Toon posts:

Complete Game/server PC & htpc

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Vooral eerst ga ik me zeker proberen te houden aan "Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? **lezen**"

Bedoeling is dat ik ga wachten met dit te kopen bij de eerst volgende intel prijsdalingen (22 juli normaal gezien).
Budget: Prijs/kwaliteit verhouding

HTPC
-------

Bedoeling:
--------------
connect htpc -> plasma 42" http://www.kieskeurig.nl/...7924BC1256FDB004F1B67.htm via hdmi
htpc -> bose 3-2-1 met 1 digital SPDIF-kabel
bose -> tv via component

Gaming niet echt noodzakelijk
Alles moet in het zilver te verkrijgen zijn
Extreem overclocken is niet nodig. (2.4 Ghz beetje sneller (3ghz) laten draaien)

1 x Arctic Processor Koeler F7-PRO Intel € 21.50
(goedkoop & stil & klein coolertje)

1 x Asus P5K-E/WIFI-AP Intel® P35, 3xPCI, 2xPCIe x1, 2xPCIe x16, W-LAN, eSATA 173,90 €
(Vereiste: WiFi onboard + 5 x sata (liefst ook e-sata) + raid 0))

1 x Sapphire Videokaart PCI-e Radeon X1600Pro 256MB GDDR3 DVI/HDMI € 92.00
(Vereiste: alle mogelijke codecs ondersteunen + HDMI uitgang. )

1 x Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz FSB1066 4MB Box € 213.00
(prijs/prestaties/kwaliteit is dit de beste koop)

1 x Hauppauge WinTV-PVR-500MCE Stereo Bulk € 98.50
(1 van de meeste verkochte tv kaarten)

1 x Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0 € 67.50
(Hier twijfel ik aan. Kan ik hiermee tot 3Ghz overclock gaan? Moet natuurlijk geen super duur geheugen zijn voor htpc)

1 x Zalman HTPC HD160XT ATX No PSU (zilver) € 499.00
(Na het lezen van wat reviews was ik onmiddellijk verliefd op deze box :)
7" touch screen is 1024 x 768. Plasma tv resolutie is ook 1024 x 768 maar deze is HD READY. Wil dat zeggen dat ik ook 1080p aan kan? Indien wel dan heb ik een probleem met die 7" touch screen. Win XP kan geen 2 verschillende resoluties aan zeker?
1malige investering die moet gaan dienen voor andere systemen in de toekomst)

Totaal: 1166 euro

Neem ik over van oude pc:
460 W enermax voeding
2 x 320 Gb WD RE sata 2 in raid 0
1 x 200 Gb WD sata 1
1 x nec ide dvd writer

SERVER:
------------

Bedoeling:
-------------
Snelheid + data opslag + gaming

Alles moet in het zilver te verkrijgen zijn
Overclocken: Ik ben zelf een newbie hier in maar wil het best wel eens proberen (niets extreems voor mij)

2 x Western Digital 74GB SATA150 16MB Raptor, WD740ADFD € 285.00
(in raid 0)
6 x Seagate 500GB SATA300 16MB FDB, ST3500630AS € 813.00
(in raid 5)

1 x Areca ARC-1220LP (8x SATA300 RAID PCI-E x8) 256MB € 465,00
(raid 5 & raid 0 hier op aansluiten of beter raid 0 op mobo houden?
Bandbreedte zou dit toch moeten aan kunnen. 4gbps?

1 x Asus Striker Extreme nForce 680i SLI, SATA2 RAID € 271.50
(Vereiste: zoveel mogelijk sata connectors, raid 0 & raid 5, 2 x PCI-E16 (sli hoeft niet maar wil best 1 reserve slotje hebben)+ 1 x PCI-E8, e-sata)

1 x Asus Videokaart PCI-e GeForce 8800GTS 640MB GDDR3 2xDVI € 366.00
(Twijfel geval met de Radeon 2900XT 512MB)

1 x Intel Core 2 Quad Q6600 2.40GHz FSB1066 Box € 487.50
(hangt er van hoe sterk de prijs dalingen van intel gaan zien. keuze kan nog veranderen in de E6600)

1 x Lian Li Big Tower PC-V2100A Plus II E-ATX No PSU (zilver) € 290.00
(de ideale case voor mij. lekker veel ruimte

1 x NEC DVD-/+/RAM AD-7173S 18x/18x/8x Bulk (zilver) € 30.50
(Vereiste: sata & zilver)

2 x Kingston 2GB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0 € 189.00
(667Mh geheugen is snel genoeg vermits een quad core te moeilijk te overclocken is? Tot hoeveel kan ik dan max overclocken?)

