[KPN] Glasvezel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 101 Laatste
Acties:
  • 906.212 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:32
denuz schreef op woensdag 22 april 2015 @ 10:34:
Als ik zo hier boven lees ben ik niet de enige die het vertouwen kwijt is. 31-03 glas besteld. Wordt vanochtend gebeld om een afspraak met monteur in te plannen. Ik geef aan dat dit al 2 weken geleden gebeurd is en de monteur op 4 mei tussen 10 en 12 ingepland staat. Dame zegt dat dit niet mogelijk is en dat er eerder geen contact is geweest. Afijn, ze zou het even uitzoeken en terug bellen. 15 min later.. Eerst volgende optie is 28-05!! Aangegeven dat ik dat wat laat vind zeker gezien het feit dat er al een Afspraak was. Ze belt later op de dag terug. Iemand anders die ervaring gehad?
Lees maar terug inderdaad, 27-03 besteld en vorige week eindelijk actie na 4x bellen en 1x webcare.

Net nog een keer gebeld en ze gaan een nieuwe NT opsturen, maar dit zal dan wel dezelfde zijn als ik het hier zo lees. Ook gevraagd of de monteurs afspraak naar voren gehaald kon worden. De vrouw aan de telefoon wist mij te vertellen dat ze dit nu nog niet kan doen, maar dat er waarschijnlijk 24-04 (zoals Barre al zei...) een signaal op de lijn staat en ik dan kan bellen om te kijken of het e.e.a. naar voren gehaald kan worden. Dan heb ik in ieder geval een stok om mee te slaan, aangezien ik zwart op wit heb staan van de webcare dat het signaal de reden was dat het niet voor 04-05 gedaan kon worden. Dit in combinatie met de ' verkeerde' NT en dat je dan maar moet hopen dat de monteur de ombouwset bij zich heeft gaan ze maar lekker zorgen dat de monteur eerder komt.

Als ik gewoon de passende NT had zou ik het van het weekend zelf proberen. Ben bijna in staat om deze gewoon proberen aan te sluiten en provisorisch vast te maken, maar dat is waarschijnlijk niet verstandig... Nouja, morgen eerst maar eens verhuizen en dan verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-10 21:42

magneet

Magnetic enhanced

Ik ga morgenvroeg controleren welke nt ik gekregen heb voor de verhuizing om zeker te weten of dat wel goed is gegaan.

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattor
Eigenwijs als ik ben heb ik toch maar de FTU opengemaakt. :+

Zie hier het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/s/hgg74t26jgdy4l7/glasvezelhangt.jpg

Ombouw die erop zat ging er heel makkelijk af, daarna gekeken hoe de NT uit kwam, deze kon je over dezelfde uitsparing recht naar voren schuiven tot precies boven het blauwe glasvezelconnectie en zat hij eigenlijk perfect, maar... dan sluiten de twee niet aan? Nog even goed gekeken en de blauwe connector aan de FTU zeide zat een schuifsysteem op aan de zijkant, waardoor je hem omhoog kon schuiven en met een klik zat hij in de NT! (ja, het minuscule stofkapje heb ik er afgehaald).

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/s/thlibegcku415k3/glasvezelhangt2.jpg?
(je ziet dat de blauwe nu hoger zit dan de groene erachter, die overigens loos lijkt en dat het punt waar je hem overheen schuift precies past.)

Met een beetje beleid, inlezen en goed kijken was dit echt véél simpeler dan ik had gedacht. Ja, of ik heb hem nu gesloopt zonder dat ik het in de gaten heb gehad, maar dat lijkt mij sterk.

Vooralsnog brandt alleen het power lampje, maar hopelijk vrijdag alle 3 (of maar 2, derde gaat branden zodra je de Experiabox aansluit?) en heb ik signaal. Of zie ik nu nog iets over het hoofd en ben ik gewoon echt stom geweest? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Mattor schreef op woensdag 22 april 2015 @ 15:23:

Zie hier het resultaat:

[afbeelding]

Ombouw die erop zat ging er heel makkelijk af, daarna gekeken hoe de NT uit kwam, deze kon je over dezelfde uitsparing recht naar voren schuiven tot precies boven het blauwe glasvezelconnectie en zat hij eigenlijk perfect, maar... dan sluiten de twee niet aan? Nog even goed gekeken en de blauwe connector aan de FTU zeide zat een schuifsysteem op aan de zijkant, waardoor je hem omhoog kon schuiven en met een klik zat hij in de NT! (ja, het minuscule stofkapje heb ik er afgehaald).

[afbeelding]
(je ziet dat de blauwe nu hoger zit dan de groene erachter, die overigens loos lijkt en dat het punt waar je hem overheen schuift precies past.)

Met een beetje beleid, inlezen en goed kijken was dit echt véél simpeler dan ik had gedacht. Ja, of ik heb hem nu gesloopt zonder dat ik het in de gaten heb gehad, maar dat lijkt mij sterk.

Vooralsnog brandt alleen het power lampje, maar hopelijk vrijdag alle 3 (of maar 2, derde gaat branden zodra je de Experiabox aansluit?) en heb ik signaal. Of zie ik nu nog iets over het hoofd en ben ik gewoon echt stom geweest? :+
Je hebt het goed gedaan, zo ziet het er bij mij ook uit. Ik vind het zelf wel jammer dat de onderkant tegenwoordig niet meer netjes afgewerkt is, aangezien er geen afdekplaatje (of ombouwkit?) meegeleverd wordt. Afijn, het werkt verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkran
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-10 15:52
De monteurs hebben als het goed is een ombouwsetje bij zich; drie plastic kapjes waardoor alles weer netjes dicht zit. Tot die tijd zit het zo prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Herkend iemand dit?
https://drive.google.com/...oMG9NT2M/view?usp=sharing

Ik heb mijn experiabox vervangen door een tp-link met openwrt en heb nu een verbinding met KPN op de WAN interface, ik heb alleen nog geen internet en geen tv.
Ik heb hier een sniffer tussen de router en de NTU. Je ziet dat ik vanaf mijn wan adres een dns request doe, dat gaat goed. Zodra er dan een TCP packet voorbij komt gaat het fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kohen
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-10 07:19
Mattor schreef op woensdag 22 april 2015 @ 15:23:

Zie hier het resultaat:

[afbeelding]

[afbeelding]

Grappig om te zien, ik heb dus wel die Genexis maar niet die ombouw box erbij 8)7
Ik kan dat geval dus niet netjes ophangen in de meterkast. Hopelijk heeft de monteur hem bij die sowieso langs moet komen om het signaal in de wijk om te zetten... zucht.

Vrouwke van de KPN zei als het binnenkomt kun je alles aansluiten en zodra je overal stroom op hebt staan meld de box zich aan en heb je internet... WRONG ...

De monteur moet eerst de wijkcentrale omzetten .. zucht. Dus OnsBrabonet weer aangesloten ... 4 mei, dus nog ff wachten. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattor
Ik heb ook geen ombouwset gekregen, maar het functionele werkt gewoon.

Maar signaal op de lijn zetten doet Reggefiber toch? Als het goed is bij mij morgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dj-sannieboy schreef op woensdag 22 april 2015 @ 15:27:
[...]

Je hebt het goed gedaan, zo ziet het er bij mij ook uit. Ik vind het zelf wel jammer dat de onderkant tegenwoordig niet meer netjes afgewerkt is, aangezien er geen afdekplaatje (of ombouwkit?) meegeleverd wordt. Afijn, het werkt verder prima.
het afdekplaatje wordt er dus door de monteur opgezet. En deze wordt dan ook verzegeld.
bij mij zijn er zelfs foto's van gemaakt. indien er mee geknoeid word vervalt de garantie.
Gaat er dan iets kapot, en de monteur komt en ziet dat de zegel verbroken is (of de hele kap eraf) dan zal je alle kosten zelf moeten betalen.

Je "leent" de FTU ook van de aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kohen
Gratje schreef op donderdag 23 april 2015 @ 11:24:
[...]

het afdekplaatje wordt er dus door de monteur opgezet. En deze wordt dan ook verzegeld.
bij mij zijn er zelfs foto's van gemaakt. indien er mee geknoeid word vervalt de garantie.
Gaat er dan iets kapot, en de monteur komt en ziet dat de zegel verbroken is (of de hele kap eraf) dan zal je alle kosten zelf moeten betalen.

Je "leent" de FTU ook van de aanbieder.
Ok, grapsig. Want de box en de modem/router die er nu hang van OnsBrabonet heb ik dan blijkbaar ook in bruikleen?

Jammer dat ze dat niet meesturen want dan kon ik alles nu al netjes ophangen. Als de centrale dan is omgezet dan was het alleen nog maar de stekkertjes omprikken en gaan met de banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattor
Grappig, het 2e lampje brand nu ook. Die met de pijlen onder elkaar... Experiabox aansluiten en klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kohen schreef op donderdag 23 april 2015 @ 11:32:
[...]

Ok, grapsig. Want de box en de modem/router die er nu hang van OnsBrabonet heb ik dan blijkbaar ook in bruikleen?

