Waarom zoveel volumeschommeling op DVD's

Pagina: 1
Acties:
  • 974 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Waar gaat het mis bij home theatre vergeleken met de bioscoop? Ik zal in zo min mogelijk woorden uitleggen waar ik een probleem mee heb.

In de bioscoop zijn stemmen vaak duidelijk te verstaan en klinken hard genoeg, ze dreunen bijna door je heen als het moet. Als er een actiescene komt gebeurt er niets raars, schoten klinken lekker hard, motoren en andere effecten zijn duidelijk te horen en de muziek is hard maar niet irritant.

Als je thuis dezelfde film kijkt, en je wil de stemmen op redelijk hard niveau hebben, gewoon indrukwekkend zoals in de bios en er komt een actiescene.... dan kan ik het volume lager draaien omdat de muziek of effecten gewoon veel te hard zijn. Als ik dan het volume van de film aanpas aan een actiescene zodat die niet irritant hard klinkt zijn de rustige momenten in een film zoveel zachter dat ik de neiging krijg om het volume weer op te krikken.

Ik stoor me er behoorlijk aan, ik denk niet dat het aan mijn apparatuur ligt, ik hoor de verschillen ook op een willekeurige andere stereo of televisie bij vrienden etc.

Mijn apparatuur voor het geluid:

Receiver: Denon AVR-1804
5 identieke 3-weg zuilen van een onbekend en goedkoop merk (Studio Lab)
een 10" zelfbouw sub van speaker&co

getest met dvd spelers in de computer maar ook met een Packard Bell en Yamaha dvd speler. Allen met digitale audio overdracht. Daarbij vind ik het geluid van de zuilen aangenaam klinken bij muziek en kunnen ze qua volume bij muziek en films harder dan goed voor je is in deze kleine kamer. Ik heb mijn center vaak op 6db extra volume staan maar nog steeds geen goed resultaat.

Ik heb niet het idee dat er verschil is tussen films die ik bekijk in DTS of dolby 5.1. Koop, huur en kopieer films hebben het allemaal.

Ik kan nooit een echt bioscoop gevoel creëren als het hier al verkeerd gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Pixal op 28-05-2007 21:54 ]

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ik heb eigenlijk hetzelfde idee, stemmen lijken op DVD's wel zachter te zijn dan in de bios. Ikdacht altijd dat het aan mijn brakke centerspeaker lag, maar als ik jou zo hoor ben ik dus niet de enige en ligt het misschien toch wel aan de DVD's.

Verwijderd

Oscar Mopperkont schreef op maandag 28 mei 2007 @ 21:43:
Ik heb eigenlijk hetzelfde idee, stemmen lijken op DVD's wel zachter te zijn dan in de bios. Ikdacht altijd dat het aan mijn brakke centerspeaker lag, maar als ik jou zo hoor ben ik dus niet de enige en ligt het misschien toch wel aan de DVD's.
Staat je receiver wel goed ingesteld? De stemmen komen voornamelijk uit de centerspeaker terwijl muziek e.d. vaker uit de fronts komen. Het kan dus goed zijn dat je centerspeaker te zacht staat t.o.v. de fronts. Op het gehoor dit inregelen is bijna onbegonnen werk. Leen een DB meter in de winkel of van een kennis en stel de boel goed in.

Verder hebben veel versterkers een soort nachtluisterstand. Deze functie beperkt de dynamiek enigszins waardoor het volume meer op één niveau komt. Het is een lapmiddel maar werkt wel.

Het is overigens heel normaal dat geluid in films een grote dynamiek heeft. Gelukkig wel zeg, stel je voor alles op één volume is. Er verdwijnt dan een complete dimensie uit de film.

edit: Speakers die op elkaar zijn afgestemd is ook heel belangrijk. Een brakke center met een hele andere klank dan de fronts helpt je surround ervaring echt om zeep.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2007 22:56 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 15:09
Ik kan dit gewoon instellen.

Normale modus is zacht geluid, en overdonderende effecten (lees: arme buren). Mijn DVDspeler heeft een mogelijkheid om dit te "normaliseren" (nightmode geloof ik ofzo op mijn Onkyo). Mijn versterker heeft ook zo'n mogelijkheid. (D.COMP - Dynamic range compression en Dialog normalizaiotn op mijn Denon AVR-3200)

Verwijderd

DJSmiley schreef op maandag 28 mei 2007 @ 22:27:
Ik kan dit gewoon instellen.

