Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White
Volgens de site van sitecom (http://www.sitecom.com/nl...er-300n-x4/wlr-4000/p/842) heb jij geen switch maar een router. Dat gaat dan natuurlijk niet werken.ronnym schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 12:18:
als ik via een switch itv wil kijken krijg ik geen beeld.
Sluit ik de kabel rechtstreeks aan in de motorola dan heb ik wel beeld.
Wat houdt de itv tegen in de switch?
Ik gebruik de Sitecom 300N X4
Verwijderd
Hoe kom je aan deze informatie, waar staat dit?Kalkran schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 14:34:
Op het moment is er een storing met het aanmaken van nieuwe e-mailadressen. Dit schijnt al enige (1-2) weken het geval te zijn, een oplostijd is mij niet bekend. Storing is sinds 2 januari bekend.
Louise525 zegt het namelijk wel te kunnen:
Louise525 schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 14:46:
Ik heb net gekeken en ik kan extra mailboxen aanmaken of bestaande accounts importeren in mijn kpn-glasvezelaccount.
Laat jullie zo weten of het is gelukt
Je mist mijn punt. Als mensen coax kabel later konden aanleggen, over plinten, half weggewerkt etc.. dan kan dat natuurlijk net zo makkelijk met UTP. Maar zo wordt dan weer niet gedacht. Dat vinden ze dan teveel moeite.B2 schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 14:39:
[...]
Kwaliteits coax verbindingen leggen vereist ook nog wel enige kennis en vaardigheid. Je wil niet weten hoeveel mensen een deel van de mantel ook gewoon aansluiten in een coaxstekker. Met ruis en een slecht signaal als bonus.
Het 'probleem' is dat mensen vaak coax later hebben aangelegd. De kabel gaat dus niet netjes door een buis, maar is half weggewerkt, vastgemaakt e.d. Zeker in oudere huizen waar nog coax binnen komt in de woonkamer ipv de meterkast. Even een utp (liefst zelfs cat6 ftp) achter de coax aan trekken is er dus niet bij.
Aan de andere kant kun je je afvragen waarom KPN zo nodig voor ethernet naar de set-top boxen moest kiezen. Het is ook gewoon mogelijk om DVB-C over glasvezel te sturen. Zoals andere providers dat doen. Die houden rekening met de bestaande situatie. Maar goed, dat is KPN weer, net zoals de idiote onnodige reden om PPPoE toe te voegen bovenop IP.
Dat buisvoorbeeld van mijn ouders was ook alleen naar de slaapkamer boven hoor. Op de begane grond van de meterkast naar de TV-kamer in de aanbouw van het huis was een fijn stukje werk onder het huis door de hele kruipruimte heen :-) Meter of 10 ondergronds en 15 in totaal....
En mijn tweede punt was juist de andere zijde van de medaille. Het is gewoon moeilijker om UTP goed aan te leggen. Coax kan iedereen. UTP niet. En je moet het er net voor over hebben om voor een paar tientjes de gereedschappen aan te gaan schaffen en de moeite doen om die veel te kleine adertjes in de goede volgorde te krijgen :-)
Dan vind ik het niet vreemd dat heel veel mensen toch willen kiezen voor de potentieel slechtere Homeplug oplossing. De niet-Tweakers in Nederland dan...
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Dat het moeilijker is dan coax is correct. Het is echter niet correct om te beweren dat niet iedereen UTP kan aanleggen. Iedereen kan UTP kabel aanleggen. Ik moest heel veel UTP kabels maken. Alle kabels gaan bij mij eerst naar een patch panel en van het patch panel naar mn switch. Dat waren al 23 korte kabeltjes en daar heeft mij vriendin me bij geholpen. Iedereen kan het. Iedereen die dit forum kan vinden, posts kan plaatsen kan ook alle info van internet halen om zelf de schema`s te vinden etc etc.Barre73 schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 15:54:
[...]
Het is gewoon moeilijker om UTP goed aan te leggen. Coax kan iedereen. UTP niet. En je moet het er net voor over hebben om voor een paar tientjes de gereedschappen aan te gaan schaffen en de moeite doen om die veel te kleine adertjes in de goede volgorde te krijgen :-)
Dan vind ik het niet vreemd dat heel veel mensen toch willen kiezen voor de potentieel slechtere Homeplug oplossing. De niet-Tweakers in Nederland dan...
UTP kabel is niet moeilijk. Het is een klusje waar je rustig de tijd voor moet nemen en ja je hebt een krimptang nodig. Maar kom op zeg dat ding kan je voor 5 euro al kopen.
Ik zeg het nog 1 x. UTP kabel maken is niet moeilijk. Het kost meer tijd dan bv. coax maar het is zeker niet moeilijk. Ja het is moeilijk als je parkison hebt (flauw grapje).
Het is gelukt!ronnym schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 15:40:
Ik ga nu gelijk een "echte" switch halen.
Laat jullie zo weten of het is gelukt
Bedankt voor jullie tips.
Ik heb wel meer informatie.Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 15:24:
[...]
Hoe kom je aan deze informatie, waar staat dit?
Louise525 zegt het namelijk wel te kunnen:
[...]
Ik kan zelf ook geen mailbox aanmaken, alias aanmaken kan wel.
Eigenlijk kun je uit jouw punten de conclusie trekken, waarom UTP? Ja tuurlijk voor IPTV, maar naar nu blijkt is die oplossing helemaal niet zo handig. Die devolo's gaan echt geen 1080p, 3d en 4k tv trekken hoor. Dus nu is het misschien nog leuk (afgezien van alle storingen door andere bronnen op bv dezelfde groep), maar over een tijdje is de capaciteit echt te weinig.Barre73 schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 15:54:
[...]
Je mist mijn punt. Als mensen coax kabel later konden aanleggen, over plinten, half weggewerkt etc.. dan kan dat natuurlijk net zo makkelijk met UTP. Maar zo wordt dan weer niet gedacht. Dat vinden ze dan teveel moeite.
Dat buisvoorbeeld van mijn ouders was ook alleen naar de slaapkamer boven hoor. Op de begane grond van de meterkast naar de TV-kamer in de aanbouw van het huis was een fijn stukje werk onder het huis door de hele kruipruimte heen :-) Meter of 10 ondergronds en 15 in totaal....
En mijn tweede punt was juist de andere zijde van de medaille. Het is gewoon moeilijker om UTP goed aan te leggen. Coax kan iedereen. UTP niet. En je moet het er net voor over hebben om voor een paar tientjes de gereedschappen aan te gaan schaffen en de moeite doen om die veel te kleine adertjes in de goede volgorde te krijgen :-)
KPN had veel beter voor een coax oplossing met retourkanaal kunnen gaan, zonder het vlan gebeuren op de ExperiaBox. Maar ach, KPN he, het not-invented-here syndroom laten we maar zeggen.
Coax is niet meer van deze tijd. UTP Cat6 (behoorlijk betaalbaar behalve een 10Gbits switch) kan 10Gbit/s aan (tot 40 meter). Meer dan voldoende om 4k + 3D te kunnen streamen. Al eens gekeken wat een coax netwerk aanleggen kost....
- Grotendeels met je eens; ik vind echter nog steeds dat ze met die powerplugs fout/niet eerlijk bezig zijn (in ieder geval t.o.v. de niet-tweaker)
- Je zegt Cat6; maar Cat 5e is ook geschikt voor Gigabit (zeker weten, 't is gemeten) en al met al een stuk goedkoper dan cat6 en waarschijnlijk ook nog gemakkelijker te trekken. Cat6 m.i. alleen voor heel data-intensieve omgevingen.
[ Voor 9% gewijzigd door janbal op 05-01-2013 18:40 . Reden: typo ]
Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature
En dan moet je ook nog rekening houden met wat voor UTP kabel je koopt. 'stugge' kabel (bedoeld voor doggen in een patchpanel/wcd) krijg je nauwelijks aan een UTP plug. En zelfs met 'soepele' kabel is het vaak nog een heel gepiel. Ik heb zeker wel ervaring met UTP crimpen maar zelfs bij mij gaan er nog wel eens meerdere plugjes doorheen voordat ik het voor elkaar heb. Hier thuis heb ik eigenlijk alles maar gewoon met 'stugge' kabels gedaan, wcd's en een patch panel in de meterkast. En tussen WCD en apparaten gewoon weer met kant en klare patch kabels
Wat betreft de discussie IPTV versus DVB-C: Tsja. Ik ben dolblij dat ik bij een provider zit die ook nog DVB-C via glasvezel doorgeeft (eigenlijk alle providers die tv van Glashart Media aanbieden). Maar dat komt meer door de manier waarop in dit geval IPTV geimplementeerd is (gesloten, encrypted streams ip IPTV versus open, FTA streams op dvb-c).
