With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik vermoed de kosten van:Cyberpope schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 21:32:
Of mis ik iets?
- Ontwikkeling
- Jarenlange opslag
- Distributie
- Restpartijen die nooit opgemaakt worden
- etc.
Maar hoe precies die verhoudingen liggen weet ik niet.
Ben idd wel benieuwd hoe de verhoudingen liggen. Dus kostprijs van zo'n slangetjes versus de verkoopprijs.
[ Voor 14% gewijzigd door Beugelfles op 29-05-2007 21:36 ]
Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...
Maar de originele past vast wat beter...
* dreamscape heeft net een stukje slang van 15 cm gekocht voor tussen thermostaat en radiator van zijn 306 - 36 euro en 17 cent ...
Punctuality is the politeness of kings
Kom op joh.. Ontwikkeling?? Dit kan een mongool op een achteravond bedenken, daar hoef je geen 100 jaar op te ontwikkelen hoor. Anders zouden de remkabels ook wel 25 euro per stuk kosten.grolschbeugel schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 21:36:
Ik vermoed de kosten van:
- Ontwikkeling
- Jarenlange opslag
- Distributie
- Restpartijen die nooit opgemaakt worden
- etc.
Maar hoe precies die verhoudingen liggen weet ik niet.
Ben idd wel benieuwd hoe de verhoudingen liggen. Dus kostprijs van zo'n slangetjes versus de verkoopprijs.
En opslag en distributie kost van dat soort onderdelen ook geen drol...
Hij is op dit moment gemaakt met een kroonsteentje.. Maar een nieuwe kabel is reeds besteld. Voor die 20 euri ga ik geen uur liggen kloten. Maar het gaat me meer om het principe.. Ik wil rustig betalen als iets dat waard is... maar als het onredelijk wordt heb ik er meer moeite mee.dreamscape schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 21:38:
Tsja, als je dat te duur vindt, koop je toch die remkabel bij de fietsenmaker
Maar de originele past vast wat beter...
* dreamscape heeft net een stukje slang van 15 cm gekocht voor tussen thermostaat en radiator van zijn 306 - 36 euro en 17 cent ...
Ja ze zijn duur.. maar op zich vind ik 40 euro per uur, gezien ook de kosten die ze moeten maken aan materiaal en gereedschap nog te verdedigen. Maar het is de kosten van onderdelen waarbij ik mijn vraagtekens zet en waar volgens mij de grootste winsten op gemaakt worden.
[ Voor 46% gewijzigd door Cyberpope op 29-05-2007 21:48 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Dan weet je pas wat duur is
Dan ben je 60 euro kwijt voor een gaskabel.
leeg
'Universeel': 113. Daar zakt m'n broek ook van af hoor.
Screw you guys, I'm goin' home! >_>
Meeste garages handhaven inmiddels +/- €45 pu, om over merkgarages maar niet te spreken +/- €60 pu. En dan nog wordt er aan gewerkt door een 16/17 jarige die krap €13 bruto pu pakt.Cyberpope schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 21:44:
[...]
Kom op joh.. Ontwikkeling?? Dit kan een mongool op een achteravond bedenken, daar hoef je geen 100 jaar op te ontwikkelen hoor. Anders zouden de remkabels ook wel 25 euro per stuk kosten.
En opslag en distributie kost van dat soort onderdelen ook geen drol...
[...]
Hij is op dit moment gemaakt met een kroonsteentje.. Maar een nieuwe kabel is reeds besteld. Voor die 20 euri ga ik geen uur liggen kloten. Maar het gaat me meer om het principe.. Ik wil rustig betalen als iets dat waard is... maar als het onredelijk wordt heb ik er meer moeite mee.
[...]
Ja ze zijn duur.. maar op zich vind ik 40 euro per uur, gezien ook de kosten die ze moeten maken aan materiaal en gereedschap nog te verdedigen. Maar het is de kosten van onderdelen waarbij ik mijn vraagtekens zet en waar volgens mij de grootste winsten op gemaakt worden.
Ik betaal dus 25 euro (inc btw) voor een stukje ijzerdraad van 60cm met 2 bolletjes op het einde.....
Maar ik reken 60 euro per uur... En ik heb als kosten slechts pen en papier als hulpverlener.harry64 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 22:16:
[...]
Meeste garages handhaven inmiddels +/- €45 pu, om over merkgarages maar niet te spreken +/- €60 pu. En dan nog wordt er aan gewerkt door een 16/17 jarige die krap €13 bruto pu pakt.
Zij hebben ook nog eens de kosten van het pand, electra, verwarming, gereedschap en dergelijk. Ook de inrichting van het pand. Oke, dan heb ik HBO en zij LBO/MBO, maar toch. 60 euro vind ik duur, maar 45 euro vind ik op zich te verdedigen. Niet goedkoop, maar niet extreem duur. (advocaat a 400 euro per uur.. das duur)
[ Voor 59% gewijzigd door Cyberpope op 29-05-2007 22:19 ]
Complete uitlaatlijn is 1500 euro
aandrijfas 300 & 500 euro
enz

€61 voor een "speciaal" Sony schroefje.
[ Voor 8% gewijzigd door DinX op 29-05-2007 22:22 ]
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Het mag duidelijk zijn welke ik gekocht heb
Beseffen jullie hoeveel kosten er komen kijken bij het uitbaten van zo'n merkgarage?
Als je een remkabel van je fiets kapottrekt, dan ga je daar doorgaans minder problemen van maken dan wanneer je auto opeens niet meer draait door een simpel kabeltje (konden ze dat niet nét wat sterker maken, zodat het de levensduur van de auto meegaat?).
En deugdelijkheid kost zijn geld, ik werk in de schermenbranche, en voor de schermen die in onze afdeling worden gemaakt worden grif prijzen neergeteld waarvoor je een mooie nieuwe auto koopt. Het enige verschil met een Dell of een goedkope van de boer op de hoek, is dat de onze op maat van de klant worden gemaakt, en tussen -20° en +55° omgevingstemperatuur perfect beeld uitsturen. Die Dell kan dat misschien ook, maar wij garanderen dat keihard.
Zo is er ook een optie op de schermen waar klanten met plezier voor de dubbele prijs betalen, 95% van de benodigde zaken voor die optie zitten al ingebouwd, de garantie dat het scherm zijn volledige levensduur aan die extra eisen voldoet is die hoop extra geld meer dan waard.
En als ik dan ook nog eens kijk naar welk verschil een pietluttig klein componentje kan maken, dat kan écht het verschil maken tussen 10 jaar aan een stuk feilloos werken en na enkele maanden brand veroorzaken. En dan spreek ik niet over het verschil tussen hakkie-takkie component en merk-component, dan heb ik het over het verschil tussen 2 exact dezelfde componenten (datasheet gelijk) die nagenoeg evenveel kosten, maar gewoon door een andere fabrikant worden gemaakt.
[ Voor 18% gewijzigd door naftebakje op 29-05-2007 22:29 ]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Nogmaals ik heb het niet over een garage... Ik heb hierboven al wat zaken genoemd dat ik snap dat uurloon wat moet kosten..Blacksnak schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 22:25:
Als medebestuurder van een garage (in België) stel ik jullie de vraag:
Beseffen jullie hoeveel kosten er komen kijken bij het uitbaten van zo'n merkgarage?
maar het gaat over onderdelen. 25 euro voor een stukje staaldraad is gewoon DUUUUUUR...
Maar nu het aangehaald wordt, kunnen electronica fabrikanten er ook wel wat van ja. Moest 75 euro betalen voor een Miele-relais. Mijn vaatwasser draait nu al weer 3 jaar met een ander relais van 4,85 wat 3x de capaciteit heeft van dat bewust miele relais.
Dat is natuurlijk een nice markt waar jij in zit. En ik heb het kabeltje gerepereerd en garandeer je dat een fietsremkabel 10x zo sterk is als dat gaskabeltje. Waarvan bij een renault kangoo bekend staat dat deze regelmatig naar de klote gaan... Als ik voor die 24 euro de keiharde zwart-op wit garantie zou krijgen dat deze kabel NOOOOOOIT meer stuk zou gaan, zou ik het wellicht rechtvaardig vinden. Maar dat doen ze niet.naftebakje schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 22:26:
Hoe zit het met garantie/deugdelijkheid?
Als je een remkabel van je fiets kapottrekt, dan ga je daar doorgaans minder problemen van maken dan wanneer je auto opeens niet meer draait door een simpel kabeltje (konden ze dat niet nét wat sterker maken, zodat het de levensduur van de auto meegaat?).
En deugdelijkheid kost zijn geld, ik werk in de schermenbranche, en voor de schermen die in onze afdeling worden gemaakt worden grif prijzen neergeteld waarvoor je een mooie nieuwe auto koopt. Het enige verschil met een Dell of een goedkope van de boer op de hoek, is dat de onze op maat van de klant worden gemaakt, en tussen -20° en +55° omgevingstemperatuur perfect beeld uitsturen. Die Dell kan dat misschien ook, maar wij garanderen dat keihard.
Zo is er ook een optie op de schermen waar klanten met plezier voor de dubbele prijs betalen, 95% van de benodigde zaken voor die optie zitten al ingebouwd, de garantie dat het scherm zijn volledige levensduur aan die extra eisen voldoet is die hoop extra geld meer dan waard.
En als ik dan ook nog eens kijk naar welk verschil een pietluttig klein componentje kan maken, dat kan écht het verschil maken tussen 10 jaar aan een stuk feilloos werken en na enkele maanden brand veroorzaken. En dan spreek ik niet over het verschil tussen hakkie-takkie component en merk-component, dan heb ik het over het verschil tussen 2 exact dezelfde componenten (datasheet gelijk) die nagenoeg evenveel kosten, maar gewoon door een andere fabrikant worden gemaakt.
Klopt, ik werk bij een zaak die in Toyota-onderdelen handelt. Klanten klagen soms wel eens dat we duur zijn, maar dan verwijzen we ze wel door naar de dealer. Als voorbeeld: een klokje kost zo'n 200 euro! Een simpel digitaal klokje met een 4 karakters-display!4x2 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 21:58:
Ga maar eens originele onderdelen voor een motor halen, bij voorkeur een jap.