Normale modus is zacht geluid, en overdonderende effecten (lees: arme buren). Mijn DVDspeler heeft een mogelijkheid om dit te "normaliseren" (nightmode geloof ik ofzo op mijn Onkyo). Mijn versterker heeft ook zo'n mogelijkheid. (D.COMP - Dynamic range compression en Dialog normalizaiotn op mijn Denon AVR-3200)
Dat bedoel ik dus ook. Maar als speakers ten opzichte van elkaar bij voorbaad verkeerd staan afgeregeld (het volume) wordt het natuurlijk nooit wat

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
SWISS77 ik begrijp wat je bedoelt maar dit is dus niet het geval. Bij actie scenes met veel geluid komt het gewoon hard door de centerspeaker. In een stille scene is het weer nauwelijks te verstaan.

Nachtstanden en dergelijke zijn misschien leuk maar dan wordt er dus gerommeld met je geluid. Ik vraag me af of dat de bedoeling is. Misschien doen ze in de bioscoop ook wel aan normalisering maar mijn receiver heeft dat volgens mij niet.

DJSmiley, niks arme buren... arme ik. Ik wil juist geen overdonderende effecten, ik wil aan het begin van de film het geluid zo zetten dat het indrukwekkend is, niet dat de begintune indrukwekkend is en zodra de stemmen beginnen er nog eens wat volume bij, totdat er actie begint en het volume er weer af. Zo ben ik vaak bezig als ik een film indrukwekkend wil kijken. Als ik bij I,Robot in mijn maag wil voelen hoe Will Smith weg rijdt op zijn motor (in de bioscoop was dit namelijk het geval) dan moet ik het volume behoorlijk hoog zetten, zodra hij daarna in actie komt doet het gewoon pijn aan mijn oren en kan je niet meer relaxt kijken... wat in de bioscoop dus wèl kon.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:17
Dialogue normalization is onderdeel van de dolby digital codering, iedere decoder heeft dus dit. Het geeft aan op welk level het dialoog zit. Sommige receivers zullen dit wellicht ook weergeven. Maar ze maken er in ieder geval allemaal gebruik van. De Dynamic Range Compression maakt er ook gebruik van door dit level als middenniveau te nemen voor de compressor, zodat alles harder dan het dialoog wordt verzwakt en alles zachter dan het dialoog wordt versterkt.

In de bioscoop wordt hier overigens geen gebruik van gemaakt. Hiervoor is een vaste richtlijn wat betreft weergave, wereldwijd wordt er op hetzelfde niveau gemixt en dient de bioscoop op hetzelfde niveau af te spelen. Voor DVD is er overigens ook een vaste richtlijn, maar hier wordt nog wel eens van afgeweken.

De dynamiek van een DVD is over het algmeen kleiner dan de bioscoop. Of hooguit hetzelfde, maar nooit groter. Het verschil dat ontstaan kan komen door een verschil in afregeling van de speakers. Ookal komen er ook andere geluiden uit de center, probeer deze toch eens harder te zetten ten opzichte van de andere speakers. Of probeer het af te regelen met een spl meter, zal wel een ingebakken ruis in de receiver zitten, bij alle speakers moet je hetzelfde meten (en rearspeakers apart meten.
Een andere oorzaak kan zijn dat de ervaring in een grote bioscoopzaal, waar je ontspannen naar een film kunt kijken, anders is dan de ervaring thuis, waar je toch ook aan andere mensen moet denken.

Maar hoe dan ook is de dynamiek van een DVD niet groter dan dat van de bioscoop.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Pixal schreef op maandag 28 mei 2007 @ 23:55:
SWISS77 ik begrijp wat je bedoelt maar dit is dus niet het geval. Bij actie scenes met veel geluid komt het gewoon hard door de centerspeaker. In een stille scene is het weer nauwelijks te verstaan.

Nachtstanden en dergelijke zijn misschien leuk maar dan wordt er dus gerommeld met je geluid. Ik vraag me af of dat de bedoeling is. Misschien doen ze in de bioscoop ook wel aan normalisering maar mijn receiver heeft dat volgens mij niet.
Klinkt als toch echt als een verkeerde instelling, Dit is echt essentieel voor een goede surroundweergave. Ik zou zeggen 'meten is weten'. Stel het volume van de speakers af met een DB/SPL meter op je favoriete kijkplek en kijk hoeveel dit agfwijkt van je eerdere gehoormatige afstelling. Bij mij was dit verschil enorm en dat terwijl ik vrij secuur met twee personen te werk ben gegaan. Als je zo snel niet weet waar je zo'n meter vandaan haald experimenteer dan eens door je center gewoon wat harder te zetten.

