Ff proberen het topic weer wat leven in te blazen, want ik vind het toch wel een leuk onderwerp.
Bij mijn bedrijf hoor ik bij de groep fanatiekelingen die vaak dingen uit zit te proberen en extra werkjes te doen (vaak ook in eigen tijd). De meeste tijd is gepruts en die schrijf ik niet, maar het heeft wel als indirect gevolg dat het management je a) in the picture krijgt en b) waardeert voor je inzet.
Waarschijnlijk zullen ze het niet echt waarderen, maar eerder denken: "Wat een randdebiel, die thuis tot middernacht aan het programmeren is".
Hoe dan ook, dit komt op het management vaak over als initiatief, ambitie en dergelijke. Zo geef ik bij ons een stel cursussen die ik grotendeels in eigen tijd voorbereid. (krijg er doorgaans 8 uur voor ofzo, een fractie van de tijd die het kost) Dat het in eigen tijd is, boeit me meestal niet zo veel, want ik vind het leuk om te doen.
Dan lijkt het me toch dubbel voordeel dat je elk half jaar een substantiële loonsverhoging/promotie krijgt voor je gedane werk. Op die manier zijn mijn overuren wat mij betreft dik betaald.
Overigens geloof ik er niet in dat mensen chronisch niet willen overwerken op momenten dat dat echt nodig is, waarschijnlijk is het een combinatie van gemoedstoestand en de persoonlijke situatie. Ik ken genoeg mensen die op hun vaste vrije dag (elke maandag ofzo) niet willen komen, simpelweg omdat ze thuis een kind hebben dat ze niet alleen willen laten zitten. En dat kind is zeker zo belangrijk (zo niet belangrijker) als dat werk dat je op dat moment zou moeten doen.