Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

ajhaverkamp schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 11:17:
Nu zie dat de mensen die altijd de meest wilde excuses hebben waarom ze eerder wegmoeten of later moeten komen, toch zeker geen seconde langer dan 5 uur blijven. Ze vinden het dan normaal dan een ander het overneemt zodat zij wel weg kunnen. Hun eigen deel van het geheel lijkt ze niet te interesseren.
_/-\o_ Perfecte omschrijving van een 9-5 mentaliteit.
"Iedereen kan me wat, ik moet weg.", elke dag ongeacht de omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-06 23:24
Flexibel werken moet totaal geen probleem zijn, het is immers onmogelijk om elke week precies een hoeveelheid werk in te plannen dat binnen een constante marge van 9 tot 5 past. De markt is dynamisch en als je daarin wilt werken mag ook wel wat dynamiek van de werknemers worden verwacht. Dynamiek heeft nou eenmaal pieken en dalen, en als een bedrijf constant op de pieken ingesteld moet zijn, wordt het grootste deel van de tijd beneden capaciteit gewerkt en dus niet efficient.

Het punt is dat flexibel werken door veel werkgevers wordt misbruikt om structureel wat meer werk op het bordje van de werknemer te schuiven binnen het zelfde salaris. Flexibel werk klinkt namelijk een stuk vriendelijker dan structureel overwerk of uitbuiting. Als flexibel betekent dat je constant naar 1 kant wordt gebogen, lijkt het er behoorlijk op dat je genaaid wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door PHiXioN op 13-06-2007 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Ach, overwerk. Die veertig uur die normaal wordt gevonden is ook maar arbitrair en voor veel sectoren helemaal niet representatief.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:47
JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 17:48:
Ik werk bij de semi-overheid en daar vinden veel mensen het blijkbaar normaal om een kwartier later te beginnen, een uur per dag weg te paffen in het rookhok en dan weer op de minuut precies om half vijf in de auto stappen..... ;(

Echt veel mensen daar met een k*tmentaliteit.
Ik denk dat dit veel meer staat voor wat wij noemen de 9-5 mentaliteit. Ik heb zelf in de zorg gewerkt en ik ken dit principe maar al te goed. Veel mensen die daar werken zijn gewoon niet of slecht gemotiveerd (nee niet allemaal). Dat is ook de reden dat ik daar weg ben gegaan.

Ik werk nu in de detachering en kom vaak terug bij dit soort bedrijven (Grote bedrijven of Semi-overheden). Hier zie je vaak dat slechte planning/niet houden van afspraken van managers moet worden opgevangen door overwerk van het uitvoerend personeel terwijl ze zelf lekker naar huis gaan. Gelukkig staat er als je als externe medewerker een flink prijskaartje tegenover als je langer dan 8 uur per dag aan het werk gaat. Ik vertik het gewoon om voor een of andere politieke reden of slechte beslissing ergens bovenaf dit in mijn eigen tijd te gaan oplossen (owja dat moet er ook nog even in, dat wist je toch ...), kijk als ik nu iets verpruts wil ik daar best langer voor blijven. Als je intern bij een bedrijf werkt heb ik t gevoel dat managers hier sneller misbruik van kunnen maken.

Ik heb ook bij een Software bedrijf gewerkt waar het 's avonds doorwerken regelmatig gebeurde maar dat is volgens mij echt alleen als je een gevoel hebt van samen vechten voor een doel, als alle lagen ook echt mee doen en enthousiame tonen. Gewoon lekker brainstormen hoe het beter kan of even lekker dat laatste stukje code af maken ..

Maarja ik vindt het moeilijk om er de vinger precies op te leggen wat het nu precies de 9-5 mentaliteit is .. mijn gevoel is dat het meer met motivatie te maken heeft dan met precies om 5 uur naar huis gaan. Ik denk wel dat het 9-5 gevoel aanpraten vooral een truuk is dat het management graag gebruikt om daarvoor gevoelige werknemers hun problemen te laten oplossen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Er lijkt een sfeer te ontstaan dat 9-5 op zich iets is dat per definitie slecht is. Echter, er zijn verschillende factoren die een rol spelen.

Wat betreft vaste begin- en eindtijden. In bepaalde functies is het juist van belang om structuur in tijden aan te om het systeem optimaal te laten functioneren. Denk aan ploegendiensten, fabrieken, etc.

Wat betreft arbeidsduur. De persoonlijke omstandigheden van de werknemer spelen ook een rol. Leeftijd, gezinssamenstelling heeft invloed op de bereidheid om veel over te werken. Daarentegen is een flexibele planning van de uren soms weer handig omdat het ruimte geeft aan de medewerker om zijn gezin en werk beter te combineren. Hoewel dit betekent dat de werknemer om 4 uur weggaat om zijn kind van de creche te halen, kan die persoon een ander moment weer juist tijd en fut hebben om werk te doen. Je moet hierbij wel uitkijken dat de grens tussen werk en prive niet ongewenst wordt overschreden, zeker in de mobiele werkomgeving van tegenwoordig.