Verwijderd

Een bioscoop heeft toch ook veel meer speakers dan het gemiddelde thuisbioscoopsetje? Ik vernam altijd dat er meer dan 7 'geluidskanten' in een biosscoop hingen (ik spreek niet over letterlijk geplaatste speakers nee).

Een fatsoenlijke DVD-speler heeft dan ook die nachtstand, waarbij de zachtere geluiden worden 'versterkt' tot op het hardere geluid (de actie bijv).

Ik denk dat je moet kijken naar de size eventueel van je speakers. Tenslotte zijn het de speakers die het geluid tot stand brengen, met daarbij de reciever natuurlijk. Speel eens met de 'distance' settings van je speakers, enz.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 09:29:
Een bioscoop heeft toch ook veel meer speakers dan het gemiddelde thuisbioscoopsetje? Ik vernam altijd dat er meer dan 7 'geluidskanten' in een biosscoop hingen (ik spreek niet over letterlijk geplaatste speakers nee).

Een fatsoenlijke DVD-speler heeft dan ook die nachtstand, waarbij de zachtere geluiden worden 'versterkt' tot op het hardere geluid (de actie bijv).

Ik denk dat je moet kijken naar de size eventueel van je speakers. Tenslotte zijn het de speakers die het geluid tot stand brengen, met daarbij de reciever natuurlijk. Speel eens met de 'distance' settings van je speakers, enz.
Distance settings en volume van de speakers onderling is het echt _niet_. Ik ben wel heel erg geïnteresseerd in die nachtstand, misschien dat die op hoge volumes iets voor me gaat doen, ik ben toch al op zoek naar een andere dvd speler.

Ik kan de speakers instellen tussen large en small, dit levert alleen resultaat op als je op lage tonen gaat letten, de speakers zijn groot en zwaar genoeg voor redelijk lage tonen dus ik laat de subwoofer pas rond de 50hz en lager invallen. De speakers staan dus op large ingesteld. Ik zit 3.2 meter bij mijn fronts en de center vandaan, daar staan ze dus op ingesteld. Ik kan wel instellen dat ik er bijvoorbeeld 8 meter vandaan zit maar ik denk dat dat hetzelfde effect is als gewoon een paar db erbij. Maar ik zal dat eens proberen vanavond.

Ik snap dat ik een db meter nodig heb maar die is voor de details, niet voor de verschillen in volume zoals ik ze beschrijf. Ik heb een ruisweergave op mijn receiver, die staat voor het gehoor redelijk gelijk, daarbij heb ik allerhande surround test dvd's waardoor mijn speakers zo ingesteld zijn dat het voor mij goed klinkt. Misschien de rearspeakers net iets luider dan voorgeschreven is maar je hoort ze er ook weer niet bovenuit. Ik kan mijn center op +12db zetten en mijn andere speakers op -12db (als uiterste) dan zijn de stemmen wel op een aardig niveau maar dan staat de center overal bovenuit te brullen waardoor er geen besef van surround of wat dan ook is. Minder grote verschillen tussen de center en de fronts heb ik natuurlijk ook geprobeerd, hij staat nu standaard op +6 terwijl de rest 0 is. In een bioscoop hangen meer speakers ja, maar het is ook een grotere ruimte, ik heb 5 identieke zuilen staan die samen meer lawaai kunnen maken dan dat je in een bioscoop hoort, vooral omdat de ruimte wat kleiner is dus.

Hoewel je thuis wat eerder hifi hebt dan in een bioscoop vind ik dat bioscoop geluid wel veel lekkerder, de akoestiek is misschien totaal verrot en stemmen en reclames hoor je een beetje na-galmen, ik vind dat wel geweldig altijd. Ik vraag me af wat voor filter ik nodig heb om het geluid altijd zo na te bootsen :P

Ohja, en ga er bij mijn geval even van uit dat ik geen rekening met anderen hoef te houden, de buren zijn vrijdagavond vaak niet thuis en dat is mijn bioscoop avondje, projector aan en met z'n drie of vieren een film kijken. En dan gewoon net onder de pijngrens aangezien ik vind dat je een film moet voelen zoals in de bioscoop. Ik hang geen projectiescherm op om vervolgens alles door tv-speakertjes te spelen ofzo.

Dit zijn de zuilen, ze werden per 2 verkocht maar ik heb samen met een vriend van me 3 paar gekocht zodat we beiden een zuil als center kunnen gebruiken. De bijbehorende center speaker heb ik ook maar die klinkt zeer hol en slecht, de zuilen daarentegen klinken voor hun zeer geringe prijs redelijk goed. Het zijn geen B&W's bijvoorbeeld maar even om aan te tonen dat ik geen kinderachtige melkpakjes gebruik.

