Onnodige vragen na openen topic.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:16
Ik heb als voorbeeld mijn eigen topic genomen: AMD 64 3000+ kapot. Opties?

Uiteraard zijn er veel meer topics waar ik dit gedrag steeds meer voor zie komen.
Neem nou mijn bovenstaand topic, ik leg duidelijk uit dat ik geconstateerd heb dat mijn CPU stuk is. Nu krijg ik alsnog de vraag hoe ik dat zo zeker weet... terwijl dat helemaal de vraag niet is. Nadat ik hierop reageerde plaatste Viper® een bericht dat ik niet volledig zal quoten;
Alleen bij GoT proberen mensen o.a. mee te denken of elkaar te helpen. Dat je dan de vraag krijgt of je zeker weet of het de processor defect is, aangezien een probleem bijna nooit aan de processor zelf ligt, is niet onlogisch.
Nu is mijn vraag; Is het bij GoT ook niet een vereiste om op zijn minst enige computerkennis te hebben? Waarom word ik opgezadeld met vragen die ik voor mezelf allang heb beantwoord in plaats van dat men gewoon antwoord geeft op de vraag die gesteld wordt? (in dit geval dus uit welke 2 opties ik het beste kan kiezen, en dus niet of ik het wel allemaal zeker weet)

Sorry voor mijn magere TS maar ik wilde dit gewoon even kwijt. Topic is trouwens al van een tijdje geleden maar ik begin het steeds meer op te merken op GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Kun je prima zelf oplossen, namelijk door (in je TS) te vermelden hoe je vastgesteld hebt dat je processor stuk is. Een vraag die ook maar enigszins relevant is, is namelijk imo nooit overbodig. Niemand kan ruiken hoeveel jij precies van computers kent. :)

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
Yoeri schreef op maandag 11 juni 2007 @ 16:49:
Kun je prima zelf oplossen, namelijk door (in je TS) te vermelden hoe je vastgesteld hebt dat je processor stuk is. Een vraag die ook maar enigszins relevant is, is namelijk imo nooit overbodig. Niemand kan ruiken hoeveel jij precies van computers kent. :)
Of er kan gewoon antwoord op mijn vraag gegeven worden ipv mijn kennis op het gebied van computers aan de orde te stellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
cls schreef op maandag 11 juni 2007 @ 16:52:
[...]

Of er kan gewoon antwoord op mijn vraag gegeven worden ipv mijn kennis op het gebied van computers aan de orde te stellen :P
Dat is het hele punt net. Misschien heb jij wat over het hoofd gezien en is je cpu helemaal niet kaduuk. Dan is het net goed dat gebruikers hier op die manier reageren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:13
Tja, stel dat iedereen alleen maar 'on-topic' reageerde (dat was dit in mijn ogen ook) en later bleek dat het toch niet aan je CPU lag...

Wees blij dat men probeert mee te denken. Dit had je kunnen voorkomen door iets meer te vermelden in je TS. "Eergisteren heb ik geconstateerd dat mijn processor in het volgende systeem defect is. Met een processor van een vriend werkt het systeem wel.". Kost dat nou zoveel moeite?

En ook al weet je 100% zeker dat je processor kapot is (laten testen in een winkel bijvoorbeeld), dan nóg is het relevant om te vermelden hoe je tot die conclusie bent gekomen. Want in het geval dat je je processor los ergens hebt laten testen, weet je wel zeker dat die kapot is, maar heb je niet uitgesloten dat je moederbord niet _ook_ kapot is. En dat is toch wel redelijk revelant voor een topic waar je de keuze hebt tussen je moederbord vervangen of je moederbord niet vervangen. 8)7

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Het lijkt me wel dat je computerkennis moet hebben. Aangezien dit een technisch discussieforum is, dan komt dat toch wel op een hoog plekje. Anders kan je niet meediscussieren en vraag je alleen maar. En als iedereen alleen vraagt is het geen forum meer maar een helpdesk.

