Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[KPN] Glasvezel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 101 Laatste
Acties:
  • 907.068 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11 12:32

Pogostokje

* twiet *

Norckon schreef op zondag 25 november 2012 @ 13:17:
Hier onder wat meer info over mijn configuratie. Wellicht kun je nog een (of meer) fout spotten?
Zijn er nog andere instellingen die invloed zouden kunnen hebben?
Ik zie dat je de NAT verkeerd om doet, je moet hem koppelen aan je pppoe interface, niet je bridge. Deze regel dus:
/ip firewall nat
add action=masquerade chain=srcnat disabled=no out-interface=bridge-local to-addresses=0.0.0.0

Maar dat heeft niks te maken met je probleem dat je geen verbinding krijgt. Ik zie zelf zo het probleem ook niet zo. De PPPoE initiation krijgt bij jou geen enkele reactie, dus het gaat al heel erg in het begin mis. VLAN gerelateerd mogelijk? Zit er nog een apparaat voor de router? Kun je eens een packet trace zetten op die interface om te kijken of/wat er heen en weer gaat over die poort?

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• Norckon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:17
Pogostokje schreef op maandag 26 november 2012 @ 09:57:
Ik zie dat je de NAT verkeerd om doet, je moet hem koppelen aan je pppoe interface, niet je bridge. Deze regel dus: ... Maar dat heeft niks te maken met je probleem dat je geen verbinding krijgt.
Ook dat had ik inmiddels gezien inderdaad :) Goed gespot. Zoals je aangeeft heeft dat helaas niets met het probleem te maken.
Ik zie zelf zo het probleem ook niet zo. De PPPoE initiation krijgt bij jou geen enkele reactie, dus het gaat al heel erg in het begin mis. VLAN gerelateerd mogelijk? Zit er nog een apparaat voor de router? Kun je eens een packet trace zetten op die interface om te kijken of/wat er heen en weer gaat over die poort?
De RB zit direct aan de glasvezel kast. Op de Experia staat dat internet inderdaad VLAN 6 gebruikt, dus ook dat is correct. Ik heb al een paar keer een trace gedaan en het enige wat over de lijn gaat is het PPPoE discover pakket, verder gebeurt er helemaal niets. Het lijkt wel of de andere kant de boel negeert. Mijn gevoel is dat dat alleen op basis van MAC kan gebeuren, maar volgens mij doe ik daar ook niets fout.

De switch instellingen kan het niet aan liggen? Ook daar kan nog eea ingesteld worden mbt VLAN. Vanavond nog even proberen en anders de boel maar resetten en overnieuw beginnen :)

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Norckon schreef op maandag 26 november 2012 @ 10:41:
Ik heb al een paar keer een trace gedaan en het enige wat over de lijn gaat is het PPPoE discover pakket, verder gebeurt er helemaal niets. Het lijkt wel of de andere kant de boel negeert. Mijn gevoel is dat dat alleen op basis van MAC kan gebeuren, maar volgens mij doe ik daar ook niets fout.
De switch instellingen kan het niet aan liggen? Ook daar kan nog eea ingesteld worden mbt VLAN. Vanavond nog even proberen en anders de boel maar resetten en overnieuw beginnen :)
Ik kan je verklappen (ssssht) dat ik per ongeluk een paar dagen met een verkeerd MAC adres op die ethernetpoort zat te werken. De verbinding kwam gewoon tot stand. Dus authenticatie lijkt niet te gebeuren op basis van MAC van de router, maar op basis van inloggegevens of misschien zelfs gewoon fysieke aansluiting.
De switch vlan instelling heb ik niks aan hoeven veranderen, maar je kunt hem op secure zetten om vlan te forceren.

Doet TV en telefonie het wel (je andere vlans)?

Verwijderd

Ook hier update ontvangen. Snelheid met zappen toegenomen. De motorola kastjes vallen ook niet meer uit. Lijkt erop alsof het lek boven is. En nu maar bidden dat het zo blijft. Kan niet zeggen af de beeldkwaliteit beter geworden is. Ik vond die al goed en zie niet veel verandering

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
Ook hier geprobeerd om mijn experiabox te vervangen voor mijn WRT320n met DD-WRT software.
Bij mij blijft de pppoe verbinding ook op disconnected staan.
Ik snap er geen *piep* van.

Ik heb de wan connectie type op pppoe gezet en dan username XX-XX-XX-XX-XX-XX@direct-adsl en password KPN

vlan's aan... uit... het maakt allemaal niet uit.
Hebben jullie ideeën?

• Kalkran
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-11 17:05
Hoorde dat er morgen nog een update uit komt voor de 1853 ivm haperende streams... Of ze die gefaseerd doen of in één keer is mij niet bekend.

Verwijderd

Kalkran schreef op maandag 26 november 2012 @ 19:38:
Hoorde dat er morgen nog een update uit komt voor de 1853 ivm haperende streams... Of ze die gefaseerd doen of in één keer is mij niet bekend.
Mooi dat daar aan wordt gewerkt want die streams zijn nu een drama.
Katseviool schreef op zondag 25 november 2012 @ 22:16:
Vannacht nieuwe firmware (1.0.3_8) ontvangen voor de 1853. Ik merkte het meteen aan de compactere gids en grotere kanaalnummers tijdens ingeven. Inhoudelijk gezien is de zap snelheid tussen kanalen aanzienlijk verhoogd en hebben wij het gevoel dat de beeldkwaliteit is verbeterd. Zijn er nog meer Tweakers dit ook ervaren?
Zojuist ff de versie gecheckt, hier ook die nieuwe. Echter voorts geen enkele verandering kunnen constateren.

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Hier is een (deel) van de configuratie van de bij mij draaiende MikroTik router.

http://pastebin.com/LnzXNFLa

Ik heb er comments in geplaatst waar nodig.

De config is niet een complete configuratie, maar als je vanaf een standaard config deze regels toevoegt dan heb je een werkende fiber internetverbinding op vlan6. Uiteraard moet je wel even hier en daar MAC adressen en IP adressen aanpassen naar eigen inzicht. :)

Edit: later ook nog deze regel toegevoegd, om de verbinding niet idle te laten vallen:

/tool netwatch
add host=x.x.x.x interval=15s

Als de verbinding te lang geen data vervoert verbreekt KPN de verbinding namelijk, en door elke 15 tellen een ping te doen los je dat probleem op. De config heeft een werkend IP adres van een intern systeem van KPN.

Twee opmerkingen:
- Zet de interne klok van je router gelijk voor je aan de gang gaat (dit lijkt iets uit te maken bij de PPPoE)
- Verbinding krijgen kan de 1e keer best 10-15 minuten duren. Je kunt het proces volgen in de logs.

[ Voor 23% gewijzigd door Pogostokje op 08-01-2013 22:07 ]

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
Fonta schreef op maandag 26 november 2012 @ 15:31:
Ook hier geprobeerd om mijn experiabox te vervangen voor mijn WRT320n met DD-WRT software.
Bij mij blijft de pppoe verbinding ook op disconnected staan.
Ik snap er geen *piep* van.

Ik heb de wan connectie type op pppoe gezet en dan username XX-XX-XX-XX-XX-XX@direct-adsl en password KPN

vlan's aan... uit... het maakt allemaal niet uit.
Hebben jullie ideeën?
Gisteren de laatste build van dd-wrt erop gezet (dd-wrt.v24-18946_NEWD-2_K2.6_mega.bin) omdat ik ergens vond op het forum van dd-wrt dat builds van voor 15000 een vlan/gui bug hadden.
Na het upgraden naar de 18946 build, krijg ik het echter nog steeds niet voorelkaar.
Wie helpt mij?
De vlan settings haal ik van de site van hermanvandrie ( http://www.hermanvandrie....asvezel&Itemid=15&lang=en )

Hoe doet KPN dat trouwens tegenwoordig op hun experiaboxen dat je in elke poort een willekeurige dienst kan afnemen?

[ Voor 5% gewijzigd door Fonta op 28-11-2012 12:54 ]

• Norckon
  • Laatst online: 20:17
Pogostokje schreef op maandag 26 november 2012 @ 21:26:
Hier is een (deel) van de configuratie van de bij mij draaiende MikroTik router.
Bedankt voor alle suggesties tot nu toe! Gisteren is het me eindelijk gelukt de boel aan de praat te krijgen. Na een reset van de router opnieuw ingericht met wederom geen resultaat. Hierop wat analyses gedaan met een bridge en het glas en de Experiabox aangesloten op poort 6 en 7.

Hierbij kwam ik tot de ontdekking dat de PPPoE verbinding op deze poort wél gewoon zijn werk deed, er was verbinding! Omdat de glasvezel kast toch maar 100Mbps blijkt te zijn, besloten deze op ether10 aan te sluiten. Verder geen verschillen en alles werkt nu perfect. Overigens bleek het MAC adres inderdaad niets uit te maken ;)

Nogmaals dank!

Verwijderd

Norckon schreef op woensdag 28 november 2012 @ 12:54:
[...]

Overigens bleek het MAC adres inderdaad niets uit te maken ;)

Nogmaals dank!
Go to page "MAC Address Clone", enable it and fill in the Mac address listed on the Thomson router
Important: If you do not do steps 2 and 5 right, you might risk that the KPN network will automatically disconnect your Internet connection after 3 months. However, IPTV and your Thomson router (phone) will still work as they have their own login credentials. Reconnecting your Thomson as the main router will not work. This is because the loginname used for setting up the internet connection is registered with the MAC address of the Thomson router when it was originally installed by the service engineer. When it is not used for 3 months straight, the network will cleanup the obsolete loginnames. I know so by experience, and trust me... the service desk or engineers don't understand you as they don't know their own products. It took me days before someone of 2nd or 3rd line support re-registered the mac address properly again on the ISP network.
http://www.hermanvandrie....asvezel&Itemid=15&lang=en

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 19:55
Gelukkig nog niets van gemerkt, sinds april online met mijn eigen router, geen "clone MAC address" van de experiabox gedaan. Inmiddels dik 6 maanden later dus en dat probleem niet gehad....

• Falcon Heavy
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:51
Ik ben ook bezig met de volgende opzet:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8340/8197594642_07fa1a4e79_z.jpg
Nu heb ik de gs105e en de gs108e binnen en heb ik alle VLAN's ingesteld.

Ik kan vanaf poort 2 (VLAN 4) van de 5 poorts switch niet de 8 poorts switch pingen.
Ik kan vanaf poort 3 (VLAN 1) van de 5 poorts switch wel de 8 poort switch pingen.

Blijkt dat ik de PVID, poort 7 van de 8 poorts switch en poort 1 van de 5 poorts switch, op VLAN 1 heb staan. Als ik deze op beide poorten de PVID verander naar VLAN 4 dan kan ik de switch wel bereiken. Alleen dan kan ik vanaf poort 3 4 en 5 van de 5 poorts switch weer niet de 8 poorts switch bereiken.

Nu klinkt het niet echt logisch, want wat ik me afvraag gaat de informatie van de IPTV box op poort 2 (VLAN 4 U) dan wel over de trunk heen via poort 1 naar de 8 poorts switch en uiteindelijk naar het glas (poort 1) van KPN?

[edit] wat ik me kan voorstellen dat deze info TAGGED blijft dus wel naar KPN gaat en daar weer untagged en verwerkt kan worden. Maar binnen mijn switch totaal niet meer verwerkt wordt?
PVID is ook een soort untagging op die poort?

Iemand een idee?

[ Voor 9% gewijzigd door Falcon Heavy op 28-11-2012 23:43 ]

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 19:55
Die GS105E is geen topper, heb er zelf in een vergelijkbare situatie ook problemen mee gehad waar het met een andere managed switch gewoon meteen werkte. Zie: troftnom in "[KPN] Glasvezel"
Het probleem kan hem dus gewoon in die specifieke switch zitten die niet op zijn taak berekend is...

• Hans_18T
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-11 21:36
Frank J. schreef op woensdag 28 november 2012 @ 23:38:
Ik ben ook bezig met de volgende opzet:

[afbeelding]
Nu heb ik de gs105e en de gs108e binnen en heb ik alle VLAN's ingesteld.

Ik kan vanaf poort 2 (VLAN 4) van de 5 poorts switch niet de 8 poorts switch pingen.
Ik kan vanaf poort 3 (VLAN 1) van de 5 poorts switch wel de 8 poort switch pingen.

Blijkt dat ik de PVID, poort 7 van de 8 poorts switch en poort 1 van de 5 poorts switch, op VLAN 1 heb staan. Als ik deze op beide poorten de PVID verander naar VLAN 4 dan kan ik de switch wel bereiken. Alleen dan kan ik vanaf poort 3 4 en 5 van de 5 poorts switch weer niet de 8 poorts switch bereiken.

Nu klinkt het niet echt logisch, want wat ik me afvraag gaat de informatie van de IPTV box op poort 2 (VLAN 4 U) dan wel over de trunk heen via poort 1 naar de 8 poorts switch en uiteindelijk naar het glas (poort 1) van KPN?

[edit] wat ik me kan voorstellen dat deze info TAGGED blijft dus wel naar KPN gaat en daar weer untagged en verwerkt kan worden. Maar binnen mijn switch totaal niet meer verwerkt wordt?
PVID is ook een soort untagging op die poort?

Iemand een idee?
Tricky, zie Wikipedia: Virtual LAN het gaat hierbij om de "default VLAN" De default VLAN is nodig om management tussen VLAN aware switches te behouden. In jouw voorbeeld, tussen twee switches waarbij de default VLAN1 is kan je niet via een VLAN4 de 8 poorts switch "pingen", immers de switch luistert naar VLAN1, verander je de default naar 4 op beide switches dan is het logisch dat je vanaf VLAN1 de 8 poorts niet kan bereiken.
Dit gedrag is volgens mij correct en is van toepassing op elke VLAN aware switch.
VLAN1 op poort 1 van de 8 poorts switch is inderdaad beschikbaar "voor KPN" (management verkeer) vanwege de default PVID en ik vermoed inderdaad dat deze untagged beschikbaar is.

[ Voor 3% gewijzigd door Hans_18T op 29-11-2012 22:39 . Reden: Uitleg beetje verwarrend ]

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Voor de MiroTik liefhebbers maar mogelijk ook voor bezitters van andere routers ... ik had het probleem dat op onregelmatige momenten de PPPoE sessie verbroken raakte. Soms na een paar uur, soms sneller.

Ik heb mij helemaal suf gedebugged en zelfs een hele dag een wireshark er aan gehangen. Gelukkig vond ik daarmee de oplossing.

Wat ik zag was dat de verbinding door KPN verbroken werd, door het sturen van een PADT (PPPoE Active Discovery Terminate) over het controlekanaal van PPPoE. De router reageert daar heel braaf op door de verbinding te verbreken. Aan de kant van KPN zit er ergens een timeout van een aantal minuten zodat je niet meteen weer de verbinding kunt opbouwen. Al die tijd heb je dus geen internet. Da's ... jammer. :/

Het viel mij ook op dat KPN vlak voor het verbreken over datzelfde controlekanaal allemaal LCP ping's verstuurde (LCP Echo Request heet dat officieel volgens mij). Dat zijn niet gewoon pings naar je IP adres, want dat gebeurt binnen de PPPoE tunnel, maar ook weer over het overkoepelende kanaal van de PPPoE tunnel. Het viel mij ook op dat dit alleen gebeurde als er een tijdje geen data door de PPPoE tunnel gegaan was. Al met al, dat was een goeie hint wat er aan de hand is.

Wat ik denk dat er gebeurd, is dat als de tunnel stil valt (omdat je niks op internet doet) dat KPN dat beschouwt als een technisch probleem en de lijn reset. Op zich heel attent, want als iets niet werkt dan is een simpele reset vaak de snelste oplossing. ;)

Een wireshark trace van de experiabox liet mij zien dat de box zich inderdaad net iets anders gedraagt. Om te beginnen is er regelmatig contact met een of ander management systeem (bleh) en er is periodiek wat ander netwerk verkeer wat de box zelf genereert.

Een andere trace van mijn vorige simpele routertje die het verbreken probleem ook niet had bracht mij op het idee van de oplossing voor de MikroTik. Deze andere router pingt namelijk de internet gateway van KPN periodiek. Handig, want daardoor valt de PPPoE tunnel dus nooit lang stil.

De MikroTik heeft een ingebouwde feature om periodiek dmv een ping te checken of systemen nog op zijn. Het is een monitoringsfunctie, maar het laat zich prima gebruiken om te zorgen dat er minimaal elke zoveel seconden iets door de PPPoE tunnel gaat.

Onder het Tools menu zit de functie Netwatch. Vul daar een IP adres in en zet de teller op 10 seconden. Ik kies de gateway van KPN waar ik direkt mee verbonden ben om zo min mogelijk verkeer op internet te genereren, maar elk extern IP adres zou in principe moeten werken. 8)

/tool netwatch
add host=x.x.x.x interval=10s

Dat wilde ik nog even delen voor iedereen met hetzelfde probleem na aansluiten van een eigen router. :)

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Een router pingen (op IP) is nooit verstandig. Deze kunnen ingesteld staan daarop niet (of soms) te reageren of dit met de laagste prioriteit te doen. Router is immers om verkeer te routeren, niet om zelf te antwoorden als taak.

Beter is het dan een host te pakken waarvan je zeker weet dat die reageert, liefst binnen netwerk van je provider zelf. Deze host moet ook ingesteld staan om te reageren en niet met limieten van bijvoorbeeld maximaal 10 per seconde (firewall regels bijvoorbeeld).

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Kalkran
Maar hij hoeft dus niet te reageren, als ik het verhaal van Pogostokje goed begrijp. Het gaat erom dat je verkeer over je verbinding stuurt.

Verwijderd

KPN glas vezel aangevraagt, Anyway nu dus vraag kan ik KPN modem in DMZ zetten ?
Off moet ik nieuwe modem aanschaffen daarvoor ?

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:56
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2012 @ 18:09:
KPN glas vezel aangevraagt, Anyway nu dus vraag kan ik KPN modem in DMZ zetten ?
Off moet ik nieuwe modem aanschaffen daarvoor ?
v8 expria box kan je in dmz zetten en zit ook open nat in meen ik

Verwijderd

jopoh schreef op woensdag 05 december 2012 @ 18:26:
[...]

v8 expria box kan je in dmz zetten en zit ook open nat in meen ik
Wat is de kans op experia v8 bij bestelling ?
En wat zijn de alternatiefen zo als eigen modem waarbij telefonie dan ook werkt natuurlijk ?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:19
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2012 @ 22:47:
[...]
Wat is de kans op experia v8 bij bestelling ?
En wat zijn de alternatiefen zo als eigen modem waarbij telefonie dan ook werkt natuurlijk ?
Die kans is vrij groot, zeg 99,9%. Alternatieven voor de telefoon zijn er eigenlijk niet, je zit min of meer vast aan de VGV7519 voor je voice.

My favorite programming language is solder.

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
voor glasvezel wordt momenteel alleen de V8 uitgerold. Mocht je eventueel al over een ZTE beschikken dan krijg je geen nieuwe modem. Wil je volledig advies van wat je krijgt zou ik even 0800-0404 bellen.

• jeroen11
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-11 15:09
Pogostokje schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 10:55:
Voor de MiroTik liefhebbers maar mogelijk ook voor bezitters van andere routers ... ik had het probleem dat op onregelmatige momenten de PPPoE sessie verbroken raakte. Soms na een paar uur, soms sneller.

Ik heb mij helemaal suf gedebugged en zelfs een hele dag een wireshark er aan gehangen. Gelukkig vond ik daarmee de oplossing.

Wat ik zag was dat de verbinding door KPN verbroken werd, door het sturen van een PADT (PPPoE Active Discovery Terminate) over het controlekanaal van PPPoE. De router reageert daar heel braaf op door de verbinding te verbreken.
Heel erg bedankt voor het uitzoeken!!!

Ik was eerder dit jaar overgestapt op een eigen router (Apple Time Capsule) en een HP managed switch om de VLANs te splitsen. Werkte perfect tot een week of 4 geleden, toen verloor ik om de haverklap de verbinding. Ik dacht dat het aan de Time Capsule lag - immers als ik de Experiabox weer aansluitte werkte het wel. Ik heb 'm zelfs omgeruild voor een nieuwe (deden ze niet moeilijk over in de Apple Store). Maar met die nieuwe bleeft het probleem, en dat omruilen was dus niet nodig blijkt nu uit jouw verhaal.

Iemand enig idee hoe je met een Time Capsule / Airport Extreme de PPPoE of andere instellingen kunt aanpassen zodat die ook weer bruikbaar is met KPN Glasvezel? Omdat ik veel gebruik maak van Airplay en bekijken van iTunes content op Apple TVs heb ik de beste ervaringen met Apple routers, en die staat nu dienst te doen als duur accesspoint.

• Kalkran
Je kan zowel de v8 als de ZTE in DMZ zetten.
Tevens kreeg ik bericht dat de troughput met de v8 in DMZ modus (die voorheen je verbinding tot ~15 Mbit/s kneep) binnenkort dmv een upgrade word verholpen. Ook word de ZTE voorzien van NAT loopback (eindelijk!)

[ Voor 5% gewijzigd door Kalkran op 07-12-2012 10:55 ]

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Kalkran schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 10:54:
Ook word de ZTE voorzien van NAT loopback (eindelijk!)
Kijk, dat is goed nieuws! Kan ik eindelijk m'n eigen websites/vhosts op normale manier benaderen.

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:30
Mensen hier ervaring met Airplay en de Experiabox V8, ik ervaar problemen namelijk,
Als ik de router een reboot geeft heb ik even het logo op mijn Ipad maar na een tijdje is die weer weg.
Heb van alles al geprobeerd, mijn SR7007 een vast IP gegeven, DNS van de router.
Ipad vast IP, niks helpt.

Iemand raadde me aan een andere router te kopen of een Airport en die zijn eigen netwerk op te laten zetten en dan zou het wel moeten werken

Verwijderd

Gaat mij om dat vaak klachten hoor over dat alles dicht getimmert zit bij kpn.
Zo lang maar in dmz kan zetten sluit ik mijn eigen router wel aan experia box aan.

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

jeroen11 schreef op donderdag 06 december 2012 @ 10:29:
Iemand enig idee hoe je met een Time Capsule / Airport Extreme de PPPoE of andere instellingen kunt aanpassen zodat die ook weer bruikbaar is met KPN Glasvezel?
Ik heb geen ervaring met die apple spullen. Maar misschien als tip: het hoeft natuurljk niet perse je router te zijn die de lijn openhoudt. Elk apparaat dat thuis op je netwerk zit kan deze taak vervullen. Misschien heb je een NAS of iets aangesloten?

• jeroen11
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-11 15:09
Pogostokje schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 18:31:
[...]

Ik heb geen ervaring met die apple spullen. Maar misschien als tip: het hoeft natuurljk niet perse je router te zijn die de lijn openhoudt. Elk apparaat dat thuis op je netwerk zit kan deze taak vervullen. Misschien heb je een NAS of iets aangesloten?
Dank voor je reactie. Maar in je post van 30 november geef je toch juist aan dat de verbinding _verbroken_ wordt door KPN met een niet-Experia router? Dat is wat ik sinds vorige maand ook ervaar. Op de Mikrotik laat je nu elke 10 seconden pingen begrijp ik, ik hoop dat zou iets ook met een Apple router zou kunnen.

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Wat ik bedoel te zeggen is dat "iets" moet pingen, dat kan de router zijn maar ook een ander apparaat als jouw router die mogelijkheid toevallig niet heeft.

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-11 14:47
Ik heb de laatste tijd problemen met interactieve tv (op twee kastjes):

Op een gegeven moment komt er linksboven 'verwijderen' in beeld te staan:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gLjRmrZ3M6ohCCSYiZtGWh2b/full.jpg

Als ik op de rode knop druk gebeurt er niets, en ik kan niets meer in de menu's doen. Ik kan nog wel zappen. De stekker eruit en er weer in helpt wel.

Nog 30% vrij aan ruimte in de cloud
.

Meer mensen hier last van?

...less is more

• Kalkran
Welk type ontvanger? Gebeurt dit tijdens opnemen? Bepaalde kanalen? Pas na uurtje kijken? :-)
Ik ken 'm zelf nog niet, en kom toch dagelijks met die dingen in aanraking.

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-11 14:47
Ben nu niet thuis, maar het gaat om een Motorola-kastje (klein). Type weet ik zo niet. Ik heb het op beide kastjes.
Het gebeurt niet alleen tijdens opnemen.
Alle kanalen (de melding blijft zelfs staan als ik het kastje uit zet (standby))
Meestal na een uurtje inderdaad.

[ Voor 5% gewijzigd door funk-e op 10-12-2012 14:32 ]

...less is more

• Kalkran
Wil je als je thuis bent eens de software opnieuw laden van de ontvangers?

Even ontvanger stroomloos maken, tijdens eerste balkje met starten op de standbyknop OP de ontvanger zelf drukken. Dan kom je in het menu, daar kan je dan de software verwijderen.
Toch lijkt het me stug, op twee ontvangers tegelijk. Aan de andere kant lijkt het toch op een software probleem, kan je ook na op het TV-'huisje' knopje te hebben gedrukt niet gewoon verder kijken?

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik merkte zojuist dat mijn V8 experiabox een update heeft gehad, heb nu versie 02.00.124. Dit was eerst iets met v2.

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:03
Ik woon sinds kort in een nieuwbouwcomplex in Breda. KPN Glasvezel, nieuwe 46-inch Samsung tv gekocht. Beter kan niet, dacht ik... Zondag Sport1 aangeschaft want ik wilde Man C tegen Man U kijken. Tot mijn grote schrik beschikt KPN NIET over een HD kanaal, hoe dan!? Zit ik hier met een splinternieuwe HD-tv van 1000 euro en glasvezel met Sport1 naar allemaal pixels te kijken, echt om te janken! Op mn vorige adres had je met Ziggo gewoon een HD kanaal...

[ Voor 10% gewijzigd door DBreda op 11-12-2012 12:26 ]

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-11 21:35
Ik zit nu ook te twijfelen welke configuratie ik nu wel gaan neerzetten i.p.v. de standaard KPN experiabox.

Zat eerst naar de SG200 te kijken met een simpele RV180W van cisco, voor wireless en VPN.

Maar nu ik Pogostokje elke keer vol lof haast zie schrijven over die MikroTik en alle mogelijkheden van deze, lijkt me dit een extreem mooi apparaat.

Of ben je ondertussen al terug gekomen op je positieve ervaring van deze Pogo?

@Norckon, jij hebt deze ook werkend met de experiabox erachter voor de telefonie wat ik uit de config kan opmaken (vlan 7 toewijzingen)?

- The Neo and Only -

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

NeoFoX schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 13:23:
Maar nu ik Pogostokje elke keer vol lof haast zie schrijven over die MikroTik en alle mogelijkheden van deze, lijkt me dit een extreem mooi apparaat.
Of ben je ondertussen al terug gekomen op je positieve ervaring van deze Pogo?
Nee, zeker nog niet op terug gekomen. Het is een geweldig apparaat! _/-\o_

Het is alleen niet een apparaat voor iedereen. Netwerkkennis is echt vereist en dan bedoel ik niet het kunnen aansluiten van de kabels. :)

Ik ben hier heel eerlijk in want het is toch een uitgave zo'n ding. Ik zou het vervelend vinden als iemand denkt een huis-tuin-keuken apparaat te kopen en verwacht met kennis van wat een IP adres in grote lijnen is de configuratie instellingen wel te kunnen maken.

Maar als je hem eenmaal hebt kun je hem voor alle diensten gebruiken, telefonie wel met de experiabox er nog achter ivm de SIP gegevens.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:47
De Microtik lijkt me echt een zeer interessante oplossing _O_. Het is dat ik de Fritz!box 7390 op dit moment ook zo'n mooi apparaat vind, maar die heeft voor mij als netwerkenthousiasteling toch zo z'n beperkingen.

Als de Microtik nou ook verkrijgbaar zou zijn in een configuratie met nog wat meer netwerkpoorten, dan zou hij wel interessant worden om in de meterkast de routing functie van de FB7390 en losse 8-poorts smart switch te vervangen......

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

eymey schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 23:40:
Het is dat ik de Fritz!box 7390 op dit moment ook zo'n mooi apparaat vind, maar die heeft voor mij als netwerkenthousiasteling toch zo z'n beperkingen.
Fritz is dan ook voor de consumenten markt. Je kunt het ze niet kwalijk nemen. :)
Als de Microtik nou ook verkrijgbaar zou zijn in een configuratie met nog wat meer netwerkpoorten
Mja, het zijn routers en geen switches natuurlijk... maar ik snap je punt. De oplossing is simpel: je koopt er gewoon nog eentje. >:)
Dan volstaat de zonder-wifi variant waarschijnlijk, dat scheelt weer een paar tientjes. Wil je het heftiger met hoge doorvoer voor je NAS dan koop je een ding als deze die je eventueel met de ingebouwde trunking/bonding via 2 Gbit kabels aansluit voor nog hogere doorvoer. Maar dan ben je eigenlijk al het thuis-budget voorbij ... (hoewel je voor een soortgelijke oplossing van bijvoorbeeld cisco waarschijnlijk het 10-voudige kwijt zou zijn)

• eymey
hehe tsja... maar dan schiet ik weer mijn principe voorbij om zo veel mogelijk met zo weinig mogelijk apparaten te doen :). Voor m'n switch capaciteit probleem zijn er 2 potentiele oplossingen:

* Huidige Fritz!box houden voor alles (routing, dect, wifi) en huidige switch vervangen door 'grotere'
* Een grotere microtik of andere goede router met liefst ook tegelijk veel switch poorten en dan de Fritz!box alleen nog voor dect en wifi (of terug naar een siemens IP dect basisstation voor alleen maar telefonie).

Maar goed, ik snap idd je punt dat routers meestal niet zijn gemaakt om ook een grote switch ingebouwd te hebben :).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:13
DBreda schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 12:24:
Ik woon sinds kort in een nieuwbouwcomplex in Breda. KPN Glasvezel, nieuwe 46-inch Samsung tv gekocht. Beter kan niet, dacht ik... Zondag Sport1 aangeschaft want ik wilde Man C tegen Man U kijken. Tot mijn grote schrik beschikt KPN NIET over een HD kanaal, hoe dan!? Zit ik hier met een splinternieuwe HD-tv van 1000 euro en glasvezel met Sport1 naar allemaal pixels te kijken, echt om te janken! Op mn vorige adres had je met Ziggo gewoon een HD kanaal...
Ik heb KPN glasvezel sowieso eruitgegooid omdat de televisiekwaliteit om te janken is vergeleken met Ziggo. Wat een vervelend slecht product was dat. Misschien niet voor de gemiddelde mens, maar wel voor iemand die het beste van het beste wil (en kan zien).

• NLoldebroek
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-11 14:32
Sinds een paar maandjes, heb ik KPN glasvezel en wel het abbo van 100/100.

Het internet, voor zover top!

Televisie-HD, erg slecht!
Schoonouders hebben UPC-HD zenders, genot om naar te kijken.

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:26

m0nk

16-09-2003 15.15

kaat17 schreef op woensdag 12 december 2012 @ 09:56:
Sinds een paar maandjes, heb ik KPN glasvezel en wel het abbo van 100/100.

Het internet, voor zover top!

Televisie-HD, erg slecht!
Schoonouders hebben UPC-HD zenders, genot om naar te kijken.
Nog steeds de grote rede waarom ik niet overstap. Blijf nog wel even lekker naar Ziggo HD kijken. Al zou ik wel dat 100/100 lijntje willen hebben thuis.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

• NLoldebroek
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-11 14:32
m0nk schreef op woensdag 12 december 2012 @ 09:57:
[...]

Nog steeds de grote rede waarom ik niet overstap. Blijf nog wel even lekker naar Ziggo HD kijken. Al zou ik wel dat 100/100 lijntje willen hebben thuis.
Het is voor mij de keuze.
UPC - HD top, internet minder snel
KPN - HD minder, internet sneller
Het ligt natuurlijk ook aan de abonnementen.

Ik heb de keus voor KPN gemaakt.
Televisie kijkt me vrouw meer en die ziet het verschil niet eens.
Ik zit meer voor de pc en kijk maar af en toe tv.

Mochten we HD-TV belangrijker vinden dan de snelheid van internet, dan was ik voor upc gaan :)

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:15

DarkSide

theres no place like ::1

het is inderdaad wat je belangrijk vind. Kijk zelf heel weinig tv. Maar geniet wel van mijn 100/100 lijntje.
Kan opverschillende plekken gewoon full HD films vanaf mijn HTPC thuis vlekkeloos streamen naar mijn laptop.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Vooral bij snelle beelden zie je duidelijk kwaliteits verschil, trillende ondertitels en blokjes langs grote contrast verschillen. Jammer, maar voor mij weegt internet zwaarder dan tv en het internet gedeelte is gewoon meer dan uitstekend. Ik neem bijvoorbeeld niet eens meer de moeite om opgenomen filmpjes met fraps te her-encoderen om het bestand kleiner te maken voor youtube, maar upload gewoon het ruwe bestand (soms 20gb) in een half uurtje naar youtube zonder problemen... en dat terwijl ik gewoon op ultra lage ping kan verder spelen :D

TV kwaliteit vind ik wel een gemiste kans van KPN, dit hadden ze al lang moeten fixen. Hoe moeilijk kan het nou zijn. Er zijn genoeg mensen die deze fora lezen en daardoor besluiten om toch voor een concurrent te gaan.

• eymey
Sterker nog, voor HD levert KPN al betere streams dan ze aan hun eigen klanten voorschotelt. Voor WMP+ wholesale bieden ze namelijk ook HD+ streams waarbij het beeld echt prima is.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

eymey schreef op woensdag 12 december 2012 @ 14:11:
Sterker nog, voor HD levert KPN al betere streams dan ze aan hun eigen klanten voorschotelt. Voor WMP+ wholesale bieden ze namelijk ook HD+ streams waarbij het beeld echt prima is.
Hoe vreemd is het dat ze dit wel bij WMP+ aanbieden, maar voor eigen klanten niet. :X
De KPN glasvezel klantenservice zegt hier niets van te weten en zegt dat er ook niets op de planning staat.

[ Voor 12% gewijzigd door Dj-sannieboy op 12-12-2012 15:49 ]

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Dj-sannieboy schreef op woensdag 12 december 2012 @ 14:26:
Hoe vreemd is het dat ze dit wel bij WMP+ aanbieden, maar voor eigen klanten niet. :X
De KPN glasvezel klantenservice zegt hier niets van te weten en zegt dat er ook niets op de planning staat.
Ik hecht niet zo veel waarde aan een opmerking over een planning van een klantenservice medewerker. Vooral niet als diezelfde medewerker niet weet dat via hun eigen wholesale wel HD+ aangeboden wordt. :z
Dan ben je als medewerker kennelijk niet zo op de hoogte van de eigen produkten en dan is de kans ook niet zo groot dat je als de beste weet wat er wel of niet op de planning staat. ;)

Ik blijf daarom hopen op een betere kwaliteit HD streams... Ik begrijp ook niet waarom ze het niet gewoon doen? Klagen er te weinig mensen of is er een dure technische uitdaging?

• eymey
Mja, dat vind ik wel weer ver gaan......

Wholesale en retail (waar de klantenservice over gaat) zijn twee heel verschillende afdelingen. Ik vind het dan ook niet de klantenservice aan te rekenen dat zij alleen wat weten van het retail product van KPN zelf.....

• Kalkran
Ik weet dat ik het waarschijnlijk niet mag zeggen, maar ik weet dat ze met 13 Mbit/s streams aan het testen zijn.
http://imageshack.us/photo/my-images/404/capturelsx.png/

En ja dit is via een KPN lijntje / abonnement.

[ Voor 12% gewijzigd door Kalkran op 12-12-2012 23:06 ]

• eymey
Dat zouden de HD+ streams zijn.

Zoals ik al zei, KPN geeft deze al door via het WMP+ kanaal (voor de Glashart Media offerings). Die streams zijn gewoon fatsoenlijk.

Behalve dat ook daar nog steeds alle audio behalve stereo uit gesloopt wordt......

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Interessant! Is die 13Mbit stream (al) een publieke test of is het voor 'speciale klanten'? ;)
Enig idee wat de plannen zijn verder?

• eymey
Ik heb geen idee wat de plannen zijn voor KPN Retail en WMP (Tweak Groen, XS4ALL)

Maar voor WMP+ (Lijbrandt, Vodafone, Concepts, KickXL, etc.) oftewel alle providers die via KPN het pakket van Glashart Media bieden, zijn het (inmiddels) al minstens een jaar de HD+ streams.

(plus dat je daar natuurlijk ook nog de CATV Vezel hebt met analoog, fm en basispakket ook in dvb-c, waarvan Ned. 1, 2, 3 en TV Oost in HD).

[ Voor 20% gewijzigd door eymey op 12-12-2012 23:48 ]

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Ik meende te begrijpen van Kalkran dat het juist dat om rechtstreeks KPN (retail) gaat ("via een KPN lijntje / abonnement"). Begreep ik dat verkeerd en bedoelde hij toch de wholesale?

[ Voor 9% gewijzigd door Pogostokje op 13-12-2012 09:07 ]

• eymey
Oh ik zal ook niet beweren dat KPN er niet mee aan het testen is. Lijkt me alleen maar logisch dat ze de HD+ streams uiteindelijk ook aan eigen klanten gaan leveren ( je maakt mij niet wijs dat de Motorola's dat niet aan zouden kunnen ).

Maar de streams an sich zijn dus niet "nieuw" maar zijn al heel lang beschikbaar. Het verbaast me dus juist dat KPN daar nu pas eindelijk wat mee lijkt te gaan doen.

Verwijderd

Pogostokje schreef op woensdag 12 december 2012 @ 23:34:
Interessant! Is die 13Mbit stream (al) een publieke test of is het voor 'speciale klanten'? ;)
Enig idee wat de plannen zijn verder?
Vermoedelijk mag hij dat al helemaal niet zeggen

Verwijderd

eymey schreef op donderdag 13 december 2012 @ 09:14:
Oh ik zal ook niet beweren dat KPN er niet mee aan het testen is. Lijkt me alleen maar logisch dat ze de HD+ streams uiteindelijk ook aan eigen klanten gaan leveren ( je maakt mij niet wijs dat de Motorola's dat niet aan zouden kunnen ).

Maar de streams an sich zijn dus niet "nieuw" maar zijn al heel lang beschikbaar. Het verbaast me dus juist dat KPN daar nu pas eindelijk wat mee lijkt te gaan doen.
Voor de 1963 zou dat volgens mij geen probleem moeten zijn, maar voor de 1960? deze is nu al zo langzaam bij de huidige HD zenders als je dat vergelijkt met de SD.

Onderhand weet KPN nu al ruim 2 jaar dat de HD+ streams er komen, waarvan deze vanaf 1 dec 2011 ook werkelijk aktief zijn. In dit topic is begin dit jaar al gemeld dat ze getest worden. Later een melding dat ze voor het eind van het derder kwartaal beschikbaar zouden zijn. Maar tot nu toe niks te zien met Wireshark.

Maar als een hogere bitrate bij "koper" mogelijk was zou het dat al lang geregeld zijn.

@eymey hoe lang was vorig jaar de test termijn van GHM ook alweer??? iets van 14 ..... een goede voorbereiding is het halve werk

Verwijderd

eymey schreef op woensdag 12 december 2012 @ 23:47:
(plus dat je daar natuurlijk ook nog de CATV Vezel hebt met analoog, fm en basispakket ook in dvb-c, waarvan Ned. 1, 2, 3 en TV Oost in HD).
TV Oost in HD daar maakt Reggefiber nog steeds vrolijk reclame voor terwijl dat voor de meeste mensen die glasvezel helemaal niet mogelijk is om de deze HD zender te ontvangen.

Reactie van van Reggefiber van eind oktober:

Ik heb informatie gekregen van mijn collega binnen Reggefiber. HD signaal word niet geleverd op TV Oost door KPN. Bij Concepts-ict. en Lijbrandt is het wel mogelijk dat U, HD signaal kan krijgen op RTV Oost. Dit heeft te maken met de actieve apparatuur in onze centrale.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

........

Ondertussen is Concepts-ict. en Lijbrandt al lang overgenomen door KPN en gaan deze volgend jaar verder onder de naam Telfort de "budget" provider van KPN. Kwa techniek komen o.a Concepts-ict. en Lijbrandt meer overeen met XS4ALL dan Telfort.

• eymey
@Spaceone: De reactie van Reggefiber is ook een beetje klok en klepel verhaal en ook niet 100% compleet:

Mijn verwijzing naar TV Oost HD was om aan te geven dat er ook op het dvb-c signaal (via de CATV vezel) HD zenders zijn. En op dvb-c heb je OOK in KPN-gebied dus gewoon TV Oost in HD (mits je in een regio woont waar TV Oost doorgegeven wordt).

Het verhaal van die Reggefiber medewerker is in zoverre juist dat dit voor IPTV geldt. Daar is het afhankelijk of je nog op WGDO zit of al op KPN WMP+. Heb je Lijbrandt of Concepts via WMP+ ? Dan geen TV Oost HD op IPTV. Maar via beide wholesale netwerken krijg je, mits relevant, TV Oost gewoon in HD op dvb-c!

Overigens: wat betreft het over genomen zijn van Lijbrandt en Concepts door KPN en de aangekondigde re-branding naar Telfort:

Ik wacht het rustig af :). Mede omdat glas->glas overstap nog steeds een drama proces is met downtimes van 3 weken blijf ik gewoon zitten waar ik zit (bij Lijbrandt) en ga ik pas stappen ondernemen als de re-branding naar Telfort slecht uitpakt (lees: als bv. CATV zou verdwijnen).

Inmiddels kan Solcon ook leveren op mijn WMP+ adres, dus..... O-)

[ Voor 31% gewijzigd door eymey op 13-12-2012 11:47 ]

Verwijderd

eymey schreef op donderdag 13 december 2012 @ 11:37:

Overigens: wat betreft het over genomen zijn van Lijbrandt en Concepts door KPN en de aangekondigde re-branding naar Telfort:

Ik wacht het rustig af :). Mede omdat glas->glas overstap nog steeds een drama proces is met downtimes van 3 weken blijf ik gewoon zitten waar ik zit (bij Lijbrandt) en ga ik pas stappen ondernemen als de re-branding naar Telfort slecht uitpakt (lees: als bv. CATV zou verdwijnen).

Inmiddels kan Solcon ook leveren op mijn WMP+ adres, dus..... O-)
KPN kan het RTV Oost HD probleem wel gewoon oplossen door deze zender door te geven. Maar schijnbaar ontbreekt het bij KPN aan iets .................

Ik wacht een eventuele overstap ook nog rustig af, want ik heb na problemen bij het Hetnet en KPN niet zo zin om bij een nog een KPN provider.

Trouwens met uizondering van WMP+ naar WMP+ zou overstappen nu wel mogelijk zijn. Alleen als je kijkt naar storingen in WMP+ gebieden zal Solcon ook voor een groot deel afhankelijk zijn van KPN helaas.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2012 13:38 ]

• Kalkran
Zijn twee test-zenders in HD+, niet te ontvangen voor normale klanten, jullie dus. Ik heb geen idee wat de plannen hiervoor zijn, ik kijk zelf ook eigenlijk geen TV. Was meer uit nieuwsgierigheid of er al wat leuks te zien was.
Verder weet ik er niks van en zeg ik er ook niks meer over.

• eymey
Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2012 @ 13:34:
[...]

KPN kan het RTV Oost HD probleem wel gewoon oplossen door deze zender door te geven. Maar schijnbaar ontbreekt het bij KPN aan iets .................

Ik wacht een eventuele overstap ook nog rustig af, want ik heb na problemen bij het Hetnet en KPN niet zo zin om bij een nog een KPN provider.

Trouwens met uizondering van WMP+ naar WMP+ zou overstappen nu wel mogelijk zijn. Alleen als je kijkt naar storingen in WMP+ gebieden zal Solcon ook voor een groot deel afhankelijk zijn van KPN helaas.
Wat bedoel je met storingen in WMP+ gebieden?

De enige 'storingen' de laatste tijd spelen bij XMS en Lijbrandt, die geen eigen ISP netwerk hebben en waar de internetdienst nu door KPN ITNS verzorgd wordt. Daar zijn wat IP migraties geweest met de nodige storingen tot gevolg.

Solcon is zelf gewoon ISP en maakt voor wat betreft het WMP+ verhaal dus alleen maar gebruik van de televisiediensten van KPN ITNS (Glashart Media).

• Speed®
  • Laatst online: 28-11 10:49
Mijn tweede ontvanger doet raar. Na verloop van tijd heb ik geen beeld. Als ik de menu-toets indruk krijg ik wel het menu te zien maar geen beeld.

Alles is aangesloten via een netwerk. Maar heb nu de tweede ontvanger rechtstreeks in de experia-box gehangen en nog steeds hetzelfde euvel. Eerst wel gewoon beeld maar na een tijdje niet meer.

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

Heb de nieuwe experia-box (waarbij je TV in elke poort werkt) en de Motorola 1853. De tweede ontvanger heb ik al laten omruilen maar dat heeft dus ook niet geholpen. Beneden werkt alles wel.

[edit]
Het netwerk wat ik heb is Cat6 en de switch is een Netgear GS724T. Bandbreedte is dus geen issue (zou je zeggen)

[ Voor 9% gewijzigd door Speed® op 16-12-2012 13:27 ]

• BrainOverfloW
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-12-2019
Bij ons is gister ochtend de glasvezel aansluiting in de meterkast aangelegd. Echter was het NT kastje van KPN toen nog niet binnen, die is 's middags pas met de post gekomen. Nu wil ik kijken of ik die zelf aan kan sluiten.

Dit type kastje moet er op komen:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/91544325/ntkastje.jpg

Ik heb de eerste beschermkap er afgehaald maar er zit nog een tweede plaat tussen die volgens mij ook weg moet maar ik kom er niet achter waar die nu precies vast zit.
Zo ziet het er nu uit.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/91544325/glasvezelkastje.jpg

Weet iemand hoe ik die er af krijg en kan ik daarna het kastje er gewoon opschuiven? Of zie ik dan nog iets belangrijks over het hoofd en kan ik beter wachten tot de monteur volgend jaar komt?

I'm Like Time, I'm Unstopable

• telefoontoestel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06-2024

telefoontoestel

Maak me gelukkig....Bel!!

Wacht beter maar op de monteur. De ftu waar je naar kijkt wordt de ntu opgeschoven. Niets weghalen dus. Geen dingen doen waar je geen verstand van hebt ;-)

telefoontoestel

• bobsquad
  • Niet online
Speed® schreef op zondag 16 december 2012 @ 08:28:
Mijn tweede ontvanger doet raar. Na verloop van tijd heb ik geen beeld. Als ik de menu-toets indruk krijg ik wel het menu te zien maar geen beeld.

Alles is aangesloten via een netwerk. Maar heb nu de tweede ontvanger rechtstreeks in de experia-box gehangen en nog steeds hetzelfde euvel. Eerst wel gewoon beeld maar na een tijdje niet meer.

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

Heb de nieuwe experia-box (waarbij je TV in elke poort werkt) en de Motorola 1853. De tweede ontvanger heb ik al laten omruilen maar dat heeft dus ook niet geholpen. Beneden werkt alles wel.

[edit]
Het netwerk wat ik heb is Cat6 en de switch is een Netgear GS724T. Bandbreedte is dus geen issue (zou je zeggen)
Software fout waarschijnlijk, even op de volgende manier een reset uitvoeren.

Tv ontvanger 30 seconde spanningsloos maken.
na 30 seconde weer in het stopcontact dan begint de tv ontvanger opnieuw op te starten en op het moment dat het eerste balkje geel wordt druk je kort boven op de knop van de TV ontvanger. Hier kom je in een menu dan druk je nog 2x kort op de knop aan de bovenkant. Als het goed is is dan software verwijderen geselecteerd. Als dit zo is dan de knop op de bovenkant 3 tot 5 seconde inhouden tot dat de tv ontvanger opnieuw gaat opstarten. Hierna zal de tv ontvanger de nieuwste software inladen.

• BrainOverfloW
telefoontoestel schreef op maandag 17 december 2012 @ 00:20:
Wacht beter maar op de monteur. De ftu waar je naar kijkt wordt de ntu opgeschoven. Niets weghalen dus. Geen dingen doen waar je geen verstand van hebt ;-)
Daarom vraag ik het maar eerst even inderdaad. Voor het zelfde geld was het iets makkelijks om zelf te doen, dus vragen kan altijd even. Dan zal ik mijn geduld nog maar even moeten bedwingen.

• bobsquad
  • Niet online
Je zou het wel zelf kunnen doen want het enige wat de monteur doet is de NTU op de FTU schuiven. Alleen als je wat beschadigd ben je wel zelf verantwoordelijk voor de schade. (Heb zelf ook de installatie gedaan). Monteur heeft alleen een bak koffie gehad en gemeld dat de installatie gereed was.

• BrainOverfloW
bobsquad schreef op maandag 17 december 2012 @ 00:29:
Je zou het wel zelf kunnen doen want het enige wat de monteur doet is de NTU op de FTU schuiven. Alleen als je wat beschadigd ben je wel zelf verantwoordelijk voor de schade. (Heb zelf ook de installatie gedaan). Monteur heeft alleen een bak koffie gehad en gemeld dat de installatie gereed was.
Maar klopt het dan dat ik alleen die plaat er af hoef te halen en dan de dat NT kastje er op kan schuiven? En waar zit dat plaatje nog vast, want dat kan ik maar niet vinden.

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:18
Zoals je onderste foto er uit ziet, zo moet het zijn, daar kan de NT van KPN over heen geschoven worden en vastgeklikt. Er hoeft zeker geen plaatje meer af. Die NT van KPN heeft precies dezelfde vorm als de lege blindkap die je er nu af hebt gehaald.
Maar wat Bobsquad zegt klopt wel degelijk: Als je niet helemaal goed te werk gaat zou je de connector kunnen beschadigen die op de vezel gelast zit (die blauwe). En dan ben je de pineut want dan moet de aannemer van Reggefiber komen om de hele connector opnieuw op de vezel te lassen. En dat kost een paar centen...

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• ed73
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-11 14:47
Het beschermdopje over de pigtail zit er nog op als ik zo naar het plaatje kijk; betekent dus dat ze ook nog niet hebben getest of eea wel werkt (ik mijn geval was deze er dus wel af, dus kon ik zelf de NT er opzetten). Je krijgt de NT er dus in de huidige situatie nog niet op.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Op zowel de NTU als op de grondplaat SC-connector zitten beschermdopjes. Die moet je natuurlijk wel eerst weghalen, anders gaat 't niet lukken.. ;)

De (schuivende) beschermkap over de SC-connector op de grondplaat moet wel naar boven geschoven zijn, dan kun je de NTU er op laten 'sliden' (beschaafd doen, niet met geweld) en dan tegen de grondplaat aan laten rusten en vervolgens naar beneden schuiven totdat e.e.a. vastklikt.
De verende ophanging van de SC-connector zorgt voor een strakke aansluiting tegen de NTU aan.

Maar, zoals al eerder hier geroepen. Als je niet weet wat je doet, NIET DOEN.

Mooie Plaatjes   

• Kalkran
Je hebt de beschermkap in tweeën gebroken... Als het goed is heb je nu echt een holle kap eraf.

Je moet even boven het drukknopje ingedrukt houden, dan kan je de achterste plaat zo eraf schuiven. Dan even controleren of er geen beschermdopjes op de glasvezel zitten, zo ja, haal deze eraf.

Daarna kan je de NT er zo op schuiven. En wees idd voorzichtig. Kosten van herstellen van kapotte pigtails / etc. zijn niet mals en komen voor jouw rekening.

• bobsquad
  • Niet online
Zet echt niet teveel kracht dat plastic en/of de aansluiting is zo kapot en ja haal de beschermkapjes er af helemaal niet aan gedacht dat deze er ook nog opzaten. Trouwens ik weet niet wat de ingangsdatum is van het glasvezel en wanneer eventueel de monteur komt. Als er maar 1 weekje tussenzit dan zou ik echt wel wachten als je dit nog nooit eerder hebt gedaan of gezien.

• Barre73
Kortom: Gewoon niet doen dus...

• Sajuuk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-11 09:27
Ik ben van plan een alles in 1 pakket van kpn te nemen maar ik hoor nogal negatieve verhalen over de experiabox (ze vermelden op de site niet eens welk model ze leveren).

Is het mogelijk om tussen het modem en de experiabox een switch te plaatsen en het internet dan via een router naar de pc's te sturen en TV/telefoon via de experiabox?

• eymey
Ik zou zeggen: Lees het topic of doe een search op GoT.

Dit is hier, en in alle andere topics over providers die Wholesale MultiPlay van KPN doen (bv. de Tweak Glasvezel) al zo vaak besproken.....

[ Voor 73% gewijzigd door eymey op 18-12-2012 11:58 ]

• Speed®
bobsquad schreef op maandag 17 december 2012 @ 00:25:
[...]

Software fout waarschijnlijk, even op de volgende manier een reset uitvoeren.

Tv ontvanger 30 seconde spanningsloos maken.
na 30 seconde weer in het stopcontact dan begint de tv ontvanger opnieuw op te starten en op het moment dat het eerste balkje geel wordt druk je kort boven op de knop van de TV ontvanger. Hier kom je in een menu dan druk je nog 2x kort op de knop aan de bovenkant. Als het goed is is dan software verwijderen geselecteerd. Als dit zo is dan de knop op de bovenkant 3 tot 5 seconde inhouden tot dat de tv ontvanger opnieuw gaat opstarten. Hierna zal de tv ontvanger de nieuwste software inladen.
Helaas nog steeds hetzelfde probleem.

Gisterochtend na +/- 5 minuten geen TV beeld/geluid meer. Wel het menu zichtbaar. Decoder helemaal uit gedaan en toen de hele dag TV gehad. Deze morgen de TV weer aan gezet en na +/- 1 uur geen beeld meer. Weer helemaal uit en toen wel weer beeld. Na +/- 90 minuten weer geen beeld.

Beneden heb ik het probleem niet. Beneden gaat het TV signaal nota bene via mn switch. Boven gaat hij rechtstreeks mn Experiabox in, zij het via mn patchpanel. Kabels lopen van zolder naar trap kast. Gaan dan naar mn patch panel en dan normaal gesproken mn switch in. Behalve dus mn TV (utp-kabel) die gaat naar mn Experia box. Ik had dit probleem ook toen hij via mn switch liep dus vandaar nu getest met rechtstreekse verbinding naar mn ExperiaBox.

Heb boven ook een mediaspeler staan en heb via alle 4 de UTP aansluitingen probleemloos HD films naar de woonkamer kunnen streamen. Het is dus uitgesloten (denk ik) dat het aan de kabels/aansluitingen ligt. De HD films hebben een veel hogere bitrate dan de bitrate die KPN gebruikt voor het streamen van HD content.

Ik geef meteen toen dat ik niet veel afweet van netwerken maar holy neuk nog aan toen. Hoe is het toch mogelijk om HD films met zeer hoge kwaliteit probleemloos te streamen maar het streeeeempie van KPN levert problemen op? Wel beeld en na een tijdje geen beeld. De decoder is ook al omgeruild............ik word er echt moedeloos van.

Alle kabels + stekkers zijn Cat6, Switch is Netgear GS724T (1gigabit)

`t Vrouwtje is al helemaal not amused want ik heb +/- 500 euro aan dat netwerk stuk gegooid en juist haar dingetje TV kijken op zolder is een probleem lol

• Kalkran
Toevallig een Philips / Sony TV?
Probeer eens of je via SCART wel beeld houdt.
Werken de menu's nog wel? Of is beeld echt helemaal weg..?

• Speed®
Boven staat idd een Sony TV. De menu`s werken nog wel. Als ik van zender wissel zie ik wel de infobalk maar geen TV beeld.

Hmm scart....dat houdt in SD beeld en ik wil natuurlijk HD beeld.

• bobsquad
  • Niet online
Als je het kastje beneden neerzet doet hij het wel? en idd even proberen met scart om te kijken of die het dan wel doet? Mocht het met scart wel doen zou ik even gaan spelen met instellingen van HDMI

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Als ik glasvezel zou aanvragen nu, zou dit nog geleverd worden voor jaarwisseling? Wat is jullie ervaring? Snelle levering als ik zelf de bekabeling thuis in orde maak (kastje voor glasvezel ligt er al, enkel het pakket moet gedaan worden).

