eymey schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 23:22:
[...]
Zoals je het nu voorstelt zal niet werken!
Die 5 poorten op VLAN6 untagged zetten is zinloos. Ik neem aan dat je op die poorten andere apparaten in je huis op je LAN wil aansluiten?
Dat doe je dan niet op VLAN6 maar op een eventueel zelf te creeren "extra" VLAN (of je laat de switch voor die poorten gewoon het default vlan hanteren). Zoals je het nu ingesteld hebt zullen er 5 PC's op een intern net van KPN terecht komen waar alleen de PPPoE gateway van KPN te vinden is.
Alleen het apparaat dat de PPPoE tunnel van je internetverbinding moet gaan opbouwen (oftewel je router) laat je lid worden van de VLAN6 groep en dan untagged.
Naast een managed switch zal je dus ook nog altijd een eigen router nodig hebben die een internetverbinding kan opbouwen via PPPoE. Aan dat apparaat bied je dus VLAN6 untagged aan. Als je die 5 netwerkpoorten tot je gewone LAN wil laten behoren voor de rest van je apparatuur, dan zal je de LAN kant van je router op 1 van die poorten aan moeten sluiten en die groep gewoon in een apart LAN zetten (of in de group houden waar je managed switch standaard alles in heeft zitten).
Ik weet verder niet waarom je die Experiabox er nog achter hangt en waarom je daar 4 en 7 tagged op gaat zetten en 6 untagged?

. Een Experiabox zal altijd alles tagged verwachten (dat is namelijk waar de Experiabox primair voor geleverd wordt). Mocht je de Experiabox nog voor VOIP willen gebruiken, dan dien je zijn WAN kant op je managed switch aan te sluiten en daar alleen nog VLAN 7 tagged op aan te bieden.
Thanks voor je antwoord, schijnbaar begreep ik het nog niet helemaal. Die 5 poorten op VLAN6 wil ik dat ze op internet kunnen en elkaar kunnen zien.
De expediabox zou ik gebruiken als veredelde switch aangezien hij in de huiskamer komt. Hierover wou ik tv, tel en internet doen maar dit gaat niet lukken ivm PPPoE.
Als ik het goed begreep uit dit topic dan kan er maar 1 apparaat inloggen op de PPPoE.
Dus als ik het goed begrijp moet ik het volgende uitvoeren:
Port 01: IN MODEM (VLAN 4,6,7 Tagged)
Port 02: OUT TV (VLAN 4 Tagged)
Port 03: OUT Expediabox TV + TEL (VLAN 4,7 Tagged)
Port 04: OUT Router (VLAN 6 Untagged)
Port 05: IN router (VLAN 1 Untagged)
Port 06: OUT PC (VLAN 1 Untagged)
Port 07: OUT PC (VLAN 1 Untagged)
Port 08: OUT PC (VLAN 1 Untagged)