1 x Scythe Processor Koeler Infinity AMD & Intel € 45.50
(één van de beste uit verschillende tests)

1 x Tagan TG900-U95 900 Watt, ATX/E-ATX, 2 Lüfter 80mm, 14x S-ATA, 4x PCIe, Silent, DTT Technologie, schwarz 219,90 €
(veel sata power aansluitingen)

1 x Mustek UPS PowerMust 1400 1400VA, 840 Watt, 25min Volllast, RS232, USB 117,90 €
(Vermits ik raid 5 gebruiken met cache enable kan het zijn bij plotselinge power off dat raid 5 fuckup is omwille van dat de cache niet volledig is leeg gemaakt. Dit hebben ze mij toch zo wijs gemaakt. Nu kan ik een batterypack kopen dat de pci-e raid card overbrugd die 100 euro kost. Dus dacht ik waarom dan niet een UPS systeem zodat gans het systeem beveiligd is. Ik geef hiervoor max 150 euro uit.)

Totaal: 3580 euro

Neem ik over van oude pc:
1 x 320Gb WD RE sata 2
1 x 320Gb WD sata 1

Extra:
Trust Powersupply PW-5110 370W € 15.00
(voor P4 3Ghz te kunnen verkopen)

Conclusie:
---------------

2 cases + voeding + raid kaart jaagt natuurlijk de prijs gigantisch omhoog maar dit geld wil ik hieraan best aan uitgeven.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2007 17:15 ]

• Guumuus
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

je bent ontzettend onnodig met geld aan het smijten, en dan heb ik het vooral over het tweede systeem, waarom een quad core? lijkt me zo op het eerste gezicht niet dat je gaat multitasken oid. je kan dan beter gaan voor een snellere C2D (E6850?)
Ten tweede waarom 2 raptors? gooi dan een paar WD 320GB's in Raid 0.
Moederbord is ook weggegooid geld, ga dan eerder voor bijvoorbeeld een Gigabyte P35 DQ6 (heeft ook 8 sata aansluitingen) of een P5N32-E SLI Plus, is eigenlijk hetzelfde als een striker extreem alleen dan 100 eu goedkoper. 4GB geheugen kan ik begrijpen want het kost nu toch geen drol dat RAM

maar een voeding van 1100 watt? ok een beetje overkill is niet erg met het oog op de toekomst maar dit is wel heel overdreven....kortom, je kan heel wat besparen op dit systeem en dat geld gebruiken om over een jaar weer iets te upgraden

weer edit: eerste systeem 550 watt ook overkill, aan een 450 watt heb je meer dan genoeg...en verbeter me als ik het fout heb, maar voor een HTPC heb je toch geen E6600 nodig? als je enkel en alleen multimedia gebruik en films kijkt met die pc kan je net zo goed een E6320 erin gooien, merk je echt niet in prestaties, maar wel in geldbesparing

[ Voor 20% gewijzigd door Guumuus op 03-06-2007 15:26 ]

The number one enemy of progress is question

Verwijderd

Topicstarter
Quad Core is toekomst gericht. Vermits ik nooit upgrade en om de 4 jaar nieuw systeem koop lijkt me dit de beste keuze uiteraard na 22 juli :) Op dit moment vind ik die ook te duur (gaat rond de 220 euro kost eind juli).

Raptor is veel sneller & wil die dure raid card optimaal benutten
Als optie kan ik gaan voor:
htpc:
1 x 320Gb WD RE sata 2
1 x 320Gb WD sata 1
In raid 0 zetten (zijn wel niet 2 exact dezelfde hd's. Kan dit?)
Server:
2 x 320 Gb WD RE sata 2 in raid 0

Zo spaar ik raptors uit (-285 euro).
Maar dan lever ik wel veel prestatie verlies in?

Ik had uiteraard graag zo'n P35 mobo gehad maar momenteel voldoet het niet aan mij vereisten nl.
2 x PCI-E 16x (sli)+ 1X x PCI-E 8x + 6 x sata + 2 x e-sata. Dus ik zit vast bij 680 chipset.
Wat de striker extreem meer heeft dan de P5N32-E SLI Plus zijn de e-sata aansluitingen.

Betrefffende de voeding ga ik uw advies volgen in:
Tagan TG900-U95 900 Watt, ATX/E-ATX, 2 Lüfter 80mm, 14x S-ATA, 4x PCIe, Silent, DTT Technologie, 219,90 €
(in die case kunnen 16 HD's gestoken worden en ik ben van plan in de toekomst deze ook vol te duwen)

HTPC voeding: Ik ga mijn oude enermax 460W hiervoor gebruiken en wissel deze om met
Xilence Power XP350.(12R2) 350 Watt, ATX 2.0, 120mm Lüfter, 2x S-ATA, 25,90 € zodat ik mijn oude P4 3Ghz verkoopbaar is.

