PC/voeding slaat af tenzij CPU eruit is gehaald

Pagina: 1
Acties:
  • 519 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• coktatli
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 10:57
Beste mede tweakers,

Onlangs heb ik een nieuwe pc besteld, bestaande uit:
AMD Athlon X2 64 4000+ 65 Watt
Asus Moederbord M2N-MX
Asus VGA GeForce EN7300GT Silent 256 MB
AOpen Behuizing ES45B Zwart, Zilver, 350 Watt, 1 X 80mm
Kingston ValueRam Dual Channel 1024 MB, PC5300, 667 MHz, 5, Non-ECC, Kit Of 2
Seagate Barracuda 7200.10 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300

Na het indrukken van de power knop startte de pc op voor maar 2 seconden (geen piep).

Na het kaalstrippen van de pc bleef alleen nog de voeding+moederbord over en toen sloeg de pc niet meer af, totdat ik de processor+koeler erin deed.

Is de processor defect of kan het ook ergens anders aan liggen?

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite!!!

Groet,

Coktatli

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Toch maar Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorlezen.

Kan geheugenprobleem zijn (niet compatible, verkeerde banken etc.), stekker vergeten enz. enz.

Ik begrijp
Na het kaalstrippen van de pc bleef alleen nog de voeding+moederbord over en toen sloeg de pc niet meer af, totdat ik de processor+koeler erin deed.
niet.

Starten zonder CPU?

[ Voor 35% gewijzigd door Guardian Angel op 01-06-2007 23:38 ]

ARME AOW’er

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Guardian Angel schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 23:37:
Toch maar Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorlezen.

Kan geheugenprobleem zijn (niet compatible, verkeerde banken etc.), stekker vergeten enz. enz.

Ik begrijp

[...]
niet.

Starten zonder CPU?
En zonder voeding en geheugen?

Hoi!

• coktatli
urnie538 schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 23:39:
[...]

En zonder voeding en geheugen?
Pc is dus nieuw zonder windows erop. Ik wil er windows op zetten maar pc slaat al af na 2 seconden.

1 voor 1 ben ik alles nagegaan wat er defect zou kunnen zijn en pas bij moederbord+voeding sloeg pc niet meer af na 2 seconden. Na het inprikken van de processor sloeg pc na 2 seconden alweer af.

[ Voor 12% gewijzigd door coktatli op 02-06-2007 00:22 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik begrijp het nog steeds niet. Startte je nu met alleen het MB aangesloten op? Geen geheugen? Geen VGA? Geen CPU?

Wat duidelijker posten brengt je eerder bij de oplossing denk ik. Vooralsnog denk ik aan een stekker die je bent vergeten. Een 4 polige rechthoekige.

ARME AOW’er

• coktatli
Guardian Angel schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 00:26:
Ik begrijp het nog steeds niet. Startte je nu met alleen het MB aangesloten op? Geen geheugen? Geen VGA? Geen CPU?

Wat duidelijker posten brengt je eerder bij de oplossing denk ik. Vooralsnog denk ik aan een stekker die je bent vergeten. Een 4 polige rechthoekige.
Hoi ik heb inderdaad alleen de MB aangesloten dus geen geheugen geen cpu geen vga niks.
Alleen MB op de voeding, dan doet de pc het wel. Maar als ik de cpu daarna erop zet gooit pc zichzelf dicht.

Wat voor stekker bedoel je? Die van de voeding naar de moederbord?

[ Voor 4% gewijzigd door coktatli op 02-06-2007 10:29 ]

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05-2025
Mag ik je 1 tip geven? Laat je pc door iemand anders bouwen.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

• coktatli
tss68nl schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 10:29:
Mag ik je 1 tip geven? Laat je pc door iemand anders bouwen.
Dit is mijn 6e pc die ik zelf in elkaar heb gebouwd. Hiervoor nooit problemen gehad :) en daarnaast ben ik gewoon een ICT-er.