Het komt vrij lullig over, maar hier probeert iedereen eerst uit te leggen wat je allemaal zou kunnen doen ipv maar een oplossing geven. Die oplossing komt vanzelf als je zelf erachterkomt wat je kan doen.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dat is eerder het verschil tussen een vraag stellen aan een hoop 'computer-experts' of aan een helpdesk.
Je kan niet verwachten dat je een topic kan openen met de vraag naar hulp en dan geen mensen krijgt die met je meedenken en nog eens van voor af aan beginnen met het probleem analyseren. Als jij uren lang bezig bent met een probleem kan het goed zijn dat je een simpel dingetje over het hoofd hebt gezien, of dat er een andere verklaring voor het probleem is dan dat jij zou verwachten.

Ik vind het dan ook vrij arrogant om die mensen aan te vallen onder het mom van 'Hou je bek en geef antwoord op mijn vraag, als ik je verder voor iets nodig heb zeg ik het wel.'

[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 11-06-2007 16:59 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Tsja, ik vind het niet vreemd dat mensen die vraag stellen. Het hele topic komt een beetje op me over als een "help mijn processor is stuk, wat moet ik nu kopen?-topic. Dan vind ik het vrij logisch als men gaat vragen hoe je zo zeker weet dat die processor stuk is. Het komt namelijk ook wel eens voor dat men een topic opent met een zogenaamd defect onderdeel terwijl het gewoon nog te fixen is.

Imo: Open zelf eerst eens een goed topic voordat je gaat klagen over andermans reacties.

[ Voor 5% gewijzigd door RoD op 11-06-2007 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
RoD schreef op maandag 11 juni 2007 @ 17:04:
Imo: Open zelf eerst eens een goed topic en ga dan zeuren over de reacties van anderen.
Anders lees je de TS door en merk je op dat het niet specifiek over mijn topic gaat. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:59

remco_k

een cassettebandje was genoeg

De eerste reply in je topic:
Hoe weet je zo zeker dat je CPU kapot is? Gebeurt namelijk niet zo vaak.
Zou ik heel goed ook geschreven kunnen hebben.
En zoals reeds veelvuldig vermeld: je zou ernaast kunnen zitten. Als je dan niet vermeld hoe je tot de 'cpu defect' conclusie bent gekomen, dan weet je gewoon dat de vraag daarnaar de eerste vraag is.
Volkomen logisch imo.

Soms is het namelijk beter als iemand anders even met een frisse blik ergens tegenaankijkt en soms kom je er dan achter dat je CPU niet defect.
Het gaat er dan ook helemaal niet om dat iemand je computer kennis ter discussie stelt. Maar om jouw te kunnen helpen, is voldoende achtergrond en fundering wel nodig.

Ik doe dat overigens best wel vaak, navragen hoe iemand tot een conclusie is gekomen. Mag ik nou niet meer reageren in jouw topics? :+

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

cls schreef op maandag 11 juni 2007 @ 17:05:
[...]
Anders lees je de TS door en merk je op dat het niet specifiek over mijn topic gaat. :z
Er zijn een heleboel topics met helpdesk vragen. De meesten worden dan ook vrij snel gesloten, andere lopen uit in leuke discussies. Ik zie het probleem niet zo :)

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
remco_k schreef op maandag 11 juni 2007 @ 17:06:
Het gaat er dan ook helemaal niet om dat iemand je computer kennis ter discussie stelt. Maar om jouw te kunnen helpen, is voldoende achtergrond en fundering wel nodig.
Ik heb dus geen hulp nodig met het uitzoeken of die CPU nou wel of niet kapot is... Als ik daar zelf niet achter had gekomen dan had ik daar wel advies om gevraagd in het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Waar je het misschien mee kan vergelijken is als je een reactie in dat topic krijgt die zo luidt:
"Je moet optie 2 nemen."
Ren jij dan meteen naar de winkel om die spullen te kopen? Of wil je misschien toch even weten waarom? Dan is wel te hopen dat die user bereid is om wat onderbouwing te geven. Als hij ook zo'n houding heeft van 'Ik zeg het je toch, geloof me dan gewoon' schiet het niet echt op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

cls schreef op maandag 11 juni 2007 @ 17:05:
[...]