Ten slotte overwerk. Hoewel het op korte termijn productief lijkt om je werknemers veel over te laten werken hoeft dat niet zo te zijn. Wanneer er geen compensatie plaatsvindt kan er een motivatieprobleem opspelen. Daarnaast hoeft een uur overwerk nog niet een productief uur te zijn, al is dit afhankelijk van het type werk en persoonlijkheid van de werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Er was toch ook een Frans onderzoek dat beweerde dat je het beste 3 dagen voluit kon werken, en dat je dan meer gedaan kreeg als anders in 5 dagen? (geloof dat wel een van de voorwaardes was dat iedereen dan die drie dagen aanwezig moest, onderzoek was afgezet tegen de tegenwoordig normale 36 urige werkweek waarbij mensen 1 keer in de 2 weken een dag vrij nemen of 4 dagen in de week werken)

Ik heb die 9 tot 5 zowiezo nooit echt begrepen? Dat is precies 8 uur, je moet toch ook nog pauze houden enzo :? Ik heb nu in principe een werkdag van 7,5 uur maar over het algemeen ben ik er ongeveer 8,5 a 9 uur, wat dus aardig klopt met wat pauze meegerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Niet iedereen heeft een 40-urige werkweek, dus 9-5 kan natuurlijk wel.

[ Voor 25% gewijzigd door Roenie op 13-06-2007 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:57

Lordy79

Vastberaden

Topicstarter
9 tot 5 bedoelde ik ook niet letterlijk. Het gaat erom dat je een overeenkomst hebt gesloten met een werkgever dat je een X aantal (stel 38) uren werkt per week en daar bedrag Y per maand als salaris voor krijgt.

Als je vervolgens wordt gedwongen om méér dan 38 uur te werken zonder dat bedrag Y evenredig stijgt, dan is dat m.i. gewoon onrechtvaardig.

Het topic startte ik zeker niet om halstarrig vast te houden aan afgesproken arbeidstijden van bijv. 8:30 uur tot 17:00 met een half uur pauze stipt tussen 12:30u en 13:00u. Wellicht zullen er mensen zijn die staan op hun werktijden, maar het overgrote deel van de mensen hier zullen het waarschijnlijk prima vinden om een keer door te werken tot 23:00u maar dan wel in ruil voor 6 uur vrije tijd op een andere dag of 6 uur extra betaald.

Het gaat dus ook niet om incidenteel een kwartier of half uurtje extra werken wat dan niet gecompenseerd of uitbetaald wordt. Het gaat om een grove en structurele scheve verhouding tussen de afgesproken uren vs. het daarbij horende salaris.

Wat betreft het leuk vinden van werk: ik vond die winkelbaan geweldig en toen ik in die winkel begon was ik net 20, vrijgezel en vond het geweldig om een winkel te leiden en resultaten zien in de vorm van tevreden klanten, meer omzet, tevreden personeel, tevreden baas, etc. etc. Maar er komt een tijd dat je privé wat meer vrije tijd wilt en geen zin meer hebt om elke dag om 19:00u thuis te zijn, terwijl daar geen enkele compensatie voor is, bijvoorbeeld in de vorm van een ochtend (van 4 uur) extra vrij per week.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15354

Knutselsmurf schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 10:39:
Als een werkgever om iemand vraag zonder 9-5-mentaliteit, zoeken ze gewoon iemand die onbetaald over wil werken.
Dat hoeft helemaal niet hoor.

Ik krijg ook mijn overwerk gewoon goed betaald, maar soms kan het werk gewoon niet wachten (helaas te vaak simpele fouten van andere mensen) en een andere keer vrijnemen is dan weer geen optie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15354

Bi-zonder schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 11:22:
Werk wat ik gedaan heb, TBS-kliniek.
11 dagen achter elkaar werken, 1 dag vrij, 12 dagen achter elkaar werken, 1 dag vrij, 9 dagen achter elkaar werken, etc..etc...
Dit betrof dan ook nog door elkaar vroeg-laat diensten, laat-vroeg diensten...
Nee, heb geen 9-5 mentaliteit..maar oh...wat heb ik naar een 9-5 baan verlangd..
Dit lijkt me ARBO-technischuiterst illegaal. :P
Anoniem: 24527 schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 16:56:
Ik vind het ook een nogal boude uitspraak. Ik durf zelfs te beweren dat je wel een leuke baan moet hebben om de wil op te brengen om er 60 uur in de week voor te knallen.
Een leuke baan hebben is nog iets anders dan werken leuk vinden.

