Distance settings en volume van de speakers onderling is het echt _niet_. Ik ben wel heel erg geïnteresseerd in die nachtstand, misschien dat die op hoge volumes iets voor me gaat doen, ik ben toch al op zoek naar een andere dvd speler.Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 09:29:
Een bioscoop heeft toch ook veel meer speakers dan het gemiddelde thuisbioscoopsetje? Ik vernam altijd dat er meer dan 7 'geluidskanten' in een biosscoop hingen (ik spreek niet over letterlijk geplaatste speakers nee).
Een fatsoenlijke DVD-speler heeft dan ook die nachtstand, waarbij de zachtere geluiden worden 'versterkt' tot op het hardere geluid (de actie bijv).
Ik denk dat je moet kijken naar de size eventueel van je speakers. Tenslotte zijn het de speakers die het geluid tot stand brengen, met daarbij de reciever natuurlijk. Speel eens met de 'distance' settings van je speakers, enz.
Ik kan de speakers instellen tussen large en small, dit levert alleen resultaat op als je op lage tonen gaat letten, de speakers zijn groot en zwaar genoeg voor redelijk lage tonen dus ik laat de subwoofer pas rond de 50hz en lager invallen. De speakers staan dus op large ingesteld. Ik zit 3.2 meter bij mijn fronts en de center vandaan, daar staan ze dus op ingesteld. Ik kan wel instellen dat ik er bijvoorbeeld 8 meter vandaan zit maar ik denk dat dat hetzelfde effect is als gewoon een paar db erbij. Maar ik zal dat eens proberen vanavond.
Ik snap dat ik een db meter nodig heb maar die is voor de details, niet voor de verschillen in volume zoals ik ze beschrijf. Ik heb een ruisweergave op mijn receiver, die staat voor het gehoor redelijk gelijk, daarbij heb ik allerhande surround test dvd's waardoor mijn speakers zo ingesteld zijn dat het voor mij goed klinkt. Misschien de rearspeakers net iets luider dan voorgeschreven is maar je hoort ze er ook weer niet bovenuit. Ik kan mijn center op +12db zetten en mijn andere speakers op -12db (als uiterste) dan zijn de stemmen wel op een aardig niveau maar dan staat de center overal bovenuit te brullen waardoor er geen besef van surround of wat dan ook is. Minder grote verschillen tussen de center en de fronts heb ik natuurlijk ook geprobeerd, hij staat nu standaard op +6 terwijl de rest 0 is. In een bioscoop hangen meer speakers ja, maar het is ook een grotere ruimte, ik heb 5 identieke zuilen staan die samen meer lawaai kunnen maken dan dat je in een bioscoop hoort, vooral omdat de ruimte wat kleiner is dus.
Hoewel je thuis wat eerder hifi hebt dan in een bioscoop vind ik dat bioscoop geluid wel veel lekkerder, de akoestiek is misschien totaal verrot en stemmen en reclames hoor je een beetje na-galmen, ik vind dat wel geweldig altijd. Ik vraag me af wat voor filter ik nodig heb om het geluid altijd zo na te bootsen
Ohja, en ga er bij mijn geval even van uit dat ik geen rekening met anderen hoef te houden, de buren zijn vrijdagavond vaak niet thuis en dat is mijn bioscoop avondje, projector aan en met z'n drie of vieren een film kijken. En dan gewoon net onder de pijngrens aangezien ik vind dat je een film moet voelen zoals in de bioscoop. Ik hang geen projectiescherm op om vervolgens alles door tv-speakertjes te spelen ofzo.
Dit zijn de zuilen, ze werden per 2 verkocht maar ik heb samen met een vriend van me 3 paar gekocht zodat we beiden een zuil als center kunnen gebruiken. De bijbehorende center speaker heb ik ook maar die klinkt zeer hol en slecht, de zuilen daarentegen klinken voor hun zeer geringe prijs redelijk goed. Het zijn geen B&W's bijvoorbeeld maar even om aan te tonen dat ik geen kinderachtige melkpakjes gebruik.

zelfbouwsub toen ie nog niet gelakt enz. was (merk vifa):

[ Voor 19% gewijzigd door Pixal op 29-05-2007 11:42 ]