Jammer dat ze dat niet meesturen want dan kon ik alles nu al netjes ophangen. Als de centrale dan is omgezet dan was het alleen nog maar de stekkertjes omprikken en gaan met de banaan.
ja klopt, waarschijnlijk heb jij dezelfde situatie als ik heb gehad.
eerst onsbrabant. (vorige eigenaar) daarna overgestapt naar KPN.
de mannen van reggefiber hebben mijn onsbrabant modem van de muur geschroefd. Daarna een Genexis van KPN opgehangen.
de installateur wist te vertellen dat onsbrabant de modem op zou komen halen. maar 2 jaar verder en heb ik nog steeds een onsbrabantmodem liggen. nooit opgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRyzenDude
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:36
Mattor schreef op donderdag 23 april 2015 @ 12:04:
Grappig, het 2e lampje brand nu ook. Die met de pijlen onder elkaar... Experiabox aansluiten en klaar?
Yup normaal wel was bij mij ook destijds :-)

je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
Bijzoner. Ik heb een Experiabox v9, maar heb last van 'hangende' TV. Volgens de monteur die gisteravond langs geweest is had dit te maken met ons 500mbit abo i.c.m. de Experiabox v9. Hij heeft hem vervangen voor een Experiabox v8, nu is de TV goed....maar van de 500/500 is nu nog maar 500/100 over :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kohen
:/
TheVMaster schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:10:
Bijzoner. Ik heb een Experiabox v9, maar heb last van 'hangende' TV. Volgens de monteur die gisteravond langs geweest is had dit te maken met ons 500mbit abo i.c.m. de Experiabox v9. Hij heeft hem vervangen voor een Experiabox v8, nu is de TV goed....maar van de 500/500 is nu nog maar 500/100 over :(
maak mij blij ... ben net overgestapt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
Kohen schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:11:
[...]

Overgestapt van.....? Dat wordt wel opgelost....volgens de klantenservice waren het aansluit-hickups....monteur vroeg mij trouwens om hem rechtstreeks te bellen om hem te laten weten of het nu opgelost is allemaal, dus dat moet ik nog even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kohen
TheVMaster schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:12:
[...]

Overgestapt van.....? Dat wordt wel opgelost....volgens de klantenservice waren het aansluit-hickups....monteur vroeg mij trouwens om hem rechtstreeks te bellen om hem te laten weten of het nu opgelost is allemaal, dus dat moet ik nog even doen.
OnsBrabonet naar KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Laatst online: 14-10 18:22
TheVMaster schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:12:
[...]

aansluit-hickups? de mijne wordt morgen aangesloten door meneer Monteur, ben benieuwd :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Kohen schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:11:
[...]

Bij m'n vader thuis anders geen problemen met de V9 en 500/500Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ioramus
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-10 10:53
Ik had 500/500 op Experiabox V8 "zonder" problemen - die moet dan aankunnen. Op mijn RB1100AHx2 haalde hij iets meer (500/510) dan op de Experiabox V8 (480/490) maar throughput was niet het probleem met de V8 (WiFi wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
Ioramus schreef op donderdag 23 april 2015 @ 15:11:
Ik had 500/500 op Experiabox V8 "zonder" problemen - die moet dan aankunnen. Op mijn RB1100AHx2 haalde hij iets meer (500/510) dan op de Experiabox V8 (480/490) maar throughput was niet het probleem met de V8 (WiFi wel).
Wifi gebruik ik niet op de Experiabox. Gebruik hem puur voor telefonie, voor de rest heb ik hem niet nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcellux
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-05-2022
KPN heeft als laatste grote aanbieder in Nederland HD tot standaard verklaard. Het stopt hierdoor met het aanvullende HD-abonnement waarvoor €7,50 per maand betaald moest worden. Een deel komt voor alle abo's beschikbaar en een ander deel gaat naar pluspakket

Bron: TVTotaal

Whenever people agree with me I always feel I must be wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:31
TheVMaster schreef op donderdag 23 april 2015 @ 15:56:
[...]

Wifi gebruik ik niet op de Experiabox. Gebruik hem puur voor telefonie, voor de rest heb ik hem niet nodig...
Maar als je em niet gebruikt voor TV en internet hoe kan de Experiabox dan uberhaupt een factor zijn voor het wel of niet halen van 500/500?
Ik neem aan dat je dan een eigen router hebt ingezet vanaf de NT?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Kohen schreef op donderdag 23 april 2015 @ 11:32:
[...]

DE FTU is van Reggefiber. De vervangbare NT die daarop wordt geklikt is van de provider en altijd in bruikleen. Punt is alleen dat ze bij opzegging nooit vragen om 'em terug te sturen omdat klanten hem er niet zelf af moeten halen. En het retourneren en opnieuw inzetten is duurder dan steeds een nieuwe sturen.
Wat achter de NT zit verschilt per provider. Een Experiabox van KPN bijvoorbeeld is altijd in bruikleen. Een meegeleverde standaard router zoals een Sitecom is soms bruikleen, soms eigendom.

Bottomline: het ging hier om de NT die dus altijd van de provider is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
Barre73 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 21:15:
[...]

Maar als je em niet gebruikt voor TV en internet hoe kan de Experiabox dan uberhaupt een factor zijn voor het wel of niet halen van 500/500?
Ik neem aan dat je dan een eigen router hebt ingezet vanaf de NT?
Aangezien ik via mijn Sophos UTM Appliance op dit moment de 500 niet haal. Via de Experiabox moetvik het sowieso halen, aangezien dat de opstelling is zoals KPN hem aanbiedt. Monteur (en KS) gaan nu kijken hoe ze mij een v10 kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MORCIK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 20:27

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2015 @ 09:32:
Ik heb mijn experiabox vervangen door een tp-link met openwrt en heb nu een verbinding met KPN op de WAN interface, ik heb alleen nog geen internet en geen tv.
Ik heb hier een sniffer tussen de router en de NTU. Je ziet dat ik vanaf mijn wan adres een dns request doe, dat gaat goed. Zodra er dan een TCP packet voorbij komt gaat het fout.
Zet je Experiabox terug met de sniffer ertussen. Achterhaal de VLAN's van IPTV, internet en telefonie. Zodra je dit weet kun je met deze gegevens je OpenWRT configureren. Ik heb er zelf geen ervaring mee overigens.

You only live once, so live to the max's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ben.Hahlen schreef op maandag 09 maart 2015 @ 10:54:
[...]
Thanks, dus dit zou moeten kunnen ook:
[afbeelding]
De switches zijn nodig om meerdere aansluitingen te kunnen doorsturen van de router (maar 4 LAN poorten) naar de Patch Panels te leiden. Tenminste, daar ga ik van uit (maar daarom hier ook de check :) ).

EDIT: Ik zit trouwens net te bedenken, in principe heb ik maar één patch-paneel nodig, zolang ik maar vanaf de switches alles juist verdeel.
Am I right?
Gisteren hier maar eens mee aan de slag gegaan. Alle kabels in de meterkast afgemonteerd, dus nu had ik even tijd om de Netgear te gaan gebruiken als "ingangspunt".
Uiteindelijk was dit heel simpel te realiseren, voornamelijk dankzij deze en deze sites.
Zonder die had ik het waarschijnlijk niet voor elkaar gekregen, want er kwam toch iets meer bij kijken dan ik dacht :)
Gelukkig had ik alles van netwerkje.com ook al bekeken, dus had iig iets van de kennis.

Het werkt iig, dus daar ben ik heel blij mee :)

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewin
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:16
Ik heb sinds kort glasvezel van KPN in mijn nieuwbouwwoning. Ik heb alles aangesloten middels eigen apparatuur (managed switch, eigen router etc.).
Alles werkt perfect, maar er valt mij één ding op. Het ethernet lampje op het modem van KPN wat direct op de glasvezel is aangesloten brand oranje. Dit betekend dat mijn apparatuur met 100 Mbps is aangesloten op het netwerk van KPN, dit is ook zichtbaar in mijn apparatuur.
Ik heb een 100/100 abonnement en 3 tv's. Naar mijn idee is het op deze manier onmogelijk om 100/100 te halen als een of meerdere tv's aan staan. Ook als ik de experiabox aansluit blijft het lampje oranje.
Weet een van jullie hoe dit precies werkt? Hoor ik een gb verbinding met het modem te hebben of wordt deze verbinding bij 100/100 abonnementen automatisch (softwarematig) op 100 Mbps ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

dat heb ik hier dus ook en na vervelens toe bellen tussen kpn / reggefiber etc is me duidelijk dat de verbinding met de pop dus hier max 100m/100 is. Dan zou nog de verbinding nt <> experia 1 gb moeten zijn maar zodra de glasverbinding actief is zet hij dat ook terug naar 100/100

dus het is inderdaad normaal en ja je gaat op deze manier nooit de 100/100 halen ivm overhead etc.

gebruik anders even de search. ik kon het ook niet vinden trouwens... maar in dit topic is het vaker uitgelegd

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 24-04-2015 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Ewin schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 07:59:
Ik heb sinds kort glasvezel van KPN in mijn nieuwbouwwoning. Ik heb alles aangesloten middels eigen apparatuur (managed switch, eigen router etc.).
Alles werkt perfect, maar er valt mij één ding op. Het ethernet lampje op het modem van KPN wat direct op de glasvezel is aangesloten brand oranje. Dit betekend dat mijn apparatuur met 100 Mbps is aangesloten op het netwerk van KPN, dit is ook zichtbaar in mijn apparatuur.
Ik heb een 100/100 abonnement en 3 tv's. Naar mijn idee is het op deze manier onmogelijk om 100/100 te halen als een of meerdere tv's aan staan. Ook als ik de experiabox aansluit blijft het lampje oranje.
Weet een van jullie hoe dit precies werkt? Hoor ik een gb verbinding met het modem te hebben of wordt deze verbinding bij 100/100 abonnementen automatisch (softwarematig) op 100 Mbps ingesteld?
Zoals al aangegeven zal jij dus niet op een Gbit Dslam zijn aangesloten in de PoP en haal je dus met TVs aan minder dan 100-100.