• binnenbuiten
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-04-2025
coktatli schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 10:30:
[...]

Dit is mijn 6e pc die ik zelf in elkaar heb gebouwd. Hiervoor nooit problemen gehad :) en daarnaast ben ik gewoon een ICT-er.
Dan heb je toch geleerd dat dat je een mainbord met CPU en geheugen +Toesenbod en een stukje Vga moet hebben .

Heb je als ICT-er dit nog niet gehad op school.

Kijk of je alle voedings kabels op het bord zijn aangesloten

• coktatli
binnenbuiten schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 10:43:
[...]

Dan heb je toch geleerd dat dat je een mainbord met CPU en geheugen +Toesenbod en een stukje Vga moet hebben .

Kijk of je alle voedings kabels op het bord zijn aangesloten
Heb ik in het begin ook gedaan (staat helemaal in eerste post), maar pc sloot zich af na 2 seconden (dus geeneens kans op bios).
Daarna begon ik dus met het weghalen van 1 onderdeel voor 1 onderdeel, pas bij het weghalen van de processor merkte ik op dat de pc zichzelf niet meer afsloot na 2 seconden.

Ik begon dus met een complete pc die het niet deed (sloeg af na 1 a 2 seconden). Alle kabels zaten goed en alle schroeven ook dus geen kortsluiting van de mobo.

[ Voor 12% gewijzigd door coktatli op 02-06-2007 10:52 ]

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Wat bedoel je met het afsluiten? Gaat de pc volledig uit, of blijft hij hangen?

• binnenbuiten
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-04-2025
coktatli schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 10:48:
[...]

Heb ik in het begin ook gedaan (staat helemaal in eerste post), maar pc sloot zich af na 2 seconden (dus geeneens kans op bios).
Daarna begon ik dus met het weghalen van 1 onderdeel voor 1 onderdeel, pas bij het weghalen van de processor merkte ik op dat de pc zichzelf niet meer afsloot na 2 seconden.
Reset je bios en als je dit niet hoe dit moet haal dan de knoopcel er uit wacht dan 15min.

plaats dan de knoopcel terug zet stroom weer op de pc en start hem op.

• ShinDog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-12-2023
Ik heb toch het vermoeden dat je voeding de boel niet aan kan.

• coktatli
Kawaii schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 10:51:
Wat bedoel je met het afsluiten? Gaat de pc volledig uit, of blijft hij hangen?
Pc gaat helemaal dicht. Het is net alsof je de aan en uit knop indrukt. Dus blijft niet hangen.

[ Voor 9% gewijzigd door coktatli op 02-06-2007 10:54 ]

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Je kan problemen niet goed op deze manier uitsluiten. Het beste zou je de onderdelen een voor een op een systeem moeten testen waarvan je weet dat dit systeem 100% goed werkt. Dat het niet werkt als je processor er in zit hoeft namelijk niet aan de proc te liggen maar bv. aan het feit dat er geen geheugen in zit of misschien dat de voeding niet helemaal lekker werkt en als er meer dan 30 watt ofzo wordt gevraagd in een beveiliging schiet.

Ik heb echt een hele goeie PC.

• coktatli
ShinDog schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 10:54:
Ik heb toch het vermoeden dat je voeding de boel niet aan kan.
Voeding is 350 watt van A-open zou raar zijn als hij dat niet aankon.

• coktatli
brute51 schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 10:54:
Je kan problemen niet goed op deze manier uitsluiten. Het beste zou je de onderdelen een voor een op een systeem moeten testen waarvan je weet dat dit systeem 100% goed werkt. Dat het niet werkt als je processor er in zit hoeft namelijk niet aan de proc te liggen maar bv. aan het feit dat er geen geheugen in zit of misschien dat de voeding niet helemaal lekker werkt en als er meer dan 30 watt ofzo wordt gevraagd in een beveiliging schiet.
Niemand met een soortgelijke pc in de buurt waar ik alle onderdelen kan testen :(

• ShinDog
coktatli schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 10:55:
[...]