Afbeeldingslocatie: http://www.audiosystem.com.pl/studio_lab/studio_lab_slb502.jpg

zelfbouwsub toen ie nog niet gelakt enz. was (merk vifa):

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/got/subwoofer/totaal.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/got/subwoofer/achterkant.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Pixal op 29-05-2007 11:42 ]

Verwijderd

Waarom gebruik je zo'n zuil als center dan ? :P

Een center hoort niet hoger of lager te gaan dan een bepaalde toon c.q klank. Als je daar een heel andere speaker voor in de plaats zet dan gaat dat naar mijn idee niet klinken (laat staan de looks :P )

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:46

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 10:41:

Een center hoort niet hoger of lager te gaan dan een bepaalde toon c.q klank. Als je daar een heel andere speaker voor in de plaats zet dan gaat dat naar mijn idee niet klinken (laat staan de looks :P )
In een ideale (surround) wereld zijn alle speakers identiek. Een center hoort net zoveel weer te geven als de andere speakers (ooit waren surrounds gelimiteerd) en daarom is deze juist optimaal om in te zetten.
een heel andere speaker
Dat is het juist niet...
laat staan de looks
Over smaak valt niet te twisten...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 10:41:

Een van de redenen om een center te gebruiken is omdat de center vaak magnetisch is afgeschermd en dus op de televisie kan worden gelegd. Om hem op de televisie te leggen zijn ze vaak ook horizontaal en zit de tweeter in het midden (hoge tonen zijn het best te plaatsen met het gehoor). In een wereld vol met plasma's en lcd's is het afschermen een beetje achterhaald. Ik heb nog wel een crt televisie staan maar die wordt niet gehinderd door deze zuilen. Liever hing ik een center op boven of onder het doek maar helaas klinkt die veel scheller en holler dan de zuilen, ik heb liever 5 van deze zuilen dan 4 duurdere speakers met een afwijkende center. Je bioscoop beleving valt of staat onder andere bij de keuze van de center.

Ik ben bezig met het kopen van een eerste eigen huis. In de woonkamer van mijn huis zullen de speakers hun kapjes weer op hebben en dan leg ik de "center" zuil op oorhoogte mooi in het midden maar toch weggewerkt in een kast. Dat de tweeter van de center niet perfect in het midden zit is alleen te zien met de stofkapjes eraf. Qua gehoor zal het te verwaarlozen zijn.

Ik kan niet wachten totdat ik thuis ben en de nachtstand kan proberen, ik hoop dat er dan niet teveel geprutst is met het geluid. Ik wil gewoon graag een bioscoop ervaring en ik vind dat mensen in hun huiskamer veel te snel tevreden zijn als je soms ziet wat er wordt uitgegeven.

[ Voor 15% gewijzigd door Pixal op 29-05-2007 11:36 ]

Verwijderd

Toch grappig, ik ben dus juist met geen stok de bios in te krijgen met de voornaamste reden dat het geluid daar zo slecht is in tegenstelling tot thuis. Goed het scherm is groot, maar een cola voor 5 euro, een verplichte pauze en stoelen ipv een bank maken dat niet goed ;)

Ik ben het niet met je eens dat het meten van je set voor details is. Het is echt essentieel voor een juiste weergave. Trouwens de achterspeakers behoor je niet te horen in de zin dat het niet moet opvallen dat ze achter je hangen. Misschien overheersen ze te veel bij actiescenes. Als je zeker weet dat de versterker goed staat ingesteld kan ik je alleen maar aanraden om naar een DVDspeler uit te kijken met 'nachtstand'. Deze setting veranderd verder weinig aan het geluid maar 'normaliseerd' het alleen. Het blijft een lapmiddel

In the end kan het natuurlijk ook gewoon een persoonlijk iets zijn. Niemand ervaart geluid het zelfde. Wat voor de één nog acceptabel is kan voor de ander zelfs letterlijk pijn doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2007 17:20 ]

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-02 07:57

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Pixal... Ik kan het niet met je eens zijn.
Je ziet een antal aspecten over het hoofd. Ik heb thuis geen enkel probleem met het verkrijgen van het "bioscoopgevoel"

Het heeft heel veel te maken met de apparatuur (installatie klinkt zo goed als de zwakste schakel). Het belangrrijkste voor het bioscoopgevoel, zijn de decodering van het digitale audiosignaal en de plaatsing van de speakers.

