Ik heb een probleem met mijn 500/500Mbit snelheid, vooral icm nieuwsgroepen. Heb er ook al iets in het bridge draadje over vermeld, maar dit gaat niet over de bridge functie.
Heb al sinds het begin (zo'n 1,5 maand) problemen met mijn snelheid. De boel is bedraad aangesloten via een Experia box v8, naar een ASUS RT-N66U router, naar de PC met cat 6 kabels.
Via de speedtest haal ik (meestal) netjes een 500Mbit download en upload speed. Ga ik echter met nieuwsgroepen downloaden, dan fluctueert de snelheid steeds. Hij bouwt op naar zo'n 45MB/s (360Mbit), maar zakt daarna naar 42, 36, 12, 25, 17, 41 etc etc. Kortom niet stabiel dus en de snelheid komt niet boven de 45MB/s uit. Dat de snelheid hier niet boven uitkomt, maakt me nog minder uit dan het steeds maar fluctueren van de snelheid.
Wat heb ik geprobeerd?
- Andere kabels.
- Andere PC en laptop (dus 3 machines in totaal).
- Downloaden naar verschillende HD's en SSD schijven.
- Verschillende Usenet programma's (Altbinz, Newsbin pro).
- Verschillende Newsservers betaald (Supernews, Sunny..).
- Direct verbinden met Experia Box zonder tussenkomst ASUS router.
- Experia box in bridge, Experia box uit bridge.
- Verschillende Usenetbestanden.
- Poort 119 open in Experiabox en router.
- Met SSL/zonder SSL geprobeerd en deze poorten open.
- Firewall en virusscanner (Bitdefender) uitgeschakeld.
Vandaag een monteur geweest:
- Glasvezelkastje in de meterkast schoongemaakt.
- Nieuw glasvezelkast/verbinding erop.
- Nieuwe bedrading en voeding.
- Experia box v9 eraan (met en zonder tussenkomst router).
Niets heeft geholpen en KPN zegt nu dat ze uitgaan van de snelheid van de speedtest en dus verder niets kunnen doen. De monteur heeft de inkomende verbinding nagekeken en zegt dat deze goed is. Heb nog gevraagd of ik in de wijkcentrale wel goed ben aangesloten, maar dit was zo aangezien er een 1000M Full verbinding is volgens de Experia router (aldus de monteur).
Ik heb in oudere topic gelezen dat meer mensen hier last van hebben gehad (wel 500Mbit op de speedtesten, maar niet halen met downloaden en ook deze irritante fluctuaties).
Iemand nog een idee wat ik kan proberen of moet doen?

Heb er eigenlijk spijt van dat ik niet bij Ziggo ben gebleven. Weliswaar een lagere snelheid, maar wel stabiel.