PC beduidend stiller maken

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik wil binnenkort mijn pc een stuk stiller gaan maken door het vervangen van enkele fannetjes. Hij maakt nu naar mijns inszien teveel lawaai. Ik heb de volgende opstelling:
Core 2 Duo E6600
Radeon 1900XT
Asus P5B Deluxe
Thermaltake va8003swa
Thermaltake Thoughpower 700Watt

Nu wil ik mijn case fans vervangen en de standaard koeler van de processor. Ik ben verder niet van plan om over te gaan klokken. Het gaat mij dus echt puur om het geluid. Mijn HDD's komen niet boven de 35graden uit en hetzelfde geld voor mijn processor. Geld speelt verder ook geen grote rol al moet het niet TE gek worden (zie 150 euro bijv)

zo zijn er voor de processor bijv de volgende.
Arctic-Cooling Alpine 7 Retail van 12 euro
Thermaltake TMG i2 Retail voor 25 euro
Wat wil ik niet:
Lichtjes en ledjes
meer dan 20 decibel liefst nog stiller (15 a 16 max)
waterkoeling

Case Fans:
Scythe S-Flex 800 Retail
Coolink SWiF 1200 Light-Retail

Verder wil ik eens proberen wat de 250mm case fan aan de zijkant doet (kwa lawaai en koeling). Ook weet ik helaas niet wat voor impact mijn videokaart en voeding hebben op de geluidsbijdrage. De videokaart blaast wel bij het opstarten maar daarna is hij beduidend stiller. (kan ik helaas niet uitschakelen)

Hiernaast heb ik nog last van een luidruchtige Western Digital Raptor Bulk, WD740ADFD waar ik op de een of andere manier nog wat aan wil doen in de toekomst maar tips zijn nu al welkom.

Kortom:
1. ik wil graag weten welke processorkoeling ik het beste kan gebruiken zodat hierdoor minder geluid onstaat en de koeling niet (veel) minder wordt
2. ik wil graag weten welke case fans ik het beste kan gebruiken om een zo optimaal mogelijke stilte te creeren.
3. is er ook wat aan de videokaart te doen kwa geluidsproductie en zo ja, wat
4. kan de voeding een grote invloed hebben op de geluidsproductie (14cm fan) en is hier nog wat aan te doen eventueel.
5. 25 cm sidefan ga ik zelf nog is nalopen
6. iemand nog tips om een harde schijf stiller te krijgen (voornamelijk krakende geluiden, alsof hij aant denken, laden en verwerken is van weet ik veel wat)

als er iets mist aan de startpost of hij staat verkeerd dan hoor ik dat graag en pas ik het zsm aan

[ Voor 3% gewijzigd door thewizard2006 op 26-06-2007 08:29 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-12-2025
Met zo'n kast kan je toch met voldoende airflow je E6600 prima passief koelen? Waarom wil je geen heatpipes? Zonder een heatsink met heatpipes kom je altijd bij een koeler terecht met een ventilator erop, en meer fans = meer geluid.

Een Scythe Ninja zou je E6600 passief erg koel kunnen houden, www.silentpcreview.com. Even in de forums rondsnuffelen, en dan ben je al snel overtuigd...

edit: en bovendien heeft de Thermaltake die je hebt uitgekozen, ook een heatpipe...

[ Voor 10% gewijzigd door ejtnaj op 22-05-2007 17:12 ]

• JCS
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:29

JCS

Oke, ik heb net een nieuw systeem besteld die geen geluid maakt, op mijn harde schijven na daar moet ik nog iets op verzinnen. Ik zal je dus even vertellen wat ik gedaan heb, is een goede manier, weet niet of het de beste is, maar het is zeker niet de enigste. Kijk maar wat je er mee doet.

1. Thermalright Ultra-120 Extreme

Toch als snel zo'n 60-70 euro incl. verzendkosten, maar passief en koelt uitstekend.

2. Ik heb gekozen voor de fans van Noctua, dit zijn zeker niet de beste fans qua performance, maar de 800rpm versie is niet te horen. Zie zijn wel iets duurder dan de gemiddelde fan.

3. Zijn gewoon passieve koelers voor te krijgen. Volgens mij moet je voor de beste hiervoor ook bij Thermalright zijn. Dat is dan de HR-03.

4. Volgens mij is dat een passieve voeding, dus als de temperatuur laaggenoeg is staat de fan uit.--> geen geluid. Verder maakt hij volgens Thermaltake maximaal 16 dB. Dus daar zal het wel in de buurt zitten.

