Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[KPN] Glasvezel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 101 Laatste
Acties:
  • 907.068 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• Kalkran
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-11 17:05
Die 9.3mbit/s is zeker alleen beschikbaar voor 993? ;-)

Collega van mij heeft onlangs ook nog gemeten, kwam niet boven de 7.2-7.8 Mbit/s uit op de HD zenders (7xx kanalen).
Als ik zelf niet zo stom was kon ik ook ns kijken.

Wat bjck zegt klopt trouwens, is de glasverbinding 100 mbit/s word je ethernet tussen NT / Experiabox ook op 100 gezet, of je nu een gigabit of 100mbit NT hebt.. Is de verbinding naar de centrale gigabit en de NT ook, dan pas word de ethernetverbinding ook op gigabit toegelaten, mits mogelijk door bekabeling.

[ Voor 40% gewijzigd door Kalkran op 02-10-2012 14:47 ]

• telefoontoestel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06-2024

telefoontoestel

Maak me gelukkig....Bel!!

Ik heb vorige week ook mijn verbinding aangesloten gekregen. De monteur vertelde mij dat er tegenwoordig geen pops meer van 100mbps worden opgeleverd, maar alles met gbps apparatuur. Dit omdat er voor volgend jaar verdere uitrol van 500mbps wordt verwacht. De tv gaat dus nu helemaal niet meer van de verbinding af. Dit lijkt ook te kloppen aangezien ik op mijn bedrade netwerk met een gesplitte cca kabel alsnog 94/96mbps haalde met 3 tvs aan.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik geen last heb van een slechte beeld kwaliteit. Ook dicht op t scherm vind ik t er nog goed uitzien. Ik denk dus dat t eerder een mening is die per persoon verschillend is of de tv wel of niet voldoet.

telefoontoestel

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:47
Veel mensen vinden inderdaad de beeldkwaliteit ook prima..... (zeker als je van analoge TV op de kabel af komt).

Tot je het direct naast UPC/Ziggo digitaal of de HD+ streams van Glashart Media zet..... Bovendien heb je noch bij KPN, noch bij Glashart Media audio met Dolby Digital. Op een handvol kanalen waar dat de enige audio track is (bv. Brava HD) heb je het wel, maar op de NL publieke en commerciele zenders heb je zelfs bij HD uitsluitend stereo.....

En bobsquad kan dan nog zo bij KPN werken in de ontwikkeling van de settopboxen (met alle respect dus), maar 9,2 mbit wordt op dit moment gewoon in praktijk aangeboden. Bovendien is en blijft het gewoon geknepen terwijl de kabelaars (die zogenaamd capaciteitsproblemen hebben) het wel vol doorgeven. Het is of 7,2 mbit voor de aanbieders met KPN Interactieve TV of 12-13 mbit voor Glashart Media.

@telefoontoestel: Even op een zijspoor. Maar ik zie dat je CCA kabel gebruikt. Waarom eigenlijk? Heb je geen behoefte aan meer dan 100 mbit bedraad? ;). CCA kabel staat namelijk ook wel bekend als inferieur en "te goedkoop".... ;)

[ Voor 24% gewijzigd door eymey op 02-10-2012 23:15 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 20:50

Younes

Wie, Wat, Waar?

Younes schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 12:13:
Ik mag sinds kort weer het wereld wijde web betreden via de glazen kabel. Dat gaat via de Experiabox V8. Echter merk ik dat dat apparaat zo basaal is kwa instellingen. Geen VPN, geen dhcp client list, geen dit, geen dat...

Ik wil wel mijn eigen draytek 2310n gebruiken, maar dan kan ik niet meer bellen. Kan ik het internet siganaal wel bridgen van de experia naar de draytek zonder telefonie te verliezen?
Kan iemand hier een antwoord op geven? Misschien dat ik wat over hoofd zie?

...en waarom?

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 15:51

B2

wa' seggie?

Younes schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 07:17:
[...]

Kan iemand hier een antwoord op geven? Misschien dat ik wat over hoofd zie?
Zoek even in het topic, oa de howto's van Pogostokje bieden een prima antwoord op je vraag.

• psvjw
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-08 15:54
B2 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 08:08:
[...]

Zoek even in het topic, oa de howto's van Pogostokje bieden een prima antwoord op je vraag.
Pagina 60 zeg ik uit mijn hoofd. Post van 31 december...

• telefoontoestel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06-2024

telefoontoestel

Maak me gelukkig....Bel!!

eymey schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 23:10:
Veel mensen vinden inderdaad de beeldkwaliteit ook prima..... (zeker als je van analoge TV op de kabel af komt).
Dat is t m nou juist. Ik ken persoonlijk geen mensen die beide providers gelijktijdig gebruiken. Hetzelfde geld voor tv's bij bijv mediamarkt. Zodra je een "minderwaardige" tv thuis hebt staan vind je m ineens fantastisch.
eymey schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 23:10:
@telefoontoestel: Even op een zijspoor. Maar ik zie dat je CCA kabel gebruikt. Waarom eigenlijk? Heb je geen behoefte aan meer dan 100 mbit bedraad? ;). CCA kabel staat namelijk ook wel bekend als inferieur en "te goedkoop".... ;)
Dat had te maken met een verbouw deadline op een doordeweekse avond. Toen was alleen hornbach een optie en die hadden helaas nix anders. Vandaar dat ik t erexpliciet bij heb gezet omdat ik die snelheid zelfs met een gesplitte slechte kwaliteit kabel kon halen. Ze worden toch alleen gebruikt voor tv en streaming media. Meer dan 25mbps zal er toch niet overheen hoeven gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door telefoontoestel op 03-10-2012 13:47 ]

telefoontoestel

• eymey
OK :). Dan is het idd geen probleem.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Dirk-Gemeente
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-11 21:28
Hoera, de ITV app werkt prima op de Nexus7. Helaas nog niet via Google Play ("niet compatible") maar als je elders de apk ophaalt installeert 'ie prima.

Verwijderd

Dirk-Gemeente schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 12:14:
Hoera, de ITV app werkt prima op de Nexus7. Helaas nog niet via Google Play ("niet compatable") maar als je elders de apk ophaalt installeert 'ie prima.
Dat is wel oude versie maar dat mag geen probleem zijn en daarna nooit meer upgraden

Ik heb zelf een Yarvik tab 465 maar het zender beeld blijft helaas zwart.

• NeoSoulStar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-08 10:18
Al wat jaartjes glasvezel, eerst via tweak, toen gingen die er meer stoppen in mijn wijk en overstap gemaakt naar InterNL, nu sinds wat maandjes via KPN.

Werkt helemaal perfect, dacht kijk vandaag even of de 500-500 mb/s beschikbaar was op mijn adres, poscode check gedaan (Amsterdam) en was zo waar beschikbaar, gelijk gebeld, hadden wat problemen met het systeem, maar zou het gaan invoeren...

Krijg net een mail dat het pakket upgraden naar een premium abbo in hun systeem toch nog niet kan en zodra het mogelijk is het gelijk aangepast gaat worden..

Jammer, dacht van het weekend even beetje speedfreaken en d/loaden >:) :'(

Nog even geduld dan maar..

• itxs
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ben aan het kijken of ik deze router Asus RT-N66U kan inzetten voor KPN glasvezel.
Ter vervanging van de ZTE ellende van KPN.

Setup zal worden Netgear GS105E als Managed switch aan de NT (Glasvezel)
Vlan doorzetten voor Voip naar de ZTE van KPN
Internet doorzetten naar de ASUS-RT-N66U

Iemand ervaring met deze setup met Asus RT-N66U
Deze lijkt me ideaal om huidige setup te vervangen.

Ik hoor graag wie er ervaring heeft met deze router.

[ Voor 49% gewijzigd door itxs op 05-10-2012 21:44 ]

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 19:55
Die router zal dat best kunnen, zie ook je andere post in het betreffende router topic, zoek daarin eens op glasvezel. ;)

Ik zou me wel wat zorgen maken om je managed switch, ik ben er niet zeker van of iemand die wel fatsoenlijk aan het werk heeft gekregen voor wat jij er mee wilt bereiken. Met name TV schijnt een probleem te zijn, of het moet zijn dat je dat niet hebt, misschien dat je dan meer succes hebt. Zou dat nog eens goed nalezen in ieder geval.

• itxs
  • Niet online
troftnom schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 21:56:
Die router zal dat best kunnen, zie ook je andere post in het betreffende router topic, zoek daarin eens op glasvezel. ;)

Ik zou me wel wat zorgen maken om je managed switch, ik ben er niet zeker van of iemand die wel fatsoenlijk aan het werk heeft gekregen voor wat jij er mee wilt bereiken. Met name TV schijnt een probleem te zijn, of het moet zijn dat je dat niet hebt, misschien dat je dan meer succes hebt. Zou dat nog eens goed nalezen in ieder geval.
Welke Managed Switch is dan een goed optie, was wel gecharmeerd van de prijs van die Netgear. maar lees idd wisselende ervaringen met TV.