Op mijn reciever kan ik het volume en de toonbalans per speaker regelen. Als jij problemen hebt met muziek volume in films heb je waarschijnlijjk last met je middenbalans.
een paar checks:
Staan je speakers met de achterkant dichtbij een muur -> Verdubbeling van de bas waardoor je een soort van "basdeken" krijgt: Oplossing met de crossover meer naar de sub plaatsen of speakers verder van de muur (minimaal 50 cm)
Staan je speakers met de zijkant dichtbij een muur -> Grofweg verdubbeling van het midden en een beetje hoog door weerkaatsing. (zelfde effect als je speaker in een hoek staat): Oplossing verplaatsen van de speakers of het midden volume verlagen.

Speel eens met de plaatsing van je speakers en spreiding van het geluid (meer van center naar de zijkanten of andersom). Ik ken zelf de Denon niet en weet dus niet of hij deze opties heeft.
Pixal schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 11:30:
[...]
...... dan leg ik de "center" zuil op oorhoogte mooi in het midden maar toch weggewerkt in een kast. Dat de tweeter van de center niet perfect in het midden zit is alleen te zien met de stofkapjes eraf. Qua gehoor zal het te verwaarlozen zijn.
Dit is in mijn optiek echt de dikste fout die je kan maken. Het plaatsen van je zuil in een kast zal zeker de toonbalans verstoren. Dit kun je goed horen in de ruisstand van je reciever. Als niet alle ruis (ruis bevat alle tonen) uit alle speakers het zelfde klinkt is er onbalans.

Voor wat betreft de nachtstand, kan ik deze zeker afraden. Deze vlakt juist het bioscoop gevoel af omdat de nachtstand de volume verhoging afvlakt. Dit gaat zeker ten koste van je geluid....

[ Voor 24% gewijzigd door Mystic Spirit op 29-05-2007 15:38 ]

Verwijderd

Hoe groot is je kamer Pixel? Als ik in mijn kamer 30m2, vijf indentieke speakers heb staan met iedere twee flinke (20cm?) bassdrivers en daarnaast ook nog een sub, dan weet ik zeker dat ik hard wegren bij een actiescene. Grote kans dat het één grote brij van herrie wordt. Daarnaast heb je ook een knappe versterker nodig die dat allemaal onder controle moet houden. Met alle respoect denk ik dat een 1804 daar niet helemaal tot in staat is. Een dergelijke opstelling kan zeker goed klinken maat dan is meer dan normale aandacht vereist voor de speakeropstelling en inregeling.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Misschien staan ze te dicht bij de muur maar het is maar een kleine slaapkamer, maar ik weet heus wel hoe ik het geluid zuiver krijg hier hoor :) De woofers zijn overigens maar iets van 15cm en het is misschien overkill voor deze kamer maar ze hoeven dus ook niet het uiterste te geven wanneer ik de boel hard wil hebben, zelfde geld voor de receiver, die vult deze kamer met 2 vingers in zijn neus.

Ik heb het over een probleem ONafhankelijk van de speakers, de ruimte en de versterker die ik heb.

Laat ik de meeste opmerkingen van tafel schuiven. Als ik een film niet hard maar op normaal geluidsniveau speel en de actiescene zo zet dat het nog goed te doen is, niet vervelend voor buren of mensen beneden dan zijn de stemmen te zacht, dan moet ik me concentreren om de stemmen goed te horen.

Ik heb het niet over verkeerd ingestelde speakers, ik kan ze zo hard zetten dat de stemmen in de buurt van de actiescenes komen maar dat is dan op een verkeerde manier bereikt, het klinkt dan namelijk ontzettend slecht en de test ruis klinkt dan zelfs voor het menselijk oor 2 keer zo hard. Het is wel zo dat de speakers goed ingesteld moeten worden maar tussen die instellingen zit geen instelling die het goed laat klinken, ik heb van die instellingen dus al de best klinkende oplossing voor mijn situatie, ik heb het niet neergezet en aangesloten, ik heb een paar uur de moeite genomen om voor muziek en film mijn ideale geluidsbeeld te krijgen.

Ik had het er laatst met iemand over en die begreep wel wat ik bedoelde, overigens heeft diegene een zwaardere receiver voor deze speakers en momenteel ook een grotere ruimte.

Nogmaals, er is niets mis met het geluid ansich, het klinkt zeer helder en dts muziek cd's klinken behoorlijk indrukwekkend.

Mystic Spirit, ik leg het niet goed uit hoe ik mijn center wil plaatsen, in ieder geval op een ideale positie met zo min mogelijk contact met andere voorwerpen. Ik kan nu nog niet weten hoe want ik heb het huis niet en ook niet ingericht, in ieder geval boven, onder of in het ergste geval achter het doek.

