PC gaming uiteindelijk toch dood?

Pagina: 1 ... 6 ... 15 Laatste
Acties:
  • 39.050 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alabama_man
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-08 14:37
Dood is de PC markt niet. Maarja als je dan dingen leest als:

http://www.gamer.nl/doc/4...eschokt-over-PC-piraterij

en

nieuws: Verkoopcijfers Crysis en Unreal Tournament 3 teleurstellend

Dan zou ik me als ontwikkelaar toch afvragen in hoeverre het nog loont om voor de PC games te blijven ontwikkelen. Je merkt nu al een soort van verschuiving richting de console markt. Denk dat het in de toekomst alleenmaar erger zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Auredium schreef op maandag 21 januari 2008 @ 20:18:
Beetje een non-sence discussie momenteel. Feitelijk zijn de huidige 'next-gen' consoles zoals PS3 en XBoX 360 simpelweg veredelde PC's waarbij een customised OS is ingebakken die wat optimaal met gamepads reageert. Er is daardoor simpelweg geen verschil buiten dit.

PC's bevatten veel verschillende hardware en daar moeten spellenmakers mee rekening houden dus gaan er veel R&D kosten zitten in PC spellen. Kopieren is een probleem voor de PC sector maar ook steeds meer voor consoles.

PC verkoop loont echter nog steeds want in de winkel staan een enorme bulk aan nieuwe spellen uit. Als ik dan even wat titels ga noemen denk dan bijvoorbeeld aan Command and conquer Tiberium, Sim City; Societies, Empire; Total War en de nieuwe Battlefield die in de maak is. (voorbeelden mensen, voorbeelden)
Iedere maand komt een nieuwe bulkload aan spellen uit voor de PC dus dood is de PC sector zeker niet.

Wat betreft hardware upgrades, dit is een non-argument. Je moet immers ook nieuwe consoles kopen want de oude krijgen vaak (PS 2 uitgezonderd) geen nieuwe spellen meer en bloeden dood.
Dus behalve RTS is PC gaming dood? Of bedoel je dat niet? :)

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwaarden
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:54
wat je hier zegt klopt ook niet even vergelijken iemand heeft geen PC, geen console of wat dan ook en gaat beginnen met gamen:

PS3 + game = €450, levensduur console is ongeveer 5 jaar, hopelijk meer
PC + game = minstens €700, levensduur van deze €700 pc is max 1 jaar

als je een console gamer bent en je houd het bij 1 console dan betaal je bij launch misschien €100 per jaar voor je console over de levensduur, een pc heeft een veel kortere levensduur en is een stuk duurder.
Auredium schreef op maandag 21 januari 2008 @ 20:18:Wat betreft hardware upgrades, dit is een non-argument. Je moet immers ook nieuwe consoles kopen want de oude krijgen vaak (PS 2 uitgezonderd) geen nieuwe spellen meer en bloeden dood.
door een financiële meevaller 2 jaar geleden heb ik toen een PS2 aangeschaft en via marktplaats alle vette, goeie en bekende games geregeld. na ongeveer 8 maanden had ik zo ongeveer alles wat ik op de PS2 echt leuk vond wel gehad en heb ik een xbox360 gekocht, iets meer dan een jaar later heb ik ook daarvoor de meeste boeiende games wel gehad en ben ik nu uiteindelijk weer overgestapt op de PS3.

ik heb nu sinds 3 maanden ook een eigen PC en deze heb ik redelijk up to date gebracht als vandaag de dag 2005/2006 zou zijn. en ik zie dat ik hem alleen maar gebruik voor internet, af en toe een lan-party met ouder games en online warcraft 3 paar uurtjes in de week. terwijl ik voor ik de consoles had eigenlijk alleen maar pc gamede.

toen deze pc was geinstalleerd heb ik een paar games geregeld via de minder legale manier om de boel eens uit te testen maar een beetje tot mijn eigen verbazing vind ik het niet meer leuk om die games te spelen, het gaat hier om games als COD4, BiA:EiB en CoH. deze heb ik geinstalleerd, bij elkaar minder dan een uur gespeeld en toen weer verwijdert.

de enigste PC games die mij nog boeien zijn Warcraft 3 die ik met een paar vrienden regelmatig online doe met skype op de achtergrond en Half-Life serie. in de toekomst is dit ook het enigste wat mij kwa PC gaming nog boeit, door al dat console gaming raak je verwend, lekker lui op de bank hangen in plaats van tot de late uurtjes met dopogen achter de PC.

ik vind het jammer voor de doorgewinterde pc-gamers dat hun platformen op sterven na dood ligt maar het grootste gedeelte ligt toch aan zichzelf, ik kan niet zeggen dat ik nooit een game heb gedownload maar de echte goeie games heb ik altijd gekocht en goeie pc games zal ik nog blijven kopen (Half-Life) maar ik ga mijn pc niet meer upgraden, het kost te veel geld en dan krijg je een game als crysis ervoor terug die dan nog niet lekker draait.

en argumenten dat je op een console geen fps kan doen of wat dan ook kloppen trouwens ook voor geen meter, met de controller meot je eerst wennen ja maar daarna gaat het lekker en op de PS3 is het bij meerdere games (bijv. UT3) mogelijk om met toetsenbord en muis te gamen en ook is het mogelijk om linux te instaleren waardoor je eigenlijk een volwaardige pc tot je beschikking hebt.

ik kan me er niet druk om maken dat de PC-markt instort, misschien is het wel nodig om alle mensen eens een lesje te leren (ookal is het jammer voor de mensen die nog nooit illegaal een game hebben geregeld)

[ Voor 13% gewijzigd door iwaarden op 21-01-2008 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

TheZeroorez schreef op maandag 21 januari 2008 @ 20:10:
[...]

Snap je echt 'al die' torenhoge system requirements niet, of snap je gewoon (net als ik) de gedachte achter Crysis (en destijds Farcry ook wel een beetje) niet?
Ik snap gewoon al die schapen niet die dan nog zwaar gaan investeren in een nieuwe pc om Crysis vlot te spelen om het dan op 5 uur tijd uitgespeeld te hebben. Echt niet :|. En dan nog durven beweren dat pc gaming niet duurder is dan consolegaming, waar je met 1 enkele aankoop voor minstens 5 jaar veilig zit.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boeboe schreef op maandag 21 januari 2008 @ 21:45:
[...]

Ik snap gewoon al die schapen niet die dan nog zwaar gaan investeren in een nieuwe pc om Crysis vlot te spelen om het dan op 5 uur tijd uitgespeeld te hebben. Echt niet :|. En dan nog durven beweren dat pc gaming niet duurder is dan consolegaming, waar je met 1 enkele aankoop voor minstens 5 jaar veilig zit.
Uh...en de games ook gemiddeld 50% duurder zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

[...]

Maar op de console zijn de games 10 euro duurder. :X Dus dat maakt wel het verschil. Je moet flink wat games kopen om het verschil te maken met een nieuwe videokaart. En als een PC game een serialnr heeft is doorverkopen vaak lastig. Een consolegame daarentegen kun je eenvoudig via marktplaats weer kwijt.

Uiteindelijk is het een vrij eenvoudig rekensommetje voor de develoeprs. Games worden steeds duurder om te maken. Waar de markt voor consolegames nog altijd groeit is dat bij de PC niet echt het geval. Wil je een high-end pc game maken én geld verdienen dan zul je dus op zoek moeten naar alternatieve distributiemodellen of betaalmodellen (abonnementskosten) om meer geld in je eigen zak te krijgen of anders de game ook op andere platformen uitgeven.

[ Voor 12% gewijzigd door Shiver23 op 21-01-2008 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:18

Vrijdag

De Zwarte

Consolegames zijn vrijwel overal heel makkelijk tweedehands te krijgen, en dat is wel zo praktisch omdat je nooit bang hoeft te zijn dat het niet zal werken. Nuja, sommige online spellen misschien maar die zijn altijd nog gekoppeld aan je console ID. Toch?

En zoveel duurder zijn console spellen ook niet. Tenminste, als je verder kijkt dan de gebruikelijke blauwe en rood/grijze winkels.

Ik zat me trouwens net af te vragen, afgaande van de rts argumenten:
Wat nu als er een controller wordt gemaakt met allemaal programmeerbare hotkeys. Zeg maar de Merc/Fang/Z-board/Cybersnipa voor consoles, in handzaam consoleformaat. Dan zou een rts denk ik ook best goed te doen zijn.
Dus een soort formaat arcadestick (of iets kleiner) met daarop programmeerbare toetsen. Dus geen volledig toetsenbord.

Of moet ik dit gaan patenteren? :P

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 16:23
doodgaan denk ik niet.we lijden wel zwaar.
ik denk ook dat een oplossing is dat bijv dat je op bepaalde hardware een soort gametax betaal.
en dat gaat dan naar ontwikkelaars. zodat ze toch een extra-tje hebben.
want bij een console ja die koop je dat is het. en dan verdiene ze vooral aan de games.
en bij de pc verdient alleen de fabrikant wat en niet de game developers.
wat vinden jullie?

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PWM schreef op maandag 21 januari 2008 @ 19:01:
[...]

Je kan zoveel vinden :+

Niet lullig bedoeld hoor :) Maar jij vind FPS games minder spelen op de console dan op de PC, en wie weet is dat ook wel zo. Terwijl waarschijnlijk meer mensen CoD4 op de PC spelen dan op de consoles, blijft het feit dat in een langzame week alleen al de Xbox 360 meer CoD4 verkoopt dat de PC versie sinds de release 2 maanden geleden heeft gehaald.

Dat is het punt waar dit topic over gaat. Niet over wat beter is, wat leuker is, maar waar de Game devs nu en over 2 jaar nog geld in willen steken.

En reken maar dat bij Infinity Ward/Activision grote 360/PS3 posters op kantoor hangen.
daar heb je wel gelijk in. maar daarentegen wordt cod4 meer op de computer gespeeld.
en ik begrijp best dat de makers hun spel willen verkopen ipv via internet verspreid alleen dat kan gewoon niet, want alle beveiligingen die gemaakt worden kunnen ook gekraakt worden. maar hierdoor zullen de games op de pc's echt niet verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

"schapen is wel een beetje overdreven, niet? wat denk je van al die mensen die een ps3 hebben gekocht dat ze op een oud tvtje van 56cm willen gamen? echt niet. en hoeveel kost een full hdtv wel niet, daar kun je een mooie computer voor kopen en dan altijd weer spellen kopen die kneiterduur zijn. dus ik durf best te beweren dat consolegaming duurder is dan op de pc en zeker sinds de komst van de ps3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Shiver23 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 21:52:
[...]

Maar op de console zijn de games 10 euro duurder. :X
Mwhat? In welke winkel ga jij shoppen?! Ik betaal hoogstens 50 euro voor men games.
wat denk je van al die mensen die een ps3 hebben gekocht dat ze op een oud tvtje van 56cm willen gamen? echt niet. en hoeveel kost een full hdtv wel niet, daar kun je een mooie computer voor kopen en dan altijd weer spellen kopen die kneiterduur zijn. dus ik durf best te beweren dat consolegaming duurder is dan op de pc en zeker sinds de komst van de ps3.
mensen die ervan overtuigd zijn dat ze een full HD televisie nodighebben om te gamen zijn even grote schapen imo...

[ Voor 48% gewijzigd door boe2 op 21-01-2008 22:29 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:36
Boeboe schreef op maandag 21 januari 2008 @ 22:28:
[...]

Mwhat? In welke winkel ga jij shoppen?! Ik betaal hoogstens 50 euro voor men games.
Pc games (nieuwe) vind je ook voor rond de 40 euro ;)

En dat PC gaming duurder is dan Console gaming is imo grotendeels de schuld van de Gamedevs en de Hardware industrie, als ze op een console wel 5 jaar lang op de zelfde hardware mooiere graphics kunnen produceren, waarom moet je dan om op de PC dat zelfde effect te krijgen ieder jaar een nieuwe videokaart kopen?

Antwoord is simpel: Anders zijn AMD/Intel/Nvidia heel snel failliet.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 22:28:
[...]

"schapen is wel een beetje overdreven, niet? wat denk je van al die mensen die een ps3 hebben gekocht dat ze op een oud tvtje van 56cm willen gamen? echt niet. en hoeveel kost een full hdtv wel niet, daar kun je een mooie computer voor kopen en dan altijd weer spellen kopen die kneiterduur zijn. dus ik durf best te beweren dat consolegaming duurder is dan op de pc en zeker sinds de komst van de ps3.
Koop dan een 24" dell scherm, full HD, 400 euro of daaromtrent? Kan je voor je pc én console gebruiken. Hoeft dus niet per se duur te zijn om op optimaal grafisch detail te gamen. Je maakt het zo duur als je zelf wil. En ook voor een pc moet je een scherm kopen. Dat bijna iedereen dat al heeft staan doet geen afbreuk aan de vergelijking tussen console-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

M1lamb3r schreef op maandag 21 januari 2008 @ 22:39:

Antwoord is simpel: Anders zijn AMD/Intel/Nvidia heel snel failliet.
De gaming markt is groot, maar alles is relatief. AMD en Nvidia zullen het het meeste voelen, maar niet zoveel als je misschien denkt :)

Voor elke Wii, voor elke PS3 en voor elke 360 moet er een processor worden gemaakt (IBM profiteert hier lekker van), en moet er een Videokaart in :)

EDIT:

Zoals je merkt, ben ik sterk aanhanger van de stelling :) Dat betekend echter niet dat het iets is wat ik wil of hoop.

Het is het Tweakers forum, dus we hebben allemaal wat met Computers. Ik heb er zelf een paar, en ik verdien mijn geld in de IT (niet met consumenten spullen, maar toch).

Het is geen wens, het is wel iets wat ik denk.

[ Voor 27% gewijzigd door PWM op 21-01-2008 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwaarden
Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 22:28:
[...]

ik game nu al meer dan een jaar op mijn 4 jaar oude 70cm breedbeeld tv SD-tv, eerst op een x360 en nu op de PS3 en zolang je een RGB-scart kabel gebruikt is de kwaliteit goed genoeg, deze tv blijf ik nog op gamen tot ie kapot gaat of ik 1 of andere bonus krijg waar ik een hd-tv van kan kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PWM schreef op maandag 21 januari 2008 @ 23:07:
[...]

De gaming markt is groot, maar alles is relatief. AMD en Nvidia zullen het het meeste voelen, maar niet zoveel als je misschien denkt :)

Voor elke Wii, voor elke PS3 en voor elke 360 moet er een processor worden gemaakt (IBM profiteert hier lekker van), en moet er een Videokaart in :)

EDIT:

Zoals je merkt, ben ik sterk aanhanger van de stelling :) Dat betekend echter niet dat het iets is wat ik wil of hoop.

Het is het Tweakers forum, dus we hebben allemaal wat met Computers. Ik heb er zelf een paar, en ik verdien mijn geld in de IT (niet met consumenten spullen, maar toch).

Het is geen wens, het is wel iets wat ik denk.
:X Ooit bedacht dat de wereld draait door olie ;)
Zelfde met de fabrikanten en hun games als daar geen voortuitgang in zit. dan heeft iedereen, dan zouden de ontwikkelingen echt niet zo snel gaan

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2008 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Boeboe schreef op maandag 21 januari 2008 @ 22:28:
[...]