5. Ik denk dat je wel moet nadenken hoe je deze in je airflow wilt inpassen. Ook heb je een gapend gat in de zijkant van je kast waar eventueele herrie makkelijk doorheen komt.

6. Je kan er altijd zo'n koeler omheen doen. Ook al heb je het niet nodig, het dempt wel. Is wel prijzig, en neemt veel ruimte in. Je zegt ook dat ze niet zo heel heet worden dus je kan ook gewoon isolatie materiaal proberen en even opletten dat de temperatuur niet de spuigaten uitloopt.

Hoop dat je er wat aan hebt.

• ejtnaj
Ik heb voor mijn harde schijven Silentmaxx behuizingen. Zijn een soort omhulsels die de krakende geluiden dempen, en vibraties niet doorgeven. Geluid van harde schijven komen vooral van trillingen die naar de kast worden doorgegeven. Je zou eens kunnen proberen om je schijven in je kast te hangen.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:46
1. neem de Ninja voor je E6600. Kan volgens mij passief koelen, of verlaag anders voltage van je CPU iets.

2. Voor de fans zou ik voor Nexus fans gaan. Betere prijs/prestatie dan de Noctua.

3. Voor je videokaart zou ik een Arctic Accelero X2 kopen. Niet duur, koelt prima en is erg stil. Is wel vrij groot.

4. 14cm voedingen maken meer lawaai dan 12cm voedingen. Tip: koop een Corsair voeding, enorm stil en erg goed.

5. Ik betwijfel het of de 25cm fans wel echt stil zijn. Moet je even kijken op Forum van Silentpcreview.com

6. Je harde schijven kun je in een Silentmaxx behuizing doen, dat zou al redelijk wat moeten schelen.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De Arctic Accelero X2 kan ik aanraden. Op mijn saphire 1950gt scheelde dit heel veel. Hij is bijna niet te horen, en toch koeler. Koste 15 euro bij computerland.

Maar wat je ook kan proberen om met behulp van atitraytools de fan langzamer te laten draaien. Bij mijn kaart was het namelijk zo ingesteld: 0-24 graden= 82% fan speed, >24= 100%. Nu loopt i netjes op met stapjes. En bij 55 graden gaat i naar 100% toe, meestal draait i op 27% dus onder de 45 graden.

Corsair voeding kan ik ook aanraden, heb zelf de 620watt en die hoor je echt niet.

Die apine7 ligt hier nu ook werkeloos in de kast(kon goedkoop aan reserator 1+ komen). Als je die gaat plaatsen kleine tip, laat het beschermende deel op de plakstrip zitten. Deze gaat anders muurvast aan je mobo zitten, wat best lastig is als je een keer je koeling wil vervangen met een beter model of je bord voor rma moet sturen. Plaatsen van deze koeling is best wel pokke werk en koeling is net iets minder als stock intel maar wel iets stiller. Met qfan is het goed te doen maar na overclocken hoorde ik hem nog steeds.

I, for one, like Roman numerals

• J.E.T
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-01 12:25
Ik ben zelf in bezit van een Thermaltake Armor en heb jongstleden (lees 2 maanden geleden) de side panel met 250 mm fan gekocht.

Dit scheelt enorm in temperatuur van je mobo en cpu (lees 5-10 graden) en bij mijn gafische kaart een beetje.

Hij maakt ook amper geluid. Ik hoor hem niet boven mijn Seagate 7200.10 uit. Ik heb hem hierbij wel aan sunbeam rheobus fancontroller hangen. Waardoor ik hem dus iets minder dan 12 Volt geef.

Ik vind het zeker een aanrader.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 23:00
Ik zou een aantal dingen doen, in deze volgorde:

1. Zalmen VF-900 of arctic accelero X2 op je VGA kaart
2. Scythe Ninja zonder fan op je CPU, en die 250MM window kopen en op een volt of 9-10 zetten
3. Nexus fans in je behuizing of als je het geld hebt Noctua
4. Silentmaxx behuizing om je HDD

[ Voor 32% gewijzigd door Makkelijk op 23-05-2007 00:29 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• PASware
Makkelijk schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 00:28:
Ik zou een aantal dingen doen, in deze volgorde:

1. Zalmen VF-900 of arctic accelero X2 op je VGA kaart
2. Scythe Ninja zonder fan op je CPU, en die 250MM window kopen en op een volt of 9-10 zetten
3. Nexus fans in je behuizing of als je het geld hebt Noctua
4. Silentmaxx behuizing om je HDD
Like my story, maar dan wat korter. Doen :)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• thewizard2006
owk bedankt, hier heb ik zoeizo al een hoop aan.
ik hoor jullie steeds over voltages aanpassen. Hoe doe ik dat en kan ik daarmee mijn pc "opblazen".
Ik heb ook eens geprobeerd met zo'n fanprogrammaatje (ben de naam kwijt maar is wel heel bekend :S) maar dat merkte ik totaal niet. iemand hier nog suggesties over.