[ Voor 28% gewijzigd door Pixal op 29-05-2007 18:02 ]

• Topgunn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-05-2025
Je kunt ook je Dynamic Range inperken, dit zorgt ervoor dat het verschil tussen een zacht en hard beperkt blijft. Bijv bij horrorfilms (spanningsopbouwende scene is zacht en dan ineens het schrikeffect keihard)

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-02 22:46
Ik ervaar precies hetzelfde.
Op mijn eigen set (denon met jbl northridge), maar ook beneden op een creative inspire 5700 setje!

Ik keek van de week de film from dusk till dawn, en dat is helemaal een drama! Effecten heel erg hard maar stemmen, hoo maar.

Er zijn echter wel films die een stuk beter gemixt zijn. King kong bijvoorbeeld, die klinkt kwa stem volume een stuk beter.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Het is inderdaad niet altijd.

Overigens, als de center niet goed afgesteld zou zijn merkte ik dat wel. De geluidseffecten van rondvliegende helicopters en dergelijke zijn wel in orde.

Een scene van Pirates of the Caribbean 2 waarin gesproken wordt had in de bios een stuk luidere stemmen, thuis hoor ik mezelf ademen terwijl ze praten en zit je in de actie met je handen op je oren.

Er komt overigens een db meter naar me toe binnenkort dus dan kunnen we die optie doorstrepen. Ik had het er net met mijn vader over, altijd druk in de weer geweest met audio video voor z'n werk. Ik had het met hem over mijn probleem. Zegt ie "ja dat vind ik ook altijd maar ik dacht dat mijn installatie gewoon te goedkoop was". Hij beschreef het ook als slechte verhoudingen tussen stemmen en geluidseffecten.

Zou het gedaan worden om mensen het "sowheej wat een vette stereo heb ik" gevoel te geven als ze een film kijken. Ik kan met mijn setje makkelijk het volume krijgen wat je ervaart in de bios, de stemmen helaas niet. Ook niet met center op max volume aangezien het dan gaar klinkt. Ik ben bang dat jullie mij ook het antwoord schuldig blijven hoewel ik natuurlijk wel eerst mijn huiswerk ga doen met een db-meter.

[ Voor 51% gewijzigd door Pixal op 29-05-2007 18:19 ]

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Als de speaker plaatsing en afstelling etc het probleem niet is, dan moet het of de bron (de DVD) zijn of de DSP.

Watvoor dvdspeler heb je? en gebruikje de decoder van de DVD of gebruik je een dogitale kabel en zo ja wat voor een?

En watvoor dvd's hebben we het over met watvoor soundtrack?

Verwijderd

Hé Pixel kan het niet zijn dat je je gehoor op bepaalde frequentiegebieden een beetje kwijt bent? Of ben jij niet van de MP3 generatie :)

Wat jij en je vader plus een paar anderen hier ervaren, komt bij mij niet voor. Ik zit op dit moment Revolver te kijken op SKY Movies (uitgezonden in Dolby Digital), ben er op aan het letten maar ik ervaar dit niet. Mijn versterker (ook Denon) staat op -30 en stemmen zijn zeer goed verstaanbaar. Actiescenes gaan harder maar niet oorverdovend, gewoon prima in balans.

Ik denk dat de DBmeter wonderen gaat doen...

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Ik heb gewoon een goed gehoor, alleen oostindisch doof.

Ik test net met Pirates of the Caribbean 2, die gaat beter dan andere films. Toch, als je veel geluidsdruk uit een gewone stem wil hebben (zoals je in de bios altijd ervaart in films maar ook bijvoorbeeld de reclames vooraf) en ik zet het thuis zo hard, dan zijn de actiescenes buiten proporties luider dan in de bios.

Heeft het er mee te maken dat ik THX nodig heb? Die nachtstand hielp me ook niet echt verder.

Ik speel af via de computer en een yamaha S550, met spdif (optisch en coax). DTS track van de DVD. Ik gebruik de decoder van de Denon 1804. Lastige is dat ik geen referentiepunt heb. Ik ben misschien te kritisch maar de echte bioscoop ervaring heb ik dus nog niet uit melkpakjes, boekenplankspeakers of zuilen kunnen horen.

Dit is mijn huidige opstelling, dat plaatje is er later ingepleurd omdat ik suck in donkere foto's.

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/got/ht/ht.jpg

Hierop is te zien hoe de rears staan, niet ideaal natuurlijk maar daar klaag ik momenteel ook niet over ;)
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/got/ht/ht2.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Pixal op 30-05-2007 00:41 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:17
Je kunt het inderdaad afstellen met een spl meter, maar ik denk dat je hetzelfde probleem houdt.

Wat je mist is een grote ruimte. Meer luchtverplaatsing bij eenzelfde volume, en een akoestiek. Een soort van vergelijkbare situatie: op een koptelefoon haal je ook het niveau in een discotheek, harder zelfs, maar het is verre van hetzelfde :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Als ik zo naar je opstelling kijk dan kan ik mij wel voorstellen dat je moeite hebt met het krijgen van het echte bioscoop geluid. De opstelling van je speakers is verre van optimaal. en er zijn veel obstakels / objecten die je geluidsbeeld verstoren. Dat het geluid per dvd kan wisselen is ook logisch, omdat ze allemaal anders worden gemixt en in jouw ruimte bepaalde toonsoorten meer weerkaatst zullen worden dan anderen, waardoor het volume van deze tonen hoger lijkt. Dit trek je zelfs niet recht met een dikke high-end versterker.

Heb je overigens overal dezelfde speakerkabel naartoe lopen? en wat voor kabel heb je gebruikt? (op de foto is het niet goed zichtbaar)

Dat je geen THX certified reciever hebt moet niet uitmaken. THX is gewoon een variant van het digitale formaat, dat overigens erg weinig gebruikt wordt. Dit zou dus niet direct invloed mogen hebben. Wat je wel vaak ziet met entry-level recievers is dat ze de decodering niet volgens het boekje doen wat verstoring oplevert. Van wat ik van de Denen 1804 weet presteert deze goed voor een entry-level reciever, maar daarmee behaal je niet de prestaties van een goede THX gecertificeerde biosscoop (daar hebben we er ook overigens maar weinig van in NL). Welke bios gebruik je als referentie? Wellicht dat dit ook nog voor opheldering kan zorgen 8)

[ Voor 32% gewijzigd door Mystic Spirit op 30-05-2007 09:23 ]

• lacobo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-02 10:17

lacobo

Tyros2 fan

Dat schuine dak is wellicht de oorzaak. Had toen ik nog bij mijn ouders woonde ook schuine daken (lekker sponzig ook nog, zodat 't geluid verdwijnt waar je bij staat) en kreeg nooit echt goed geluid. Nu woon ik in een apartement, een vierkante blokkendoos en klinkt 't geluid geweldig op mijn 9 jaar oude 5.1 Sony met Philips speakers en Jamo subwoofer. Ik vind vaak 't geluid in de bioskoop tegenvallen tenopzichte van mijn eigen installatie.

LACOBO's Tyros2 site: http://www.lacobo.com

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Ik hoop dit jaar mijn eigen eengezinswoning te kunnen kopen, enige probleem is het woningaanbod hier. Maar dan komt alle apparatuur in een normale woonkamer te staan en hoop ik het probleem qua akoestiek op te lossen.

Toch heb ik het probleem met stemmen al eerder meegemaakt in een normale woonkamer.

Ik ga vaak naar cinema palace in Haarlem waar het geluid verre van perfect is maar waar je lekker met je voeten over het balkon kan hangen. Dat mensen het geluid daar minder goed vinden klinken dan thuis begrijp ik absoluut maar ik vind dat juist sfeervol, een echt bioscoop gevoel zeg maar. Alleen zijn daar de stemmen hard en de effecten dan niet automatisch pijnlijk.

Misschien dat ik over een halfjaar verder ga denken, eerst een goede luisterruimte inrichten natuurlijk.

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Het wordt zo wel een erg theoretisch verhaal, maar ik denk dat je in dit geval de "schuld" bij een combinatie van factoren zult moeten leggen.
1) De Ruimte. (verre van ideaal)
2) De Reciever (Entry-level versterkers vertonen over het algemeen een kwadratisch stijgend volume ( en dan metname in in het midden) ipv een constant stijgend volume)

De overige factoren zijn moeilijk te beoordelen... Het kan ook best aan de combinatie van de versterker en de speakers liggen. Speakers zijn over het algemeen door elke versterker wel aan te sturen, maar gaan pas echt lekker werken met de juiste combinatie. Uiteraard spelen de kabels hierin ook een rol. Ook wil ik er nog even aan toe voegen dat het formaat van een speaker weinig zegt over zijn prestaties. O.k. de plastic melkpak formaatjes slaan natuurlijk alles, maar menig speaker van formaat met slechte drivers en filters klinkt niet veel beter.