[...]
Ik denk dat 'ie het ironisch bedoelt ;)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben met pc gaming bijna helemaal gestopt omdat ik het hardware vernieuwen te duur vind. Om het jaar / 2jaar mag je weer 1000 euro neerleggen om nieuwe games relext te kunnen spelen. Console 1x 350 ofzo en je bent klaar voor een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zoals eerder verteld, dat is jouw eigen probleem. Jij wil blijkbaar alle games op max settings spelen. Speel dan gewoon op medium settings en je bent gemiddeld per jaar misschien 150 euro kwijt. Niet meer dan bij een console. (als je realistisch blijft en niet zoals sommige gaat dromen dat je console 7 jaar meegaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voorbeeldje: De eerste xbox ging 3 of 4 jaar mee, de 360 is er nu al bijna 3 jaar (en niet dicht bij zijn einde) en games worden nog steeds mooier zonder dat je extra kosten hebt.

Als jij pc games wilt spelen van 5 jaar oud of nieuwe games met alles op ze laagst zodat het eruitziet as games van 5 jaar oud.. have fun. Het is nou eenmaal zo dat de nieuwe pc games gewoon dure hardware vereisen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2008 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwaarden
furby-killer schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 09:16:
Zoals eerder verteld, dat is jouw eigen probleem. Jij wil blijkbaar alle games op max settings spelen. Speel dan gewoon op medium settings en je bent gemiddeld per jaar misschien 150 euro kwijt. Niet meer dan bij een console. (als je realistisch blijft en niet zoals sommige gaat dromen dat je console 7 jaar meegaat).
als je kijtk naar wat een console kan is het niet meer dan logisch dat je een beetje mooi wil gamen, mijn grens had ik gelegd bij het volgende:

resolutie: 1280x1024
instellingen: minimaal medium

op dit moment kan ik dat met de huidige spellen vaak al niet meer halen waardoor er minstens een nieuwe videokaart en geheugen nodig is maar dan is mijn moederbord met AGP8x een bottleneck dus moet ik ook een nieuw moederbord en dan past mijn s478 processor niet meer dus moet ik ook een nieuwe processor.

misschien ben je per jaar €150 aan upgrades kwijt om een beetje te blijven gamen maar dat neemt niet weg dat je eerst een pc moet kopen van rond de €1000 en na een paar jaar valt er niets meer te upgraden zonder in 1x veel kosten te maken.

console gaming is en blijft goedkoper en hoe je het ook wendt of keert, console gaming word naarmate de console ouder word meer "bang for your bucks" een pc gaat het daarentegen steeds moeilijker krijgen. als het allemaal wel logisch was dan kon je een spel wat op dit moment uitkomt (crysis) net zo mooi draaien als half-life 2 op een 4 jaar oude computer (dus neit alles op high en vol en weet ik het maar dat het grafisch toch gelijk moet zijn aan een 4 jaar oud spel wat wel lekker draait) en dit krijgt men nog niet eens voor elkaar, crysis demo kan ik niet boven de 800x600 draaien en dan ziet het er gewoon niet uit en ik heb besloten dat ik geen games meer speel die niet op 1280x1024 met medium op mijn pc draait en tegenwoordig is dat geen enkel nieuw spel meer.

1 van de grote redenen dat ik ben overgestapt op console gaming, enigste pc games die ik nog speel zijn al wat ouder (3 jaar +), af en toe warcraft 3 online ofzo, maar verder gebruik ik de PC alleen voor internet en school

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 19:13

Brantje

De post is daar >>

Ik ben er mee eens.
Maar dat het uitsterft hebben uitgevers ook aan zich zelf te danken.
Ik bedoel 80 euro voor een pc game (rond de 165 gulden dus!) dat is gewoon te duur.
Als alle games rond de 20-40 euro kosten ben ik er van overtuigt dat het kopieer gedrag minder word.
De games zijn teduur.

Poll: Games zijn te duur
Eens
Oneens
Geen mening
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=263081&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarkov
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 14:29
Ik krijg zelf niet het gevoel dat PC gaming dood is. Ik denk wel dat de markt weer veranderd net zoals deze markt dat in het verleden ook al heeft gedaan. Alleen verschuift er nu een andere groep gamers mee.

Van mid jaren 80 tot mid jaren 90 waren er tal van kleine ontwikkel bureautjes die tal van games maakte tegen lage budgetten. Ik herinner me nog dat iedereen stijl achterover sloeg dat Wingcommander 3 een budget van 4 miljoen USD had. Dat is ook ongeveer het punt dat gaming big buisness werd en dat er meer dan alleen koffie geld in kon worden verdiend. Vanaf dat moment kwamen er steeds meer grote ontwikkelhuizen en distributeurs. Het bedrijfsmodel veranderde van kleine budgetten naar enorme budgetten, grote games en even grote rampen als het verkeerd ging.

-Even een noot vooraf, voordat ik iemand tegen het potentiële zere been aanschop. Laagdrempelig betekent niet simpel, stom of iets anders negatiefs. Het betekent alleen dat het gemakkelijk toegankelijk is voor een grote groep mensen. De mensen die niet zeg maar niet 140 pagina’s handleiding willen lezen of pagina’s lange keyboard shortcuts willen uitprinten voordat ze beginnen met spelen.

Halverwege de jaren 90 dat de markt steeds conservatiever werd, spelletjes werden steeds simpeler, steeds mooier en steeds meer ontwikkeld om een zo groot mogelijke gebruikersgroep aan te spreken. De opkomst van het FPS genre is hier denk ik ook wel een aardig voorbeeld van. Niets mis met FPS games hoor, maar als je er eenmaal eentje gespeeld hebt dan stap je zonder moeite in een ander, daarnaast is het natuurlijk ook een genre dat zich prima leent om er zo prachtig mogelijk uit te zien. Dus geen tot een zeer lage drempel en toch hele mooie plaatjes. Het aantal gamers groeit enorm en dus ook de verkopen. Maar dit leidt tegelijkertijd zorgt dit er ook voor dat alle games die niet direct tot deze grote groep aanspreken in vergelijking slecht verkopen. Waar tot de jaren 90 een verkoop van een paar 100.000 als een groot succes werd beschouwd verbleekt dat aantal met de miljoenen die in de gemakkelijk toegankelijke genres worden gemaakt en men stopt dus grotendeels met investeren in deze games.

Tegelijkertijd begint de opkomst van gameconsoles als een volwaardig alternatief. De Nintendo systemen van die tijd richten toch naar een jonger publiek. De drempel voor deze systemen is nog lager, vooral omdat je geen technische kennis of een groot budget nodig had om er op te kunnen spelen. De gamersgroep groeit weer explosief en veel van de laagdrempelige content verplaatst zich naar deze markt en doet het daar goed. Fast forward naar 2005/2006 en de console markt heeft zich dusdanig ontwikkeld dat het ook een volwaardig technisch alternatief is maar met dezelfde laagdrempeligheid van vroeger. Daarbij zie dat veel PC gebruikers die toch voornamelijk maar laagdrempelige content spelen gemakkelijk overstappen naar deze nieuwe alternatieven.

Rot voor de pc gebruiker zou je zeggen, maar gelukkig heeft het internet zichzelf inmiddels ook ontwikkeld tot een volwaardige content aanbieder. Omdat het veel gemakkelijker is voor kleine bedrijven om toegang te krijgen tot grote distributie netwerken en tegelijkertijd kunnen relatief onbekende software ontwikkelaars veel aandacht krijgen. Daardoor zie je nu dat veel van de oude genres weer opstarten de laatste tijd, spacesims komen weer terug, 4x games maken een comeback, adventures beginnen weer op te krabbelen, squad tactics leven op en turnbased games worden weer ontwikkeld.

Kortom het is een goede tijd om een gamer te zijn. De markt en techniek zijn dusdanig ver ontwikkeld dat er voor iedereen wat wils is van puzzel/platformer tot warsim. Voeg daar een heve concurentie strijd aan toe die de prijzen doet dalen en bijna iedereen wint.
De enige die eigenlijk verliezen zijn Nvidia en ATI en die zitten volgens mij voldoende diep in de console markt om ook daar een graantje mee te pikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 09:27:
Als jij pc games wilt spelen van 5 jaar oud of nieuwe games met alles op ze laagst zodat het eruitziet as games van 5 jaar oud.. have fun. Het is nou eenmaal zo dat de nieuwe pc games gewoon dure hardware vereisen.
Overdrijven is één van jouw sterkere kanten neem ik aan? Er zit een verschil tussen alles op max spelen, alles op med spelen en alles op laagste.

Wat moet je nu upgraden aan een computer? Als je goede kast + voeding heb, hoef je daar een lange tijd niks aan te doen. Geheugen kost niks, harde schijf heeft weinig met gamen te maken (zolang je niet een hele trage hebt). Dus dan heb je alleen grafische kaart, processor en mobo over. Mobo houdt het ook wel even uit als ze niet teveel van socket wisselen. Als je dan gewoon niet de snelste koopt, kom je tegen redelijke prijs best ver.

EDIT: ik heb gestemd dat de games te duur zijn. Niet omdat ik ze nou zo duur vind, maar omdat zoals gewoonlijk ze in amerika een stuk goedkoper zijn dan in europa.

EDIT2: Waarom zou je overstappen op console omdat je alleen wat oudere games speelt? Ik speel:
AoE3, laatste expansion is nog redelijk recent, maar op zich aoe3 zelf is alweer bijna 2.5 jaar oud.
Eve online, laatste (gratis) expansion heeft dan wel complete engine vernieuwd, spel is toch al weer heel wat jaartjes oud.
JO: Gewoon oud spel, maar nog geen 1 ander spel kunnen vinden met gelijke of betere gameplay. En dat is dan niet alleen op de pc, console games komen er helemaal niet in de buurt.

[ Voor 26% gewijzigd door Sissors op 22-01-2008 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Brantje schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 09:43:
Ik ben er mee eens.
Ik bedoel 80 euro voor een pc game (rond de 165 gulden dus!) dat is gewoon te duur.
Als alle games rond de 20-40 euro kosten ben ik er van overtuigt dat het kopieer gedrag minder word.
De games zijn teduur.

Eens
Oneens
Geen mening
[afbeelding]
€ 80,- voor een pc game? Waar koop jij je games, in de Verenigde Arabische Emiraten ofzo? Of zijn dat Ultra Special Limited Gold Disc Editions ofzo? :X

En leg nou eens niet altijd de schuld bij de uitgevers/ontwikkelaars. Het is niet alleen de prijs, het is ook een kwestie van vraag en aanbod. De massa wil blijkbaar shooters, rts en mmorpgs met hier en daar een arcade racer en een sim.
Spellen die buiten dat genre vallen zijn zo goed als ten dode opgeschreven, uitzonderingen daargelaten. Als er twee elementen worden gecombineerd is de teneur in veel reviews dat het vlees noch vis is, ipv dat er eens een positief geluid komt. Maar nee, zeiken hoort, zo schijnt. En als de reviews wél eens positief is, dan slaat het vaak nog niet aan omdat "de gamers" het spel niet in hun rijtje vinden passen.

En tja, spellen zijn een luxeproduct, en voor luxeproducten betaal je nu eenmaal meer. Al de lamme smoesjes ten spijt is gamen geen godvergeten recht! Er wordt hard voor gewerkt door mensen die aan het eind van de dag graag wat willen eten en de huur betalen.
Heb je het geld er niet voor over, dan neem je de dienst niet af, sim-pel.

/rant :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Vraagje trouwens: Als ik het goed begrijpt zegt de call of duty ontwikkelaar dat veel mensen online spelen op officiele servers, met illegale versie van COD4.
1. Sinds wanneer is dat mogelijk? Je hebt natuurlijk altijd kans dat keygen een echt werkende geeft, maar die kans is redelijk klein normaal gesproken, en dan krijg je niet zoveel mensen met een goede key dat het er zoveel zijn. Dus zijn ze hier nou gewoon aan het overdrijven of is de beveiliging van COD4 zo slecht?
2. Als ze kunnen zien dat ze illegale versie gebruiken, wat houdt ze dan tegen om dat ban knopje te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik mijn pc voor zowel voor werk (software bouwen) als voor gaming. Het is voor mij niet zo een issue om ervoor te zorgen dat er een acceptabele videokaart in zit (ergo, een van de nieuwste generatie), want de rest van de machine wordt ook up-to-date gehouden (sloten geheugen en een goede processor)

Kost het meer dan een console? Vast wel, maar dat is geen issue. Ik vind het makkelijk om alles bij elkaar te hebben; de consoles die ik heb gebruik ik nauwelijks. Makkelijker om te gamen op de PC. Daar heb ik een goed HD scherm bij en een surround audio system.

Gedurende mijn studiejaren heb ik nog wel eens een spelletje gecopieerd, maar sinds ik werk (10+ jaar), koop ik alles dat ik speel. Het is maar 40 euro en als het spel bevalt maken ze er misschien wel meer van. Ik blijf braaf mijn games kopen en verwacht niet dat ik over zal stappen naar een console. Hopelijk blijft de PC game scene gewoon bestaan - anders moet ik toch een andere hobby zoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2008 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Ik ben er mee eens.
De games zijn teduur.

Eens
Oneens
Geen mening
[afbeelding]
PC games kosten zo'n 45,-

Het is al vaker gezegd, maar games zijn in absolute zin goedkoper dan 10 jaar geleden. Neem je daarbij inflaflatie mee, dan zijn de prijzen gewoon gezakt.

Dit terwijl er meer mensen aan games werken, en de kosten en productietijd toenemen. Er word nauwelijks meer winst gemaakt op een PC game, uitzonderingen daargelaten.

Het moet allemaal mooier, allemaal uitgebreider, allemaal leuker, allemaal langer, maar het mag niets kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Ondanks dat er enorm veel geld uitgegeven wordt aan games zijn er veel developers en publishers die nog altijd rode cijfers hebben: EA, SCI, Atari. Als de games echt zo 'duur' zijn, waarom wordt er dan niet gigantisch veel geld verdiend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 18:21
Ik ben er mee eens.
De games zijn teduur.

Eens
Oneens
Geen mening
[afbeelding]
Ik zou zeggen, kijk is verder dan de standaard retail handel.
80 euro is wel zeer extreem.

Over kosten, er wordt overal appels met peren vergeleken.
Gemiddeld huishouden heeft 1 pc nodig en die hebben ze dan meestal ook wel.
Dat is dus al een pc en beeldscherm
Wat zijn dan de kosten voor gamen + normaal computer gebruik?

Console gamer: console + (in bepaalde gevallen nieuw beeldscherm) + games console + standaard pc middel.
PC gamer: (game pc conditie middel) + games pc - standaard pc middel kosten.

Sorry, hoor, maar is pure flauwekul, dat je complete pc kosten in rekening wilt brengen.
De huishoudens zonder een pc maar met console, zijn echt zwaar in de minderheid.

Over prijzen van spelen.

Console prijzen blijven LANG hoog.
Pc prijzen dalen rap na 1 a 2 maanden en na nog paar maanden komen ze voor 15 a 25 dollar beschikbaar.
Dus weer: prijzen beoordelen van nieuwste spelen is onzinnig. De prijzen van oudere games ontwikkelen zich anders bij console <> PC.
Online spelen met abbonement zijn al helemaal buiten beschouwing. 1 MMO kost gemiddeld iets van 1.8 console game. Echter die mmo geeft wel veel speeluren.

Als ik terug in de tijd kijk, gaat mijn pc rustig 4 a 5 jaar mee.
Consoles ik weet niet hoe lang die meegaan, zie trouwens genoeg verhalen, dat mensen al weer de zoveelste xbox gekocht hebben, waarbij in flink aantal gevallen, ze geen 100 percent garantie meer hadden.

