Nieuwe game-pc (max 1800-2000 euro)

Pagina: 1
Acties:

• Neoptolemos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik ben van plan binnenkort een nieuwe game-PC aan te schaffen, maar ik had eerst nog wat vraagjes. Ik heb me laten adviseren door een paar mensen, maar die zijn misschien niet zo down-to-earth. :P

Tot nu toe heb ik dit:

Case : Antec P180B
Processor : Intel Core 2 Duo E6700
Memory : Corsair TWIN2X2048-6400C3DF
Hard Drive: Western Digital Raptor 10.000 RPM 150 GB
Motherboard : Asus P5WDG2-WS Intel 975x
Graphics Card : Sparkle Calibre 8800GTX P880+ OC

Comments:
Ben van plan dit alles aan te schaffen bij Azerty, op de videokaart na die ik bij dollarshops wil gaan halen. Ik ben van plan uit mijn huidige computer de DVD-speler en harde schijf te halen, die Raptor is voor het OS en dergelijke.

Dan nu de vragen:

1) Wat voor koeling is goed? Ik dacht aan een Thermalright, maar ik heb er eigenlijk weinig verstand van. Ik slaap dicht bij m'n computer dus een zo stil mogelijke koeler zou mooi zijn. De videokaart heb ik mede uitgekozen omdat hij erg stil is door de TEC-cooling.

2) Wat voor voeding heb ik nodig voor zo'n systeem. Ik hoopte met 500 watt door te kunnen, bijvoorbeeld de EnerMax Liberty (500 Watt). Er moet bij de voeding misschien wel rekening gehouden worden met 't feit dat de videokaart 3 voedingspunten nodig heeft.

3) Zijn er voordelen verbonden aan de RAM die ik gekozen heb? 't Schijnt de beste te zijn die er is, maar als ik er geen voordeel uithaal heeft 't weinig nut om extra te betalen. Ohja, ik heb weinig (lees: geen) verstand van overklokken dus als ik de ram moet overklokken om er goede prestaties uit te halen doe ik dat liever niet. Behalve als 't makkelijk is natuurlijk, maar dat lijkt me niet.

4) De videokaart schijnt nogal lang te zijn, maar ik kan nergens vinden hoe lang. Als iemand enig idee heeft of 'ie in deze kast past zou dat mooi zijn.

Bedankt alvast.

[ Voor 4% gewijzigd door Neoptolemos op 27-05-2007 19:40 ]

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
als je wil gaan overclocken is dat doodsimpel met wat je nu hebt, C2Ds zijn erg makkelijk daarin. toch zou je aan PC5300 al genoeg hebben, haal je 333x10=3,33 GHz :) meer gaat zoiezo wat meer moeite kosten. tja, raptors zijn tegenwoordig lichtelijk overkill, maargoed dat kan je in andere topics na gaan lezen en bovendien is het smaak. persoonlijk vind ik het geldverspilling (zeg ik, met dikke SCSI array aan het ratelen onder mn bureau, maar ook die gaat binnenkort in de verkoop :P ) aangezien huidige schijven genoeg performance geven en die paar seconden geen honderden euro's waard zijn.

neem een goed merk voeding, dan is 500 fluitend voldoende. kijk wel ffjes of de voeding de 2 pci-e stekkers die een 8800GTX gebruikt ook echt heeft.

thermalright koeling is goed (ben er zelf groot fan van) maar voor je CPU zou ik een scythe ninja of infinity nemen, desnoods een bakkie noctua fans voor in je hele case, en als je een stil apparaat wil: geen raptor nemen! dingen maken erg veel geluid. steek ook je reguliere harde schijf in een silencer oid, met jouw budget moet dat kunnen ;)

hitte van een TECsysteem moet alsnog ergens heen dus zorg (zoiezo wle een plan ) voor voldoende airflow. P180 gaat wel lukken. ik meen me ook te herinneren dat je kaart daar wel in past, maar dat weet ik niet meer zeker. gebruik google en je weet het snel genoeg.