Het is in ieder geval goed dat er weer eens iemand kritisch is op het geluid dat hij hoort. Meeste mensen beginnen toch met een simpele setup en blijven daar ook meestal hangen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Mystic Spirit op 30-05-2007 14:03 ]

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 14:51:
Toch grappig, ik ben dus juist met geen stok de bios in te krijgen met de voornaamste reden dat het geluid daar zo slecht is in tegenstelling tot thuis. Goed het scherm is groot, maar een cola voor 5 euro, een verplichte pauze en stoelen ipv een bank maken dat niet goed ;)

Ik ben het niet met je eens dat het meten van je set voor details is. Het is echt essentieel voor een juiste weergave. Trouwens de achterspeakers behoor je niet te horen in de zin dat het niet moet opvallen dat ze achter je hangen. Misschien overheersen ze te veel bij actiescenes. Als je zeker weet dat de versterker goed staat ingesteld kan ik je alleen maar aanraden om naar een DVDspeler uit te kijken met 'nachtstand'. Deze setting veranderd verder weinig aan het geluid maar 'normaliseerd' het alleen. Het blijft een lapmiddel

In the end kan het natuurlijk ook gewoon een persoonlijk iets zijn. Niemand ervaart geluid het zelfde. Wat voor de één nog acceptabel is kan voor de ander zelfs letterlijk pijn doen.
Mwaa.. dan zou ik toch eens naar de Utopolis hier in Almere komen. :D
Heerlijk grote stoelen met been ruimte.. THX gecertificeerd dus neem aan dat het met het geluid wel snor zit :+

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Dat er veel over mijn setup te zeggen valt is natuurlijk zo maar ik vind de verschillen op een gewone televisie al te groot, ik verwachte alleen dat er meer mensen waren die dit opviel of in ieder geval verschil merkten vergeleken met een bioscoop.

Mijn geluid heeft me minder dan 1000 euro gekost en klinkt aardig. Ik ben van mening dat een receiver als deze goed genoeg is voor een simpele huiskamer maar misschien kijk ik naar wat zwaarders zodra ik toe ben aan een nieuwe. Het was in eerste instantie de bedoeling dat er een aantal B&W DM602 S3 speakers aan zouden gaan hangen totdat ik tegen deze set aanliep in Belgie, waar je voor hetzelfde geld 2 b&w speakers voor had.

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Pixal schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 14:44:
...... Het was in eerste instantie de bedoeling dat er een aantal B&W DM602 S3 speakers aan zouden gaan hangen totdat ik tegen deze set aanliep in Belgie, waar je voor hetzelfde geld 2 b&w speakers voor had.
Daar is uiteraard een reden voor. Ik Hanteer altijd dat de componenten in balans moeten zijn qua prijs en prestatie.... Je moet geen B&W's aan een entry versterker hangen. Dus wat dat betreft heb je goed gekozen. Een reciever van 500 euro met speakers voor 500 euro is een goede balans qua prijs. Als je dan ongeveer 100 euro aan kabel hebt besteed heb je het netjes gedaan in mijn optiek.

Succes met de verdere ontwikkelingen!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Ik ben in de handleiding van mijn receiver gedoken maar heb geen noemenswaardige opties gevonden.

Ik kwam in de instellingen tegen dat ik alle speakers op large had staan + LFE kanaal (kon kiezen uit LFE normal en LFE + main). Ik heb alles nu op small gezet en de sub doet alles vanaf 80hz nu. Dat zou misschien bij actiescene's kunnen zorgen voor minder paniek waardoor het minder snel pijn gaat doen.

Verder heb ik gevonden de settings:

Cinema-EQ - voor het weghalen van scherpe tonen, eigenlijk vind ik dat zonde omdat er gewoon in de dynamiek wordt gesneden.

D-comp Dynamische compressie met de stand (off-low-mid-high). (nachtmode voor "whenever the maximum sound level is lower than usual. - allows you to hear all of the sounds in the soundtrack, but with reduced dynamic range)

Ik schijn een instelling OFFSET -X dB te hebben. Die instelling is voor Dialogue Normalization, wel iets wat ontzettend interessant klinkt. (is a basic function of Dolby Digital which automatically normalizes the dialog level of the signals wich are recorded at different levels.

Raar hoe je smaak in 2 jaar kan veranderen want toen ik de receiver neerzette vond ik het beter klinken met alle speakers op large. Zal ook aan de veranderde muziekkeuze en dergelijke liggen.

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-02 22:46
Ik zag die offset ook in mijn manual, kan hem echter op de versterker nergens vinden:P Heb ook geen monitor waar ik het onscreen display op aan kan sluiten. Want volgens het boekje is die offset op OSD te zien.

Heb jij het wel gevonden?
Pagina: 1