Het lijkt er wel op dat console spelen, pc gaming gewoon beetje zwart willen maken.
De markt ontwikkeld zich veel sneller op de PC ( nieuwe verkooplijnen en nieuwe manieren van games verkopen) en de cijfers lopen achter de feiten aan.
Bijna 100 percent van het cijfermateriaal is gebaseerd op retail verkopen, terwijl walmarts in de amerikaanse cijfers al niet mee worden genomen. Direct2drive en veel andere online verkopers, geven hun cijfers NIET bekend. Deze worden dus niet meegenomen.
Er is nog steeds stijgende lijn in pc games verkopen, maar ja aantal console gebruikers heeft altijd hoger gelegen dan pc gamers. Vroeger, maar vooral nu, omdat consoles nu hip is en in een hype zit, met alle winkels volgestouwd ermee.
Veel pc gamers kopen de winkelspelen trouwens al niet, want die zoeken meer gespecialiseerde games, die toch al niet in de winkels beschikbaar zijn.
Wat gebeurt er over een paar jaar? Das nog steeds de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

bangkirai schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 12:32:
[...].
Bijna 100 percent van het cijfermateriaal is gebaseerd op retail verkopen, terwijl walmarts in de amerikaanse cijfers al niet mee worden genomen. Direct2drive en veel andere online verkopers, geven hun cijfers NIET bekend. Deze worden dus niet meegenomen.
Er is nog steeds stijgende lijn in pc games verkopen, maar ja aantal console gebruikers heeft altijd hoger gelegen dan pc gamers.
Dan let je niet op.

Er staan veel cijfers in dit topic, uit de jaarverslagen van de uitgevers.

Dit zijn de correcte cijfers. PC Gaming holt achteruit, hoe je het ook wilt bekijken. Dit is met alle verkopen, bij alle retailers, in elke uithoek van de wereld.

[ Voor 5% gewijzigd door PWM op 22-01-2008 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

[...]

Veel pc gamers kopen de winkelspelen trouwens al niet, want die zoeken meer gespecialiseerde games, die toch al niet in de winkels beschikbaar zijn.
Dus er is geen markt voor, dus het zal 'sterven'?

Ik denk overigens niet dat het zal sterven, maar dat zoals nu ook al er erg weinig exclusieve pc-games uit zullen blijven komen. Net zoals op de consoles steeds minder exclusieve titels komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook niet zo bang voor het uitsterven van pc gaming. Er is nog een hele groepering die zweert bij muis en toetsenbord besturing. Vooral RTS en FPS zijn daarbij de grote spelers. Ik heb inmiddels geleerd met een controller een FPS te spelen maar zelf pak ik gelijk weer een toetsenbord en muis.

Natuurlijk is dat het grote probleem niet. Ilegale distributie kennelijk wel. Misschien omdat het tegenwoordig makkelijker is en iedere leek via een torrent website en eventueel wat hulp van iemand die het wel snapt nu wel games binnen kan halen. Maar dat kan met consoles ook nog steeds. Dat de 'PC exclusive' gaat verdwijnen is iets wat alleen maar logisch wordt in de tijd dat alles samengevoegd en geaccepteerd wordt. Gaming consoles zijn inmiddels het 'speelgoed' stage wel uitgegroeid. Er is pas reden tot zorgen als grote developers gaan zeggen dat ze geen pc games meer gaan maken en dat is nog niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

[...]
omdat consoles nu hip is en in een hype zit, met alle winkels volgestouwd ermee.
Ik zou eigenlijk niet durven te beweren dat consoles een hype zijn. Toegegeven, ze krijgen wel veel media aandacht maar ik denk niet dat ineens de console markt weer instort en men weer terugrent naar de pc.
Welke spellen bedoel je dan? Wat is een "gespecialiseerde game" eigenlijk? Spellen als WoW, Orangebox, Supreme Commander, Lord of the Rings, World in Conflict, Counterstrike (Source), The Witcher, Stalker, The Sims, NFS series, Battlefield reeks, Call of Duty reeks, C&C reeks, Quake, Doom, Guild Wars, Trackmania, Tomb Raider, Fear, Age of Empires, Everquest, Final Fantasy, Flightsims... liggen bij wijze van spreke gewoon bij het Kruidvat. En dat zijn dan over het algemeen erg populaire spellen.

Serieus, als je enkele titels hebt van spellen die _niet_ deze platgetreden paden bewandelen hebt hoor ik het graag :Y nieuwigheid is altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
KillaH87 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 21:27:

PS3 + game = €450, levensduur console is ongeveer 5 jaar, hopelijk meer
PC + game = minstens €700, levensduur van deze €700 pc is max 1 jaar
yeah right, me pc 2 jaar geleden gekocht voor dit bedrag ongeveer en speel alles nog op high settings vloeiend, zelfs in crysis heb ik de meeste settings op high.

Console speler lullen altijd zon bullshit over de pc, als je er de balen verstand van hebt ga dan voetballen of tennisen ofzo.

Me broertje speelt fulltime op me pc aangezien ik niet vaak thuis bent en hij vermaakt zich alijd met gratis games, gunz, mapple ect ect. Kijk das nou waar voor je geld ivp van een ruk game voor de console kopen voor 65 euro en hem met pijn in je ogen proberen uit te spelen want je hebt er volle pond voor betaald.

http://www.twitch.tv/jannustitannus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

evilpin0 schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 13:18:
[...]

yeah right, me pc 2 jaar geleden gekocht voor dit bedrag ongeveer en speel alles nog op high settings vloeiend, zelfs in crysis heb ik de meeste settings op high.

Console speler lullen altijd zon bullshit over de pc, als je er de balen verstand van hebt ga dan voetballen of tennisen ofzo.

Me broertje speelt fulltime op me pc aangezien ik niet vaak thuis bent en hij vermaakt zich alijd met gratis games, gunz, mapple ect ect. Kijk das nou waar voor je geld ivp van een ruk game voor de console kopen voor 65 euro en hem met pijn in je ogen proberen uit te spelen want je hebt er volle pond voor betaald.
Vergeet niet het betalen voor het online gedeelte :X, dus je bent afhankelijk van de Xbox live services en dat vind gewoon groot nadeel. Ook al bieden ze op 1 plaats veel content aan maar wat heb je eraan met zo kleine rot hardeschijf .

lang leven vrijheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Ik ben er mee eens.
De games zijn teduur.

Eens
Oneens
Geen mening
[afbeelding]
Je bent er al vaker op gewezen, maar ik doe het toch ook nog ff: 80 euro voor een pc-game? Laat me niet lachen, zoveel kosten de console-games niet eens. Max. 50 euro voor een pc-game, that's it. 70 euro voor Guitar hero 3 incl. gitaar, en dat is goedkoper dan welke console-versie dan ook.
Ik vind games dan ook zeker niet te duur, tuurlijk zijn het stevige bedragen, maar kijk eens wat je ervoor terug krijgt.
Een beetje game levert toch zeker wel enkele tientallen uren plezier op. Een dagje Efteling kost je 25 euro. Filmpje van 90 minuten in de bioscoop: 9 euro.
Er gaat gewoon ontzettend veel tijd en geld zitten in het ontwikkelen van een game, daar willen die ontwikkelaars dan uiteraard wel wat van terug zien.

Vind je het toch te duur? Koop het dan niet, maar ga het niet illegaal downloaden en gratis lopen spelen alsof je zogenaamd "recht" hebt op het mogen spelen van die game. Dat is wel zo ontzettend triest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

[...]

yeah right, me pc 2 jaar geleden gekocht voor dit bedrag ongeveer en speel alles nog op high settings vloeiend, zelfs in crysis heb ik de meeste settings op high.pond voor betaald.
Jij hebt 2 jaar geleden voor 700,- een PC gekocht, en speelt nu Crysis op high.

Als ik jou was zou ik even contact opnemen met de devs. Jij hebt blijkbaar een oplossing, die anderen niet hebben. Of je speelt op 320x240
Kijk das nou waar voor je geld ivp van een ruk game voor de console kopen voor 65 euro en hem met pijn in je ogen proberen uit te spelen want je hebt er volle pond voor betaald.
Waarom zou je rukgames kopen :?

Wat een onzin argument. Als je een rukgame koopt voor de PC heb je hetzelfde.

[ Voor 33% gewijzigd door PWM op 22-01-2008 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als PC games te duur zijn, waarom worden dezelfde titels dan voor de console wel verkocht, en dan ook nog voor een nog hogere stuksprijs? Precies, omdat er een alternatief is voor PC games. Concurreren met een pirate versie van je eigen spel is natuurlijk een tamelijk kansloze bedoeling. Simpel en wordt ook niet ingewikkelder volgens mij.

Nu is het wel zo dat toen de N64 uitkwam, en de PS2, en de Xbox en natuurlijk nu ook met de huidige consoles dat er geroepen wordt dat ‘PC gamen’ dood is. In 1990 was het niet rationeel om een PC te kopen om op te gamen vergeleken met de veel goedkopere console, in 2000 ook niet en in 2008 nog steeds niet.

Voor ontwikkelaars was het in 1990 frustrerend (wie had er nou een police quest exemplaar gekocht?) en in 2000 was het ook frustrerend (vast wel een voorbeeld) en nu zijn die jongens van CoD4 gefrustreerd. (Een van de redenen die ik kan bedenken dat CoD4 veel illegaal gespeeld wordt is dat waar ik woon (5 winkels die games verkopen) je nergens meer CoD4 kan krijgen, overal uitverkocht. :) Gelukkig had de 6de winkel (de V&D) er nog een paar…)

Wat er nu zo anders is dan in 1990 of in 2000 weet ik niet. PC gaming had al lang dood moeten zijn, maar dat is het niet.

Hoe dat kan? Ach, dat weet ik echt niet. Mensen zijn niet rationeel, of vinden dat ze niet rationeel hoeven te zijn als het om hun hobby uitgaven gaat.

Overigens verbaas ik me iedere keer als mijn casual op de pc-gamende vrienden me wat laten zien. Bijna niemand heeft zijn resolutie ingesteld op de native van zijn TFT en 15 fps vinden ze niet overmatig schokkend… Ze kijken niet eens onder graphics options…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
[quote]PWM schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 13:28:
[...]

Als ik jou was zou ik even contact opnemen met de devs. Jij hebt blijkbaar een oplossing, die anderen niet hebben. Of je speelt op 320x240

[...]

kijk specs in me sig, zoals ik al zei: als je geen reet van pc gaming afweet hoef je hem ook niet af te vegen.

1280x1024 geen aa. texures + veel andere dingen high. Shades, shadows en nog wat op medium. Kan er ook niks aan doen als je me niet geloofd hoef je niet te bevredigen met me digi-peniz ofzo.

En ik weet als fanatieke fps speler het verschil tussen speelbaar, goed speelbaar en smooth. Bij mij is die dus goed speelbaar. Heb wel alles in me pc tweaked, timings, fsb, voltage, hyperlink ect. Vindt ik ook altijd leuk om te doen beetje de boel tweaken.

[ Voor 23% gewijzigd door evilpin0 op 22-01-2008 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

evilpin0 schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 13:34:
1280x1024 geen aa. texures + veel andere dingen high. Shades, shadows en nog wat op medium. Kan er ook niks aan doen als je me niet geloofd hoef je niet te bevredigen met me digi-peniz ofzo.
Ik heb je specs gezien, en weet dat alleen zo'n X1900XT kaartje in januari 2006 zo'n 400,- kostte.

Het zal me verder trouwens ook jeuken, al zijn PC's met SLI Nvidia's 19800GT 4GB 1,-. Zolang mensen geen spellen kopen, is dat waar het probleem ligt.

En uit ervaring op dit forum weet ik dat jij 1 van de mensen bent die trots is op het downloaden van zijn games. Natuurlijk zeg je het zo niet, maar voor releasedate melden dat je Game X hebt uitgespeeld is 1 van je hobbies.

Wat dat betreft ben je, net zoals veel anderen, onderdeel van het probleem.

[ Voor 21% gewijzigd door PWM op 22-01-2008 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

[...]

[...]

kijk specs in me sig, zoals ik al zei: als je geen reet van pc gaming afweet hoef je hem ook niet af te vegen.

En ik weet als fanatieke fps speler het verschil tussen speelbaar, goed speelbaar en smooth. Bij mij is die dus goed speelbaar. Heb wel alles in me pc tweaked, timings, fsb, voltage, hyperlink ect. Vindt ik ook altijd leuk om te doen beetje de boel tweaken.
En hoeveel mensen denk je dat daar nog meer zin in hebben? Er zijn veel meer mensen die liever een spel in het apparaat doen en spelen. Dat is niet anders dan vroeger. Alleen waar het aantal consolegaming groeit als kool, doet PC-gaming dat niet. Dus er is voor veel developers een veel interessanter alternatief om voor te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
PWM schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 13:40:
[...]

Ik heb je specs gezien, en weet dat alleen zo'n X1900XT kaartje in januari 2006 zo'n 400,- kostte.

Het zal me verder trouwens ook jeuken, al zijn PC's met SLI Nvidia's 19800GT 4GB 1,-. Zolang mensen geen spellen kopen, is dat waar het probleem ligt.

En uit ervaring op dit forum weet ik dat jij 1 van de mensen bent die trots is op het downloaden van zijn games. Natuurlijk zeg je het zo niet, maar voor releasedate melden dat je Game X hebt uitgespeeld is 1 van je hobbies.

Wat dat betreft ben je, net zoals veel anderen, onderdeel van het probleem.
mijn grootse hobby he 8)
ik ben kwa geld een egte utregste sloeber (duur leven hier) ben blij als ik een spindle dvds kan kopen. Geld voor spellen heb ik niet dus offline spelen kopen doe ik niet (alhoewel ik wel bioshcok heb gekocht).

K die argument gebruik ik allang maar het is gewoon zo, koop 3/4 spelletjes per jaar om online te spelen. Mijn volgende aankop wordt waarschijnlijk crysis om online te spelen, eerst even wachten totdat die in de aanbieding komt.

Bovendien: in een console zit allemaal pc troep, vaak al flink outdated daar niet van.
Maar als ati/nvidia geen nieuwe gfx kaarten meer uitbrengen en intel/amd geen game proccesoren meer kan ik je nu al vertellen dat de nieuwe xbox/ps kwa technologien/performence 3x niks wordt.

Pc kan je ook wel min of meer zien als doorontwikkel platform voor consoles. Dus niet zo de pc bashen terwijl je zelf gewoon op een omgebouwde outdated pc loopt te spelen :)

@Boeboe
800 betaald voor mijn pc, niet alles was nieuw en had hardeschrijven kast + muis ect al. Dus gewoon een upgrade set idd geen volledige pc.

Breezahtaal is wat anders maar zie met als een een goed iets dat je het niet kan herkennen.

[ Voor 22% gewijzigd door evilpin0 op 22-01-2008 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

[...]

Je hoeft hier echt geen bReEzAh-taaltje aan te slaan hoor, dat wordt hier niet echt geappreciëerd :|
De meeste consolegamers weten juist zeer veel van pc gaming af. Zoals eerder gezegd: een grote meerderheid van de consolegamers zijn volwassenen die het gamen op de pc achter zich gelaten hebben en nu voor het gemak van "schijfje insteken en spelen" gaan.
Het is puur een kwestie van prijs: als jij beweert dat je die pc 2 jaar geleden zo goedkoop hebt kunnen kopen dat die de prijs van een spelconsole op termijn overtroeft dan ben je aan het liegen dat je zwartziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:27

Auredium

Informaticus Chaoticus

Shiver23 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 21:15:
[...]

Dus behalve RTS is PC gaming dood? Of bedoel je dat niet? :)
Wederom dat argument dat er een argument dat het slechts om 1 genre gaat.

Simulatie
FPS
RTS
TBS (Turn Based Strategy :+ )
Racegames

die leven allemaal nog volop en natuurlijk MMORPG.

De enigste sector die echt te leiden heeft gehad is RPG en Adventure. Dat zijn de enigste sectoren die echt beter presteren. Racen is misschien nog iets waar over te discussieren valt.
MMORPG zal niet snel verdwijnen naar de consoles, FPS en RTS ook niet. Consoles zijn gewoonweg hopeloos gelimiteerd in hun besturing waardoor ze die sectoren nooit kunnen over nemen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarkov
Boeboe schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 13:59:
[...]

Je hoeft hier echt geen bReEzAh-taaltje aan te slaan hoor, dat wordt hier niet echt geappreciëerd :|
De meeste consolegamers weten juist zeer veel van pc gaming af. Zoals eerder gezegd: een grote meerderheid van de consolegamers zijn volwassenen die het gamen op de pc achter zich gelaten hebben en nu voor het gemak van "schijfje insteken en spelen" gaan.
Het is puur een kwestie van prijs: als jij beweert dat je die pc 2 jaar geleden zo goedkoop hebt kunnen kopen dat die de prijs van een spelconsole op termijn overtroeft dan ben je aan het liegen dat je zwartziet.
Als eerste wil ik even aangeven dat ik het eens ben met je opmerking over taalgebruik, opzettelijk verkeerd spellen verbeteren je argumenten niet.

Maar wat betreft je overige opmerkingen denk ik dat je teveel conclusies trekt op basis van wat je in je eigen vrienden kringen/omgeving tegenkomt. Als ik de cijfers van de ESA bekijk (De entertainment software association, niet de ruimte mannen/vrouwen) dan zie ik inderdaad wel een meerderheid van gamers boven de 18. 40% procent onder de 18 tegen 60% daarboven, maar ik zou niet van een grotemeerderheid durven te spreken. Daarnaast zijn is deze groep ook nog eens verdeeld in mensen tot 40 en ouder dan 40, dan moet je je toch ook wel afvragen of dat deze groep ouder dan 40 nog dagelijks een potje COD4 speelt of zo nu en dan een potje spider solitare speelt. Beide zijn gamers maar de één heeft toch wel degelijk een andere invloed op de markt dan de ander.

De kwestie van prijs is ook subjectief, als ik kijk naar mijn vrienden groep dan zal prijs ze echt niets boeien. Denk aan net afgestuderen met een eerste baan en geen kinderen of andere verantwoordelijkheden. (Kortom Yuppen, maar dan vanuit een linkse hoek). Ik kan niet echt zeggen hoe dat is voor andere mensen, maar een investering van 150 tot 250 per jaar is meer dan voldoende om een pc op peil te houden. Voor een werkend persoon met een vast inkomen kan dat niet echt een drempel zijn. Het zal eerder een kwestie zijn of iemand het waard vindt en de hoeveelheid dingen die hij/zij met een PC doet.

Als ik hier te kort door de bocht ga moet je het aangeven, dit is gewoon de indruk die ik krijg. Als je ergens bronnen hebt die een enigsinz betrouwbaar beeld geven van de console/pc/prijs/leeftijd/inkomen gedrag weergeeft ben ik daar wel in geitresseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Laatst online: 21:02

Shabbaman

Got love?

Ik ben zo'n yup, maar ik geef echt niet zo veel geld uit aan gamen. Af en toe een spel met goede multiplayermogelijkheden, en om de twee jaar (tenminste, da's de doelstelling) een nieuw systeem wat ergens tussen de medium en high settings kan draaien (op een klein beeldschermpje). Wat ik nu heb kostte me nog geen 700 euro, het vorige systeem was goedkoper. Soms kom ik in de verleiding om wat te upgraden (een nieuwe voeding en videokaart voor BF2), maar dan houdt het wel op. En zo geldt het voor de meeste yuppen om me heen. Maar goede spellen gaan gewoon lang mee. Zolang ik niet uitgekeken raak op CoH, wat moet ik dan met SupCom ofzo? Er worden bar weinig spellen gemaakt die onderscheidend zijn, of die veel toevoegen ten opzichte van wat er al is. Dan ga ik er ook geen geld aan uitgeven. Maar goed, dat geldt ook voor spellen voor consoles.

Zelf denk ik dat het een mentaliteitsverschil is: wil je een consolespel kopieren, dan moet je toch wat meer moeite doen. Voor de meeste mensen is het makkelijker om gewoon een spel te kopen, en dat weet je al bij aanschaf van de console. Bij de PC ligt dat anders.

Een console is voor mij geen optie, daar draait Civilization 4 niet op.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwa prijsverschil consoles vs PC's kijk ik altijd naar de kosten van een huis tuin en keuken pc om te toveren naar een "game" pc. Een PC heeft iedereen tegenwoordig toch al nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:39

Armada

-Wat wil je weten?-

[...]

Over kosten, er wordt overal appels met peren vergeleken.
Gemiddeld huishouden heeft 1 pc nodig en die hebben ze dan meestal ook wel.
Dat is dus al een pc en beeldscherm
Wat zijn dan de kosten voor gamen + normaal computer gebruik?

Console gamer: console + (in bepaalde gevallen nieuw beeldscherm) + games console + standaard pc middel.
PC gamer: (game pc conditie middel) + games pc - standaard pc middel kosten.

Sorry, hoor, maar is pure flauwekul, dat je complete pc kosten in rekening wilt brengen.
De huishoudens zonder een pc maar met console, zijn echt zwaar in de minderheid.
Tuurlijk niet. Die intuhnet-PC kan veel meer jaren mee. Elke vernieuwing is toch echt vanwege de gaming. Nieuwe proc nodig, nieuwe socket, ander videokaart, betere voeding in die volgorde, tis gewoon een kettingreactie.
Over prijzen van spelen.

Console prijzen blijven LANG hoog.
Pc prijzen dalen rap na 1 a 2 maanden en na nog paar maanden komen ze voor 15 a 25 dollar beschikbaar.
Dus weer: prijzen beoordelen van nieuwste spelen is onzinnig. De prijzen van oudere games ontwikkelen zich anders bij console <> PC.
Online spelen met abbonement zijn al helemaal buiten beschouwing. 1 MMO kost gemiddeld iets van 1.8 console game. Echter die mmo geeft wel veel speeluren.
Nogmaals, het topic gaat niet over PC vs. console. Het gaat er om of de PC gaming langzaamaan stervende is, op een paar niche spellen na. Maar goed om toch even op jouw tekstje in te haken: na die 2 maanden krijgt de ontwikkelaar geen klap meer voor de verkoop van dat spel in de winkels, de marge wordt dan bijna geheel aan de winkelier gegeven.
Nu weet ik niet precies hoe het werkt, of consolespellen in beheer zijn, ipv investering van de winkel, maar de platformeigenaars hanteren een richtprijs, waar de meeste retailers zich aan houden. Van die marge kan er veel meer naar d eontwikkelaars, ook nog na een half jaartje.
Het lijkt er wel op dat console spelen, pc gaming gewoon beetje zwart willen maken.
Wat een vreemde conclusie? De meeste hier dragen PC gaming een warm hart toe hoor.
Er is nog steeds stijgende lijn in pc games verkopen,
See no evil, hear no evil.

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Auredium schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 14:32:
[...]
Consoles zijn gewoonweg hopeloos gelimiteerd in hun besturing waardoor ze die sectoren nooit kunnen over nemen.
Kom ik weer met mijn vraag ;) : Als ze nou een consolecontroller maken met ongeveer hetzelfde als al die keyboard add-ons die er nu zijn voor de pc, dan is het toch best mogelijk dat ook die genres die je noemt veel eenvoudiger naar de consoles komen?

Of dat er gewerkt wordt met hud snelkoppelingen, zoals bijvoorbeeld de "roos" met BF2 waarin je commando's kan kiezen. Alles is een kwestie van wennen en oefenen maar me dunkt dat als je het onder de knie hebt via de controller net zo snel commando's kan geven als met een tobo-/muis.
Ik zie zoiets nog wel verschijnen eigenlijk.
En qua flightsims, dan is een hotas toch ook best prima op een console? Okee, dan heb je niet álle snelkoppelingen voor knopjes etc. maar het is een begin.

Even in het algemeen, van fervent pc gamers zie ik vaak de volgende argumenten verschijnen:
1. spellen zijn te duur
2. hardware is achterhaald
3. besturing is brak
4. spellen zijn zo uitgespeeld
5. consoles zijn duur in het algemeen

Punt 1: Maakt voor veel mensen nauwelijks wat uit, zo blijkt. En met een beetje slim shoppen kom je altijd wel onder de prijs van de blauwe keten.
Punt 2: Dat is technisch leuk maar daar gaat het met consoles nou juist niet om. Het gaat om uniformiteit en voorspelbaarheid. En in tegenstelling tot pc's worden spellen beter naarmate de leeftijd van de console vordert terwijl het wel speelbaar blijft.
Punt 3: Dat is maar net hoeveel tijd je wil besteden aan het leren. Of gewenning, of als je niet beter weet. En wat voor spel het is. Een spel als Soul Calibur 3 lijkt me voor geen meter spelen op een toetsenbord. Bovendien is de zitpositie veel rustgevender, zo uitgezakt op de bank. Okee, da's wat anders dan met de Wii sports maargoed.
Punt 4: En pc spellen niet dan? Voordeel van de pc is dan wel weer dat je vaak mods en dergelijke kan vinden. Wellicht dat de devvers op een gegeven moment ook modtools gaan uitgeven voor consoles. Want met een controller kan je ook een cursor over een scherm bewegen en dingen aanklikken :+
Punt 5: in de initiële aanschaf wel ja, en de spellen ook als je niet verder kijkt dan je neus lang is :P En een 42" full hd scherm is natuurlijk helemaal niet nodig, een tv is bijna in elk huishouden wel te vinden dus dat argument gaat ook mank. Niet alle consolegamers zijn meteen graphicshoeren. En een console gaat lang mee. Okee, technische mankementen daargelaten maar hoeveel mensen hebben hier wel eens last gehad van DOA mobo's, geheugenreepjes, videokaarten en wat niet al.

PC gaming is voor velen gewoon te veel gedoe en erg onzeker. De ontwikkelaars pikken dit op en spelen er op in, met hun eigen argumenten.

Zo, ik heb geprobeerd enkele veel voorkomende argumenten te weerleggen :) Kritiek (mits goed onderbouwd) is altijd welkom natuurlijk :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarkov
Shabbaman schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 14:52:
Ik ben zo'n yup, maar ik geef echt niet zo veel geld uit aan gamen. Af en toe een spel met goede multiplayermogelijkheden, en om de twee jaar (tenminste, da's de doelstelling) een nieuw systeem wat ergens tussen de medium en high settings kan draaien (op een klein beeldschermpje). Wat ik nu heb kostte me nog geen 700 euro, het vorige systeem was goedkoper. Soms kom ik in de verleiding om wat te upgraden (een nieuwe voeding en videokaart voor BF2), maar dan houdt het wel op. En zo geldt het voor de meeste yuppen om me heen. Maar goede spellen gaan gewoon lang mee. Zolang ik niet uitgekeken raak op CoH, wat moet ik dan met SupCom ofzo? Er worden bar weinig spellen gemaakt die onderscheidend zijn, of die veel toevoegen ten opzichte van wat er al is. Dan ga ik er ook geen geld aan uitgeven. Maar goed, dat geldt ook voor spellen voor consoles.

Zelf denk ik dat het een mentaliteitsverschil is: wil je een consolespel kopieren, dan moet je toch wat meer moeite doen. Voor de meeste mensen is het makkelijker om gewoon een spel te kopen, en dat weet je al bij aanschaf van de console. Bij de PC ligt dat anders.

Een console is voor mij geen optie, daar draait Civilization 4 niet op.
Maar 700 eens in de 2 jaar is meer dan wat ik al aangaf, dat komt neer op grofweg 350 euro per jaar.
Dat is toch een aardige processor en een aardige video kaart per jaar. Neemt niet weg dat je ook af en toe nog een moederboard nodig hebt maar dat is het dan toch echt wel.
En dan ga ik er nog eens van uit dat je niet oude spullen verkoopt want dat levert soms ook nog wel wat op.

Wat ik altijd een beetje mis die hele geld discussie is waarom iedereen er altijd vanuit gaat dat alles nieuwe moet zijn en dat de oude onderdelen verplicht tot soep moeten worden verkookt. :)
En tegelijkertijd gaat ook iedereen ervanuit dat je meteen het niewste van het nieuwste op 1920*1080 moet spelen en dus de beste hardware nodig hebt.Dat geeft zo'n vertekend beeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 13:14:
Ik ben ook niet zo bang voor het uitsterven van pc gaming. Er is nog een hele groepering die zweert bij muis en toetsenbord besturing. Vooral RTS en FPS zijn daarbij de grote spelers. Ik heb inmiddels geleerd met een controller een FPS te spelen maar zelf pak ik gelijk weer een toetsenbord en muis.

{...} Er is pas reden tot zorgen als grote developers gaan zeggen dat ze geen pc games meer gaan maken en dat is nog niet het geval.
Nog steeds is het punt van deze thread niet wat je voorkeur is, maar dat al die muiszwaaiende apen eens betalende klanten moeten worden... En niemand doet de aankondiging voor de PC dat ze niet meer op dat platform zullen produceren, ze doen het gewoon simpelweg veel minder of niet meer. Lees het stuk in deze thread met wat jaarcijfers, kan je zien hoe het er mee gesteld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Armada schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 15:25:
[...]

Nog steeds is het punt van deze thread niet wat je voorkeur is, maar dat al die muiszwaaiende apen eens betalende klanten moeten worden...
Mooi he.

100x word er al aangegeven dat het niet gaat om wat er beter speelt, wat er beter uit ziet, of wat nou een beste genre is.

Toch blijft iedereen er maar op hameren dat FPS zoveel beter is op de PC.

Prima, zorg er dan voor dat het ook gekocht word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Nog steeds is het punt van deze thread niet wat je voorkeur is, maar dat al die muiszwaaiende apen eens betalende klanten moeten worden... En niemand doet de aankondiging voor de PC dat ze niet meer op dat platform zullen produceren, ze doen het gewoon simpelweg veel minder of niet meer. Lees het stuk in deze thread met wat jaarcijfers, kan je zien hoe het er mee gesteld staat.
Het punt van een thread wordt groter naarmate je 23 pagina's vol posts hebt. Ik gaf mijn visie op de gang van de discussie die gaande was en of dat nou wel of niet het concrete antwoord geeft op de hoofdvraag is een tweede.

Ik kan ook genoeg zeggen over de developers. Die maken alleen maar alles mooier en groter en indirect duurder (hallo nieuwe videokaarten) en daarom zijn mensen steeds minder bereid die moeite te doen voor een pc spel ipv een console kopen, een game kopen en spelen. Dit heeft niets met illegal kopieren te maken, maar wel met de aard van de discussie. Misschien is dat wel de reden dat meer mensen gaan gamen op de console en minder pc games kopen, wat resulteert in minder games. Dat het niet zal doodbloeden is juist om de reden dat er een hele groep mensen is die de voorkeur geeft aan pc gaming (om verschillende redenen, zoals besturing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

PWM schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 13:28:
[...]

