Deze starttopic wordt niet meer geupdate, omdat voor mij het verhaal 'klaar' is. Ik heb m'n laptop besteld. Vanaf pagina 11 en verder kan nieuwe belangrijke informatie staan die niet in de starttopic staat. Ben je nieuw in dit topic dan kun je de reacties in pagina 1-10 overslaan.
De keuze is gemaakt. De Compal komt het beste uit de research results. Lees de conclusie onderaan dit topic.
Deze startppost leeft, ik pas 'm namelijk aan naar mate het keuze proces vordert. Wijzigingen worden voor het gemak tijdelijk groen weergeven.
I N L E I D I N G
Deze topic is het vervolg van een oude.
De oude topic [laptop keuze] <De BTO 15W25 / Zepto / F3SV-AS018Cf>
Reden nieuwe topic: omdat het niet meer tussen de BTO 15W25 / Zepto / F3SV-AS018Cf gaat, maar tussen de
- Compal IFL/IFT 90/91
- ZEPTO
- BTO 15w25+
Een nog grotere reden is dat deze laptops zijn vrijwel identiek zijn, maar in een ander jasje gestoken, met een andere configuratie, levertijd en prijskaartje. Dit is voor sommige mensen verwarrend, daarom wil ik voor hen (en mezelf) met dit nieuwe topic duidelijkheid scheppen, niet alleen in de verschillen maar ook de beste keuze.
E I S E N P R O F I E L
Ben je op zoek naar een goede laptop (geen aldi-aanbieding) met een budget tussen de 1200 en 1500 euro, stop dan met zoeken want in dit topic vind je de laptop waar je naar op zoek bent. Ik heb overal om me heen gekeken, en ik ben uitgekomen op de laptops in dit topic. Dit topic is bedoeld voor mensen die op zoek zijn naar een laptop, waarvan hun eisenprofiel enigzins matched met die van mij. Maar iedereen is natuurlijk welkom.
Eisenprofiel. Ik gebruik de computer voor:
1. browsen/msnen/film kijken (veel)
2. voor grafisch werk (adobe CS), vanaf september ook video en audio, en misschien ook 3D
3. gamen (weinig)
Extended Eisenprofiel
Dit wens ik:
- Laptop tot 1400 euro incl. alles wat er bij hoort
- Na 1 jaar zal ik hem verkopen. Hij levert dan nog wat op. Bovendien kan ik hem dan met een jaar garantie verkopen (indien ik een laptop koop met 2 jaar garantie). Er zullen dan weer veel betere laptops op de markt zijn.
- Integrated wireless lan
- 2048 mb geheugen, op 1 latje, zodat ik later kan upgraden
- snelle hd (7200rpm, open programs and files faster, and reduce boot time)
- dvd brander
- 14,1", liefst zo hoog mogelijke resolutie (WSXGA+, oftwel 1680x1050), glossy
- Windows XP, later wil ik overstappen op Vista
- meeneem gemak
- stil en koel
- 6 cell batterij (9 cell steekt uit)
B E L A N G R I J K E _ I N F O R M A T I E
De processor heeft Intel® Extended Memory 64 Technology, wat inhoud dat je de 64 bit versie van de Vista o.s. kunt nemen. Dit zou ik echter nog niet doen. The 64 bit wont be mainstream for quite some time the way it lookc. Stick with 32 Bit, it has better driver support. Elke graka (GT, GS, maakt niet uit) ondersteund DX10, behalve de Intel GMA X3100 (die sommige winkels leveren in de Compal IFT01 en IFL91). In de toekomst zullen drivers beter zijn. Je kunt dan Vista gebruiken. Zorg dat je minimaal 2 GB geheugen hebt als je vista draait, voor optimale performance.
Let er bij je aankoop op of je zelf je barabone (want dat zijn deze laptops) kunt configureren. Dat kan bij Friesland Computers bijvoorbeeld niet. Zij hebben het voor jou samen gesteld. Voordeel daarvan is, is dat het goedkoper is. Alle laptops zijn van plastic gemaakt, met alluminium basis.
Specificaties, zoals de grootte van het scherm, zijn niet te configureren. Er bestaat een 15.4" en een 14.1" versie. Ik kies het lieftst voor de 14.1" versie, omdat ik m thuis toch op een 21" scherm aansluit. De BTO heeft alleen een 15.4” versie. Ik sjouw de laptop elke dag mee naar school, dus 'draagcomfort' is voor mij belangrijker dan de grootte. Voor het werken met grafische programma's is een zo hoog mogelijke resolutie (1680 x 1050) wenselijk, plus een glossy scherm.