Voeding is 350 watt van A-open zou raar zijn als hij dat niet aankon.
350 watt is toch wel erg minimaal voor jou processor hoor.
zie zoals hierboven al aangegeven de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 16% gewijzigd door ShinDog op 02-06-2007 10:59 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Welnee, dat moet normaliter makkelijk kunnen.

ARME AOW’er

• ShinDog
Guardian Angel schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 10:59:
Welnee, dat moet normaliter makkelijk kunnen.
Zware Dual CPU / Dual Core systeem (Xeon, Opteron, Pentium D, Athlon64 X2): minimaal 400W

• coktatli
ShinDog schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 10:57:
[...]

350 watt is toch wel erg minimaal voor jou processor hoor.
zie zoals hierboven al aangegeven de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Ik heb een Energy Efficient model die 65 watt nodig heeft dus dan heb ik nog genoeg over :)
Zie bestbuy guide van tweakers van april waar ie ook aangeprezen werd met de AMD X2

[ Voor 10% gewijzigd door coktatli op 02-06-2007 11:01 ]

• sander85
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-05 10:04
Zware Dual CPU / Dual Core systeem (Xeon, Opteron, Pentium D, Athlon64 X2): minimaal 400W
Hier zonder problemen AMD X2 3500+ (Socket AM2) op 300W (Zalman voeding). Die wattages worden nog wel eens overdreven.

[ Voor 47% gewijzigd door sander85 op 02-06-2007 11:10 . Reden: Typo ]

• brute51
coktatli schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 10:57:
Niemand met een soortgelijke pc in de buurt waar ik alle onderdelen kan testen :(
Een normale ATX voeding moet in zo;n beetje elke pc passen. DDR2 (heb je dat?) kun je ook gewoon in elk DDR2 moederboord stoppen, net als je videokaart, hardeschijf, .... De enige 2 onderdelen die wat dat betreft kritisch zijn zijn de processor en het moederboord.
Hoeveel geld wil je extra uitgeven aan een manier om te testen wat het probleem is? De goedkoopste AM2 proc kost namelijk 22 euro ongeveer en daarmee kan je testen of je moederboord het probleem is of niet. Misschien is dit een goede oplossing.

http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc

edit:
Over de voeding discussie: Zelfs 300 watt van een goed merk kan dit systeem makkelijk trekken. Het zou me niet verbazen als een goede 250 watter dat nog lukt. Het zijn niet de processors die veel vermogen vragen, het zijn de dikke videokaarten. Dat een redelijke dual core een 400 watt voeding nodig heeft ligt aan die 8800GTS/GTX of 2900XT die er ook in zit. Maar zelfs dan kan een Aopen 400 watt een X2 4400+ (939), 2GB (DDR1 dus extra niet-zuinig) en een 8800GTS 320MB trekken. Veel houdt het niet over, maar het kan!

[ Voor 23% gewijzigd door brute51 op 02-06-2007 11:08 ]

• ShinDog
Ga anders vandaag nog even terug naar de winkel, als dat een optie is, met je moederbord/cpu om daar te laten testen.

• coktatli
brute51 schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 11:03:
[...]

Een normale ATX voeding moet in zo;n beetje elke pc passen. DDR2 (heb je dat?) kun je ook gewoon in elk DDR2 moederboord stoppen, net als je videokaart, hardeschijf, .... De enige 2 onderdelen die wat dat betreft kritisch zijn zijn de processor en het moederboord.
Hoeveel geld wil je extra uitgeven aan een manier om te testen wat het probleem is? De goedkoopste AM2 proc kost namelijk 22 euro ongeveer en daarmee kan je testen of je moederboord het probleem is of niet. Misschien is dit een goede oplossing.

http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc

edit:
Over de voeding discussie: Zelfs 300 watt van een goed merk kan dit systeem makkelijk trekken. Het zou me niet verbazen als een goede 250 watter dat nog lukt.
Dit is misschien dan een optie, want ik heb een sterk vermoeden dat het de processor is...