Als al jou voorbeelden op dezelfde soort topics gebaseerd zijn ben ik van mening dat er geen probleem is. Geef dan een goed voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
fsfikke schreef op maandag 11 juni 2007 @ 17:09:
Waar je het misschien mee kan vergelijken is als je een reactie in dat topic krijgt die zo luidt:
"Je moet optie 2 nemen."
Ren jij dan meteen naar de winkel om die spullen te kopen? Of wil je misschien toch even weten waarom? Dan is wel te hopen dat die user bereid is om wat onderbouwing te geven. Als hij ook zo'n houding heeft van 'Ik zeg het je toch, geloof me dan gewoon' schiet het niet echt op ;)
Uitleg waarom dit of die te kopen is toch relevant?

Waar zit de relevantie ineens als ik om advies vraag welke CPU aan te schaffen en ik gevraagd word of ik wel zeker weet dat mijn oude dood is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

cls schreef op maandag 11 juni 2007 @ 17:11:
[...]
Waar zit de relevantie ineens als ik om advies vraag welke CPU aan te schaffen en ik gevraagd word of ik wel zeker weet dat mijn oude dood is?
Jij maakt je druk omdat mensen dingen zeker willen weten. Dan heb jij de situatie dus op het moment van topicstart nog niet goed uitgelegd. Wij kunnen dan niet in onze glazen bollen kijken wat waarom gebeurt :)

Daar hoef je je toch niet al te druk over te maken. Enige wat dan handig is is je ts updaten zodat je vraag duidelijker word. :)

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Het is toch ook relevant om te weten of je überhaupt wel een nieuwe CPU nodig hebt?

Schijnbaar ben je niet zo'n held met computer hardware, anders had je hier geen topic over hoeven openen (PMG FAQ:Welke processor/moederbord/geheugen moet ik nemen?) Niet zo vreemd dus dat men jouw competentie in twijfel trekt.

Ik blijf bij m'n conclusie, volgens mij is het arrogantie.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 11-06-2007 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
fsfikke schreef op maandag 11 juni 2007 @ 17:14:
[...]

Het is toch ook relevant om te weten of je überhaupt wel een nieuwe CPU nodig hebt?
Ik heb toch duidelijk vermeld dat ik daar van overtuigd ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

Is dat nou zo'n probleem? Dat iemand even een behulpzame offtopic-opmerking er tegenaan gooit wat eventueel relevantie zou kunnen hebben op hetgene waarvoor je het topic hebt gestart?

Veel mensen die dergelijke topics openen hebben weinig hardwarekennis. Dan kan het imo geen kwaad om even te peilen waarom diegene zeker weet dat het ding stuk is.
Als het nou een onzinnige reactie was... ok, maar het is gewoon behulpzaam. Ik zou het op prijs stellen als mensen zo probeerden mee te denken met mijn problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Nog even los van het feit dat het erg nuttig kan zijn om door te vragen op andere paden dan een topicstarter van te voren in het hoofd had, is het ook nog eens erg nuttig om dit soort dingen te zeggen zodat anderen er van kunnen leren. "Ik weet zeker dat mijn moederbord kapot is omdat het niet de bedoeling is dat er rook vanaf komt" vertelt een ander soms weer wat nieuws. En het forum is niet opgericht om vragen te beantwoorden :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

cls schreef op maandag 11 juni 2007 @ 17:18:
[...]
Zoals je al uit vele reacties hier hebt mogen meemaken zal dat zeer zeker niet het geval zijn. Anders hadden ze daar niet op gereageerd 8)7

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
RoD schreef op maandag 11 juni 2007 @ 17:19:
[...]

Is dat nou zo'n probleem? Dat iemand even een behulpzame offtopic-opmerking er tegenaan gooit wat eventueel relevantie zou kunnen hebben op hetgene waarvoor je het topic hebt gestart?
Ja. Voor mij zegt het woord off-topic het al.
Veel mensen die dergelijke topics openen hebben weinig hardwarekennis. Dan kan het imo geen kwaad om even te peilen waarom diegene zeker weet dat het ding stuk is.
Als het nou een onzinnige reactie was... ok, maar het is gewoon behulpzaam. Ik zou het op prijs stellen als mensen zo probeerden mee te denken met mijn problemen.
Ik dacht dat een bepaald niveau kwa hardwarekennis een vereiste was op dit forum.

