Opi schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 22:06:
[...Toch ben ik geneigd om uitwassen met individuen eerder bij betreffende individuen - en de groep waarin ze zich bevinden - dan bij de samenleving als geheel te zoeken...]
Maar is een neiging voldoende om het probleem op te lossen?
Ik snap je vraag niet geheel, maar om toch antwoord te geven: Nee. Vaststellen dat er een probleem is, waar het ligt en wat de oorzaak is, is echter wel vereist als eerste stap voor het gericht aandragen en bekijken van mogelijke oplossingsrichtingen.
Of ik het hier mee eens ben, wil ik nu in het midden laten. Ik zie echter niet in waarom men invloeden van een systeem op een element buiten beschouwing zou laten, wanneer men dat element probeert te sturen.
Eens. Belangrijk is hier echter om vast te stellen wat het systeem is dat de meeste invloed op deze jongeren uitoefend. Ik denk persoonlijk dat dit niet de Nederlandse samenleving is maar de eigen groep.
Vandaar dat ik ook een stuk groepsverantwoordelijkheid meeneem (wat hier flink wordt gehekeld).
Ik weet niet hoe vaak mijn medestanders en ik in dit en vorig topic al hebben moeten aangeven dat wij niet de hele Marokkaanse gemeenschap als collectief aanspreken, maar de groep die problemen veroorzaakt. Ik snap ook niet waarom dat telkenmale niet doordringt, want we zijn daar vrij expliciet en duidelijk in geweest...
Of aan de andere kant, ik weet het wel: zoals ik eerder al schreef is het degraderen van argumentatie met het label 'xenofoob' / 'racistisch' voor velen hier al voldoende aanleiding om te denken dat ze er niet meer inhoudelijk op hoeven reageren. Vandaar ook dat bepaalde posters alhier mensen met kritiek oh zo graag dat brandmerk opdrukken. Scheelt weer nadenken, en onder ogen zien dat de denkbeelden die al jaren worden gekoestert een stuk zwakker staan dan men zou willen toegeven nietwaar?

Je maakt in je voorbeeld een oversimplificatie door te stellen dat het alleen aan de Surinaamse mentaliteit zou liggen. Wanneer dit niet het geval is, dan zal men eerder geneigd zijn, zijn schouders op te halen omdat de consequenties bij een false positive laag zijn.
Even er van uitgaande dat binnen de Nederlandse samenleving (vrijwel) alleen Surinamers dat laatkom-gedrag zouden vertonen... waarom zou ik de oorzaak dan bij de Nederlandse samenleving willen zoeken i.p.v. bij de Surinaamse cultuur / mentaliteit? Waarom zou dat een oversimplificatie zijn?
Als je naar de Surinaamse cultuur gaat kijken zul je zien dat men daar over het algemeen veel losser met tijd om gaat dan in Nederland. Als je bijv. wordt uitgenodigd om bij iemand om 17:00 op bezoek te komen voor het avondeten, dan is het vrij gebruikelijk dat je een half (of zelfs heel) uurtje later bent.
Waarom zou ik de oorzaak van laatkomgedrag van veel Surinamers elders zoeken dan in die cultuur / mentaliteit? Het is immers gewoon verreweg de meest voor de hand liggende verklaring.
Ter illustratie;
Wanneer een agent zegt dat ik ergens niet mag fietsen, terwijl ik daar helemaal niet gefietst heb en de agent er buiten deze sturing geen consequenties aan koppelt, dan geef ik hem gelijk en ga ik verder. Wanneer een agent me opeens van een massaslachting beschuldigd (welke ik niet uitgevoerd heb) en ik kans loop om de rest van m'n leven achter de tralies te verdwijnen, dan ben ik iets meer gemotiveerd om mijn ongelijk aan te tonen.

Ik snap je argumentatie rond de 'false positive' maar je zult me toch eerst moeten uitleggen waarom je denkt dat daar sprake van is in mijn argumentatie. Zie ook bovenstaand voorbeeld