Verwijderd

Je hebt een heel mooi budget! Daarmee zou ik voor het volgende gaan:

Case : P182 (Nieuwe versie van de P180 zelfde prijs)
Mobo : Gigabyte P35-DQ6 (P35 chipset dus voorbereid op de toekomst en een goed OC bord)
Harddrive : Seagate Barracuda 7200.10 320gb x 2 in RAID0 voor data
Harddrive : WD Raptor 36gb voor OS
CPU : E6600
GPU : EVGA 8800 GTX (de snelste GTX van het moment)
Memory : 2gb G.Skill PC6400 x2 = 4gb
Voeding : Corsair 620W
Koeler : Scythe Infinity

Afbeeldingslocatie: http://img293.imageshack.us/img293/7430/naamloosik6.jpg

Hiermee zit je netjes in je budget en heb je een bloedsnelle pc die nog een hele tijd mee kan. Je zou zelfs nog voor een 8800 Ultra kunnen gaan maar dit is een beetje overdreven.
Wel zou je alle fans nog kunnen vervangen voor Nexus fans. Deze kosten 8,5 euro per stuk en dan heb je ook nog eens een heel stil systeem.

Veel succes ermee!

• Neoptolemos
In reply to iceheart:

Dus jij raad me aan gewoon een 2 standaard harde schijven te nemen in een silencer en die dan in raid-0? (Ipv een Raptor)

De Enermax heeft die pci-e slots, dus dat komt goed.

Wat betreft de koeling moet je nog even uitleggen.. m'n CPU moet extra koeling neem ik aan (in de vorm van dus een Scyte Ninja/Inifity), de koeling van de videokaart zit er al op en dan moet er ook nog gewone fans in? Zitten er in de P180 al fans of niet?

En wat bedoel je precies met airflow en hoe zorg ik daarvoor? :)

In reply to Me Ton:

Is die prijs voor die videokaart 't waard? De Calibre ziet er niet minder uit en is 80 euro goedkoper.

De E6600, niet de E6700? Ik weet dat het 100 euro scheelt, maar toch. :)

4GB Ram, is dat niet overkill?

[ Voor 20% gewijzigd door Neoptolemos op 27-05-2007 20:14 ]

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

Verwijderd

Neoptolemos schreef op zondag 27 mei 2007 @ 20:07:
In reply to iceheart:

Dus jij raad me aan gewoon een 2 standaard harde schijven te nemen in een silencer en die dan in raid-0? (Ipv een Raptor)
Ja, dat is misschien niet sneller maar wel (veel) goedkoper en stiller.
De Enermax heeft die pci-e slots, dus dat komt goed.

Wat betreft de koeling moet je nog even uitleggen.. m'n CPU moet extra koeling neem ik aan (in de vorm van dus een Scyte Ninja/Inifity), de koeling van de videokaart zit er al op en dan moet er ook nog gewone fans in? Zitten er in de P180 al fans of niet?
In principe voldoet de boxed CPU cooler prima, maar als je een iets betere koeling en minder lawaai wilt kun je beter naar bijvoorbeeld een Scythe kijken.
Cooling System:
- 1 rear (standard) 120mm TriCool Fan with 3-speed switch control
- 1 top (standard) 120mm TriCool Fan
- 1 lower chamber (standard) 120mm TriCool Fan
- 1 front (optional) 120mm fan
- 1 middle (optional) 120mm fan to cool graphics cards
- Upper drive cage can be used as a duct to provide fresh air to graphics cards
Aldus de site van Antec. Die TriCool fans zijn best goed, ik heb er in mijn eigen systeem ook een paar zitten. Vooral op de laagste stand zijn deze koelers erg goed en maken weinig lawaai, terwijl er toch aardig wat lucht door verplaatst wordt. Ik zou genoegen nemen met die TriCool fans, maar als je je systeem nóg stiller wilt hebben kun je ze vervangen door fans van bijvoorbeeld Papst, Nexus of Noctua.
En wat bedoel je precies met airflow en hoe zorg ik daarvoor? :)
Airflow is de luchtdoorstroming door je kast. Simpel gezegd; van voren koude lucht erin, aan de achterkant warme lucht eruit. Kun je voor zorgen door aan de voorkant intakefans te plaatsen en aan de achterkant (logisch) outtake fans. Zoals je kunt lezen zitten die standaard al in de kast, dus daar hoef je je niet druk meer om te maken.
In reply to Me Ton:

Is die prijs voor die videokaart 't waard? De Calibre ziet er niet minder uit en is 80 euro goedkoper.

De E6600, niet de E6700? Ik weet dat het 100 euro scheelt, maar toch. :)
Jazeker, ik en vele anderen vinden de prestatiewinst de 100 euro niet waard. :)
4GB Ram, is dat niet overkill?
Nee, zeker niet in een systeem als de jouwe. Als je het budget ervoor hebt kan het geen kwaad dat er alvast in te zetten.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2007 20:25 . Reden: typo ]

• Neoptolemos
[...]
Ja, dat is misschien niet sneller maar wel (veel) goedkoper en stiller.
Ik heb m'n huidige harde schijven al anderhalf jaar, dus ik denk dat ik dan maar 2 nieuwe schijven koop. Ik denk aan 300-400 GB wel zat te hebben, aangezien ik ook nog een externe 320GB heb. Ik neem aan dat harde schijven in raid-0 precies 't zelfde moeten zijn? En ten slotte, suggesties wat betreft de HDs? :)

En dan komen we dus uit op de volgende set-up:

Case : Antec P182
Processor : Intel Core 2 Duo E6600/E6700 (Ik denk hier nog even over na ;))
Memory : G.Skill F2-6400CL4D-2GBJS (2x)
Hard Drive : ?? (2x)
Motherboard : Gigabyte P35-DQ6
Power Supply : Corsair CMPSU-520HXEU
Cooling : Scythe Infinity

Hou ik 't bij de standaard fans in de case verder.

[ Voor 13% gewijzigd door Neoptolemos op 27-05-2007 20:38 ]

Verwijderd

Ik zou even deze recente benchmark van Hardware.info bekijken
http://www.hardware.info/..._GeForce_8800_GTS_en_GTX/
De EVGA is 10fps sneller in bijna alle benches. Zie zelf maar of het je het het waard vind!

Harde schijf. Ik zou in ieder geval voor een Seagate gaan, en met jou budget een Raptor als bootschijf!

• Neoptolemos
Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2007 @ 20:48:
Ik zou even deze recente benchmark van Hardware.info bekijken
http://www.hardware.info/..._GeForce_8800_GTS_en_GTX/
De EVGA is 10fps sneller in bijna alle benches. Zie zelf maar of het je het het waard vind!

Harde schijf. Ik zou in ieder geval voor een Seagate gaan, en met jou budget een Raptor als bootschijf!
Ik zit naast snelheid ook een beetje te denken aan 't feit dat de computer een beetje stil moet zijn. Hij staat namelijk eigenlijk 24/7 aan en ik slaap er 3 meter vanaf. Daarom heb ik gekozen voor die Calibre, omdat die koeling erg stil is. Ik denk dat ik daar ook maar bij blijf, aangezien die EVGA me wat te veel kost.

Ook wat betreft de Raptor denk ik nu dat 't misschien verstandiger is 2 gewone schijven te gebruiken, wel zo stil.

• Neoptolemos
Neoptolemos schreef op zondag 27 mei 2007 @ 20:34:
[...]