Wel denk ik dat IPTV de toekomst heeft......
Je gaat natuurlijk niet meer klooien met DOCSIS en dergelijke om retoursignalen op een coax mogelijk te maken terwijl je over een medium een huis in gaat dat native zonder dat soort fratsen al IP kan gooien
[ Voor 7% gewijzigd door eymey op 05-01-2013 18:18 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Dat is m.i. ook de beste manier; je gaat geen kabel trekken en die uit de muur laten steken en dan pluggen erop steken, iets wat kennelijk de installatie-monteurs nog wel eens doen.eymey schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 18:14:
Hier thuis heb ik eigenlijk alles maar gewoon met 'stugge' kabels gedaan, wcd's en een patch panel in de meterkast. En tussen WCD en apparaten gewoon weer met kant en klare patch kabels
En als je eenmaal bezig bent en je hebt het truukje door dan valt het best mee qua moeilijkheid is mijn ervaring.
Verwijderd
Hm ok, weet je ook wat er ongeveer aan de hand is?Kalkran schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 16:50:
[...]
Ik heb wel meer informatie.
Ik kan zelf ook geen mailbox aanmaken, alias aanmaken kan wel.
De klantenservice zei dat de oorzaak onbekend was en dat ze een oplossing aan het zoeken zijn... Standaard antwoord, maar als IT'er is dat natuurlijk een antwoord wat erg onbevredigend en raar is, op mijn werk zou ik daar niet mee weg komen. Je zou toch wel moeten weten in welke hoek/systeem de fout zit. En dan nog, hoe kan een fout vinden, laat staan oplossen zo lang duren? En het is ook nergens bekend...
Ik moet zeggen dat ik de hele persoonlijke KPN omgeving behoorlijk onduidelijk vind. Overal staan (type)fouten, rare zinsconstructies, foutmeldingen die onduidelijk zijn en niet zeggen wat de daadwerkelijke fout is, complexe wachtwoorden met tekens als @!? enz. worden niet geaccepteerd, GUI elementen die verkeerd staan of niet bij elkaar passen, etc. Het komt bij mij over als een aan elkaar geplakte mengelmoes van interfaces die elk een ander deel van de back-end moeten bedienen...
Tuurlijk, ik denk ook echt wel dat een vorm van IPTV de toekomst heeft, maar niet zoals het nu geïmplementeerd is. Het zou inderdaad krom zijn om STB's nog weer van een docsis modem te moeten voorzien voor het retoursignaal. Maar kom op zeg, KPN denkt echt nog in de jaren 90 te zitten om PPPoE te gebruiken. Waarom zou je, net zoals jij zegt, als je een platform hebt wat native IP aan kan daar nog weer PPP over gaan gooien? Net alsof je met je DSL en glasvezel lijn nog in moet bellen met je accounteymey schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 18:14:
Wat betreft de discussie IPTV versus DVB-C: Tsja. Ik ben dolblij dat ik bij een provider zit die ook nog DVB-C via glasvezel doorgeeft (eigenlijk alle providers die tv van Glashart Media aanbieden). Maar dat komt meer door de manier waarop in dit geval IPTV geimplementeerd is (gesloten, encrypted streams ip IPTV versus open, FTA streams op dvb-c).
Wel denk ik dat IPTV de toekomst heeft......
Je gaat natuurlijk niet meer klooien met DOCSIS en dergelijke om retoursignalen op een coax mogelijk te maken terwijl je over een medium een huis in gaat dat native zonder dat soort fratsen al IP kan gooien
Dit komt puur omdat KPN de platformen voor *DSL en Glasvezel (in het verleden) niet gescheiden heeft. Dat zag je ook aan de 'kwaliteits' tv streams van KPN Glasvezel.
KPN gaat echt een probleem krijgen als klanten straks ook verwachten op hun tweede tv, waar geen utp/ftp kabel naar toe ligt en dit ook niet zo 1-2-3 gedaan kan worden 3d of 4k te kunnen kijken. Of zullen ze dan weer de streams bewust laag houden
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Over die powerplugs moet ik je gelijk geven. Maar dat powerplug-verhaal vind ik echt van hetzelfde kaliber als "Let op, Geld lenen kost geld!" Die discussie hoort thuis op het Radar/Kassa-Forum.janbal schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 17:55:
@Speed
- Grotendeels met je eens; ik vind echter nog steeds dat ze met die powerplugs fout/niet eerlijk bezig zijn (in ieder geval t.o.v. de niet-tweaker)
- Je zegt Cat6; maar Cat 5e is ook geschikt voor Gigabit (zeker weten, 't is gemeten) en al met al een stuk goedkoper dan cat6 en waarschijnlijk ook nog gemakkelijker te trekken. Cat6 m.i. alleen voor heel data-intensieve omgevingen.
Ik weet het niet, neem je me nou in de zeik door te zeggen dat Cat5e kabels trekken een ander verhaal is dan Cat6 kabels trekken....? Dat maakt namelijk geen moer uit. Cat6 kabels zullen wel iets duurder zijn dan Cat5e kabels maar dat scheelt misschien 10 euro per 100 meter............
Als je zegt dat die Devolo's dat niet gaan halen, hoeveel bandbreedte denk (of weet) jij dan dat er nodig is voor een 1080p en meer stream?B2 schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 16:52:
[...]
Eigenlijk kun je uit jouw punten de conclusie trekken, waarom UTP? Ja tuurlijk voor IPTV, maar naar nu blijkt is die oplossing helemaal niet zo handig. Die devolo's gaan echt geen 1080p, 3d en 4k tv trekken hoor. Dus nu is het misschien nog leuk (afgezien van alle storingen door andere bronnen op bv dezelfde groep), maar over een tijdje is de capaciteit echt te weinig.
Ideaal zijn die dingen inderdaad niet maar enkele tientallen Mbits is over het algemeen geen probleem en dan kom je toch een heel eind met video streams.
iemand een idee?
Dan moet je meer oefenen. Als ik aan een kabel plugjes moet zetten heb ik genoeg aan precies één plugje voor elk uiteinde waar d'r een aan moet.eymey schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 18:14:
Ik heb zeker wel ervaring met UTP crimpen maar zelfs bij mij gaan er nog wel eens meerdere plugjes doorheen voordat ik het voor elkaar heb.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Speelt misschien ook wel mee dat ik visueel behoorlijk gehandicapt ben (moet alles heel dichtbij houden) maar dan nog. Het is gewoon niet zo triviaal als een coax stekker (waar je alleen op de kern en de mantel hoeft te letten).
Overigens gebruik ik uiteraard goed spul van een in mijn ogen behoorlijk deskundige netwerkproducten shop.
[ Voor 9% gewijzigd door eymey op 06-01-2013 22:42 ]
Verwijderd
Persoonlijk zou ik om vele redenen niet gebonden willen zijn aan mijn internetprovider voor mijn emailbox. Maar ook dit soort ervaringen als je nu hebt zouden voor mij een reden zijn om snel eens elders te kijken...
Ligt dit aan de router van KPN ? Heeft iemand dit wel werkend gekregen ? Ik heb een V8 Arcadyan VGV7519.
Laat ik maar bij het meest voor de hand liggende beginnen: je weet dat je een ander extern IP-adres hebt?bones schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 01:07:
Beste medetweakers, sinds ik overgestapt ben naar KPN glasvezel (zat voorheen bij UPC), werkt mijn remote desktop (RDP) niet meer. Ik heb mijn pc een vast ipadres gegeven bij Start>WAN>static DHCP, en bij DATA > NAT > port mapping heb ik poort 3389 ingevuld bij Lan en Public poort. Protocol type heb ik staan op TCP en UDP (alleen TCP werkt ook niet), en deze gelinked naar het vast ipadres van mijn pc (192.168.2.2). Maar ik kom er niet in van buitenaf.
Ligt dit aan de router van KPN ? Heeft iemand dit wel werkend gekregen ? Ik heb een V8 Arcadyan VGV7519.
[ Voor 77% gewijzigd door Raven op 09-01-2013 08:53 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
@PogostokjePogostokje schreef op zondag 30 december 2012 @ 20:27:
[...]
Je hebt naar elke ruimte 1 kabel? Of meer? TV Decoders en internet-apparatuur hebben een gescheiden netwerk. Hoewel de mikrotik volgens mij wel iets moet kunnen doen met dynamische toewijzing van vlan op basis van mac adres, durf ik je niet met zekerheid te zeggen of dat goed werkt. M.a.w. als je 1 kabel naar bijvoorbeeld je slaapkamer hebt lopen en je wilt daar decoder en media speler aansluiten, zul je iets moeten verzinnen zodat beide vlans op de juiste apparatuur uitkomen. Je opties zijn dan: 1. we moeten uitzoeken of de mikrotik dit kan, 2. extra kabel trekken, 3. extra switch plaatsen en een 'trunk' (configuratie waarbij meer vlans over 1 kabel gaan) naar die ruimte brengen en op die switch weer de vlans uit elkaar trekken.