Zoals ik eerder in
Opi in "[ZT] Links, rechts en allochtonen" al aangaf, dient een dergelijk aspect mijn inziens zeker niet direct verworpen te worden maar is het onjuist om het direct als voornaamste en enige reden aan te voeren.
Met die post was ik het ronduit eens, behalve dan dat je geen praktische invulling geeft aan elementen in cultuur en mentaliteit die dergelijk gedrag kunnen bevorderen.
Ik wil wel wat noemen, om de theorie wat concreter te maken:
1. Binnen o.m. de Marokkaanse cultuur leeft een zeker beeld van wat een 'goede' vrouw is. Onder andere: ze dienen kuis te zijn, gehoorzaam/onderdanig richting hun echtgenoten (en mannen in het algemeen), moeten als maagd trouwens, en mogen zeker niet met meerdere mannen naar bed gaan. Verder moeten ze andere mannen niet in 'verleiding' brengen, wat kan worden getoont door het lichaam zoveel mogelijk bedekt te houden in bijzijn van vreemde mannen en op straat.
Meisjes die niet aan dit beeld voldoen zijn 'slechte' meisjes, ergo 'hoeren'. Dit is een beeld dat ze vanaf hun jeugd meekrijgen.
Een gemiddeld Nederlands meisje voldoet - surprise - totaal niet aan bovenstaand beeld, ergo is geen 'goed' meisje, ergo daar hoef je geen respect voor te hebben ('hoer'). De stap tussen geen respect hebben voor, en ongewenst/onacceptabel gedrag vertonen richting blijkt maar al te vaak erg klein te zijn.
2. Insgelijks: Zie homo's.
3. Insgelijks: Zie Joden.
4. Insgelijks: Zie ...
Het beeld dat alle mensen gelijk zijn en gerespecteert dienen te worden, zoals dat in de Nederlandse samenleving gemeengoed is, geldt dus niet in deze (sub)cultuur. Dat maakt fysiek, en zeker verbaal, geweld tegen mensen die volgens deze levensvisie 'minderwaardig' zijn veel acceptabeler dan de "absoluut onacceptabel" zoals deze in de NL cultuur geldt.
Waar op een vraag als 'Waarom sla je die man?' in de Nederlandse cultuur 'Omdat hij een vuile homo is' een volstrekt onacceptabel argument is, is het wel een argument / excuus (of in ieder geval 'begrijpelijker') in genoemde subcultuur.
Gedrag wordt met name bepaald door aan de ene kant cultuur & aan de andere kant mentaliteit, omdat dit immers de kaders zet voor wat wel en geen acceptabel gedrag is. Ik zie gedrag - zeker groepsgedrag - dan ook als een uiting daarvan.
True. Aan de andere kant refereert het absolute aantal wel aan hoe 'uniek' zo'n geval is.
Maargoed, zowel aboluut als relatief is er een scherpe toename, met name in de grote steden.
Voor je dat kan concluderen zal je eerst dezelfde statistiek van andere landen er eens naast moeten leggen en aantonen dat in die landen ook sprake is van 'afname van autoriteit etc...'. Ik wed dat de cijfers voor heel Europa dezelfde trend laten zien, terwijl de politie in bijvoorbeeld Duitsland, Spanje, Frankrijk en Italie veel harder is dan in Nederland.
Dit zouden we dan eens moeten vergelijken. Sowieso denk ik dat daarbij ook de criminaliteitsstatistieken in het algemeen moeten worden meegenomen. Dat de politie in de landen die je noemt in bepaalde gevallen harder optreed dan in NL wil natuurlijk niet zeggen dat ze het over de gehele linie doen.
Welk 'principe'? Dat klinkt erg sterk als het principe 'de ander is fout'. Daar kom je nergens mee;
Het principe dat een verklaring voor gedrag veelal gezocht kan worden in cultuur en mentaliteit. Zie ook mijn reactie op Opi.
En ja. Het beschreven gedrag is - naar Nederlandse maatstaven, en die zijn in NL leidend - per definitie fout. Respect voor andermans (lichamelijke) integriteit en vrijheid staan, ondanks eventuele drastische verschillen in levenshouding en levensvisie, hier hoog in het vaandel.
in de omgang met andere culturen moet je altijd oog hebben voor tekortkomingen en idiosynchrasies van je eigen cultuur.
Wat zijn idiosynchrasies? Is niet terug te vinden in het woordenboek...
Maar goed, eens. Wat je zegt werkt echter 2 kanten op, waarbij de cultuur van het land waar men zich in bevind leidend zou moeten zijn. Bevallen de cultuur, maatstaven, normen en waarden van het land waar je je in bevind je niet, dan staat het je vrij elders een land op te zoeken waar bovenstaand je wel bevalt. In geen geval is het acceptabel om gedrag te gaan vertonen dat in het land waar je verblijft als ronduit asociaal en beledigend wordt beschouwd, laat staan gedrag dat ronduit schadelijk is voor medemensen.
Je haalt jongeren niet uit de criminaliteit of 'slechte groepen' door te herhalen hoe slecht dat is, ze gewoon meppen met de wapenstok te geven of ze lang op te sluiten, zonder ondertussen ook andere dingen te doen. Iedere brede aanpak vereist dat je begrijpt welke factoren hebben bijgedragen tot het probleem en bijvoorbeeld de tekortkomingen in je eigen opvattingen ontdekt.
Repressie is wel degelijk een middel om onacceptabel gedrag duidelijk te labelen als onacceptabel gedrag, en daar consequenties aan te hangen.
Zoals ik echter al schreef is voor een permanente, gerichte oplossing een mentaliteitsverandering nodig... en die zal toch echt voor het grootste deel moeten plaatsvinden aan de kant van de te integreren groep, tenzij we een goed deel van de in de Nederlandse samenleving geldende normen, waarden en wetten overboord gooien.
Onze laatdunkende houding tegenover de laaggeschoolde beroepen die gastarbeiders en asielzoekers zoal uitvoeren, zet bijvoorbeeld veel kwaad bloed bij culturen die daar niet goed tegen kunnen. Je zal jongeren uit die culturen nooit kunnen verleiden tot eerlijke arbeid, als je anderen niet leert positiever tegen die beroepen aan te kijken. Je zal eerst een samenleving moeten creeren waarin het veranderen van de situatie kans maakt. Pas als je een klap met de wapenstok kan ontlopen door een baan te krijgen waarin je gerespecteerd wordt door de samenleving, zal je de neiging hebben die klappen te ontlopen.
Laatdunkende houding? Talloze autochtone Nederlanders en andere groepen allochtonen doen dergelijk werk (bijv. schoonmaakwerk), en ik zie die groepen niet dergelijk gedrag vertonen. Deze mensen en/of hun kinderen kunnen daarbij ook gewoon hogerop komen indien ze bereid zijn te studeren en/of zich hard in te zetten.
Ik zou het probleem dus - wederom - eerder zoeken bij de betreffende groep die zelf laatdunkend denk over die werkzaamheden, maar aan de andere kant ook niet zijn best doet om te studeren en zich hard in te zetten om hogerop te komen.
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz