[Nieuwe PC]stil HDV-editing- en multimediasysteem van € 1200

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mindgarp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-01 15:37
Edit maandag 4 juni 2007:
Azerty-screendump ingevoegd: wel zo overzichtelijk. De tv-kaart ontbreekt nog. Originele TS hieronder ongewijzigd. Zie posting van zaterdag 2 juni voor openstaande vragen.

Afbeeldingslocatie: http://img105.imageshack.us/img105/5848/systeem20070604eh9.jpg

Beste tweakers,

Na veel van dit soort draadjes te hebben gelezen (het duizelt me aardig 8)7), start ik als niet-tweaker nu toch maar een eigen topic, in de hoop een duidelijk antwoord te krijgen op een aantal vragen.

Ik ben voornemens binnenkort een nieuwe PC aan te schaffen, aangezien mijn huidige 800 Mhz PIII echt op zijn laatste benen loopt... :P Na eerst gewacht te hebben op de Core 2 Duo-processoren, toen op Windows Vista en daarna op de nieuwe generatie grafische kaarten (in mijn geval vooral vanwege de betere HD-ondersteuning en niet zozeer vanwege DX10), is het nu echt tijd... :)

Mijn systeemeisen worden vooral gedreven door videobewerking, ik ben géén gamer. Een jaar geleden heb ik een Sony HDR-HC3 camcorder aangeschaft, de tapes stapelen zich inmiddels op en ik wil deze zomer beginnen met editen (of in goed Nederlands: monteren ;)). Hiervoor zal ik waarschijnlijk Sony Vegas gebruiken (maar ik sta open voor betere suggesties), waarvan dit najaar overigens een 64-bit versie verschijnt.

Naast HDV-editing en internet, zal ik de PC vooral gebruiken voor:
- fotobewerking (bv. batch-processing van RAW files)
- het kijken van films en televisie
- het afspelen van muziek
- het opnemen van televisie-uitzendingen en digitaliseren van VHS-tapes

Vanwege plaatsing in de huiskamer, is het daarnaast van belang dat het een stille PC is, zoveel mogelijk passief gekoeld. Ook overweeg ik het systeem t.z.t. als een soort HTPC te gaan gebruiken en aan te sluiten op een Home Theatre-systeem.

Mijn budget is maximaal € 2000, maar daarvan wil ik ongeveer € 800 reserveren voor een iets later aan te schaffen 24-inch LCD-breedbeeldmonitor met HDMI/HDCP (waarschijnlijk de verwachte Dell Ultrasharp 2407WFP-HC of de BenQ FP241WZ, tenzij er nog iets mooiers op de markt komt in of na de zomer). Tot die tijd vertrouw ik nog even op mijn goeie ouwe Iiyama 22-inch CRT met zijn onovertroffen kleuren! _/-\o_

Los van het LCD-panel, is mijn budget dus ongeveer € 1200.

Uiteraard heb naast de diverse topics in dit forum ook alle mogelijke recensies, vergelijkingstests en BBG's gelezen. Na veel plussen en minnen, ben ik tot het volgende systeem gekomen (inclusief de onderbouwing en mijn vragen per onderdeel):

kast & voeding
Antec Lifestyle Sonata III (piano black) + EarthWatts 500 Watt
€ 106

Mooie en niet te grote kast met direct toegankelijke aansluitingen aan de voorzijde (niet achter een klepje), waaronder eSATA. Compleet met voeding (voordeliger dan los aanschaffen) van, naar het schijnt, goede kwaliteit. Nieuw model, dus helaas nog geen recensies (maar de beide voorgangers waren goed). Vragen:
  • Is deze EarthWatts-voeding inderdaad goed en krachtig genoeg?
  • Is de standaard 12cm fan aan de achterzijde stil genoeg, of kan ik die beter vervangen door een ander type?
  • Is het raadzaam een tweede 12cm fan aan de voorzijde te plaatsen? Legion Hardware schreef over het moederbord (zie hieronder): "(...) a single rear case fan will be more than enough to keep the P35-DS4 cool." Maar het lijkt me dat dit van alle componenten tezamen zal afhangen en niet van het moederbord alleen.

moederbord
Gigabyte GA-P35-DS4 (ATX, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
€ 155

Merk met een goede reputatie en dit board heeft alles wat ik nodig heb (denk ik). Ik sta open voor andere suggesties, maar wil in ieder geval een op Intel P35/ICH9R-leest geschoeid moederbord. On-board HDA en FireWire zijn een must.

processor
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB)
€ 197

Dit zou de "no-brainer" in het lijstje moeten zijn (beste prijs/prestatie-verhouding op dit moment), ware het niet dat (als de geruchten kloppen) over twee maanden de Intel Core 2 Quad Q6600 voor ongeveer dezelfde prijs te koop is. Vraag:
  • Loont het om, met het oog op HDV-editing, nog twee maanden te wachten en dan een Q6600 te nemen? Heeft videobewerking het meest baat bij meer Mhz of meer cores? Zoals uit de inleiding al duidelijk werd, heb ik de aanschaf van een nieuwe PC al een tijdje voor me uitgeschoven. Ik wil niet bezig blijven, maar dit zou een upgrade kunnen zijn die echt de moeite waard is...

cpu koeler
Scythe Infinity SCINF-1000 (Socket 775)
€ 38

Als niet-tweaker begeef ik me nu op glad ijs. Ik geen ervaring met koelers en heb geen idee wat noodzakelijk is, wat "overkill" en wat past (qua maat). Vragen:
  • Is het altijd aan te raden de boxed koeler te vervangen? Ook als ik niet game?
  • Is deze echt veel stiller?
  • Past hij op dit moederbord?
  • Kan ik 20 euro uitsparen door een Arctic Cooling Freezer 7 Pro te nemen? Is die net zo stil?