Ditzelfde voor je woonkamer.
[...]
Ik heb de switch er nog voor staan eerlijk gezegd. Ten eerste kon ik de extra switch poorten goed gebruiken. Ten tweede houd ik TV en telefonie lekker gescheiden van de MikroTik. Die diensten daar kun je toch weinig aan instellen verder en dat hou ik liever als een soort solide basis altijd draaiend ongeacht wat ik met die router doe. De TPLink switch is echt super stabiel op dit vlak. En, ik had hem natuurlijk toch al staan.
[...]
Netwerk-technisch wel, maar ik heb geen ervaring met Tweak en hun telefonie/sip gebeuren...
Je schreef het al in je review maar inderdaad de mikrotik is geen router voor beginners.....
Gisteren om 18:00 binnen gekregen (wat is dat ding klein!!!) en om 23:00uur had ik eindelijk internet.... Maar dan ook alleen internet... En ook alleen omdat jij je configuratie gepost had. Deze heb ik aangepast en gebruikt.
Bedankt dus daarvoor!!
Nu uitvogelen hoe de rest werkend te krijgen.....
Nopersvmark schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 08:56:
[...]
@Pogostokje
Je schreef het al in je review maar inderdaad de mikrotik is geen router voor beginners.....
Hmmm, dat is niet zo moeilijk gelukkig.Gisteren om 18:00 binnen gekregen (wat is dat ding klein!!!) en om 23:00uur had ik eindelijk internet.... Maar dan ook alleen internet... En ook alleen omdat jij je configuratie gepost had. Deze heb ik aangepast en gebruikt. Bedankt dus daarvoor!!![]()
Nu uitvogelen hoe de rest werkend te krijgen.....
Ik zal er toch aan moeten om een volledige configuratie te plaatsen daar denk ik. Er vragen veel mensen naar.
Maar, even om je op weg te helpen, om bijvoorbeeld IPTV toe te voegen doe je het volgende:
Maak een extra VLAN aan (interfaces menu), met vlan id 4. (VLAN4 = IPTV). Plaats deze op de fysieke interface waar jouw glasvezel verbinding op is aangesloten. Op die interface heb je nu dus je VLAN6 en VLAN4 samen zitten.
Nu accepteert jouw systeem al IPTV, alleen doet hij er nog niks mee.
Stel dat je een TV decoder hebt aangesloten op poort 9, dan doe je als volgt.
Je gaat naar Bridge, en je maakt een nieuwe bridge aan voor IPTV.
Je haalt nu eerst bij je andere bridge, voor het internetverkeer, poort 9 uit het lijstje weg.
Vervolgens ga je naar je nieuwe IPTV bridge en voeg je daar poort 9 aan toe. Tot slot voeg je daar je VLAN 4 aan toe die je net hebt aangemaakt. Je hebt dan dus 2 items in die bridge staan in totaal en die poort 9 zit niet meer in de oude bridge.
Klaar.
... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.
SuperrrrrPogostokje schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 11:35:
[...]
Nope![]()
[...]
Hmmm, dat is niet zo moeilijk gelukkig.
Ik zal er toch aan moeten om een volledige configuratie te plaatsen daar denk ik. Er vragen veel mensen naar.
Maar, even om je op weg te helpen, om bijvoorbeeld IPTV toe te voegen doe je het volgende:
Maak een extra VLAN aan (interfaces menu), met vlan id 4. (VLAN4 = IPTV). Plaats deze op de fysieke interface waar jouw glasvezel verbinding op is aangesloten. Op die interface heb je nu dus je VLAN6 en VLAN4 samen zitten.
Je haalt nu eerst bij je andere bridge, voor het internetverkeer, poort 9 uit het lijstje weg.
Vervolgens ga je naar je nieuwe IPTV bridge en voeg je daar poort 9 aan toe. Tot slot voeg je daar je VLAN 4 aan toe die je net hebt aangemaakt. Je hebt dan dus 2 items in die bridge staan in totaal en die poort 9 zit niet meer in de oude bridge.
Klaar.
Ga er vanavond gelijk mee aan de gang!! Nadeel thuis is dat terwijl ik aan het rommelen ben de vrouw geen tv of internet heeft.... (maakt het allemaal wat lastiger). Heb jij inmiddels geen last meer van met de switch ervoor..
Ik had al gelezen dat je alleen internet via de mikrotik liet lopen en dus geen volledige config online kon zetten. Mocht dat wel kunnen zullen daar meerdere mensen erg mee geholpen zijn denk ik!!
Tot die tijd vind ik het gelukkig erg leuk om aan te modderen dus vanavond gaan we weer lekker aan de gang.
Thanks voor de extra tips!!
Verwijderd
De opstelling is voor een bedrijvencomplex dus met verschillende netwerken.
Achter de Miktrotik zit nu een managed switch om de vlans weer netjes uit te delen.
Een tip voor de onervaren Miktrotik gebruikers: maak tussentijds backups, hiermee kun je veel tijd mee besparen als het op een gegeven moment niet meer werkt na een aanpassing.
Gisteravond wat lopen proberen en gedaan wat je hierboven beschreven hebt (denk ik) maar als ik nu een ontvanger aansluit start deze niet goed op.Pogostokje schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 11:35:
[...]
Nope![]()
[...]
Hmmm, dat is niet zo moeilijk gelukkig.
Klaar.
Ik krijg melding 114 over een router met dhcp in het netwerk.....
Het lijkt erop dat de stb een ip adres krijgt van de router en niet van Tweak ....
ps
Ik zie eigenlijk nergens iets terug over Tagged en Untagged in de configfile of in het routerboard os. Zie ik iets over het hoofd?
[ Voor 4% gewijzigd door rsvmark op 10-01-2013 07:58 ]
Gebruik je 1) de mikrotik als dhcp server of 2) heb je nog een ander apparaat in het netwerk dat adressen uitdeelt?rsvmark schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 07:25:
[...]
Gisteravond wat lopen proberen en gedaan wat je hierboven beschreven hebt (denk ik) maar als ik nu een ontvanger aansluit start deze niet goed op.
Ik krijg melding 114 over een router met dhcp in het netwerk.....
Het lijkt erop dat de stb een ip adres krijgt van de router en niet van Tweak ....
Bij 1: Kijk even na of je de dhcp server echt gekoppeld hebt aan de bridge van je "lokale netwerk" waar de poort van de decoder dus niet meer in zit. (IP -> DHCP server -> DHCP -> Interface)
Bij 1 en 2: Check nog een keer of je de poort van je decoder echt niet meer in de bridge hebt zitten die je voor je eigen lokale netwerk gebruikt.
Dat zie je over het hoofd. Het werkt net even iets anders dan bv bij cisco.Ik zie eigenlijk nergens iets terug over Tagged en Untagged in de configfile of in het routerboard os. Zie ik iets over het hoofd?
Je moet het zo zien dat alles wat IN de router zit zonder vlan tagging is, als je dat onhoud dan kun je de rest beredeneren. Wil je namelijk het verkeer vervolgens met een tag naar buiten dan moet je het op een VLAN interface zetten. Wil je het verkeer zonder tag naar buiten dan moet je het op een fysieke interface zetten. Omgekeerd, inkomend verkeer op een fysieke interface is altijd zonder vlan, wil je een vlan ontvangen (zoals hier bij KPN) dan moet je een gekoppelde vlan gebruiken.
Daarom moet je bij RouterOS dus elk VLAN aan een fysieke poort koppelen. Samenvoegen van poorten doe je met bridges, dat is gewoon een interne 'verbind-alle-poorten-met-elkaar' concept.
Als je dus als voorbeeld een vlan 12 hebt, welke je op fysieke poort 1 en 2 wilt hebben (tagged) dan maak je 2 VLAN's aan. Ik noem ze poort.vlan, dus ik maak in dit geval dan VLAN 1.12 en 2.12 aan. Dit worden dan interfaces. Vervolgens maak je een bridge en daar gooi je deze twee vlan interfaces in om ze aan elkaar te knopen. Zou poort 2 untagged moeten zijn, dan hoef je vlan 2.12 niet aan te maken en bridge je alleen vlan 1.12 en de fysieke poort 2.
De decoders verwaschten geen tagged verkeer dus we hoeven dat niet over een tagged vlan uit te sturen.
Volgende uitdaging is de telefoon maar voor nu probeer ik morgen de experiabox achter de mikrotik te hangen om telefonie werkend te krijgen.