Gezien alle 17 reacties in dit topic zal het wel niet de manier zijn waarop je hier op GoT een topic opent(wat ik overigens nogal jammer vind), ik zal in de toekomst mijn problemen wel zelf proberen op te lossen ipv het op GoT te posten.

(stormloop topic :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

cls schreef op maandag 11 juni 2007 @ 17:24:
[...]

Ja. Voor mij zegt het woord off-topic het al.
Offtopic, maar wel behulpzaam. Als je daar al over valt...
Ik dacht dat een bepaald niveau kwa hardwarekennis een vereiste was op dit forum.
Wat heeft dat er mee te maken? Jij postte niet hoe je wist dat je processor stuk was, vandaar dat een user behulpzaam probeerde te zijn door te vragen hoe je dat zo zeker wist.
Gezien alle 17 reacties in dit topic zal het wel niet de manier zijn waarop je hier op GoT een topic opent(wat ik overigens nogal jammer vind), ik zal in de toekomst mijn problemen wel zelf proberen op te lossen ipv het op GoT te posten.
Moet je eens een wat minder summiere topicstart proberen... dan krijg je ook meer (voor jou) behulpzame reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

cls schreef op maandag 11 juni 2007 @ 17:24:
Een bepaald niveau qua zelfredzaamheid en eerst proberen: yup. Maar dat zegt toch helemaal niets over het feit dat je er 100% van uit kunt gaan dat de topicstarter de juiste gedachten heeft. Foutjes, misverstanden, hiaten in de kennis, etc etc. Kan toch echt gebeuren.

En dan nog: als mensen graag willen meedenken met andermans probleem is het toch een kleine moeite uit te leggen hoe je tot een bepaalde conclusie bent gekomen?

(NB ik heb het topic waar je mee begint niet gezien, alleen al omdat je zelf zegt dat het maar een voorbeeld is).
ik zal in de toekomst mijn problemen wel zelf proberen op te lossen ipv het op GoT te posten.
Eeeuhm. Het was altijd al de bedoeling om dat eerst te proberen, maar dat bedoel je vast niet ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:59

remco_k

een cassettebandje was genoeg

cls schreef op maandag 11 juni 2007 @ 17:18:
[...]

Goed, draai ik het even om.
Stel, jij weet werkelijk alles van audio, speakers, versterkers, receivers, kabels.

Ik heb thuis een probleem en ik stel vast dat mijn speaker kapot is.
Ik typ in mijn TS dat ik heb vastgesteld dat mijn speaker kapot is. Maar niet hoe ik dat heb gedaan.
In mijn TS word niet duidelijk dat ik n00b ben op dat gebied, noch professional.

Dan vind ik het toch echt normaal dat jij (of iemand anders) vraagt hoe ik erachter ben gekomen.
Ook al is die speaker echt stuk, of niet, ook al weet ik heel veel van dat onderwerp.
Ik vind het prima als jij niet wilt dat mensen met je meedenken, over je reeds genomen stappen vooral. Nogmaals, mensen hebben de bedoeling niet om je te kakken te zetten. Dat doe je nu bijna zelf.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Die opmerking wordt gemaakt, omdat er heel veel topicstarters zijn die soms een onterechte, voorbarige conclusie trekken. Ze denken alles getest te hebben, maar dan blijken ze toch een klein dingetje over het hoofd te hebben gezien. Terwijl ze toch beweerden dat ze het honderd procent zeker wisten.
Je moet dit niet zien als een gebrek aan vertrouwen in de kundigheid van iemand. Maar meer als een aanvulling op de topicstart.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Als je antwoorden op vragen wilt hebben, dan bel je maar naar een helpdesk. Het is hier geen antwoordenfabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Een kleine anekdote van toen ik zelf nog helpdeskwerk deed:
T: De beller
I: Ikzelf

