Docho schreef op donderdag 27 december 2007 @ 21:34:
Om het eens over een compleet andere boeg te gooien: heeft een bedrijf zoals microsoft er niet zeer veel baat bij de PC-gaming blijft bestaan? Ik bedoel, volgens mij is het feit dat er heel wat games te koop zijn voor windows toch een belangerijk argument voor het feit dat Windows de markt van besturingssytemen domineert. Het is me dan ook opgevallen dat Microsoft steeds meer energie begint te steken in het promoten van het PC-platform als gaming-platform.
Hetzelfde geldt volgens mij voor nVidea & AMD (ATI afdeling), mocht PC-gaming verdwijnen dan worden ze plotseling wel afhankelijk van de 'console-bakkers'.
Hoe zit het daan met Intel en AMD, hun high-end desktop-processors (waar neem ik aan grote marges op zitten?) zijn toch plotseling niet meer interessant als pc-gaming sterft?
Zouden zij deze 'evolutie' dan niet willen omkeren?
In hoeverre kan je eigenlijk spreken van evolutie aangezien we alleen maar beperkte tijdsfragmenten te zien krijgen 1 bepaald land?(hoewel dit natuurlijk een zeer groot land is)?
Hoeveel verkochten Pc-spellen in het verleden?
(De mogelijke toekomst die ik eigenlijk zie is dat Microsoft een manier zoekt om Xbox360 en Windows cross-platform te maken.)
Ik denk he, maar dat is maar een gok, dat het hele pc gaming zwaar overtrokken is de laatste tijd.
Natuurlijk heb je allemaal toernooien, CPL, Clanbase, WCG en weet ik veel wat nog meer. En in Azië is het wat sommige spellen ook nog bijzonder populair maar dat zijn ook maar een paar spellen. Starcraft, WoW en nog wat.
PC gaming wordt steeds kleiner, ik denk om een aantal redenen (let wel, ik
dénk dus het is geen empirisch onderbouwd betoog

):
• Massaal kopiëren (met allerlei slappe excuses, van "te duur" tot "ik had het anders toch niet gekocht"). Dat is geen stelen nee, dat is simpelweg
broodroof. Betaal voor wat je gebruikt of wacht tot je het kan betalen. Sim-pel.
• PC gamers zijn nogal rigide met wat ze spelen. Shooters, RTS, Sims en hier en daar een MMORPG. Dat is het wel. En elk nieuw spel moet een superlatief zijn van de vorige. Op élk gebied. Zo niet, dan wordt het slecht gerecenseerd en koopt men het niet.
• Voortbordurend op het punt hierboven: PC gamers houden helemaal niet van innovatieve spellen. Als een spel niet precies in het genrekeurslijf past dan begrijpen ze het ineens niet meer of is het "te vergezocht/ingewikkeld". Genoeg hybryde spellen op te noemen die een stille dood gestorven zijn of nauwelijks verkocht zijn.
• Hardcore spelers. Een term waar ik bijkans diarree van krijg. Hardcore spelers spelen meestal maar één bepaald spel voor een vrij lange tijd. Gevolg: Geen tijd/zin om een ander spel te kopen. Bovendien, elk ander spel wordt vergeleken met het spel wat ze nu spelen en als dat niet precies hetzelfde is dan wordt het niet aangeschaft (of gedownload...

)
• Face it, pc gaming is een niche (aan het) (ge)worden. Hoezeer we ook denken dat wij belangrijk zijn voor de videokaart- en cpu fabrikanten: Reality check, dat is dus niet zo. Deze bedrijven halen het grote geld bij zakelijke klanten vandaan, en in mindere mate de kant en klare oplossingen van de elektronicazaken. Want daar zit de massa en de massa betekent geld. Dat ze ook game hardware maken is uitsluitend marketing en een goede manier om de naam op een positieve manier in het nieuws te krijgen/houden. Of niet als ze weer eens blunderen
• Consolegames zijn "makkelijker" te ontwikkelen. Wellicht dat porten lastig is bij sommige spellen maar ach, dan heb je nog steeds maar een stuk of vier/vijf configuraties waar je rekening mee moet houden. In tegenstelling tot de gigantisch grote variatie bij pc's.
• Console configuraties liggen redelijk vast voor een aantal jaren. Uiteraard heb je om de zoveel tijd revisies maar die zijn niet zo ontzettend drastisch dat oudere spellen meteen niet meer of slecht draaien. Een PS1 spel van X jaar geleden doet het nog steeds op de nieuwe PS2 en op de PS3's met emulatie. Velen hier noemen het niet kunnen wijzigen van de consolehardware een nadeel, voor de softwarehuizen is het een natte droom die is uitgekomen. Omdat het programmeren niet wezenlijk zal verschillen maar ook omdat de userbase van een potentiële hit alleen maar toe kan nemen. Mensen met een oud bakbeest van een PS2 kunnen nog steeds God of War 2 spelen. Mensen met een pc van vijf jaar oud kunnen Crysis wel vergeten.
• Gaming is uitgegroeid van iets betreurenswaardigs tot een volwaardig sociaal geaccepteerd verschijnsel. In plaats van dat gezinnen gaan Monopolyen gaan ze nu Wii sports spelen. En consoles staan meestal (of tenminste toch best vaak) in de woonkamer dus vergroot dat het sociale element. Voordat jullie gaan mauwen: Er is niets socialers dan met een groepje mensen samen
in het echt, als je elkaar fysiek kan aanraken, een spelletje spelen. Of dat nu op een console is of op het voetbalveld.
• Doorgaand op het punt hierboven: De mensen die consoles kopen willen een product dat leuke spellen heeft, er enigzins goed uitziet, wat geen gezeur geeft met patches, mods en wat niet al en willen dat het werkt als je het aanzet. En die groep mensen groeit nog elke dag. Daarom worden er steeds meer consoles verkocht: Omdat het gebruikersgemak veel hoger ligt.
• Dat jíj nou niet met een controller Halo 2 of CoD4 kan spelen wil niet zeggen dat de besturing slecht is, dat wil zeggen dat je er geen moer van kan en dat je het moet gaan leren als je dat wil. Ergens tijd in steken, dat wil nog wel eens helpen met veel dingen.
• Argumenten van "maar je hebt ook nog een 102cm full-hd tv nodig" slaan nergens op en is een graphicshoer argument bij uitstek. Net alsof iedere pc gamer met 30xAA en 185xAF op 2068x1524 speelt ofzo, en of spellen minder
leuk zijn als je ze op een gedateerde 4:3 crt bak ziet. Een spel wordt niet béter bij een Quadcore Extreme en 4x 8800 GTX'en of wel?
• PC gaming zal waarschijnlijk nooit helemaal sterven. Er zullen altijd wel uitgevers bestaan, misschien zitten er onder jullie wel altruïsten tussen die in hun vrije tijd een soort Crysis in elkaar sleutelen en die voor het zeer plausibele bedrag van €25,- verkopen, omdat dat volgens velen het bedrag is wat het waard is als je ergens maanden lang hard aanzwoegt. Of nog beter: gratissss, want spellen zijn immers een recht. En anders ze downloaden het toch wel
/rant
En ohja Docho, dat heeft Microsoft al eens geprobeerd met Shadowrun. En we weten allemaal wel hoe het is afgelopen met die titel...
[
Voor 6% gewijzigd door
Vrijdag op 27-12-2007 23:18
]
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!