geheugen
Kingston 2x1GB (2GB) PC5300 DDR2 CL5 (KVR667D2N5K2/2G)
€ 63

Lastig kiezen, want hier weet ik weinig van. Ik ben niet van plan te gaan overklokken en ik heb begrepen dat PC4200 dan snel genoeg is, maar aangezien PC5300 niet duurder is, kan ik dat ook nemen. Direct 4GB erin zou ook mooi zijn, maar ik vind de 2GB modules relatief een stuk duurder dan de 1GB modules. Omdat ik de mogelijkheid open wil houden later twee modules bij te plaatsen en door te groeien naar 6 of 10GB, is 4x1GB geen optie. Vragen:
  • Kan ik nu 2x1GB plaatsen en dan later 2x2GB of 2x4GB bijplaatsen of is het beter om allemaal gelijke modules te gebruiken en uiteindelijk op 4x1GB of 4x2GB uit te komen?
  • Als ik niet overklok, ben ik dan beter af met PC4200 CL4 of met PC5300 CL5?
  • Is het de moeite waard om 10 of 15 euro meer uit te geven voor geheugen met ECC?
  • Is er een goede reden om voor Corsair, GEIL of Team te kiezen, in plaats van Kingston?
  • Hoe zit het met de compatibiliteit met het moederbord?

videokaart
Gigabyte GeForce 8500 GT 256 MB (GV-NX85T256H)
€ 99

Dit onderdeel is wellicht nog lastiger. Naar ik heb begrepen, is de videokaart niet echt van belang bij het bewerken van HDV (klopt dat?), dus een nVidia 8500 GT lijkt me voldoende. Passief gekoeld en met HDCP. Ik wil een 8xxx-model, vanwege de hardwarematige ondersteuning voor H.264 en (gedeeltelijk) VC-1. Deze Gigabyte is standaard geklokt op 500 MHz in plaats van 450 MHz en er wordt expliciet vermeld dat hij HDCP ondersteunt. Hij heeft een "heatsink", maar geen Gibabyte "silent pipe" (heatpipe cooler), zoals enkele duurdere 8600/8800 modellen. Alternatieven genoeg, bijvoorbeeld de Asus GeForce EN8500GT Silent 256 MB of de Club3D GeForce 8500 GT Silent 512 MB, alhoewel me niet duidelijk is of die kaarten ook over HDCP-support beschikken. Vragen:
  • Is HDCP-ondersteuning iets dat de fabrikant op de kaart toevoegt of beschikt elke 8500 GT daarover?
  • De Club3D-kaart beschikt over 512MB en van de Asus bestaat ook een 512MB-variant. Heeft dat extra geheugen toegevoegde waarde voor een niet-gamer? Bijvoorbeeld bij het bekijken van HD-films of voor het draaien van Aero?
  • Is het in mijn geval de moeite waard een upgrade naar 8600GT of 8600GTS te overwegen, bijvoorbeeld een model met een "silent pipe"?
  • Of... zal ik (terwijl ik op een Core 2 Quad Q6600 wacht?) nog even wachten tot de ATI Radeon HD 2400-kaarten er zijn, i.v.m. de nog completere hardwarematige HD-ondersteuning?

tv-kaart
???
€ 100

Voor mij, met de processor, de videokaart en de harde schijf, hét hoofdpijndossier.. |:( Ik heb nog geen keuze kunnen maken, maar wil een kwalitatief goede kaart (liefst PCIe, budget zo'n 100 euro), aangezien ik mijn VHS-collectie ga digitaliseren en daarna de dozen met videobanden bij het grofvuil zet... :P

Mijn oog is gevallen op de nieuwe Hauppauge WinTV-HVR-1700 (PCIe), maar hier heb ik geen recensies van kunnen vinden en hij is in Nederland nog niet leverbaar. De Saber 2020 Dual Analog PCIe MCE TV-FM Tuner Card schijnt goed te zijn, maar is wat aan de prijs (140 tot 150 euro). Als dit product dat bedrag echt waard is, dan stap ik daar echter wel overheen. Het liefst zou ik gewoon de ATI TV Wonder 650 kopen, maar het lijkt erop dat AMD hier geen PAL-versie meer van gaat maken (de NTSC-versie is al sinds september vorig jaar op de markt). Wie kan mij van advies voorzien?

geluidskaart
(geen)

Ik had bijna een Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic aan het lijstje toegevoegd, maar toen las ik in deze recensie van het moederbord: "This integrated audio solution should rival the performance of high-end sound cards. The onboard 8-channel HD audio (High Definition Audio, previously codenamed Azalia) codec enables high-quality 192KHz/24-bit audio output." Vragen:
  • Kan on on-board HDA zich echt meten met een normale geluidskaart op een multimediasysteem? De specs ("audio controller from ALC 889A codec and DTS Connect, featuring 106 dB Signal to Noise ratio") klinken erg overtuigend.
  • Als ik mijn PC nog eens aan een Hi-Fi versterker wil koppelen, ben ik dan beter af met een Auzentech of M-Audio-kaart, of voldoet een Creative Sound Blaster X-Fi ook prima?

harde schijf
2x Samsung Spinpoint T166 / 500 GB / 16 MB (HD501LJ)
2x € 102

Schijnbaar de stilste. Maar echt veel wijzer wordt ik niet uit alle recensies, het lijkt erop dat ze elkaar allemaal weinig ontlopen. Is er een reden de Seagate Barracuda 7200.10 of de Hitachi Deskstar T7K500 te prefereren boven de Samsung? Snelheid, betrouwbaarheid, garantie? Hoe zit het met de geschiktheid voor RAID?

Ik heb overwogen de Western Digital Raptor WD740ADFD te kiezen als bootschijf, maar hier uiteindelijk toch vanaf gezien vanwege de hoge prijs versus de relatief lage snelheidswinst ná het opstarten. Ook staat hij als luidruchtig bekend.