Dat ik niet voor een heatpipe ging was omdat deze meestal wel heel groot zijn, maarja mijn kast is ook heel groot. en ten tweede geprobeerd in de pc van me broertje en dat ding werd gelijk 70graden (processor). Maar dit kan ook aan de airflow liggen natuurlijk.

een andere koeler op mijn videokaart zetten, kan ik dat ook gewoon of moet je hier echt ervaring mee hebben. Ben nogal voorzichtig met dingen "slopen"

nog websites waar ik al deze mooie meuk kan bestellen? bijv www.ikbenstil.nl??

@makkelijk: ik heb die 250MM side panel al.

Over de voeding: ik heb deze pc ergens in september gekocht geloof ik. Beetje zonde om een voeding van meer dan 100euro nu al te vervangen. Aan de andere kant, ik kan hem denk ik wel verkopen op marktplaats voor 60 of 70 euro toch?

• J.E.T
  • Laatst online: 30-01 12:25
Je kan het voltage aanpassen door bepaalde mods toe te passen.

Maar ik denk dat dat voor jou niet zo van toepassing is.
Een andere manier is het gebruiken van een fan controller.

Eentje die ik uitstekend vind is de Sunbeam Rheobus.

Je kan hierbij door simpel aan het knopje te draaien het voltage regelen van 0-12 volt.
Dus kan je alle fans langzamer laten draaien totdat jij vindt dat het "stil" is.

• PASware
Met voltage verlagen kun je je pc niet "opblazen". Het enige wat er kan gebeuren is dat de pc vastloopt omdat de processor het lagere voltage niet aankan. Ik weet zo de standaard voltage niet, maar stel dat die 1,25v is, dan kan er vaak wel verlaagd worden naar 1,1v. Met Orthos of prime95 kun je kijken of pc dan wel stabiel blijft.

Verwijderd

Silentmaxx hd-silencer voor je hd lijkt me een prima idee. Ik heb ze zelf i.c.m. de raptor 36GB's. Voor de case fan's wellicht Papst, vanzelfsprekend met een zo groot mogelijke diameter.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

JCS schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 17:01:
1. Thermalright Ultra-120 Extreme
Toch als snel zo'n 60-70 euro incl. verzendkosten, maar passief en koelt uitstekend.

2. Ik heb gekozen voor de fans van Noctua, dit zijn zeker niet de beste fans qua performance, maar de 800rpm versie is niet te horen. Zie zijn wel iets duurder dan de gemiddelde fan.

3. Zijn gewoon passieve koelers voor te krijgen. Volgens mij moet je voor de beste hiervoor ook bij Thermalright zijn. Dat is dan de HR-03.
HR-03 PLUS voor de 8800 GTX/GTS en anders de normale voor andere kaarten zoals de 7800/7900 en 1800/19xx serie :)

Verder Papst 120 mm. GLL modellen erbij nemen !!
4. Volgens mij is dat een passieve voeding, dus als de temperatuur laaggenoeg is staat de fan uit.--> geen geluid. Verder maakt hij volgens Thermaltake maximaal 16 dB. Dus daar zal het wel in de buurt zitten.
Voedingen zijn inderdaad altijd best stil standaard.
5. Ik denk dat je wel moet nadenken hoe je deze in je airflow wilt inpassen. Ook heb je een gapend gat in de zijkant van je kast waar eventueele herrie makkelijk doorheen komt.
Gewoon op 5 of 7 Volt zetten.
6. Je kan er altijd zo'n koeler omheen doen. Ook al heb je het niet nodig, het dempt wel. Is wel prijzig, en neemt veel ruimte in. Je zegt ook dat ze niet zo heel heet worden dus je kan ook gewoon isolatie materiaal proberen en even opletten dat de temperatuur niet de spuigaten uitloopt.
Niet mee eens : HD's zijn er om gehoord te worden vooral Raptor's >:)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• ejtnaj
thewizard2006 schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 07:56:
Dat ik niet voor een heatpipe ging was omdat deze meestal wel heel groot zijn, maarja mijn kast is ook heel groot. en ten tweede geprobeerd in de pc van me broertje en dat ding werd gelijk 70graden (processor). Maar dit kan ook aan de airflow liggen natuurlijk.
Ik heb op mijn eigen pc een Pentium D830, zowat de heetste cpu wat je kan/kon krijgen (130w 8)7). Daar een Scythe Ninja opgezet, en zonder ventilator en zonder airflow stijgt ie ook tegen de 70 graden. Ik heb nu er nu een Papst 12cm fan aan hangen, en hij hangt nu idle rond de 45, ook geen koele prestatie maar toch stil.