Op dit moment alleen telefonie en Internet van KPN...Digitaal via UPC (Vooral vanwege beeld kwaliteit van KPN in het verleden).

Maar wellicht toch over naar KPN ITV, welke switch dan te gebruiken als alternatief voor de Cisco SLM2008 (EOL)

[ Voor 4% gewijzigd door itxs op 05-10-2012 22:30 ]

• troftnom
Voor andere opties: Pogostokje in "[KPN] Glasvezel"

SLM2008 is misschien wel EOL maar nog altijd verkrijgbaar en werkt prima. Ook 5 jaar garantie, laatst nog een SLM2005 gehad die het na 4 jaar begaf, netjes een nieuwe SLM2008 als vervanging gekregen...

Verwijderd

Kalkran schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 14:45:

Wat bjck zegt klopt trouwens, is de glasverbinding 100 mbit/s word je ethernet tussen NT / Experiabox ook op 100 gezet, of je nu een gigabit of 100mbit NT hebt.. Is de verbinding naar de centrale gigabit en de NT ook, dan pas word de ethernetverbinding ook op gigabit toegelaten, mits mogelijk door bekabeling.
Jij weet nog eens wat.

Mijn down en upload apart getest liggen rond 44-45 Mbit (waarde maakt mijn niet zo veel uit) Maar bij gelijktijdige belasting daalt de upload steeds veel in.

Voorbeeld
PC usenet 2 lijnen van 1 Mbit (SSL) of raspberry

NAS upload 10 Mbit via poort 80

Beide zijn aangesloten op een aparte poort op van het modem. PC rechtstreeks via 10-15 meter kabel of via hub. NAS staat naast het modem in de meterkast.

Start ik usenet daalt de upload van de nas na enkele seconden naar 5 Mbit, stop ik usenet stijgt de upload weer keurig naar 10 Mbit.

Getest met een DD-wrt modem (QoS uit) maar ook met de Thomson tg789vn en die laatste geeft zeker de hetzelfde daling

Gebruik ik maar 1 lijn van 1 Mbit bij usenet dan is de daling heel erg klein. Getest met meerdere usenet providers en dit geeft geen verschil, maar usenet via een ipv6 tunnel geeft ook hetzelfde probleem.

Bij een itvonline stream daalt de upload 45 naar 35 maximaal.

Ik zit zelf te denken aan QoS setting in het KPN netwerk.

Enig idee???

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 21:29:
[...]
Bij een itvonline stream daalt de upload 45 naar 35 maximaal.

Ik zit zelf te denken aan QoS setting in het KPN netwerk.

Enig idee???
Hier ben ik wel benieuwd naar aangezien itvonline ook binnen wordt gehaald via een vlan waar de STB's ook hun stream ophalen.

Ik zou eens zeggen om te kijken of op dat moment je NAS niet meer krijgt te verstouwen door eventuele broadcasts of andere oorzaken.

Verwijderd

bobsquad schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 00:25:
[...]

Hier ben ik wel benieuwd naar aangezien itvonline ook binnen wordt gehaald via een vlan waar de STB's ook hun stream ophalen.

I
De http://www.itvonline.nl/ stream komt volgens mij gewoon via de internet vlan. Door de SLM2008/DD-wrt modem is dat ook gescheiden van elkaar bij mij.

TV kijken heeft verder geen invloed in april dit jaar heb ik dit probleem voor het eerst gezien.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2012 08:18 ]

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-11 23:02

JoSchaap

Had a life, got a modem..

net even snel een Mikrotik RB1200 opgehangen en een speedtestje gedaan :)

prima spul dat glas van kpn :) (20/20 Zakelijk glas)

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2228448876.png

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat een geweldige provider is KPN....:
Actie tegen verplichte overgang naar glasvezel
HAAKSBERGEN - Het mag sneller zijn, maar is zeker duurder. Daarom hoeft raadslid Peter van Vlaanderen geen aansluiting op het glasvezelnetwerk van KPN. Maar hij moet bijna wel.

‘De KPN vernieuwt InternetPlusBellen in Haaksbergen’, kopt de brief van de Nederlandse provider aan Haaksbergse huishoudens. Een van die huishoudens is die van LH-fractieleider Peter van Vlaanderen, die niet gecharmeerd is van de inhoud van de brief van de KPN. „Er wordt aangekondigd dat mijn internet- en belabonnement wordt overgeschakeld naar glasvezel.”

Op het oog een positieve ontwikkeling, want door gebruik van glasvezel wordt de internetsnelheid aanzienlijk verhoogd. „Maar hierdoor zou ik meer dan tien euro per maand extra moeten gaan betalen”, legt Van Vlaanderen uit. „En dat wil ik niet. Ik wil gewoon mijn huidige abonnement via de kabel behouden.”

Het gemeenteraadslid belde deze week met de klantenservice van KPN, die een speciale keuzeoptie voor ‘netwerkvernieuwingen in Haaksbergen’ in het servicemenu heeft. „Mij werd toen min of meer duidelijk gemaakt dat ik op het nieuwe abonnement wordt overgezet en dat wanneer ik dit niet wil, ik maar op zoek moet naar een andere provider.”

Een groot deel van Haaksbergen beschikt over een (mogelijkheid tot) aansluiting op het glasvezelnetwerk. Alleen de buitengebieden en de bedrijventerreinen hebben in 2009 geen gratis aansluiting tot in de meterkast gekregen. Van Vlaanderen, die nooit van de aansluiting op glasvezel gebruik maakte, is verbaasd dat zijn abonnement bij KPN nu eenzijdig wordt gewijzigd. „Ik begrijp dat KPN flink heeft geïnvesteerd in glasvezel en dat ze dat geld moeten terugverdienen, maar ik vraag me af of dit de juiste manier is. En wat gaat er gebeuren met de inwoners die geen aansluiting hebben op glasvezel en toch een InternetPlusBellen-abonnement hebben?”

Peter van Vlaanderen belooft de zaak politiek op te pakken en stelt de KPN-brief in de eerstvolgende commissievergadering ter sprake. Tevens roept hij Haaksbergenaren die eenzelfde brief hebben ontvangen op zich te melden via info@leefbaarhaaksbergen.nl.

De KPN was niet in staat een reactie te geven.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• eymey
toch zitten er wel rare inconsistenties in dat verhaal....

Hij geeft aan dat hij nu een IPB abonnement bij KPN heeft "maar dat hij zijn abonnement via de kabel wil behouden". Ja wat heeft hij nou? IPB (dus ADSL) van KPN, of een abonnement bij de lokale CAI/coax boer?

In geval van dat laatste lijkt me niks aan de hand (KPN heeft niets met 'de kabel' te maken). In het eerste geval lijkt het me simpel: Als KPN ze op glas over wil zetten, prima maar dan tegen dezelfde kosten. Wil KPN eenzijdig ook meer geld per maand vangen, dan is dat een legale reden om een evt. lopend contract te ontbinden.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:22
ik wil ook wel graag benzine tanken tegen een tarief van 10 jaar geleden, maar helaas is de prijs daarvan ook verhoogd zonder het met mij af te stemmen :)

Was dit niet inflatie ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• troftnom
Eerder een domme provider, mensen die gedwongen worden over te stappen moeten zich maar snel bij de concurrentie melden. Het lijkt me sterk dat die telefoonlijn doorgeknipt wordt, dus gewoon overstappen naar een vergelijkbaar pakket bij een ander dan als je geen glasvezel wilt...

• eymey
@jacovn: Ik snap je vergelijking, maar in deze case gaat die niet op.

Het gaat er, zoals ik het lees, dus om dat iemand nu nog InternetPlusBellen via ADSL afneemt, wat goedkoper is dan InternetPlusBellen via het goedkoopste glasvezel abbo. Toch lijkt KPN dus ADSL daar te willen stoppen en mensen dwingen om over te stappen op het duurdere product.

Dat is iets anders dan een ordinaire prijsverhoging.

En bovendien staat er wel degelijk in de wet dat een prijsverhoging 'contractbreuk' is en dat je dus onder een lopend contract uit kan.

• troftnom
Dat laatste gaat zeker op als het spelletje zo gespeeld wordt. Eigenlijk wel benieuwd of Telfort als KPN dochter daar nog internet aan blijft bieden via de telefoonlijn. ;)

• charops
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-11 12:30
Ik volg dit verhaal al een paar dagen in de krant en de enige vraag die bij me op blijft komen is waarom meneer van mening is dat dit een zaak van de gemeenteraad moet worden.. KPN heeft het hele dorp op glas aangesloten en besluit nu de "" oude"" manier van internet dan maar af te sluiten. Klinkt mij niet meer dan logisch, maar ja

life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get

• Kalkran
Wat ons toentertijd is verteld, is dat KPN alle IPB (Dus niet DSL + PSTN), evt. inclusief iTV, klanten in Haaksbergen gaat aanbieden om over te stappen naar glasvezel en deze mensen het eerste jaar tegemoet te komen in de kosten (dus voor hetzelfde bedrag als IPB). Daarna zouden de klanten wel het normale abonnement moeten betalen. Hierbij zou de volledige installatie door de monteur gratis zijn.
Dit is een paar maanden geleden al behandeld bij ons. Ben benieuwd of ze dit inderdaad op de manier zoals beschreven gaan uitvoeren, of zoals in de quote hierboven..

• B2

B2

wa' seggie?

Afgelopen 11 september heb ik een klacht ingediend wegens het niet goed functioneren van mijn KPN Glasvezel product (van alles terug te lezen in het topic, onstabiel intern netwerk, DMZ wat niet functioneert, voorgehouden dat minimaal 60Mbit down leverbaar was terwijl dit door FttC maximaal 50Mbit kan zijn e.d.). In deze klacht aangegeven dat ik mijn contract wil ontbinden, en ik KPN twee weken de tijd geef met een oplossing te komen, anders beschouw ik het contract als ontbonden. Of dat gaat lukken doet er even niet toe, het gaat om de manier waarop KPN hiermee omgaat.

Krijg ik 1 oktober na 3 weken een geantedateerde brief (met als datum 24 september, precies binnen de twee weken, heel toevallig) dat mijn klacht in behandeling is genomen en er binnen enkele dagen contact met mij opgenomen zal worden. Inmiddels zijn we weer een dikke week verder, maar niks gehoord.

Via Twitter contact gezocht met KPN Webcare. Eerst het bericht dat het tot 3 weken kan duren voordat je inhoudelijk bericht hebt. 3 weken voorbij, geen inhoudelijk bericht. Hierop de reactie dat de afdeling klachten druk is.. Ok, prima, maar wanneer hoor ik dan wat? Dan het bericht dat het opeens tot 6 weken kan duren voordat je klacht inhoudelijk behandeld wordt.

Kom op zeg, wat een houding. Ik dacht dat UPC erg was, maar KPN is nog vele malen erger.....

[ Voor 3% gewijzigd door B2 op 09-10-2012 15:47 ]

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:18
Maar dit is niet het KPN Glasvezel product waar de discussie (en het hele topic) over gaat. Dat is FTTC / VDSL. Koper in je huis, maar dan vanuit een wijkkast die op glas staat.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• MCP cloud
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:28

MCP cloud

Op het web sinds 1998

B2 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 15:46:
Afgelopen 11 september heb ik een klacht ingediend wegens het niet goed functioneren van mijn KPN Glasvezel product (van alles terug te lezen in het topic, onstabiel intern netwerk, DMZ wat niet functioneert, voorgehouden dat minimaal 60Mbit down leverbaar was terwijl dit door FttC maximaal 50Mbit kan zijn e.d.). In deze klacht aangegeven dat ik mijn contract wil ontbinden, en ik KPN twee weken de tijd geef met een oplossing te komen, anders beschouw ik het contract als ontbonden. Of dat gaat lukken doet er even niet toe, het gaat om de manier waarop KPN hiermee omgaat.

Krijg ik 1 oktober na 3 weken een geantedateerde brief (met als datum 24 september, precies binnen de twee weken, heel toevallig) dat mijn klacht in behandeling is genomen en er binnen enkele dagen contact met mij opgenomen zal worden. Inmiddels zijn we weer een dikke week verder, maar niks gehoord.

Via Twitter contact gezocht met KPN Webcare. Eerst het bericht dat het tot 3 weken kan duren voordat je inhoudelijk bericht hebt. 3 weken voorbij, geen inhoudelijk bericht. Hierop de reactie dat de afdeling klachten druk is.. Ok, prima, maar wanneer hoor ik dan wat? Dan het bericht dat het opeens tot 6 weken kan duren voordat je klacht inhoudelijk behandeld wordt.

Kom op zeg, wat een houding. Ik dacht dat UPC erg was, maar KPN is nog vele malen erger.....
Alle bedrijven denken maar aan 1 ding $$$ en aandeelhouders.

Powered by KPN | Experia Box V10 + TP-link switch LS1005G + 2 Superwifi

• Barre73
charops schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 13:00:
Ik volg dit verhaal al een paar dagen in de krant en de enige vraag die bij me op blijft komen is waarom meneer van mening is dat dit een zaak van de gemeenteraad moet worden.. KPN heeft het hele dorp op glas aangesloten en besluit nu de "" oude"" manier van internet dan maar af te sluiten. Klinkt mij niet meer dan logisch, maar ja
Sterker nog: Ze mogen dat gewoon doen. Sinds een tijd hebben ze vanuit de nieuwe Telecomwet geen aansluitingsplicht meer maar een leveringspicht. En ze mogen zelf weten via welk medium ze dat doen. Als je nu in Haaksbergen een nieuw huis bouwt krijg je al geen koperaansluiting meer maar een Reggefiber glasvezel aansluiting. Daar kan KPN dan desgewenst ook diensten op leveren en zo voldoen ze aan hun plicht.

Is het slim om het zo te spelen? Nee, absoluut niet en dat verbaast me ook een beetje eigenlijk. Ik heb dit nog nergens anders in den lande gehoord in gemeente waar Reggefiber verglaasd heeft.

• B2

B2

wa' seggie?

Barre73 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 16:25:
Maar dit is niet het KPN Glasvezel product waar de discussie (en het hele topic) over gaat. Dat is FTTC / VDSL. Koper in je huis, maar dan vanuit een wijkkast die op glas staat.
Dan ben je niet zo goed op de hoogte of je hebt mijn verhaal niet goed gelezen denk ik, FTTC valt gewoon onder KPN Glasvezel. Weliswaar is de techniek anders, maar de organisatie niet. En daar gaat mijn klacht over. En verder staan mijn bevindingen ook allemaal in dit topic, dus vandaar deze post ook hier.

[ Voor 22% gewijzigd door B2 op 09-10-2012 16:40 ]

• Barre73
Ik ben prima op de hoogte en dit is nou juist het probleem bij KPN. Ze zijn gestopt met "technische" termen te gebruiken om zodoende alles onder 1 noemer te verkopen. Dat zou makkelijker zijn voor de klant. Helaas blijkt het voor de verkopers wat minder makkelijk....
En daar is het bij jou dus fout gegaan. FTTC is geen glasvezel, hoe je het ook wendt of keert.

Ik ben het van harte met je eens hoor, laat daar geen misverstand over bestaan.

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-11 23:02

JoSchaap

Had a life, got a modem..

thuis ben je met 1 kastje klaar, met glasvezel, zakelijk wordt t een ander verhaal :')

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/281101_393190587416758_930004317_o.jpg

BM-Rack-unit KPN
KPNmodem (LE)
PAT-router(servers)/trafficshaper (cisco)
NAT-router(users)/VPN-doos (Mikrotik)
en dan nog switches, servers enz :')

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

• troftnom
B2 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 15:46:
Afgelopen 11 september heb ik een klacht ingediend wegens het niet goed functioneren van mijn KPN Glasvezel product. In deze klacht aangegeven dat ik mijn contract wil ontbinden, en ik KPN twee weken de tijd geef met een oplossing te komen, anders beschouw ik het contract als ontbonden. Of dat gaat lukken doet er even niet toe, het gaat om de manier waarop KPN hiermee omgaat.
Ervanuitgaande dat je zelf wel overtuigd bent dat dit gaat lukken neem ik aan dat je op de hoogte bent van de geschillencommisies? KPN zal er vast wel bij een aangesloten zijn voor hun glasvezelproducten en dan kan je je klacht daardoor laten behandelen als ze niet tijdig reageren. Gaat je wel vooraf geld kosten dat je terug krijgt als je klacht terecht is. Providers nemen je ook meteen een stuk serieuzer als je daar je klacht indient wanneer dat mogelijk is....

• B2

B2

wa' seggie?

Barre73 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 16:51:
Ik ben prima op de hoogte en dit is nou juist het probleem bij KPN. Ze zijn gestopt met "technische" termen te gebruiken om zodoende alles onder 1 noemer te verkopen. Dat zou makkelijker zijn voor de klant. Helaas blijkt het voor de verkopers wat minder makkelijk....
En daar is het bij jou dus fout gegaan. FTTC is geen glasvezel, hoe je het ook wendt of keert.

Ik ben het van harte met je eens hoor, laat daar geen misverstand over bestaan.
Nou het punt is juist dat expliciet gevraagd heb of pairbonding VDSL mogelijk was op mijn adres. Ik ben namelijk overgestapt toen KPN pairbonding invoerde en er abonnementen van 80/8 leverbaar kwamen. Natuurlijk weet ik dat 80/8 op een DSL lijn afhankelijk is van de afstand. Nadat een KPN webcare medewerker het e.e.a. had nagekeken meldde hij mij dat minimaal 60/6 gehaald zou moeten kunnen worden.

Maar als hij goed had gekeken of op de hoogte geweest was, had hij kunnen weten dat in FTTC gebieden de maximale snelheid 50/5 is en er niet aan pairbonding gedaan wordt. (Wat nergens door KPN wordt aangegeven.)

Ik heb mij toen aangemeld voor het KPN premium pakket, niet expliciet voor KPN Glasvezel. Toen ik alle papieren binnen kreeg zag ik pas dat FTTC nog steeds organisatorisch onder KPN Glasvezel valt. Pas na lang doorzeuren bij de helpdesk werd mij gezegd dat in FTTC 50/5 maximaal leverbaar is. Toen was ik al lang en breed aangesloten.

Het gaat mij erom dat er gezegd is dat 80/8 Premium leverbaar was, terwijl men wist dat bij FTTC 80/8 Premium helemaal niet mogelijk is. Mede door alle problemen en mankementen die ik aangetoond heb aan de ExperiaBox meen ik een reden te hebben om mijn contract te kunnen ontbinden.

Ik denk overigens dat je moet stellen dat 'FTTC geen glasvezel tot aan huis' is in tegenstelling tot 'FTTC is geen glasvezel'. FTTC valt qua definitie ook gewoon onder glasvezel, weliswaar niet de term 'glasvezel' zoals die algemeen gebruikt wordt, maar in theorie wel.
troftnom schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 17:49:
[...]

Ervanuitgaande dat je zelf wel overtuigd bent dat dit gaat lukken neem ik aan dat je op de hoogte bent van de geschillencommisies? KPN zal er vast wel bij een aangesloten zijn voor hun glasvezelproducten en dan kan je je klacht daardoor laten behandelen als ze niet tijdig reageren. Gaat je wel vooraf geld kosten dat je terug krijgt als je klacht terecht is. Providers nemen je ook meteen een stuk serieuzer als je daar je klacht indient wanneer dat mogelijk is....
Weet ik inderdaad, dit heb ik ook aangegeven in mijn klacht bij KPN, maar je moet ze eerst de mogelijkheid geven om een oplossing te bieden of te reageren.

[ Voor 15% gewijzigd door B2 op 09-10-2012 17:57 ]

Verwijderd

B2 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 17:54:
[...]

Ik heb mij toen aangemeld voor het KPN premium pakket, niet expliciet voor KPN Glasvezel. Toen ik alle papieren binnen kreeg zag ik pas dat FTTC nog steeds organisatorisch onder KPN Glasvezel valt. Pas na lang doorzeuren bij de helpdesk werd mij gezegd dat in FTTC 50/5 maximaal leverbaar is. Toen was ik al lang en breed aangesloten.
Dat het nog steeds onder glasvezel valt kan wel eens komen doordat KPN na de Radar uitzenden in 2011? FTTC niet meer als glasvezel mag aanbieden. Voor die uitzending was de website zo dat klanten dachten glasvezel te bestellen en FTTC kregen. Alleen aan de snelheden was het verschil te zien.
Schijnbaar heeft KPN alleen aan de buitenkant de naam veranderd.

• Barre73
FTTC is per definitie natuurlijk wel glasvezel gezien de betekenis van de afkorting, maar voor de consument is het een koperverbinding. Alleen niet zo'n lange als vroeger.
Als we daarin meegaan dan mogen UPC en Ziggo echt zeggen dat ze glasvezel hebben, terwijl die "last mile" nou juist het belangrijkste stukje kan zijn.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

B2 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 17:54:
[...]

Nou het punt is juist dat expliciet gevraagd heb of pairbonding VDSL mogelijk was op mijn adres. Ik ben namelijk overgestapt toen KPN pairbonding invoerde en er abonnementen van 80/8 leverbaar kwamen. Natuurlijk weet ik dat 80/8 op een DSL lijn afhankelijk is van de afstand. Nadat een KPN webcare medewerker het e.e.a. had nagekeken meldde hij mij dat minimaal 60/6 gehaald zou moeten kunnen worden.

Maar als hij goed had gekeken of op de hoogte geweest was, had hij kunnen weten dat in FTTC gebieden de maximale snelheid 50/5 is en er niet aan pairbonding gedaan wordt. (Wat nergens door KPN wordt aangegeven.)

Het gaat mij erom dat er gezegd is dat 80/8 Premium leverbaar was, terwijl men wist dat bij FTTC 80/8 Premium helemaal niet mogelijk is. Mede door alle problemen en mankementen die ik aangetoond heb aan de ExperiaBox meen ik een reden te hebben om mijn contract te kunnen ontbinden.

Ik denk overigens dat je moet stellen dat 'FTTC geen glasvezel tot aan huis' is in tegenstelling tot 'FTTC is geen glasvezel'. FTTC valt qua definitie ook gewoon onder glasvezel, weliswaar niet de term 'glasvezel' zoals die algemeen gebruikt wordt, maar in theorie wel.

[...]

Weet ik inderdaad, dit heb ik ook aangegeven in mijn klacht bij KPN, maar je moet ze eerst de mogelijkheid geven om een oplossing te bieden of te reageren.
Er ligt bij jou glasvezel tot de wijkcentrale, oftewel FttC/VDSL.
Dat webcare heeft gezegd dat 60Mbit mogelijk is en in de praktijk is dit 50Mbit is natuurlijk jammer, maar bij xDSL blijft het nu eenmaal 'tot' xxMbit.
Persoonlijk zou ik alleen FttH echt glasvezel noemen. (UPC gebruikt(e) trouwens ook 'Fiber Power' als marketingnaam voor gewoon kabel internet.)

[ Voor 3% gewijzigd door Dj-sannieboy op 09-10-2012 19:12 ]

• B2

B2

wa' seggie?

Dj-sannieboy schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 19:11:
[...]

Er ligt bij jou glasvezel tot de wijkcentrale, oftewel FttC/VDSL.
Dat webcare heeft gezegd dat 60Mbit mogelijk is en in de praktijk is dit 50Mbit is natuurlijk jammer, maar bij xDSL blijft het nu eenmaal 'tot' xxMbit.
Nee het gaat niet om wat mogelijk is, het gaat erom dat FTTC maximaal 50Mbit is, ongeacht of je nou 1 meter of bij wijze van spreken 500 meter van je straatkast zit. Dus daarom zei ik ook, ik had er rekening meegehouden iets van 60 a 65Mbit te krijgen (80Mbit met afstandsverlies), maar FTTC gaat gewoon maar tot 50Mbit (waarvan ik er ongeveer 40/45 met geluk haal). Het gaat om het principe.

En dat het een onhandige benaming is ja, daar ben ik het volledig mee eens. Ik wist ook heel goed dat ik een VDSL verbinding zou krijgen, daarom heb ik aanvankelijk ook gekozen voor het Alles-in-1 80/8 Premium pakket. Dat KPN het vervolgens fijn glasvezel gaat noemen, tja dat is inderdaad totaal niet handig....

Overigens, het grootste probleem is de ExperiaBox. Deze veroorzaakt storingen in mijn interne netwerk, en functies werken gewoon niet of niet goed, en het probleem met FTTC/VDSL is dat je deze niet zo makkelijk 'uit' kunt schakelen als bij FTTH door de Vlans te splitsen.

[ Voor 33% gewijzigd door B2 op 09-10-2012 20:08 ]

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

B2 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 19:39:
[...]

Nee het gaat niet om wat mogelijk is, het gaat erom dat FTTC maximaal 50Mbit is, ongeacht of je nou 1 meter of bij wijze van spreken 500 meter van je straatkast zit. Dus daarom zei ik ook, ik had er rekening meegehouden iets van 60 a 65Mbit te krijgen (80Mbit met afstandsverlies), maar FTTC gaat gewoon maar tot 50Mbit (waarvan ik er ongeveer 40/45 met geluk haal). Het gaat om het principe.

En dat het een onhandige benaming is ja, daar ben ik het volledig mee eens. Ik wist ook heel goed dat ik een VDSL verbinding zou krijgen, daarom heb ik aanvankelijk ook gekozen voor het Alles-in-1 80/8 Premium pakket. Dat KPN het vervolgens fijn glasvezel gaat noemen, tja dat is inderdaad totaal niet handig....

Overigens, het grootste probleem is de ExperiaBox. Deze veroorzaakt storingen in mijn interne netwerk, en functies werken gewoon niet of niet goed, en het probleem met FTTC/VDSL is dat je deze niet zo makkelijk 'uit' kunt schakelen als bij FTTH door de Vlans te splitsen.
FttC/VDSL is volgens mij niet perse gelimiteerd tot 50Mbit. Als je echt dichtbij de straatkast zit, kun je nog wel wat hoger halen. (Hoewel het profiel bij de netwerkleverancier (KPN) dat waarschijnlijk niet toelaat) Als er dan ook nog eens pair bonding wordt gedaan, dan kun je zelfs meer dan 100Mbit halen. (Wellicht bied KPN op dit moment alleen nog maar max. 50Mbit aan, zonder pair bonding.)

• B2

B2

wa' seggie?

Dj-sannieboy schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 21:54:
[...]

FttC/VDSL is volgens mij niet perse gelimiteerd tot 50Mbit. Als je echt dichtbij de straatkast zit, kun je nog wel wat hoger halen. (Hoewel het profiel bij de netwerkleverancier (KPN) dat waarschijnlijk niet toelaat) Als er dan ook nog eens pair bonding wordt gedaan, dan kun je zelfs meer dan 100Mbit halen. (Wellicht bied KPN op dit moment alleen nog maar max. 50Mbit aan, zonder pair bonding.)
KPN stelt inderdaad het profiel op 50/5. Pairbonding gaat voorlopig ook niet ingezet worden voor FTTC volgens KPN medewerker. In eerste instantie heb ik hier ook om gevraagd of pairbonding leverbaar was op mijn adres, en daar kreeg ik een positief antwoord op. Vervolgens wist de monteur niks van pairbonding (nee dat heb ik in de centrale al gedaan....) of een benodigde y-kabel, zelfs de helpdesk beweerde in eerste instantie dat pairbonding bij isdn hoorde (het bundelen van kanalen wat je vroeger deed om een 128k verbinding te krijgen).

• charops
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-11 12:30
Barre73 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 16:28:
[...]

Is het slim om het zo te spelen? Nee, absoluut niet en dat verbaast me ook een beetje eigenlijk. Ik heb dit nog nergens anders in den lande gehoord in gemeente waar Reggefiber verglaasd heeft.
Waarom niet ? Er is word een betere dienst aangeboden, als je de oude manier wilt blijven gebruiken dan zoek je -heel grof gezegd- maar een ander. Kabelbedrijven zijn recentelijk ook overgegaan naar digitale signaal, en wijzigen het pakket ook regelmatig. En aangezien KPN geen overheidsbedrijf meer is hoeven ze niet langer alleen om ''goed fatsoen'' de oude dienst te handhaven

life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-11 07:39
zijn er mensen die met succes KPN hebben opgezegd in de periode voor het daadwerkelijk aangesloten wordt?

Vind het niks dat er beloofd wordt beter beeld en ik gewoon minder beeld krijg dan huidige kabelaanbieder.

- ook wordt er gescherm met tv via die powerline adapters maar lees alleen slechte verhalen
- programma's gemist in de cloud werkt niet 100%
- experia box is geheel dicht getimmerd en niks mee te doen...

• trekker22
trekker22 schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 17:07:
zijn er mensen die met succes KPN hebben opgezegd in de periode voor het daadwerkelijk aangesloten wordt?

Vind het niks dat er beloofd wordt beter beeld en ik gewoon minder beeld krijg dan huidige kabelaanbieder.

- ook wordt er gescherm met tv via die powerline adapters maar lees alleen slechte verhalen
KPN gebeld, geven me op alle punten geheel gelijk... Hij gaf ook aan dat ze qua TV naar hogere stream willen.... jaja dat riepen ze volgens mij 2 jaar geleden al (of de klachten zijn er al minimaal 2 jaar)

echter er ligt een verbintenis ouder dan 7 dagen dus die is in principe bindend... Toch geannuleerd en wordt nog wel binnen 2 weken terug gebeld om te kijken of er iets te regelen is..... wel lekker snel 8)7 8)7

ook voor de helpdesk bereikbaar was duurde goeie 12 minuten... Lekker bedrijf....

• sjaakmat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-11 16:40
Iemand al ervaring met het compleet vervangen van de Arcadyan VGV7519 (V8) door een eigen router ?

Ben voornamelijk benieuwd of het mogelijk is om TV werkend te krijgen via een eigen router dmv VLANS. Was zelf van plan om een Linksys E2000 te plaatsen met DD-WRT firmware.

Hier en daar ben ik wel wat tegen gekomen maar niet echt een duidelijke uitleg.

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:11
trekker22 schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 17:30:
[...]

KPN gebeld, geven me op alle punten geheel gelijk... Hij gaf ook aan dat ze qua TV naar hogere stream willen.... jaja dat riepen ze volgens mij 2 jaar geleden al (of de klachten zijn er al minimaal 2 jaar)

echter er ligt een verbintenis ouder dan 7 dagen dus die is in principe bindend... Toch geannuleerd en wordt nog wel binnen 2 weken terug gebeld om te kijken of er iets te regelen is..... wel lekker snel 8)7 8)7

ook voor de helpdesk bereikbaar was duurde goeie 12 minuten... Lekker bedrijf....
Waarom heb je het dan ooit aangevraagd als ik vragen mag? Je had toch ook eerst zelf een beetje research kunnen doen voordat je het aanvroeg en dan ook nog eens vervolgens alle blaam bij hen gaan neerleggen :?

Ten tweede onderschrijf ik persoonlijk, behalve misschien TV kwaliteit, ook geen van je kritiekpunten (check ook dit topic voor andere ervaringen). Maar ja, veel succes in ieder geval bij de kabelaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Katseviool op 11-10-2012 19:09 ]

• janbal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:43
trekker22 schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 17:07:

Enerzijds sluit ik me aan bij Katseviool (vooraf goed onderzoeken) en bovendien weet ik uit eigen ervaring dat het beeld prima is; dat het volgens de technische specificaties wat minder is, is voor mij geen reden om het dan in de praktijk ook direct minder te vinden. M.i. is dit grotendeels autosuggestie. Natuurlijk is wel het gemis van meer-kanaals geluid een hard gebrek.

Wat betreft die andere drie kritiekpunten:

- powerline adapters is schandalig dat KPN die nog verkoopt; meestal zal het wel goed werken maar uit eigen waarneming weet ik dat het bij veel mensen ook niet goed werkt; erg storingsgevoelig. Zou je alleen daar moeten gebruiken waar het echt niet anders op te lossen is. Weet KPN ook wel maar zonder deze dingen is hun TV-product natuurlijk moeilijker te verkopen.
- programma opnemen (niet gemist) in de cloud werkt meestal wel maar kampt ook regelmatig met technische problemen. Bovendien beperkte functionaliteit (overlap, herhaald plannen).
- experiabox is inderdaad grotendeels dichtgetimmerd.

[ Voor 0% gewijzigd door janbal op 11-10-2012 19:19 . Reden: typo ]

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

• trekker22
Katseviool schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 19:02:
[...]

Waarom heb je het dan ooit aangevraagd als ik vragen mag? Je had toch ook eerst zelf een beetje research kunnen doen voordat je het aanvroeg en dan ook nog eens vervolgens alle blaam bij hen gaan neerleggen :?

Ten tweede onderschrijf ik persoonlijk, behalve misschien TV kwaliteit, ook geen van je kritiekpunten (check ook dit topic voor andere ervaringen). Maar ja, veel succes in ieder geval bij de kabelaar.
ben inderdaad iets te snel geweest met beslissen... probeer er gewoon onderuit te komen, gewoon omdat er voor hetzelfde geld per maand een beter aanbod ligt vindt ik...

maarja we zien wel waar het eindigt :)

• troftnom
sjaakmat schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 18:35:
Iemand al ervaring met het compleet vervangen van de Arcadyan VGV7519 (V8) door een eigen router ?
Ben voornamelijk benieuwd of het mogelijk is om TV werkend te krijgen via een eigen router dmv VLANS. Was zelf van plan om een Linksys E2000 te plaatsen met DD-WRT firmware.
Hier en daar ben ik wel wat tegen gekomen maar niet echt een duidelijke uitleg.
In principe wel lijkt me, via de informatie van pogostokje is het met de juiste hardware niet zo lastig om je eigen router te gebruiken. Maar dan wel via een managed switch. Als je router de juiste Vlan support heeft zou het ook daarmee moeten kunnen. Maar om daarvoor een router te gebruiken waarop je DD-WRT nodig hebt voor de Vlan support vraag ik me sterk af of dit wel zo eenvoudig te configureren is en of het een beetje stabiel is. Ik zou voor het Vlan gedeelte toch voor aparte hardware gaan waarvan inmiddels bekend is dat het goed werkt voor KPN glasvezel.

• troftnom
trekker22 schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 19:21:
[...]probeer er gewoon onderuit te komen, gewoon omdat er voor hetzelfde geld per maand een beter aanbod ligt vindt ik...
Dus het gaat eigenlijk daarom, en niet om de eerdere redenen die je gaf. :?

Verwijderd

janbal schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 19:18:
[...]

Enerzijds sluit ik me aan bij Katseviool (vooraf goed onderzoeken) en bovendien weet ik uit eigen ervaring dat het beeld prima is; dat het volgens de technische specificaties wat minder is, is voor mij geen reden om het dan in de praktijk ook direct minder te vinden. M.i. is dit grotendeels autosuggestie. Natuurlijk is wel het gemis van meer-kanaals geluid een hard gebrek.
Vergelijk maar de kwaliteit maar eens met satelliet waarbij de bitrate soms ook niet boven de 10 Mbit ligt. Kijk maar eens naar sport uitzendingen bij KPN met veel detail of bijv railaway met veel bomen. De bomen worden dan vlekken en ieder detail is verdwenen en zeker bij een 40 inch of hoger beeldformaat.