Deze config bevat zowel internet routing als IPTV en telefonie (SIP), zonder gebruik te maken van een extra switch voor b.v. de VLAN afhandeling. Daarnaast zijn er een privé en onbeveiligd gast WLAN (met alleen toegang tot internet) aanwezig.
Disclaimer: ik heb ongetwijfeld dingen 'fout' gedaan, check vooral goed of MAC addressen en firewall juist zijn ingesteld!
heb nu nog Ziggo met eigen router draaien in een 172.16.xxx.xxx netwerk
dit kan ik nauwelijks veranderen binnen mijn eigen netwerk. Kan de KPN Experia makkelijk op worden ingesteld?
Nope, dat wordt je huidige eigen router aansluiten op de experiabox.trekker22 schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 12:26:
komende week komen ze KPN glasvezel aansluiten...
heb nu nog Ziggo met eigen router draaien in een 172.16.xxx.xxx netwerk
dit kan ik nauwelijks veranderen binnen mijn eigen netwerk. Kan de KPN Experia makkelijk op worden ingesteld?
Heeft deze wel gigabit poorten?
Zo ja, wat is de beste manier om de nieuwe Arcadyan V8 aan te vragen?
Het kan, maar met trucs, tenminste als je bedoeld DHCP uit/aanzetten. Zie hierDr.Energy schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 14:06:
Ik heb momenteel van KPN glasvezel de H220N router, nu zag ik op de website van KPN dat nieuwe abbonementen worden geleverd met de Arcadyan V8, zit hier veel verschil tussen? Kan je bij de Arcadyan V8 je DHCP en DNS aanpassen/uitzetten?
Heeft deze wel gigabit poorten?
Zo ja, wat is de beste manier om de nieuwe Arcadyan V8 aan te vragen?
Aah super! Dat wist ik niet, maar was eigenlijk beetje benieuwd of het nou een betere was en hoe ik die dan eventueel zou kunnen aanvragen/laten vervangenB2 schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 14:08:
[...]
Het kan, maar met trucs, tenminste als je bedoeld DHCP uit/aanzetten. Zie hier
En als hij nou intern 1 gigabit al heeft, kan ik dat ook als reden gebruiken dat ik de nieuwe wil.
ik wil verder ook niks speciaal in me netwerk (portmapping voor gaming bittorrent, totaal niet aan de orde), gaat dit dan eenvoudig router achter router... (eigen router in DMZ zetten neem ik aan)...Fonta schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 12:56:
[...]
Nope, dat wordt je huidige eigen router aansluiten op de experiabox.
verder zitten op me lokale netwerk 250+ computers (vmware virtueel) en alle met wat lopende progjes die verbinding hebben met internet... Iemand een idee of de Experia box dit goed aankan? Heb nu een Asus RT-N66U, een van de weinige routers die dit probleemloos aan kan. (Voor enkele weken een NetGear WNDR 4500 gehad, maar staat nu ongebruikt nieuw in de doos, gewoon omdat die zoveel connecties NIET aankon)
Op lange termijn wil ik best Experia box alleen voor tv/telefoon gebruiken en eigen router voor internet, maar op korte termijn heb ik nu niet de tijd dit om te zetten....
Deze truc werkt ook met de ZTE, ook kon je met één van de modems een gast SSID aanmaken en wat andere leuke geintjes.B2 schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 14:08:
[...]
Het kan, maar met trucs, tenminste als je bedoeld DHCP uit/aanzetten. Zie hier
Beveiliging van die modems is negen van de tien keer: als je het niet ziet, kan je het ook niet aanpassen.
Als je bijvoorbeeld de KPN installatie assistent draait (kan je je SSID & Sleutel vastleggen bij KPN, zodat bij wijziging van modem, of reset, je wireless instellingen gelijk blijven), met wireshark bekijkt zie je nog allerlei andere configuratieopties voorbijkomen (en hoe slecht het in elkaar zit).
Dit werkt in ieder geval niet met de V8. Waarschijnlijk gefixed in een firmware update.Kalkran schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 17:37:
[...]
Deze truc werkt ook met de ZTE, ook kon je met één van de modems een gast SSID aanmaken en wat andere leuke geintjes.
Beveiliging van die modems is negen van de tien keer: als je het niet ziet, kan je het ook niet aanpassen.
Als je bijvoorbeeld de KPN installatie assistent draait (kan je je SSID & Sleutel vastleggen bij KPN, zodat bij wijziging van modem, of reset, je wireless instellingen gelijk blijven), met wireshark bekijkt zie je nog allerlei andere configuratieopties voorbijkomen (en hoe slecht het in elkaar zit).
Verwijderd
Thnx voor je config, ik heb internet en iptv aan de praat. Alleen telefonie wil nog niet.Norckon schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 12:12:
Via DM vroeg rsvmark ook mij om mijn configuratie. Naar aanleiding daarvan heb ik een samenvatting gemaakt. Voor de geïnteresseerden: http://pastebin.com/NsmNAGT9
Deze config bevat zowel internet routing als IPTV en telefonie (SIP), zonder gebruik te maken van een extra switch voor b.v. de VLAN afhandeling. Daarnaast zijn er een privé en onbeveiligd gast WLAN (met alleen toegang tot internet) aanwezig.
Disclaimer: ik heb ongetwijfeld dingen 'fout' gedaan, check vooral goed of MAC addressen en firewall juist zijn ingesteld!
Ik heb voor zowel eth8 (naar de wan van de EB) als eth10 (naar het NT) een VLAN aangemaakt. Beide VLAN's zitten daarna weer in 1 gezamenlijke bridge (met een fictief MAC 01:02:03:04:05:06).
Maar dit werkt dus niet
Iemand een idee wat ik nog mis in mijn config?
Brand er wel een lampje op je EB dat voice aktief is?
Verwijderd
configPogostokje schreef op zondag 13 januari 2013 @ 00:20:
Post je hele config eens (in compact mode)? (/export compact)
Brand er wel een lampje op je EB dat voice aktief is?
Nee, voice brand niet.
btw ook nog wat tips om je throughput wat te verbeteren? Ik haalde met mijn EB ~90/90, met mijn mikrotik blijft het rond de ~80/70 (via kabel), toch een flink stuk lager. Ook wifi ligt een heel stuk lager met ~45/25 (wireless config). Vanaf mijn laptop krijg ik een RSSI van -30. Op de mikrotik zie ik getallen staan van -65 bij de clients.
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2013 12:52 ]
Verder:
Je bridges hoef je geen handmatige administrative mac te geven. Gewoon weglaten. Je bridge krijgt een mac van een van de poorten.
("One MAC address will be assigned to all the bridged interfaces: the smallest MAC address will be chosen automatically unless overwritten with a static administrative address.")
Je hebt op je bridge-local spanning tree aan staan, is dit met opzet? Kan echt uit tenzij je het natuurlijk echt gebruikt.
Ik zie zelf zo even geen vlan configuratie foutje, dat zou het makkelijk hebben gemaakt.
Dit is dus even koffiedik kijken, maar wil je echt weten wat er mis gaat dan zou je een trace moeten zetten op die poort 8 (tools -> packet sniffer) en dan de EB even aan/uit moeten doen. Dan zie je snel genoeg of het probleem in je VLAN zit of iets anders.
Throughput vraag: ik weet niet welke speedtest je gebruikt ... en dan nog verschilt dat per moment. Hou ook rekening met je IPTV decoders die elk ruim 7Mbit van de 100 afsnoepen.
Hetzelfde routertje hier kan ik tot de 95Mbit voltrekken als ik geen decoders aan heb staan. Zojuist nog even gedaan.
Wireless moet zeker sneller kunnen. Je protocol staat op 'any', die moet in 99% van de gevallen op 802.11 staan. Scheelt misschien wat handshaking. En verder, even met de antenne's spelen?
Verwijderd
AangepastPogostokje schreef op zondag 13 januari 2013 @ 14:12:
Je kloont op poort 10 het mac adres van de EB, maar dat adres is ook aanwezig op poort 8 waar je EB aan zit. Mogelijk dat dit jouw conflicten veroorzaakt?
Alle bridges hebben nu geen mac meer, Spanning tree staat nu ook uit.Verder:
Je bridges hoef je geen handmatige administrative mac te geven. Gewoon weglaten. Je bridge krijgt een mac van een van de poorten.
("One MAC address will be assigned to all the bridged interfaces: the smallest MAC address will be chosen automatically unless overwritten with a static administrative address.")
Je hebt op je bridge-local spanning tree aan staan, is dit met opzet? Kan echt uit tenzij je het natuurlijk echt gebruikt.