Alle drie laptops hebben Santa Rosa technologie (onder de naam Centrino)
+ The chipset can dynamically change the FSB speed to save power.
+ single threaded applications execute faster.
+ ability to switch between single threaded and multithreaded tasks.
Een review van dit nieuwe platform.
De nVIDIA GeForce Go 8600M is dezelfde als de nVidia GeForce 8600M, maar de nVidia GeForce 8600M is een andere als de nVidia GeForce 8400M.
Daarbovenop heb je nog de 8600M GT en GS.
Zie de verschillen
Voor de gamers beveel ik de laptops met de nVidia GeForce 8600M GT 512 mb aan: Deze laptops zijn c.a. 250 euro duurder dan:
de laptops voor de niet-gamers met een nVidia GeForce 8600M GS 256MB. Deze presteert ten opzichte van de GT 21% minder.
3D Mark '06 scores
8600M GS: 2743
8600M GT: 3323
8400M GS: min. 1266, avg: 1456, max: 1645
8400M GT: n.n.b.
3DMark03 scores:
X3100 round 1700 Points
Hier kun je perfect benchmarks vergelijken.
Voor mij de grafische kaart (graka) minder van belang, omdat games bij mij op de derde plaats komen (zie mijn eisen in de topicstart). Bovendien slurpt een vette graka meer batterijduur. In grafische programma's, voor bijv. video bewerking merk je bijna geen verschil, of je nou een GT 512 of GS 256 mb graka hebt.
De BTO en Compal hebben een Robson Module, ofwel Turbo memory.
De robson module wordt alleen gebruikt icm vista en als je turbo memory in je notebook neemt.
+reduce the time it takes for a computer to power up, to access programs
+improve battery life.
- net als hybride hd, veel kortere levensduur dan normale HD. Een auto kun je beter laten brommen in plaats van: bij elk kruispunt de motor afzetten, en als het stoplicht op groen gaat de motor weer aanzetten en wegrijden. Zo is het ook met turbo memory. De schijf stopt, start, stopt, start... hij draait niet constant. Verder nog geen reviews. Hier echter een belangrijk advies, welk ik op zal volgen indien configurable:
Regarding Robson, Anandtech did tests with a machine that Intel sent them. For booting times, the performance with Robson was worst than without. For disk access, Robson was better but by very little. Anandtech was unimpressed. They reported it to Intel and Intel's reaction was "well the BIOS is broken" but they did not provide details about the problem or a fix. In my opinion this is the high tech equivalent of "the dog ate my homework". In other words, Intel makes claims that Anandtech was not able to reproduce (and to my knowledge no one else has been able to reproduce those claims either). Also note that HP has stated that they think Robson is not worth it. My opinion is that money spent on Robson should be spent on additional RAM instead. (If course, if you've maxed out your RAM you can't do that.) This will not give you *exactly* the same advantages as Robson but will be better overall. Deze review is uitgebracht voordat het product op de markt was. Straks betere drivers, dus het zal beter worden. Er valt nog niet veel over te zeggen. Daarom, als je de optie hebt, kies geen turbo memory. Dat kan later alsnog.
bron
De Zepto biedt Hybride HD aan.
^ Sneller OS opstarten met hybrid hd betwijfel ik.
+ Verlengt batterij tijd.
+ Verlengt je HD levensduur, doordat hij minder hoeft te draaien en daardoor op spinnen.
+ Minder warmte ontwikkeling
+ Minder geluid
- tragere transfer time in vergelijking tot 7200 rpm hd
- Loopt je pc/programma vast, dan ben heb je geen recovery files. (bijv. grafische programma
indesign maakt recovery file aan in map waar bestand zit, deze zit er dan niet met hybrid)
- veel kortere levensduur dan normale HD (het is flash geheugen) Als deze er mee ophoud,
zal je laptop wel gewoon werken, hij zal de data direct naar de normale HD overzetten.
Meer info over Hybride HD. Er zijn weinig verschillende informatie bronnen en reviews al helemaal niet. Ik ga daarom voor 7200 rpm, bovendien heeft deze een snellere transfer tijd.
B E L A N G R I J K E _ V E R S C H I L L E N
D e _ C o m p a l _ I F T / I F L _ 9 0 / 9 1
Winkels:
www.informatique.nl Volgens de nieuwsbrief biedt deze winkel vanaf 14 juni de Compal FL90 aan onder de naam inNote 154-GTX., met 17" WSXGA+ (ofwel: 1680×1050) beeldscherm, nVidia GeForce 7700 512MB
Friesland Computers
Laptops 4 u
Ertronix
Weet je er meer? Reageer!