Verwijderd

ShinDog schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 11:00:
[...]

Zijn systeem is niet bijzonder zwaar en dat moet makkelijk op een fatsoenlijke 300 watt voeding draaien, laat staan een 350. Meer is fijn maar het is echt niet een noodzaak.

En probeer verder eens een iets vriendelijkere toon aan te slaan aub want tot nu toe kom je niet bijster vriendelijk over.

• ShinDog
Mijn excuses, dat was in ieder geval niet de bedoeling.

• Tournataka
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-03 14:49
Als ik jou was zou ik eerst zoveel mogelijk uitsluiten, en als je dan denkt het probleem gevonden te hebben gewoon dat onderdeel RMA-en.
Probeer eventueel is ergens (bij een vriend of iets dergelijks) wat onderdelen (RAM/CPU/PSU) te lenen en begin dan je defect is uit te sluiten.

Succes!

• coktatli
Tournataka schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 11:16:
Als ik jou was zou ik eerst zoveel mogelijk uitsluiten, en als je dan denkt het probleem gevonden te hebben gewoon dat onderdeel RMA-en.
Probeer eventueel is ergens (bij een vriend of iets dergelijks) wat onderdelen (RAM/CPU/PSU) te lenen en begin dan je defect is uit te sluiten.

Succes!
Hoi Ik heb dit inderdaad gedaan dus alles 1 voor 1 uitsluiten. Pas bij het verwijderen van de processor sloeg pc niet meer af.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:38
Iets off topic:
binnenbuiten schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 10:43:
[...]

....
Het moederbord doorloopt, stuksgewijs de hardware bij het booten en heeft hier foutcodes voor. Heb ooit een epox gehad die dit met nummers liet zien op het mobo. Zo stond 1C voor de proc check, 2F voor de VGA etc tot ie bij FF echt ging booten. Mobo helemaal leeg maken is op deze manier dus een hele goeie test. Kijk naar de 1e foutmelding en plaats dat stukje hardware erbij....

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• coktatli
Terror schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 13:33:
Iets off topic:

[...]

Het moederbord doorloopt, stuksgewijs de hardware bij het booten en heeft hier foutcodes voor. Heb ooit een epox gehad die dit met nummers liet zien op het mobo. Zo stond 1C voor de proc check, 2F voor de VGA etc tot ie bij FF echt ging booten. Mobo helemaal leeg maken is op deze manier dus een hele goeie test. Kijk naar de 1e foutmelding en plaats dat stukje hardware erbij....
Kijk iemand met kennis ;)

Ik heb 1 test niet gedaan en dat is hele pc compleet behalve processor dus wel VGA en Intern geheugen enz... Als het nu wel gewoon werkt denk ik toch dat er iets met de processor aan de hand is. Kan het zijn dat alleen processor gedeelte van de moederbord kapot is.... dus eigenlijk de moederbord?

Heb net de bovenstaande test gedaan dus alles erin behalve processor en pc/voeding sloeg dit keer niet af!!!

Dus ik denk toch de processor.... Voeding heeft in principe genoeg wattage. Of mobo gedeelte waarin processor ingaat is kapot?? Kan dit?

[ Voor 13% gewijzigd door coktatli op 02-06-2007 14:32 ]

• brute51
Het socket? Tuurlijk, zoals eigenlijk alles op de wereld kan ook dat kapot zijn, maar om het te testen heb je dus een 2e proc nodig! ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door brute51 op 02-06-2007 15:03 ]

• coktatli
brute51 schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 15:03:
Het socket? Tuurlijk, zoals eigenlijk alles op de wereld kan ook dat kapot zijn, maar om het te testen heb je dus een 2e proc nodig! ;-)
Ja inderdaad ik probeer er eentje te regelen via een vriend... als dat niet lukt of een goedkope kopen of RMA-en :)