Altijd jammer in zo'n topic als het hoofdpunt: pc gaming gaat slecht, verzandt in: PC vs. console en zelfs dat gaat de details in over wat dan duurder is. Ik vind PC gaming hartstikke leuk, maar het is nou eenmaal duurder. Wellicht niet als je je spellen vervolgens niet koopt.
Het duurste spel dat ik ooit gekocht heb was/is WoW: Op de teller 2 x pakket van 40 EUR en inmiddels 33 maanden abo (ja, twee maanden gratis bij de pakketten) a 11 EUR = 443 EUR. Ouch!

Anyhoe, ernstige twijfels over Crysis, ik had voor de huidige C2D config een AMD 3200+ met 7800 GT, wat 2 jaar geleden niet een slechte config was en dat trekt Crysis toch echt niet lekker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:27

Auredium

Informaticus Chaoticus

TroonStaal schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 15:20:
[...]
Kom ik weer met mijn vraag ;) : Als ze nou een consolecontroller maken met ongeveer hetzelfde als al die keyboard add-ons die er nu zijn voor de pc, dan is het toch best mogelijk dat ook die genres die je noemt veel eenvoudiger naar de consoles komen?
Die is er al, dat heet een PC.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarkov
TroonStaal schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 15:20:
[...]

Of dat er gewerkt wordt met hud snelkoppelingen, zoals bijvoorbeeld de "roos" met BF2 waarin je commando's kan kiezen. Alles is een kwestie van wennen en oefenen maar me dunkt dat als je het onder de knie hebt via de controller net zo snel commando's kan geven als met een tobo-/muis.
Ik zie zoiets nog wel verschijnen eigenlijk.
En qua flightsims, dan is een hotas toch ook best prima op een console? Okee, dan heb je niet álle snelkoppelingen voor knopjes etc. maar het is een begin.

Even in het algemeen, van fervent pc gamers zie ik vaak de volgende argumenten verschijnen:
1. spellen zijn te duur
2. hardware is achterhaald
3. besturing is brak
4. spellen zijn zo uitgespeeld
5. consoles zijn duur in het algemeen

Punt 1: Maakt voor veel mensen nauwelijks wat uit, zo blijkt. En met een beetje slim shoppen kom je altijd wel onder de prijs van de blauwe keten.
Punt 2: Dat is technisch leuk maar daar gaat het met consoles nou juist niet om. Het gaat om uniformiteit en voorspelbaarheid. En in tegenstelling tot pc's worden spellen beter naarmate de leeftijd van de console vordert terwijl het wel speelbaar blijft.
Punt 3: Dat is maar net hoeveel tijd je wil besteden aan het leren. Of gewenning, of als je niet beter weet. En wat voor spel het is. Een spel als Soul Calibur 3 lijkt me voor geen meter spelen op een toetsenbord. Bovendien is de zitpositie veel rustgevender, zo uitgezakt op de bank. Okee, da's wat anders dan met de Wii sports maargoed.
Punt 4: En pc spellen niet dan? Voordeel van de pc is dan wel weer dat je vaak mods en dergelijke kan vinden. Wellicht dat de devvers op een gegeven moment ook modtools gaan uitgeven voor consoles. Want met een controller kan je ook een cursor over een scherm bewegen en dingen aanklikken :+
Punt 5: in de initiële aanschaf wel ja, en de spellen ook als je niet verder kijkt dan je neus lang is :P En een 42" full hd scherm is natuurlijk helemaal niet nodig, een tv is bijna in elk huishouden wel te vinden dus dat argument gaat ook mank. Niet alle consolegamers zijn meteen graphicshoeren. En een console gaat lang mee. Okee, technische mankementen daargelaten maar hoeveel mensen hebben hier wel eens last gehad van DOA mobo's, geheugenreepjes, videokaarten en wat niet al.

PC gaming is voor velen gewoon te veel gedoe en erg onzeker. De ontwikkelaars pikken dit op en spelen er op in, met hun eigen argumenten.

Zo, ik heb geprobeerd enkele veel voorkomende argumenten te weerleggen :) Kritiek (mits goed onderbouwd) is altijd welkom natuurlijk :Y
Punt 1 en 2 daar ben ik het met je eens.
Punt 3. Ik denk niet dat de brakke besturing een questie van gewenning is, voor sommige games is de controller een prima besturingsmechanisme, platformers, racegames (Hoewel een stuur en pedalen waarschijnlijk beter zijn), vechtgames e.d. Zelfs FPS gaat aardig, ik zou er echter geen sim of strategie game mee willen spelen. Dat is niet een gewenning dat zijn gewoon de beperkingen van een bepaald besturingsmodel.

Zit positie is iets wat je er zelf van maakt, persoonlijk zit ik net zo gemakkelijk geconcentreerd achter mijn scherm als dat ik liggend op de bank op de console speel.

Punt 4: spellen zijn zo uitgespeeld ben ik het ook mee eens, maar dat geld voor beide platformen en mods veranderen daar weinig aan.

Punt 5: Ook eigenlijk niet relevant, beide systemen zijn net zo duur of goedkoop als dat je het zelf vindt. Mijn PC vindt ik goedkoop voor de hoeveelheid lol die ik eruit haal op allerlei vlakken inclusief de bouw. Mijn Xbox360 vindt ik duur omdat er naar mijn gevoel rommel in zit. Ik heb niet meer zo lawaaierige cd/dvd speler gehoord sinds pentium 1 tijdperk. Het zelfde geld voor de PS3 want daar zit naar mijn gevoel een onnodige dure blu-ray speler in.

Daarnaast nog een aantal tegenargumenten

Punt 6. Je hebt geen invloed op de hardware die in de console zit, zie xbox herrie bak.
Punt 7. Je hebt geen invloed op de software die je draait op de console. Dit geld zowel voor het dashboard als de software. En zowel in mods als tijdens de ontwikkeling. Ik heb nog niet eerde een beta test voor console games meegemaakt en dat is toch een uitstekend moment om zelf invloed uit te oefenen op de ontwikkeling van een spel.
Punt 8. Mods zijn voor mij ook ontzettend belangrijk om dat je daarin ook de kans, mogelijkheid hebt om dingen aan te passen naar je eigen wensen. Ik denk dat 7 van de 10 games die ik speel wel een of andere mod bevatten.
Punt 9: Bepaalde genres worden nu eenmaal niet of niet goed vertegenwoordigd op consoles, RTS, RTB, 4x, sims ( en dan bedoel ik vliegsims, city building sims en duikboot sims, niet die EA poppetjes)

Die laatste is voor mij doorslag geven omdat dat nu juist de spellen zijn die ik graag speel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Zarkov schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 15:47:
[...]
Daarnaast nog een aantal tegenargumenten

Punt 6. Je hebt geen invloed op de hardware die in de console zit, zie xbox herrie bak.
Punt 7. Je hebt geen invloed op de software die je draait op de console. Dit geld zowel voor het dashboard als de software. En zowel in mods als tijdens de ontwikkeling. Ik heb nog niet eerde een beta test voor console games meegemaakt en dat is toch een uitstekend moment om zelf invloed uit te oefenen op de ontwikkeling van een spel.
Punt 8. Mods zijn voor mij ook ontzettend belangrijk om dat je daarin ook de kans, mogelijkheid hebt om dingen aan te passen naar je eigen wensen. Ik denk dat 7 van de 10 games die ik speel wel een of andere mod bevatten.
Punt 9: Bepaalde genres worden nu eenmaal niet of niet goed vertegenwoordigd op consoles, RTS, RTB, 4x, sims ( en dan bedoel ik vliegsims, city building sims en duikboot sims, niet die EA poppetjes)

Die laatste is voor mij doorslag geven omdat dat nu juist de spellen zijn die ik graag speel.
Er zijn talloze tests voor consolegames. Open beta's, gesloten beta's. Consolegames worden over het algemeen beter getest dan PC games omdat je na de ontwikkelaar nog een kwaliteitscontrole hebt van Sony/MS/Nintendo.
PS3 heeft met UT3 ook mods. Kwestie van tijd voordat dat verder uitgebreid wordt naar andere games.

Ik snap nog steeds de link met het topic niet in je verhaal. Maar dat blijf ik niet herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Laatst online: 21:02

Shabbaman

Got love?

Zarkov schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 15:24:
[...]

Maar 700 eens in de 2 jaar is meer dan wat ik al aangaf, dat komt neer op grofweg 350 euro per jaar.
Nou, ik ga uit van 25 euro in de maand, dat vind ik niet veel geld. Volgens mij vergeet je voor het gemak ook de legale windows versie. En dan kan ik ook nog gebruik maken van office voor m'n werk (niet geheel legaal, maar ik doe het ook niet voor m'n eigen plezier), firefox en weet ik veel wat, terwijl mijn vriendin tv kijkt. Een console kost (voor mij dus) dus 400 euro, nog eens 400 euro voor een tweede tv, nog een schep geld voor extra controller, muis, lightsaber, en spellen. Dat is niet echt minder dan wat het me nu kost, en die PC heb ik toch nodig.
Nog steeds is het punt van deze thread niet wat je voorkeur is, maar dat al die muiszwaaiende apen eens betalende klanten moeten worden...
Een sentiment waar ik me wel in kan vinden. Ooit had ik een MSX, en daar waren op een gegeven moment alleen nog maar japanse spellen voor te krijgen. In het japans. Simpelweg omdat niemand voor een spel betaalde, behalve japanners. Hier op GoT zie ik vaak genoeg discussies terugkeren in de trend van "het is geen diefstal, want ik neem niks weg". Tsja,

Overigens denk ik dat hoe meer de consoles op complete systemen gaan lijken, hoe makkelijker het gaat worden om ISO's te draaien. Hoe meer mogelijkheden het systeem, hoe meer kansen om 'm te hacken.

Trouwens, mijn systeem, maar met andere behuizing en nog allerlei zinloze randapparatuur zoals diskdrives. Ik hoop dit over een jaar voor een prikkie te kunnen upgraden met een quadcore, 9XXX videokaart en nieuwe voeding. Maar goed, OT.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Overigens, de "kosten" van een console zijn imo toch wat lastig rechtstreeks met een pc/labtop te vergelijken.
Alhoewel je met een console steeds meer kunt blijft het in functionaliteit ver achter bij een pc. Dat een pc evt wat duurder is lijkt me dan niet perse een probleem.

PS: De meeste pcgames zijn GPU limited. Zolang je eens in de zoveel tijd je GPU upgrade kun je vrij lang doen met de rest van de hardware.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docho
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 23:57
Wat mij het meeste opvalt, maar waar dat toch niemand het over heeft is dat alle voordelen en nadelen die opgenoemd zijn van PC-gaming alle jaren bestaan. Vb. piraterij was na 2000 zoiezo al wijdverspreid toch hieldt dat de goede titels niet tegen om miljoenen-verkopen te realiseren! Met andere woorden, er is iets anders aan het werk dan de opgesomde voor-en nadelen , want deze zijn er altijd al geweest. (ik kan me zelfs niet van het idee onttrekken dat PC's nu een 10 a 20tal percent goedkoper zijn dan circa 6 jaar geleden, maar dat terzijde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Docho schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 16:45:
Wat mij het meeste opvalt, maar waar dat toch niemand het over heeft is dat alle voordelen en nadelen die opgenoemd zijn van PC-gaming alle jaren bestaan. Vb. piraterij was na 2000 zoiezo al wijdverspreid toch hieldt dat de goede titels niet tegen om miljoenen-verkopen te realiseren! Met andere woorden, er is iets anders aan het werk dan de opgesomde voor-en nadelen , want deze zijn er altijd al geweest. (ik kan me zelfs niet van het idee onttrekken dat PC's nu een 10 a 20tal percent goedkoper zijn dan circa 6 jaar geleden, maar dat terzijde)
Of misschien zelfs nog wel veel meer. Je krijg nu in proportie relatief veel meer systeem voor relatief veel minder geld.

(je moet alles natuurlijk wel in context zien, dus mid-end/high-end uit die periode tegenover mid-end/high-end nu.)

Ik herinner me dat een pentium III met 128 Mb ram en 13 GB harde schijf toen ongeveer 2000 euro kostte (80.000 BEF) In die tijd tussen mid en high end.

Een (heel degelijk!!) mid-end systeem heb je nu zeker voor 700 euro. (zonder scherm). Als je nu mijn systeem zou kopen (E6300, 7600GT, 2 GB ram, ongeveer een jaar oud) kost je dat waarschijnlijk nog geen 400 euro. Terwijl ik mijn systeem (misschien ten onrechte maar goed) nog als een heel capabele mid end beschouw.

Cpu is echt geen beperkende factor (ook al is het 'maar' een 1.83Ghz), en verder speel ik alle games op een setting waar ik tevreden mee ben. (en ondanks m'n zwakke grafische kaart ziet CoD4 er op mijn pc nog steeds uit als een pareltje)

Dus een beetje nuance is noodzakelijk. Het is niet per se nodig elk jaar een GTX van de top serie te kopen om mee te blijven. Ik verwacht met mijn kaartje nog een jaar te kunnen doen en dan een goedkope 8800 of 9600 te kopen. Telkens één gen over slaan en in het mid end segment kopen is het beste compromis (vanuit mijn ervaring gezien). Nog steeds goede kwaliteit voor redelijke prijzen.

Verder speelt er nog wel iets anders ook, (wat waarschijnlijk wel al aan bod is geweest). Niet elke aangekochte pc is tegenwoordig nog geschikt voor games, wat vroeger wel het geval was.

Een upgrade van een 486 naar een pentium 133 Mhz was een serieuze boost. Ook voor games. Er was niet zoiets als een 'dedicated game pc'. Kijk naar hoe de markt er nu uit ziet, dat is helemaal anders. In principe voldoet een core duo met integrated intel graphics aan alle eisen die 90% van de consumenten heeft. Zelfs professionele mensen, want voor photoshop of programmeren is geen uber gpu nodig.

Samengevat: er is een steeds grotere discrepantie ('fork' als je wil) tussen pc's die gewoon voldoen voor wat de meerderheid er mee wil doen, en een pc die ook maar een beetje geschikt is om te gamen. Als pa en ma een pc kopen voor de kids (om huiswerk te maken en 'online' te kunnen zijn) is deze niet per definitie geschikt om battlefield op te spelen.

Goede gpu's worden bijna uitsluitend gekocht om gamemachines mee uit te rusten. (en voor de 3d professionals), al de rest heeft ze gewoon niet nodig.

Tel hierbij de steeds groter wordende groep gebruikers op die over een laptop beschikt (die vaak niet geschikt is om te gamen: warm, lawaaierig, krampachtig) en je ziet dat de interesse en afzetmarkt bij de pc gebruikers afneemt. Wat overblijft zijn pc geile nerds die een game voor niets anders willen dan voor een technische demo met fps show off en wat getweak.

De console gamer zit ondertussen relax te genieten in de woonkamer.

Behalve een technische discussie is het verder ook gewoon een zaak van persoonlijke voorkeur. Ik speel nu bvb heel graag platformers. (crash bandicoot en the likes, ps adept :) ). Die heb je gewoon niet op een pc, en zijn dan nog zeker niet te spelen met toetsenbord.