E6600 kost nu 213 euro wat gaat in juli +-163 dollar kosten geloof ik (= +125 euro). Dit lijkt me dan het ideaal bedrag voor een htpc cpu.
E6320 kost nu 150 euro.

• Guumuus
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

ik snap je punt wat betreft toekomst gericht met de quad core, probleem is alleen, dat eer programma's volledig gebruik kunnen maken van en geoptimaliseerd zijn voor quadcores, jou Q6600 alweer een verouderde en slome processor is. Dus raad ik je aan voor een snelle C2D te gaan, en eventueel in een later stadium up te graden naar een betere en nieuwere generatie Quadcore

en de gigabyte DQ6 P35 voldoet zeker wel aan jou eisen want hij heeft 2xPCI-E 16x, PCI-E 8x, 8x sata en 4x e-sata, en is nog steeds 60 euro goedkoper dan de striker extreem die alleen maar overbodige kermisattracties heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Duo of Quad bekijk ik wel eind juli.
Ik heb nu een P4 3 Ghz met HT enable en soms HT disable.
Ik doe heel vaak meerdere zware dingen tegelijk en deze cpu krijgt het allemaal niet meer gedaan.

http://www.giga-byte.nl/P...32&ProductName=GA-P35-DQ6
2 PCI Express X16 slot(x16, x4)
x16 voor beeldkaart
x16 reserve is er niet
x4 ben ik niks mee (moet x8 hebben voor die raid card)

Vind dat er toch maar weinig opties zijn voor een nieuwe chipset tov de nforce 680

BTW:
Is zo'n UPS aan te raden? Ik heb dit nooit (nodig) gehad.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2007 17:16 ]

• Guumuus
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

volgens mij heeft de extreme ook geen x 8

Verwijderd

Topicstarter
Guumuus schreef op zondag 03 juni 2007 @ 17:25:
volgens mij heeft de extreme ook geen x 8
680 chipset heeft dat wel:
http://www.asus.com/produ...439&l1=3&l2=11&l3=397&l4=
2 x PCI Express x16 slot, support NVIDIA® SLI™ technology, at full x16, x16 speed(blue)
1 x PCI Express x16, at x8 speed(middle)

Dit mis ik bij de P35 chipsets :(:(

• Guumuus
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

hmmm
volgens mij kan je een willekeurig x16 slot ook gebruiken voor x8 toch? dus als je voor een P35 chipset zou gaan met 2 x16 sloten, kun je in de ene je videokaart doen en in de andere je raid controller

Verwijderd

een striker voor een server is echt weggegooit geld. dat is een gaming/overclockingsboard en niet een ding om 24/7 aan te laten staan.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04:21
HTPC: Al gedacht aan je energierekening als je die "server" dag en nacht laat aanliggen?? Komaan een 8800 gts in je server 8)7 Game dan toch met je htpc? 500 euro voor een kast voor je htpc |:( Wat heb je aan een SLI moederbord voor een htpc. Een asus p5b voldoet nog steeds(en wifi op moederbord stelt echt niet veel voor) Met het geheugen kun je makkelijk tot 3 ghz gaan. Neem een goedkopere kast en goedkoper mobo. Koop van dat geld een goeie videokaart in die htpc en game ajb op die htpc!! Een gamebak als server zorgt enkel voor lag en hoge energierekeningen. Komt op zelfde prijs normaal.

Laat die raptors eruit: file opslag doe je toch op die grote schijven, dus die raptors gaan nix te doen hebben.(-285 euro) Goedkoper mobo zou zeker mogelijk moeten zijn. Je gaat toch je schijven op je areca aansluiten? Kun je zeker 100 euro op besparen. Trouwens met die dikke cpu kun je je raid 0 echt over je mobo laten lopen. Als het toch maar data opslag is... Die areca zou ik dus ook weglaten(- 465 euro) Videokaart eruit(-366 euro) CPU, maak er maar een 6600 van, die is nog steeds veel te snel voor data opslag maar goed...(-250 euro), zo'n dure kast om een server in te steken en dan ver weg te steken?? Geef mij maar een goeie 100 euro kast(-190 euro). Server is heus niet gemaakt om te overklokken, dus gebruik de standaard koeling maar(-45 euro) Voeding: 550 watt @ 100 euro zal het ook wel trekken hoor.(-120 euro) Als die data je dierbaar is, is een UPS idd wel handig.