Dat kan je dubbelchecken door voor je postcode deze check te doen: Als daar uit komt dat je 500 kan krijgen op jouw adres, klopt er iets niet helemaal.

Het feit dat je een nieuwbouwwoning hebt zegt niet zoveel. De PoP waarop deze is aangesloten kan makkelijk een paar jaar oud zijn en derhalve nog voorzien van 100 Mbit poorten op de Dslams. Die worden wellicht dit jaar vervangen voor Gbit poorten maar dat kan ik zo niet garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewin
Dank voor de reacties. @ Barre73 Ik heb de postcode check gedaan op de website die je aangeeft. Ik zie hier het onderstaande. Betekend dit dat ik wel een Gbit connectie zou moeten hebben?

Wat: FttH
Beschikbaar:(Small green check)
Distributiepunt(en): Gsl-AAA/2
Internet Snelheid: 500 Mbit/s
iTV: 2 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jermain
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-02 08:50
Ewin schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 09:01:
Dank voor de reacties. @ Barre73 Ik heb de postcode check gedaan op de website die je aangeeft. Ik zie hier het onderstaande. Betekend dit dat ik wel een Gbit connectie zou moeten hebben?

Wat: FttH
Beschikbaar:(Small green check)
Distributiepunt(en): Gsl-AAA/2
Internet Snelheid: 500 Mbit/s
iTV: 2 HD
Nee
De kaart in de Dslam, bepaald de snelheid, dit is in jou geval een 100 Mbit kaart, doe je een upgrade naar 500/500, wordt je over gezet op een poort die 1gbit aan kan en kom je dus ook op een andere kaart uit, vaak zelfde Dslam maar dit kan soms ook een andere Dslam zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
jermain schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 09:09:
[...]

Nee
De kaart in de Dslam, bepaald de snelheid, dit is in jou geval een 100 Mbit kaart, doe je een upgrade naar 500/500, wordt je over gezet op een poort die 1gbit aan kan en kom je dus ook op een andere kaart uit, vaak zelfde Dslam maar dit kan soms ook een andere Dslam zijn :)
Klopt ook. Maar ik heb wel gemerkt dat de laatste tijd bij een upgrade naar een nieuwe Dslam alle kaarten worden vervangen voor Gbit kaarten. Hier dus niet blijkbaar....

Hij kan natuurlijk bellen om te klagen en kijken of het mogelijk is dat hij op die manier naar een nieuwe kaart wordt overgezet. Bekende verhaal van 100 mbit betalen -> 100 mbit willen ontvangen. Dat is mogelijk in zijn geval maar dan wel op een andere kaart.

En inderdaad, zoals gedacht: Jouw PoP (in Gorssel zo te zien) is inderdaad al een paar jaar geleden geplaatst, toen nog met oude apparatuur.

[ Voor 7% gewijzigd door Barre73 op 24-04-2015 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-10 10:39
Blijkbaar wisselt het dan inderdaad nogal wat men doet.

In Almere heb ik jaren lang op een 100 mbit kaart gezeten met bijpassende NT (ITNS / Glashart Media propositie bij Lijbrandt en daarna Vodafone).

Echter, de PoP's in Almere zijn inmiddels geüpgrade en toen ik in februari overstapte op Telfort kreeg ik ook een gigabit NT. Onlangs heb ik m'n 50/50 abbo laten upgraden naar 100/100 en haal ik die snelheid ook altijd, ook met TV aan! Sterker nog, de shapers van KPN hebben blijkbaar altijd ff wat tijd nodig bij een nieuwe TCP verbinding en doen er zeker een sec of 10 over om me op 100 down te cappen. Tot die tijd haal ik op kleine downloads vaak 150 tot 250 mbit :9

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet
  • Laatst online: 15-10 21:42

magneet

Magnetic enhanced

ik blijf het mooi vinden dat mijn upload amper tot niet onder de 100 komt (heb 100/100) volgens Samknows zit hij meestal rond de 110

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewin
Dank voor de info allemaal. Ik twijfel of ik er achteraan ga bellen. Mijn ervaringen met de servicedesk van KPN zijn namelijk niet al te best. Het hangt er ook heel erg vanaf wie je aan de lijn krijgt. Waarschijnlijk gaat het mij dan onevenredig veel tijd kosten.
Ik hou jullie wel even op de hoogte als ik wat voor elkaar heb gekregen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ioramus
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-10 10:53
jermain schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 09:09:
[...]

Nee
Bij glasvezel wordt DSLAM niet meer gebruikt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:57
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2015 @ 09:32:
Herkend iemand dit?
https://drive.google.com/...oMG9NT2M/view?usp=sharing

Heb je wel de vlans goed toegewezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Ioramus schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 11:16:
[...]

Bij glasvezel wordt DSLAM niet meer gebruikt....
Technisch heb je volledig gelijk. Maar elke KPN-er bij KPN Netco noemt het nog steeds een DSLAM. En als je ziet hoe ze het doen snap je dat ook wel. Architectuur is hetzelfde als een DSL netwerk. Hele grote kasten met insteekkaarten waar voorop de klantpoorten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-09 16:16
Hi,

Vraagje, ik wil mijn mediaspeler, HDI Dune HD Smart D1 een vast IP adres geven. Heb glas van KPN met een EB V8. Kan iemand mij vertellen hoe ik dat moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:29
Je kan IP reserveringen maken op basis van MAC adres in de Experiabox V8. Is een soort van tabel waar je uit m'n hoofd 10 reserveringen in kwijt kunt.
Kan je alleen op dit moment niet vertellen waar het precies zit in de V8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:31

Zenix

BOE!

Ewin schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 11:06:
Dank voor de info allemaal. Ik twijfel of ik er achteraan ga bellen. Mijn ervaringen met de servicedesk van KPN zijn namelijk niet al te best. Het hangt er ook heel erg vanaf wie je aan de lijn krijgt. Waarschijnlijk gaat het mij dan onevenredig veel tijd kosten.
Ik hou jullie wel even op de hoogte als ik wat voor elkaar heb gekregen ;)
Ben ook benieuwd. Mijn broer zit met zijn KPN verbinding ook op een 100Mbit kaart, terwijl sinds twee maanden 500Mbit hier beschikbaar is. Als jij het voor elkaar kan krijgen, dan is het ook waard om een poging voor hem te wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-10 06:59
Frid0 schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 12:03:
Hi,

Vraagje, ik wil mijn mediaspeler, HDI Dune HD Smart D1 een vast IP adres geven. Heb glas van KPN met een EB V8. Kan iemand mij vertellen hoe ik dat moet doen?
Als je inlog op je V8 staab er aan de linkerkant een aantal links waaronder LAN als je daarop klikt kan je bij Static DHCP het MAC van je Dune invullen en het gewenste IP.

Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
Ik heb nu dus echt last van een 1e wereldprobleem. Heb 500/500. Ik laat VLAN6 rechstreeks op mijn Sophos UTM VM (op mijn Hyper-V bak uitkomen) en de firewall lijkt de snelheid te cappen op 200/250 Mbit ;-)

Natuurlijk haal ik rechtstreeks op de Experiabox wel 500 Mbit....maar eh...iemand een ideetje voor een goed stukje firewall (liefst een die ik als vm op hyper-v kan draaien) software, wat ook zorgt voor een goede internet performance ;) Ben nu zelf ipfire en pfsense aan het testen (eerste capped op 350/400 Mbit...stuk beter al dan Sophos)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

IPFire capped niks, althans, het beetje cappen - als het dat is - dat hier plaatsvind heeft mogelijk met niet geoptimaliseerde netwerkinstellingen a la https://fasterdata.es.net/host-tuning/nic-tuning/ te maken.

En anders zelf een Ubuntu Server distro als router opzetten? Dat wordt de opvolger hier mits ik wifi aan de praat kan krijgen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
Raven schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 15:01:
IPFire capped niks, althans, het beetje cappen - als het dat is - dat hier plaatsvind heeft mogelijk met niet geoptimaliseerde netwerkinstellingen a la https://fasterdata.es.net/host-tuning/nic-tuning/ te maken.