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

coktatli schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 14:28:
Heb net de bovenstaande test gedaan dus alles erin behalve processor en pc/voeding sloeg dit keer niet af!!!
Ik wil niet al te naar doen, maar als je geen proc in je mobo hebt zitten, maakt het verder niet uit wat er op zit, dan zal er NOOIT wat gebeuren (aangezien er 0,0 info door het mobo verwerkt kan worden)

Trouwens, heb je al eens gewacht of de PC weer aangaat na die 2 seconden afsluiten (Asus mobo's willen nog wel eens de neiging hebben bij opstarten even uit te gaan en weer opnieuw aan te gaan) en heb je de speaker wel aangesloten? (anders hoor je natuurlijk helemaal niets)

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• coktatli
Cio schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 15:14:
[...]

Ik wil niet al te naar doen, maar als je geen proc in je mobo hebt zitten, maakt het verder niet uit wat er op zit, dan zal er NOOIT wat gebeuren (aangezien er 0,0 info door het mobo verwerkt kan worden)

Trouwens, heb je al eens gewacht of de PC weer aangaat na die 2 seconden afsluiten (Asus mobo's willen nog wel eens de neiging hebben bij opstarten even uit te gaan en weer opnieuw aan te gaan) en heb je de speaker wel aangesloten? (anders hoor je natuurlijk helemaal niets)
Hmmmm ok dat wist ik niet!! Maar ik heb het ook zonder VGA en Intern geheugen enz. geprobeerd dus alleen Mobo+processor+voeding en toen deed ie het ook niet.

Waarom slaat ie na 2 seconden af waarna hij weer opnieuw start? Daar heb ik nooit iets over gehoord ik zal dat even zometeen testen :) hoelang duurt het voordat ie daarna wel aangaat? Heeft het een bepaalde reden dat ie dat doet?

Heb net getest of ie niet automatisch daarna weer doorging (met speakers voor piep), maar dat deed ie helaas niet en geen piep :(

[ Voor 5% gewijzigd door coktatli op 02-06-2007 15:43 ]

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
coktatli schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 10:23:
[...]

Hoi ik heb inderdaad alleen de MB aangesloten dus geen geheugen geen cpu geen vga niks.
Alleen MB op de voeding, dan doet de pc het wel. Maar als ik de cpu daarna erop zet gooit pc zichzelf dicht.

Wat voor stekker bedoel je? Die van de voeding naar de moederbord?
Ik denk dat Guardian Angel gelijk heeft: je moedebord heeft TWEE voedingskabels nodig: een 24(20) pins main, en een kleine (8)4-pins voor links bovenin. Als je dat niet wist, kun je inderdaad maar beter je comp door een ander in elkaar laten zetten.

Ook begrijp ik totaal niet wat je denkt met alleen mobo + voeding te testen. En al helemaal niet waarom je besluit dat de CPU dus kapot is, alleen omdat je mobo zonder niet uitgaat. Due logica klopt van geen kanten.

Ik denk dat het gewoon je voeding is. Niet alleen het wattage is van belang, maar ook de stabiliteit van de voeding. Wijkt ie te veel af (vooral op de 5 volt), dan kon je moederbord wel eens afslaan om die reden.

Overigens gaan ASUS moederborden niet zomaar uit en weer aan. Dat gebeurt bij mijn Commando overigens ook, maar alleen de eerste keer als ik een overklok setting verander. Daar zal wel een reden voor wezen, maar het zal bar weinig te maken hebben met jouw issue.

Verder, als het moederbord niet piept, ga er dan maar vanuit de CPU niet stuk is.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Flashwin
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-01 17:13
Heb je wel de 4polige stekker in de connector bij de cpu geplaatst?