Het enige dat ik binnen zie komen zijn pppoe discovery packages van mijn EB op vlan 6 & 7. Verder is het stil.Ik zie zelf zo even geen vlan configuratie foutje, dat zou het makkelijk hebben gemaakt.![]()
Dit is dus even koffiedik kijken, maar wil je echt weten wat er mis gaat dan zou je een trace moeten zetten op die poort 8 (tools -> packet sniffer) en dan de EB even aan/uit moeten doen. Dan zie je snel genoeg of het probleem in je VLAN zit of iets anders.
Edit: Ik zie die packets later ook verstuurd worden over eth10 met vlan-7, maar geen reply.
Ik draai nu iperf op een server van mij met een gigabit uplink. Er staan geen decoders of andere apparaten aan.Throughput vraag: ik weet niet welke speedtest je gebruikt ... en dan nog verschilt dat per moment. Hou ook rekening met je IPTV decoders die elk ruim 7Mbit van de 100 afsnoepen.
Hetzelfde routertje hier kan ik tot de 95Mbit voltrekken als ik geen decoders aan heb staan. Zojuist nog even gedaan.
Hij staat nu op 802.11, maar nog niet echt verschil. Eerst telefonie even fixen en dan ga ik daarna hier weer even naar kijken.Wireless moet zeker sneller kunnen. Je protocol staat op 'any', die moet in 99% van de gevallen op 802.11 staan. Scheelt misschien wat handshaking. En verder, even met de antenne's spelen?
Dat is raar, geen reply. Zit er nog een apparaat tussen verder waar het mis kan gaan?Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 15:20:
Het enige dat ik binnen zie komen zijn pppoe discovery packages van mijn EB op vlan 6 & 7. Verder is het stil.
Edit: Ik zie die packets later ook verstuurd worden over eth10 met vlan-7, maar geen reply.
Want, ik heb het afgelopen kwartier even bij mij in de meterkast lopen klooien om de kabel naar de EB via de MikroTik laten lopen om jouw situatie na te bootsen (normaal heb ik er nog een switch tussen). Als ik VLAN7 door de MikroTik heen naar de EB stuur dan heb ik gewoon telefonie, het voice lampje gaat aan na een paar tellen. De discovery wordt heel snel beantwoord door KPN.
Dus er moet een configuratie probleem zijn ergens. Je kunt wel bellen met de boel rechtstreeks op de EB neem ik aan?
Verwijderd
Nou nog even verder lopen sniffen op ether10, en op een gegeven moment kreeg ik een reponse op mijn PPPOE paketje. Ik denk dat ik gewoon een timeout heb gekregen omdat ik al de hele dag/nacht die discover pakketjes probeer te versturen. Iig ik heb hierna nog een tijd op ether8 lopen sniffen en die paketjes komen daar nooit meer uit. Ergens eet mijn router dus die dingen op, zonder ze over ether8 naar mijn EB te gooien.Pogostokje schreef op zondag 13 januari 2013 @ 16:33:
[...]
Dat is raar, geen reply. Zit er nog een apparaat tussen verder waar het mis kan gaan?
Want, ik heb het afgelopen kwartier even bij mij in de meterkast lopen klooien om de kabel naar de EB via de MikroTik laten lopen om jouw situatie na te bootsen (normaal heb ik er nog een switch tussen). Als ik VLAN7 door de MikroTik heen naar de EB stuur dan heb ik gewoon telefonie, het voice lampje gaat aan na een paar tellen. De discovery wordt heel snel beantwoord door KPN.
Dus er moet een configuratie probleem zijn ergens. Je kunt wel bellen met de boel rechtstreeks op de EB neem ik aan?
Ok de fout was dat mijn ether10 interface het mac had van mijn EB, waardoor hij de PPPOE responses van vlan 7 niet door stuurde naar de EB maar zelf opat. Nu heb ik het mac adres terug gezet naar default en dan werkt het allemaal.
Maar ik zou toch graag willen dat hij voor de PPPOE sessie op vlan 6 gebruikt maakt van het EB mac. Hoe regel ik dit? Of kan ik er voor zorgen dat hij vlan 7 tagged verkeer toch over de bridge gooit, ook als ik ether10 hetzelfde mac geef als mijn EB.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2013 17:57 ]
Ah, ik dacht dat je al zei dat je dat aangepast had.Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 17:15:
[...]
Ok de fout was dat mijn ether10 interface het mac had van mijn EB
Hmmm.... ik weet niet of dat kan. Ethernet adressen horen uniek te zijn. Je wilt nu niet alleen 2 dezelfde adressen op 1 switch gebruiken maar ook nog eens verkeer daartussen uitwisselen. Tricky.Maar ik zou toch graag willen dat hij voor de PPPOE sessie op vlan 6 gebruikt maakt van het EB mac. Hoe regel ik dit?
Wedervraag: waarom is dit belangrijk voor je?
Verwijderd
Ja, dat was een grapje.Pogostokje schreef op zondag 13 januari 2013 @ 21:08:
[...]
Ah, ik dacht dat je al zei dat je dat aangepast had.
iddtha_bulldog schreef op zondag 13 januari 2013 @ 21:17:
Ik vermoed dat zijn doel is dat KPN niet kan zien dat er een switch tussen hangt, maar al het verkeer rechtstreeks naar de EB lijkt te lopen
Dan blijft nog enkel de performance over. Ik snap vooral niet waarom wifi zo traag is. Uit de review van Pogostokje haal ik: "De snelheid is wat je zou verwachten van een high-performance router: 200mbps.". Dit haal ik dus bij lange na niet. Ik woon niet in een super drukke regio (10 andere AP in de lucht) en ik zit op een vrij kanaal. Verder zit ik in dezelfde kamer als mijn router. Toch haal ik maar max 50mbit. Ook op andere plekken in het huis.
In het geval van telefonie gaat het verkeer door de switch heen met het oorspronkelijke mac adres. Een switch verandert niet het mac adres (OSI laag 2) tenslotte. In het geval van de telefonie is het alleen maar switchen van het VLAN en niet routeren wat de router doet.tha_bulldog schreef op zondag 13 januari 2013 @ 21:17:
Ik vermoed dat zijn doel is dat KPN niet kan zien dat er een switch tussen hangt, maar al het verkeer rechtstreeks naar de EB lijkt te lopen
In het geval van de internet dienst kan KPN het toch wel zien ... aangezien er wat ik begreep bij KPN een management systeem (provisioning systeem wellicht zelfs?) bestaat waar andere/eigen routers geen verbinding mee maken.
Hoe dat exact zit weet ik ook niet verder, maar ik heb niet de illusie dat KPN het helemaal niet kan zien als ze zouden willen. Ervaring leert dat het kennelijk geen groot bezwaar is.
Klopt het dat het protocol van de bridge voor SIP op rstp moet staan?
Verwijderd
Nee, die kan gewoon op none.rsvmark schreef op maandag 14 januari 2013 @ 20:04:
Ik heb mijn config al tig keer doorgelopen en continue dingen veranderd om mijn telefonie aan de praat te krijgen. Nu werkt het eindelijk maar twijfel ik wat het nou geweest is.
Klopt het dat het protocol van de bridge voor SIP op rstp moet staan?
Het zal KPN inderdaad een worst wezen hoe jij met jouw verbinding omgaat. Zoalng je netjes betaalt en je verder geen 'illegale' dingen doet maakt het KPN niet uit. Het hacken van hun eerste helemaal dicht getimmerde ADSL router interesseerde KPN 10 jaar geleden al niet(dat je dhcp kon instellen ed).Pogostokje schreef op maandag 14 januari 2013 @ 10:25:
[...]
Hoe dat exact zit weet ik ook niet verder, maar ik heb niet de illusie dat KPN het helemaal niet kan zien als ze zouden willen. Ervaring leert dat het kennelijk geen groot bezwaar is.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
2 tv's sluiten ze voor je aan. Naar de woonkamer/slaapkamer heb ik al UTP liggen voor XBMC/internet.
Mag ik aan die installateur gewoon vragen dat ik een 2e UTP kabel naar mijn woonkamer/slaapkamer wil, puur omdat ik TV gescheiden wil houden van LAN/internet. Anders moet ik ook 2x een switch gaan plaatsen (extra stroomverbruik).
Dus gewoon vragen om extra kabels te trekken?
Verwijderd
Is helemaal niet nodig, door de flex poorten van het modem kun je tv gewoon aansluiten op de internet kabel.trekker22 schreef op maandag 14 januari 2013 @ 23:34:
morgen komt kpn installateur.
2 tv's sluiten ze voor je aan. Naar de woonkamer/slaapkamer heb ik al UTP liggen voor XBMC/internet.
Mag ik aan die installateur gewoon vragen dat ik een 2e UTP kabel naar mijn woonkamer/slaapkamer wil, puur omdat ik TV gescheiden wil houden van LAN/internet. Anders moet ik ook 2x een switch gaan plaatsen (extra stroomverbruik).