• Aardwolf
  • Laatst online: 13:33
troftnom schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 21:58:
[...]
In principe wel lijkt me, via de informatie van pogostokje is het met de juiste hardware niet zo lastig om je eigen router te gebruiken. Maar dan wel via een managed switch. Als je router ...KNIP... is. Ik zou voor het Vlan gedeelte toch voor aparte hardware gaan waarvan inmiddels bekend is dat het goed werkt voor KPN glasvezel.
Belangrijker en wat ik volgens mij nog niet heb gelezen of je telefonie ook eraf kunt halen van die Experiabox. Als je een beetje man. switch hebt, zit er toch ook Voice VLAN op, althans dat meende ik te lezen laatst bij de TP-Link TL-SG3210 (hier vanaf pagina 119). Ik heb daar totaal geen kijk op, wat het exact doet en wat je moet instellen, maar ik vraag me echt af of ik voor het totaalpakket gewoon die ZTE of de v8 achterwege kan laten.

Ik wilde namelijk bovengenoemde switch gaan gebruiken ipv de Netgear GS105, zoals die al vaker is genoemd, en dan i.c.m. een TP-Link TL-WR1043ND. Via de WR1043 het internet en mogelijk direct op de switch de 2 TV's. Als voice dan ook nog kan, dan is dat natuurlijk super. Weet iemand dat heeeul toevallig? ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Aardwolf op 12-10-2012 02:37 ]

• eymey
Voor zover ik weet is er voor voice nog steeds geen oplossing om de Experia te vervangen.

Op het voice VLAN komen kan prima via VLAN7 en de PPPoE tunnel waarover de SIP infra van KPN te bereiken is, is ook zelf op te bouwen. Maar je blijft met je SIP gegevens zitten die je niet hebt.....

• trekker22
troftnom schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 22:13:
[...]

Dus het gaat eigenlijk daarom, en niet om de eerdere redenen die je gaf. :?
gaat zeker om die redenen, want bij een andere provider krijg ik het wel goed voor elkaar zonder rare kunst-stukjes met een extra switch er voor etc.

KPN belde wel snel terug en ze zijn onvermurwbaar, of ik moet 12 maanden afkopen :)

Dus we gaan het toch maar een jaar proberen met een Cisco managed switch (daar had ik er toevallig toch al 3 van besteld)

1x die Cisco heb ik nu besteld omdat ik nu op me router aan 4 poorten niet genoeg heb (netwerk splitst zich in 5 poorten); moet ik dan achter me eigen router dan weer een Cisco switch plaatsen om extra poorten te creeeren?

En uitsplitsing LAN / IPTV naar de slaapkamer; Er gaat nu 1x UTP kabel naar de slaapkamer + coax. Dan ontkom ik er niet aan een 2e UTP kabel te trekken als ik LAN + IPTV daar wil hebben? (Eentje vanuit de Experiabox en eentje vanuit me router)

• psvjw
Je hebt ook 8 poorts switchen van Cisco :?

• trekker22
psvjw schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:29:
Je hebt ook 8 poorts switchen van Cisco :?
nou ik raak dan toch een switch kwijt als ik ga opsplitsen voor de routers?

huidige situatie: (alles in meterkast)

kabelmodem --> router

vanuit router (heeft slechts 4 gbit poorten en zijn weinig routers met meer lan gbit poorten):
3 poorten naar: 1. serverhok (daar hangt weer een switch) , 2. woonkamer xbmc 3. werkkamer (hangt ook een switch)
1 poort naar switch en aan deze switch hangt: 1x monitoring zonnepanelen; 1x naar slaapkamer voor xbmc

deze 3 switches zijn allemaal die cisco 200 8 poorts managed switch

bij glasvezel raak ik dan toch een switch kwijt en kom ik ene poort te kort. En tevens heb ik dan een 2e kabel naar slaapkamer nodig voor IPTV ipv Coax

glasvezel - cisco switch - 1. eigen router 2. KPN experia

aan de eigen router moet ik dan toch weer een switch hangen om op 5 poorten uit te komen

en aan de KPN experia komen alle kabels voor IPTV + telefoon. Moet ik dus extra UTP gaan trekken naar slaapkamer + woonkamer voor IPTV.

Want in deze situatie kun je toch niet over een en dezelfde kabel Internet als IPTV laten lopen, omdat je 2 aparte netwerken creëert. Of vergis ik me hier in?

[ Voor 3% gewijzigd door trekker22 op 12-10-2012 11:44 ]

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:11
trekker22 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:42:
[...]

kabelmodem --> router

vanuit router (heeft slechts 4 gbit poorten en zijn weinig routers met meer lan gbit poorten):
3 poorten naar: 1. serverhok (daar hangt weer een switch) , 2. woonkamer xbmc 3. werkkamer (hangt ook een switch)
1 poort naar switch en aan deze switch hangt: 1x monitoring zonnepanelen; 1x naar slaapkamer voor xbmc

bij glasvezel raak ik dan toch een switch kwijt en kom ik ene poort te kort. En tevens heb ik dan een 2e kabel naar slaapkamer nodig voor IPTV ipv Coax

aan de eigen router moet ik dan toch weer een switch hangen om op 5 poorten uit te komen

en aan de KPN experia komen alle kabels voor IPTV + telefoon. Moet ik dus extra UTP gaan trekken naar slaapkamer + woonkamer voor IPTV.

Want in deze situatie kun je toch niet over een en dezelfde kabel Internet als IPTV laten lopen, omdat je 2 aparte netwerken creëert. Of vergis ik me hier in?
Ik heb hetzelfde probleem waarbij in de woonkamer maar 1 patch aansluiting zit. Je krijgt echter van KPN zo'n 3COM switch waarbij ik 2 TV's en een draadloos router (Linksys) op heb aangesloten. Dit werkt gewoon perfect. Verder heb ik gewoon die router in de DMZ gehangen en is de Experiabox niet meer dan een doorgeefluik geworden :)

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:22
Als je managed switches gebruikt kun je een trunk tussen 2 switches maken en daar meerdere vlans over heen zetten. Dan heb je van switch naar switch maar 1 kabel nodig.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• sjaakmat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-11 16:40
troftnom schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 21:58:
[...]

In principe wel lijkt me, via de informatie van pogostokje is het met de juiste hardware niet zo lastig om je eigen router te gebruiken. Maar dan wel via een managed switch. Als je router de juiste Vlan support heeft zou het ook daarmee moeten kunnen. Maar om daarvoor een router te gebruiken waarop je DD-WRT nodig hebt voor de Vlan support vraag ik me sterk af of dit wel zo eenvoudig te configureren is en of het een beetje stabiel is. Ik zou voor het Vlan gedeelte toch voor aparte hardware gaan waarvan inmiddels bekend is dat het goed werkt voor KPN glasvezel.
Hmm ik was van plan om dit te doen met een Linksys E2000, dacht dat dat wel zou moeten lukken.

• psvjw
trekker22 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:42:
[...]

kabelmodem --> router

Kun je het niet als volgt doen:

Glasvezel
|
Switch
| ---------------------------------------------------------|----------------------------------------|
kabel naar slaap/woonkamer Serverhok Enz.
|
Switch (waar je tv en internet splitst)
| ------------------------------|
Experiabox XBMC

[ Voor 5% gewijzigd door psvjw op 12-10-2012 14:51 ]

• trekker22
psvjw schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 14:49:
[...]

Kun je het niet als volgt doen:

Glasvezel
|
Switch
| ---------------------------------------------------------|----------------------------------------|
kabel naar slaap/woonkamer Serverhok Enz.
|
Switch (waar je tv en internet splitst)
| ------------------------------|
Experiabox XBMC
maar ik moet toch ook een router plaatsen tussen glasvezel en slaap/woon/server...

• Aardwolf
eymey schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 08:57:
Voor zover ik weet is er voor voice nog steeds geen oplossing om de Experia te vervangen.

Op het voice VLAN komen kan prima via VLAN7 en de PPPoE tunnel waarover de SIP infra van KPN te bereiken is, is ook zelf op te bouwen. Maar je blijft met je SIP gegevens zitten die je niet hebt.....
Oké, kijk dat wist ik niet en stel dat het dan kon, twijfel ik of het voor mij te doen is als beginner. Maar bedankt voor jouw informatie! :)

• eymey
Graag gedaan :).

Overigens is de oplossing van Katseviool ook wel een mooie.

Als het goed is krijg je tegenwoordig een Experiabox die EN DMZ ondersteunt EN flexpoorten (het maakt dan niet meer uit of je op een bepaalde LAN poort een IPTV box of een LAN apparaat aansluit, of bv. een switch met gemengd deze apparaten).

Dan kan je gewoon je eigen router aan een LAN poort van de Experia hangen en deze in DMZ zetten. 100% transparant 'bridgeing' is het niet, maar wrs. goed genoeg.

• ApOE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-11 20:52
Ik kwam er gister achter dat de ZTE 220N behoorlijk wat beperkingen heeft mbt port forwarden.
Ik probeerde een webservertje en een SSH verbindingen open te zetten zodat ik van buiten mijn netwerk deze 2 verbindingen kan bereiken, maar dat blijk met de standaard hardware niet mogelijk.