Dan weet je pas wat duur is
Dan ben je 60 euro kwijt voor een gaskabel.
De prijzen bij de dealer gaan helemaal nergens over, onderdelen van vele 100'erden euro's voor een Starlet die al 9 jaar niet meer gemaakt word. Bij de dealer that is.
Is het dan voor jullie ook inkoop zo duur, of denken jullie als de dealer x vraagt gaan wij er net onder zitten, maar zetten er nog een paar honderd procent winst op?? Waarom is het zo duur?? Dat is mijn vraag. Want het is onzin voor voor een simpel klokje op 12v net zo veel te vragen als voor een gemiddelde pc.heracles schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 22:39:
[...]
Klopt, ik werk bij een zaak die in Toyota-onderdelen handelt. Klanten klagen soms wel eens dat we duur zijn, maar dan verwijzen we ze wel door naar de dealer. Als voorbeeld: een klokje kost zo'n 200 euro! Een simpel digitaal klokje met een 4 karakters-display!
De prijzen bij de dealer gaan helemaal nergens over, onderdelen van vele 100'erden euro's voor een Starlet die al 9 jaar niet meer gemaakt word. Bij de dealer that is.
Verwijderd
Kun je die dan niet beter voor €2,95 per 20 bij Gamma kopenDinX schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 22:20:
Sja, het kan altijd erger (niet met auto's te maken, excuses)
[afbeelding]
€61 voor een "speciaal" Sony schroefje.
In het op voorraad houden van een onderdeel dat al 9 jaar uit productie is zitten dan ook nogal wat kosten (vervoer/opslag/administratie). Als een onderdeel niet meer leverbaar is en je auto kan naar de sloop ben je ook niet blij toch?heracles schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 22:39:
[...]
Klopt, ik werk bij een zaak die in Toyota-onderdelen handelt. Klanten klagen soms wel eens dat we duur zijn, maar dan verwijzen we ze wel door naar de dealer. Als voorbeeld: een klokje kost zo'n 200 euro! Een simpel digitaal klokje met een 4 karakters-display!
[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2007 22:49 ]
De prijzen van originele autoonderdelen zijn hoog vanwege 1 reden, namelijk omdat de autofabrikanten daar veel / zo niet de meeste winst op maken.
En ik kan het weten, mijn pa is after sales manager geweest voor een grote internationale vrachtwagen fabrikant.
AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme
Binnen 2 jaar was die nieuwe sleutel weer stuk. Heb hem nu zelf maar weer in elkaar gesoldeerd. SMD-schakelaar die van de print afbreekt. En als ik nou de enige was met dat probleem??
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
24 euro, das echt 3x niets.
Als je nu echt kosten wilt besparen, moet je hem er zelf in hangen.
[ Voor 4% gewijzigd door houthakker op 29-05-2007 22:57 ]
Heel erg veel. Ze vergeten voor het gemak dat er voor een kleine 50k aan diagnosetoestelen en dergelijke aangeschaft moet worden, niet te vergeten de eisen qua inrichting etc etc. De wagens worden gewoon soms met verlies verkocht ivm de eventuele gevolgen van de importeur tegenover de dealer. De inkomsten komen gewoon voort uit de verkoop van onderdelen waarbij de garantie en dergelijke gedekt dient te worden.Blacksnak schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 22:25:
Als medebestuurder van een garage (in België) stel ik jullie de vraag:
Autorijden is nog spotgoedkoop. Wachten tot dat toestanden zoals ZFE bij BMW helemaal doorgedrongen zijn. Dan is alles compleet elektronisch en kan je helemaal niets meer
Koopje als daar de katalysator bijzit. 1500 euro voor een uitlaatlijn is de normale prijs. Ik wil OVER racing uitlaatsysteem, of ik eventjes 2000 euro wil dokken. Hoort er nu eenmaal bij met de wegwerpprijs van de moderne auto. Je hebt al een auto voor een mooi bedrag van 15000 euro. Hoeveel wagens moet je niet produceren om de ontwikkeling eruit te halen?Rev! schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 22:17:
Complete uitlaatlijn is 1500 euro
[ Voor 53% gewijzigd door Chevy454 op 29-05-2007 23:57 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Zoals Chevy al aanhaalt. Het is bij die dealers al even erg als de gemiddelde pc boer. Ongelooflijk lage winstmarges om toch maar hun "quotum" te halen. Dus dan maar verdienen op de onderhoudsbeurtjes, onderdelen, accessoires,...
Het geld moet ergens vandaan komen. Alleen al qua materiaal wat daar bijeen staat in de gemiddelde garage ... Koop maar eens een paar trolleys fatsoenlijk gereedschap, electrische apparatuur,...
De garagehouders zijn vaak genoodzaakt een marge van misschien 1,8 toe te passen om het hoofd boven water te houden, maar dan nog zijn onderdelen al een aantal keer over de kop gegaan.
Aan het begin van de keten is er m.i. al iets wat niet klopt, zo heb ik ook o.a. Pools fabrikaat fleecetruien verkocht die 10x over de kop gingen, en de NL'se eigenaar/importeur maar in z'n knuistje lachen.
En nog hoor ik de eerste klanten zeggen 'Goh da's niet duur voor zo'n mooie trui!'
Tuurlijk verdient de fabrikant eraan, daarom doet hij ook zaken. De dealer krijgt het meeste gezeik (hetzij de klant, hetzij de importeur ivm de eisen) en verdient het minste voor zijn werk,Hydraulik-Phunk schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 23:57:
True, maar 'onderaan de streep' is het toch vaak de fabrikant die er behoorlijk (lees bovengemiddeld) aan verdient.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Ik heb er vroeger al eens 1 bezig gehoord. Ik denk dat die rond de 50 was, van toen hij klein was al aan auto's bezig geweest. Een vakman dus.
Maar die kwam dan met het verhaal dat het moeilijker en moeilijker wordt voor de "oude garagisten" om bij te blijven. De hoeveel electronica in auto's is de laatste jaren zo enorm hard gestegen dat ze, zoals zij het noemden, bijna meer computertechnicus dan "mechanieker" zijn voor veel dingen.
Waar je vroeger de "simpele" mechaniek van een auto had, zit zo'n moderne wagen vol met electronische spitsvondigheid dat ze maar moeten blijven bijscholen.
Ik kan me inbeelden dat iemand die z'n hele leven met klassieke mechaniek bezig geweest is, inmiddels een leeftijd heeft dat al die snufjes niet meer zo makkelijk te leren zijn,... gewoon niet meer kan bijblijven en uiteindelijk gewoon z'n job niet meer kan doen.
Wat blijft er dan over ? Juist ja, de grote dealers met een kleine peleton mechaniekers, die mooi op bijscholingen van hún fabrikant gaan, en daar dus mooi van op de hoogte blijven.
Dat brengt je eigenlijk gezegd in een mooie positie als dealer. Mensen moeten wel bij jou komen, want voor veel zaken kan je niet meer terecht bij de "vakman". Die kan bijvoorbeeld moeilijk voor elk merk van wagen een diagnosetoestel enzo in huis gaan halen.
In Race to Dakar (film) kwam bijvoorbeeld het toestel van BMW een paar keer voor, dat kreng kostte 70k$ ofzo. Begin zoiets maar eens te kopen voor verschillende merken als kleine garagist...
Dus wat denkt zo een dealer "ze moeten toch bij mij komen, dus dan kan de prijs evengoed wat omhoog". Vrij simpel voorbeeld van vraag en aanbod als je het mij vraagt.
Dus zo'n dealer krijgt eigenlijk een soort van monopoliepositie, die hijzelf ook nodig heeft omdat hij op het onderhoud zijn winst moet halen.
De fabrikanten weten dat dus ook net zo goed, dat de dealer toch een hoop winst erop kan vragen, dus die halen dan ook de prijzen weer omhoog.
"Als die dealer 5 x onze verkoopprijs durft te vragen kunnen we onze prijs even goed omhoog halen".
En dan 1 van de bekende antwoorden op:
- "Waarom ?"
- "Omdat ze het kunnen."
En daar moet dan eigenlijk ook nog bij:
- "Omdat ze moeten."
[ Voor 12% gewijzigd door DinX op 30-05-2007 00:21 ]
Wat betreft handel via het dealerkanaal en aftermarket, vaak betreft het dezelfde onderdelen (Hella/Behr onderdelen kun je zowel origineel als aftermarket krijgen), maar een prijsverschil van 25 tot 50 % is niet ongewoon. De reden is vrij simpel.
Ik neem even als voorbeeld de koplamp van een BMW E30 Sedan. Volgens Realoem.com is de Amerikaanse adviesprijs $325, bij Hella heeft deze zelfde unit een adviesprijs van €225. De prijzen van realoem zijn in Nederland aan de optimistische kant, de Hella adviesprijs is vrijwel altijd de bruto verkoopprijs. Waarom is deze bij Hella zoveel goedkoper? Omdat er een compleet distributiekanaal ontbreekt. Bestel je hem bij BMW, dan gaat deze lamp vanaf de productie langs de volgende stations:
- Frabriek Hella
- Distributie magazijn Hella
- Distributie magazijn BMW
- "lokaal" magazijn BMW
- Dealer
Jouw simpele kabeltje zal overigens een onderdeel zijn wat vrijwel nooit vervangen hoeft te worden (als alles goed is afgesteld kan je een gaskabel niet kapot trekken, tenzij er een productiefout in zit). Die ligt dus waarschijnlijk jaren in een magazijn dure ruimte weg te snoepen. Het feit dat de dealer hem moet bestellen zegt daar al genoeg over. Hij moet speciaal voor jou gepakt worden, terwijl die remkabel voor je fiets overal gewoon op voorraad ligt.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Dat is wel erg makkelijk gezegd. De tijden veranderen, iedereens werk ook. Een secretaresse die anno 1970 aan haar werk begon hoefde alleen te kunnen typen en misschien een telexapparaat bedienen. Tegenwoordig moet ze ook kunnen emailen en faxen en het liefst ook e-bankieren. Waarom zou een automonteur gevrijwaard moeten blijven van dergelijke veranderingenIk kan me inbeelden dat iemand die z'n hele leven met klassieke mechaniek bezig geweest is, inmiddels een leeftijd heeft dat al die snufjes niet meer zo makkelijk te leren zijn,... gewoon niet meer kan bijblijven en uiteindelijk gewoon z'n job niet meer kan doen.