Asus Premium Vista // E6600@3,6GHz // PNY nVidia 295GTX // 4GB Kingston HyperX@800Mhz DDR2 // OCZ Vertex Turbo 32 GB // Logitech G35 // Thermalright AXP-140 // Coolermaster M620 // Antec Skeleton

Verwijderd

ik heb het zelfde probleem gehad met een core2 e6400
cpu bleek defect te zijn , mijn voeding bleef niet aanstaan ( fans draaien )
tenzij ik geen cpu in mijn mobo deed

nadat mijn cpu was vervangen werkte alles normaal
hoewel ik bijna zeker weet dat het je cpu is vind ik toch dat 350 watt wel een beetje minimaal is
zoals meerdere dat hebben gezegt

• coktatli
Flashwin schreef op zondag 03 juni 2007 @ 00:05:
Heb je wel de 4polige stekker in de connector bij de cpu geplaatst?
Natuurlijk heb ik dit gedaan :)

• coktatli
Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2007 @ 00:08:
ik heb het zelfde probleem gehad met een core2 e6400
cpu bleek defect te zijn , mijn voeding bleef niet aanstaan ( fans draaien )
tenzij ik geen cpu in mijn mobo deed

nadat mijn cpu was vervangen werkte alles normaal
hoewel ik bijna zeker weet dat het je cpu is vind ik toch dat 350 watt wel een beetje minimaal is
zoals meerdere dat hebben gezegt
Ik heb van tweakers de best buy guide (april) gekocht. Dus ik denk niet dat tweakers dit anders zou aanraden ;)

• john19_386
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-01-2025
350 watt is echt niet minimaal voor zo'n systeem. Ik heb een SLI-configuratie op een Aopen 350 Watt, werkt perfect.
coktatli schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 15:34:
[...]

Hmmmm ok dat wist ik niet!! Maar ik heb het ook zonder VGA en Intern geheugen enz. geprobeerd dus alleen Mobo+processor+voeding en toen deed ie het ook niet.
Ik ben een keer mijn intern geheugen vergeten terug te zetten in mijn pc. Dan start ie ook gewoon niet. Dus ik zal dat er wel in laten zitten als ik jou was. Let er trouwens op dat je geheugen er in de goede volgorde inzit, kan ook problemen geven.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

coktatli schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 23:34:
Is de processor defect of kan het ook ergens anders aan liggen?
De kans is inderdaad heel groot dat je CPU een interne sluiting heeft. Kun je die CPU op een ander systeem testen? Dat zou hetzelfde resultaat moeten geven. Probeer nog maar even niet om een andere CPU in je moederbord te testen. Als een voeding op het moederbord stuk is (dat is de andere reden waarom je PSU in overcurrent shutdown kan gaan) sloop je wellicht een tweede CPU.

Dus: eerst je huidige CPU testen op een ander, goed moederbord.

Heb je je systeem als losse onderdelen besteld, of kant-en-klaar geassembleerd? In het laatste geval zou ik alles er weer netjes indrukken en het door de winkelier laten oplossen..

I don't like facts. They have a liberal bias.

• coktatli
Waar ik net achter kom is dit 8)7 :

Foto van moederbord (4 pin):
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~yener/moederbord_4pin.JPG

Foto van 4 pin (vanaf voeding):
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~yener/voeding_4pin.JPG

Zoals je ziet past die 4 pin aansluiting met zwart en gele kabels niet, maar die andere wel (omkeren enzo helpt niet past op 1 of ander manier niet). Denk dat dit probleem zou kunnen zijn. Zover ik weet moet die kabel met zwart en gele kabel erin, maar die past dus niet :S

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:00
Heb je mss een 20 pins voeding? Mss moet die nie tpassende 4 pins aansluiting naast die 20 pins komen op het mobo(zomaar een gok)

http://specs.tweak.to/16567

• coktatli
skelleniels schreef op zondag 03 juni 2007 @ 13:32:
Heb je mss een 20 pins voeding? Mss moet die nie tpassende 4 pins aansluiting naast die 20 pins komen op het mobo(zomaar een gok)
Ja idd een 20 pins voeding en die niet passende 4 pin moet er dan denk ik inderdaad op (eerste keer dat ik dit tegenkom).
Wat kan ik hieraan doen? 20 pins voeding op die 24 pins moederbord moet toch kunnen? Heb alleen die 20 pins erin gedaan en alsnog slaat ie af...