Nu zie ik helaas door de Vlan's en DMZ's het bos niet meer, dus graag wat advies:

Ik heb Internet + TV van KPN glasvezel (geen telefonie).

- welke hardware zou ik het beste (goedkoop) moeten aanschaffen om het Internet via een andere, niet KPN, router te configureren.
- welke instellingen moet ik doorlopen om het geheel aan de praat te krijgen.
(ik lees over, VLAN 4 = digitale TV, VLAN 6 = internet, etc..)
- is er wellicht een duidelijk how-to waar ik overheen heb gelezen?

Alvast bedankt!

• bobsquad
  • Niet online
Maar een ZTE bij glasvezel dat is opzich wel vreemd. Ik zou gewoon vragen om een V8 omdat je daar wel kunt portforwarden naar wens.

Maar webserver en SSH verbinding op standaard poorten instellen in de Experiabox is gewoon mogelijk.

Edit: Over flexpoorten dit is nu bij alle Arcadyan's en ZTE's mogelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door bobsquad op 16-10-2012 14:25 ]

• ApOE
bobsquad schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 14:25:
Maar een ZTE bij glasvezel dat is opzich wel vreemd. Ik zou gewoon vragen om een V8 omdat je daar wel kunt portforwarden naar wens.

Maar webserver en SSH verbinding op standaard poorten instellen in de Experiabox is gewoon mogelijk.

Edit: Over flexpoorten dit is nu bij alle Arcadyan's en ZTE's mogelijk.
Ik heb gister behoorlijk wat tijd in het forwarden gestoken maar krijg met geen mogelijkheid poort 22 & 80 open. Als ik alle berichten die ik via google vind bekijk lijkt het een standaard beperking welke KPN om wat voor rede dan ook in zijn modems/routers voert?!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

ApOE schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 15:07:
[...]

Ik heb gister behoorlijk wat tijd in het forwarden gestoken maar krijg met geen mogelijkheid poort 22 & 80 open. Als ik alle berichten die ik via google vind bekijk lijkt het een standaard beperking welke KPN om wat voor rede dan ook in zijn modems/routers voert?!
Met een beetje zoeken moet je hier op GoT genoeg kunnen vinden over het vervangen van de experiabox door een eigen router.

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:41

mwa

Dj-sannieboy schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 16:30:
[...]

Met een beetje zoeken moet je hier op GoT genoeg kunnen vinden over het vervangen van de experiabox door een eigen router.
Dat is natuurlijk heel krom. Dit zou een standaard feature moeten zijn (evenals gigabit netwerk ipv 100mbit).

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
ApOE schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 12:58:
Ik kwam er gister achter dat de ZTE 220N behoorlijk wat beperkingen heeft mbt port forwarden.
Ik probeerde een webservertje en een SSH verbindingen open te zetten zodat ik van buiten mijn netwerk deze 2 verbindingen kan bereiken, maar dat blijk met de standaard hardware niet mogelijk.
Welnee, dat werkt prima hier.

Application -> Port forwarding -> Add application -> geef een naampje (bijv SSH) en start/end port 22 TCP.
Terug naar Port forwarding page -> Bij LAN host IP vul je je interne IP adres van de machine die je wilt benaderen en als AppName kies je SSH. Druk op Add en klaar is kees.

(Je moet wel testen van buiten je eigen netwerk, want ZTE kent geen loopback NAT)

• ApOE
Bedankt voor de reacties, geloof me ik heb alle stappen doorlopen en ben niet geheel onbekend met netwerken etc. Ik kan niet verklaren wat er anders is of wat ik anders heb gedaan, maar na een hard reset (factory reset) werkt alles als een trein...

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

dialmformark schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 16:42:
[...]

Dat is natuurlijk heel krom. Dit zou een standaard feature moeten zijn (evenals gigabit netwerk ipv 100mbit).
KPN werkt met PPPoE en VLANS dus dat gaat niet zomaar. De V8 heeft Gigabit en die kun je zo krijgen als je wilt.

Verwijderd

ApOE schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 19:05:
Bedankt voor de reacties, geloof me ik heb alle stappen doorlopen en ben niet geheel onbekend met netwerken etc. Ik kan niet verklaren wat er anders is of wat ik anders heb gedaan, maar na een hard reset (factory reset) werkt alles als een trein...
Komt bekend voor, hier bij een Thomson TG 587

Verwijderd

Dj-sannieboy schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 19:47:
[...]

De V8 heeft Gigabit en die kun je zo krijgen als je wilt.
Is wel afhankelijk van de monteur ook heb je dat afgesproken met TD dat het modem wel zou worden vervangen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2012 19:58 ]

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 19:56:
[...]

Is wel afhankelijk van de monteur ook heb je dat afgesproken met TD dat het modem wel zou worden vervangen.
Voor een modem swap is geen monteur nodig, komt gewoon een koerier. :)

• Aardwolf
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 22:12:
[...]

Voor een modem swap is geen monteur nodig, komt gewoon een koerier. :)
Dan heb je wel donders geluk, want ik heb vorige week met KPN gebeld of mn ZTE kon worden gewisseld tegen een Arcadyan V8. Maar vanwege de crisis, ja ik kreeg natuurlijk een prachtig verhaal van 10 minuten met tussendoor wat rustgevende muziek :X, wilden ze niet meer omwisselen. ONMOGELIJK zei de beste meneer, bedankt voor uw 15min en houdoe!

Oké oké, niet helemaal te vergelijken natuurlijk met de swap als hierboven beschreven (Thomson > V8), mja ik had er me toch iets meer service van verwacht. Typisch... :9

• Kalkran
Gewoon de stekker uit je modem trekken als je belt en aangeven dat niks het meer doet.. Kijk eens hoe snel ze een nieuw modem naar je opsturen!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Kalkran schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 09:52:
Gewoon de stekker uit je modem trekken als je belt en aangeven dat niks het meer doet.. Kijk eens hoe snel ze een nieuw modem naar je opsturen!
Precies, volgens mij komen die dingen op één grote hoop terecht en weten ze nooit meer welke van wie is geweest (tenzij ze de instellingen uitlezen). :D

Goedkoop bellen via VoIP

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 11:15
Netgear GS105, zoals die al vaker is genoemd, en dan i.c.m. een TP-Link TL-WR1043ND
Toen bedacht ik opeens dat de TP-Link 1043 onzettend goed te misbruiken is als managed switch.
Had er al een Netgear in hangen. Ga van het weekend optie 2 eens uitproberen....

Optie 1: Puur als managed switch inzetten en alle overig opties uitzetten.
Optie 2: Als router (internet) en bridge (doorzetten Voip en IPTV) gebruiken.
Een poort met vlan tag 4 en 7 opzetten en hierachter de 'oorspronkelijk' KPN modem hangen voor de telefonie en televisie.

P.S. Als je modem defect is komen ze langs met een vervangende unit.

[ Voor 6% gewijzigd door kwakzalver op 17-10-2012 10:10 ]

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:41

mwa

Dj-sannieboy schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 19:47:
[...]

De V8 heeft Gigabit en die kun je zo krijgen als je wilt.
Dan ben ik heel benieuwd hoe ik deze "zo kan krijgen." Gewoon bellen en dan vragen voor een swap?

• bobsquad
  • Niet online
MensionXL schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 09:56:
[...]

Precies, volgens mij komen die dingen op één grote hoop terecht en weten ze nooit meer welke van wie is geweest (tenzij ze de instellingen uitlezen). :D
Kunnen ze nog exact achterhalen zonder ook maar iets uit te lezen in de router. Alleen is het te veel moeite om hier eventueel achteraan te gaan. Standaard wordt nu dan ook de V8 met glasvezel geleverd. In principe heb je er gewoon recht op.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
bobsquad schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 10:38:
[...]
Kunnen ze nog exact achterhalen zonder ook maar iets uit te lezen in de router. Alleen is het te veel moeite om hier eventueel achteraan te gaan. Standaard wordt nu dan ook de V8 met glasvezel geleverd. In principe heb je er gewoon recht op.
Verklaar je nader, waarom heb je er recht op ?

• bobsquad
  • Niet online
Volgens KPN zelf heb je er geen recht op maar vanuit klant perspectief wel. Als je al een ZTE hebt staan zijn er helaas monteurs die deze gewoon laten staan helaas. Terwijl eigenlijk vanaf begin dit jaar KPN elke glasvezel aansluiting op een V8 wil hebben.

Als je een V8 wil hebben is het gewoon de ZTE uitzetten en zeggen dat alleen het powerlampje rood brand en je hebt zo een nieuwe de volgende dag.

• ronnym
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:57
ik ga mijn voorinschrijving proberen te annuleren.
Heb lang genoeg gewacht ( half jaar ) en nog steeds geen glas.

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb al een tijdje een glasvezel verbinding via kpn. Sinds augustus heb ik mijn abo verlengd en ben ik naar het Standaard abo gegaan. Echter is de snelheid ipv. 100Mb maar 25Mb. Dit meet ik met verschillende pc's via de verschillende speedtesten. Ik heb al een aantal keer aan de lijn gehangen met de helpdesk maar die dreigen na een lang telefoongesprek een dure monteur op mij af te sturen om de boel te bekijken.