Het idee dat het leven en de vaardigheden die je nodig hebt constant zijn is een sprookje, of je nu een high-flying executive bent of een simpele boer. Tijden veranderen en succesvolle mensen veranderen mee of worden achtergelaten. Ook succesvolle automonteurs.
Oslik blyat! Oslik!
De GT1 kan je in BE kopen als onafhankelijke garagist maar betaal je dan een kleine 150 000 euro voor. En als je het niet bevalt dan ga je naar de rechter omdat de dealer van BMW er 70k voor betaalt. En de BMW importeur gaat dat winnen omdat de concessiehouder op andere vlakken investeert in zijn bedrijf waardoor die korting krijgt op het toestel.DinX schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 00:10:
In Race to Dakar (film) kwam bijvoorbeeld het toestel van BMW een paar keer voor, dat kreng kostte 70k$ ofzo. Begin zoiets maar eens te kopen voor verschillende merken als kleine garagist...
In NL gaat de aankoop van de GT1 niet door, daar wordt hij geleased en kan je het helemaal vergeten als onafhankelijke garage.
De realiteit is anders. Ik heb bij de technische opleiding gezeten voor een importeur en ik kan je vertellen dat het niet zo is. Het mooiste wat ik tot nu toe heb gehoord, ik heb niet voor dat merk gewerkt maar ik geloof het wel. Vrijdagavond kwam nieuw modelauto binnen, maandag morgen was er al een les gepland aan de monteurs. De technical teacher had dus het weekend om de techniek te leren, een cursus te schrijven en fouten te simuleren. Gek dat de kwaliteit dan achteruit gaat...dion_b schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 00:37:
Ook succesvolle automonteurs.
[ Voor 28% gewijzigd door Chevy454 op 30-05-2007 00:44 ]
Helaas... bekend probleem bij een renault kangoo (google maar eens). Daar gaan de kabels gewoon stuk. Productiefout ?? nee zo noemen ze het niet (net zoals die verrekte fransen geen schakelaars kunnen maken die blijven werken).deepbass909 schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 00:25:
Jouw simpele kabeltje zal overigens een onderdeel zijn wat vrijwel nooit vervangen hoeft te worden (als alles goed is afgesteld kan je een gaskabel niet kapot trekken, tenzij er een productiefout in zit). Die ligt dus waarschijnlijk jaren in een magazijn dure ruimte weg te snoepen. Het feit dat de dealer hem moet bestellen zegt daar al genoeg over. Hij moet speciaal voor jou gepakt worden, terwijl die remkabel voor je fiets overal gewoon op voorraad ligt.
En tegenwoordig hebben ze niets meer op voorraad. Ook hele simpele vaak vervangen onderdelen niet omdat iedereen met just-in-time voorraad management werkt. Net zoals in computerwinkels
Kortom het wordt eens tijd dat de chinezen echt serieus de auto markt opgaan... want uit de antwoorden blijkt zeker misbruik van monopolie / kartelvorming.
[ Voor 8% gewijzigd door Cyberpope op 30-05-2007 07:10 ]
Verwijderd
Dat scheelt tot 40%.
KvK inschrijving is meestal voldoende, de branche maakt niet eens uit (ikzelf heb een eenmanszaak in ICT Diensten).
Vooral op olie, uitlaten, luchtfilters, koppelingsplaten, lampjes e.d. zitten gigantische marges.
Laatst had ik een uitlaat nodig voor mijn moeders Swift. Bruto prijs 134 euro ex BTW, garageprijs 97 euro ex BTW. Hoef je verder niks voor te doen
En dan heeft de autohandel er waarschijnlijk nog steeds een flinke marge op.
Verwijderd
Als je dat écht meent heb je het hele topci niet gelezen.Cyberpope schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 07:05:
[...]
Kortom het wordt eens tijd dat de chinezen echt serieus de auto markt opgaan... want uit de antwoorden blijkt zeker misbruik van monopolie / kartelvorming.
D'r staan -tig voorbeelden genoemd die de prijs opdrijven. En ook waarom er verschil tussen aftermarket en dealership parts kan zitten.
Als je dat alle sbijzijde schuift met de opmerking "dat moet dus kartelvorming zijn" dan denk ik dat je gewoon niet wíl lezen wat er geschreven is. Op jouw verzoek...
Tuurlijk zit er een deel "we kunnen, dus we doen het" prijsverhogingen bij. Maar het is niet zo dat de onderdelen prijzen middels een dartboard bepaald worden en van kartelvorming is al helemaal geen sprake, eerder monopolie-gebruik, en dan nog is de vraag of je hebt opgelet op dat het verkopen van auto's een verliesgevende bezigheid is: de onderdelen en onderhoud betalen voor de marge die jij van je auto hebt weten af te lullen bij aankoop.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2007 10:36 ]
Heb ik bij BMW overigens geen last van. Ik heb afgelopen zaterdag voor het eerst iets moeten bestellen omdat ze het (logisch) niet hadden. Namelijk 2 specifieke onderdelen van mijn m-stijl voorbumper (de kappen onderop die de klappen van stoeprandjes en foute drempels opvangen zodat m'n bumper/spoiler in leven blijft) en 2 stikkers die op de achterste raamstijlen van de voorportieren zitten. Dit zijn geen gebruikelijke vervangingsonderdelen en ik vind het al heel wat dat ik ze überhaubt kon bestellen, voor overigens hele redelijke prijzen (kappen zo'n €18 per stuk, stikkers €9 per stuk).Cyberpope schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 07:05:
[...]
Helaas... bekend probleem bij een renault kangoo (google maar eens). Daar gaan de kabels gewoon stuk. Productiefout ?? nee zo noemen ze het niet (net zoals die verrekte fransen geen schakelaars kunnen maken die blijven werken).
En tegenwoordig hebben ze niets meer op voorraad. Ook hele simpele vaak vervangen onderdelen niet omdat iedereen met just-in-time voorraad management werkt. Net zoals in computerwinkels
@SySasZ
Voor garageprijzen hoef je geen KvK nummer te hebben
Ik krijg als oud-Hella medewerker bij bepaalde bedrijven ook leuke kortingen. Maar garageprijzen zijn afhankelijk van afname van een klant, grote klanten krijgen meer korting dan klein, zo werkt de vakhandel altijd (Paradigit zal ook onderdelen goedkoper kunnen inkopen dan de pc-boer om de hoek). Een leverancier verlaagd dan vrijwillig zijn eigen marge om de afnemer te binden, zodat omzet en uiteindelijke winst toch stijgen.
Overigens is het vrij gebruikelijk bij garages, vooral voor die met goede kortingen, om de bruto inkoopprijs aan te houden voor verkoop, incl montage, ex. btw. De winst voor de garage is dan zijn korting minus arbeidsloon en vaste lasten. Ook dit is in de handel heel gebruikelijk en is in mijn ogen ook een eerlijke manier van zaken doen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Verwijderd
Ben ik met je eens, de vader van een vriend van mij (die thuis meerdere auto's onderhoud) krijgt idd ook die garageprijzendeepbass909 schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 11:25:
[...]
Heb ik bij BMW overigens geen last van. Ik heb afgelopen zaterdag voor het eerst iets moeten bestellen omdat ze het (logisch) niet hadden. Namelijk 2 specifieke onderdelen van mijn m-stijl voorbumper (de kappen onderop die de klappen van stoeprandjes en foute drempels opvangen zodat m'n bumper/spoiler in leven blijft) en 2 stikkers die op de achterste raamstijlen van de voorportieren zitten. Dit zijn geen gebruikelijke vervangingsonderdelen en ik vind het al heel wat dat ik ze überhaubt kon bestellen, voor overigens hele redelijke prijzen (kappen zo'n €18 per stuk, stikkers €9 per stuk).
@SySasZ
Voor garageprijzen hoef je geen KvK nummer te hebben![]()
Ik krijg als oud-Hella medewerker bij bepaalde bedrijven ook leuke kortingen. Maar garageprijzen zijn afhankelijk van afname van een klant, grote klanten krijgen meer korting dan klein, zo werkt de vakhandel altijd (Paradigit zal ook onderdelen goedkoper kunnen inkopen dan de pc-boer om de hoek). Een leverancier verlaagd dan vrijwillig zijn eigen marge om de afnemer te binden, zodat omzet en uiteindelijke winst toch stijgen.
Overigens is het vrij gebruikelijk bij garages, vooral voor die met goede kortingen, om de bruto inkoopprijs aan te houden voor verkoop, incl montage, ex. btw. De winst voor de garage is dan zijn korting minus arbeidsloon en vaste lasten. Ook dit is in de handel heel gebruikelijk en is in mijn ogen ook een eerlijke manier van zaken doen.
Het is een eerlijke manier van zaken doen, maar als ik zonder veel moeite een hoge korting kan krijgen, why not
Ik hou ook van goed gereedschap (slagmoersleutel, bandendruk pistool, krik etc). Daar zit weinig/geen korting op, omdat je dat voor eigen gebruik koopt (een garage koopt het niet voor de klant). Dat haal ik ook daar, ondanks dat de prijzen niet veel verschillen.
Inderdaad, alleen de kosten die gemaakt moeten worden om het merk te kunnen behouden zijn al enorm:Chevy454 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 23:24:
[...]
Heel erg veel. Ze vergeten voor het gemak dat er voor een kleine 50k aan diagnosetoestelen en dergelijke aangeschaft moet worden, niet te vergeten de eisen qua inrichting etc etc. De wagens worden gewoon soms met verlies verkocht ivm de eventuele gevolgen van de importeur tegenover de dealer. De inkomsten komen gewoon voort uit de verkoop van onderdelen waarbij de garantie en dergelijke gedekt dient te worden.