En anders zelf een Ubuntu Server distro als router opzetten? Dat wordt de opvolger hier mits ik wifi aan de praat kan krijgen.
De grap is dat ik hier te maken heb met redelijk 'complex' netwerk met VLAN of 5, web filtering..etc..etc..en dan zelf 'even een Ubuntu server opzetten als router'.....volgens mij is dat best een lastig verhaal, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Als je weet wat je doet en als die OSS distro's ook op OSS software gebaseerd zijn (die je dus ook voor Ubuntu kan krijgen), dan moet dat prima kunnen.

Maar ehm, je hebt het over 'cappen'. Maar denk je niet dat het gewoon ligt aan de performance van je eigen setup? Ik weet niet hoe zwaar je je traffic scant en op wat je zoal scant, maar 500 mbps is niet 'niks' ofzo. Krachtiger hardware zou mogelijk al kunnen schelen.

Maar goed, dat kan je prima achterhalen door naar je resources tijdens heavy traffic te kijken.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
eymey schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 15:08:
Als je weet wat je doet en als die OSS distro's ook op OSS software gebaseerd zijn (die je dus ook voor Ubuntu kan krijgen), dan moet dat prima kunnen.

Maar ehm, je hebt het over 'cappen'. Maar denk je niet dat het gewoon ligt aan de performance van je eigen setup? Ik weet niet hoe zwaar je je traffic scant en op wat je zoal scant, maar 500 mbps is niet 'niks' ofzo. Krachtiger hardware zou mogelijk al kunnen schelen.

Maar goed, dat kan je prima achterhalen door naar je resources tijdens heavy traffic te kijken.
Ja...is meer 'beperking' van Sophos UTM (althans dat is mijn eerste gedachte). Ik heb web filtering, application filtering, etc al uitgezet. CPU (in de webinterface) komt tot 60%^, hij heeft 2 GB ram....50% in use. Kan hem nog een extra vCPU geven....inderdaad 500mbit is niet niets ;) Probleem is dat ik twee van die firewalls heb draaien :) LOL Misschien mijn hyper-v box wat meer ram geven...48 GB is toch beetje krapjes :)

Ga het ff proberen....ff de machines 4GB ram geven en een vCPU extra...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

TheVMaster schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 15:03:
[...]

De grap is dat ik hier te maken heb met redelijk 'complex' netwerk met VLAN of 5, web filtering..etc..etc..en dan zelf 'even een Ubuntu server opzetten als router'.....volgens mij is dat best een lastig verhaal, of niet?
Geen flauw idee :P Basic stuff zoals dhcp-server, hostapd, iptables en ip6tables zijn zo gebeurt (met name dankzij de vele howto's). Maar als je met VLAN's gaat stoeien.... de enige VLAN-ervaring die ik heb is inkomend verkeer untaggen en uitgaand verkeer taggen met een managed switch zodat ik de Zyxel van Tweak niet hoef te gebruiken :P
eymey schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 15:08:
Afgezien van dat mbps niet bestaat ;) , bij de system requirements van pfSense staat bijv.
10-20 Mbps
We recommend a modern (less than 4 year old) Intel or AMD CPU clocked at at least 500MHz.

21-100 Mbps
We recommend a modern 1.0 GHz Intel or AMD CPU.

101-500 Mbps
No less than a modern Intel or AMD CPU clocked at 2.0 GHz. Server class hardware with PCI-e network adapters, or newer desktop hardware with PCI-e network adapters.

501+ Mbps
Multiple cores at > 2.0GHz are required. Server class hardware with PCI-e network adapters.
Dit gaat dan over basic router functionaliteit. Mijn huidige router-pc met een singlecore Atom N270 en onboard Intel 82574L's kan zelf zonder optimalisaties met zo'n 80MBps/640Mbps naar /dev/null downloaden, dit zonder noemenswaardige CPU load. Op een van de clients in het netwerk heb ik snelheden tot 75MBps gemeten, maar dat bleef niet constant ivm hdd's die het niet kunnen bijbenen en ESS genereerde toen ook aardig wat load. Vermoedelijk was die alle pakketjes aan het nakijken of ze aan firewallregels voldeden.

Maar kortom: Je hoeft dus blijkbaar geen state of the art hardware te hebben om hoge snelheden te halen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
Raven schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 15:42:
[...]
Geen flauw idee :P Basic stuff zoals dhcp-server, hostapd, iptables en ip6tables zijn zo gebeurt (met name dankzij de vele howto's). Maar als je met VLAN's gaat stoeien.... de enige VLAN-ervaring die ik heb is inkomend verkeer untaggen en uitgaand verkeer taggen met een managed switch zodat ik de Zyxel van Tweak niet hoef te gebruiken :P

[...]
Afgezien van dat mbps niet bestaat ;) , bij de system requirements van pfSense staat bijv.
[...]
Dit gaat dan over basic router functionaliteit. Mijn huidige router-pc met een singlecore Atom N270 en onboard Intel 82574L's kan zelf zonder optimalisaties met zo'n 80MBps/640Mbps naar /dev/null downloaden, dit zonder noemenswaardige CPU load. Op een van de clients in het netwerk heb ik snelheden tot 75MBps gemeten, maar dat bleef niet constant ivm hdd's die het niet kunnen bijbenen en ESS genereerde toen ook aardig wat load. Vermoedelijk was die alle pakketjes aan het nakijken of ze aan firewallregels voldeden.

Maar kortom: Je hoeft dus blijkbaar geen state of the art hardware te hebben om hoge snelheden te halen.
Hmm..5 GB Ram en 3 vCPU's...en nog komt de Sophos UTM niet boven de 250 Mbps uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Raven schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 15:42:
[...]

[...]
Je hebt gelijk, thanks voor de reminder ;)
[...]

Tsja, dan zou zijn config in principe dus genoeg moeten zijn. Maar dan nog moet alles ook wel echt kloppen. Efficiente (PCI-E) netwerk hardware die evt. ook wat werk kan offloaden. Ook de manier waarop je virtualiseert kan uitmaken. Paravirtualization versus hardwarevirtualization bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
Zojuist ook KPN glasvezel gekregen en met een TP-Link SG3216 de VLAN's geconfigureerd en een MAC based vlan gemaakt. Hierdoor kan ik overal IPTV en/of Internet ontvangen met "domme" switches :)

Mocht iemand er problemen mee hebben dan leg ik het graag uit, want het was ook hier even puzzelen :P.

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
Venxir schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 16:54:
Zojuist ook KPN glasvezel gekregen en met een TP-Link SG3216 de VLAN's geconfigureerd en een MAC based vlan gemaakt. Hierdoor kan ik overal IPTV en/of Internet ontvangen met "domme" switches :)

Mocht iemand er problemen mee hebben dan leg ik het graag uit, want het was ook hier even puzzelen :P.
Vertel!
Wil wel weten hoe je dat gedaan heb.
En gebruik je ook telefonie van KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
Zanbee schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 13:32:
[...]

Als je inlog op je V8 staab er aan de linkerkant een aantal links waaronder LAN als je daarop klikt kan je bij Static DHCP het MAC van je Dune invullen en het gewenste IP.
Ok, bedankt. Inlog van de V8 is standaard??

Het MAC van mijn Dune....waar haal ik dat vandaan?
IP weet ik wel, die vind ik gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

TheVMaster schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 15:57:
[...]

Hmm..5 GB Ram en 3 vCPU's...en nog komt de Sophos UTM niet boven de 250 Mbps uit...
eymey schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 16:00:
[...]

Tsja, dan zou zijn config in principe dus genoeg moeten zijn. Maar dan nog moet alles ook wel echt kloppen. Efficiente (PCI-E) netwerk hardware die evt. ook wat werk kan offloaden. Ook de manier waarop je virtualiseert kan uitmaken. Paravirtualization versus hardwarevirtualization bv.
Ik vraag mij af of het wel een load issue is. Bij mijn huidige routerpc kan ik op de webinterface grafiekjes a la Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/IPFire-cpuload-14-4-2015.png
zien, die piekjes zijn tijdens het wgetten naar /dev/null met zo'n 80MBps. Daarmee kan ik dus heel eenvoudig zien of dat ding het moeilijk heeft of niet, zou zoiets ook met de Sophos kunnen? Load weergeven?

Overigens draait IPFire hier op fysieke hardware, geen virtualisatie dat mogelijk roet in het eten gooit.
Welke virtuele NIC's worden er eigenlijk gebruikt? Bij VMware kun je bijv. verschillende types kiezen.
Venxir schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 16:54:

Bekende switch :P , ik ben van een simpele pricewatch: HP Procurve 1400-8G naar die SG3216 gegaan sinds ik bij Tweak zit. Had dat ding gelukkig meteen goed ingesteld: Routerpc erachter en werkte meteen :D
Frid0 schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 17:08:
[...]

Vertel!
Wil wel weten hoe je dat gedaan heb.
En gebruik je ook telefonie van KPN?
http://netwerkje.com/switch-configuratie kan je al op weg helpen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 24-04-2015 17:14 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-10 17:33
Frid0 schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 17:09:
[...]

Gebruikersnaam laten zoals het is en het wachtwoord veld leeglaten. Als je dan op inloggen drukt dan kan (moet) je een wachtwoord aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-10 06:59
Frid0 schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 17:09:
[...]

