Docho schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 16:45:
Wat mij het meeste opvalt, maar waar dat toch niemand het over heeft is dat alle voordelen en nadelen die opgenoemd zijn van PC-gaming alle jaren bestaan. Vb. piraterij was na 2000 zoiezo al wijdverspreid toch hieldt dat de goede titels niet tegen om miljoenen-verkopen te realiseren! Met andere woorden, er is iets anders aan het werk dan de opgesomde voor-en nadelen , want deze zijn er altijd al geweest. (ik kan me zelfs niet van het idee onttrekken dat PC's nu een 10 a 20tal percent goedkoper zijn dan circa 6 jaar geleden, maar dat terzijde)
Of misschien zelfs nog wel veel meer. Je krijg nu in proportie relatief veel meer systeem voor relatief veel minder geld.
(je moet alles natuurlijk wel in context zien, dus mid-end/high-end uit die periode tegenover mid-end/high-end nu.)
Ik herinner me dat een pentium III met 128 Mb ram en 13 GB harde schijf toen ongeveer 2000 euro kostte (80.000 BEF) In die tijd tussen mid en high end.
Een (heel degelijk!!) mid-end systeem heb je nu zeker voor 700 euro. (zonder scherm). Als je nu mijn systeem zou kopen (E6300, 7600GT, 2 GB ram, ongeveer een jaar oud) kost je dat waarschijnlijk nog geen 400 euro. Terwijl ik mijn systeem (misschien ten onrechte maar goed) nog als een heel capabele mid end beschouw.
Cpu is echt geen beperkende factor (ook al is het 'maar' een 1.83Ghz), en verder speel ik alle games op een setting waar ik tevreden mee ben. (en ondanks m'n zwakke grafische kaart ziet CoD4 er op mijn pc nog steeds uit als een pareltje)
Dus een beetje nuance is noodzakelijk. Het is niet per se nodig elk jaar een GTX van de top serie te kopen om mee te blijven. Ik verwacht met mijn kaartje nog een jaar te kunnen doen en dan een goedkope 8800 of 9600 te kopen. Telkens één gen over slaan en in het mid end segment kopen is het beste compromis (vanuit mijn ervaring gezien). Nog steeds goede kwaliteit voor redelijke prijzen.
Verder speelt er nog wel iets anders ook, (wat waarschijnlijk wel al aan bod is geweest). Niet elke aangekochte pc is tegenwoordig nog geschikt voor games, wat vroeger wel het geval was.
Een upgrade van een 486 naar een pentium 133 Mhz was een serieuze boost. Ook voor games. Er was niet zoiets als een 'dedicated game pc'. Kijk naar hoe de markt er nu uit ziet, dat is helemaal anders. In principe voldoet een core duo met integrated intel graphics aan alle eisen die 90% van de consumenten heeft. Zelfs professionele mensen, want voor photoshop of programmeren is geen uber gpu nodig.
Samengevat: er is een steeds grotere discrepantie ('fork' als je wil) tussen pc's die gewoon voldoen voor wat de meerderheid er mee wil doen, en een pc die ook maar een beetje geschikt is om te gamen. Als pa en ma een pc kopen voor de kids (om huiswerk te maken en 'online' te kunnen zijn) is deze niet per definitie geschikt om battlefield op te spelen.
Goede gpu's worden bijna uitsluitend gekocht om gamemachines mee uit te rusten. (en voor de 3d professionals), al de rest heeft ze gewoon niet nodig.
Tel hierbij de steeds groter wordende groep gebruikers op die over een laptop beschikt (die vaak niet geschikt is om te gamen: warm, lawaaierig, krampachtig) en je ziet dat de interesse en afzetmarkt bij de pc gebruikers afneemt. Wat overblijft zijn pc geile nerds die een game voor niets anders willen dan voor een technische demo met fps show off en wat getweak.
De console gamer zit ondertussen relax te genieten in de woonkamer.
Behalve een technische discussie is het verder ook gewoon een zaak van persoonlijke voorkeur. Ik speel nu bvb heel graag platformers. (crash bandicoot en the likes, ps adept

). Die heb je gewoon niet op een pc, en zijn dan nog zeker niet te spelen met toetsenbord.
Kinderen zullen van de ouders ook vaker een console dan een pc krijgen. Omdat je geen 'miskoop' kan doen met consoles. Het apparaat staat in de winkel, aan een vaste prijs, zonder verborgen kosten, en kan je niet teleurstellen. Er is gewoon niet voldoende kennis om naar een pc winkel te gaan en niet met een teleurstelling thuis te komen. De kids zijn te jong en de ouders weten er niet genoeg van af. Daarenboven hebben ouders niet graag dat de kinderen continu in een aparte kamer aan het gamen zijn. In de woonkamer is er nog wat sociale controle op duur en content. Van consoles zullen ze in het algemeen ook meer afweten (en zelf meer betrokken kunnen zijn omdat de exposure groter is)
Oudere mensen daarentegen hebben steeds minder tijd, waardoor de skills het wel eens laten afweten. (precieze 'spastisch'

shooters, rts gamen, enz...) Je hebt nu éénmaal niet de tijd om 24/7 te oefenen om online geen slecht figuur te slaan. Vaak gaan zij dan ook over naar een console, omdat een controller nu éénmaal drempelverlagend werkt, meer 'arcade' is, en omdat iedereen over dezelfde controller beschikt. Console games zijn van opzet ook minder 'precies' en meer relaxter. (grotere hitboxes ed) zodat het ook plezant blijft ipv alleen maar frusterend.
Pc games zijn voor ik kan inschatten in mijn omgeving echt iets voor een beperkte doelgroep en leeftijdsgroep. (16-26) Voor en na zal je waarschijnlijk meestal consoles aantreffen.