Ik zou graag een RAID-systeem hebben, maar met welk "level"? RAID-0 is ideaal voor videobewerking, maar niet zo veilig, dus dan moet ik direct drie schijven kopen (twee voor RAID-0 en één voor het OS + back-up?). RAID-1 kan met twee disks, maar levert geen snelheidswinst op en kost teveel schijfruimte, die ik beter kan gebruiken om HDV op te slaan. RAID-5 is een mooi compromis, maar volgens mij staat dat voor HDV-editing ongeveer gelijk aan RAID-1, aangezien de leessnelheid wel hoger zal zijn, maar de schrijfsnelheid waarschijnlijk niet.
  • Is er iemand met ervaring op het gebied van RAID en videobewerking, die zijn licht over de ideale configuratie kan laten schijnen?
Ik overweeg om eventueel drie schijven te kopen, maar het vierde slot wil ik vrijhouden voor het 1,5 TB back-up monster dat ik in 2008 ga aanschaffen! :9

dvd-brander
Samsung SH-S183L
€ 32

Snel en met LightScribe. De Lite-On LH-20A1S viel af omdat hij niet over LightScribe beschikt en de Lite-On SHW-16H5S is langzamer. De NEC AD-7173S ondersteunt het met LightScribe vergelijkbare Labelflash, maar daarvoor zijn de blanco schijfjes een stuk duurder.

kaartlezer
Apacer Internal Card Reader AE161
€ 9

luidsprekers
Creative Gigaworks T20
€ 61

Keuze gemaakt op basis van recensies, wat bij luidsprekers natuurlijk een risico is. Het is echter een 2.0-systeem (wat ik wil), ze zien er goed uit en lijken heel geschikt voor muziek. Als ik echt serieus geluid wil, dan trek ik t.z.t. wel een kabel naar mijn Hi-Fi set. Desalniettemin de vraag of iemand deze speakers uit eigen ervaring kan aan- of afraden, danwel een alternatieve suggestie heeft?

muis en toetsenbord
Logitech Cordless Desktop MX 3200 Laser
€ 75

Ik ben wel gecharmeerd van de Logitech Cordless Desktop S 510 (ook nog 30 euro goedkoper!), maar toch bang dat deze set het qua ergonomie en features aflegt tegen de MX 3200.

besturingssysteem
Windows Vista Home Premium 64-bit OEM
€ 89

Ik kies voor Vista vanwege de betere HD(V)-ondersteuning en voor de 64-bit versie omdat ik zo snel mogelijk naar 4GB werkgeheugen (of meer) wil upgraden.

tot slot...
Ontbreekt er nog iets?

Zoals bijvoorbeeld een netwerkcontoller (on-board ;)), een diskettestation (is er nog een reden te bedenken om er één in te bouwen, zoals bijvoorbeeld het opzetten van een RAID?), een cd/dvd-lezer, extra koelers of iets anders?

Zo niet, dan staat de teller op € 1228 TOTAAL, zonder assemblage.

Als niet-tweaker doe ik er waarschijnlijk verstandig aan dit systeem voor een paar tientjes te laten assembleren. Zelf bouwen lijkt me echter wel erg leuk. Is dat in een halve dag te doen? Of adviseren jullie iemand met weinig ervaring (alleen wel eens wat geheugen en een SCSI-kaartje bijgeprikt) het zekere voor het onzekere te nemen en gewoon een werkend systeem te bestellen?

Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden en suggesties!

[ Voor 101% gewijzigd door mindgarp op 04-06-2007 12:21 . Reden: Ontbrekende link toegevoegd ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

:w Welkom op GoT

Voeding:
Ik zou overwegen een 520 Watt Corsair te nemen. Men zegt dat deze voeding de stilste is ofschoon ik de voorkeur geef aan de helaas weinig aandacht krijgende Nexus voedingen die volgens de reviews die ik las en mijn eigen ervaring nog stiller zijn.

Fan achter:
Zonder de specs van die fan te kennen stel ik voor eens naar Papst-fans te kijken. Staan als zeer goed en zeer stil bekend en zijn uiterst betrouwbaar. Ikzelf gebruik ze al jaren probleemloos. Er zijn ook nieuwe spelers op die markt maar daarmee zou je natuurlijk ook het e.e.a. kunnen vergelijken.

Fan voor:

Dat is een kwestie van "meten is weten". Zo'n fan kun je achteraf alsnog plaatsen mocht dit nodig zijn ivm de koeling/airflow. Meer fans is meer lawaai.

CPU Fan
Hetzelfde verhaal eigenlijk. Wat stil is voor de een, is niet stil genoeg voor een ander.

HD's
Samsung is een goede keus al zegt men dat de nieuwere WD's nog iets stiller zijn. Een nadeel van de Samsungs zou de garantietermijn van 3 jaar kunnen zijn terwijl anderen 5 jaar bieden. Mijn 3 stille Samsung's doen het vooralsnog prima.

RAID:

Dat is geen must maar een aantrekkelijke optie. Vegas draaide bij mij prima op een AMD 3200, 1 GB geheugen, een ATI 9800 pro en geen RAID. Het is natuurlijk allemaal langzamer maar voldoende snel voor mij. Een hoop taken komen bij de eindmontage aan bod en daar zit dan wel veel snelheidswinst naar ik mag aannemen. Ik zou dat zelf 's-nachta laten doen en fijn mijn bed in duiken tenzij je tegelijkertijd andere dingen met je PC wilt doen.

CPU:
Het lijkt me dat even wachten op de Quad voor jou zinvol is als er veel programma's tegelijkertijd gaan draaien. Aan de andere kant ben ik geen voorstander om tijdens een montage ook nog bestanden te downloaden, te unrarren, enz. enz. Het leidt je af, belast de CPU en de HD's.

Speakers:
Waarom geen 5.1? Met mijn toch wel eenvoudige camera kan ik 5.1 opnemen en ik neem aan met die van jou ook.

Vergeten?:
Een FDD heb je hoogstzelden nodig maar voor € 10,= zou ik niet zonder willen zitten. Het gebeurt me nog redelijk vaak dat iemand aan komt zetten met een FD of dat een of ander vaag programma dat van me eist.

Over de andere onderdelen kun je misschien iets vinden in De ultieme HTPC bouwen. Mijn configuratie valt niet te vergelijken met een HD-systeem en ik waag me nooit aan ongefundeerde uitspraken.

Laten configureren is uiteraard beter als je geen ervaring heb. Ik zou dat zelf doen omdat ik het leuk vind eens in de 3 jaar fijn te prutsen. :)

Is het niet beter de topictitel aan te passen omdat het budget voor de PC € 1200 is en er, naar ik aanneem, geen behoefte is om hier de LCD te bespreken omdat dat beter past in \[20" TFT en groter] De Ultieme TFT - Deel 19? Omdat je zelf de titel niet zou kunnen wijzigen kun je een TR maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Guardian Angel op 28-05-2007 08:52 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Nieuwe game-pc (max 1800-2000 euro)
Je kan wachten op de prijsdalingen in september. Dan zou je er een Quad-Core in gooien :)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2007 08:44 ]

• Elconejo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-01 21:34
Als tv kaart gebruik ik de Hauppauge 500 . Deze kaart heeft 2 tuners waarmee je dus kunt opnemen en tegelijk naar een andere zender kan kijken. Zo kan je tv blijven kijken terwijl je een VHS-tape digitaliseerd. Beide tuners hebben hardwarematige MPEG2 onderstuning waardoor je processor niet belast wordt. Deze kaarten zijn ook ondersteund door windows MCE wat een pluspunt is.