T: Hoi, mijn printer is stuk en is nog in garantie, ik moet een nieuwe!
I: Goeiemiddag. Wat bedoelt u precies met stuk?
T: Nou, hij doet het niet meer
I: Branden er wel nog lampjes, rolt er nog papier doorheen, komt er nog inkt op het papier?
T: Ik zeg toch dat ie stuk is man, denk je dat ik een prutser ben?
I: Nee meneer, maar om u op passende wijze van hulp te kunnen voorzien, moet ik nu eenmaal op mijn formulier aankruisen wàt er precies stuk is.
T: Wat jij wil man, er brandt geen enkel lichtje meer. Nou tevreden?
I: Wilt u voor mij even controleren of alle stekkers goed aangesloten zijn meneer?
T: Jij stomme lul, denk je dat ik achterlijk ben misschien?
I: Helemaal niet meneer, maar soms blijft een poetsvrouw per ongeluk achter de kabel haken en dat valt niet altijd op als de stekker niet helemaal losgekomen is.
T: Ah, ik moet je hulp al niet meer. <hoorn op de haak>

Nooit meer iets van gehoord: conclusie: printer was inderdaad niet stuk. Nouja, de volgende keer pakte ik het bij iemand anders wel tactischer aan:

T: Mijn printer doet het niet meer, lampjes branden niet.
I: Kunt u voor mij even alle stekkers uit de printer en uit het stopcontact trekken en vervolgens terug aansluiten meneer. Dat kan soms helpen.
<op de achtergrond hoor je geroezemoes en 'fuck, wie heeft die kabel uitgetrokken'
T: Bedankt hoor, hij doet het inderdaad weer !

En zo zie je maar... ff navragen of alle conclusies wel kloppen, is altijd zinvol ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik concludeer uit cls' relaas dat hij gewoon onvolledig is in zijn TopicStart.

Als jij op GoT een topic opent, dan moet je gewoon zoveel mogelijk informatie geven, inclusief argumenten hoe/wat. Als jij bepaalde argumenten van jouw stelling achterwege laat, dan is het niet zo gek dat mensen het in twijfel gaan nemen.

Komt eerlijk gezegd een beetje over alsof jij zo snel mogelijk een TS wilt plaatsen en zo snel mogelijk een antwoord wil zien met oplossing.. Daar hebben we een naam voor: helpdesker. :)

Overigens vind ik 't gewoon achterlijk van je dat je die informatie willens en wetens achterwege hebt gelaten...

[ Voor 10% gewijzigd door Osiris op 11-06-2007 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:41
Ik moet zeggen dat ik juist het gedrag wat cls vertoont vaak behoorlijk storend vindt.

Dan start iemand een topic en dan zijn de eerste 10 replies vragen over dingen die mensen wel moeten weten om een goed geïnformeerd antwoord te kunnen geven.

Dus cls, waarom doen jullie dat niet gewoon normaal? :P

PC gaat niet meer aan.
PC loopt vast

[ Voor 23% gewijzigd door Ramon op 11-06-2007 21:54 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
Bij mij was de vraag nogal simpel hoor :P Iedereen zit hier uiteindelijk om zijn probleem opgelost te krijgen. Ik prefereer graag een directer antwoord dan een hele analyse of ik het wel helemaal goed heb gezien. Ik heb de informatie gegeven die mij relevant leek met betrekking tot mijn vraagstelling. Blijkbaar was het niet genoeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Of je hebt te veel info gegeven. Als jij alleen een direct antwoord op jouw vraag wilt hebben moet je geen verhalen er om heen gaan schrijven van waarom je tot deze vraag bent gekomen, dan zal ook niemand zich daar mee bemoeien ;)

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 11-06-2007 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

cls schreef op maandag 11 juni 2007 @ 22:49:
Iedereen zit hier uiteindelijk om zijn probleem opgelost te krijgen.
offtopic:
Met alle respect: onzin. Ik heb me geregistreerd - en loop hier nog wel eens rond - omdat ik juist mee wil denken en van anderen wil leren. Als iedereen hier was om vragen te stellen dan was er helemaal geen forum...
Ik prefereer graag een directer antwoord dan een hele analyse of ik het wel helemaal goed heb gezien. Ik heb de informatie gegeven die mij relevant leek met betrekking tot mijn vraagstelling. Blijkbaar was het niet genoeg :+
En dat is juist het probleem: als je een specifiek antwoord wilt hebben, moet je zelf duidelijk genoeg zijn. Als er dan nog vragen komen was je dat dus niet. Niet de fout van de mensen die jou willen helpen, maar jouw "fout" ;) Alles tot en met de kleur van je sokken toen je de PC kocht noemen is natuurlijk onzin, een goede inschatting van de benodigde info is voor de topicstart heel goed.