Ik heb altijd andere dingen dan werk te doen die ik leuker vind, of ik nu wel of geen leuke baaan heb. Maar als je geen leuke baan hebt is elk uur er zeker een te veel, als je baan wel leuk is kan je het wel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKVA
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JKVA

Design-by-buzzword fanatic

Ff proberen het topic weer wat leven in te blazen, want ik vind het toch wel een leuk onderwerp. :P

Bij mijn bedrijf hoor ik bij de groep fanatiekelingen die vaak dingen uit zit te proberen en extra werkjes te doen (vaak ook in eigen tijd). De meeste tijd is gepruts en die schrijf ik niet, maar het heeft wel als indirect gevolg dat het management je a) in the picture krijgt en b) waardeert voor je inzet.

Waarschijnlijk zullen ze het niet echt waarderen, maar eerder denken: "Wat een randdebiel, die thuis tot middernacht aan het programmeren is". :+

Hoe dan ook, dit komt op het management vaak over als initiatief, ambitie en dergelijke. Zo geef ik bij ons een stel cursussen die ik grotendeels in eigen tijd voorbereid. (krijg er doorgaans 8 uur voor ofzo, een fractie van de tijd die het kost) Dat het in eigen tijd is, boeit me meestal niet zo veel, want ik vind het leuk om te doen.

Dan lijkt het me toch dubbel voordeel dat je elk half jaar een substantiële loonsverhoging/promotie krijgt voor je gedane werk. Op die manier zijn mijn overuren wat mij betreft dik betaald.

Overigens geloof ik er niet in dat mensen chronisch niet willen overwerken op momenten dat dat echt nodig is, waarschijnlijk is het een combinatie van gemoedstoestand en de persoonlijke situatie. Ik ken genoeg mensen die op hun vaste vrije dag (elke maandag ofzo) niet willen komen, simpelweg omdat ze thuis een kind hebben dat ze niet alleen willen laten zitten. En dat kind is zeker zo belangrijk (zo niet belangrijker) als dat werk dat je op dat moment zou moeten doen.

Fat Pizza's pizza, they are big and they are cheezy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:01

Onbekend

...

JKVA schreef op maandag 09 juli 2007 @ 16:28:
Hoe dan ook, dit komt op het management vaak over als initiatief, ambitie en dergelijke. Zo geef ik bij ons een stel cursussen die ik grotendeels in eigen tijd voorbereid. (krijg er doorgaans 8 uur voor ofzo, een fractie van de tijd die het kost) Dat het in eigen tijd is, boeit me meestal niet zo veel, want ik vind het leuk om te doen.

Dan lijkt het me toch dubbel voordeel dat je elk half jaar een substantiële loonsverhoging/promotie krijgt voor je gedane werk. Op die manier zijn mijn overuren wat mij betreft dik betaald.
Bij sommige bedrijven interresseert dat echt helemaal niets.
"Leuk dat je iets wilt doen en bedankt." Verder is het wel van: "Kijk, hij kan dat ook 's avonds eventjes doen." Maar voor de rest is er helemaal geen compensatie of wat dan ook.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKVA
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JKVA

Design-by-buzzword fanatic

Onbekend schreef op maandag 09 juli 2007 @ 18:03:
[...]

Bij sommige bedrijven interresseert dat echt helemaal niets.
"Leuk dat je iets wilt doen en bedankt." Verder is het wel van: "Kijk, hij kan dat ook 's avonds eventjes doen." Maar voor de rest is er helemaal geen compensatie of wat dan ook.
Ja, dan heb ik het qua werkgever misschien beter getroffen. Of het is geen toeval dat ik er nog steeds zit.

Ik denk het laatste...

Fat Pizza's pizza, they are big and they are cheezy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-06 19:50

ALH

Confusion schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 16:14:
[...]

Plezier in je vrije tijd hebben?

Van de mensen die beweren dat ze hun werk zo leuk vinden dat ze er gerust 60 uur per week mee bezig zijn, geloof ik de meesten niet. Die zijn gewoon zo gedreven door status of geld zonder dat ze het voor zichzelf willen erkennen, dat ze zichzelf ervan overtuigd hebben dat ze het echt heel leuk vinden. Er zit ook een aardige correlatie tussen banen waar je veel uren voor moet maken en banen die status en geld opleveren; dat dat ook nog eens de leukste banen zouden zijn, waar mensen graag extra lang voor werken, is natuurlijk volstrekt ongeloofwaardig.
Wat een generaliserende opmerking is dit zeg, ik werk dus 6 dagen en > 60 uur omdat ik het leuk vind. Met 3 dagen werken zou ik ook makkelijk rond kunnen komen. Status ben ik al helemaal niet gevoelig voor; ter illustratie zal ik je vertellen dat ik net een studio ga kopen van een ton en geen auto heb. Met de rest van mijn geld doe ik eigenlijk niks :o dus waar doe ik het dan eigenlijk voor, status? geld?
Ok, ik geef eerlijk toe dat ik verder niet veel hobby's heb ofzo :)

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Confusion schreef dan ook "de meesten". Die enkeling zonder leven gelooft hij denk ik wel zonder meer. :+
Pagina: 1 2 Laatste