Als je de pc als htpc gebruikt kan je ook eens kijken naar gratis mediacenter software zoals MediaPortal. Zelf gebruik ik de laatste stabiele versie en is zeker het bekijken waard.

Veel succes met de verdere keuzes voor je pc !

• mindgarp
Dank! :)
En bedankt voor je uitgebreide reactie!
Voeding:
Ik zou overwegen een 520 Watt Corsair te nemen. Men zegt dat deze voeding de stilste is ofschoon ik de voorkeur geef aan de helaas weinig aandacht krijgende Nexus voedingen die volgens de reviews die ik las en mijn eigen ervaring nog stiller zijn.
Ik heb vaker gelezen dat de Corsair CMPSU-520HXEU goed en stil is, maar als ik deze voeding combineer met (bijvoorbeeld) de Antec Performance One P182, dan ben ik twee keer zoveel kwijt voor kast en voeding (meer dan 200 euro) als met de Antec Sonata III. Is dat geen weggegooid geld voor een niet-gamesysteem, zonder grafisch monster?
Fan voor:[/b]
Dat is een kwestie van "meten is weten". Zo'n fan kun je achteraf alsnog plaatsen mocht dit nodig zijn ivm de koeling/airflow. Meer fans is meer lawaai.
Goede tip. Een fan is inderdaad makkelijk achteraf te vervangen of bij te plaatsen. Stomme vraag misschien, maar hoe "meet" ik? Kan je daar een temperatuursensortje voor kopen en in de kast plaatsen?
CPU Fan
Hetzelfde verhaal eigenlijk. Wat stil is voor de een, is niet stil genoeg voor een ander.
Het achteraf plaatsen van een CPU fan lijkt me lastig (of valt dat mee?), daarom bestel ik die liever direct. Enig idee of Scythe koeler op dit moederbord (met al zijn "heatpipes") past?
HD's
Samsung is een goede keus al zegt men dat de nieuwere WD's nog iets stiller zijn. Een nadeel van de Samsungs zou de garantietermijn van 3 jaar kunnen zijn terwijl anderen 5 jaar bieden. Mijn 3 stille Samsung's doen het vooralsnog prima.
Ik zal eens even naar de WD's kijken, die had ik tot nu toe eigenlijk links laten liggen. Staan de Caviar SE16 en de RE2 allebei bekend als stil?
RAID:
Dat is geen must maar een aantrekkelijke optie. Vegas draaide bij mij prima op een AMD 3200, 1 GB geheugen, een ATI 9800 pro en geen RAID. Het is natuurlijk allemaal langzamer maar voldoende snel voor mij. Een hoop taken komen bij de eindmontage aan bod en daar zit dan wel veel snelheidswinst naar ik mag aannemen. Ik zou dat zelf 's-nachta laten doen en fijn mijn bed in duiken tenzij je tegelijkertijd andere dingen met je PC wilt doen.
Je hebt gelijk, een "must" is overdreven. Tekst inmiddels aangepast. :P
Goed te horen dat Vegas zuinig met resources omspringt. Maar was jij ook bezig met het bewerken van HDV? Of van DV? Dat maakt een groot verschil.
Speakers:
Waarom geen 5.1? Met mijn toch wel eenvoudige camera kan ik 5.1 opnemen en ik neem aan met die van jou ook.
Ik heb geen zin in al die "doosjes + draden" en de HDR-HC3E ondersteund alleen PCM stereo helaas. :(
Vergeten?:
Een FDD heb je hoogstzelden nodig maar voor € 10,= zou ik niet zonder willen zitten. Het gebeurt me nog redelijk vaak dat iemand aan komt zetten met een FD of dat een of ander vaag programma dat van me eist.
Ik heb de FDD in mijn huidige PC al zeker 3 jaar niet meer gebruikt! Voor het bedrag hoef ik het inderdaad niet te laten, maar ik heb gewoon geen zin zo'n "antiek" apparaat in mijn nieuwe computer te stoppen. 8)
Tenzij er echt een goede reden voor is (zoals het configureren van RAID).
Is het niet beter de topictitel aan te passen omdat het budget voor de PC € 1200 is en er, naar ik aanneem, geen behoefte is om hier de LCD te bespreken omdat dat beter past in \[20" TFT en groter] De Ultieme TFT - Deel 19? Omdat je zelf de titel niet zou kunnen wijzigen kun je een TR maken.
Goede suggestie. Even kijken hoe ik dat doe... :P

• Flipjack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:05
Zeker voor de Scythe Infinity gaan! Vele malen stiller dan Arctic Cooling Freezer 7 Pro (heb allebei).

• mindgarp
Elconejo schreef op maandag 28 mei 2007 @ 09:35:
Als tv kaart gebruik ik de Hauppauge 500 . Deze kaart heeft 2 tuners waarmee je dus kunt opnemen en tegelijk naar een andere zender kan kijken. Zo kan je tv blijven kijken terwijl je een VHS-tape digitaliseerd. Beide tuners hebben hardwarematige MPEG2 onderstuning waardoor je processor niet belast wordt. Deze kaarten zijn ook ondersteund door windows MCE wat een pluspunt is.
Twee tuners lijkt me handig, maar met één kan ik ook wel uit de voeten. Ik geef echter de voorkeur aan een PCIe-kaart, zodat hij over een aantal jaar eventueel over kan naar een volgende PC en omdat ik het volgende gelezen heb: "With PCIe other cards in the computer can not interfere with the video transport to the computer. Since the tuner gets a dedicated channel to the CPU, other cards can not interfere by ‘stealing’ bus cycles."