Totaalkost voor server: 3580-1821 euro = 1759 euro... Eigenlijk nog steeds teveel voor een fileserver maja, je harde schijven kosten al een hele hap en ik twijfel of je wel 3 terabyte nodig hebt... Ik zou overigens zelf durven die hele server te laten wegvallen als die htpc de enigste andere pc is die je hebt? Steek dan 6 van die schijven in je htpc en je spaart nog eens 1000 euro uit.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
@s4nd0rz:
Akkoord, ben zelf naar alternatieven gaan zoeken maar ik vind er geen die me dit kunnen bieden:
2 x PCI-E 16x (sli) (1 reserve + 1 beeldkaart)
1X x PCI-E 8x (raid card)
6 x sata
1 x e-sata
(Ik wil wel overclocken maar niet extreem. Max tot 3 Ghz. Maar dit moet ook met andere mobo's gaan)

@skelleniels

SERVER:
------------
Bedoeling:
-------------
Snelheid + data opslag + gaming

In feite is het allround workstation. Die gaat niet 24/7 opstaan. Gewoon data opslag PC.
Waarna ik de nodige data over zet op e-sata HD die ik dan koppel aan htpc.
Ik wil HTPC via het net verbinden met WiFi via d-link 624+ router.
Je zegt dat wifi onboard niet veel voor stelt?? (die heeft zo'n handige verplaatsbare ring antenne die ik eventueel van boven op HTPC kan zetten.)
Raad je me dan aan om een extra pci wifi kaart te kopen? Deze antenne is niet verplaatsbaar.

Een P35 mobo heeft toch geen SLI?
Ik heb Asus P5K-E/WIFI-AP Intel® P35, 3xPCI, 2xPCIe x1, 2xPCIe x16, W-LAN, eSATA 173,90 € gekozen omdat dit het goedkoopste (asus) P35 mobo was met wifi onboard +esata.

Ik heb nu 2 x 120 Gb sata 1 in mobo raid 0 (asus P4C800 Deluxe) P4 3Ghz.
En ik vind dat deze nooit echt lekker snel gelopen heeft. Ik stel mij serieus vragen hoe goed die raid controllers onboard werkelijk wel zijn. Het ligt niet aan de cpu want als ik raid 0 gebruik is de cpu niet veel belast.
Dus als all round workstation gebruik zeker en vast raid 0 (gebruik al 6 jaar raid0 in mijn systemen)

Die cases zijn voormij beide perfect. Ik heb nu zo'n klote chieftec bigserver case van 80 euro waar ik helemaal niet tevreden over ben qua opbouw. Ik moet toegeven dat ik wel zat te twijfelen tussen die Lian Li & de CM stacker ST01. In Lian Li kun je meer hd's plaatsen + lijkt me beter opgebouwd + in de reviews wordt er heel positief over gesproken.

Ik heb nu 2tb in mijn pc zitten die volledig vol staan dus 3tb is zeker gewenst :)

De beeldkaart die ik in htpc gekozen heb is ook één van de weinige die hdmi out heeft.
Als ik nu dvi to hdmi convertor gebruikt wordt er dan ook beeld + geluid over 1 kabel (hdmi) overgedragen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2007 23:47 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-01 17:06

Thandor

SilverStreak

1 x Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0 € 67.50
(Hier twijfel ik aan. Kan ik hiermee tot 3Ghz overclock gaan? Moet natuurlijk geen super duur geheugen zijn voor htpc)
Processors, Mobo's & Geheugen - PMG FAQ - RAM FAQ. Zorg er gewoon voor dat je voldoende bandbreedte heb. De voorgenoemde links barsten van de informatie omtrent geheugen. Uiteraard kun je ook even kijken in [Discussie] Dual core Intels: Pentium D, Core (2) Duo, Xeon - Welk geheugen kan ik het beste nemen?
7" touch screen is 1024 x 768. Plasma tv resolutie is ook 1024 x 768 maar deze is HD READY. Wil dat zeggen dat ik ook 1080p aan kan? Indien wel dan heb ik een probleem met die 7" touch screen. Win XP kan geen 2 verschillende resoluties aan zeker?
Bekijk eerst even wat HD Ready precies is. Met Google komen al wat interessante links naar voren, waaronder een Wiki pagina.

Wat betreft de resoluties: Google - windows xp twee schermen verschillende resoluties. De eerste hit is Microsoft.com - Twee monitoren aansluiten. Daar lees ik:
Klik achtereenvolgens op de beeldschermpictogrammen 1 en 2. Merk op dat de beeldschermresoluties en de kleurkwaliteit mogelijk verschillen van waarde, want beide monitoren kunnen onafhankelijk van elkaar worden ingesteld en geconfigureerd.
(raid 5 & raid 0 hier op aansluiten of beter raid 0 op mobo houden?
Bandbreedte zou dit toch moeten aan kunnen. 4gbps?
Bekijk welke controller betere prestaties levert. Sluit vervolgens de schijven aan op de snelste controller.

De vragen die je stelt zijn (zoals te zien) relatief makkelijk te beantwoorden met behulp van informatie op het internet. Gezien de vragen daarmee beantwoord zijn heeft het topic in principe geen bestaansrecht omdat we geen 'check mijn systeem'-topics willen hebben.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.