- diagnosetoestellen
- speciaal gereedschap
- apparatuur
- aankleding zaak / signalisatie / vlaggen
- opleidingen (van 350 euro excl. BTW per dag) / medewerker
- opgedrongen stock onderdelen / accessoires
- abonnementen op handboeken / cd-roms / programmatuur
- vervangwagens (die verplicht om de x-aantal maanden vervangen moeten worden)
- ISO-normeringen
- ... etc.
Al die dingen worden verplicht. Nee == geen contract
Daarbij nog rekening houden met alle andere kosten:
- onderhoud gebouwen / omgeving
- electriciteit / water / gas
- hoge loonkosten
- stock onderdelen / wagens
- garanties
- afschrijvingen materiaal / gebouwen
- reclame
- ...
Als je dan weet dat de gemiddelde winst op de verkoop van een nieuwe wagen belachelijk laag is, dan moet er ergens anders wel een beetje verdient worden om leefbaar te blijven. En dan is de marge op onderdelen nog niet heel hoog (gemiddeld 20%)!
Welke marges de fabrikant neemt op de onderdelen bij verkoop aan ons (dealers) wil ik zelfs niet weten!
Er zijn ongetwijfeld redenen waar een verkoper niks aan kan doen, maar er is toch wel iets mis (als in, fabrikanten die dik teveel geld vragen) als ik voor 55 euro 2 remschijven heb voor m'n Charade (nieuw), 33 euro voor een middenpijp met middendemper, 30 euro voor een einddemper en zo kan ik nog wel even doorgaan. Zal ik er maar niet over beginnen hoeveel het hier kost
Ik hoop toch niet dat je over een normale uitlaatlijn praat nuChevy454 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 23:24:
[...]
Koopje als daar de katalysator bijzit. 1500 euro voor een uitlaatlijn is de normale prijs.
Megan Racing catback voor een AE86 kost uit de USA 400 dollarIk wil OVER racing uitlaatsysteem, of ik eventjes 2000 euro wil dokken. Hoort er nu eenmaal bij met de wegwerpprijs van de moderne auto.
En dan ga je langs de groothandel ofzo?Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 10:19:
Zorgen dat je garageprijzen krijgt.
Dat scheelt tot 40%.
KvK inschrijving is meestal voldoende, de branche maakt niet eens uit (ikzelf heb een eenmanszaak in ICT Diensten).
Vooral op olie, uitlaten, luchtfilters, koppelingsplaten, lampjes e.d. zitten gigantische marges.
Laatst had ik een uitlaat nodig voor mijn moeders Swift. Bruto prijs 134 euro ex BTW, garageprijs 97 euro ex BTW. Hoef je verder niks voor te doen.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Wat betreft marges van de fabrikanten, die zijn ook niet echt hoog te noemen. Hella Duitsland (het moederbedrijf) had afgelopen jaar redelijk wat moeite om het hoofd boven water te houden... Terwijl Hella toch een gezond klantenbestand heeft. Het lijkt op het moment een trend te worden dat prijzen kosten wat het kost moeten dalen en dat men het gevoel heeft altijd te veel te moeten betalen... Natuurlijk zijn er rotte appels, maar die zitten in elke branch...
Jij zoekt een kabel en om je garantie te behouden moet je natuurlijk de kabel van de fabrikant kopen. En dat moet dan ook nog bij de dealergarage. Oftewel er is maar 1 product/producent die het kan leveren en die is dan dus prijszetter (=monopolist)
Ik geloof dat er een (europese) wet in de pijplijn zat die dit soort zaken moet voorkomen. Dan zouden er geen echte dealergarages meer zijn en zal er meer concurrentie ontstaan. Je moet dan denken aan dealers die meerdere merken verkopen en dat je overal terecht kan voor reparaties/beurten etc.
alleen de voorpijp is al 500Chevy454 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 23:24:
[...]
Heel erg veel. Ze vergeten voor het gemak dat er voor een kleine 50k aan diagnosetoestelen en dergelijke aangeschaft moet worden, niet te vergeten de eisen qua inrichting etc etc. De wagens worden gewoon soms met verlies verkocht ivm de eventuele gevolgen van de importeur tegenover de dealer. De inkomsten komen gewoon voort uit de verkoop van onderdelen waarbij de garantie en dergelijke gedekt dient te worden.
Autorijden is nog spotgoedkoop. Wachten tot dat toestanden zoals ZFE bij BMW helemaal doorgedrongen zijn. Dan is alles compleet elektronisch en kan je helemaal niets meer
[...]
Koopje als daar de katalysator bijzit. 1500 euro voor een uitlaatlijn is de normale prijs. Ik wil OVER racing uitlaatsysteem, of ik eventjes 2000 euro wil dokken. Hoort er nu eenmaal bij met de wegwerpprijs van de moderne auto. Je hebt al een auto voor een mooi bedrag van 15000 euro. Hoeveel wagens moet je niet produceren om de ontwikkeling eruit te halen?
Koste me 24.05,- slaat werkelijk nergens op
Verwijderd
De winkel is meer op particulieren gericht (veel autostyle meuk) maar ze leveren ook erg veel aan garages.JT schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 12:41:
Goed topic
Er zijn ongetwijfeld redenen waar een verkoper niks aan kan doen, maar er is toch wel iets mis (als in, fabrikanten die dik teveel geld vragen) als ik voor 55 euro 2 remschijven heb voor m'n Charade (nieuw), 33 euro voor een middenpijp met middendemper, 30 euro voor een einddemper en zo kan ik nog wel even doorgaan. Zal ik er maar niet over beginnen hoeveel het hier kost
[...]
Ik hoop toch niet dat je over een normale uitlaatlijn praat nuVoor mijn Charade ben ik in Duitsland voor de middenpijp 33 euro kwijt, einddemper 30 euro en de kat 150 ofzo
[...]
Megan Racing catback voor een AE86 kost uit de USA 400 dollar
[...]
En dan ga je langs de groothandel ofzo?
Ik vrees dat jij het niet goed gelezen hebt. Zo erken in de kosten die een garage bedrijf moet maken en die zitten dus verwerkt in het uurloon. niets mis mee, dat is reeel.Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 10:35:
[...]
Als je dat écht meent heb je het hele topci niet gelezen.
D'r staan -tig voorbeelden genoemd die de prijs opdrijven. En ook waarom er verschil tussen aftermarket en dealership parts kan zitten.
Als je dat alle sbijzijde schuift met de opmerking "dat moet dus kartelvorming zijn" dan denk ik dat je gewoon niet wíl lezen wat er geschreven is. Op jouw verzoek...
Tuurlijk zit er een deel "we kunnen, dus we doen het" prijsverhogingen bij. Maar het is niet zo dat de onderdelen prijzen middels een dartboard bepaald worden en van kartelvorming is al helemaal geen sprake, eerder monopolie-gebruik, en dan nog is de vraag of je hebt opgelet op dat het verkopen van auto's een verliesgevende bezigheid is: de onderdelen en onderhoud betalen voor de marge die jij van je auto hebt weten af te lullen bij aankoop.
Maar ik heb het over de verkoop van losse onderdelen bij een zaak die losse onderdelen verkoopt. En kom dan niet aan met dat soort onzin, want elke zaak die onderdelen verkoopt heeft de kosten van persoon/pand/nuts/ect. Dus daarin kan het verschil niet zitten.
En kan mij het wat boeien dat ze verlies op een auto lijden? Nee, geen ene hol. Daar kiezen ze zelf voor (en ik geloof er ook geen niets van dat ze er zo veel verlies op lijden.).
Net zoals dat ik vind dat er goedkope inktcardriges gekomen zijn (goede zaak), mag er van mij dus aardig wat in die markt gebeuren om goedkopere onderdelen in de markt te krijgen. Want de verhouding is gewoon totaal zoek.
Natuurlijk mag er op een kabeltje winst zitten. Maar je maakt mij niet wijs de de productiekosten van dan kabeltje (40 cm ijzerdraag, 2 bolletjes) meer is als 1 euro. Dan is het verkopen voor 25 euro (en dan haal ik het nog niet bij de dealer) onbeschoft veel. En ja, als ik het een bekende laat halen gaat er vaak rap 40% van de prijs af...... Dan zit er toch een vette marge op, want zelfs met die 40% minder (voor grote klanten) verdienen ze er schijnbaar nog genoeg op.
Kan inderdaad dat je voor dat geld onderdelen kunt krijgen die passen onder je wagen.JT schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 12:41:
als ik voor 55 euro 2 remschijven heb voor m'n Charade (nieuw), 33 euro voor een middenpijp met middendemper, 30 euro voor een einddemper en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Echter zijn dit _nooit_ originele onderdelen wat inhoudt dat de samenstelling van het materiaal anders is waardoor slijtage sneller zal optreden.
Dikwijls komen deze onderdelen van dezelfde fabrikanten, echter zijn het dan producten die niet voldoen aan de normen van de constructeurs of onderdelen die regelrecht afgekeurd zijn. Die partijen worden opgekocht en verkocht als 'witte' producten.
Ik ga nooit in discussie met klanten over de kostprijs van onderdelen in vergelijking met die bij de lokale autoshop. Het argument 'betere kwaliteit' van onze producten wordt weggelachen met het antwoord dat ze voor dat geld 3 keer andere onderdelen kunnen halen in het 'witte' segment.
Het gegeven dat bv. voor remblokjes de remafstand wel voor 40% langer is bij die 'witte producten' vergeten ze dan maar vlug als ze in hun portefeuille kijken.
Indien geld voor hun belangrijker is dan hun eigen veiligheid moeten ze dat zelf weten. Ikzelf zal het risico nooit nemen!
Ik wou dat ik hier positief op kon antwoorden. Het uurloon gaat volledig op naar loon van de mechaniekers en de bijhorende sociale lasten hieraan gekoppeld. Indien een mechanieker per dag 30 minuten met zijn vingers staat te draaien is hij/zij verlieslatend.Cyberpope schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 13:39:
[...]