Kinderen zullen van de ouders ook vaker een console dan een pc krijgen. Omdat je geen 'miskoop' kan doen met consoles. Het apparaat staat in de winkel, aan een vaste prijs, zonder verborgen kosten, en kan je niet teleurstellen. Er is gewoon niet voldoende kennis om naar een pc winkel te gaan en niet met een teleurstelling thuis te komen. De kids zijn te jong en de ouders weten er niet genoeg van af. Daarenboven hebben ouders niet graag dat de kinderen continu in een aparte kamer aan het gamen zijn. In de woonkamer is er nog wat sociale controle op duur en content. Van consoles zullen ze in het algemeen ook meer afweten (en zelf meer betrokken kunnen zijn omdat de exposure groter is)

Oudere mensen daarentegen hebben steeds minder tijd, waardoor de skills het wel eens laten afweten. (precieze 'spastisch' ;) shooters, rts gamen, enz...) Je hebt nu éénmaal niet de tijd om 24/7 te oefenen om online geen slecht figuur te slaan. Vaak gaan zij dan ook over naar een console, omdat een controller nu éénmaal drempelverlagend werkt, meer 'arcade' is, en omdat iedereen over dezelfde controller beschikt. Console games zijn van opzet ook minder 'precies' en meer relaxter. (grotere hitboxes ed) zodat het ook plezant blijft ipv alleen maar frusterend.

Pc games zijn voor ik kan inschatten in mijn omgeving echt iets voor een beperkte doelgroep en leeftijdsgroep. (16-26) Voor en na zal je waarschijnlijk meestal consoles aantreffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Docho schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 16:45:
De console heeft toch wel een enorme boost gekregen dmv de hd-ready/full hd tv's. Hierdoor is de beeldkwaliteit vrijwel even goed als de beste PC's.

Verder kun je nu ook multiplayeren iets wat vroeger exclusief voor de PC was. Multiplayer is een belangrijke factor om replay value te creeeren.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Help!!!! schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 17:10:
[...]

De console heeft toch wel een enorme boost gekregen dmv de hd-ready/full hd tv's. Hierdoor is de beeldkwaliteit vrijwel even goed als de beste PC's.

Verder kun je nu ook multiplayeren iets wat vroeger exclusief voor de PC was. Multiplayer is een belangrijke factor om replay value te creeeren.
Mwah, beeldkwaliteit even goed. Ik zie voornamelijk nog bij de PS3 enorme kartels en bij beiden consoles onscherpe low-res textures. Maar het ziet er wel een stuk beter uit dan op een SDTV :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarkov
Shiver23 schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 16:10:
[...]

Er zijn talloze tests voor consolegames. Open beta's, gesloten beta's. Consolegames worden over het algemeen beter getest dan PC games omdat je na de ontwikkelaar nog een kwaliteitscontrole hebt van Sony/MS/Nintendo.
PS3 heeft met UT3 ook mods. Kwestie van tijd voordat dat verder uitgebreid wordt naar andere games.

Ik snap nog steeds de link met het topic niet in je verhaal. Maar dat blijf ik niet herhalen.
Vandaar dat ik ook aangaf dat ik niet wist of ze er waren. Ik had nog niet gehoord van een open beta project op consoles. Het gaat mij in deze ook niet om de aanwezigheid van bugs maar juist input op het devteam. Ik geloof graag dat MS/Sony/E.D. betere kwaliteitstesters hebben dan menig pc developer.

UT3 heeft een programma dat PC mods omzet naar PS3 mods. Absoluut een goed begin en zeker een aanwinst voor het platform. Maar ik zie zelf zo snel niet PC gebruikers mods maken voor bijvoorbeeld een PS3 exclusive. En dat versterkt dus weer het bestaansrecht van het platform.

En daarmee komen we op het laatste punt de link met het topic. De algemene vraagstelling in het topic is of PC gaming nog een toekomst heeft. Daar is mijn antwoord ja op vanwege de bepaalde voordelen die het platform op dit moment heeft tenopzichte van de consoles.

Vandaar ook de andere PC VS Console discussies in deze thread, het gaat hier namelijk om een mening. Die kun je namelijk onderbouwen door je voorkeuren of je afgunst voor bepaalde platformen uit spreken, piraterij aan te halen of klakkeloos cijfers van een bepaalde website over te nemen. Maar in alle gevallen blijft het een wankele en niet al te fantastisch onderbouwde mening. (Dat laatste is trouwens ook een mening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
PWM schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 13:07:
[...]

Dan let je niet op.

Er staan veel cijfers in dit topic, uit de jaarverslagen van de uitgevers.

Dit zijn de correcte cijfers. PC Gaming holt achteruit, hoe je het ook wilt bekijken. Dit is met alle verkopen, bij alle retailers, in elke uithoek van de wereld.
Ja, je zegt het goed, uitgevers via de retail handel, das is dus maar gedeelte tegenwoordig.
En veel uitgevers staan er gewoon niet bij.
De ouderwetse manier producer, 1 uitgever, retail is aan het verdwijnen. Nu zit de producer vaak via verschillende kanalen het spel uit te geven, waarbij de meeste kanalen echt niet in de data verwerkt zit.

De amerikaanse data, heeft bijv. walmart niet, wat toch 1 van de grootste games verkopers, via hun winkels.
Europese data is nauwelijks beschikbaar, toch is europa meer gebaseerd op pc games, dan amerika.

Het lijkt er trouwens behoorlijk veel op, dat de console verkopers proberen met dit topic overal reclame te maken :D

[ Voor 37% gewijzigd door bangkirai op 22-01-2008 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
Armada schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 15:18:
[...]

Tuurlijk niet. Die intuhnet-PC kan veel meer jaren mee. Elke vernieuwing is toch echt vanwege de gaming. Nieuwe proc nodig, nieuwe socket, ander videokaart, betere voeding in die volgorde, tis gewoon een kettingreactie.

[...]

Nogmaals, het topic gaat niet over PC vs. console. Het gaat er om of de PC gaming langzaamaan stervende is, op een paar niche spellen na. Maar goed om toch even op jouw tekstje in te haken: na die 2 maanden krijgt de ontwikkelaar geen klap meer voor de verkoop van dat spel in de winkels, de marge wordt dan bijna geheel aan de winkelier gegeven.
Nu weet ik niet precies hoe het werkt, of consolespellen in beheer zijn, ipv investering van de winkel, maar de platformeigenaars hanteren een richtprijs, waar de meeste retailers zich aan houden. Van die marge kan er veel meer naar d eontwikkelaars, ook nog na een half jaartje.

[...]

Wat een vreemde conclusie? De meeste hier dragen PC gaming een warm hart toe hoor.

[...]

See no evil, hear no evil.
Na die 2 maanden, krijgt de ontwikkelaar nog steeds lading geld van die games, of weet je niet wat digitale download kanalen zijn (legaal dus)
Alleen de retail uitgever, die staat eerder buiten spel en de retail uitgever heeft vaak nog geen digitale kanalen, of ze beginnen er nu pas mee.
En dus volgens de cijfers, die beschikbaar zijn van sommige uitgevers, lijkt het erop, dat pc gaming aan het achteruitgaan is, terwijl de distributie kanalen aan het veranderen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door bangkirai op 22-01-2008 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

bangkirai schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 17:51:
[...]

Ja, je zegt het goed, uitgevers via de retail handel, das is dus maar gedeelte tegenwoordig.
En veel uitgevers staan er gewoon niet bij.
De ouderwetse manier producer, 1 uitgever, retail is aan het verdwijnen. Nu zit de producer vaak via verschillende kanalen het spel uit te geven, waarbij de meeste kanalen echt niet in de data verwerkt zit.

De amerikaanse data, heeft bijv. walmart niet, wat toch 1 van de grootste games verkopers, via hun winkels.
Europese data is nauwelijks beschikbaar, toch is europa meer gebaseerd op pc games, dan amerika.

Het lijkt er trouwens behoorlijk veel op, dat de console verkopers proberen met dit topic overal reclame te maken :D
:?

De uitgevers zijn EA, Ubisoft, Activision e.d.

Een Ubisoft is en blijft de uitgever van een game. Of het nou digitaal is, per DVD in de winkel of per postduif.

Als die verkoopcijfers geven, zijn de het alle cijfers bij elkaar, van elke game. Er zijn dan geen verkopen meer die niet zijn meegenomen, dat kan ook niet, want de cijfers die ze gegeven hebben geeft aan wat er geshipped is aan de ene kant, en (legaal) gedownload aan de andere.
Mijn Steam account staat anders net 2 nieuwe games naar beneden te halen :)

[ Voor 9% gewijzigd door PWM op 22-01-2008 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duroth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-04-2016

Duroth

No rest for the tweaked

Als World of Warcraft door gaat met zijn nieuw ontwikkelde gewoonte om minstens drie keer per dag te crashen (zelfs na het spel opnieuw geinstalleerd te hebben, wat me zo'n 6 uur heeft gekost), denk ik dat ik ook maar eens ga kijken naar een fijne console. |:(

Als het zo moet, vind ik het helemaal niet zo gek dat PC gaming verminderd, al blijf ik erbij dat het nooit zal uitsterven, en consoles op een gegeven moment de kant van PC's opgaan. Als PC gaming op een laag pitje komt te staan, zullen Piet Piraat en kornuiten overstappen op consoles, en binnen drie weken zijn ook consolegames gratis te downloaden.

Of denkt iedereen hier dat piracy ophoudt te bestaan op het moment dat de grote uitgevers afscheid nemen van de PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@hieroven, oa. Consolegames zullen misschien wel 'gratis' te downloaden zijn, maar dat betekent nog niet dat je ze zomaar kan spelen.

Gekopieerde stuff op een console spelen houdt in dat die console die schijfjes ook moet aanvaarden en afspelen. En daar gaat het meestal fout. Kopietjes spelen op een console houdt wel meer in dan enkel een software crack maken.

Je hebt normaal geen toegang tot het console OS en in mindere mate de hardware. Dus tot beiden zal de toegang 'geforceerd' moeten worden. (firmware/chips...) Een kopie spelen houdt dus wel meer in dan een key van internet halen en de .exe overschrijven met een crack zoals het bij pc spellen het geval is.

Dus zelfs als de hele scene naar de console zou komen, dan zal jouw prognose weinig stand houden (binnen drie weken kopies te spelen). Heb zelf nooit consoles gechipt of gechipte consoles gekocht (heb daar de behoefte niet toe, als ik geen geld heb koop ik gewoon geen luxe producten), maar de chip scene loopt bij consoles ook altijd achter de feiten aan.

Telkens er een nieuwe hardware revisie verschijnt, kan je weer opnieuw beginnen met uw crack ontwerpen. Het is gewoon te gefragmenteerd, duur, complex dus het zal nooit doorbreken. (ik wil mijn garantie niet op het spel zetten, net zoals de meerderheid van de consumenten).

Daarbij komt dat de producent zijn eigen hardware natuurlijk door en door kent en bij elke crack in no time een patch kan schrijven en verdelen. Er is ook slechts één platform in de gaten te houden en te beheren qua veiligheid en piracy. De fabrikant van mijn pc kan niet zomaar firmwares op mijn pc komen veranderen, een consolebouwer kan dat wel gemakkelijk doen. Kopies zullen zich dan ook beperken tot offline consoles. Kortom, te veel nadelen.

Overigens, als de stelling is dat de overgrote meerderheid van de games op consoles verkocht worden en het overgrote deel van de gamers op de consoles gamet, dan zou kopiëren voor consoles nu toch al 'common practice' moeten zijn? De doelgroep is in elk geval groot genoeg, evenals de 'markt'. (miljoenen consoles) En toch.... Dat klein beetje pc gamers dat naar consoles shift zal niet ineens een aardverschuiving veroorzaken op console-piracy gebied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
PC gaming zal wel blijven bestaan (zolang de PC nog als dusdanig blijft bestaan), want het is altijd een potentieel massale markt. Ik speel tegenwoordig erg weinig spellen (vorig jaar alleen hl ep2/portal), dus de console markt is voor mij sowieso niet interessant, want ik ga geen aparte computer kopen voor 2 a 3 spellen per jaar. Maar als ik een nieuwe PC koop doe ik daar altijd wel een midden klasse videokaart erin, met het oog op die paar spellen.

Grootste oorzaak van de daling van het PC marktaandeel ontstaat imho niet door piraterij, maar door gebrek aan innovatie op het PC platform en het mislukken van Vista. Toekomstige games vereisen straks dx10 dat draait op een impopulair platform, wat veel mensen doet twijfelen. Either way, Microsoft wint toch wel, want ze hebben de xbox nog. En Microsoft heeft liever de Xbox dan de PC, want op de PC valt niks meer te winnen, alleen te verliezen.

Wat mijn verbazing daarom ook wel wekt over de gamesindustrie, maar dat geld ook voor andere media, is hoe afhankelijk ze zich hebben gemaakt van Microsoft en Sony, en in iets mindere mate nvidia/ati. Feitelijk zijn het gros van games makers van het centrum van innovatie, teruggevallen tot veredelde content providers voor de platforms van MS en Sony.

Ik zou graag een initiatief zien vanuit de game wereld zelf, zoiets zoals steam is een klein begin wat kan gaan dienen als een breder platform. Het is tijd de gameindustrie zelf met iets komt, en dat gaat op PC wel weer iets makkelijker dan op de dichtgetimmerde consoles :)

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
Ach, laten we dan maar even wachten, totdat de volgende quartercijfers bekend zijn.
Q2 was namelijk maar 1 percent pc games lager dan quarter ervoor, echter totale sales was ook flink omhoog gegaan. Dus het is geen dalende lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

bangkirai schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 18:01:
[...]

Na die 2 maanden, krijgt de ontwikkelaar nog steeds lading geld van die games, of weet je niet wat digitale download kanalen zijn (legaal dus)
Alleen de retail uitgever, die staat eerder buiten spel en de retail uitgever heeft vaak nog geen digitale kanalen, of ze beginnen er nu pas mee.
En dus volgens de cijfers, die beschikbaar zijn van sommige uitgevers, lijkt het erop, dat pc gaming aan het achteruitgaan is, terwijl de distributie kanalen aan het veranderen zijn.
Er is geen retail uitgever of digitale uitgever, er is 1 uitgever. En die geeft zijn spellen via verschillende distributiekanalen uit. CoD4 wordt ook gewoon via Activision op Steam uitgegeven, of wist je dat ook niet? En inderdaad, daar zakt de prijs niet zo snel weg als retail. Dat komt omdat retailers de schappen vrij moeten maken voor de nieuwste spellen.
Het aantal spellen dat via digitale distributiekanalen te krijgen is, is altijd nog maar een deel van het totale aanbod. Voor het grootste deel aan spelaanbod zal je dus nog naar de winkel moeten en daar vangen ontwikkelaars na de eerste twee maanden (vrijwel) niets meer op. En je wou zeggen dat jij hem na die twee maanden liever bij Steam voor de volle mep koopt, dan dat je hem bij de winkel haalt voor 50%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

defiant schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 19:39:
Grootste oorzaak van de daling van het PC marktaandeel ontstaat imho niet door piraterij, maar door gebrek aan innovatie op het PC platform[...]
Ja, want er is enorm veel innovatie op de consoles, wat niet mogelijk zou zijn op de PC. :')
Als je het topic leest, dan zie je dat dezelfde spellen (e.g. CoD4 en Bioshock) het verschrikkelijk slecht doen op de PC. Wat heeft dat nou met innovatie te maken.
Ik zou graag een initiatief zien vanuit de game wereld zelf, zoiets zoals steam is een klein begin wat kan gaan dienen als een breder platform. Het is tijd de gameindustrie zelf met iets komt, en dat gaat op PC wel weer iets makkelijker dan op de dichtgetimmerde consoles :)
En waarom is Steam daar niet het platform voor dan? Wat wil je anders hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:47
Mijn mening is heel kort en simpel, mmo's maken de pc game industrie grotendeels kapot. Dit komt omdat ze ze erg veel tijd vragen van de spelers en die spelen vervolgens niks anders meer voor langere tijd. WoW ea zijn giga winstgevend voor de uitgevers maar hiermee hebben ze ook gelijk hun eigen graf gegraven voor de toekomst. Daarbij ook nog eens de consoles die langzamerhand gewoon steeds meer op pc's lijken en al bijna net zo veelzijdig zijn geworden.
Een ander probleem is het zware gebrek aan creative games die voor de pc nog uitkomen. Bijna alle hippe nieuwe dingen worden gekocht door de fabrikanten achter de consoles die ook nog eens exclusief moeten blijven of de pc versie komt pas een jaar later. En dan ook nog eens Microsoft die gamers wil verplichten Vista te gebruiken. Dit zijn hele harde klappen die de hele industrie raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk niet dat PC gaming snel (binnen nu en een paar jaar) uit zal sterven, er zullen de komende jaren zeker nog wel genoeg liefhebbers van de al genoemde sterke pc-genres (RTS, FPS, MMO's) blijven om voldoende afzet en winst te genereren. Al zal het aantal spelers de komende jaren, volgens mij, nog steeds wel afnemen. Belangrijke vraag is nauurlijk in hoeverre de nu jonge jeugd het PC gamen oppakt. Zoals al eerder aangehaald krijgen veel jonge kinderen eerder / vaker een console dan een mid- / high-end game-PC, behalve als vaders een fervent PC speler is. Toch zie ik nu nog steeds regelmatig jonge kinderen (5 - 8 jaar) die regelmatig PC games spelen... toch blijft het een beetje koffiedik kijken.