Het MAC van mijn Dune....waar haal ik dat vandaan?
IP weet ik wel, die vind ik gemakkelijk.
Het MAC van je Dune staat nu waarschijnlijk ook al op die pagina onder het kopje DHCP Leases te herkennen an het IP wat je Dune nu toegewezen heeft gekregen. Als je het IP en MAC ingevuld en op apply geklikt heb zal onder het kopje DHCP Leases bij het IP en MAC een vinkje komen te staan in het vakje static.

Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1975Mark30
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-10 15:40
Ik heb nu ook gelukkig 500/500. Dit haal ik ook met de experiabox, maar niet met mijn DLINK DIR-868L aangesloten volgens netwerkje.com. Hier blijf ik rond de 300/300 steken. Is dit normaal of doe ik iets verkeerd? WAN-LAN throughput volgens specificaties van de D-Link is 800Mbit/s of hoger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaero
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-10 17:25
TheVMaster schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:10:
Heb horen zeggen dat dit zou kunnen komen door een firmware update van de v9. Alle STB's zitten nu in hetzelfde netwerk als je PC's, en krijgen dus ook een 192.168.2.0/24 adres van de Experiabox, je zou ze dus in Windows bijv. ook moeten zien. De firmware update is volgens mij voor het klaarmaken van TV Connect.

Zelf heb ik ook een V9, met daaraan nog een TP-Link router met DHCP uit voor WiFi boven, omdat de V9 net niet helemaal top werkt en geen 5Ghz heeft. Als ik die los haal werkt TV weer zonde haperen.
Heb ook gehoord dat er een nieuwe firmware update uitkomt eind mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
Raven schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 17:12:
[...]

[...]
Ik vraag mij af of het wel een load issue is. Bij mijn huidige routerpc kan ik op de webinterface grafiekjes a la [afbeelding]
zien, die piekjes zijn tijdens het wgetten naar /dev/null met zo'n 80MBps. Daarmee kan ik dus heel eenvoudig zien of dat ding het moeilijk heeft of niet, zou zoiets ook met de Sophos kunnen? Load weergeven?

Overigens draait IPFire hier op fysieke hardware, geen virtualisatie dat mogelijk roet in het eten gooit.
Welke virtuele NIC's worden er eigenlijk gebruikt? Bij VMware kun je bijv. verschillende types kiezen.

[...]

Bekende switch :P , ik ben van een simpele pricewatch: HP Procurve 1400-8G naar die SG3216 gegaan sinds ik bij Tweak zit. Had dat ding gelukkig meteen goed ingesteld: Routerpc erachter en werkte meteen :D

[...]
http://netwerkje.com/switch-configuratie kan je al op weg helpen ;)
Die Sophos laat het sowieso zien met een vertraging van 5minuten in de grafiekjes en dan geeft hij ook nog eens onjuiste info.
Xaero schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 17:41:
[...]

Heb horen zeggen dat dit zou kunnen komen door een firmware update van de v9. Alle STB's zitten nu in hetzelfde netwerk als je PC's, en krijgen dus ook een 192.168.2.0/24 adres van de Experiabox, je zou ze dus in Windows bijv. ook moeten zien. De firmware update is volgens mij voor het klaarmaken van TV Connect.

Zelf heb ik ook een V9, met daaraan nog een TP-Link router met DHCP uit voor WiFi boven, omdat de V9 net niet helemaal top werkt en geen 5Ghz heeft. Als ik die los haal werkt TV weer zonde haperen.
Heb ook gehoord dat er een nieuwe firmware update uitkomt eind mei.
Eh...maar TV gaat over VLAN4, hoe kunnen ze dan in hetzelfde netwerk zitten als mijn pc's..?

[ Voor 40% gewijzigd door TheVMaster op 24-04-2015 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaero
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-10 17:25
TheVMaster schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 18:02:
[...]

Eh...maar TV gaat over VLAN4, hoe kunnen ze dan in hetzelfde netwerk zitten als mijn pc's..?
In mijn geval zijn ze te bereiken vanuit m'n LAN, en ook het IP uit het STB menu zit in de LAN reeks.. Iets wat voor twee weken terug (volgens mij) nog niet was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jermain
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-02 08:50
Barre73 schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 11:42:
[...]

Technisch heb je volledig gelijk. Maar elke KPN-er bij KPN Netco noemt het nog steeds een DSLAM. En als je ziet hoe ze het doen snap je dat ook wel. Architectuur is hetzelfde als een DSL netwerk. Hele grote kasten met insteekkaarten waar voorop de klantpoorten zitten.
KPN maakt zowel voor Koper als Glasvezel gebruik van Dslam's en daar in zitten dan weer de insteek kaarten in die jij bedoelt.

Op een kaart heeft elke klant een eigen poort
Dus KPN maakt zeker wel gebruik van Dslam's 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
TheVMaster schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 18:02:

[...]

Aan de WAN kant van de Experiabox zullen de multicast streams en waarschijnlijk ook de andere verbindingen met de ITV infra nog steeds over vlan 4 gaan. Aan de lan kant kunnen de boxen prima in het gewone lan. Routing tabellen in de EB en iets van een IGMP proxy of mogelijk zelfs een multicast naar unicast proxy doen de rest.

Zo werkt het bij Tweak met sparql ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Raven schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 17:12:
[...]

[...]
Ik vraag mij af of het wel een load issue is. Bij mijn huidige routerpc kan ik op de webinterface grafiekjes a la [afbeelding]

Virtualisatie -kan- veel uitmaken ja. Ik ben niet helemaal thuis in cpu internals en hoe dat zich verhoudt met div. Virtualisatie oplossingen dus droge theorie kan ik niet 1 2 3 ophoesten. Maar uit mijn ervaring met XEN en OracleVM weet ik dat hardware virtualisatie veel CPU overhead geeft omdat deze continu context switches heeft tussen VT en IO afhandeling. Paravirtualisatie werkt dan efficiënter (maar potentieel ook meer risico op onbedoeld interactie tussen vm's). Maar ik hen bv nog geen ervaring hoe dat gaat als je ook VT-D hebt. Hoe dan ook is mijn ervaring dat load metrics in een VM niet altijd reflecteren dat de host of de hypervisor het druk heeft. Soms zie je het in "wait io" of omdat andere statem calls buitengewoon hoge latency hebben. Soms ook niet.

Maart bottlenecks identificeren krijgt met vm's een extra dimensie :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
eymey schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 20:45:
[...]

Aan de WAN kant van de Experiabox zullen de multicast streams en waarschijnlijk ook de andere verbindingen met de ITV infra nog steeds over vlan 4 gaan. Aan de lan kant kunnen de boxen prima in het gewone lan. Routing tabellen in de EB en iets van een IGMP proxy of mogelijk zelfs een multicast naar unicast proxy doen de rest.

Zo werkt het bij Tweak met sparql ook.
Maar op die manier beperkt KPN je wel in de de mogelijkheden. Ik wil niet zo'n beperkt LAN met een niet in te stellen DHCP scope etc... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Tsja, wellicht is KPN dan niet jouw provider.

Of wellicht blijft het óók op de oude manier alleen kan je dan dus niet die nieuwe functionaliteit gebruiken. Óf je kan de nieuwe inrichting van de EB ook gewoon na bouwen, net zoals 'we' ook ooit hier de huidige situatie reverse engineered hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
eymey schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 23:25:
Tsja, wellicht is KPN dan niet jouw provider.

Of wellicht blijft het óók op de oude manier alleen kan je dan dus niet die nieuwe functionaliteit gebruiken. Óf je kan de nieuwe inrichting van de EB ook gewoon na bouwen, net zoals 'we' ook ooit hier de huidige situatie reverse engineered hebben.
:+ KPN is zeker wel mijn provider....eerst maar eens zien wat die nieuwe manier van TV kijken gaat brengen en misschien passen we de boel dan wel weer aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-10 17:47
Mijn 500/500 glasvezel lijn is net geactiveerd

http://www.speedtest.net/my-result/4315884571

mag niet klagen denk? ook al kan de upload iets beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

afgelopen donderdag is reggifber eindelijk langsgekomen om mijn ftu te vervangen. In de middag is kpn monteur om de installatie af te maken. Het was niet nodig, want ik had alles al aangesloten. Internet, TV en telefonie werkte perfect. De hele avond TV gekeken. Om 1 uur ben ik naar bed gegaan. Om 6.30 uur werd ik wakker. Even gecheckt of mijn internet het nog steeds deed. Helaas had ik geen internet. Ik heb KPN gebeld en ze hebben een monteur langs gestuurd om alles te checken. Ik had zelf alles gecheckt, maar alles leek in orde. KPN monteur kon niets voor mij betekenen. Aanstaande dinsdag kan Reggefiber kijken of er iets mis in de wijkcentrale. Nog geen 24 uur aansluiting en mijn eerste storing te pakken. Ik heb meer dan drie weken moeten wachten voor mijn aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben aan het overwegen of het het waard is om te verhuizen naar een plaats met 500/500mb glasvezel, (totnutoe heiloo op het oog) maar vroeg mij nog een paar dingen af;

Als ik het goed begrijp is de FTU van reggefiber, en deze is altijd hetzelfde, de NTU is van de provider en deze zet het signaal uit de 2 vezels om naar koper naar een RJ45 poort. Vaak heeft de provider zelf hiernaast ook nog een modem dat aan de RJ45 stekker is gehangen.

