Advies CRT>TFT voor gaming+films+photoshop

Pagina: 1
Acties:
  • 428 views sinds 30-01-2008

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-07 13:28
Na het lezen van verschillende topics op GoT ben ik er achter waarom monitors soms zo goedkoop zijn. (TN) Ik ben mij hier net pas in gaan verdiepen, omdat ik van plan ben mijn CRT te vervangen. En nu zit ik dus met een probleem.

Ik was zeer geintereseerd in een Samsung 226, maar na het lezen van de specs en het nakijken op de handige site die op de eerste pagina beschreven staat van het grote 20"+ topic (digitalversus.com) wordt het alleen maar lastiger.

Ik heb nu een IIyama Vision Master pro 455 (19"), en wil eigenlijk een stapje groter, het liefst een breedbeeld, aangezien ik veel met photoshop / flash / videobewerking / 3D werk. Daarnaast Game ik regelmatig en kijk ik veel films op m'n monitor. Voor het CRT scherm wat ik nu heb is dit natuurlijk geen probleem (alhoewel ik niet al te blij ben met de kleuren + lichtopbrengst)

Voor het gamen heb ik voor zover ik het hier heb kunnen lezen een mooi scherm aan een Samsung 226, aangezien ik daar vrijwel geen ghosting zal hebben, maar voor het werken met kleuren en grotere kijkhoeken (de films kijk ik vaak met meerdere personen) zal dit scherm niet datgene halen wat ik er van eis.

Heeft er iemand hier op GoT ervaring met TFT schermen, het liefst rond de 20 tot 22 inch (breedbeeld) waarmee gegamed kan worden zonder ghosting (dan praat ik voornamelijk over games als Quake3 en UT2004, rond de 100FPS) maar ook mee kan worden gephotoshopped of films mee gekeken kan worden? Ik zal even opsommen voor de mensen die iets te lui zijn om alles hierboven door te lezen:

Wat wil ik er mee doen?

-Gamen ( voornamelijk First Person Shooters)
-Photoshop / Flash en andere tekenprogramma's
-Videobewerking
-Films kijken

-20"- 22" het liefst breedbeeld.
-TFT
-Prijsklasse ongeveer €500.
-Speakers mogen, maar hoeven niet, aangezien ik ze niet zal gebruiken.
-DVI-D

Ik sta open voor alle suggesties, en hoop van harte dat er iemand is die mij met dit dilemma kan helpen. Vriendelijk bedankt in ieder geval.

(Ik heb de regels netjes doorgelezen en hoop dat het bericht zo goed gesteld is :))

Strava & Untappd - Do not combine!

Verwijderd

Acer X222W

Prijs: €275-300

Voordelen: alles
Nadelen: behalve niet in hoogte verstelbaar.

Mijn ervaringen :) Erg mooi schermpje!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-07 18:17

psychoclown

Back in black

Goede post hoor Raznov maar als je even verder had gekeken had je waarschijnlijk ook gezien dat er een topic is speciaal voor TFT schermen van [20" TFT en groter] De Ultieme TFT - Deel 19

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

nadelen, zoals elk TN paneel: kleur echtheid en kijkhoeken.
in hoeverre hecht je daar eigelijk waarde aan als PS-er?
verder kijk eens in het speciaal daarvoor aanwezige '20inch' en groter topic.
(na 't weekeinde word een nieuwe geopend welke weer uptodate is)

maargoed, mijn sugesties mits je geen bezwaar tegen een TN paneel hebt:
HP W2207 (speakers + usb hub, ook pivot functie, duurder maar erg compleet)
Samsung 226BW (als je niet van glossy schermen houd)
Acer X222W zoals al genoemd
Samsung 225BW (wel in hoogte verstelbaar verder iets minder ivm. de 226)

Overigens kan je voor 500 euro ook al naar 24 inch monitoren kijken. of duurdere 22inch die geen TN panelen hebben.

eigenlijk moet je gewoon nog even wachten tot het nieuwe 20inch en groter topic, daar zul je erg veel aan hebben!

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-07 13:28
Ik was ook al bang voor het TN gedeelte, vandaar dat ik de vraag had of er hier mensen zijn die een ander soort scherm hebben en wat meer waarde hechten aan kleuren, maar ook wel eens of regelmatig een game opstarten? En zo ja, wat zijn de ervaringen daarmee?

Volgende keer zal ik hem in dat topic stoppen ;)

Ik ben een beetje bang voor Acer (als merk) vanwege slechte ervaring in het verleden. Heeft er iemand enig idee wat voor een merk TFT beeld Acer gebruikt in X222W (de maker van het beeld) ?

Strava & Untappd - Do not combine!