Ter vergelijking: jouw E6600 heeft een rating van rond 85w (dacht ik, correct me if i'm wrong).

• thewizard2006
Heeft er iemand misschien een leuke guide/link over hoe ik mijn voltages kan en moet aanpassen ed?

Op internet zelf kan ik niet echt een winkel (in nederland) vinden die Nexus en Noctua fans verkoopt. Papst hoor ik ook veel goede verhalen over, maar heb het idee dat het nog niet de stilste fans zijn. Iemand die hier meer over kan bevestigen???

Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel watt mijn E6600 nodig heeft. Weet wel dat hij idle met boxed koeler niet over de 35graden heen komt en stressed zal dit een paar graadjes meer zijn. De airflow in mijn kast is wel heel goed denk ik, dus ik ga denk ik toch maar voor een passieve koeling (heatsink). Hier kan ik later alsnog een superstille fan op monteren mocht het nodig zijn

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Wat je ook nog kunt doen is speedstep installeren of aanzetten en als je moederbord het ondersteunt kun je speedfan gebruiken om de fans alleen hard te laten draaien wanneer dat nodig is. Dan gaan de fans enkel wat harder blazen als je intensieve dingen doet.
Uitleg om speedfan in te stellen
Speedfan

[ Voor 7% gewijzigd door Ernie op 24-05-2007 10:12 ]

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
thewizard2006 schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 09:25:
Heeft er iemand misschien een leuke guide/link over hoe ik mijn voltages kan en moet aanpassen ed?

Op internet zelf kan ik niet echt een winkel (in nederland) vinden die Nexus en Noctua fans verkoopt. Papst hoor ik ook veel goede verhalen over, maar heb het idee dat het nog niet de stilste fans zijn. Iemand die hier meer over kan bevestigen???
Azerty heeft noctua fan's.
Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel watt mijn E6600 nodig heeft. Weet wel dat hij idle met boxed koeler niet over de 35graden heen komt en stressed zal dit een paar graadjes meer zijn. De airflow in mijn kast is wel heel goed denk ik, dus ik ga denk ik toch maar voor een passieve koeling (heatsink). Hier kan ik later alsnog een superstille fan op monteren mocht het nodig zijn
Intel heeft voor de e6600 een TDP van 65w gegeven.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

thewizard2006 schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 09:25:

Papst heeft erg goeie fans, zijn vrij prijzig, maar je krijgt zeker waar voor je geld. Ik heb twee 80 mm en een 120 mm Papst en die zijn vrijwel onhoorbaar. Nexus en Noctua schijnen ook niet te horen te zijn (zelf geen ervaring mee though) en zijn wat goedkoper. Er zijn genoeg winkels in NL die Nexus of Noctua verkopen.

pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 (120mm, 22,8dB, 3/4p)
pricewatch: Nexus Real Silent DF1209SL-3 (92mm, 19,2dB, 3/4p)
pricewatch: Nexus Real Silent SP802512L-03 (80mm, 17,6dB, 3/4p)
pricewatch: Noctua NF-R8 (80mm, 17dB, 3/4p, Wit/Rood)
pricewatch: Noctua NF-S12-1200 (120mm, 17dB, 3/4p, Wit/Rood)
pricewatch: Noctua NF-S12-800 (120mm, 5dB, 3/4p)
De E6600 gebruikt maximaal 65 watt. Met een goede heatsink en airflow moet het misschien wel passief te koelen zijn. Ik denk wel dat je er rekening mee moet houden dat je temps vrij hoog zullen worden en ik vraag me af hoe zich dat houdt in de zomer en wanneer je echt zware dingen doet. Maar je kunt er inderdaad altijd een stille fan op zetten.

Rail Away!