De Saber 2020 schijnt aan hardwarematige beeldverbetering (ik geloof dat het "comb filtering" heet) te doen, wat me een plus lijkt bij het digitaliseren van slechte VHS-tapes. Heeft jouw Hauppauge ook zoiets?
Als je de pc als htpc gebruikt kan je ook eens kijken naar gratis mediacenter software zoals MediaPortal. Zelf gebruik ik de laatste stabiele versie en is zeker het bekijken waard.
Ziet er goed uit, daar ga ik zeker even naar kijken! Naar jouw mening beter dan XP MCE of het Vista Media Center?
Veel succes met de verdere keuzes voor je pc !
Thanks. :)

• Elconejo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-01 21:34
mindgarp schreef op maandag 28 mei 2007 @ 13:58:
De Saber 2020 schijnt aan hardwarematige beeldverbetering (ik geloof dat het "comb filtering" heet) te doen, wat me een plus lijkt bij het digitaliseren van slechte VHS-tapes. Heeft jouw Hauppauge ook zoiets?

Ziet er goed uit, daar ga ik zeker even naar kijken! Naar jouw mening beter dan XP MCE of het Vista Media Center?
Nee, geen hardwarematige beeldverbetering. Dit is inderdaad een sterk punt als je VHS-tapes wil digitaliseren. Zelf heb ik 3 tuners in m'n pc zitten (allemaal Hauppauge) en zelfs als ze alledrie tegelijk opnemen en ik ondertussen naar een opname kijk, merk ik dit niet aan m'n beeld (gf5200), m'n harddisk rammelt wel wat.

MediaPortal is wat meer werk om te installeren en finetunen. De gebruikte tv-kaarten moeten ook wel ondersteund zijn net zoals bij mce. De lijst van ondersteunde kaarten en types is wel heel wat langer. Het grote voordeel van MP is dat je dit volledig kunt aanpassen naar eigen wens, skins, menus, enz...
Er zijn ook heel wat plugin's beschikbaar om bv youtube filmpjes te bekijken of sodoku te spelen.
Zelf gebruik ik dit reeds 3 jaar zonder enige problemen of herinstallatie...

• Guumuus
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

[quote]Guardian Angel schreef op maandag 28 mei 2007 @ 06:31:
Voeding:
[/quote]

ik heb gezocht naar reviews over die nexus omdat ik er ook wel in geintresseerd ben, maar ik kan er maar een vinden en over geluidsproductie wordt weinig gezegd, zelfs geen test resultaten van geproduceerde dB, dus even offtopic vraagjes aan jou: is die voeding echt zo stil? want de definitie stil is voor iedereen anders? heb je die corsair en nexus qua geluidsproductie kunnen vergelijken?

The number one enemy of progress is question

• mindgarp
Flipjack schreef op maandag 28 mei 2007 @ 13:51:
Zeker voor de Scythe Infinity gaan! Vele malen stiller dan Arctic Cooling Freezer 7 Pro (heb allebei).
Dat is het soort informatie dat ik nodig heb, bedankt. :)

Wat is overigens het verschil tussen de Infinity en de Ninja PLUS? De specificaties voor "Noise Level", "Air Flow" en "Fan Speed" zijn vrijwel identiek. Ook de prijs is bijna hetzelfde.

[ Voor 0% gewijzigd door mindgarp op 02-06-2007 00:04 . Reden: spelfout ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Met mijn opmerking ben ik uitgegaan van de waarden zoals ik die in reviews vond. Ik heb gisteren nog in een topic een link naar een PSU-review van een berg PSU's zien staan. Ik zal nog eens zoeken waar.

Wat is stil, dat ervaart iedereen natuurlijk anders en helaas heb ik niet daadwerkelijk beide voedingen naast elkaar kunnen horen. Wel heb ik de diverse Nexus PSU's in handen en in gebruik gehad en daar baseer ik dan maar mijn mening op. Ze zijn zeer stabiel en uiterst stil.

Geen gedegen onderbouwing dus, maar in de reviews heb ik wel kunnen lezen dat Nexus de beste onderdelen, die door anderen gebruikt worden, gebruikt om hun eigen voeding mee te bouwen.

Ik heb momenteel een Nexus-voeding in gebruik in een fluisterstil systeem en eerlijk gezegd, ik hoor hem absoluut niet. Dat kan ook aan mij liggen, Opa GA wordt wat doof. :)

Ten opzichte van de Corsair, die zelf de voedingen van Silverstone Seasonic (zat met een stille kast in mijn hoofd) koopt, is de Nexus wat duurder maar kwalitatief zou hij dus wat beter in elkaar moeten zitten.

Ik zou dolgraag eens zelf de Corsair naast mijn Nexus willen horen maar helaas.

Nogmaals, ik kan mijn voorkeur niet voldoende onderbouwen en dat is erg jammer omdat dit Nederlandse produkt meer aandacht verdient dan het krijgt.

Edit:
Correctie n.a.v. de reactie hieronder. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 28-05-2007 19:01 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Guardian Angel schreef op maandag 28 mei 2007 @ 17:36:
Ten opzichte van de Corsair, die zelf de voedingen van Silverstone koopt, is de Nexus wat duurder maar kwalitatief zou hij dus wat beter in elkaar moeten zitten.
Corsair laat zijn voedingen door Seasonic maken en zijn grotendeels gebaseerd op de S12 & M12(zonder 60mm fan) reeks, alsmede ook het legendarische fancontroller systeem van Seasonic (dus zeer stil). De corsairs hebben hoge kwaliteitscomponenten, waaronder 105°C rated condensatoren.
Over Nexus weet ik quasi niets dus kan ik ook geen oordeel vellen, noch losstaand, noch in vgl met corsair of seasonic. De beste manier is idd reviews en testen. Als je 2 voedingen wil vergelijken op gebied van geluid neem je best wel reviews die door eenzelfde reviewsite zijn gemaakt. Een Nexus review van site A met testopstelling A en meetapparatuur A ken je niet vergelijken met een Corsair review van site B met testopstelling B en meetapparatuur B.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik wil nog even opmerken dat ik voor mijn huidige Nexus een totaal fanloze Silverstone voeding heb gehad. Deze schafte ik aan ter vervanging van een Nexus 3000 maar bleek toch wat veel warmte af te geven en maakte, ondanks dat er geen fan in zat, toch enigzins geluid. (brommen)

Ik meen ook op GoT hier een jaar of 3-4 geleden iets over te hebben gepost.

