dus 32bit en PowerPC gaat niet werken.
- Een enkele Leopard DVD ipv een aparte 64bit, 32bit of PowerPC DVD (zoals het geval is bij Vista)

Op Mac Rumors zijn enkele die beweren dat het de tweede interpretatie betreft, maar argumentatie ontbreekt. Als het goed is zijn Leopard beta DVDs uitgedeeld, dus waarschijnlijk zal het antwoord snel ergens online verschijnen.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Datafeest schreef op maandag 11 juni 2007 @ 23:41:
[...]

Er staat "One version of Leopard". Dat kan op twee manieren worden opgevat:

- Enkel een 64bit versie, dus 32bit en PowerPC gaat niet werken.
- Een enkele Leopard DVD ipv een aparte 64bit, 32bit of PowerPC DVD (zoals het geval is bij Vista)

Op Mac Rumors zijn enkele die beweren dat het de tweede manier bevat, maar argumentatie ontbreekt. Als het goed is zijn Leopard beta DVDs uitgedeeld, dus waarschijnlijk zal het antwoord snel ergens online verschijnen.
Het is één versie van leopard, die binaries bevat voor:

ppc
ppc64
ia32
ia32 met EM64T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 11-09 17:17
Waar was iLife trouwens :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL!PNEUS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

Iedereen die niet onder de indruk is van Leopard moet maar eens even goed naar de demonstraties kijken over CoreAnimation. Mijn god, wat daar allemaal wel niet mee kan...

Als 'consument' ben ik ook niet helemaal tevreden met deze Keynote (geen nieuwe iMacs, waar de nueck is iLife/iWork, updates voor .Mac (nee, die nieuwe functie in Leopard telt niet), etc.), maar er zit wel ontzettend veel gaaf spul in voor developers, en dáár gaat het om tijdens het WWDC. En voor de mensen die nog een beetje de Windows-mentaliteit hebben; wat ze bedoelen is dat je maar één installatie nodig hebt van Leopard voor zowel 32-bits als 64-bits, en als je een 32-bits Mac hebt installeert hij alleen dat gedeelte. Voor de rest zijn het een soort Universal-binaries, die zowel 32- als 64-bit aangesproken kunnen worden.

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaxje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-12-2024
Kapot. Volgende keynote.

Waarom zeurt iedereen nu al over de menubar en dock terwijl er helemaal nog geen hi-res fullscreen images te zien zijn? Als dat wel zo is; hook me up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

FL!PNEUS schreef op maandag 11 juni 2007 @ 23:46:
Als 'consument' ben ik ook niet helemaal tevreden met deze Keynote (geen nieuwe iMacs, waar de nueck is iLife/iWork, updates voor .Mac (nee, die nieuwe functie in Leopard telt niet), etc.),
Dat heb ik iedereen meermaals verteld: Leopard + iPhone. En die laatste was zelfs nog een redelijk kleine 'achteraf', wat ik niet verwacht had omdat de launch zo dichtbij is. Safari op Windows had ik compleet niet aan zien komen moet ik wel zeggen, en volgens mij niemand. Heb er ook geen rumours over gelezen enzo.
maar er zit wel ontzettend veel gaaf spul in voor developers, en dáár gaat het om tijdens het WWDC.
Yep. Daarom hoef je bij WWDC nooit een iMac of iPod te verwachten.
En voor de mensen die nog een beetje de Windows-mentaliteit hebben; wat ze bedoelen is dat je maar één installatie nodig hebt van Leopard voor zowel 32-bits als 64-bits, en als je een 32-bits Mac hebt installeert hij alleen dat gedeelte. Voor de rest zijn het een soort Universal-binaries, die zowel 32- als 64-bit aangesproken kunnen worden.
Inderdaad. Dat Microsoft dat niet kan, betekent niet dat Apple 't ook niet kan. Microsoft heeft geen technologie voor multi-architectured binaries, iig niet ingebouwd in Windows. Apple heeft dat al sinds MacOS 7, met de overschakeling van m68k naar powerpc. Toen waren er ook al Fat binaries met ppc native en m68k code. En omdat Mach-o dit al tijden ondersteunt, is er ook geen backwards-compatibilityprobleem: zelfs OSX 10.0 kan multi-architecture binaries aan.