Maar help de mensen dan met je meedenken door additionele info te geven als ze er om vragen. Wat is daar mis mee? Zelfs als jij er uiteindelijk niets aan blijkt te hebben is het toch erg nuttig voor anderen met gelijksoortige problemen als je in het topic jouw, achteraf wellicht helemaal correcte, gedachtengang hebt beschreven? Is GoT weer een beetje betere kennisbank zonder dat het jouw enige moeite kost. En je hebt de bonus dat jij er van leert als je iets ove rhet hoofd had gezien ;)

En ik ben trouwens nieuwsgierig naar jouw mening over onze argumenten in bovenstaande posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:35
Hoe meer informatie jij geeft, hoe minder vragen er kunnen zijn, zo simpel is het. Als jij informatie niet vertelt 'omdat het daar niet om gaat', dan kan je er donder op zeggen dat er mensen toch naar gaan vragen, of het nou nuttig is of niet.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

cls schreef op maandag 11 juni 2007 @ 22:49:
(...) Ik prefereer graag een directer antwoord dan een hele analyse of ik het wel helemaal goed heb gezien. (...)
Zonder bot te willen zijn: Het is niet alsof de rest van het forum hier zit om te beantwoorden aan jouw voorkeuren :) . Als andere mensen, waarvan jij tenslotte wilt dat ze je helpen, behoefte denken te hebben aan meer informatie dan is dat lijkt me hun goed recht.

Bovendien, zoals hierboven is aangegeven, weet een lezer helemaal niet of een topicstarter zelf al bedacht heeft of X zo is, en hoe hij tot die conclusie is gekomen. Als alle lezers maar gaan moeten bedenken wat jij al hebt bedacht verplaats je de inzet van jezelf naar andere. Ik kan me voorstellen dat je eigenlijk geen zin hebt in het geven van extra informatie, maar het is voor iemand die iemand anders loopt te helpen nog vervelender als hij aanneemt dat je inderdaad goed gecontroleerd hebt dat X zo is, terwijl dat achteraf niet zo bleek te zijn..

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik vind het juist aardig van die mensen (ik ben er ook zo'n eentje ;) ) die meedenken. Want, al heb jij misschien voldoende kennis, er zijn genoeg topics met dezelfde inhoud die gepost worden door mensen met een minder niveau. Ergo, die mensen sparen geld uit door niet onnodig hardware te vervangen.

Een gegeven paard moet je niet in de bek kijken, ook een gegeven post niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Exorcist schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 00:05:
Ik vind het juist aardig van die mensen (ik ben er ook zo'n eentje ;) ) die meedenken. Want, al heb jij misschien voldoende kennis, er zijn genoeg topics met dezelfde inhoud die gepost worden door mensen met een minder niveau. Ergo, die mensen sparen geld uit door niet onnodig hardware te vervangen.
Precies, kennisoverdracht is natuurlijk een van de leukste dingen van GoT. Er is genoeg dat je kunt leren en er is genoeg dat je anderen kunt leren. Dat weerhoudt mij er ook nooit van wat dieper in te gaan op hetgeen waar het over gaat en soms een post neer te zetten die niet direct de vraag beantwoord, maar wel heel wat duidelijk zal gaan maken over de materie (en die zal vast wel een keer van pas komen).
Als iemand met een probleem komt is het daarom ook leuk als er gekeken wordt naar alternatieve oplossingen, tweakers zijn nu eenmaal mensen die ook 'out of the box' denken.

Wil je dit soort diepgang niet, dan kun je beter ergens anders terecht.
Pagina: 1