ARME AOW’er

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:02

Thandor

SilverStreak

Titelfix van:[Nieuwe PC] stil multimediasysteem van maximaal € 2000 naar [Nieuwe PC] stil HDV-editing- en multimediasysteem van € 1200 :).

Nette topicstart overigens.
Guardian Angel schreef op maandag 28 mei 2007 @ 06:31:
Fan achter:
Zonder de specs van die fan te kennen stel ik voor eens naar Papst-fans te kijken. Staan als zeer goed en zeer stil bekend en zijn uiterst betrouwbaar. Ikzelf gebruik ze al jaren probleemloos. Er zijn ook nieuwe spelers op die markt maar daarmee zou je natuurlijk ook het e.e.a. kunnen vergelijken.
De Papst ventilatoren van een aantal jaar (2003/2004) hebben mij geen goede indruk gegeven van de 'kwaliteit van Papst'. De ventilatoren waren vrij duur (€15,-) en zouden enorm stil zijn. Helaas bleek dat laatste niet het geval te zijn omdat de ventilatoren een bepaalde 'tik' hebben tijdens het ronddraaien. Alsof er een viertal groeven in het motortje zitten wat bij het ronddraaien steeds iets 'botst'. Voorheen had ik nagenoeg altijd ventilatoren van Arctic Cooling die destijds rond de €6,- kostten. Deze waren wél stil. Mocht ik de keuze hebben tussen Papst en Arctic Cooling dan zou ik dus voor de laatste gaan.

Over de Recom RC-8025B ben ik ook zeer tevreden. Ik heb op basis van een review uit Hardware.Info een tweetal van deze ventilatoren gekocht en ze zijn verbazingwekkend stil. Airflow is er niet veel maar dat kun je ook niet verwachten van deze ventilatoren. Een combinatie van één intake en één outtake van deze ventilatoren lijkt mij dan ook een goede.
Is de standaard 12cm fan aan de achterzijde stil genoeg, of kan ik die beter vervangen door een ander type?
Mijn ervaring met Antec SLK3000B kasten is dat de 120MM ventilator op 12V wel luidruchtig is. Dit vanwege de enorme luchtverplaatsing. Om het zaakje stiller te maken heb ik de ventilatoren op 5V laten werken. Met de oudere modellen was het nodig om de molex aan te passen en de draadjes van de fan op de 5V (rood / zwart i.p.v. geel / zwart) te zetten. Bij de latere modellen zat er een drietraps fancontrollertje bij de casefan. Op de 'low'-stand was deze stil te noemen.
Is het raadzaam een tweede 12cm fan aan de voorzijde te plaatsen?
Zowel GA reeds zegt: Meten is weten. Zelf denk ik niet dat het een vereiste is. Veel onderdelen op het moederbord zijn tevreden met een beetje airflow. Het is overbodig om netzoals bij een CPU of GPU 'directe' koeling te hebben. (Met uitzondering bij overclockte hardware waarbij het specifiek koelen van een Northbridge of voltageregulatoren wel wenselijk kan zijn.)
mindgarp schreef op maandag 28 mei 2007 @ 13:44:
Ik heb vaker gelezen dat de Corsair CMPSU-520HXEU goed en stil is, maar als ik deze voeding combineer met (bijvoorbeeld) de Antec Performance One P182, dan ben ik twee keer zoveel kwijt voor kast en voeding (meer dan 200 euro) als met de Antec Sonata III. Is dat geen weggegooid geld voor een niet-gamesysteem, zonder grafisch monster?
Het lijkt mij niet nodig om voor jouw systeem een superzware 500W voeding te installeren. Zelf draai ik met een Antec Neopower 480W voeding en zowel mijn processor als mijn grafische kaart verbruiken meer energie. Samen zullen deze (geschat) richting de 200W schieten. Een Intel Core 2 Quad Q6600 en een nVidia GeForce 8500GT zullen niet boven de 150W uitkomen. Een Intel Core 2 Duo E6600 (indien je besluit om die te nemen) zal nog minder verbruiken. Ik heb geen ervaring en/of kennis over de EarthWatts 500W, als reviews er positief over zijn zou ik simpelweg eerst die voeding nemen. Mocht het écht tegenvallen dan zou je het apparaat kunnen vervangen.
Goede tip. Een fan is inderdaad makkelijk achteraf te vervangen of bij te plaatsen. Stomme vraag misschien, maar hoe "meet" ik? Kan je daar een temperatuursensortje voor kopen en in de kast plaatsen?
Er zitten een aantal temperatuursensoren op bepaalde hardware. Zowel de processor, het moederbord als de videokaart zullen hierover beschikken. Zodra temperaturen erg hoog zijn kun je overwegen om extra koeling te plaatsen. Uiteraard kun je ook zelf voelen, is een heatsink niet langer dan 2 seconden vast te houden dan zal de chip die eronder zit vrij warm worden.
Het achteraf plaatsen van een CPU fan lijkt me lastig (of valt dat mee?), daarom bestel ik die liever direct. Enig idee of Scythe koeler op dit moederbord (met al zijn "heatpipes") past?
Dit valt wel mee denk ik. Veel ventilatoren zijn relatief eenvoudig te deïnstalleren. Tevens kunnen reguliere LGA775 heatsinks makkelijk losgeklikt worden.
Ik heb de FDD in mijn huidige PC al zeker 3 jaar niet meer gebruikt! Voor het bedrag hoef ik het inderdaad niet te laten, maar ik heb gewoon geen zin zo'n "antiek" apparaat in mijn nieuwe computer te stoppen. 8)
Tenzij er echt een goede reden voor is (zoals het configureren van RAID).
In mijn geval had ik RAID drivers op een diskette. Echter zijn er meerdere wegen die naar RAID leiden. Zo heb ik - en moest ik, de diskette manier werkte überhaupt niet maar dat terzijde - de drivers geslipstreamed in mijn Windows versie waarna de RAID drivers automatisch geïnstalleerd werden.

Ik heb de eerste replies over het budget even weggehaald.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• mindgarp
Thandor schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 18:52:
Titelfix van:[Nieuwe PC] stil multimediasysteem van maximaal € 2000 naar [Nieuwe PC] stil HDV-editing- en multimediasysteem van € 1200 :).