Ik heb een experiabox V8 (eerst had ik een ZTE ).

Aan mijn pc's ligt het niet want die heb ik kaal opnieuw geinstalleerd zonder firewall etc. Bedraad zou ik toch richting de 100Mb moeten komen en niet richting de 25 Mb. Met 70-90Mb zou ik ook al tevreden zijn.
Zijn er tips hoe ik dit kan aanpakken?

• bobsquad
  • Niet online
Op het moment dat je meet staan dan de TV ontvangers ook aan?

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:56
Thombias schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 12:19:
Ik heb al een tijdje een glasvezel verbinding via kpn. Sinds augustus heb ik mijn abo verlengd en ben ik naar het Standaard abo gegaan. Echter is de snelheid ipv. 100Mb maar 25Mb. Dit meet ik met verschillende pc's via de verschillende speedtesten. Ik heb al een aantal keer aan de lijn gehangen met de helpdesk maar die dreigen na een lang telefoongesprek een dure monteur op mij af te sturen om de boel te bekijken.

Ik heb een experiabox V8 (eerst had ik een ZTE ).

Aan mijn pc's ligt het niet want die heb ik kaal opnieuw geinstalleerd zonder firewall etc. Bedraad zou ik toch richting de 100Mb moeten komen en niet richting de 25 Mb. Met 70-90Mb zou ik ook al tevreden zijn.
Zijn er tips hoe ik dit kan aanpakken?
dit klinkt als gevalletje als je nog op basis profiel staat die zijn standaard 25/25 of 30/30 wat iedereen krijgt als ze glas aanvragen via kpn.
dat wordt toch weer even kpn helpdesk bellen en vragen om profiel reset en te horen op welk profiel je staat. profiel bepaalde namelijk je inkomende snelheid in de NT

• Thombias
  • Niet online
bobsquad schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 12:20:
Op het moment dat je meet staan dan de TV ontvangers ook aan?
Nee, die heb ik beide uitstaan. Ik heb ook geprobeerd alleen de bekabeling voor 1 pc maar de resultaten blijven deprimerend. Resetten met een een pinnetje heb ik ook gedaan. Helaas blijkt niks te helpen.

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-11 13:43
Sinds 2 weken ook glas van KPN (100Mbit), maar wat een *PIEP* decoders. Als dat ding 12 uur in stand by staan gaat ie gewoon niet meer aan. Aan-uit knop enigste wat nog helpt.
Voor de rest overal tevreden mee.

• Thombias
  • Niet online
jopoh schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 13:21:
[...]

dit klinkt als gevalletje als je nog op basis profiel staat die zijn standaard 25/25 of 30/30 wat iedereen krijgt als ze glas aanvragen via kpn.
dat wordt toch weer even kpn helpdesk bellen en vragen om profiel reset en te horen op welk profiel je staat. profiel bepaalde namelijk je inkomende snelheid in de NT
Oke dit is een goede tip. De helpdesk vertelde me echter dat als op mijn pagina 100Mb staat het dat ook is.
Niet dus in mijn geval. :'(

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Weet iemand wat de policy is als je KPN Glasvezel neemt incl. monteurservice? Ze sluiten dan 2 TV's aan. Maar gelet op het feit dat er nieuwe bekabeling in huis moet komen (UTP), doet de monteur dan netjes de kabels voor je trekken met een trekveer? Of wordt er gewoon een kabel over een plint heen gelegd?

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:09

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Bij ons heeft de monteur netjes een UTP kabel door de kruipruimte gelegd vanuit de meterkast (glasvezelmodem) naar de tv (experia box). Weet niet zeker of ze je hele netwerk gaan aanleggen, maar geef ze een lekker bakkie koffie en klets even met ze en wie weet willen ze je uit de brand helpen mocht dat nodig zijn.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Dacide schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 15:01:
Weet iemand wat de policy is als je KPN Glasvezel neemt incl. monteurservice? Ze sluiten dan 2 TV's aan. Maar gelet op het feit dat er nieuwe bekabeling in huis moet komen (UTP), doet de monteur dan netjes de kabels voor je trekken met een trekveer? Of wordt er gewoon een kabel over een plint heen gelegd?
Geen idee, wij hadden zelf gewoon al alle coax kabels vervangen door UTP waardoor de monteur echt een simpele installatie had. Hij hoefde alleen de Genexis en Experiabox aan te sluiten en klaar.

• Kalkran
Het ligt er net aan welke monteur je treft en wat er mogelijk is in jouw huis. Verder doen de installatiepartners van KPN het ook allemaal net even wat anders.

Zelf doe ik altijd mijn best om alles zo netjes mogelijk aan te sluiten, zijn er trekbuizen dan gebruik ik die. Hiervoor moet de coax kabel er meestal wel uit. Kabel via kruipruimte is ook geen probleem als ik een gaatje in je vloer mag maken. Verder is de afwerking wel voor jezelf (Denk aan plakplintjes / spijkerclips / boorgaatje weer opvullen). Let er ook op dat er geen utp inbouwdozen worden meegeleverd, coax afdekkap gaat weer in de muur en kabeltje komt er onder het plastic kapje weer uit.
Maar er zijn ook monteurs die alles steevast met devolo's aan willen sluiten en geen zin hebben om de kruipruimte in te gaan.

Probeer van tevoren vast te bedenken wat je graag zou willen zien gebeuren, en is dit technisch niet mogelijk volgens de monteur, probeer dan samen tot een oplossing te komen, maar laat je niet afschepen!

Het is echt net wie je treft, maar een kopje koffie met een koekje doet meestal wonderen ;-).
En tenslotte, wil je zeker van je zaak zijn: Leg het dan zelf aan, dan weet je tenminste zeker dat het zit zoals je zelf wil.

[ Voor 9% gewijzigd door Kalkran op 17-10-2012 17:52 . Reden: toevoeging ]

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-11 13:43
Of de monteur sluit zo een geweldig setje ethernet over power aan, als je voor draadloos heb gekozen.

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Momenteel heb ik ook een glasvezel abonnement van KPN. Moet zeggen dat het prima werkt, op het ontbreken van NAT loopback op de ZTE H220n na. Dit is even lastig in verband met een server in huis, maargoed, daar is omheen te werken.

Ik heb momenteel ook zo'n tv kastje over (Motorola vip1853) en dacht deze mooi via HDMI op een PC monitor aan te sluiten, en zo goedkoop nog een tv te plaatsen. Nu krijg ik het niet voor elkaar om beeld te hebben op een pc monitor. Heef iemand een idee waarom dit komt?

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• bartvk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-11 15:29
Ik overweeg over te stappen van UPC naar KPN Glasvezel. Op de slaapkamer (waar ook de pc staat) hebben we echter geen UTP aansluitingen. De internetverbinding van de pc komt nu vanuit de huiskamer via het stopcontact naar de slaapkamer. De TV op de slaapkamer moet op die zelfde manier aangesloten worden. Gaat dat wel werken, 2 setjes die onafhankelijk van elkaar maar wel naast elkaar moeten werken?

• janbal
bartvk schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 16:48:
Gaat dat wel werken, 2 setjes die onafhankelijk van elkaar maar wel naast elkaar moeten werken?
Als je het zo vraagt, er is maar 1 goed advies: verbinden via bekabeling, dus UTP. Is ff werk maar absoluut de moeite waard.
Internet over zo'n Devolo gaat nog, een dipje merk je niet zo. Bij TV merk je het direct en zeker als je 2 sets naast elkaar hebt werken vrees ik problemen.
Trap niet in de praatjes van KPN op dit punt; ze 'verkopen' die Devolo's alleen omdat ze anders hun TV-produkt moeilijk kunnen verkopen.

• bartvk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-11 15:29
Dat zou inderdaad de beste oplossing zijn, ware het niet dat er geen leidingen rechtstreeks van slaapkamer naar huiskamer lopen. PC via wifi zou een mogelijkheid zijn, maar dan ga ik wel heel veel performance inleveren. Dat is in het verband met SABnzb ook niet echt gewenst.

• janbal
Ach, je kan het natuurlijk proberen, misschien valt het wel mee, Maar ik zou als het ff kon toch een draadje proberen te trekken.
En heel misschien is er, door de nieuwe flexpoort van de V8, ook wel een mogelijkheid om internet + TV over dezelfde devolo's te laten lopen maar daar hebben anderen vast meer kijk op.

Andere optie is wellicht om te kiezen voor Llijbrand of Concepts glasvezel; je krijgt dan digitale tv via DVB-C en dat kun je gewoon over de bestaande coax naar je slaapkamertje brengen.
(Voor zolang Lijbrand dit nog zo levert tenminste; kan zo veranderen nu KPN monopolist mag worden van NMA,)

[ Voor 32% gewijzigd door janbal op 18-10-2012 18:57 ]

Pagina: 1 ... 30 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.