Ik vrees dat jij het niet goed gelezen hebt. Zo erken in de kosten die een garage bedrijf moet maken en die zitten dus verwerkt in het uurloon. niets mis mee, dat is reeel.
Klinkt voor veel mensen als onzin in de oren, ik weet het. Maar neem maar van mij aan dat dit harde realiteit is!
[ Voor 19% gewijzigd door Blacksnak op 30-05-2007 13:46 ]
Wees vriendelijk, stel hem/haar voor wat je zoekt en praat over de "hollandse" prijs. Misschien willen ze helpen.
Dan maar 1 jaar minder voor 1/3e van de prijsBlacksnak schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 13:43:
[...]
Kan inderdaad dat je voor dat geld onderdelen kunt krijgen die passen onder je wagen.
Echter zijn dit _nooit_ originele onderdelen wat inhoudt dat de samenstelling van het materiaal anders is waardoor slijtage sneller zal optreden.
Ja, met remblokken moet je idd gewoon 100% spul hebbenHet gegeven dat bv. voor remblokjes de remafstand wel voor 40% langer is bij die 'witte producten' vergeten ze dan maar vlug als ze in hun portefeuille kijken.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Bij eps was het 700 incl. montage en rvs, dus gaat nooit meer stuk
Ik denk niet dat mensen het heel erg vinden als ze een nieuwe deurhendel moeten hebben welke is 'afgekeurd', maar het gewoon doet.
Ik ben toch erg benieuwd naar testen adv jouw uitlatingen over bijv de remblokken.
Ik heb wel eens bij een autoprogramma een testje gezien met banden, dus goedkope vs stock vs duurdere. Op het rondje scheelt het elke stap een seconde.
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Zo ook met schokbrekers/veren. Een vriend van mij kocht een no-name setje (nieuw) op eBay. De enige veerweg die hij over heeft zijn zijn banden
Wat betreft banden is het weer een heel ander verhaal: soms zijn de b-merken beter dan de bekende a-merken. Uniroyal Rainsport bijvoorbeeld. Slijt veel minder hard dan de Dunlop SP Sport bandjes die ik eerst had.
Juistem... Leveren ze ook dezelfde grip...?Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 15:05:
Uniroyal Rainsport bijvoorbeeld. Slijt veel minder hard dan de Dunlop SP Sport bandjes die ik eerst had.
Ontopic? Ik rij toyota, en de prijzen van verschillende onderdelen zijn daarvan soms ook gewoonweg schrikbarend... Pookknopje: 125 euro
Maar ik heb wel de garantie dat ik de eerstkomende 20 jaar nog onderdelen kan krijgen voor m'n auto...
Maar als je dan kijkt naar een merk, bijvoorbeeld Weitec dan wil je niet weten wat de verschillen in prijzen kunnen zijn. Gewone sportonderstel is 100e verschil, zo ook de schroefsets en soms zelfs meer.Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 15:05:
Zo ook met schokbrekers/veren. Een vriend van mij kocht een no-name setje (nieuw) op eBay. De enige veerweg die hij over heeft zijn zijn banden. Nu moet hij na een half jaar al weer een nieuw setje kopen. Ik was gelijk voor een H&R setje gegaan, kost het dubbele maar heb je geen gezeik mee
.
Ecodan warmtepomp
Maar dan moet je de auto ook op de zaak hebben staan? Ik heb uiteraard kvk inschrijving (Ict, bedrijfsadvies ed.) maar auto rijd ik gewoon prive...Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 10:19:
Zorgen dat je garageprijzen krijgt.
Dat scheelt tot 40%.
Laatst had ik een uitlaat nodig voor mijn moeders Swift. Bruto prijs 134 euro ex BTW, garageprijs 97 euro ex BTW. Hoef je verder niks voor te doen.
XXXVI
Misschien wel ja, maar ik zou niet van mening veranderen mocht ik niet in de branche werken.Kurios schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 14:19:
tja Blacksnak, wiens brood met eet, diens woord men spreekt
Een officieel linkje kan ik je niet geven op dit moment. Ik kan wel een stuk citeren uit een onderzoek mbt piraatremblokken en -schijven, dat intern door de constructeur werd uitgevoerd en gepubliceerd.Kurios schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 14:19:
Ik ben toch erg benieuwd naar testen adv jouw uitlatingen over bijv de remblokken.
Uit ervaring weet ik dat deze informatie klopt. De piraatblokken passen, maar daarmee is ook alles gezegd. Je wil niet weten wat wij hier allemaal te zien krijgen bij zelf onderhouden wagens....
Hittebestendigheid en de grote doeltreffendheid van de Renault-remschijven, conform aan het lastenboek, vormen de belangrijkste partners voor veilig rijden.
Indien u een prijslijst van o.a. remblokken en andere remtoebehoren met Renault referenties van de firma *knip* ontvangt, OPGEPAST.
Wij garanderen u dat deze stukken geen goedgekeurde onderdelen zijn ! Deze producten zijn gevaarlijk, zowel voor u als voor uw clienteel.
...
foto's
...
Het is duidelijk dat het RENAULT product veel meer uitsparingen heeft dan het piraatonderdeel. Wat men daar kan uit concluderen is dat het levensgevaarlijk is om deze onderdelen te installeren. Het remblokje zit slecht in de remhouder en gaat speling ontwikkelen.
De voering van het piraatonderdeel is van veel minder kwaliteit, er zit te veel koolstof in. M.a.w. de remblokken hebben een veel kleinere levensduur. De remblokken hebben ook geen serienummer. In geval van problemen of ongevallen, is het niet mogelijk om de fabrikant te vervolgen.
Tijdens een testrit op een circuit met een Renault Clio, lieten we het voertuig met een snelheid van 120 km/h remmen. Met Originele Renault remblokken hadden we een remafstand van 119,30 meter daarentegen met piraatremblokken was dat maar liefst 152 meter. Het verschil is enorm, 32,7 meter !
Ik durf dus met m'n hand op m'n hart deze lijn doortrekken naar al de andere namaak-producten die in de handel verkrijgbaar zijn. Gelukkig hebben ze niet allemaal zo'n invloed op de veiligheid van mensen...
Jups, Uniroyal is het B-merk van de groep ContinentalDupje schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 15:19:
Uniroyal een B-merk? Ik dacht niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Blacksnak op 30-05-2007 15:36 . Reden: toevoeging ]
Wat ik doe is alles aftermarket halen. Mijn uitlaat kost bij de dealer ongeveer 350 zonder installatie, aftermarket nog geen 120. Remblokjes hetzelfde, kosten aftermarket 16 voor de vooras, de 'originele' kosten 84.
En over banden gesproken: Ik HAD Uniroyal Tiger Paw erop laten leggen, waren lekker goedkoop (75/band) en 'garantie' tot 130000 km. Na 60000 km had ik niets meer over (volledig blank), ik terug naar de garage... mmm, de garantie vervalt als je ze niet elke 5000 km laat uitbalanceren door de garage waar je ze gekocht had en tegelijkertijd je auto laat uitlijnen.
Ik heb nu Firestone gekocht na ik de garantie had gevraagd: 100000km (99/band), je moet je auto niet laten uitlijnen noch je banden laten balanceren op gezette tijden (gratis uitlijning elke 6 maanden bij een Firestone garage voor de levensduur van de banden) en als je na 100000 km nieuwe bandjes wilt leggen, gaan ze de bandjes "pro-raten" (geld terug) berekend op het aantal mm dat er nog over is van je groef (als je 20% overhebt dan geven ze je 20% terug).
[ Voor 45% gewijzigd door Guru Evi op 30-05-2007 15:47 ]
Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org
Aftermarket remblokken kunnen beter zijn dan de orginele maar 16 euro tov orginele is wel aan de erg goedkope kant dat ik daar wel vragen bij stel. * Chevy454 neemt gesinterde HH+ remblokken van 70 euro per klauw (orginele zijn 40 euro)Guru Evi schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 15:35:
Remblokjes hetzelfde, kosten aftermarket 16 voor de vooras, de 'originele' kosten 84.
Pas op met de dingen die je publiceert. Interne gegevens dienen ook intern te blijvenBlacksnak schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 15:33:
Een officieel linkje kan ik je niet geven op dit moment. Ik kan wel een stuk citeren uit een onderzoek mbt piraatremblokken en -schijven, dat intern door de constructeur werd uitgevoerd en gepubliceerd.
Pas op wat je zegt. Ik heb klepstelplaatjes nodig welke 10 euro het stuk kosten. Er zijn ook aftermarkt verkrijgbaar voor een euro of 4 als ik me niet vergis. Probleem met die klepstelplaatjes is de hardheid. Zijn ze te zacht dan kan je iedere 5000km kleppen gaan stellen, zijn ze te hard dan kunnen die breken en kunnen gaan zweven onder de stoterbus. En dat laatste kan nog heel gevaarlijke gevolgen hebben.JT schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 14:11:
Dan maar 1 jaar minder voor 1/3e van de prijsDaarnaast hebben die winkels/fabrikanten genoeg vertrouwen in hun producten om er 2 jaar garantie bij te doen.
En dan hebben we het nog maar over een stom klepstelplaatje ter grootte van een 1cent muntje
[ Voor 61% gewijzigd door Chevy454 op 30-05-2007 16:01 ]
Ik heb semi-metallic remblokjes gekocht, je kunt ook 'organische' krijgen maar die zijn nog goedkoper en veel slechter. Keramische zijn dubbel de prijs. Ik weet niet wat voor materiaal je bedoelt met 'gesinterd'. De blokjes zijn iets kleiner qua oppervlak dan de originele maar remmen doet ie ook (gisteren nog van +/- 150km/u vertraagd naar 90km/u in een werkzone toen mijn radardetector afging in nog geen 2 seconden - veel rook)Aftermarket remblokken kunnen beter zijn dan de orginele maar 16 euro voor orginele is wel aan de erg goedkope kant dat ik daar wel vragen bij stel. * Chevy454 neemt gesinterde HH+ remblokken van 70 euro per klauw (orginele zijn 40 euro)Maar remmen doet die wel
Maakt niet uit al moet ik ze dubbel zo snel vervangen, het is geen $80.
Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org
Maar vind daar dan maar eens van uit wat de kwaliteit van aftermarket spullen is
Ik hoop dat een verlagingskit ook een kortere veerweg heeft dan een standaard demperVerwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 15:05:
Zo ook met schokbrekers/veren. Een vriend van mij kocht een no-name setje (nieuw) op eBay. De enige veerweg die hij over heeft zijn zijn banden. Nu moet hij na een half jaar al weer een nieuw setje kopen. Ik was gelijk voor een H&R setje gegaan, kost het dubbele maar heb je geen gezeik mee
.
Bij de vorige auto was een slang van het koelsysteem lek. Nieuwe halen, kon ik gelijk €140,- aftikken....
The ramblings of an idiot
Het is dan ook onzin om te stellen dat alle aftermarket spullen voor alle merken per definitie slechter is dan het spul bij dealer. Tuurlijk kun je ook goedkope troep kopen, je kunt echter ook gewoon kwaliteitsspul kopen, sterker nog, je kunt ook beter dan origineel spul kopen. Je moet gewoon weten waar je mee bezig bent.
Kortom, goed gebrainwashed door je fabrikant.
(Om het over de kwaliteit van "origineel renault" spul maar niet te hebben.
Aannames zijn fataal.
Sterker nog, vaak is het hetzelfde...GaMeOvEr schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 16:54:
[...]
Het is dan ook onzin om te stellen dat alle aftermarket spullen voor alle merken per definitie slechter is dan het spul bij dealer. Tuurlijk kun je ook goedkope troep kopen, je kunt echter ook gewoon kwaliteitsspul kopen, sterker nog, je kunt ook beter dan origineel spul kopen. Je moet gewoon weten waar je mee bezig bent.
Kortom, goed gebrainwashed door je fabrikant.![]()
(Om het over de kwaliteit van "origineel renault" spul maar niet te hebben.)
Toyota remschijven bijvoorbeeld komen gewoon bij Brembo vandaan, aircopompen bij denso, lampen bij valeo etc etc...
En veel daarvan kun je ook gewoon zonder toyota-merkje kopen...
wat kostte het nou?pt0x schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 13:20:
[afbeelding]
Koste me 24.05,- slaat werkelijk nergens op
24,05
of 2405,-
Is nogal een verschil......
Een deurgreep van 24 euro is niks.
Een ontsteking van een ralle oude polo van 400,- is minder leuk
Gelukkig zijn er nog slopen, 25 euro met inruil
Er naar toe rijden, demonteren, omrulen, monteren en wegrijden. ( met een iets te vroege vonk
[ Voor 31% gewijzigd door mace op 30-05-2007 17:35 ]
Wij kopen om die reden ook niet bij de importeur in, maar kopen grote (rest)partijen onderdelen op, wat soms ook wel bij dealers ligt. En we verkopen ook veel 2e hands onderdelen, en dat gebeurt gewoon door auto's te slopen. Een gesloopte oude auto brengt echt veel meer op dan eentje die nog heel isCyberpope schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 22:42:
[...]
Is het dan voor jullie ook inkoop zo duur, of denken jullie als de dealer x vraagt gaan wij er net onder zitten, maar zetten er nog een paar honderd procent winst op?? Waarom is het zo duur?? Dat is mijn vraag. Want het is onzin voor voor een simpel klokje op 12v net zo veel te vragen als voor een gemiddelde pc.
Zelf via de dealer inkopen en doorverkopen heeft weinig zin, omdat je dan nog boven de prijs van de dealer zit, en de klant net zo goed het daar kan kopen dan.
Idd, onstekingen bij Bosch etc.MikeyMan schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 16:56:
[...]
Sterker nog, vaak is het hetzelfde...
Toyota remschijven bijvoorbeeld komen gewoon bij Brembo vandaan, aircopompen bij denso, lampen bij valeo etc etc...
En veel daarvan kun je ook gewoon zonder toyota-merkje kopen...
Nog een leuk feitje bij Toyota is dat van bijv de Carina 2 verschillende versies zijn. Eentje die in Japan werd gebouwd en een die in Engeland werd gebouwd. Leuk dan ook dat de onderdelen heel vaak niet op het andere type passen! Terwijl ze beiden hier in Nederland verkocht zijn. Die in Japan gebouwd is is qua kwaliteit beter
Iknow...heracles schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 18:01:
[...]
Idd, onstekingen bij Bosch etc.
Nog een leuk feitje bij Toyota is dat van bijv de Carina 2 verschillende versies zijn. Eentje die in Japan werd gebouwd en een die in Engeland werd gebouwd. Leuk dan ook dat de onderdelen heel vaak niet op het andere type passen! Terwijl ze beiden hier in Nederland verkocht zijn. Die in Japan gebouwd is is qua kwaliteit beter![]()
Bij binnenkomst bij de importeur werden er zelfs engelse onderdelen vervangen door japanse onderdelen...
Werk je in Nijkerkerveen toevallig?
Tuurlijk mag je al die spullen niet over één kam scheren. Je kan zeker kwaliteitsspul kopen op die manier, maar dat vertaalt zich dan ook wel in prijs. Je kunt van goedkope onderdelen geen kwaliteit verwachten. Zo simpel is het.GaMeOvEr schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 16:54:
[...]
Kortom, goed gebrainwashed door je fabrikant.
Ben zeker niet gebrainwashed door de fabrikant, bekijk echter alles wel op een nuchtere manier en probeer vanuit die ingesteldheid onze klanten het beste aan te bieden.
Toevallig ging gisteren de startmotor van mijn suzuki alto automaat uit 1988 kapot. Ik even kijken of ik missch wel beter een nieuwe kan kopen dan een 2ehandsje:
originele startmotor voor schakel: 80.20
originele startmotor voor een automaat: 498.50
even geinformeerd bij diverse sloperijen-> kreeg prijzen tussen de 30 en 60 euro
En wij van wc eend adviseren...... wc-eend.. Duh..Blacksnak schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 15:33:
Een officieel linkje kan ik je niet geven op dit moment. Ik kan wel een stuk citeren uit een onderzoek mbt piraatremblokken en -schijven, dat intern door de constructeur werd uitgevoerd en gepubliceerd.
Hoewel ik bij remblokken wel ga voor een erkent merk en geen "piraten-blokken".. Maar ga ze eerste eens uitleggen hoe weerstand en vermogen werkt... want elke schakelaar van een renault brand door...
Enne als je in een kangoo de orginele oliekering gebruikt, lekt hij 20.000km verder gegarandeerd weer. Gebruik je een slag beter (en 15 euro duurder), kun je 100.000 vooruit (minimaal). Dus om nu te zeggen dat orgineel altijd het beste is.. Moah..
Nee, want het gaat net zo goed op voor "auto-materialen-handel" winkels.under-world schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 18:14:
Zou dit topic niet beter kunnen heten "Onbeschofte dealerprijzen autoonderdelen"
Puur aan materiaal kost een moderne gsm ook nog geen tientje. Het is hier echt de research en alle andere vormen van overhead waar je voor betaalt. Gek genoeg betalen we met z'n allen glimlachend 695 voor een mooie smartphone. Om nog maar te zwijgen van 1300 euro voor een blu-ray speler, terwijl we weten dat ze over 3 jaar voor 35 euro bij de Lidl liggen.Cyberpope schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 21:44:
Kom op joh.. Ontwikkeling?? Dit kan een mongool op een achteravond bedenken, daar hoef je geen 100 jaar op te ontwikkelen hoor. Anders zouden de remkabels ook wel 25 euro per stuk kosten.
Hij is op dit moment gemaakt met een kroonsteentje.. Maar een nieuwe kabel is reeds besteld. Voor die 20 euri ga ik geen uur liggen kloten. Maar het gaat me meer om het principe.. Ik wil rustig betalen als iets dat waard is... maar als het onredelijk wordt heb ik er meer moeite mee.
Nederlands is makkelijker als je denkt
Dat is compleet anders... Je moet het vergelijken dat ze van die 695 600 claimen wegens de ontwikkelingskosten van de plastic-cover.....SeatRider schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 18:32:
[...]
Puur aan materiaal kost een moderne gsm ook nog geen tientje. Het is hier echt de research en alle andere vormen van overhead waar je voor betaalt. Gek genoeg betalen we met z'n allen glimlachend 695 voor een mooie smartphone. Om nog maar te zwijgen van 1300 euro voor een blu-ray speler, terwijl we weten dat ze over 3 jaar voor 35 euro bij de Lidl liggen.
Als ik echt een essencieel revolutionair onderdeel zou nodig hebben (boardcomputer) kun je het nog verdedigen. Maar niet voor een staalkabeltje. Anders zou een staalkabeltje voor een fiets ook wel 100 euro kosten..
En nee, ik betaal trouwens ook niet glimlachend 1300 euro voor een blu-ray speler. Dan wacht ik wel tot ze over 3 jaar bij de lidl liggen. Maar ik betaal zeker geen 1200 euro voor het cd-laadje als dat kapot is vanwege ontwikkelingskosten van het cd-laadje..
Ja precies, het gaat er natuurlijk wel om wat voor onderdelen het zijn. Remblokken en klepstelplaatjes zijn toch wat anders wat dat betreft dan uitlaten en bumpers, lampen enz.Chevy454 schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 15:38:
[...]
Pas op wat je zegt. Ik heb klepstelplaatjes nodig welke 10 euro het stuk kosten. Er zijn ook aftermarkt verkrijgbaar voor een euro of 4 als ik me niet vergis. Probleem met die klepstelplaatjes is de hardheid. Zijn ze te zacht dan kan je iedere 5000km kleppen gaan stellen, zijn ze te hard dan kunnen die breken en kunnen gaan zweven onder de stoterbus. En dat laatste kan nog heel gevaarlijke gevolgen hebben.
En dan hebben we het nog maar over een stom klepstelplaatje ter grootte van een 1cent muntje
Ecodan warmtepomp
waarom zijn bij auto's de uitlaten nog steeds van (pisbakken)-staal? en niet van rvs?
omdat je dan na 10 jaar een uitlaat kan verkopen.