Nette topicstart overigens.
Hartelijk dank (en sorry voor de wat late reactie).
[...]
Mocht ik de keuze hebben tussen Papst en Arctic Cooling dan zou ik dus voor de laatste gaan.

Over de Recom RC-8025B ben ik ook zeer tevreden. Ik heb op basis van een review uit Hardware.Info een tweetal van deze ventilatoren gekocht en ze zijn verbazingwekkend stil. Airflow is er niet veel maar dat kun je ook niet verwachten van deze ventilatoren. Een combinatie van één intake en één outtake van deze ventilatoren lijkt mij dan ook een goede.

[...]
Mijn ervaring met Antec SLK3000B kasten is dat de 120MM ventilator op 12V wel luidruchtig is. Dit vanwege de enorme luchtverplaatsing. Om het zaakje stiller te maken heb ik de ventilatoren op 5V laten werken. Met de oudere modellen was het nodig om de molex aan te passen en de draadjes van de fan op de 5V (rood / zwart i.p.v. geel / zwart) te zetten. Bij de latere modellen zat er een drietraps fancontrollertje bij de casefan. Op de 'low'-stand was deze stil te noemen.

[...]
Zowel GA reeds zegt: Meten is weten.

[...]
Okay, duidelijk. Ik denk dat ik het in eerste instantie dan maar gewoon bij de standaard Antec-fan (aan de achterzijde) laat, die met de kast wordt meegeleverd. Mocht die te luidruchting zijn, dan zet ik 'm op de stand "low" en mocht daardoor de temperatuur teveel oplopen, dan koop ik twee Arctic Cooling of Recom fans (een stuk voordeliger dan Papst).
[...]
Het lijkt mij niet nodig om voor jouw systeem een superzware 500W voeding te installeren. Zelf draai ik met een Antec Neopower 480W voeding en zowel mijn processor als mijn grafische kaart verbruiken meer energie. Samen zullen deze (geschat) richting de 200W schieten. Een Intel Core 2 Quad Q6600 en een nVidia GeForce 8500GT zullen niet boven de 150W uitkomen. Een Intel Core 2 Duo E6600 (indien je besluit om die te nemen) zal nog minder verbruiken. Ik heb geen ervaring en/of kennis over de EarthWatts 500W, als reviews er positief over zijn zou ik simpelweg eerst die voeding nemen. Mocht het écht tegenvallen dan zou je het apparaat kunnen vervangen.
Ik heb besloten inderdaad (zoals gepland) voor de Antec Sonata III kast met de EarthWatts 500W voeding te gaan. Voor alle duidelijkheid: die wordt met de kast meegeleverd. Samen voor dik 100 euro, dus dat scheelt al gauw bijna de helft t.o.v. een Corsair 520W voeding en een andere kast.

De recensies van de EarthWatts 500W zijn overwegend positief. Ik citeer:
+ 80 PLUS® Certified efficiency
+ Excellent performance
+ Active PFC
+ Fully sleeved main power connector
+ Very high efficiency rating: PFC = 0.99
+ Extremely quiet operation
+ Excellent power regulation
+ Industrial grade components
[...]
Er zitten een aantal temperatuursensoren op bepaalde hardware. Zowel de processor, het moederbord als de videokaart zullen hierover beschikken. Zodra temperaturen erg hoog zijn kun je overwegen om extra koeling te plaatsen. Uiteraard kun je ook zelf voelen, is een heatsink niet langer dan 2 seconden vast te houden dan zal de chip die eronder zit vrij warm worden.
Dank voor de toelichting aan deze niet-tweaker. :)
[...]
In mijn geval had ik RAID drivers op een diskette. Echter zijn er meerdere wegen die naar RAID leiden. Zo heb ik - en moest ik, de diskette manier werkte überhaupt niet maar dat terzijde - de drivers geslipstreamed in mijn Windows versie waarna de RAID drivers automatisch geïnstalleerd werden.
Zekerheidshalve dan toch maar een FDD erin. :S

;)

• mindgarp
Misschien was de TS wat te lang, wellicht is het n00b-gehalte van sommige vragen wat te hoog... :P
Hoe dan ook, het zou fijn zijn als er meer reacties kwamen, dus waag ik nog een poging. :)

Ik weet dat er 10 van dit soort draadjes op een dag worden gestart, maar die gaan in de regel over "de ultieme game-pc" o.i.d. en niet over een HDV-editingsysteem. Ik heb ze recentelijk vrijwel allemaal gelezen, maar zit toch nog met een aantal ontbeantwoorde vragen.

Omdat ik sinds de TS ook weer het één en ander opgestoken heb (o.a. dankzij bovenstaande reacties), geef ik direct even een "systeemupdate":

kast & voeding
Antec Lifestyle Sonata III (inclusief EarthWatts 500 Watt) - € 106
Deze keuze staat vast.

kastkoelers -- toegevoegd
2x Nexus Real Silent D12SL-12 - € 16
Toch besloten maar direct twee case fans te plaatsen: één achter ter vervanging van de standaard Antec-fan en één extra voor.