Dus gewoon vragen om extra kabels te trekken?
Zoals ik het lees wil hij in de woonkamer en slaapkamer nu tv en Internet/xbmc aansluiten.Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2013 @ 23:55:
[...]
Is helemaal niet nodig, door de flex poorten van het modem kun je tv gewoon aansluiten op de internet kabel.
Dat wordt dan toch echt een switch of een tweede utp kabel... (of je moet met de devolo's gaan werken maar dat raad ik af!!)
Dus vragen aan de KPN installateur!
(Of hij het voor je doet betwijfel ik....)
Is ook goed zelf te doen hoor, utp aan bestaande coax vastmaken en de een met de ander er doorheen trekken!!
[ Voor 5% gewijzigd door rsvmark op 15-01-2013 07:46 ]
Dat klopt maar zoals hij aangeeft hij wil geen switch(2x) plaatseneymey schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 08:03:
Dan nog klopt de opmerking van spaceone. De nieuwere Experiaboxen van KPN kunnen LAN en IPTV tegelijkertijd over dezelfde kabel laten gaan
.
inderdaad wil ik dat nietrsvmark schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 08:23:
[...]
Dat klopt maar zoals hij aangeeft hij wil geen switch(2x) plaatsen
en ik wil geen Devolo en ik zou zeggen dat KPN dan toch gewoon die UTP voor me moet trekken...?
Zou je ook verwachten dat UPC, Ziggo of welke kabelaanbieder je hebt voor jou een coax kabel door je huis gaat trekken als jij ergens een TV plaatst? Dat is toch een beetje eigen verantwoordelijkheid of op eigen kosten.trekker22 schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 08:56:
en ik wil geen Devolo en ik zou zeggen dat KPN dan toch gewoon die UTP voor me moet trekken...?
[ Voor 14% gewijzigd door Pogostokje op 15-01-2013 09:28 ]
ok ik meende altijd dat KPN 2 tv's zou aansluiten, stel dat ik alleen coax naar boven had.... KPN heeft gekozen voor utp tov coax wat nagenoeg iedereen al naar de woonkamer/slaapkamer heeft liggen...Pogostokje schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 09:24:
[...]
Zou je ook verwachten dat UPC, Ziggo of welke kabelaanbieder je hebt voor jou een coax kabel door je huis gaat trekken als jij ergens een TV plaatst? Dat is toch een beetje eigen verantwoordelijkheid of op eigen kosten.
Maarja we zullen zien:)
Doe je naam eer aan en trek die utp'strekker22 schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 09:35:
[...]
ok ik meende altijd dat KPN 2 tv's zou aansluiten, stel dat ik alleen coax naar boven had.... KPN heeft gekozen voor utp tov coax wat nagenoeg iedereen al naar de woonkamer/slaapkamer heeft liggen...
Maarja we zullen zien:)
Brakke wifi netwerkkaart?Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 22:21:
[...]
Ja, dat was een grapje.
[...]
idd. Maar het lijkt mij ook tricky, dus ik laat het eerst maar even zo.
Dan blijft nog enkel de performance over. Ik snap vooral niet waarom wifi zo traag is. Uit de review van Pogostokje haal ik: "De snelheid is wat je zou verwachten van een high-performance router: 200mbps.". Dit haal ik dus bij lange na niet. Ik woon niet in een super drukke regio (10 andere AP in de lucht) en ik zit op een vrij kanaal. Verder zit ik in dezelfde kamer als mijn router. Toch haal ik maar max 50mbit. Ook op andere plekken in het huis.
EDIT nog even kritisch gekeken maar heb nauwelijks plaats om nog UTP bij te plaatsen. In de woonkamer zijn gaten voor geboord door het dek.... echter past precies 1x UTP + 2x audiokabel boxen door... zou ik dan toch met die Devolo's moeten gaan werken...
- stel ik ga wel met switches werken, krijg ik dan ook nog voor elkaar met een eigen Router achter KPN EB? Kan mijn eigen thuisnetwerk niet zomaar omgooien...
- stel ik ga voor Devolo's werkt dit ook met een eigen router achter de EB?
Ga toch maar eens met de KPN monteur overleggen... Had misschien zelfs beter KPN Zakelijk kunnen pakken, dan is de EB minder dicht getimmerd en kun je wel netwerk nummering aanpassen...
[ Voor 69% gewijzigd door trekker22 op 15-01-2013 11:04 ]
Als je de zaak gescheiden wilt houden kun je nog altijd de bestaande UTP kabel opsplitsen, het nadeel is dan wel dat je max 100mbit kunt transporteren.trekker22 schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 10:00:
[...]
EDIT nog even kritisch gekeken maar heb nauwelijks plaats om nog UTP bij te plaatsen. In de woonkamer zijn gaten voor geboord door het dek.... echter past precies 1x UTP + 2x audiokabel boxen door... zou ik dan toch met die Devolo's moeten gaan werken...
- stel ik ga wel met switches werken, krijg ik dan ook nog voor elkaar met een eigen Router achter KPN EB? Kan mijn eigen thuisnetwerk niet zomaar omgooien...
- stel ik ga voor Devolo's werkt dit ook met een eigen router achter de EB?
Ga toch maar eens met de KPN monteur overleggen... Had misschien zelfs beter KPN Zakelijk kunnen pakken, dan is de EB minder dicht getimmerd en kun je wel netwerk nummering aanpassen...
Ik zelf gebruik al jaren een eigen router achter de EB, gewoon benodigde poorten forwarden op de EB.
Verwijderd
Ik heb hier 2 macbook's staan (mid 2010), weet niet wat de maximale throughput van deze kaarten is.
Op mijn oude router haalde ik zo'n 80mbit met dezelfde laptops. Ik kom nu dus tot de helft ongeveer.
De experiabox gaat de deur uit!!!
Ik heb nu een mikrotik router (RB2011UAS-2HnD-IN).
Deze heeft:
5 Gbit poorten - WAN - Home server - Media player slaapkamer - Media player woonkamer - PC Zolder
5 100Mb poorten - 2x iptv decoders - Siemens Gigaset - Youless energiemeter - vrij.
Alles dus in eigen hand en 1 apparaat in de meterkast ipv 3
EDIT:
OEPS iets te vroeg gejuigd......
Als ik naar buiten bel horen ze mij wel maar ik de ander niet
Vanavond maar weer even zoeken.
Iemand tips?
Verwijderd
Nu weet ik vorig jaar xs4all glas vezel had maar wel wat problemen.
Maar nu heb ik maar latency van 11ms ipv 4 ms is dit normaal off komt dit door intrainen van modem ?
Behalve het gebruikte modem (Fritzbox versus Experia box)
En intrainen? Bij FttH? Dacht 't niet...
Met die Mikrotik kun je dus probleemloos ook telefonie / ip tv doen zonder extra vlans te gaan opsplitsen? Of is dat nog steeds nodig?rsvmark schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 10:58:
Nou het is gelukt
De experiabox gaat de deur uit!!!
Ik heb nu een mikrotik router (RB2011UAS-2HnD-IN).
Deze heeft:
5 Gbit poorten - WAN - Home server - Media player slaapkamer - Media player woonkamer - PC Zolder
5 100Mb poorten - 2x iptv decoders - Siemens Gigaset - Youless energiemeter - vrij.
Alles dus in eigen hand en 1 apparaat in de meterkast ipv 3
EDIT:
OEPS iets te vroeg gejuigd......
Als ik naar buiten bel horen ze mij wel maar ik de ander niet
Vanavond maar weer even zoeken.
Iemand tips?
Dat is nog steeds nodig alleen is dat voor deze router geen probleem!trekker22 schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 15:12:
[...]
Met die Mikrotik kun je dus probleemloos ook telefonie / ip tv doen zonder extra vlans te gaan opsplitsen? Of is dat nog steeds nodig?
Voor telefonie is de experia box toch nog steeds nodig ivm ontbreken SIP gegevens? Hoe heb je dat dan voor elkaar gekregen?rsvmark schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 15:18:
[...]
Dat is nog steeds nodig alleen is dat voor deze router geen probleem!
daar pak je dan 2 uur vrij voor...
Sorry je hebt gelijk (dat krijg je er van als je zowel in het KPN als in het Tweak topic post...).trekker22 schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 17:35:
KPN voor installatie langs geweest... Geen signaal op glasvezel.... 30 minuten duurde het voor monteur Technische Dienst aan de lijn had om maar een nieuwe afspraak te maken... Kennelijk heeft Reggefiber het niet goed voor elkaar...
Ik zit zelf bij Tweak waar je de SIP gegevens krijgt. Deze heb ik in een gigaset van siemens gezet en dan ben je dus van de experiabox af!