Ik heb m'n huidige harde schijven al anderhalf jaar, dus ik denk dat ik dan maar 2 nieuwe schijven koop. Ik denk aan 300-400 GB wel zat te hebben, aangezien ik ook nog een externe 320GB heb. Ik neem aan dat harde schijven in raid-0 precies 't zelfde moeten zijn? En ten slotte, suggesties wat betreft de HDs? :)

En dan komen we dus uit op de volgende set-up:

Case : Antec P182
Processor : Intel Core 2 Duo E6600/E6700 (Ik denk hier nog even over na ;))
Memory : G.Skill F2-6400CL4D-2GBJS (2x)
Hard Drive : ?? (2x)
Motherboard : Gigabyte P35-DQ6
Power Supply : Corsair CMPSU-520HXEU
Cooling : Scythe Infinity

Hou ik 't bij de standaard fans in de case verder.
Case Antec P182
Processor Intel Core 2 Duo E6600
Memory G.Skill F2-6400CL4D-2GBJS (2x)
Hard Drive Samsung Spinpoint P120, 250 GB
Motherboard Gigabyte P35-DQ6
Graphics Card Sparkle Calibre 8800GTX P880+ OC
Power Supply Corsair CMPSU-520HXEU
Cooling Scythe Infinity
DVD-player Samsung SH-S183A

Denk dat dit 'm word, iemand nog op- of aanmerkingen?

[ Voor 3% gewijzigd door Neoptolemos op 27-05-2007 21:33 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Yep, kijk eens in andere topics waarin voor stille HD's meestal de Samsung wordt geadviseerd. Volgens reviews stil en naar mijn eigen ervaring inderdaad stil (en ik heb er 3).

Voor de rest is het jouw keus en dat is altijd de juiste. Bestellen die hap.

ARME AOW’er

Verwijderd

Samsungs zijn stil maar trillen, wat weer geluidsproductie veroorzaakt. De Seagates zijn niet veel minder stil en zijn sneller. Met jou budget zou ik voor 2x320gb gaan, deze hebben de beste gb/euro verhouding.

Daarnaast een heel mooi systeem! De Peltier koeling van de Calibre is inderdaad stil, een goede keuze. Je zou alle fans (eerder genoemd) kunnen vervangen voor Nexus, die zijn 8,5 euro per stuk en dan heb je een van de meest stille PC's van het moment!

Veel plezier ermee!

• Neoptolemos
Guardian Angel schreef op zondag 27 mei 2007 @ 21:25:
Yep, kijk eens in andere topics waarin voor stille HD's meestal de Samsung wordt geadviseerd. Volgens reviews stil en naar mijn eigen ervaring inderdaad stil (en ik heb er 3).
Bedankt, heb 'm even veranderd naar de Samsung Spinpoint, als ik 't zo lees is die haast niet te horen.
Voor de rest is het jouw keus en dat is altijd de juiste. Bestellen die hap.
Dat is waar, maar voor zoveel geld maak ik liever geen fouten en een extra controle kan nooit kwaad toch? :)
Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2007 @ 21:34:
Samsungs zijn stil maar trillen, wat weer geluidsproductie veroorzaakt. De Seagates zijn niet veel minder stil en zijn sneller. Met jou budget zou ik voor 2x320gb gaan, deze hebben de beste gb/euro verhouding.
Seagate Barracuda 7200.10 of Seagate DiamondMax 21 of Seagate Barracuda ES? En is dat snelheidsverschil heel klein of..?
Daarnaast een heel mooi systeem! De Peltier koeling van de Calibre is inderdaad stil, een goede keuze. Je zou alle fans (eerder genoemd) kunnen vervangen voor Nexus, die zijn 8,5 euro per stuk en dan heb je een van de meest stille PC's van het moment!
5 van die fans neem ik aan?

[ Voor 39% gewijzigd door Neoptolemos op 27-05-2007 21:42 ]

• Neoptolemos
Ik heb na wat nalezen op fora over raid-0 besloten voor een gewone setup te gaan (zonder raid) met 320GB Samsungs.

Ik ga 'm woensdag waarschijnlijk bestellen, iedereen bedankt voor de comments en adviezen. Zeer gewaardeerd. :)

Pagina: 1