• thewizard2006
speedfan was het programaatje wat ik bedoelde, maar had het idee dat dit niet veel uitmaakte. Kan natuurlijk zijn dat ik het verkeerd gebruikte. Ga gelijk de guide ff doornmen.
btje dom van mij om niet in de pricewatch te kijken :S als je op google noctua intypt krijg je niet echt goede hits.

Nu maar is ff goed research gaan doen welke van door jullie aangedragen oplossingen het beste uit de bus komt. prijs/kwalitiet etc

In de post hierboven staat bijv
pricewatch: Nexus Real Silent SP802512L-03 (80mm, 17,6dB, 3/4p) Ik vind dan weer 18db niet echt stil (als je nagaat dat er ook 11db zijn etc)
als je dan
pricewatch: Noctua NF-S12-800 (120mm, 5dB, 3/4p) zie je dat het 5db is. dat ziet er al een stuk beter uit

[ Voor 25% gewijzigd door thewizard2006 op 24-05-2007 13:46 ]

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

thewizard2006 schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 13:45:
[...]

In de post hierboven staat bijv
pricewatch: Nexus Real Silent SP802512L-03 (80mm, 17,6dB, 3/4p) Ik vind dan weer 18db niet echt stil (als je nagaat dat er ook 11db zijn etc)
als je dan
pricewatch: Noctua NF-S12-800 (120mm, 5dB, 3/4p) zie je dat het 5db is. dat ziet er al een stuk beter uit
Je moet niet vergeten dat die dingen wel moeten bewegen om een luchtstroom te creëren, eh :) Imho is beneden de 19/20 dB echt behoorlijk stil, hoor. Heb je wel eens zo eentje gehoord? 12 dB kan ik echt niet horen als ik m dicht bij mn oor houdt en ~18 dB hoor ik pas als er geen omgevingsgeluid is en dan erg goed luister. Uiteraard is dit voor iedereen anders, maar ik probeer aan te geven dat je je niet blind moet staren op zo weinig mogelijk dB, op een gegeven moment maakt dat niet meer uit namelijk ;)

Rail Away!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Noctua is de stilte die er is. Ik heb er zelf 7 van en ik hoor ze absoluut niet. Ook niet met je oor erop! En ik heb nog jonge oren :P Alleen ze zijn duur maar zeker het geld waard. Ze gaan ook mooi lang mee en na lange tijd zijn ze ook nog stil.

• thewizard2006
ik weet dat je vanaf een bepaald moment het haast niet meer hoort inderdaad. Daarom wil ik ook graag jullie advies wat het beste is.
Ik heb namelijk wel het idee dat wanneer je bijv 20Dd je dit haast niet hoort maar als je er hier 5 van hebt...

Voor mijn processor gaat het waarschijnlijk de scythe ninja worden met als alternatief de Thermalright Ultra-120 Extreme

Voor de casefannetjes gaat het tussen de Noctua en Nexus, dus hier ff wat over zoeken en vergelijken. Voorkeur op dit moment is de Noctua

Voor mijn videokaart wordt het denk ik de Arctic Accelero X2 met als alternatief Thermalright HR-03

En voor de harde schijven ga ik dan voor de silentmaxx. Ook omdat ik hier geen andere alternatieven voor heb gehoord

EDIT
Na wat rondneuzen kwam ik een artikel tegen KLIK waarin de Scythe Infinity de voorkeur krijgt. Wat is het grote verschil behalve dat op de 1 wat meer fannetjes kunnen?

[ Voor 16% gewijzigd door thewizard2006 op 25-05-2007 07:18 ]

• JCS
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:29

JCS

Ja leuke test dat maar ze hebben wel erg oude koelers er tussen zitten. Ik denk dat je beter even hier kan kijken voor wat meer actuelere resultaten.

• nero355

nero355

** KWIJL #1 :9~
Reviews kan je wel vinden via GooGle alleen heb ik geen idee waar je hem kan kopen en stieken hoop ik op een nieuwe versie met meer heatpipes zoals deze is geupgrade :
** KWIJL #2 inclusief Reviews :9~