De compal heeft 4 types, te weten;
De Compal IFL90
Foto’s IFL90:
- voorkant
- rechter zijkant
- linkerzijde
- achterkant
- onderkant
user manual IFL90 (12 mb!)
De Compal IFL91
De Compal IFT00
De Compal IFT01
(Er zijn meer laptops van compal, maar dit zijn de nieuwste voor beste prijs/specs. Geld ook voor BTO Notebooks en Zepto's. Specs van alle 4 (goed te vergelijken ). En als je nu nog niet genoeg hebt klik dan ook maar hier.
Reviews:
hier
hier
hi-res foto's, bios updates, handleidingen, etc. downloaden van Compal: hier, maar kijk liever
hier(duidelijkere site).
Let op dat dit barebones zijn. Per winkel verschillen de specs. Kijk maar naar friesland computers,
Deze laptops worden in Amerika ook wel onder de naam PowerPro J 10:15 op de markt gebracht.
De IFL91 en IFT01 zal bij sommige winkels de Intel GMA X3100 bevatten, bij andere de nVidia GeForce 8600M GS/GT 256MB/512MB. The X3100 is essentially the X3000 with a slightly slower clock and some power saving features to make it more mobile friendly. I'd expect any game which works on the X3000 to work on the X3100, possibly with lower FPS. Warning: bad driver support given by Intel <- (Keep in mind that the X3100 drivers that support hardware T&L/vertex/pixel shader 3.0 have still not yet been released by Intel, so the performance should only get better (they should be released within the next 3 weeks according to Intel)). This card uses less battery. Grafische programmatuur gebruikers hebben hier genoeg aan. De 01 en 91 worden denk ik de goedkoopste laptops van alle in dit topic, door deze onboard videokaart. Het is geen DX10 kaart. Ik denk dat deze laptop niet duurder dan 1100 incl. btw zal zijn.
benchmarks (ivm drivers tijdelijke bm’s):
3DMark03 1726
3DMark05 922
3DMark06 479
- GMA X3100 - Is it worth it? ;
- Intel GMA X3100 / Nvidia 8600M grafische programma's;
- Specs van de kaart;
- over de GMA series
Verder heb je van deze laptop een VBI versie, bijvoorbeeld de IFL90-HR126 VBI. Deze is niet in de Compal fabriek gemaakt. De hardware die erin zit verschilt elke keer, ze voldoen wel aan de standaard specificaties maar het kunnen elke keer weer andere merken zijn. VBI is niet beter of slechter dan non-VBI. VBI heeft wel betere garantie afhandeling. VBI (Verified by intel) betekend 100% support van intel bij problemen (garantie).
1. FL90 comes with Piano painting cover on the A cover and VBI need to have their Acover which make the ID different;
2. FL90 strip cover is magnetic touch function but VBI is the normal LED button;
3. FL90 comes with 9 cells battery but VBI only 6 cells battery;
4. FL90 have TV tuner option but VBI do not supply it;
5. FL90 have a wsxga+ (1680x1050) but VBI is the normal wxga (1440x900)
Pro's 'n con’s van deze laptops
^ Verkrijgbaar met de volgende beeldschermen:
IFT00 14.1" 1280 x 800 glare
FL90 15.4" 1280 x 800 glare
IFL90 15.4" 1440 x 900 glare
IFL90 15.4" 1680 x 1050 glare
^ Bluetooth is soms optioneel, heb je het nodig, neem het dan, heb je het niet nodig, later kun je het er alsnog inzetten.’
^ Robson module
^ VBI versies zeer betaalbaar en direct leverbaar
+ prijs (ook de non-VBI laptops)
+ bij laptops4u standaard 2 jaar pick up en return garantie, garantie uitbreidingsmogelijkheden
- geen DVI/HDMI
- maximale resolutie 14" 1280 x 800/WXGA
- levertijd (verwacht: derde week van juni)
- configurability (weinig tot geen opties)
Z E P T O _ 6 2 2 4 W _ & _ 6 6 2 5 W D
Winkels:
Zepto Nederland
Denned
De zepto heeft twee typen (nieuwste modellen), te weten:
Znote 6224W
Znote 6625WD
Je kunt kiezen tussen verschillende configuraties, zo biedt Zepto de Value, Power en Extreme gaming aan.
6224W 14.1" 1440 x 900 mat
6625WD 15.4" 1680 x 1050 mat
^ geheugen van 533-800MHz(hier was onduidelijkheid over)
^ Design - Het beeld wat ik krijg uit de reacties van vele topics uit verschillende fora, is dat de vormgeving van de Zepto minder mooi is, in vergelijking tot de BTO en Compal laptops. Maarja, dat is een kwestie van smaak.
^ hybrid hd
^ Geen Robson module (turbo memory)
^ Zepto 6224W's komen er deze week aan (als ze het niet weer uitstellen)
+ uitgebreide configuratie opties, ook assessoires opties
- geen dvi/hdmi (hdmi verwacht aug 2007 voor 6625WD)
- levertijd:
6625 serie komt in 3 batches binnen in Denemarken de 1e 19 juni, de 2e 25 en de derde begin Juli.
6224 wordt komende dagen bezorgd.
- prij$
De Znote 6224W is non-glare/mat. De Znote 6625WD is hoogst waarschijnlijk matte. Wil je een WXGA (1280x800) scherm met 8600M GT 512mb, dan zul je nog even geduld moeten hebben. Deze wordt deze maand verwacht. (weet bron niet meer). Of je moet eenZepto Znote 3415W willen importeren uit de UK.
Mocht voor de zepto gaan dan kun je in de configuratie van het draadloze netwerk gewoon de Intel Pro/Wireless 4965AGN kiezen. Ben je goedkoper uit, en dit is zeker geen minder goede kaart.
B T O _ 1 5 w 2 5 +
Specs.
Je kunt kiezen tussen verschillende configuraties, zo biedt deze site de Basis, Performance en Extreme aan. De BTO 15w25+ bestaat alleen in de 15.4” uitvoering.
Winkels:
de Greef Computers
Computer Pirates
BTO Notebooks
15W25+ 1680 x 1050 mat/glare niet bekend (?)
^ Robson module
+ langere Batterijduur (9 Cells maar 24 euro (excl. btw) duurder)
+ uitgebreide garantie mogelijkheden
+ bij de BTO heb je extreme configuratie opties die andere laptops niet hebben; keuze voor 160GB 7200rpm, X7800 extreme processor, maar dan moet je wel een dikke pocket hebben.
- levertijden nu vergelijkbaar met de zepto
- prijs
- geen DVI/HDMI
I N F O R M A T I E
Engels zepto discussie forum
Engels compal discussie forum
Lees wat er achter de naam van de laptop zit.
Het is handig om de juiste voorkennis te hebben bij de aankoop van een laptop.
Hulp nodig met schermkeuze?
Door alle nieuwe technologie in deze laptops adviseer ik goed na te denken over de garantie
meer informatie over centrino/santa rosa
Meer informatie van intel site, over turbo memory
C O N C L U S I E
Ik heb bij Friesland Computers de Compal IFL90 WXGA+ besteld.
Deze laptop paste het beste bij mijn eisen en wensen. Naar mijn mening heb je met deze 15" laptop de beste specs voor de beste prijs. Ik wou eerst de 14" IFT00 vanwege het gewicht en mobiliteit, maar deze heeft de t.o.v. de 15"-er een nVidia GeForce 8400M GS256M. Deze videokaart is meer dan twee maal trager dan de 8600M GT 512 MB versie, en heeft een lagere resolutie (1280x800). Ik ben geen gamer, maar ik wil toch wel even proeven van deze vette graka. Bovendien is 1440x900 wat mij betreft de fijnste resolutie. 1680x1050 vind ik te klein. Ik heb hiervoor 3 laptops met verschillende resoluties naast elkaar geplaatst. Het feit dat bij de 14" Zepto problemen waren (zijn nu opgelost) met processors vanaf 2,2 Ghz, deed me een beetje terughoudend zijn voor de vergelijkbare 14" IFT00 laptop. Voor dit allemaal wil ik wel 0,5 kilo voor inleveren.
Heb je een dikke pocket dan is dit misschien voor jou de goede keuze. Of wil je je laptop snel binnen hebben? Deze hebben een korte levertijd. Mail voor je aanschaf bij Friesland Computers met de vraag voor de volledige specificaties. Deze horen te kloppen. Op de site kunnen fouten staan. Waak hiervoor, je kunt geen rechten ontlenen aan dat wat op de site staat! Na ontvangst kun je je laptop bestellen.
De laptops die snel leverbaar zijn, zijn in verhouding tot de andere Compals die bij FC worden aangeboden, duurder. Bovendien hebben ze uitgebreidere specificaties. Omdat ook op laptops4u de prijzen van de laptops vandaag (zondag) zullen stijgen, verwacht ik bij FC ook een prijsstijging. Misschien bij de laptops die nu leverbaar zijn, zowieso bij de laptops waarvan de levertijd 'binnen 2 weken' is. Wil je dus bestellen, dan raad ik aan er snel bij te zijn!