Verwijderd

Ik zie dat die acer een 5ms reactiesnelheid heeft. In uw eerste post staat toch duidelijk dat het vooral belangrijk is om te gamen, dan zou ik niet verder twijfelen en resoluut voor de 226BW van samsung kiezen. Alle reviews geven het niets dan lof in verband met ghosting en gaming :)

Ik ben er zelf ook naar aan het kijken, hehe.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 22:49:
Ik zie dat die acer een 5ms reactiesnelheid heeft. In uw eerste post staat toch duidelijk dat het vooral belangrijk is om te gamen, dan zou ik niet verder twijfelen en resoluut voor de 226BW van samsung kiezen. Alle reviews geven het niets dan lof in verband met ghosting en gaming :)

Ik ben er zelf ook naar aan het kijken, hehe.
kijk vooral ook niet naar andere schermen :+ er is zo veel keuze op dit gebied en het is maar net wat je wilt, er is geen beste... en 5 ms, ik heb gegamed op een 15ms scherm en ghosting? nooit hinderlijk last van gehad eigenlijk... dus om daarvoor blind een 2ms scherm te pakken gaat mij wat te ver...

verder die kleurechtheid, stel je monitor goed in ik heb er geen problemen mee (jij mischien wel maar dat is persoonlijk, het ligt echt aan de persoon wat die belangrijk vind) het enige wat ik echt een groot probleem zou kunnen zijn in mijn optiek is dat je niet alle kleur nuances (toon lichter of donkerder) zo goed ziet en dat je kleuren op het scherm nooit 100% zo zullen worden als dat ze uit een goede printer zullen rollen

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-07 21:28
Ik ben van een IIYAMA 22 CRT naar een IIYAMA 22 LCD gegaan en ik kan je vertellen dat ik nooit meer anders wil .

Wat ik wel adviseer is een snelle video kaart met minstens 512 mb geheugen .

Ik zelf heb een Asus 8800 GTX er op aangesloten en ik ben der heel erg tevreden over.
Tijdens het kijken van slechte kwalitijd video wil hij wel een wat blokjes geven in het zwarte gedeelte maar dat is grootendeels verholpen toen ik die 8800 GTX er in heb gezet .

Ik kan je zeker weten de iiyama 22" E2200WS-B1 TFT Wide aanraden .

De ProLite E2000WS-B1 is iiyama`s nieuwste aanwinst in het breedbeeld assortiment. De 22” breedbeeld monitor heeft een groot beeldoppervlak met zeer prettige resolutie van 1680x1050. De monitor is voor elk denkbare toepassing geschikt en met een reactietijd van 5 ms (zwart-wit-zwart), hoge contrast (1000:1) en een helderheid van 300 cd/m2 zijn zelfs de meest kritische gebruikers onder de indruk.

Merk iiyama
Type E2200WS-B1
Scherm grootte 22 inch
Response tijd 5 ms
Resolutie 1680 x 1050
Inkijkhoek h 170 - v 160
Helderheid 300 cd/m2
Contrast verhouding 1000:1

Asus RTX 5090 OC - AMD 9-9950 X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

• ILT
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09-2021

ILT

Raznov schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 21:29:
Ik was ook al bang voor het TN gedeelte, vandaar dat ik de vraag had of er hier mensen zijn die een ander soort scherm hebben en wat meer waarde hechten aan kleuren, maar ook wel eens of regelmatig een game opstarten? En zo ja, wat zijn de ervaringen daarmee?

Ik ben een beetje bang voor Acer (als merk) vanwege slechte ervaring in het verleden. Heeft er iemand enig idee wat voor een merk TFT beeld Acer gebruikt in X222W (de maker van het beeld) ?
Kleuren en snel:
Dell 2007 WFP; <400 zag ik op dell.nl
Nec 20WGX²; iets duurder 460 in PriceWatch (deze heb ik zelf sinds 6 maanden (550,- voor betaald); overgestapt van een Iiyama vision master pro 17" CRT; and life is good; het kost wat maar dan heb je ook echt wat :))

Vergelijk: http://www.lesnumeriques....ma2=52&mo2=95&p2=969&ph=9
Review 20WGX²:
http://www.widescreengami...orum/viewtopic.php?t=3208
http://www.behardware.com...ivalent-to-a-2-ms-tn.html

Dell moet je zelf even zoeken, bv hier op GoT.

Succes

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Ik ;)

Ik ben van een Iiyama Visionmaster 17" CRT naar een 22" Acer AL2216WSD gegaan, ook een TN paneel. Ik gamede er redelijk vaak op, denk aan Battlefield 2, Unreal Tournament, Fear. Geen last van irriterende ghosting ofzo, het was gewoon mooi en fijn gamen, totdat mijn 7600GS overleed. :P

www.koopeendroom.nl

Verwijderd

Maarten-NForce: speel jij op een 22" Widescreen met een 7600GS?
Ging dat goed?