Ik denk wel dat (bepaalde spelers binnen) de gamesindustrie het een beetje over zichzelf heeft afgeroepen. Zelf heb ik sinds juli 2007 een Xbox 360, na zeker 15 jaar lang fanatiek PC-gamer te zijn geweest (een beetje PC fanboyism was mij destijds dan ook niet vreemd ;) ). Toen ik in juli 2006 een nieuwe, tamelijk high-end PC kocht (á 1200 euro) kon ik de allereerste game die ik toen kocht (Prey) al niet in volle glorie spelen. Ik kocht de PC met de gedachte eindelijk alle games fatsoenlijk te kunnen draaien, maar kwam een beetje bedrogen uit. Van de grote titels van de afgelopen jaren zijn de pc-versies te vaak brakke ports van de console-versies. Games als GRAW of R6: Vegas zijn nagenoeg onspeelbaar op de PC. Daarbij zijn er in dat jaar maar bar weinig echt goede PC-games uitgekomen, waardoor ik het hele jaar eigenlijk alleen maar HL, CS:S, DoD:S, een beetje battlefield en STALKER heb gespeeld, het overgrote deel van deze games had mijn oude PC (met wat kleine upgrades) ook nog wel getrokken. Destijds kwam de ene naar de andere supertitel op de X360 uit, waardoor ik uiteindelijk toch ben overgestapt.

Ik heb er eigenlijk ook nooit echt spijt van gehad, ook al vond ik het leuk om de games te tweaken, de welbekende probleempjes op te lossen en met custom maps en mods te spelen, echt missen doe ik het ook weer niet. De controller besturing was ik verrassend snel aan gewend (één van de belangrijkste redenen waarom consolegaming mij nooit aansprak) en speel FPS'en nu met net zoveel plezier als eerst op de PC. Ik denk dat het PC gamen iets te specialistisch wordt, en niet meer interessant is voor een main-stream markt. Als je het leuk vind om met regelmaat verschillende soorten games te spelen, en daarbij graag de grote titels van de reclames koopt, is een console gewoon de gemakkelijkste en vaak goedkoopste optie.

Maar zoals ik zei, ik verwacht dat voor met name de FPS en RTS genres voorlopig nog wel een grote groep PC-gamers zal blijven bestaan. Voor hen is het wel te hopen dat niet te veel uitgevers en developers de kant van Ubisoft en soortgelijken op gaan met het porten van consoletitels voor de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alabama_man
PC Games 14% of 2007 Retail Games Sales; World of Warcraft and Sims Top PC Sales Charts
http://www.shacknews.com/onearticle.x/50939

1. World of Warcraft: Burning Crusade (Blizzard Entertainment) - 2.25 million
2. World of Warcraft (Blizzard Entertainment) - 914,000
3. The Sims 2 Seasons Expansion Pack (EA Maxis) - 433,000
4. Call of Duty 4: Modern Warfare (Infinity Ward) 383,000
5. Command & Conquer 3: Tiberium Wars (EA Los Angeles) - 343,000
6. Sim City 4 Deluxe (Maxis) - 284,000
7. The Sims 2 (Maxis) - 281,000
8. The Sims 2 Bon Voyage Expansion Pack (Maxis) - 271,000
9. Age of Empires III (Ensemble Studios) - 259,000
10. The Sims 2 Pets Expansion Pack (Maxis) - 236,000

Ter vergelijking de top 10 console games.

1. Halo 3 (Bungie, Microsoft Game Studios, X360) - 4.82 million
2. Wii Play with Wii Remote (Nintendo, Wii) - 4.12 million
3. Call of Duty 4: Modern Warfare (Infinity Ward, Activision, X360) - 3.04 million
4. Guitar Hero III: Legends of Rock (Neversoft, Activision, PS2) - 2.72 million
5. Super Mario Galaxy (Nintendo EAD Tokyo, Nintendo, Wii) - 2.52 million
6. Pokemon Diamond Version (Game Freak, Nintendo, NDS) - 2.48 million
7. Madden NFL 08 (EA Sports, Electronic Arts, PS2) - 1.90 million
8. Guitar Hero II (Harmonix, Activision, PS2) - 1.89 million
9. Assassin's Creed (Ubisoft Montreal, Ubisoft, X360) - 1.87 million
10. Mario Party 8 (Hudson Soft, Wii) - 1.82 million

Gebrek aan inovatie op de PC? Oorzaak hiervan heeft denk ik eerder te maken met dat PC games gewoon slechter verkopen (waardoor het dus moeilijker om een uitgever te vinden) dan dat ontwikkelaars niks nieuws kunnen verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Alabama_man schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 12:43:

Gebrek aan inovatie op de PC? Oorzaak hiervan heeft denk ik eerder te maken met dat PC games gewoon slechter verkopen (waardoor het dus moeilijker om een uitgever te vinden) dan dat ontwikkelaars niks nieuws kunnen verzinnen.
Gebrek aan durf, omdat risicovolle innovatieve projecten een grote kans hebben geen succes te worden. Ontwikkelaars kiezen dus voor de 'veilige optie'. Veelal een FPS of RTS op de PC. Je ziet dat overigens ook op de consoles.

[ Voor 3% gewijzigd door Shiver23 op 25-01-2008 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik vraag me af hoe ze bij een titel als The Witcher (op dit moment pc exclusive) roepen dat er bijna een miljoen verkocht zijn en ruim 200.000 in rusland en dat die in zo'n lijst dan niet voorkomt..

Tegelijk verbaast het me niet dat ze nu op zoek zijn naar programmeurs om het spel alsnog naar de console te porten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alabama_man
Shiver23 schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 13:00:
[...]

Gebrek aan durf, omdat risicovolle innovatieve projecten een grote kans hebben geen succes te worden. Ontwikkelaars kiezen dus voor de 'veilige optie'. Veelal een FPS of RTS op de PC. Je ziet dat overigens ook op de consoles.
Ontwikkelaars kiezen niet zozeer voor de 'veilige' optie. Het zijn eerder de uitgevers die geen geld erin willen investeren. Maar dan nog. Als een ontwikkelaar moet kiezen tussen de PC of console als ontwikkel platform. Dan is het toch logisch om voor het platform te kiezen waar je mogelijk de meeste sales gaat halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Sh0ckTr00per schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 13:37:
Ik vraag me af hoe ze bij een titel als The Witcher (op dit moment pc exclusive) roepen dat er bijna een miljoen verkocht zijn en ruim 200.000 in rusland en dat die in zo'n lijst dan niet voorkomt..

Tegelijk verbaast het me niet dat ze nu op zoek zijn naar programmeurs om het spel alsnog naar de console te porten.
Da's ook wel apart, als het spel echt zoveel verkocht zou zijn, dan moet het toch in die charts staan?

Trouwens is het qua gameplay best een spel wat je op een console zou kunnen spelen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spellen als Halo worden meer verkocht op de console maar er zijn nog steeds meer mensen die online gamen op de pc vreemd he?

Neem Trackmania , Counter-Strike en bijvoorbeeld COD nee de pc blijft nummer 1 wat betreft online gaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:25
Wie blijven al die sims games kopen? Het is echt ongelovenlijk dat de uitbreiding daarvoor nogsteeds verkopen. Ik ken ook niemand die het nog speelt.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alabama_man
@donwesje

Daar draait het helemaal niet om. Waar het om gaat is dat het marktaandeel pc-games aan het teruglopen is. Een logisch gevolg daarvan zou zijn dat ontwikkelaars en uitgevers niet meer/minder willen investeren in de PC markt omdat er maar weinig winst valt te halen t.o.v. de console markt. Met als gevolg dat er steeds minder interresante PC games uitkomen.

Tis leuk dat er nog veel online wordt gespeelt op de PC. Maar als er geen geld wordt verdient dan gaat de kraan vanzelf wel dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alabama_man schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 15:25:
@donwesje

Daar draait het helemaal niet om. Waar het om gaat is dat het marktaandeel pc-games aan het teruglopen is. Een logisch gevolg daarvan zou zijn dat ontwikkelaars en uitgevers niet meer/minder willen investeren in de PC markt omdat er maar weinig winst valt te halen t.o.v. de console markt. Met als gevolg dat er steeds minder interresante PC games uitkomen.

Tis leuk dat er nog veel online wordt gespeelt op de PC. Maar als er geen geld wordt verdient dan gaat de kraan vanzelf wel dicht.
Weet je wel hoeveel WoW bijvoorbeeld verdient aan de online gamers? Hun maakt het verder niet zoveel uit hoor die offline games ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beretta1979
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 00:04
Sh0ckTr00per schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 13:37:

Het zijn de sales in de US ...

PSN: Beretta1979

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:36
Beretta1979 schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 15:40:
[...]

Het zijn de sales in de US ...
het zijn de offline sales in de US (oftewel exclusief download verkopen)

Waar je echter wel een groot verschil ziet in verkopen tussen console en PC is bij CoD 4, 3 miljoen vs 380 duizend, factor 1 op 8 verschil :X
Alabama_man schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 12:43:

Ook deze console lijst laat geen innovatie zien, enige innoverende spell is is Wii Play en die staat zo hoog omdat je die bij een WiiMote krijgt ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Puc van S. op 25-01-2008 15:47 ]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

pingkiller schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 15:13:
Wie blijven al die sims games kopen? Het is echt ongelovenlijk dat de uitbreiding daarvoor nogsteeds verkopen. Ik ken ook niemand die het nog speelt.
Meisjes, jongens, jongeren, ouderen, studenten, kantoorklerken, de bakker op de hoek, boer Harry, oom agent, de burgemeester, de makelaar.... gewone mensen dus. En die zijn met veel meer dan die paar tweakers, dus genereren ze ook meer omzet dan die paar tweakers die een hele nieuwe pc kopen om (hun gedownloade exemplaar van) Crysis te spelen ;)

Gamen draait voor de meesten bij lange na niet om graphics of "technische specs onder de motorkap", en bij die groep zit dus het geld.
Bovendien zijn Sims spelletjes niet zo duur, hebben ze een leercurve die net zo plat is als Nederland en vanwege het vrij onschuldige karakter worden ze ook veel makkelijker cadeau gedaan aan (kleine) kinderen dan bijvoorbeeld Manhunt, GTA of een willekeurige "zaai dood en verderf"spel.

[ Voor 16% gewijzigd door Vrijdag op 25-01-2008 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pingkiller schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 15:13:
Met name voor vrouwen en meisjes komen er relatief weinig games uit dus dat verklaart wel de hoge houdbaarheidsdatum van Sims :)

En wat betreft pc gamen, als ATi en Nvidia niet inzien dat een SLi setup ongewenst is vanwege de prijs en niet met een atlernatief komen zijn het eerder de hardware developers die gamen op de PC onmogelijk maken dan de software makers. Ik zou wel eens willen weten wat een high end kaart bruto kost qua het maken van een kaart want 750 euro voor een high end kaart vind ik toch wel overtrokken. Daarbij komt dat een budgetkaart het gewoon niet goed genoeg trekt, of je moet tegen wazige beelden aan willen kijken met low settings :)

Met een console heb je daar minder tot geen last van. Realtief hoge kwaliteit voor veel minder geld en alles is gebouwd middels eenzelfde structuur softwarematig. Met een low budget pc kun je de rest goed genoeg doen, wat branden en typewerk betreft. Dus een pc van 700 euro plus een console van 400 is nog altijd goedkoper dan een high end systeem wat meestal al begint vanaf 2500 euro, beetje een redelijk systeem, en heeft een houdbaarheidsdatum van gemiddel 5 jaar, terwijl een high end systeem tegenwoordig al na 2 jaar afgeschreven kan worden, omdat de developers de engine's zo zwaar maken tegen die tijd dat je alweer op mid/low graphics zit.

Ze komen er vanzelf wel achter met het uitmelken van gamers, een duidelijker signaal kan er imho niet zijn, de console wint steeds meer terrein hierdoor en high end systemen, als het zo doorgaat, zullen een langzame dood sterven, behalve voor de pro gebruikers dan maar die switchen toch al meer over naar de Mac. En als ATi of Nvidia afhankelijk wil zijn van derden, MS of Sony, dan is dat voor hun zelf een grote zorg want je weet nooit welke GPU er in de next console komt en als beide straks de boot missen en Intel maakt zijn afwachting dan gaat het snel minder met ze, mogelijk daarom ook steeds meer verschuiving naar de onboard GPU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 15:57:
En als ATi of Nvidia afhankelijk wil zijn van derden, MS of Sony, dan is dat voor hun zelf een grote zorg want je weet nooit welke GPU er in de next console komt en als beide straks de boot missen en Intel maakt zijn afwachting dan gaat het snel minder met ze, mogelijk daarom ook steeds meer verschuiving naar de onboard GPU's.
Dat begrijp ik even niet helemaal. Omdat pc gamers niet meer zo snel de allerduurste kaarten zullen kopen (wat nu toch al niet gebeurt, meesten kiezen toch voor een goede midrange) zouden Ati en nVidia het heel moeilijk kunnen krijgen waardoor hun plek in de consoles in gevaar komt? Erm, mis ik hier nou iets? Het lijkt me dat het gewoon verschillende markten zijn. En ze maken toch ook professionele kaarten in bijvoorbeeld medische toepassingen? Lijkt me nou ook niet bepaald een kleine markt, net zoals de onboard kaarten van Ati en nVidia.