* nero355 is een beetje ThermalRight fanboy O-)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• bassie
  • Laatst online: 03-11-2025
thewizard2006 schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 07:04:
ik weet dat je vanaf een bepaald moment het haast niet meer hoort inderdaad. Daarom wil ik ook graag jullie advies wat het beste is.
Ik heb namelijk wel het idee dat wanneer je bijv 20Dd je dit haast niet hoort maar als je er hier 5 van hebt...
Het is toch zo dat je dan steeds een toename van ongeveer 3dB krijgt? Dus met 5 fans heb je dan tegen de 30dB.
Voor de casefannetjes gaat het tussen de Noctua en Nexus, dus hier ff wat over zoeken en vergelijken. Voorkeur op dit moment is de Noctua
Op 1200RPM hoor ik mijn noctua's redelijk, maar met die U.N.L.A (600RPM) ertussen hoor ik er niks meer van.
En voor de harde schijven ga ik dan voor de silentmaxx. Ook omdat ik hier geen andere alternatieven voor heb gehoord
4in3 module van coolermaster al bekeken? Werkt bij mij prima.
EDIT
Na wat rondneuzen kwam ik een artikel tegen KLIK waarin de Scythe Infinity de voorkeur krijgt. Wat is het grote verschil behalve dat op de 1 wat meer fannetjes kunnen?
De infinity is wat groter dan de ninja.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 23:00
de ninja is beter voor koelen zonder een fan er op en de infinity koelt juist beter met wat airflow. Komt omdat de infinity wat minder afstand tussen de bladen heeft. Ik heb ze allebei

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Waster
  • Laatst online: 14-04-2025
bassie_ schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 14:19:
Het is toch zo dat je dan steeds een toename van ongeveer 3dB krijgt? Dus met 5 fans heb je dan tegen de 30dB.
Wat ik heb geleerd met natuurkundeles is dat bij twee keer zoveel fans de geluidsintensiteit twee keer zeer groot wordt en dat je dan 3dB extra krijgt. Een snel sommetje kom ik uit op zo'n 26-27dB. Maar vijf fans is dat niet wat veel in een kast?

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
allereerst je vga fan kan je zeker uitschakelen met Atitool. Maar raadt het niet aan, want dan wordt hij veel te warm.

Als je die fan al stil vind, nou dan ben je niet erg veeleisend :P, want zelfs als hij op zijn laagste normale stand staat vind ik het een lawaaiding.

Wat zou ik doen. De grootste passieve vga koeler kopen en die erop schroeven.

Voorin de onderkant van de kast een fan, aansluiten op je Moederbord en in de bios op silent zetten.
of als hij sowieso stil is, dan op performance of normal.

Achterkant van de kast 92mm fan (helaas geen 120mm minpuntje van de kast).
Voeding houden is idd zonde om te verkopen en hij zal best stil zijn, en anders kan hij altijd nog in de verkoop.

cpu dik blok derop als genoemt ninja. passief is overdreven, zet de fan gwoon heel laag.

Zijkant fan als hij stil is dan is het mooi, dan kan msschien de cpu fan toch nog weg, want die kan mooi tussen de ninja blazen dan. Ook de passieve vga zou die er cool mee moeten kunnen houden.

Ga in elk geval niet voor lage temps. 60C voor je cpu is niets mis mee en 80c ook niet van je vga.

Nukezone FTW

• thewizard2006
in principe heb ik in de kast dan een goede airflow en zou ik de infinity beter kunnen nemen?? Twijfel sterk tussen deze twee, zeker ook omdat de prijs niet misselijk is :). Is bij beide trouwens makkelijk een Noctua te monteren.

De casefans zijn:
Front (intake) 120x120x25 mm, Blue LED Fan, 1300rpm, 17dBA
Side (Intake) 250 x 250 x 30 mm fan, 600rpm, 15dBA
Rear (exhaust) 120 x 120 x25 mm blue LED fan, 1300rpm, 17dBA
90 x 90 x 25mm, 1800rpm, 19dBA
Top (exhaust) 90 x 90 x 25mm, 1800rpm, 19dBA

Voor de 120mm ga ik de Noctua gebruiken Klik
De side panel maakt 15dBa, opzich nog wel te doen, misschien proberen hem om 400-500rpm te laten draaien?
Wat kan ik het beste voor de 90mm fannetjes doen. Van Noctua kan ik nl alleen 80mm vinden. Van Nexus kan ik er 1 vinden die 17.6dBa maakt, en dus niet echt boeiend is. Volgens alternate zijn de volgende Fans ook wel redelijk:
Papst
Coolink
iemand hier suggesties over of ervaring mee.
De papst is wel 2x zo duur.

Voor de videokaart is het zo goed als zeker dat het de Arctic Accelero X2 word. Deze is 0.4 sone, enig idee of dit erg luid is en hebben mensen hier ervaring mee. Ook met het demonteren van de koeler op de videokaart (1900XT) en het monteren van de accelero?