[ Voor 20% gewijzigd door coktatli op 03-06-2007 13:51 ]

• diebobo
  • Laatst online: 29-04 13:21
coktatli schreef op zondag 03 juni 2007 @ 13:45:
[...]

Ja idd een 20 pins voeding en die niet passende 4 pin moet er dan denk ik inderdaad op (eerste keer dat ik dit tegenkom).
Wat kan ik hieraan doen?
Als ik naar de foto kijk moet de rechtse stekker er toch ECHT in passen hoor.... Soz, my bad.. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door diebobo op 03-06-2007 13:53 ]

• coktatli
diebobo schreef op zondag 03 juni 2007 @ 13:49:
[...]

Als ik naar de foto kijk moet de rechtse stekker er toch ECHT in passen hoor..
Staat al eronder dat ie past, maar dat is niet de stekker dat erin hoort volgens mij?? Want alleen gele+zwarte draden moeten erachter zitten. Die rechter stekker heeft meerdere kleuren kabels.

• diebobo
  • Laatst online: 29-04 13:21
Aan dit zul je denk ook niets hebben, maar mijn moederbord ( p5n-e sli ) had naast de normal 20+ pins voeding stekker ook nog een 4 pins nodig op dezelfde connector op het moederbord, en daarnaast aan de andere kant op de pcb moest nog een 12v ( meen ik ) 4 pins atx stekker.. dus maybe past die andere stekker die nu dus niet past wel aan de overkant van je bord ??

Slechts een hersenspinsel..

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Guardian Angel in "PC/voeding slaat af tenzij CPU eruit is ..." :)

Mijn voeding, net de kast open gehad, heeft 2 stekkers zwart/geel en 1 hangt er los, de andere zit in de vierkante.

ARME AOW’er

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:25
coktatli schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 11:05:
[...]

Dit is misschien dan een optie, want ik heb een sterk vermoeden dat het de processor is...
maarja dit is dan niet een goed merk voeding ofwel ? bijgeleverd bij de kast, meestal matig spul

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:34
20-pins kabel kan best werkend op een 24-pins connector aangesloten worden. Als je er nog een losse 4-pins kabel bij hebt die daar naast past, is dat mooi meegenomen, maar niet noodzakelijk. Die extra 4-pins zorgen geloof ik voor wat meer stabiliteit ofzo. Mijn broertjes computer draait nu ook een jaar lang op een Q-tec voeding (ja ik weet het :X) met een 20-pins kabel.

Maar die 4-pins aansluiting linksboven op het moederbord is daarentegen wel noodzakelijk! En de kabel die daarin hoort moet inderdaad zwarte en gele kabeltjes hebben. Dus als die kabel niet past, zit er misschien niets anders op dan een nieuwe voeding kopen?

Maar voordat je tot aanschaf overgaat kun je natuurlijk altijd nog even proberen of het wel gaat met een geleende voeding, of processor, of beide, van een kennis.

• coktatli
Moning2 schreef op zondag 03 juni 2007 @ 14:15:
[...]

maarja dit is dan niet een goed merk voeding ofwel ? bijgeleverd bij de kast, meestal matig spul
Een A-open voeding van 350 watt moet genoeg zijn....

Zou kunnen zijn dat ik de moederbord kaduuk heb gemaakt door die ene 4 pins kabel erop aan te sluiten. Dit is waarschijnlijk het probleem?

• brute51
Jouw voeding is zeker goed genoeg, punt. Einde discussie.

Ja dat zou kunnen maar dat hoeft niet zo te zijn. Zeker de wat duurdere moederboorden zijn van betere kwaliteit (Asus staat voor kwaliteit wat mij betreft) en dat soort moederboorden zijn meestal goed beveiligd tegen dit soort dingen. Mijn neef had nog niet zo lang geleden z'n 6pins aansluiting voor de videokaart aangesloten op dat blokje van 4 en hij wilde maar niet starten (eigenlijk gewoon jou probleem). Zeker 20 keer geprobeerd... stekkertje eruit, goede stekkertje erin, werkt!

