Toon posts:

MacBook Pro harddisk upgrade

Pagina: 1
Acties:
  • 2.004 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik ben nu zelf zoon jaar een bezitter van een van de eerste MBP's. Ben er superblij mee, maar zit nu met t volgende probleempje.

Ik heb een 80 gig schijf er in zitten, ma die zit zoals bijna gewoonlijk elke keer weer vol. Nu ben ik op zoek gegaan naar een wat grotere om deze zelf in te gaan bouwen. Ik ben terecht gekomen bij de volgende opties.

http://tweakers.net/pricewatch/157168/Fujitsu-MHV2200BT-200GB-(4200rpm-SATA-8MB).html

http://tweakers.net/pricewatch/154874/Toshiba-MK2035GSS-200GB-(4200rpm-SATA-II-8MB).html
Nou gaat mijn voorkeur zelf uit naar de Toschiba schijf, ook omdat deze nu standaard in mijn MBP zit. Nou wil ik alleen weten of iemand hier ervaring mee heeft en of hij ook wel ondersteud wordt (de 200 gig).

Kan mij iemand hier een tip of advies voor geven, zodat ik een doorslaggevend antwoord voor mezelf kan krijgen?

Alvast bedankt.

Ps. Kwam toevallig ook nog geheugen tegen. Heb nu 1 gig (2 x 512). Zag toevallig deze langsvliegen op mijn scherm. Is er iemand die mij dit aanraad, of juist afraad? Graag met toelichting als het kan.

http://tweakers.net/pricewatch/155738/1GB-x2-(2GB)-PC5300-DDR2-SO-DIMM-(Corsair-VS2GSDSKIT667D2).html

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2007 15:14 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom een 4200rpm disk? Ik zou toch zeker voor een 5400rpm gaan, die zijn echt merkbaar sneller. Kosten wel iets meer, maar ik denk dat je spijt gaat krijgen van een tragere disk, gezien het je systeem een stuk trager zal gaan maken.

• potatox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10-2025

potatox

unz unz unz

Ga NIET voor een 4200rpm schijf. Dit vertraagt je systeem enorm. Ik heb zelf bij het samenstellen van de MacBook Pro (C2D 2,33) de 160gb 5400 rpm laten vervangen door een 100gb 7200rpm. Dit heb ik gedaan na persoonlijke ervaring toen ik van een 5400rpm naar een 7200rpm hdd ging met mijn vorige laptop. Dit was namelijk een wereld van een verschil.

Vooral met een snelle notebook zoals de macbook pro zou ik een 4200rpm afraden. De rest in je macbook is snel, maar wordt dan zeker weten tegengehouden door de trage harde schrijf. Een 4200 rpm hdd heeft ook veel moeite met meerdere dingen tegelijk doen.

De nadelen van een 7200 rpm (geluid, zachte trilling) zijn niets met de snelheids winst die je er voor terug krijgt.

--

Verwijderd

Topicstarter
De nadelen van een 7200 rpm (geluid, zachte trilling) zijn niets met de snelheids winst die je er voor terug krijgt.
In hoeverre hoor je het geluid van een 7200 rpm schijf en hoe erg zijn de trillingen. Is het iets waarmee je het kan vergelijken. Ik heb na enige reacties, ook op andere fora, overwogen om voor een 160 gig 7200 rpm te gaan namelijk.

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:23

dlmh

Lo-Fi

Waarom kijk je niet in [Macbook]Harddisk vervangen voor al je vragen over het vervangen van de harddisk?

En [Intel Mac] Geheugenervaring voor al je vragen over geheugen?

:X

[ Voor 29% gewijzigd door dlmh op 13-06-2007 20:38 ]

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:34
Vergeet ook niet dat de HDD in de MBP niet een DIY onderdeel is. Dat is alleen zo bij de MB.

Zie hier voor meer informatie over het vervangen van een MBP HDD > http://www.ifixit.com/Guide/Mac/MacBook-Pro/Hard-Drive/85/5

Hier had uw reclame kunnen staan.

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-02 16:26

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Eiríkr schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 21:23:
Vergeet ook niet dat de HDD in de MBP niet een DIY onderdeel is. Dat is alleen zo bij de MB.

Zie hier voor meer informatie over het vervangen van een MBP HDD > http://www.ifixit.com/Guide/Mac/MacBook-Pro/Hard-Drive/85/5
gehehe maar 't wel 10000x makkelijker dan bij een iBook...

Maar zoals al gezegd werd in dit topique, neem geen 4200 rpm schijf! Ook al issie groter!
En als je toch bezig bent, een handige manier om van je ouwe schijf af te komen is om een goedkoop hdd bracket te kopen. Dan heb je er meteen een USB of Firewire schijf bij als backup. Of permanent. Ik heb hier mijn oude 40gb schijf als USB schijf aan mijn iBook hangen en mijn nieuwe 120 gb schijf zoemt in de iBook vrolijk weg. Toch weer 40 gb erbij ;)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-02 03:45

alienfruit

the alien you never expected

Ja, ik wil ook een grote hardeschijf ik heb nu de 160gb rnet al mijn VMWare images krijg je die zo vol! Ik kijk dus uit naar de 250gb hardeschijf :)

• Mech-Warrior
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-02 11:37
Snelheidsverlies valt wel mee hoor bij mij. Heb zelf ook een MBP 1e gen en had de 120gig er in zitten. Ook hetzelfde probleem. De operatie zelf is goed te doen. Met een uurtje had ik het de schijven gewisseld (en de oude in een 2.5" FW800 doosje gedaan) en het systeem gekloond. Alleen bij grote archieven (iTunes >60gig en iPhoto >20gig) zie de strandbal, maar alleen bij opstarten.
Moet er wel bij zeggen dat ik geen intensieve gebruiker ben. Maar een 5400rpm schijf zou alleen al voor het idee nu mijn voorkeur hebben. Ohja, batterijduur is er ook ongeveer 20-30 minuten op vooruit gegaan.

Ik heb dus de Toshiba schijf, ook erg stil. Ik heb geen echte benchmarks gedaan, maar wel wat grote bestanden overgeblazen voor en na de ingreep om een idee te hebben. En een dvd, aac-files of dmg's gingen nagenoeg even snel. Ben de waardes alweer vergeten omdat het al een maand of 3 geleden is maar ik was niet teleurgesteld.

[ Voor 21% gewijzigd door Mech-Warrior op 14-06-2007 07:57 ]

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-02 14:30
Hoe groter de harde schijf (aantal GB's) hoe groter dus ook de datadichtheid, hierdoor komen schijven met een 200gb/5400rpm in de buurt van een 100gb/7200rpm.
Pagina: 1