Voor de HDD's gaat het bijna zeker de silentmaxx worden. Is er dan nog een (groot) verschil tussen:
Silentmaxx blue
en
Silentmaxx rev 2

Prijslijst: (bij azerty)
2x 120mm case fans: Noctua 15 euro per stuk --> 30 euro
2x 90mm case fans: ??? (budget 30-35 euro)
proc koeler: Ininity 40 euro (eventueel een noctua erbij + 15 euro)
ninja 36 euro
vga koeler: Accelero X2 24 euro
HDD koeler: silentmaxx 38 euro

Totaal tussen de 160 en 190 euro (best een hoop nog)

[ Voor 9% gewijzigd door thewizard2006 op 06-06-2007 09:30 ]

• Sylph-DS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-12-2025
thewizard2006 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 09:22:
in principe heb ik in de kast dan een goede airflow en zou ik de infinity beter kunnen nemen?? Twijfel sterk tussen deze twee, zeker ook omdat de prijs niet misselijk is :). Is bij beide trouwens makkelijk een Noctua te monteren.
Eerlijk gezegt zou ik voor de Ninja gaan als je fanless wil. De infinity heeft minder ruimte tussen de koelvinnen, waardoor de lucht er echt doorheen 'geperst' moet worden, wat zonder fan niet echt goed gaat. Dit is bij veel andere coolers trouwens nog veel erger, ga dus niet zomaar zonder fan te werk. Bij de Ninja en de Infinity zit trouwens een prima Scythe fan, erg goede dingetjes, een noctua erbij kopen is geldverspilling. Noctua's zijn goed als casefans, maar ze kunnen de druk niet aan als ze direct op een heatsink gezet worden, dan presteren ze minder goed dan bijvoorbeeld de Scythe fan die je er toch al bij krijgt.
De casefans zijn:
Front (intake) 120x120x25 mm, Blue LED Fan, 1300rpm, 17dBA
Side (Intake) 250 x 250 x 30 mm fan, 600rpm, 15dBA
Rear (exhaust) 120 x 120 x25 mm blue LED fan, 1300rpm, 17dBA
90 x 90 x 25mm, 1800rpm, 19dBA
Top (exhaust) 90 x 90 x 25mm, 1800rpm, 19dBA

Voor de 120mm ga ik de Noctua gebruiken Klik
De side panel maakt 15dBa, opzich nog wel te doen, misschien proberen hem om 400-500rpm te laten draaien?
Wat kan ik het beste voor de 90mm fannetjes doen. Van Noctua kan ik nl alleen 80mm vinden. Van Nexus kan ik er 1 vinden die 17.6dBa maakt, en dus niet echt boeiend is. Volgens alternate zijn de volgende Fans ook wel redelijk:
Papst
Coolink
Ga niet blind uit van wat de producent zegt, ik heb het zelf niet geprobeert, maar volgens SilentPCReview.com (en die lijken mij behoorlijk betrouwbaar) worden Papst fans veel te vaak nogal hoog ingeschat. Dit door de belachelijk hoog aangegeven specs, en de prijs. Nexus, Scythe, Noctua en nog best een paar andere merken zijn volgens SPCR stuk voor stuk beter van qualiteit dan Papst, terwijl Papst toch wel de duurste is. Verkijk je dus niet op de specs die een producent aangeeft, maar lees ook reviews en dergelijke.
Voor de videokaart is het zo goed als zeker dat het de Arctic Accelero X2 word. Deze is 0.4 sone, enig idee of dit erg luid is en hebben mensen hier ervaring mee. Ook met het demonteren van de koeler op de videokaart (1900XT) en het monteren van de accelero?
De X2 is voor zover ik weet een prima koeler, dus als je hem een beetje goed instelt/aansluit dan kan je er een hoop mee.
Voor de HDD's gaat het bijna zeker de silentmaxx worden. Is er dan nog een (groot) verschil tussen:
Silentmaxx blue
en
Silentmaxx rev 2
Als je het geld hebt, kan je het doen, maar ik geloof persoonlijk ook nog heilig in creativiteit met kleding-elastiek. Ophangen zorgt ervoor dat de vibraties van de HDDs niet of nauwelijks doorgegeven worden aan de kast. Dit scheelt vooral veel voor de seeks (tik, tik, rikketik ;)).
Prijslijst: (bij azerty)
2x 120mm case fans: Noctua 15 euro per stuk --> 30 euro
2x 90mm case fans: ??? (budget 30-35 euro)
proc koeler: Ininity 40 euro (eventueel een noctua erbij + 15 euro)
ninja 36 euro
vga koeler: Accelero X2 24 euro
HDD koeler: silentmaxx 38 euro

Totaal tussen de 160 en 190 euro (best een hoop nog)
Je kan sowieso nog besparen door voor de Nexus te gaan ipv de Noctua, waar het aankomt op 120mm case fans, Nexus staat ook erg goed zijn mannetje, en scheelt toch flink in de centen.