De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel
Punt is een beetje dat je moet weten wat je koopt, zoals Mikeyman ook al zegt, is heel veel "origineel fabrikanten spul" gerelabeld (als überhaupt al) ander merk spul. Lichtunits Hella, onsteking Bosch, inspuiting Bosch, aircopompen van Denso, remmen van Brembo, distributieriemen van huppeldepup, etc. Die fabrikanten zouden gek zijn om dat allemaal zelf te ontwikkelen ipv het in te kopen/samen te ontwikkelen met een specialist op dat gebied.Blacksnak schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 18:11:
[...]
Tuurlijk mag je al die spullen niet over één kam scheren. Je kan zeker kwaliteitsspul kopen op die manier, maar dat vertaalt zich dan ook wel in prijs. Je kunt van goedkope onderdelen geen kwaliteit verwachten. Zo simpel is het.
Ben zeker niet gebrainwashed door de fabrikant, bekijk echter alles wel op een nuchtere manier en probeer vanuit die ingesteldheid onze klanten het beste aan te bieden.
Kortom, daar heb je xx toeleveranciers voor, wat vervolgens in de auto van de fabrikant gefrot wordt, heel begrijpelijk ook.
Maar als jij het velgje van je Renault Megané op een stoepje knalt, ben je gek als je die bij de dealer gaat halen, als je exact dezelfde BBS velg (stel dat de originele alu-velg daar vandaan kwam) voor 30% minder kan kopen. Je koopt exact hetzelfde product namelijk.
En ipv de standaard remblokjes, kun je ook goeie Ferodo blokken kopen, ja, je kan ook de imitatie kartonnen remblokken made in china kopen, maar dat zie je dan aan het prijsverschil.
Bijvoorbeeld:
Dealer originele remblokken: 120 voor een setje voor de vooras.
Ferodo vervangende remblokken (die ook nog eens beter zijn): 90 voor de vooras
"Piraat" remblokken: 30 voor de vooras.
(fictief voorbeeld om de prijsverschillen duidelijk te maken, geen exacte prijzen dus.
Als je dan die troep voor 30 koopt, zou er toch echt een belletje moeten gaan rinkelen waarom die zo goedkoop zijn.
De indruk die jij met je reply gaf, was heel erg van "Alleen origineel dealerspul is goed spul, al het andere is troep."
Dat is niet zo. Er zit ook troep bij ja.
De stelling zou beter kunnen zijn: "Met origineel dealerspul zit je op zich altijd goed, alhoewel er in de aftermarket ook hetzelfde voordeliger gekocht kan worden, of zelfs beter, maar ook goedkope troep, dus je moet wel weten waar je mee bezig bent, weet je dit niet ga lekker naar de dealer."
[ Voor 12% gewijzigd door GaMeOvEr op 30-05-2007 21:21 ]
Aannames zijn fataal.
Toyota kopenB-lennium schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 21:05:
waarom zijn bij auto's de uitlaten nog steeds van (pisbakken)-staal? en niet van rvs?
Verwijderd
Ik durf zelfs te bewerken dat ze meer grip hadden dan mijn Dunlop SP Sport bandjesMikeyMan schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 15:20:
[...]
Juistem... Leveren ze ook dezelfde grip...?
Ontopic? Ik rij toyota, en de prijzen van verschillende onderdelen zijn daarvan soms ook gewoonweg schrikbarend... Pookknopje: 125 euro
Maar ik heb wel de garantie dat ik de eerstkomende 20 jaar nog onderdelen kan krijgen voor m'n auto...
Postieve uitzondering is Michelin, heb nu Michelin Pilot Exalto's in de maat 215/40/16 onder mijn Caddy liggen. Goede grip en amper slijtage, en dan rijd ik er niet super netjes mee.
Bij mijn Ibiza Cupra kostte een H&R setje ongeveer 150 euro meer dan een 'pro-racing' (oid) setje. Achteraf nog steeds een erg goede keusJT schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 15:27:
[...]
Maar als je dan kijkt naar een merk, bijvoorbeeld Weitec dan wil je niet weten wat de verschillen in prijzen kunnen zijn. Gewone sportonderstel is 100e verschil, zo ook de schroefsets en soms zelfs meer.
Ja dusVerwijderd schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 09:37:
[...]
Bij mijn Ibiza Cupra kostte een H&R setje ongeveer 150 euro meer dan een 'pro-racing' (oid) setje. Achteraf nog steeds een erg goede keus.
Ecodan warmtepomp
Gek genoeg kreeg ik van de dealer zelf de vraag of ik een originele waterpomp onder m'n auto wilde of een imitatie exemplaar. De kwaliteit was hetzelfde, dus ik koos voor imitatie. Scheelde geloof ik een paar tientjes (60 vs 80-90 ofzo, de Toyota-prijs weet ik niet meer). Ze denken dus wel mee als je aangeeft "arme student" te zijn
Je moet alleen goed nadenken en rondkijken of je onderdelen elders goedkoper kan krijgen. Zo heb ik m'n vader op autobandenmarkt.nl gewezen. De dealer wilde de banden op zijn Citroën C5 (195/65/15 geloof ik) wel even vervangen voor 500 euro, met 25 euro korting omdat hij zo'n fijne vaste klant was. Vervolgens zei hij dat hij dat nogal duur vond, dus dat hij even rond ging kijken. Kreeg hij de vraag of hij een eventuele lagere prijs even door wilde geven, omdat ze daar misschien in mee gingen
Na 2 weken had de dealer nog niks van hem gehoord, dus stuurden ze hem een nieuwe offerte: 400 euro. Via autobandenmarkt is het nog weer 50 euro goedkoper, dus ze zoeken het maar uit
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Tsjah... Als dat zo was had ik dat natuurlijk gedaan... Maarja... Toyota-onderdelen heGrrrrrene schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 10:13:
Als ik lees dat een pookknop 125 euro kost, dan bedenk ik me toch wel 2x voor ik dat zomaar uitgeef hoor. Op de sloop koop je zo'n ding voor 25 euro en kun je zelf eerst kijken of de staat nog goed is.
Kost inderdaad rond de 90 euro... Maar voor dat geld zou ik ook niet zomaar voor de imitatie gaan...Gek genoeg kreeg ik van de dealer zelf de vraag of ik een originele waterpomp onder m'n auto wilde of een imitatie exemplaar. De kwaliteit was hetzelfde, dus ik koos voor imitatie. Scheelde geloof ik een paar tientjes (60 vs 80-90 ofzo, de Toyota-prijs weet ik niet meer). Ze denken dus wel mee als je aangeeft "arme student" te zijn
Maar zo'n pookknop... Ik vermoed dat het voor een vrij nieuwe auto is geweest dan? Of was het zo'n bijzondere pookknop? Ik bedoel: dat lijkt me nou net zo'n ding dat normaal amper slijt, dus overal goed verkrijgbaar is.
Mjah, goed, die keuze moet iedereen voor zichzelf maken natuurlijk... Voor zo'n klein verschil, helemaal ten opzichte van de montagekosten, zou ik niet voor imitatie gaan...Grrrrrene schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 10:29:
Ach, als ze zelf al aangeven dat de imitatie net zo goed is? Het interesseert me geen bal of er een Toyotamerkje op zit, als het maar z'n werk doet. De vorige waterpomp is iets van 10 jaar meegegaan, als deze ook 10 jaar meegaat teken ik daarvoor
Nopes... 13 jaar oude auto... Lederen pookknop, dus slijt vrijwel bij alle auto's...Maar zo'n pookknop... Ik vermoed dat het voor een vrij nieuwe auto is geweest dan? Of was het zo'n bijzondere pookknop? Ik bedoel: dat lijkt me nou net zo'n ding dat normaal amper slijt, dus overal goed verkrijgbaar is.
Daarnaast dus; toyota, dus standaard amper onderdelen voor te vinden...
Ga eens een frans merk rijden en huiver
Ook is het een goed startpunt wat betreft een prijzen indicatie. Er staan namelijk de bruto handelsprijzen, of te wel het maximale bruto bedrag dat je bij een groothandel zou betalen.
Niet alleen dat, een auto van 15 jaar oud op de weg of een auto van 3 jaar oud op de weg maakt ook veel uit qua milieuB-lennium schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 21:05:
Het moet kapot, liever gisteren als vandaag. Zolang het maar geen garantie is, die wagen is al met geen tot heel weinig winst verkocht.
[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 31-05-2007 11:49 ]
Als een wagen na 5 jaar uit elkaar valt of extreme kosten vereist, dan zal de helft van de klanten niet klagen. De helft van de nieuw verkochte wagens zijn leasebakken, deze worden na 5 jaar afgeschreven/afgedankt. Het zijn geen leger- of staatsvoertuigen die minstens 20 jaar moeten meegaan.Chevy454 schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 11:47:
Het moet kapot, liever gisteren als vandaag. Zolang het maar geen garantie is, die wagen is al met geen tot heel weinig winst verkocht.
[ Voor 35% gewijzigd door rapture op 31-05-2007 11:54 ]
Nu moet je ook niet gaan overdrijven. Heb hier massa's klanten die tevreden zijn over hun Kangoo en waarvan nog geen één schakelaar is doorgebrand.Cyberpope schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 18:21:
[...]
Maar ga ze eerste eens uitleggen hoe weerstand en vermogen werkt... want elke schakelaar van een renault brand door...
Is echt een stelling uit de mond van iemand die niet tevreden is over z'n wagen en dus overal in de wereld wil rondvertellen hoe slecht het allemaal wel niet is. Liefst van al zonder enige onderbouwing.
Beetje onzin hé.
Daar haal je het zelf aan, 15 euro duurder. Kwaliteit kost geld, en dat was net hetgene ik wilde aanhalen in m'n vorige postings.Cyberpope schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 18:21:
Enne als je in een kangoo de orginele oliekering gebruikt, lekt hij 20.000km verder gegarandeerd weer. Gebruik je een slag beter (en 15 euro duurder), kun je 100.000 vooruit (minimaal). Dus om nu te zeggen dat orgineel altijd het beste is.. Moah..