Dus ja dit is waarschijnlijk je probleem, maar dat kan je gewoon testen. Je moet dus dat blokje met 2 zwarte en 2 gele (dacht ik) in die 4 punts aansluiting doen. Als die niet past hebben ze bij de assemblage van je voeding of moederboord iets fout gedaan. Probeer het, waarschijnlijk werkt het. Het moet er toch een keer van komen, hier blijven hangen en vragen schiet ook niet op :) .

p.s. jammer dat niet iedereen effe snel het topic doorlees. Er staan hier best wat reacties die al een paar keer herhaald zijn (voeding verhaal, andere proc testen, ...)

[ Voor 6% gewijzigd door brute51 op 03-06-2007 22:56 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

brute51 schreef op zondag 03 juni 2007 @ 22:54:
p.s. jammer dat niet iedereen effe snel het topic doorlees. Er staan hier best wat reacties die al een paar keer herhaald zijn (voeding verhaal, andere proc testen, ...)
Nee, jammer dat de TS niet goed zocht en leest, ik gaf de waarschijnlijke oorzaak in een half uur of zoiets.

ARME AOW’er

• coktatli
Guardian Angel schreef op zondag 03 juni 2007 @ 23:04:
[...]

Nee, jammer dat de TS niet goed zocht en leest, ik gaf de waarschijnlijke oorzaak in een half uur of zoiets.
Die 4 pins aansluiting past gewoon niet begrijp ook niet waarom. Als ik alleen die 20 pins aansluiting doe dan start ie nog steeds niet op.

Ik heb net bij het bedrijf gevraagd en zij zeggen dat mijn moederbord een biosflash nodig hebben 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door coktatli op 04-06-2007 10:10 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik ruk mijn kast nog eens open. :(

ARME AOW’er

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

En ook maar eens het Manual voor jouw bord online bekeken. Vanaf pagina 38 wordt het voor jou interessant. Als je daar leest welke aansluitingen er nodig zijn en kijkt welke je voeding biedt....

Oops een edit.... dat kan ook nog als het BIOS je CPU niet herkent.

ARME AOW’er

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-05 20:29

M2M

medicijnman

ik wist trouwens niet dat je cpu hotswappable is.... :/ ;)

-_-

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

M2M schreef op maandag 04 juni 2007 @ 17:49:
ik wist trouwens niet dat je cpu hotswappable is.... :/ ;)
offtopic:
Als je écht niets zinnigs heb te zeggen, post dan gewoon niet.

ARME AOW’er

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-05 20:29

M2M

medicijnman

er is zeker ook absoluut geen ruimte voor iets mindere ontopic opmerkingen...

naja dan maar niet

ik vind het in ieder geval behoorlijk knap dat je een processor met koelblok kunt toevoegen en verwijderen aan een draaiend systeem

-_-

• coktatli
coktatli schreef op maandag 04 juni 2007 @ 09:57:
[...]

Die 4 pins aansluiting past gewoon niet begrijp ook niet waarom. Als ik alleen die 20 pins aansluiting doe dan start ie nog steeds niet op.

Ik heb net bij het bedrijf gevraagd en zij zeggen dat mijn moederbord een biosflash nodig hebben
Ik heb eindelijk het probleem gevonden:
Heb vorige week de PC meegenomen naar een vriend van mij en hij heeft de hele systeemkast gecheckt en wat bleek: de draden binnen de powerconnector (naar de processor) raakte elkaar aan waardoor kortsluiting plaatsvond (blijkbaar fabrieksfout dat echt heel sporadisch voor kan komen). :P

[ Voor 7% gewijzigd door coktatli op 16-06-2007 17:01 ]

Pagina: 1