Hoe gaat televisie. via ethernet of via wireless (digitene achtig) signaal?

• bobsquad
  • Niet online
Het zou wel kunnen en televisie via UTP maar gewoon even bellen wat er mogelijk is naar 0800-0402

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
init6 schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 15:51:
Als ik glasvezel zou aanvragen nu, zou dit nog geleverd worden voor jaarwisseling? Wat is jullie ervaring? Snelle levering als ik zelf de bekabeling thuis in orde maak (kastje voor glasvezel ligt er al, enkel het pakket moet gedaan worden).
Zou er zeker niet op rekenen met kerst/oud-en-nieuw voor de deur. Lage bezetting en je mist een paar werkdagen. Maar je kan het altijd proberen natuurlijk.

• Barre73
Zeer weinig kans. Bedenk ook dat er dan door een monteur van de Reggefiber aannemer een patching in de wijkcentrale gezet moet worden. En daar staat max 5 werkdagen voor. Tel daarbij op dat KPN ook nog wel vaak 1 tot 2 weken nodig heeft om de diensten klaar te maken en jou het pakket met alle zooi te sturen...

P.S. kastje voor glasvezel is alleen een lege afwerking. Dara moet nog een kastje op en dat zit in het pakket van KPn en dat mag je NIET zelf er op klikken. Dat staat een paar pagina's terug (of was het nou in een ander topic?) nog uitgebreid. Als je het toch zelf probeert en je beschadigt de connector van de glasvezel draai je zelf op voor de aannemerkosten om dat opnieuw te lassen.

• Kalkran
Speed, dat is een HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection) error, die zouden ze onlangs gefixed moeten hebben met een update.
Helaas dus niet, enige oplossingen die ik kan bedenken zijn:
- Andere TV kopen
- Firmware update TV
- Je VIP1853 STB laten omruilen voor een VIP1963
- Evt. andere HDMI kabel proberen

Tot die tijd kan je je TV via SCART aansluiten, dan kan je in ieder geval wel kijken.

• Speed®
Kalkran! THNX!

Dat moet het idd zijn. Holy kanonnen.

Sony TV boven is idd al een wat oudere LCD van Sony. Meen dat ik dat ding ergens in 2006 heb gekocht. Had de decoders gisteren van boven en beneden verwisselt maar dat hielp dus ook niet. Kan dus haast niet anders dan die HDCP-bug.

Wat een kneuzen bij KPN. Alles uitgelegd en bij niemand gaat dan een lampje branden. Monteur is zelfs geweest, meerdere malen met de helpdesk gesproken en zelfs bij hoge uitzondering doorverbonden naar de helpdesk voor monteurs.....hier heeft echt zoveel tijd ingezeten. Onvoorstelbaar.

Ik hou jullie iig op de hoogte.

Thnx again ^.^

• bobsquad
  • Niet online
Speed zou je voor mij eens willen kijken welke software versie je op je kastje hebt draaien?

Via menu -> instellingen -> systeem instellingen -> systeem Informatie? eventueel een foto, zijn we bij iTV ontwikkeling heel blij mee :)

Alvast bedankt!

Edit want met een HDCP fout zou er namelijk een Error in beeld moeten komen.

[ Voor 15% gewijzigd door bobsquad op 22-12-2012 23:11 ]

• Kalkran
Die errors komen sinds de laatste update niet meer in beeld, maar effect blijft hetzelfde (Wel menu's, geen TV. SCART werkt wel naar behoren).
Is wel heel gek om te zien trouwens.. Zwart beeld met menu's via HDMI en Menu + Beeld via SCART.

Is het niet een idee om bij iTV ontwikkeling eens contact te zoeken met monteurs? Die lopen constant tegen dit soort issues aan.

[ Voor 46% gewijzigd door Kalkran op 23-12-2012 00:43 ]

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Sinds eind vorige week hebben we een extra iptv decoders in huis, de VP 1853 (nieuwere model). Hij is een stuk kleiner en lichter dan de 1963 maar ik ben er niet onverdeeld enthousiast over. Belangrijkste probleem wat ik er mee heb is dat bij alle bronnen (live sd en hd, opname gemist, videotheek) om de 40-60 seconden het beeld heel even hapert. Het staat heel eventjes stil (halve seconde ofzo), dit vaak 2 of 3x achter elkaar en dan weer een minuutje prima beeld. Het geluid loopt ondertussen wel gewoon goed door. Op exact dezelfde kabel werkt de 1963 prima. Klinkt dit bekend bij iemand? Kan ik het oplossen op een of andere manier?

• Paradox
  • Laatst online: 22:47
Ik heb een Mikrotik Besteld,
en maak gebruik van het alles in 1 pakket van Tweak Fiber. (IPtv / Internet / Telefonie)
Dit word as donderdag aangesloten, met uiteraard een Experia box...

Nu wil ik uiteraard van alle diensten gebruik maken.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/i98pH.png
Het volgende schema zit nu in mijn hoofd.

naar aanleiding van Pogostokje met de volgende config zal ik hierop verder borduren. http://pastebin.com/LnzXNFLa

eens kijken hoever ik kom, en of het überhaupt gaat werken ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Paradox op 24-12-2012 22:48 ]

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Paradox schreef op maandag 24 december 2012 @ 17:11:
Ik heb een Mikrotik Besteld,
(...)
eens kijken hoever ik kom, en of het überhaupt gaat werken ;)
Als ik het goed begrijp heb je voor je 'internet' een VLAN5 verzonnen. Lijkt mij prima werken als ik het zo bekijk, lekkere switch ook die Dell.

Ik zou zelf overigens de switch VOOR de router plaatsen ipv andersom. Dat heeft namelijk als voordeel dat je TV niet via de router loopt, zodat je naar hartelust kunt experimenteren zonder dat Masterchef opeens onderbroken wordt en de vrouw je een boze blik toewerpt. O-)

• Paradox
  • Laatst online: 22:47
Pogostokje schreef op maandag 24 december 2012 @ 17:50:
[...]

Als ik het goed begrijp heb je voor je 'internet' een VLAN5 verzonnen. Lijkt mij prima werken als ik het zo bekijk, lekkere switch ook die Dell.

Ik zou zelf overigens de switch VOOR de router plaatsen ipv andersom. Dat heeft namelijk als voordeel dat je TV niet via de router loopt, zodat je naar hartelust kunt experimenteren zonder dat Masterchef opeens onderbroken wordt en de vrouw je een boze blik toewerpt. O-)
je zag het heel goed dat vlan 5, ik wilde eigenlijk gewoon 6 houden ;)

Wanneer ik de "Switch" voor de Router plaats, kan ik misschien met IPtv nog wel wegkomen, maar de Telefonie, weet niet of dat werkt ;) achja eerst zien wat er binnen komt en dan vershillende netwerk testen tot het naar me zin werkt.

Verwijderd

Volgens mij is het de bedoeling dat je de switch MET Experia Box eraan voor je router plaatst, zodat alleen nog je internet verkeer door je router gaat.... Bedenk wel dat de MikroTik, ik overweeg zelf ook een aankoop, ook een switch is die VLAN tagging ondersteund. Misschien is er een logische verklaring, maar waarom zou je nog een extra switch na je MikroTik plaatsen (als deze fysiek bij elkaar staan)?

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Ik zit momenteel bij mijn ouders, die enige tijd geleden het instap abbonement van 30 megabit hebben gekozen. Hier haal ik keurig 29 megabit op. Echter zie ik nu op kpn.com dat het instap abbonement 50 megabit heeft.

Wordt deze verbinding binnenkort geupgrade naar 50 megabit of moet je dan eerst het abbonement afsluiten en opnieuw afnemen?

Het gaat hier om Internet+Bellen.

• bobsquad
  • Niet online
Kun je upgraden maar dan zit je wel gelijk aan een nieuw jaarcontract vast.

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
bobsquad schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 22:07:
Kun je upgraden maar dan zit je wel gelijk aan een nieuw jaarcontract vast.
Jammer, ik had gehoopt dat dit net als met ADSL zou gaan (dat ging automatisch van 512 > 1024 > 2048 > 2200 > 3072 > 4096 > 8192 > 16384kbit/sec)
Pagina: 1 ... 32 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.