Omdat ik een en ander aan servers achter mijn verbinding wil gaan gebruiken, en omdat ik graag controle/vrijheid heb wat betreft opties wil ik helemaal geen router die ik moet gebruiken van mijn provider. Sterker nog, ik wil helemaal geen koper gebruiken.

Weet iemand of er een NTU is die het signaal naar een SFP+ ingang omzet? Zodat een standaard SFP+ kabel direct verbonden kan worden naar mijn router? Iemand enig idee hoeveel latency deze omzetting zal opleveren?

Wat voor kabels gebruiken ze eigenlijk? OM3 OM4? Misschien zou het zelfs mogelijk zijn de 2 fibre's rechtstreeks met 2x SFP+ connector in de router te patchen? 1up en 1downlink? Of is hier extreem-specifieke routing-apparatuur voor nodig? Dit zou wel de minste latency/jitter genereren lijkt me?

Nog een vraag over de verschillen per provider;
De meeste providers geven een dynamisch of slechts 1 statis IP. Zijn er providers waar ik wel ip blokken kan kopen die teven 500/500 of hoger aanbieden? (Voor normale prijzen).

Is er per provider nog verschil in latency? Of is het allemaal hetzelfde? Wat voor ping's (in ms) halen jullie gemiddeld? bij een speedtest? Is dit constant, of zijn er uitschieters dat je ping hoger uitkomt? Ik heb van anderen gehoord dat glasvezel onder de 5ms mogelijk maakt, geld dit alleen voor de speedtest-server, of ook voor het pingen naar (nederlandse) websites? Is er nog extra vertraging qua pingen naar ziggo/upc abbonee's ? (aangezien het een KPN netwerk is?)

Wat is nu het verschil tussen een lijn bij een zakelijke aanbieder op het reggefiber netwerk, of een zakelijke lijn van kpn/ziggo? Is er qua kwaliteit/latency/verbinding ook maar enig verschil? Ik begrijp dat de SLA anders is, en dat de 500/500 gegarandeerd is, maar als ik hier zo lees komen de consumenten met zo'n abbo nooit onder de 400/400, en meestal zelfs rond de 500/500. Een consumentenabbonoment heb je voor zo'n 100 euro, terwijl een zakelijke lijn al gauw meer als 1300 euro per maand kost voor 500mb.
Waar zit dit verschil? Wanneer is het prijsverschil het waard? Ik zou als datacenter liever 10 verschillende consumentenlijnen (naar verschillende wijkkasten ofc.) hebben dan 1-2 zakelijke, dan maakt de SLA toch nietmeer uit aangezien nooit alles plat gaat?

Hoe zit het met providers die poorten blocken, of bijv. servers verbieden? Zijn er providers die jullie aan zouden raden voor hun vriendelijkheid tenopzichte van zakelijke/pro gebruikers?

Als laatste vraag;
Is het mogelijk op eigen kosten door bijv. KPN een extra vezel naast die van reggefiber, naar je woning aan te laten leggen? (Via een andere geul, naar andere kast ofc.) en dan op deze vezel tevens een consumentenabbonement te nemen? Ik weet dat het zakelijk kan, alleen de maandelijkse kosten voor een zakelijke lijn zijn zo uit proportie dat ik graag betaal voor het graven, maar dan wil ik wel een consumentenabbo! Inprincipe zou dit mogelijk moeten zijn toch? Aangezien ik eigenlijk reeds een abbo heb voor x bedrag over een vezel, en de 2e vezel zelf betaal zou dit toch makkelijk te doen moeten zijn? Of ben ik nou gek.

Ik hoop dat er iemand is die voor mij deze vraagstukken wat kan verduidelijken, zodat ik de juiste keuzes maak en mijn servers van een goede internetverbinding zal voorzien.

Alvast bedankt,
Mvg,

Netbuilder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Ik heb de laatste berichten over KPN en Ipv6 niet gevolgd, maar klopt het dat de experiabox tegenwoordig ook een v6 adres geeft aan interne apparaten?
Ik ben even bij mijn ouders die glasvezel hebben en het valt mij op dat telefoons/laptops/tablet naast een v4 ook een v6 adres toegewezen krijgen via WiFi.
Ik kan mij niet herinneren dat ik dat eerder heb gezien, maar moet eerlijk zeggen dat ik er ook nooit op gelet heb.
Extern in ieder geval is alles enkel nog v4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 18-10 06:46
Bij kpn is er maar 1 vezel in gebruik. Zenden en ontvangen gaat op verschillende frequenties.
Er is dan nog 1 vezel vrij, maar dan zou daar ook een dienst over moeten gaan lopen die ook zenden en ontvangen doet op verschillende fequenties over 1 vezel.

Wat betreft verschil tussen zakelijk en prive, is het in mijn ervaring met dsl de over subscriptie. Die is voor consumenten wellicht 50:1 tot 100:1.
Als je een zakelijk abonnement neemt zou je een garantie mogen verwachten voor de throughput, round trip en jitter. Dat kan niet met oversubscription
Tegenwoordig heb ik op mijn werk te maken met EVPN van kpn. Ik heb de indruk dat dit wellicht over hetzelfde netwerk al ftth loopt voor het stuk tot het huisadres. Maar in de pop zal het dan op andere apparatuur gezet worden, of door gepatched naar een hogere level centrale. Je kunt daar een l2 netwerk afnemen, en dus dan zit je in een 'eigen' vlan. Al pakken ze vlans in vlans in natuurlijk.

[ Voor 58% gewijzigd door jacovn op 26-04-2015 17:00 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Verwijderd schreef op zondag 26 april 2015 @ 12:12:
Ik ben aan het overwegen of het het waard is om te verhuizen naar een plaats met 500/500mb glasvezel, (totnutoe heiloo op het oog) maar vroeg mij nog een paar dingen af;

1) Als ik het goed begrijp is de FTU van reggefiber, en deze is altijd hetzelfde, de NTU is van de provider en deze zet het signaal uit de 2 vezels om naar koper naar een RJ45 poort. Vaak heeft de provider zelf hiernaast ook nog een modem dat aan de RJ45 stekker is gehangen.

2) Omdat ik een en ander aan servers achter mijn verbinding wil gaan gebruiken, en omdat ik graag controle/vrijheid heb wat betreft opties wil ik helemaal geen router die ik moet gebruiken van mijn provider. Sterker nog, ik wil helemaal geen koper gebruiken.

3) Weet iemand of er een NTU is die het signaal naar een SFP+ ingang omzet? Zodat een standaard SFP+ kabel direct verbonden kan worden naar mijn router? Iemand enig idee hoeveel latency deze omzetting zal opleveren?

4) Wat voor kabels gebruiken ze eigenlijk? OM3 OM4? Misschien zou het zelfs mogelijk zijn de 2 fibre's rechtstreeks met 2x SFP+ connector in de router te patchen? 1up en 1downlink? Of is hier extreem-specifieke routing-apparatuur voor nodig? Dit zou wel de minste latency/jitter genereren lijkt me?

Nog een vraag over de verschillen per provider;
5) De meeste providers geven een dynamisch of slechts 1 statis IP. Zijn er providers waar ik wel ip blokken kan kopen die teven 500/500 of hoger aanbieden? (Voor normale prijzen).

6)Is er per provider nog verschil in latency? Of is het allemaal hetzelfde? Wat voor ping's (in ms) halen jullie gemiddeld? bij een speedtest? Is dit constant, of zijn er uitschieters dat je ping hoger uitkomt? Ik heb van anderen gehoord dat glasvezel onder de 5ms mogelijk maakt, geld dit alleen voor de speedtest-server, of ook voor het pingen naar (nederlandse) websites? Is er nog extra vertraging qua pingen naar ziggo/upc abbonee's ? (aangezien het een KPN netwerk is?)

7)Wat is nu het verschil tussen een lijn bij een zakelijke aanbieder op het reggefiber netwerk, of een zakelijke lijn van kpn/ziggo? Is er qua kwaliteit/latency/verbinding ook maar enig verschil? Ik begrijp dat de SLA anders is, en dat de 500/500 gegarandeerd is, maar als ik hier zo lees komen de consumenten met zo'n abbo nooit onder de 400/400, en meestal zelfs rond de 500/500. Een consumentenabbonoment heb je voor zo'n 100 euro, terwijl een zakelijke lijn al gauw meer als 1300 euro per maand kost voor 500mb.
8) Waar zit dit verschil? Wanneer is het prijsverschil het waard? Ik zou als datacenter liever 10 verschillende consumentenlijnen (naar verschillende wijkkasten ofc.) hebben dan 1-2 zakelijke, dan maakt de SLA toch nietmeer uit aangezien nooit alles plat gaat?