ALs je die van KPN niet krijgt heb ik er geen oplossing voor...
Budget Phone dus, als je tenminste niet aan je telefoonabo van KPN vast zit.rsvmark schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 18:16:
[...]
Ik zit zelf bij Tweak waar je de SIP gegevens krijgt. Deze heb ik in een gigaset van siemens gezet en dan ben je dus van de experiabox af!
ALs je die van KPN niet krijgt heb ik er geen oplossing voor...
Verwijderd
Uhm... (beetje overdreven bangmakend niet?),trankilo schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 21:38:
[...]
Jouw gemakkelijke reactie doet vermoeden dat je iid geen ID hebt wat voor gevolgen het kan hebben als je dat soort vermogens op die frequentie gebruikt. En dan heb ik het niet eens over allerlei soorten kanker en weet ik wat voor je lichaam (ik woon niet bij jou, so don´t care!). Het illegaal of niet volgens de regels gebruiken van het frequentie-spectrum in Nederland kan je namelijk duur komen te staan. HEEL duur zelf. Denk maar niet dat je met een bekeuringkje van een paar honderd Euro de staat kan verzoenen met je ¨misdadige aankoop¨. Maar dan mag je eerder denken aan bedragen die beginnen (!!!) bij 40.000 Euro.
Neen, beste menschen, is geen typo. Veertig en dan duizend, en helaas geen Griekse maar Hollandse Euro´s.
Gelukkig heeft het AT (Agentschap Telecom) een waarschuwingen beleid, anders werk je zomaar een jaar voor niks...Laatste voorbeeld dat mij bij staat was zelfs al 42.000 bij de eerste aanslag.
Beroepsmatig hou ik mij met deze zaken namelijk bezig, dus ken de klappen van de zweep. Niet dat wij geen hoge vermogens gebruiken, maar 1W met een 3 of zelf 6dbi antenne in een woning. Daar brand ik mijn vingers niet aan. Dan zet ik liever 3x 100mw neer bijvoorbeeld.
MikroTIK is geweldig spul. Het kan zich meten aan zowat alle professionele spullen op de markt, en het kost geen drol. Ik werk er al jaren mee en zou niet anders meer willen (maarja, ´k ben een tweaker....). Voor alles wat geen Tweaker, Nerd of Geek is, is dit totaal geen passend product. Veel en veel te complex voor de doorsnee 3 in 1 gebruiker.
Daarbij zie je maar weer dat ze dan ook nog eens onbedoeld illegale spullen in huis halen (je mag het niet eens verkopen!!) waarvan de (finaciele) gevolgen niet zijn te overzien.
So, use with care. You've been warned my friend
PS.
soms lukt het om de crappy Xperia box te resetten zodat hij DHCP op de WAN doet en alsnog keurig het SIP account binnen zuigt en je lekker kan VoIP-en. Maar dat was wel met een behoorlijk ouder type xperia box. Just saying...
In het bekende artikel "Veel zware WiFi-routers illegaal" van het Agentschap Telecom staat:
Het mag dus wel verkocht worden.Fabrikanten verwijzen hun klanten naar het agentschap omdat ze hier een vergunning voor de apparatuur zouden kunnen aanschaffen. Agentschap Telecom moet de bellers dan informeren dat WiFi-routers zwaarder dan 100 mWatt in Nederland wel verkocht en verhandeld mogen worden, maar dat het gebruik van deze apparatuur verboden is. Er wordt daarom ook geen vergunning voor afgegeven.
Hoe zit het dan met gebruik (of in simpele mensentaal: mag ik 'n ferrarie kopen die >130kmh kan rijden EN gebruiken in nederland) ?
Daarop vond ik minder snel 'n concreet antwoord. Dus 'n belletje naar het vriendelijke Agentschap Telecom met de vriendelijke vraag om opheldering (nav bovengenoemd artikel op hun site) omtrent het gebruik van 'n router die meer dan 100 mW KAN uitzenden, maar die ook middels een instelling beperkt kan worden tot maximaal 100 mW.
Om antwoord hier te kunnen/mogen posten moest dat via hun (overigens supervriendelijke en bekwame) communicatie-afdeling (waar men meteen de oorzaak, logica en vooral NUT van deze vraag inzag en mij het volgende mailden (met toestemming dit te posten):
Dus.. net zoals je je met je ferrari aan de snelheids-limiet moet houden, hoor je dat ook te doen met de vermogens-limiet op je wifi-router.Naar aanleiding van uw vraag over de wifi-routers het volgende antwoord:
- de begrenzing in Nederland voor wifi-routers is op 100 mWatt gesteld, op basis van de “Regeling gebruik van frequentieruimte zonder vergunning 2008”. Zie http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_18-01-2013
- apparatuur die in de EU verhandeld wordt, moet voldoen aan de eisen uit de R&TTE-richtlijn en de geharmoniseerde standaarden die op basis hiervan zijn vastgesteld, zie voor de NLse tekst van de genoemde Richtlijn http://www.agentschaptele...apparatuur/rtte-richtlijn
- apparatuur die een vermogen heeft van meer dan 100 mWatt en die op grond van de R&TTE-richtlijn wel in de EU (en dus NL) verhandeld mag worden, voldoet niet automatisch aan de Nederlandse Regeling gebruik van frequentieruimte zonder vergunning 2008
- wanneer dit apparaat begrensd wordt op 100 mWatt/wanneer met max 100 mWatt wordt uitgezonden, wordt ook voldaan aan de Nederlandse eisen voor gebruik in de genoemde Regeling
Kortom: De zin “Agentschap Telecom moet de bellers dan informeren dat WiFi-routers zwaarder dan 100 mWatt in Nederland wel verkocht en verhandeld mogen worden, maar dat het gebruik van deze apparatuur verboden is.” betekent dat een dergelijke router mits ingesteld op/gebruikt met max. 100 mWatt gebruikt mag worden in Nederland.
Ik hoop hiermee uw vraag beantwoord te hebben.
Verkoop en gebruik (mits binnen de regels waarbij je niet meer dan 100mW mag gebruiken) is dus geen enkel probleem bij sterkere wifi-routers. (Laat staan illegaal, anders is 'n ferrari ook 'illigaal', terwijl het juist de gebruiker is die verantwoordelijk is!)
Voor zover ik weet is het ook geen probleem om 'n CE keuring op zo'n router te hebben, mits de fabrikant maar vermeldt dat de eigenaar zelf verantwoordelijk is voor hoeveel zendvermogen eruit komt (en je dat ook kunt instellen natuurlijk). Zie deze link bijvoorbeeld (geen plug, maar als voorbeeld).
Nu wil ik even 2 kanttekeningen plaatsen hierbij:
A: ik herinner me nog goed dat er in de jaren 80 een levendige handel en bijna hype was omtrent apparaatjes die lek-straling van 'n magnetron konden meten en als dat teveel was kon je om gezondheids-redenen maar beter 'n andere magnetron kopen. Zo heb ik me altijd vraagtekens gezet wie er nu vrijwillig 'n magnetron (wifi-laptop) op z'n schoot zet als 't niet echt nodig is. Uit mijn 27mc tijd kan ik je wel vertellen dat ik wel 'n idee heb wat 'minder schadelijke' radio-golven kunnen doen (kijk ma, ik kan deze lamp met mijn mond laten branden) en dus meer als 100mW in je woon/slaapkamer zetten... is inderdaad echt geen goed plan.
B: hoogstwaarschijnlijk is het 100mW e.i.r.p.(Equivalent Isotropically Radiated Power) de straling die je mag neerzetten.. kabels en pluggen dempen, maar 'goede' antennes versterken..
Om het echt goed te doen komen er dus steeds vaker op de consumenten-markt wat meer dingen bij kijken en dat verdient (misschien met 'n stuk van deze post) wel 'n eigen draadje eigenlijk.
Wat redelijk eenvoudige uitleg en vooral berekeningen hierover kun je bijvoorbeeld hier vinden.
Duidelijk is dat, doordat veel consumenten nu te maken krijgen met wat specifiekere kennis die eerst hoofdzakelijk voorbehouden was aan zend-amateurs/professionals, het geen kwaad kan om de regelgeving hieromtrent werkbaar en soepel te houden; ook lees ik hier op tweakers dat agentschap telecom hoogvermogen wifi routers niet actief gaat aanpakken (tenzij je er natuurlijk echt 'n potje van maakt en je overlast veroorzaakt).
Account name: deze kan je zelf bedenken.
User ID: *103
Domain name: 192.168.2.254 (kan verschillen het is in iedergeval het IP waarop jij je modem benaderd).