Dan heb ik dit misschien niet geheel duidelijk verwoord nee maar daar kwam het wel een beetje op neer.GaMeOvEr schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 21:16:
[...]
De indruk die jij met je reply gaf, was heel erg van "Alleen origineel dealerspul is goed spul, al het andere is troep."
Dat is niet zo. Er zit ook troep bij ja.
De stelling zou beter kunnen zijn: "Met origineel dealerspul zit je op zich altijd goed, alhoewel er in de aftermarket ook hetzelfde voordeliger gekocht kan worden, of zelfs beter, maar ook goedkope troep, dus je moet wel weten waar je mee bezig bent, weet je dit niet ga lekker naar de dealer."
Mensen komen me hier dikwijls met een dikke glimlach vertellen hoeveel goedkoper ze hun uitlaat of remblokjes wel niet hebben kunnen kopen in de shop van jan met de pet. Dit gaat gepaard met een blik van: 'pff, jij had me daar anders wel dik effe mee afgezet door het dubbele te vragen voor hetzelfde product! Schande!!'
Die mensen willen gewoon niet snappen dat ze rommel kopen. Dat hun uitlaat over 4 maanden weer net zo rot is als eerst en hun remblokken maar de helft van de kilometers meegaan is iets wat niet belangrijk is. Neenee, lekker kunnen vertellen wat voor een oplichters de dealers wel niet zijn is natuurlijk veel plezanter.
Dat die mensen dikke onzin vertellen ligt bij mij op m'n maag, en daarop wilde ik reageren met m'n postings. Tuurlijk kun je in de nevenhandel ook goede producten krijgen, dat hoor je mij niet zeggen. Maar daar betaal je dan ook een rechtvaardige prijs voor! Dezelfde kwaliteit voor een spotprijs is gewoon niet mogelijk. Zo simpel is het.
Daarnaast kun je in duitsland veel kopen,
een voorbeeld
http://www.kfzteile24-shop.de
een afgeleide van autobandenmarkt, http://www.autoteile-meile.de/
Zit vaak ook zat merknaam tussen en met een veel betere prijs. Sommige garage maken graag afspraken om zoiets dergelijks te monteren,
vantevoren een afspraak over hoe lang het gaat duren en hoeveel het gaat kosten en je bent zo weer op weg. Kleine dingen kun je ook vaak zelf doen, zoals een kleine beurt,
filter vervangen kan iedere linkspoot nog wel,
ben je een beetje handig dan kun je zelf je olie, bougies en filter wisselen, ben je vaak voor nog geen 100 euro klaar, soms resetten ze de computer van je auto als service als je dergelijke onderdelen aanschaft.
Dan vraag ik me toch af wat je redenatie daar is? Het scheelt flink in de kosten (origineel is 50% duurder) en is even goed. Een ander argument in de keuze zou ik niet kunnen bedenken? Overigens is hij uiteindelijk niet vervangen omdat het lekken gestopt is na het aanspannen van de v-snaar, dus we kijken het nog even aanMikeyMan schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 10:32:
[...]
Mjah, goed, die keuze moet iedereen voor zichzelf maken natuurlijk... Voor zo'n klein verschil, helemaal ten opzichte van de montagekosten, zou ik niet voor imitatie gaan...
OK, een lederen pookknop is idd wat moeilijker te vinden[...]
Nopes... 13 jaar oude auto... Lederen pookknop, dus slijt vrijwel bij alle auto's...
Daarnaast dus; toyota, dus standaard amper onderdelen voor te vinden...
Ik heb je dat vaker zien beweren, maar ik denk niet dat je dat zo zwart/wit moet zien. Natuurlijk wil een fabrikant je jaarlijks langs zien komen voor een beurtje en is het de bedoeling dat er af en toe 's wat (preventief) vervangen moet worden. Maar fabrikanten willen ook zo betrouwbaar mogelijk zijn. Een merk als Toyota staat bekend om z'n lage onderhoudskosten, ondanks de hoge onderdeelkosten. Mensen zijn dat merk trouw omdat de auto ze nooit laat staan. Volgens jouw redenatie is dat een stomme keuze geweest van Toyota, omdat ze weinig kunnen verdienen aan vervangende onderdelen, aangezien ze er weinig verkopen.Chevy454 schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 11:47:
[...]
Niet alleen dat, een auto van 15 jaar oud op de weg of een auto van 3 jaar oud op de weg maakt ook veel uit qua milieuMaar het gaat erom dat je de dingen met een redelijke levensduur maakt maar dat het uiteindelijk wel kapot gaat. Anders verdien je er niets aan. We zitten nu op een moment dat alles net iets te lang meegaat
En over die leasebedrijven: die rekenen de kosten voor onderhoud doodleuk door aan de klant. Als een auto bewust na 5 jaar op bepaalde punten begint te falen, net buiten "garantie", komt er niet snel meer een auto van dat merk in. Ik denk dat dat ook een beetje de reden is dat de meeste taxi's Mercedes-modellen zijn: dat kan tegen het honderdduizenden kilometers in de stad rijden. Als je dat in een Renault/Citroen/Alfa o.i.d. zou doen, hou je dat nooit zolang vol.
Het simpele feit dat het niet de originele pomp is... Kans dat je exact dezelfde hebt is vrijwel nihil... En de originele is ervoor gemaakt...Grrrrrene schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 13:34:
[...]
Dan vraag ik me toch af wat je redenatie daar is? Het scheelt flink in de kosten (origineel is 50% duurder) en is even goed. Een ander argument in de keuze zou ik niet kunnen bedenken? Overigens is hij uiteindelijk niet vervangen omdat het lekken gestopt is na het aanspannen van de v-snaar, dus we kijken het nog even aan
Als het nou een fiat oid was geweest, had ik er gewoon een imitatie op laten zetten...
Heb me gek gezoch, maar geen nette pook kunnen vinden... Aftermarket-spul is vrijwel allemaal BrEeEzAh-StYlInG...[...]
OK, een lederen pookknop is idd wat moeilijker te vindenOverigens zijn er prima andere pookknoppen op Toyota's te zetten, maar je moet er iets meer moeite voor doen.
Verwijderd
Ik had je reply verkeerd gelezenJT schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 10:11:
[...]
Ja dusWat heeft dat te maken met mijn voorbeeld van verschillende prijzen bij hetzelfde merk en type sportonderstellen?
Er zit inderdaad een groot prijsverschil tussen 'merk-onderstellen', dus aan de prijs is de kwaliteit niet altijd af te lezen.
Ah, k, ik dacht alVerwijderd schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 14:44:
[...]
Ik had je reply verkeerd gelezen.
Er zit inderdaad een groot prijsverschil tussen 'merk-onderstellen', dus aan de prijs is de kwaliteit niet altijd af te lezen.
Ecodan warmtepomp
Een brandstofpomp is ook maar een onderdeel dat de fabrikant bij de brandstofpompmerken halen en je kan een exemplaar met dezelfde specs halen. Voor de gemiddelde mens zien auto-onderdelen minstens zo magisch eruit als computerhardware voor de leken magisch eruit zien. Bepaalde fabrikanten steken relatief brakke onderdelen erin, bv een zwakkere brandstofpomp snoept minder motorvermogen af zodat ze een pk meer eruit kunnen persen met als gevolg dat zo'n pomp na verloop van tijd lekt. Chevy454 zou dan een krachtigere exemplaar halen om bv 5x langer rond te kunnen rijden voordat het lekt. Autospecialisten die perfect kunnen vertellen welke onderdelen in jouw wagen thuis hoort zijn zeldzaam. Beetje zoals gemiddelde leek geen verschil tussen de computervoedingen ziet.
Probleem is dus ook dat ik aan de buitenkant niet het verschil kan zien tussen de waterpomp van vijf fabrikanten voor 50 euro en eentje van de dealer voor 80 euro...rapture schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 16:17:
Originele onderdelen? Zie het zoals laptops waar je onderdelen voor moet zoeken. Laptopfabrikanten ontwerpen geen magische geheugenlatjes of andere rariteiten, bepaalde onderdelen worden gewoon bij toeleveranciers gekocht. Als je bv een laptop van extra ram wilt voorzien, dat kan je peperdure ram van de laptopfabrikant kopen en beetje tweaker ziet in dat je ook wel ram van de concurrentie kan kopen. De laptopfabrikant test het onderdeel uit zodat ze zeker weten dat het wel past, laptopbios'en kunnen eenmaal de meest vage errors geven. Of de tweaker test zelf potentieel interessante ram.
Een brandstofpomp is ook maar een onderdeel dat de fabrikant bij de brandstofpompmerken halen en je kan een exemplaar met dezelfde specs halen. Voor de gemiddelde mens zien auto-onderdelen minstens zo magisch eruit als computerhardware voor de leken magisch eruit zien. Bepaalde fabrikanten steken relatief brakke onderdelen erin, bv een zwakkere brandstofpomp snoept minder motorvermogen af zodat ze een pk meer eruit kunnen persen met als gevolg dat zo'n pomp na verloop van tijd lekt. Chevy454 zou dan een krachtigere exemplaar halen om bv 5x langer rond te kunnen rijden voordat het lekt. Autospecialisten die perfect kunnen vertellen welke onderdelen in jouw wagen thuis hoort zijn zeldzaam. Beetje zoals gemiddelde leek geen verschil tussen de computervoedingen ziet.
Enige wat ik wel weet is dat die laatste zéker goed is...
Van het laatste kan je ervan uit gaan dat het past. Van de rest moet je nogal wat nazoeken, nalezen, advies vragen,... Beetje zoals de tweakers overal rondkijken of een bepaald stuk hardware goed is. Of de fotografen die rondkijken of een bepaalde objectief goed is.MikeyMan schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 16:28:
Probleem is dus ook dat ik aan de buitenkant niet het verschil kan zien tussen de waterpomp van vijf fabrikanten voor 50 euro en eentje van de dealer voor 80 euro...
Enige wat ik wel weet is dat die laatste zéker goed is...
Vind jij maar eens uit of een niet origineel onderdeel beter of slechter is...