EDIT - Bij sommige FL*** laptops is een prijsstijging aangekondigd (allen actieprijs tot 23-6!)
Waarom heb ik gekozen voor Friesland Computers?
Friesland computers biedt simpelweg monsterspecs voor geen prijs. Hierdoor is er in GoT twijfel of FC wel levert. Terecht. Maar dit risico wil ik wel nemen, stel dat ik die laptop echt krijg! FC komt positief uit de bus in de shopreviews, daardoor denk ik dat hij wel geleverd wordt, echter vind ik dat in deze shopreviews de aftersales niet betrouwbaar zijn doordat er te weinig informatie is. Dat is over FC nergens te vinden. Hiermee neem ik een risico.
Garantie is altijd een issue. Winkels zijn heel aardig en reageren direct als je iets wilt weten. Maar als het geld binnen is, ben jij voor hen niks meer. Ik heb in het Zepto topic een negatieve ervaring hierover gelezen, waarin de klant als worst werd behandelt. De garantie is volgens mij niet direct geregeld bij de fabrikant, maar bij FC zelf. "Bij een defect component hanteren wij in het eerste jaar een directe omruilgarantie. Indien op het moment van omruil het betreffende component niet meer leverbaar is, zullen wij in overleg met de klant naar een passend alternatief zoeken." Maar er staat ook: "Bij veel fabrikanten kunt u voor de garantie van uw product rechtstreeks contact opnemen met de fabrikant, dit wordt customer support genoemd.
In sommige gavallen komt de fabrikant de hardware bij u thuis omruilen of herstellen, dit wordt On-Site garantie genoemd. Hier zijn geen kosten aan verbonden.
Meestal moet u de apparatuur opsturen naar de fabrikant, dit wordt Collect & Return garantie genoemd." Bij de specs (opgevraagd via de mail) zie ik alleen 2 jaar carry-in garantie staan. Ik maak geen gebruik van de pick-up en return garantie, omdat ik vlakbij woon. En ik kies voor twee jaar (dit wijzig ik mogelijk naar 3 jaar, tegen een meerprijs van 45 euro) omdat ik na een jaar een nieuwe laptop aanschaf.
Alle Compal computers van FC zijn VBI's (Verified by Intel, garantieafhandeling verloopt via Intel of FC).
Het zijn 'laptops op maat', het is bijv. geen kant-en-klare Asus laptop, dus je kunt geen gebruik maken van het herroeppingsrecht.
Er zit standaard 2 jaar carry-in garantie (via Friesland-Computers) op de laptop, deze is uit te breiden naar:
- 3 jaar carry-in garantie ipv 2 jaar carry-in: meerprijs 45 euro
- 2 jaar pickup&return ipv 2 jaar carry-in: meerprijs 45 euro
- 3 jaar pickup&return ipv 2 jaar carry-in: meerprijs 86 euro
Dat deze laptops barebones zijn is ook weer een voordeel. Volgens mij zijn onderdelen makkelijk zelf te vervangen. Voorbeeld: onder deze barebones zit een 'kamertje' met de Robson module. Als je later nog eens turbo memory wilt (als je dat nu niet wilt), kun je dat er zelf in zetten.
Mocht je het risico niet willen lopen, dan adviseer ik je tegen een hogere prijs (maar nog steeds cheap voor wat je krijgt) je laptop bij laptops4u te kopen. Daar heb je Compal VBI laptops. De garantie wordt dan geregeld bij Intel. Ik heb positieve ervaringen gelezen over de afhandeling van garantie bij Intel. Maar op die mening mag je niet bouwen. FC's Compals zijn veelal ook VBI. Welke dat precies wel of niet zijn, weet ik niet. Bij de laptop die ik heb besteld, is dat het geval. Daar kwam ik achter toen ik de laptop bestelde. Deze Compal IFL90 1440x900 wordt pas in de tweede week van Juli verwacht. De leverancier heeft de bestellingen ruim open staan, alleen het probleem is dat:
1. de informatie voorziening is zeer slecht
2. de leveringen komen nog niet echt op gang
Mocht je niet zo lang willen wachten, dan is de Compal IFL90 1280x800 wellicht de juiste keus. Deze heeft FC ruim op voorraad.
Nadelen:
- resolutie van 1280x800 ipv 1440x900
- 8600M GT 256MB ipv 8600M GT 512MB
- geen fingerprint reader
Score 3DMark '05 (met T7700, 3GB en 100GB 7200RPM): 5774 punten
Laptop uitzoeken kost veel tijd, eindelijk kan ik beginnen met mn nieuwe huisje verven...
[ Voor 254% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2007 19:51 ]