9)Hoe zit het met providers die poorten blocken, of bijv. servers verbieden? Zijn er providers die jullie aan zouden raden voor hun vriendelijkheid tenopzichte van zakelijke/pro gebruikers?

10)Als laatste vraag;
Is het mogelijk op eigen kosten door bijv. KPN een extra vezel naast die van reggefiber, naar je woning aan te laten leggen? (Via een andere geul, naar andere kast ofc.) en dan op deze vezel tevens een consumentenabbonement te nemen? Ik weet dat het zakelijk kan, alleen de maandelijkse kosten voor een zakelijke lijn zijn zo uit proportie dat ik graag betaal voor het graven, maar dan wil ik wel een consumentenabbo! Inprincipe zou dit mogelijk moeten zijn toch? Aangezien ik eigenlijk reeds een abbo heb voor x bedrag over een vezel, en de 2e vezel zelf betaal zou dit toch makkelijk te doen moeten zijn? Of ben ik nou gek.

Ik hoop dat er iemand is die voor mij deze vraagstukken wat kan verduidelijken, zodat ik de juiste keuzes maak en mijn servers van een goede internetverbinding zal voorzien.

Alvast bedankt,
Mvg,

Netbuilder
Ik heb in jouw vragen even nummers aangebracht om het wat duidelijker te maken:
1) Correct. Zij het dat het vooral gaat om de linkervezel. De rechtervezel is bij de meeste providers niet in gebruik. Deze is vooralsnog alleen in gebruik voor analoge en DVB-C TV signaal als extraatje naast de IPTV. En er zijn nog maar een paar providers die dat aanbieden. De rest gebruikt dus nog alleen de linkervezel waar alle IP diensten overheen gaan.

2) Er zijn veel opties om niet de router van de provider te hoeven gebruiken. Welke router dat ook is (Experiabox, Vodafone Draytek etc).

3) Niet nodig. Je kan de NT er ook weer af halen en met een glaspatchkabel direct vanaf de FTU op de SFP ingang van je router patchen (mits je uiteraard alle gegevens van je provider kent qua Vlans/ PPPoE etc) . Daar schiet je echter weinig mee op als je toch al een provider nam met volledige vrijheid van apparatuur. Die Mediaconverter die glas naar koper omzet gaat tot 1 Gbit en dat lijkt me ruim voldoende in je verdere thuisnetwerk. Ook al draai je eigen servers er achter.

4) Is dus niet van toepassing. Er is geen enkele operator die de twee vezels als up en down link gebruikt. Alles gaat over 1 vezel.

5) Meerdere IP adressen, Ja, er zijn er enkelen. Helden van NU is de eerste die in me opkomt. Maar er zijn er meer.

6) Laat ik even over aan iemand anders. Pingen naar websites is ook onder de 5 ms als het goed is. Maar buiten KPN netwerk zou ik even niet weten.

7) Verschil zit in overboeking (veel meer op een consumentenlijn) en uiteraard in SLA voor uptime. Kijk niet raar op als je bij je Vodafone of Telfort abonnementje zomaar 4 dagen zonder zit voordat het weer werkt.

8. Zie 7.

9) CHeck je postcode op eindelijkglasvezel.nl en dan zie je alle mogelijke providers. Zelf onderzoeken wordt gewaardeerd. Kijk vooral even naar Fieber en Helden van Nu.

10) Niet mogelijk. Simpel antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:48

Mojo

The Power Within

10)Als laatste vraag;
Ja hoor, dat kan. Je moet een HaalBaarheids Onderzoek aanvragen bij een ISP.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Mojo schreef op zondag 26 april 2015 @ 22:21:
[...]

Ja hoor, dat kan. Je moet een HaalBaarheids Onderzoek aanvragen bij een ISP.
Nee. Dan krijg je gewoon tegen betaling een tweede aansluiting op hetzelfde DP en dezelfde PoP. Gewoon een tweede versie van je eerste aansluiting op hetzelfde netwerk. En dat bedoelde hij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Zijn er in een pop niet meer aanbieders met eigen apparatuur ? Alles via operator kpn geworden ?

Anders zou je een 2e isp wel kunnen nemen, maar zelfs dan heb je single point of failures: stroom in pop, vezelbundel van pop naar volgende centrale, en de vezel naar je huis adres niet vergeten.

Dan beter een kabel provider erbij lijkt me, meer gescheiden infrastructuur t.o.v. het glasvezel netwerk.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Er zijn zeker wel PoPs met meerdere operators. Ik bedoelde ook alleen het passieve netwerk. Een extra passieve aansluiting buiten het gelegde Reggefiber netwerk kan dus niet tenzij je een zakelijke aansluiting neemt. Maar die wordt niet op de PoP van Reggefiber aangesloten. En kost dus ook veel meer geld per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
Voor ons volgende huis dat ergens in 2016 gereed is ben ik een setup aan het schetsen op basis van KPN glasvezel. Ik ben van plan overal in het huis netwerkkabels te trekken voor diverse TV's, Access Points en andere connected devices.

Sinds vele jaren ben ik een Tweaker en dus opzoek naar de optimale setup 8). Ik heb een HP Procurve V1810-24G Switch en 24 poort patch panel liggen die ik wil gebruiken. Ik lees dat er ook een router nodig is om de internet verbinding tot stand te brengen. Klopt dit en welke is geschikt voor 500/500 glasvezel? Wat heb ik nog meer nodig om de standaard KPN Experiabox te vervangen? Gebruik enkel internet en IPTV van KPN. Geen VOIP.

Hopelijk zijn er snel TV's leverbaar met CI+ 1.4 zodat de losse kastjes tot het verleden behoren.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Zware Unit schreef op maandag 27 april 2015 @ 13:37:
Voor ons volgende huis dat ergens in 2016 gereed is ben ik een setup aan het schetsen op basis van KPN glasvezel. Ik ben van plan overal in het huis netwerkkabels te trekken voor diverse TV's, Access Points en andere connected devices.

Sinds vele jaren ben ik een Tweaker en dus opzoek naar de optimale setup 8). Ik heb een HP Procurve V1810-24G Switch en 24 poort patch panel liggen die ik wil gebruiken. Ik lees dat er ook een router nodig is om de internet verbinding tot stand te brengen. Klopt dit en welke is geschikt voor 500/500 glasvezel? Wat heb ik nog meer nodig om de standaard KPN Experiabox te vervangen? Gebruik enkel internet en IPTV van KPN. Geen VOIP.

Hopelijk zijn er snel TV's leverbaar met CI+ 1.4 zodat de losse kastjes tot het verleden behoren.
Www.netwerkje.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Barre73 schreef op zondag 26 april 2015 @ 23:34:
[...]

Nee. Dan krijg je gewoon tegen betaling een tweede aansluiting op hetzelfde DP en dezelfde PoP. Gewoon een tweede versie van je eerste aansluiting op hetzelfde netwerk. En dat bedoelde hij niet.
Hoeft niet. Is niet te betalen, maar kan wel. :p

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Mojo schreef op maandag 27 april 2015 @ 19:14:
[...]

Hoeft niet. Is niet te betalen, maar kan wel. :p
De vraagsteller wil een aparte aansluiting buiten het Regefiber netwerk om, dus ook niet op de Reggefiber PoP, en daar wil hij dan een consumentenaansluiting op. Of in ieder geval de consumentenmaandprijs.

Ik stel dat dat niet kan. De enige providers/operators waar je dat bij kan aanvragen zijn zakelijke partijen. KPN legt ook dedicated glasvezel naar je huis aan (voor zover dat nog bestaat dan) maar dan is het per definitie geen FttC maar FttO en dan val je in de zakelijke markt. En dan zit je dus alsnog aan die hele hoge maandelijkse kosten. En de graafkosten uiteraard.

Een HBO via de provider komt bij Reggefiber aan en ook al zouden zij meewerken aan een aansluiting op een andere PoP (wat netwerktechnisch niet mag bij Reggefiber) , dan nog zit je uiteindelijk op hetzelfde plaatselijke netwerk en dezelfde backhaul van de operator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-10 21:59
Verwijderd schreef op zondag 26 april 2015 @ 12:12:
IWaar zit dit verschil? Wanneer is het prijsverschil het waard? Ik zou als datacenter liever 10 verschillende consumentenlijnen (naar verschillende wijkkasten ofc.) hebben dan 1-2 zakelijke, dan maakt de SLA toch nietmeer uit aangezien nooit alles plat gaat?
Weet niet of een optie is maar je zou een glasaansluiting, kabel en DSL consumentenaansluiting kunnen combineren, zie voorbeeld

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Dat (optie 1) gaat hem niet worden met 500/500 glas erbij.. Fast ethernet connecties zitten er op als ik nog goed kan lezen (nieuwe bril nodig)

Edit: ander model met wel gigabit interfaces, maar 350 mbps met nat aan. Wellicht wat sneller zonder nat optie aan. http://www.tp-link.com/en...R5120.html#specifications

De optie van windows load balancing ziet er wel interessant uit, maar moet je voor elke host doen.

