Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2007 @ 23:59:
[...]
Duur is relatief. Als je de daadwerkelijke prijs zou betalen zou je een veelvoud kwijt zijn van wat je nu betaald. Ik woon tijdelijk in de VS en ik ben maar wat blij dat mijn Nederlandse Verzekering mij hier dekt. (Overigens zou het op dat punt misschien wel fijn zijn als ik een keuze had gehad, de huidig wetgeving verplicht namelijk ook iedereen die tijdelijke (dat wil zeggen niet met intentie om te emigreren) in het buitenland verblijft om een basisverzekering te hebben ook al dekt deze basisverzekering je NIET (volledig) in het buitenland.) Mijn Nederlandse verzkering geeft mij volledig dekking, terwijl ik als ik mij hier zou verzekeren ik meer kwijt zou zijn (hoewel de universiteit hier in zeer voordelige verzekering biedt voor studenten) en veel minder dekking hebben. (Zou ben je in de VS meestal tot een maximum bedrag verzekerd, dus als je echt wat krijgt ben je gewoon de pineut.)
Nee, geef mij maar gewoon sociaal Nederland.
@TS
Je idealen ze leuk en aardig (OK misschien niet). Maar houd er bijvoorbeeld eens rekening mee dat de samenleving zoals wij die kennen het gevolg is van een vorm van sociale evolutie. Een samenleving die de keuzen vrijheid van de individuen in de samenleving beperkt voor het goed van de samenleving als geheel is aanzienlijk levensvatbaar dan een waar iedereen puur voor zichzelf redeneert. Of te wel de samenleving die "samenleving centrisch" redeneert zal uiteindelijk de egocentrische samenleving overleven.
Of om het minder subtiel te stellen: Als jou ideale samenleving een realiteit zou zijn moet je niet raar staan te kijken als een groep op staat die met elkaar afspraken maakt en een staat oprecht om vervolgens jouw en je overtuigingsgenoten neemt en met je Ayn Rand in je kont van de dichtsbijzijnde klif af dondert. Dat is hun keuze vrijheid en het gevolg van jouw keuze.
Meestal ben ik tamelijk genaunceerd in mijn opvattingen met dit niveau van debiele kortzichtigheid vraagt om een niet zo subtiel aantwoord, sorry.
Volgens mij ben jij degene die kortzichtig is. Waarom zou ik gaan moeten accepteren dat er sociale evolutie heb plaats gevonden, ik kan toch kiezen om daar juist niet aan mee te doen.(Hypothetisch, praktisch kan niet omdat ik in mijn keuze gehinderd zal worden)
En jullie hebben het allemaal over overleven bla bla, ik zie een dieren ook nog steeds hier rond lopen zonder eigen keuzebeperkingen, ze worden wel beperkt tot gevangenschap hier en daar. Maar maken nog steeds eigen keuzes wat de "mens" ook doet, ga jij maar eens de grondwet voorleggen aan een leeuw. Ja ik weet de mens is hoger ontwikkeld, maar in feite zijn we toch hetzelfde, we zijn organismes.
Het is interessant want idd deze samenleving is er door vrije keuze van bepaalde individueen, waardoor er andere beperkt worden. Dan kun je zeggen als je niet betaald beperk je de zieken, maar als je wel betaald beperk je de betaalder, iets om over na te denken...
k moet denk ik de statement miscchien aanpassen(hij zit een strijd met 2 balansen die gelijk zijn.), vrije keuze is goed, zolang er geen andere beperkt worden. Als je ervoor kiest om een steen te gooien naar iemands hoofd, dan mag dat niet omdat je iemands keuze beperkt, maar als je een steen in het water wilt gooien mag dat wel aangezien je niemand beperkt, maar als er weer iemand zit te vissen mag het niet.....Hoe weet je dan welke keuze je mag maken, aangezien je niet in de toekomst kunt kijken. Je kunt wellicht anticiperen, wat je keuze voor effect heeft, maar dat zal toch de meerderheid van de mens niet goed kunnen. En als je dan door je eigen keuze per ongeluk iemand beperkt, is dat ONGELUK en daar moet mee geleefd worden. ( en kom dan niet met een hitler- counter ofzo, want zoiets had hij kun aankomen)
@Irons
Volledige democratie vind ik praktisch acceptabel, maar in het hypothetische denkbeeld weer niet.
Dido schreef op zondag 03 juni 2007 @ 22:09:
[...]
Ik ben benieuwd, dan, hoe je dat gaat rijmen met
[...]
en
[...]
Maar dat zie ik dan morgen wel. Kun je meteen even uitleggen welke keus die persoon uit die laatste post had kunnen maken
[...]
Dat gaan ze vanzelf, bedoel je?

Dat studiefinanciering is praktish onmogelijk af te wijzen aangezien dat maar 1 keuze is die je maken tov overheid, als belastingbetalen en ziektenkosten er niet waren, kon ik dat mooi daarvoor reservere bijv. Je moet allemaal wel goed doorhebben dat ik het over praktische dingen heb die nu kunnen gedaan worden, en dingen die niet zijn (hypothetisch) en die niet door elkaar gaan verwarren. Dan krijg je gaten in de stelling idd.
Hij had dezelfde keus als ik kunnen maken en geen ziekenkosten betalen als 1 van de vele voorbeelden. Maar dit is niet een goed voorbeeld omdat het niet in de huidige samenleving past.
Pff het is eigenlijk veel te vroeg hiervoor ^^
[
Voor 10% gewijzigd door
Reconhell op 04-06-2007 09:42
]