Ik heb een 8600GT en vraag me af of die resolutie niet te hoog is :-(

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Speelde, hij is overleden als gevolg van Vaseline + nagellak. Het ging wel redelijk goed, maar hij was trouwens wel flink overgeklokt ;) Standaard 400/700, tijdens gamen 630/912, de kaart was overigens wel Vgpu + Vmem gemod.

Dus of je resolutie niet te hoog is voor de 8600GT, tja, 't ligt eraan, wat voor games speel je en wil je met veel AA + AF spelen.

[ Voor 23% gewijzigd door Maarten-NForce op 02-06-2007 12:48 ]

www.koopeendroom.nl

Verwijderd

heb nu sinds een jaar de necwgx2 en moet zeggen ben dr erg blij mee, ik ging ook vanaf een 19" iiyama crt. doe veel photoshop en game en enige nadeel van dit scherm kan zijn dat het een speigel achtige opp. heeft waardaar enig licht kan reflecteren. mijn oplossing gewoon in t donker zitten of met lamp er recht boven.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 12:45:
Maarten-NForce: speel jij op een 22" Widescreen met een 7600GS?
Ging dat goed?

Ik heb een 8600GT en vraag me af of die resolutie niet te hoog is :-(
ja, je kan het schudden, zelfs de 8800 met 320 heeft t al moeilijk met zulke resol. tenzij je genoegen neemt met alles laag Q.

Verwijderd

Samsung 215TW! _/-\o_

Heerlijk 21" scherm. ik heb hem zelf aan de muur hangen.
Perfecte kleurenweergaven, overvloed aan aansluitingen, en tijdens gamen heb ik geen last van trage respons.
Echt een aanrader ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 12:53:
[...]

ja, je kan het schudden, zelfs de 8800 met 320 heeft t al moeilijk met zulke resol. tenzij je genoegen neemt met alles laag Q.
Dacht ik wel. Dan maar een 19"....

• Qylos
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-07 17:09
Sinds enkele maanden heb ik een ViewSonic VX2025wm 20,1 inch (pricewatch link; bekijk ook de verschillende product surveys). Daarvoor had ik een Iiyama Vision Master Pro 451 19 inch (enigszins vergelijkbaar met jouw huidige scherm). De ViewSonic heeft een overdrive MVA-paneel en dit merk ik ook in de goede kleurenweergave en goede kijkhoek. Hier ben ik dus zeer tevreden over, dus in dit opzicht zou dit scherm wellicht interessant voor jou kunnen zijn. Films kijken, 3ds max en Photoshop gaan met de ViewSonic veel beter dan met de Iiyama. Dit vanwege het betere contrast, de veel betere scherpte en de veel betrouwbaardere kleuren.

Wat betreft gaming: toen ik het scherm kocht, was ik bang dat ik veel last zou ondervinden van ghosting: ik geloofde de verhalen dat moderne TFT's niet meer merkbaar ghosting vertonen, niet. Het bleek grotendeels een kwestie van gewenning te zijn. Na enkele uren Quake 3 gespeeld te hebben, merkte ik de ghosting geheel niet meer (totdat ik de Iiyama naast de TFT zette in clone mode). Toch prefereer ik de ViewSonic vanwege de veel betere scherpte.

Ik denk dat je het beste in het achterhoofd kan houden dat TN-schermen in het algemeen toch een inferieure kleurenweergave en kijkhoek hebben ten opzichte van de wat duurdere panelen zoals MVA. Denk echter niet dat je met een TN-paneel wat betreft beeldkwaliteit er op achteruit zult gaan ten opzichte van jouw Iiyama. Ik zou zelf iets meer geld neerleggen en gaan voor een wat duurder paneel. Overigens is de ViewSonic behoorlijk in prijs gedaald. Zes maanden geleden betaalde ik er €420 voor; nu staat het scherm in de pricewatch voor vanaf €300.

9800X3D | 4090 TUF | 64 GB DDR5 6000

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:34
Eitje, Samsung 215TW. PVA paneel, 21", verstelbaar naar alle kanten, geen ghosting bij gaming, kleuren zijn top. Heb em zelf voor me neus staan en ga er waarschijnlijk binnenkort eentje bij halen...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

"Welke ... moet ik kopen?"-topcis zijn niet op GoT gewenst aangezien we van een Tweaker verwachten dat hij zelf in staat is reviews en ervaringen te lezen en op basis van zijn eisen en budget te kiezen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.