moederbord
Gigabyte GA-P35-DS4 (ATX, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) - € 152
Deze keuze staat *vrijwel* vast, maar ik vraag me af of ik niet net zo goed een GA-P35-DS3P kan nemen. Het enige verschil tussen deze twee boards is de "Silent-Pipe". Vragen:
  • Levert de betere koeling van de DS4 enig voordeel op, behalve een betere geschiktheid voor overklokken?
  • Volgens dit overzicht ondersteunen de Gigabyte P35-moederborden geen eSATA. Maar hier staat toch duidelijk "2 (by cable)" achter eSATAII. Weet iemand hoe dat zit?
processor
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB) - € 197
Géén nieuwe informatie gevonden, dus ik herhaal mijn originele vraag:
  • Loont het om, met het oog op HDV-editing, nog twee maanden te wachten en dan een Q6600 te nemen? Heeft videobewerking het meest baat bij meer Mhz of meer cores?
cpu koeler -- gewijzigd
Scythe Ninja PLUS Rev. B SCNJ-1100P - € 35
Al lezende kreeg ik de indruk dat de Ninja het stokje van de Infinity aan het overnemen is. Maar echt duidelijk is het allemaal niet. Vragen:
  • Wat is het verschil tussen de Infinity en de Ninja PLUS? Heb ik goed begrepen dat de Ninja ook zonder fan te gebruiken is?
  • Passen ze allebei op dit moederbord?
geheugen
Kingston 2x1GB (2GB) PC5300 DDR2 CL5 (KVR667D2N5K2/2G) - € 65
Onbeantwoorde vragen:
  • Kan ik nu 2x1GB plaatsen en dan later 2x2GB of 2x4GB bijplaatsen of is het beter om allemaal gelijke modules te gebruiken en uiteindelijk op 4x1GB of 4x2GB uit te komen?
  • Als ik niet overklok, ben ik dan (de latency in ogenschouw nemend) beter af met PC4200 CL4 of met PC5300 CL5?
  • Is het de moeite waard om 10 of 15 euro meer uit te geven voor geheugen met ECC?
videokaart
Gigabyte GeForce 8500 GT 256 MB (GV-NX85T256H) - € 99
Vragen:
  • Is HDCP-ondersteuning iets dat de fabrikant op de kaart toevoegt of beschikt elke 8500 GT daarover?
  • Sommige nVidia 8500 GT-kaarten beschikken over 512MB. Heeft dat extra geheugen toegevoegde waarde voor een niet-gamer? Bijvoorbeeld bij het bekijken van HD-films of voor het draaien van Aero?
  • Raden jullie mij aan nog even te wachten tot de ATI Radeon HD 2400-kaarten er zijn, i.v.m. de nog completere hardwarematige HD-ondersteuning?
tv-kaart
??? - € 100
Op dit punt ben ik niets opgeschoten. Wie kan er helpen? Zie TS.

geluidskaart
(geen) - € 0
Opnieuw de vragen:
  • Kan on on-board HDA zich echt meten met een normale geluidskaart op een multimediasysteem?
  • Als ik mijn PC nog eens aan een Hi-Fi versterker wil koppelen, ben ik dan beter af met een Auzentech of M-Audio-kaart, of voldoet een Creative Sound Blaster X-Fi ook prima?
harde schijf
2x Samsung Spinpoint T166 / 500 GB / 16 MB (HD501LJ) - € 222
Na héél wat gelees, ben ik er van overtuigd geraakt dat de Samsungs het stilst zijn. De S-serie is nog wat stiller dan de T-serie, maar moet het doen met 8MB (i.p.v. 16), wat me een goede reden lijkt om toch voor de T166 te kiezen. De Seagates zijn iets sneller, maar omdat ik verwacht daar in de praktijk weinig van te merken, ga ik voor stilst. Ik blijf echter met de volgende vraag zitten:
  • Is er iemand met ervaring op het gebied van RAID en videobewerking, die zijn licht kan laten schijnen over de beste configuratie op basis van 3 (of eventueel 4) harde schijven?
dvd-brander
Samsung SH-S183L - € 30
Deze keuze staat zo goed als vast, maar betere suggesties zijn welkom.

kaartlezer
Apacer Internal Card Reader AE161 - € 9

luidsprekers
Creative Gigaworks T20 - € 61
Nogmaals de vraag:
  • Is er iemand die deze speakers uit eigen ervaring kan aan- of afraden, danwel een alternatieve suggestie heeft?
muis en toetsenbord
Logitech Cordless Desktop MX 3200 Laser - € 75
Deze keuze staat vast.

besturingssysteem
Windows Vista Home Premium 64-bit OEM - € 89

3,5" diskettestation -- toegevoegd
OEM - € 9

TOTAAL € 1265, zonder assemblage.

• mindgarp
Een kickje op maandagmorgen, in de hoop dat er iemand is die geen zin heeft om te werken of te studeren ;) en één of meer van mijn vragen kan beantwoorden..

Na het lezen van wat cpu-koelertests dit weekend, ben ik inmiddels weer van de Scythe Ninja af en terug bij de Scythe Infinity. :)
Vraag: Ik begreep dat het mogelijk is de Infinity zonder fan te gebruiken. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Liefst in combinatie met een E6600 natuurlijk.

Omdat ik inmiddels heb begrepen dat de Antec TriCool 120mm-fan bij gelijke luchtverplaatsing (TriCool op de laagste stand) vrijwel net zo stil is als een Nexus Real Silent-fan, ga ik het toch eerst met deze bij de kast geleverde fan proberen.

• XplodingForce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-12-2025

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Ik weet dat het een flinke kick is, maar aangezien het topic nog vol op gang was toen het doodbloedde, de TS het systeem waarschijnlijk nog niet gekocht heeft, en iemand die ik ken binnenkort een systeem wat hier erg op lijkt wil gaan kopen, lijkt het mij toch nog wel valide om dit topic te kicken. Ook is de TS een paar dagen geleden nog op GoT geweest, dus het is niet zo dat deze het toch niet meer ziet.

Vraag aan de TS: Heb je inmiddels al een eindoordeel gemaakt mbt wat je gaat kopen, of heb je dit zelfs al besteld? Als je het al heb gekocht, of al zeker weet wat je wilt kopen, zou ik dit graag willen weten. Als je het nog niet besteld hebt, en nog niet zeker weet, wil ik je graag helpen :)

EDIT: Overigens is het op het moment volgensmij een betere keuze om als processor voor de Core 2 Duo E6750 te gaan. Deze is iets goedkoper als de E6600, maar het geheugen draait bij de nieuwe (de E6750) iets sneller. Hierdoor heb je wel minstens PC5400 geheugen nodig, en als je gaat overclocken PC6400.

Volgensmij is het op het moment, als je video-edit, niet echt nuttig om voor een quad-core te gaan. De meeste bewerkings software gebruikt op het moment toch maar 1 core, dus dan is het alleen handig als je veel dingen tegelijk doet. Als de Q6600 verlaagd wordt in prijs, worden de E6750 en de E6600 dit waarschijnlijk ook, dus het is waarschijnlijk niet zo dat de Q6600 dan even duur wordt als de E6600/E6750 (Dat zou wel heel erg raar zijn)

[ Voor 34% gewijzigd door XplodingForce op 06-07-2007 21:35 ]

Everybody lies

Pagina: 1