Password: kpn
Display Name: deze kan je zelf bedenken
Authorization name: is niet nodig
Register with domain: off
Send outbound via domain/sip proxy: is niet nodig
Succes
our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure
Dat zou kunnen maar helaas hoor ik de laatste tijd steeds vaker dat KPN een monteursafspraak maakt zonder dat hen door Reggefiber bevestigd is dat de patch in jouw wijkcentrale is gemaakt. En daar horen ze wel op te wachten. Dus ik zou niet meteen zeggen dat Reggefiber het niet voor elkaar heeft maar misschien dat KPN zich niet aan de afspraak houdt en gewoon te snel bij de klant komt. En zonder patch in de wijkcentrale van jouw aansluiting naar de KPN apparatuur is er geen signaal.. dat moge duidelijk zijn.trekker22 schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 17:35:
KPN voor installatie langs geweest... Geen signaal op glasvezel.... 30 minuten duurde het voor monteur Technische Dienst aan de lijn had om maar een nieuwe afspraak te maken... Kennelijk heeft Reggefiber het niet goed voor elkaar...
Mocht de monteur zo aardig zijn geweest om wel vast het "glasvezelkastje"op de glasvezelaansluiting te klikken, dan zie je ook zelf wanneer er signaal op de lijn komt. Dan branden de bovenste twee lampjes namelijk. En dan zou je zelf aan de slag kunnen met de handleiding. Maar dat moet je willen natuurlijk...
Trouwens, in een hoop gebieden lopen nu mensen rond die a la minute kunnen worden ingeschakeld om deze 'geen licht'-situaties op te pakken.
[ Voor 26% gewijzigd door Kalkran op 18-01-2013 20:09 ]
Hier hetzelfde. Er is al een afspraak gemaakt door een KPN installatie monteur, maar onze huis is nog niet verbonden met het glasvezel netwerk. Er ligt wel glas in de straat. Afspraak is op 28 feb gemaakt.Barre73 schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 19:30:
[...]
Dat zou kunnen maar helaas hoor ik de laatste tijd steeds vaker dat KPN een monteursafspraak maakt zonder dat hen door Reggefiber bevestigd is dat de patch in jouw wijkcentrale is gemaakt. En daar horen ze wel op te wachten. Dus ik zou niet meteen zeggen dat Reggefiber het niet voor elkaar heeft maar misschien dat KPN zich niet aan de afspraak houdt en gewoon te snel bij de klant komt. En zonder patch in de wijkcentrale van jouw aansluiting naar de KPN apparatuur is er geen signaal.. dat moge duidelijk zijn.
Mocht de monteur zo aardig zijn geweest om wel vast het "glasvezelkastje"op de glasvezelaansluiting te klikken, dan zie je ook zelf wanneer er signaal op de lijn komt. Dan branden de bovenste twee lampjes namelijk. En dan zou je zelf aan de slag kunnen met de handleiding. Maar dat moet je willen natuurlijk...
Ik ben bezig met het kiezen van een glasvezel aanbieder voor in mijn nieuwe huis.
Momenteel twijfel ik tussen solcon en kpn. Nu las ik dat kpn Nog geen dts of dolby digital aanbied.
De berichten hierover waren al wel wat ouder. Hoe zit dit? Worden op de hd zenders gewoon dolby streams uitgezonden?
Bij solcon is dit namelijk wel het geval.
NopeMotion2 schreef op zondag 20 januari 2013 @ 15:23:
Beste mede tweakers,
IWorden op de hd zenders gewoon dolby streams uitgezonden?
RF wordt niet aangestuurd door de provider maar door de operator. Dat dat toevallig ook KPN is maakt hier niet uit. Die 2 KPN delen hebben geen of bijna geen contact met elkaar. Wat hier gebeurt is dat KPN de provider gokt op de doorlooptijden die hier voor staan en 9 van de 10 keer gaat dat goed, maar 1 keer niet. En dat gebeurt de laatste tijd vaker, mede door de drukte bij de RF aannemer qua patches en aansluitingen.Kalkran schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 20:07:
De aansturing naar RF wordt (volgens mij) pas gedaan na het inplannen van een klant. Dat RF dit niet (op tijd) doet, ligt dan niet aan KPN. Meestal is de patchopdracht van RF gereed gemeld, maar niet gedaan. Dan moeten zij opnieuw aangestuurd worden, om deze alsnog te doen.
Trouwens, in een hoop gebieden lopen nu mensen rond die a la minute kunnen worden ingeschakeld om deze 'geen licht'-situaties op te pakken.
Normaliter zou KPN moeten wachten tot de patch is afgemeld en dan pas een monteur inplannen. En ik zeg niet dat aannemers niet stiekem iets afmelden dat niet gedaan is maar daar mogen we natuurlijk niet vanuit gaan.
Er is alleen wel een groot verschil tussen huizen die al aangesloten zijn en daarna pas een KPN abonnement bestellen, en huizen die al een KPN abonnement hadden besteld en daarna pas worden aangesloten (vanuit vraagbundeling zeg maar). Bij die laatste zou het kunnen dat de KPN monteur een afspraak heeft ingepland op basis van de geplande aansluitdatum door Reggefiber. Overigens is dat dan een monteur voor het binnenwerk na de NT, want de monteur van de RF aannnemer verzorgt de plaatsing van de NT en de activatie. Een klant zou dan zelf ook zijn Experiabox kunnen aansluiten en de rest kunnen doen.
Verwijderd
In WMP+ gebieden niet want dan maken zij gebruik van de GHM stream die door KPN worden geleverd.
De bitrate 12-13 Mbit is wel veel hoger dan bij de streams van KPN zelf 7 Mbit
Verwijderd
ik heb thuis KPN glasvezel.
ik probeer zelf een eigen router aan te sluiten ipv de meegeleverde experia box.
Hiervoor heb ik een ASUS RT-N65U gekocht. echter de wan link blijft even een seconden of 5 aan staan, daarna wordt de link verbroken. Als ik inplaats van de Asus router mijn laptop rechtstreeks op de Genexis fiber modem hang blijft de link wel gewoon up (wel op 100 mbit).
dus ik denk dan zorg ik dat de poort van de router op 100 mbit gaat draaien,.. dan komt de link helemaal niet meer up.
iemand enig idee wat dit kan zijn?
Zoek in dit topic op vlan en openwrt
[ Voor 12% gewijzigd door Raven op 20-01-2013 20:56 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Verwijderd
My favorite programming language is solder.
Oscar Wilde
KPN heeft gekozen voor teletekst en dit gaat ten koste van de Dolby.
Alleen HBO heeft Dolby want die hebben geen teletekst.
Je kan prima Dolby Digital en Teletekst allebei uitzenden. Het lijkt me eerlijk gezegd een beetje een vreemd verband....
Enige wat ik me, in het geval van ADSL, nog kan voorstellen is bandbreedte. Echter, Dolby Digital en Teletekst zijn juist op dat vlak absoluut niet vergelijkbaar.
Bovendien vind ik het eigenlijk gewoon schandalig dat KPN dit op glasvezel, wat ze "superieur" noemen, nog steeds weg laat.
Verwijderd
Dat noemen ze: "Glasvezel TV van KPN: haarscherp, alsof je er zelf bij benteymey schreef op zondag 20 januari 2013 @ 22:29:
Wat natuurlijk gewoon een stomme reden zou zijn van KPN.
Je kan prima Dolby Digital en Teletekst allebei uitzenden. Het lijkt me eerlijk gezegd een beetje een vreemd verband....
Enige wat ik me, in het geval van ADSL, nog kan voorstellen is bandbreedte. Echter, Dolby Digital en Teletekst zijn juist op dat vlak absoluut niet vergelijkbaar.
Bovendien vind ik het eigenlijk gewoon schandalig dat KPN dit op glasvezel, wat ze "superieur" noemen, nog steeds weg laat.
Glasvezel TV van KPN"
Het extra toevoegen van Dolby Digital levert gewoon een mndere beeldkwaliteit op bij 7 Mbit HD streams omdat de bitrate al te veel is terug gebracht vanaf de bron 13 Mbit. De bandbreedte van Dolby Digital en Teletekst ligt volgens mij bij elkaar in de buurt.
Verwijderd
echter hierna komt de lijn ook niet meer op! dat vind ik het vreemde.Puch-Maxi schreef op zondag 20 januari 2013 @ 21:11:
Ah, dit heb ik eens eerder gelezen! (hier op got ergens). Je moet ervoor zorgen dat je verkeer blijft hebben, zet dus een ping open oid. Zodra er geen verkeer meer is wordt de verbinding namelijk gereset oid.
Met mijn laptop stuur ik toch ook niet continu een ping? en die blijft wel link houden!
iig alvast bedankt voor de reacties tot dusver!
Dit topic is gesloten.
![]()