[ Voor 59% gewijzigd door jacovn op 27-04-2015 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jacovn schreef op maandag 27 april 2015 @ 06:28:
Zijn er in een pop niet meer aanbieders met eigen apparatuur ? Alles via operator kpn geworden ?
In de meeste POP's bevind zich alleen apparatuur van KPN/Reggefiber. Volgens mij werd ergens in dit document trouwens ook uitgelegd dat aanbieders elders in het netwerk hun core routers etc. plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Verwijderd schreef op maandag 27 april 2015 @ 21:35:
[...]

In de meeste POP's bevind zich alleen apparatuur van KPN/Reggefiber. Volgens mij werd ergens in dit document trouwens ook uitgelegd dat aanbieders elders in het netwerk hun core routers etc. plaatsen.
Sinds Vodafone grootschalig begonnen is met uitrol als operator klopt dat niet meer hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barre73 schreef op maandag 27 april 2015 @ 21:42:
[...]

Sinds Vodafone grootschalig begonnen is met uitrol als operator klopt dat niet meer hoor...
Vodafone is voorzover ik begrepen heb bezig, maar heeft nog geen 20% van de POP's voorzien van eigen apparatuur. Eind dit jaar hoopt men echter wel 25-30% te hebben voorzien van eigen apparatuur maar vooralsnog leveren ze hooguit op de manier zoals in principe alle aanbieders doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
We zullen het zien einde van dit jaar zal ik maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:33

vr6-only

Blub Blub

Verwijderd schreef op maandag 27 april 2015 @ 21:49:
[...]

Vodafone is voorzover ik begrepen heb bezig, maar heeft nog geen 20% van de POP's voorzien van eigen apparatuur. Eind dit jaar hoopt men echter wel 25-30% te hebben voorzien van eigen apparatuur maar vooralsnog leveren ze hooguit op de manier zoals in principe alle aanbieders doen.
Geen idee hoe jij bij deze cijfers komt. Maar het klopt van geen kant.

Vodafone's footprint op RF ODF niveau bedraagt op dit moment een kleine miljoen aansluitingen. De werkzaamheden zijn allang voltooid en al het apparatuur is operationeel. :D 50% is dus een betere percentage dan wat jij noemt.

Ik heb tevens hier een layout overzicht van de aangesloten PoP's. Maar ik heb geen idee of ik het mag tonen en zodoende laat ik het achterwege.

[ Voor 9% gewijzigd door vr6-only op 27-04-2015 22:57 ]

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
vr6-only schreef op maandag 27 april 2015 @ 22:55:
[...]

Geen idee hoe jij bij deze cijfers komt. Maar het klopt van geen kant.

Vodafone's footprint op RF ODF niveau bedraagt op dit moment een kleine miljoen aansluitingen. De werkzaamheden zijn allang voltooid en al het apparatuur is operationeel. :D 50% is dus een betere percentage dan wat jij noemt.

Ik heb tevens hier een layout overzicht van de aangesloten PoP's. Maar ik heb geen idee of ik het mag tonen en zodoende laat ik het achterwege.
Zou ik ook niet doen nee. Wat Vodafone wil laten zien moeten ze zelf weten. Een overzicht van uitgerolde PoPs is bedrijfsgevoelige en vertrouwelijke informatie voor sommigen. Dus slimmer om dat niet te tonen.

NB: 50% van de aansluitingen is niet hetzelfde als 50% van de PoPs. Maar dat is even muggenzifterij. Ze kunnen inderdaad met 30 % van de PoPs toch een miljoen aansluitingen bedienen.Maar die cijfers wil ik niet eens uitzoeken. Ik zou het kunnen maar het heeft geen nut.

[ Voor 14% gewijzigd door Barre73 op 28-04-2015 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Barre73 schreef op maandag 27 april 2015 @ 19:56:
[...]

De vraagsteller wil een aparte aansluiting buiten het Regefiber netwerk om, dus ook niet op de Reggefiber PoP, en daar wil hij dan een consumentenaansluiting op. Of in ieder geval de consumentenmaandprijs.

Ik stel dat dat niet kan. De enige providers/operators waar je dat bij kan aanvragen zijn zakelijke partijen. KPN legt ook dedicated glasvezel naar je huis aan (voor zover dat nog bestaat dan) maar dan is het per definitie geen FttC maar FttO en dan val je in de zakelijke markt. En dan zit je dus alsnog aan die hele hoge maandelijkse kosten. En de graafkosten uiteraard.

Een HBO via de provider komt bij Reggefiber aan en ook al zouden zij meewerken aan een aansluiting op een andere PoP (wat netwerktechnisch niet mag bij Reggefiber) , dan nog zit je uiteindelijk op hetzelfde plaatselijke netwerk en dezelfde backhaul van de operator.
Niet hoe ik hem lees, maar het wordt wel erg hypothetisch zo. :P

Enfin, als je echt een goede failover wilt, ik zou een UMTS-backup nemen via een andere ISP. Zit je altijd veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Barre73 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 00:38:
NB: 50% van de aansluitingen is niet hetzelfde als 50% van de PoPs. Maar dat is even muggenzifterij. Ze kunnen inderdaad met 30 % van de PoPs toch een miljoen aansluitingen bedienen.Maar die cijfers wil ik niet eens uitzoeken. Ik zou het kunnen maar het heeft geen nut.
Vodafone heeft geld genoeg om het goed te doen.
Ze hebben in de usa hun deel van mobile netwerk verkocht aan partner Verizon..
100 miljard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Ik geloof niet dat het ging om geld maar goed.. Inderdaad, Vodafone internationaal is erg rijk momenteel. Maar dit wordt geheel door Vodafone Nederland zelf bekostigd. Is vrij strikt gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Het was ook maar $58.6 miljard in cash natuurlijk :) de rest in aandelen en weet ik wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekanoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-01-2022
Er gaan dagen voorbij dat ik het niet heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Tja ander bericht gaf aan dat ze veel schulden afgelost hebben, divident uitgekeerd aandelen terug gekocht uit de markt, en toen nog 10-15 miljard pond over hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Waar ik me momenteel mateloos aan kan irriteren is de ondeskundigheid van bepaalde medewerkers.

Ik wil een Alles-in-1 glasvezel pakket zakelijk voor een eenmanszaakje bestellen, maar ik krijg elke keer incompetente verkopers aan de telefoon of via de live chat. Drie mensen zeggen dat het kan, twee ook weer niet. Nu ben ik er inmiddels wel van overtuigd dat dit kan, maar het is vervelend dat er door bepaalde medewerkers anders wordt gesuggereerd.

Heeft iemand anders daar ook ervaring mee?

Vanavond ga ik in ieder geval 0800 0403 optie 1 optie 1 bellen om eindelijk het een en ander rond te krijgen. Van een 3mbit/s aansluiting naar 100/100mbit/s glasvezel. Dikke vooruitgang dacht ik zo.

Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:39
wat zou er dan niet moeten kunnen: http://www.kpn.com/zakelijk/zzp/internet-bellen-tv.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmrlopez
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-09-2022
Hallo allemaal ik heb een vraagje, ik woon in Enschede en heb op dit moment Glasvezel van Tweak, lekker snel 1 giga verbinding.
Maar helaas is Sparql nog steeds hier niet stabiel, met enige regelmaat stotterend beeld en meerdere keren per week een complete vastloper van de ABOX beeld bevriest en alleen de stekker er af biedt soelaas.
Ik ben dus verder aan het kijken, hoe is de TV van KPN?
Ik ben bereid om flink wat snelheid in te leveren als de rest van de familie zich niet gaat irriteren aan de TV
100/100 is voor mij voldoende hou een optie open naar 500/500.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:57
TV van KPN werkt perfect, heb geen last van vastlopen of andere storingen. Maar denk dat meesten dat over Sparql ook zeggen? Weet je zeker dat je eerst je eigen netwerk in huis uitgesloten hebt dat het daar in ieder geval niet aan ligt?

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmrlopez
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-09-2022
chickpoint schreef op donderdag 30 april 2015 @ 17:16:
TV van KPN werkt perfect, heb geen last van vastlopen of andere storingen. Maar denk dat meesten dat over Sparql ook zeggen? Weet je zeker dat je eerst je eigen netwerk in huis uitgesloten hebt dat het daar in ieder geval niet aan ligt?
Ik heb alles aangesloten zoals het hoort gloednieuwe cat6 kabels naar alle 3 TV's - 2 TV's rechtsreeks aangesloten en een loopt via een goede smart switch en alle 3 lopen op willekeurige tijden vast, kan soms dagen goed gaan maar dan loopt het midden in een programma vast.
ik kijk al behoorlijk lang in het forum meerdere mensen hebben daar ook last van.
Zyxel modem draait op de nieuwste firmware ga ik terug naar enkele versies terug heb ik minder last van de TV maar dan is telefonie erg brak en niet bereikbaar.
Ik zelf stoor mij hier niet zoveel aan als de TV werkt werkt deze ook prima ik ben niet zo iemand die direct de hele dag aan de helpdesk hang acht mezelf kundig genoeg om zeker te weten dat het niet aan mijn netwerk apparatuur ligt alle kabels zijn ook doorgemeten als het probleem zich enkel op een TV voordeed dan had ik wel verder gezocht.
Pagina: 1 ... 83 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.