Ultra high-end kaarten zijn zo duur omdat, nouja, het ultra high-end kaarten zijn. Volkswagen haalt ook niet alle winst uit de Phaeton en Touarec, maar voornamelijk uit de Golfjes, Polo's en Passat's. Wil je meer detail en dergelijke, dan moet je ervoor betalen. Maakt het je niet uit, dan schakel je een segment lager in. Er is geen gameontwikelaar die je verplicht een dikke videokaart te gebruiken, daar kiezen we nog altijd zelf voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vind het allemaal leuk en aardig... pc-gaming is nu ff laag pitje, is altijd met intro van nieuwe console wars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alabama_man
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 15:33:
[...]
Weet je wel hoeveel WoW bijvoorbeeld verdient aan de online gamers? Hun maakt het verder niet zoveel uit hoor die offline games ;)
Das geen eerlijke vergelijking. Bij WoW moet je namelijk maandelijks (per jaar of whatever) blijven betalen. Das niet het geval bij spellen als Counter-strike, Crysis, Supreme commander, Bioshock etc. Die moeten het puur van het aantal verkochte games hebben.
M1lamb3r schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 15:45:

Ook deze console lijst laat geen innovatie zien, enige innoverende spell is is Wii Play en die staat zo hoog omdat je die bij een WiiMote krijgt ;)
Inovatie wordt vaak als oorzaak van het probleem genoemt. Ontwikkelaars worden daarom ook vaak als lui gezien. Ik ben het daar niet mee eens (luie ontwikkelaars) vanwege de in m'n vorige post genoemde reden. Het is namelijk ontzettend moeilijk om een geldschieter te vinden voor een game-project dat iets heel anders doet dan de rest. Als je daar dan ook nog een keer een markt bij hebt waar zoiezo relatief weinig wordt verkocht dan zal dat de situatie alleenmaar moeilijker maken. Dat is waar ik op doelde.

Verder denk ik ook dat innovatie het probleem niet kan zijn. Precies omdat de goed verkopende console titels ook niet echt innoverend zijn, maar ze verkopen wel stukken beter dan de pc versies. Om deze reden verwacht ik in de toekomst dan ook steeds minder interresante PC titels te gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

M1lamb3r schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 15:45:
[...]

het zijn de offline sales in de US (oftewel exclusief download verkopen)

Waar je echter wel een groot verschil ziet in verkopen tussen console en PC is bij CoD 4, 3 miljoen vs 380 duizend, factor 1 op 8 verschil :X
Je hebt het nu over 360 vs PC :) Als je de PS3 erbij op telt word het verschil groter.

Een belangrijke nuance is natuurlijk dat Steam bijvoorbeeld niet is meegenomen in de cijfers.

Aan de andere kant, dat is priegelen in de marge. De trend is duidelijk. Het feit dat op de FP heel veel mensen (kinderen?) nog vol houden dat het allemaal helemaal niet waar is, laat wel zien dat het nog steeds niet serieus word genomen.
reactie van de FP
Zonder piraterij kunnen de meeste spellen de massale bekendheid die ze nodig hebben niet halen. De producenten moeten het gewoon hebben van een bepaald percentage van de gamers die het spel bij anderen (illegaal) gezien hebben en het vervolgens zelf kopen.
Is dit nou naiviteit, domheid of het goed praten van een probleem wat hij veroorzaakt? Ik lees dit soort dingen zo vaak. Alsof de Dev op hun klote knieen dit soort mensen moet bedanken :?

Dom geneuzel

[ Voor 49% gewijzigd door PWM op 25-01-2008 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docho
Je hebt het nu over 360 vs PC Als je de PS3 erbij op telt word het verschil groter.
Dat vind ik maar een vreemde stelling. Waarom zou je de cijfers van Xbox360 en PS3 moeten optellen? PS3 en Xbox360 zijn toch echt twee aparte consoles waardat het onderling verschil om voor te programeren even groot is als de Xbox360 tegenover de PC of de PS3 tegenover de PC.
Aan de andere kant, dat is priegelen in de marge. De trend is duidelijk. Het feit dat op de FP heel veel mensen (kinderen?) nog vol houden dat het allemaal helemaal niet waar is, laat wel zien dat het nog steeds niet serieus word genomen.
Ik zie trouwens echt niet heel veel mensen de PC-malaise minimaliseren, sterker nog de meeste reacties zijn gewoon negatief zoals het hoort te zijn. Het is niet dat wanneer enkele mensen dingen willen nuanceren dat ze daarmee het feit dat het slecht gaat op de PC-markt als flauwekul ofzo willen afdoen. (en ok er zitten soms vreemde berichten tussen, maar is dat niet zo op elk nieuwsbericht op Tweakers?)
Overgens ben ik nog steeds van mening dat het op het terrein van games alles zo snel kan omslaan (en dat heeft het op het gebied van consoles en PC-games ook altijd gedaan) en dat één slecht jaar niet meteen betekent dat de markt verloren is.

[ Voor 4% gewijzigd door Docho op 25-01-2008 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alabama_man
Docho schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 18:00:
[...]

Dat vind ik maar een vreemde stelling. Waarom zou je de cijfers van Xbox360 en PS3 moeten optellen? PS3 en Xbox360 zijn toch echt twee aparte consoles waardat het onderling verschil om voor te programeren even groot is als de Xbox360 tegenover de PC of de PS3 tegenover de PC.
Console gamers zijn een doelgroep en PC gamers zijn een doelgroep. Daarom moet je ze optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

PWM schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 16:54:
[...]

Is dit nou naiviteit, domheid of het goed praten van een probleem wat hij veroorzaakt? Ik lees dit soort dingen zo vaak. Alsof de Dev op hun klote knieen dit soort mensen moet bedanken :?

Dom geneuzel
Alledrie. Net als de "niet alle downloads zouden gekocht zijn" => maar wél gebruikt! drogreden, of de "te duur (maar ik wil er niet voor sparen/werken)" drogreden...en zo zijn er nog tientallen aan te wijzen.

Ik heb een paar keer geprobeerd het te weerleggen maar ze willen het maar niet inzien. Mooiste vond ik nog het nieuwsitem over de BSA en meteen was iedereen er als de kippen bij om downloaden en illegaal gebruiken goed te praten. Ze kwamen zelfs met semi-interessant economisch geneuzel aan dat het goed is dat we buitenlandse sofware downloaden zodat we geld over houden om in Nederland uit te geven :') En iedereen ging voorbij aan het feit dat de BSA zich met bedrijven bezighoudt en zich niet interesseert voor particulieren :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docho
Alabama_man schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 18:19:
[...]

Console gamers zijn een doelgroep en PC gamers zijn een doelgroep. Daarom moet je ze optellen.
De spellen die tegenwoordig uitkomen zijn nochtans voor zowel Xbox360, PS3 en PC dezelfde soort spellen hoor. Zo'n verschil in doelgroep is er echt niet meer tegenover vroeger.
Overgens verandert jouw stelling nog steeds niets aan het feit dat voor PS3 en Xbox360 programmeren iets helemaal anders is.
Er zijn volgens mij trouwens meer Xbox360-PC spellen (significante titels dan toch) dan dat er Xbox360-PS3 spellen zijn.
Met andere woorden: nee, je kan de PS3 niet optellen bij de Xbox360 omdat er wel degelijk verschillen zijn tussen de 2 en je eerder van overlapping kunt spreken tussen de Xbox360 en de PC.
Alledrie. Net als de "niet alle downloads zouden gekocht zijn" => maar wél gebruikt! drogreden, of de "te duur (maar ik wil er niet voor sparen/werken)" drogreden...en zo zijn er nog tientallen aan te wijzen.

Ik heb een paar keer geprobeerd het te weerleggen maar ze willen het maar niet inzien. Mooiste vond ik nog het nieuwsitem over de BSA en meteen was iedereen er als de kippen bij om downloaden en illegaal gebruiken goed te praten. Ze kwamen zelfs met semi-interessant economisch geneuzel aan dat het goed is dat we buitenlandse sofware downloaden zodat we geld over houden om in Nederland uit te geven En iedereen ging voorbij aan het feit dat de BSA zich met bedrijven bezighoudt en zich niet interesseert voor particulieren
Klopt , maar dat verklaart nog niet waarom vb. het 'onkraakbare' Bioshock zo slecht verkocht heeft (weliswaar beter dan COD4, maar nog steeds slechter dan de consoles)
Overgens blijf ik het vreemd vinden dat in de 'hoogdagen' (wat eigenlijk nog niet zo lang geleden is, ik denk hierbij aan Rome Total War, Half-Life 2, Doom3, Warcraft 3, Oblivion, AOE3, BF2, AoM,...-> allemaal perfect kopieerbaar en speelbaar op illegal servers ) toen ook alles perfect downloadbaar/kopieerbaar was (zelfs slechtere beveiligingen als nu) er toch goed verkocht werd.

Met andere woorden: het illegaal downloaden, speelt een rol (een grote misschien zelfs), maar volgens mij ook weer niet alles.

Ik veroordeel het illegaal downloaden trouwens ook wel hoor, maar ik moet wel zegen (Ik, iemand die COD4 legaal heeft voor de PC, één van de weinigen blijkbaar :+ ) dat de gameplay van COD4 mij totaal onberoerd heeft gelaten, eigenlijk vond ik het gewoon een rip-off van van COD1 en de multiplayer bood zelfs minder variatie in mappen. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Zolang ik veel meer kan doen met een pc, en de graphics beter zijn zal ik bij een pc blijven....80% is gericht op gamen, en 20% op andere taken (tv kijken, films opslaan, autocadden etc) Voordeel is dus dat als je een goede gaming rig hebt, dat je dus meteen al het andere ook kunt doen (ok, tis geen HTPC).

Ik vind consoles best aardig, maar kwaliteit en graphics valt me altijd vies tegen. Als ik kijk naar hoe CoD 4 op een Xbox eruit ziet, dan valt dat in het neits met een goede gaming rig; tja een goede gaming pc kost geld jah, en zal bij nieuwste games nodig onderhouden moeten worden, maar daar staat tegenover dat wanneer je een xbox 360 of ps3 koopt dat je 4 of 5 jaar lang met dezelfde graphics blijft hangen.........Wanneer je eenmaal een pc koopt en je upgraded neit is dat precies hetzelfde.

Console heeft zo zijn charmes voor autorace spellen, fifa, vechters spelletjes, maar voor RTS, FPS etc kan ik echt niet me ei kwijt op een console. FPS-en met een joystick is gewoon ronduit KUT, met grote K. Ja ik heb 1 maand met zo'n ding gespeeld, maar tis gewoon niet het snelle, heerlijek gevoel van je muis met tb.

Wanneer er een degelijk TB met muis config uitkomt voor een console staat het al veel dichterbij en wie weet als ik ouder wordt dat ik dan pas overstap omdat ik geen tijd meer heb om me pc te onderhoudne.

Maar op dit moment, met huidige mogeiljkheden komt die Xbox of PS3 het huis niet in. (nog los van de RROD en alle andere problemen die je als tweakert niet zelf kan oplossen).

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

TroonStaal schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 19:00:
[...]

Een significant gedeelte van hetgeen ik download zou ik niet gekocht hebben. Derhalve is het al geen drogreden meer. Dat wil niet zeggen dat downloaden geen invloed heeft overigens.
Verder is prijs uiteraard wel een factor. Prijs is altijd een factor.Niet de enige en niet altijd de doorslaggevende maar wel vaak.

We kunnen nog tig pagina's volpraten hier maar zo ingewikkeld is het allemaal niet imo.
Consoles zijn enorm verbeterd qua graphics (bijv. tv resolutie naar HD(ready) resolutie), hebben inmiddels ook multiplayer. Dus een paar grote PC voordelen zijn significant minder geworden.
Tegelijkertijd is ook het "PC platform" erg slecht gemanaged door m.n. ATI/nVidia/MS door gebrek aan samenwerking en overschot aan egoisme.

De PC belanghebbenden zullen heel simpel meer moeten samenwerken en het platform als geheel beter in de markt zetten. Echter, wellicht verhinderen hun belangen in de console wereld dit wel... :?

[ Voor 5% gewijzigd door Help!!!! op 25-01-2008 21:59 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Help!!!! schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 21:56:
[...]

Een significant gedeelte van hetgeen ik download zou ik niet gekocht hebben. Derhalve is het al geen drogreden meer.
Jazeker wel. Want je hebt het namelijk wel gebruikt, en daar gaat het om. Als je het alleen zou downloaden en meteen nadat het binnen is weer deleten zonder het te gebruiken, dan is er inderdaad niets verloren. Du moment dat je daadwerkelijk aan de slag gaat met de software is er sprake van ongeoorloofd gebruik, je hebt er immers niets voor betaald dus ook geen recht om het te gebruiken. Dat demo's geen volledig beeld geven, dat is logisch, zijn niet meer of minder dan een interactieve trailer. En in een trailer zie je ook niet de volledige film.

Het excuus dat je een miskoop zou kunnen doen is geen geldige reden. Als je bij de bakker een brood koopt maar je vind het toch eigenlijk niet lekker krijg je je geld ook niet terug, tenzij er bijvoorbeeld wormen in het brood zitten maar dan is er sprake van een ondeugdelijk product. En ja, software is ook niet altijd bugvrij maar dat is nog steeds geen reden om er niet gewoon voor te betalen. Als geld het probleem is, dan moet je er voor sparen, een alternatief zoeken of andere manieren vinden, zoals via surfspot (en iedereen kent wel iemand die studeert)

Maargoed, dat is een discussie die tot in het oneindige door kan gaan.

Ontopic:
We kunnen nog tig pagina's volpraten hier maar zo ingewikkeld is het allemaal niet imo.
Consoles zijn enorm verbeterd qua graphics (bijv. tv resolutie naar HD(ready) resolutie), hebben inmiddels ook multiplayer. Dus een paar grote PC voordelen zijn significant minder geworden.
Tegelijkertijd is ook het "PC platform" erg slecht gemanaged door m.n. ATI/nVidia/MS door gebrek aan samenwerking en overschot aan egoisme.

De PC belanghebbenden zullen heel simpel meer moeten samenwerken en het platform als geheel beter in de markt zetten. Echter, wellicht verhinderen hun belangen in de console wereld dit wel...
Ik denk dat het multiplayer aspect van consoles ook veel heeft geholpen met het toenemende marktaandeel. Immers, tot voor kort moest je bij mensen langs, of je console meezeulen. De PS2 had wel een netwerk maar dat werd niet heel erg intensief gebruikt heb ik het idee.
Nu kan je gewoon vanaf de lekkere bank met je vrienden gamen en praten. Handig als ze erg ver weg wonen, of als je clanleden uit een ander land komen.

Dat Ati en nVidia niet samenwerken is niet heel erg raar, het zijn direct concurrenten van elkaar. MS heb ik niet zo'n helder beeld van, ik vind hun Vista gepush en het alleen daar op beschikbare DX10 niet een heel goed idee, maar ach, misschien zeg ik als ik over drie jaar een trouwe Vista adept ben ook wel van de dan nieuwe Windows. Eerst moest ik ook niks van XP hebben, niets veranderlijkers dan den mensch.

Wat de pc belanghebben betreft kan je je afvragen of merken als Ati, nVidia, Intel en AMD nu écht zoveel baat hebben bij de (steeds kleiner wordende) groep pc gamers. Natuurlijk is het prettig voor ze als ze weer een nieuw topmodel ergens van hebben maar daar zit toch echt maar een hele kleine niche. Het meeste zit gewoon in oem pc's voor kantoren en bij De Block, Expert etc.
Hoewel zelf ook pc gamer, zie ik "ons" als een kleine markt, een testvijver. Een leuke doelgroep, maar niet de allerbelangrijkste. Wél een hele kritische, dus goed voor de ontwikkeling.

[ Voor 43% gewijzigd door Vrijdag op 25-01-2008 23:14 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 15 Laatste