Dat kan zelfs een stuk verdergaand dan bovenstaand lijstje, en is in de praktijk ook al gedaan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
despina:~ marco$ file /Applications/Virtual\ PC.app/Contents/MacOS/Virtual\ PC 
/Applications/Virtual PC.app/Contents/MacOS/Virtual PC: Mach-O fat file with 5 architectures
/Applications/Virtual PC.app/Contents/MacOS/Virtual PC (for architecture ppc750):       Mach-O executable ppc
/Applications/Virtual PC.app/Contents/MacOS/Virtual PC (for architecture ppc7400):      Mach-O executable ppc
/Applications/Virtual PC.app/Contents/MacOS/Virtual PC (for architecture ppc7450):      Mach-O executable ppc
/Applications/Virtual PC.app/Contents/MacOS/Virtual PC (for architecture ppc970):       Mach-O executable ppc
/Applications/Virtual PC.app/Contents/MacOS/Virtual PC (for architecture ppc): Mach-O executable ppc

5 architectures, allemaal PowerPC, in een enkele binary. (Microsoft is hier echt tot het uiterste gegaan om zoveel mogelijk performance te bieden in vpc, met zelfs verschillende optimalisaties voor twee verschillende G4 procs).

[ Voor 28% gewijzigd door CyBeR op 11-06-2007 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2007 @ 22:45:
[...]

Daar staat helemaal niet dat de 64-bit versie 32-bit programma's kan draaien. Jij moet eens leren lezen ;)

Er staat heel duidelijk dat er maar 1 Leopard versie is en dat deze zowel 32 als 64 bit applicaties naast elkaar kan draaien. Het moge duidelijk zijn dat je voor het draaien van 64 bit software wel een 64 bit machine nodig hebt tenzij Apple eenzelfde truc uithaalt als VMware dat doet (je kunt met hun software namelijk ook 64 bit systemen in een vm draaien ondanks dat je een 32 bit systeem hebt). Zoals altijd is er eigenlijk maar 1 MacOS X (nouja, je hebt een server versie die afwijjkt), vandaar ook de grap met de prijsopgave :) Bij Leopard is het dus niet anders dan voorheen en heb je gewoon 1 versie voor alle macs tot 5 jaar geleden. Het idee alla universal binaries gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Blaxje schreef op maandag 11 juni 2007 @ 23:48:
[...]

Kapot. Volgende keynote.

Waarom zeurt iedereen nu al over de menubar en dock terwijl er helemaal nog geen hi-res fullscreen images te zien zijn? Als dat wel zo is; hook me up!
http://www.apple.com/pr/products/macosx/macosx.html

Die zijn voor print bedoeld trouwens, dus ze zijn iets omhoog gescaled en getweaked. Terugscalen naar 1680x1050 en je zit wel redelijk op hoe 't er echt uitziet.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeR op 11-06-2007 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebradenkip
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-09 16:39
Blaxje schreef op maandag 11 juni 2007 @ 23:48:
[...]

Kapot. Volgende keynote.

http://www.apple.com/pr/products/macosx/macosx.html
Rechtsboven, hi-res genoeg? :+

Edit: net te laat dus

[ Voor 3% gewijzigd door gebradenkip op 12-06-2007 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit zelf trouwens te twijfelen tussen Leopard Home Premium en Leopard Ultimate....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 00:25:
Ik zit zelf trouwens te twijfelen tussen Leopard Home Premium en Leopard Ultimate....
Het schijnt dus dat je gewoon Basic kunt kopen en die dan registertweaken naar Ultimate !!!!!11

Zoef

Pagina: 1 2 3 Laatste