Noctua bij de Infinity zou ik sowieso niet doen. Scheelt ook weer.

Je kan dus best voor een hoop minder terecht.

• thewizard2006
voor mijn HDD is het niet het tikken wat ik hoor maar het kraken als hij aan het denken is (opstarten applicatie, scannen HDD, defragmenteren, binnenhalen download) dit wil ik beperken door hem in te pakken.
15euro voor een casefan vind ik acceptabel dus ben al bijna zeker dat ik voor een noctua ga.

Ook waren er een aantal mensen die mij een heatsink aanraadde voor mijn VGA kaart. Ik weet dat deze nogal warm kunnen worden, dus hier heb ik mijn twijfels bij.

Over de fan die bij de ninja zit: ik wil in eerste instantie passief koelen. Mocht hij echt te warm worden is het mooi dat er nog wat anders opgezet kan worden. (wist niet dat er een fannetje bij zat)

over de fans van papst: op de site stond hoeveel decibel deze zou maken (9-11dba) en ik heb hier op geselecteerd. Op reviews ed nog niet. Maar de prijs staat me niet aan, en aangezien de coolink 2x zo goedkoop is en het zelfde geluid zou moeten produceren....

in principe is geld niet het probleem, maar zo goedkoop mogelijk voor de beste kwaliteit is altijd beter

• nero355

nero355

thewizard2006 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 09:22:Volgens alternate zijn de volgende Fans ook wel redelijk:
Papst
Coolink
Als je een goeie Papst wil van 120 mm. : Hier heb ik de mijne vandaan :)
En verder zou ik zoveel mogelijk Alternate ontwijken als winkel, maar dat mag je zelf weten. Heb hele slechte ervaringen en ben zeker niet de enige !!!
Koeler kan je heel voorzichtig weghalen en weet je zeker dat je niet een ThermalRight HR-03 wil O-) Die heb ik namelijk :+

Voor stille HD oplossingen zou ik gewoon een Cooler Master 4in3 module nemen en de Fans op 5 of 7 of 9 Volt modden :)

• thewizard2006
nero355 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 13:18:
[...]

Als je een goeie Papst wil van 120 mm. : Hier heb ik de mijne vandaan :)
En verder zou ik zoveel mogelijk Alternate ontwijken als winkel, maar dat mag je zelf weten. Heb hele slechte ervaringen en ben zeker niet de enige !!!

[...]

Koeler kan je heel voorzichtig weghalen en weet je zeker dat je niet een ThermalRight HR-03 wil O-) Die heb ik namelijk :+

Voor stille HD oplossingen zou ik gewoon een Cooler Master 4in3 module nemen en de Fans op 5 of 7 of 9 Volt modden :)
Die papst maakt ongeveer 18dba geluid en die noctua 5db. Gezien de prijs ook nog is minder is, valt die papst zeker af.
Over de winkel had ik het over azerty niet over alternate :). alternate zit 5min met de auto bij mij vandaan en aan alleen losse verkoop van koelers ed kan niet veel fout gaan :). Zal aan de prijs/levertijd/garantie liggen waar ik ze bestel. Alternate scheelt mij weer verzendkosten :D

De ThermalRight HR-03 zal ik zeker ook overwegen omdat deze passief is en dus zoiezo stiller is dan de Accelero. De 250mm fan blaast hier ook op als het goed is, dus misschien dat de koeling dan genoeg is. Iemand ervaring? Hoe koel jij bijvoorbeeld je VGA? alleen met dit blok of een extra fan of goede airflow? en hoe warm word hij dan?

Wat mij nu opvalt aan de HDD koeling. De silentmaxx is maar voor 1HDD? in principe is alleen mijn 10.000rpm raptor het probleem maar zou ook lekker zijn als er 2 in konden. De silentmaxx is duur maar is ook wel passief en zou 80-95% van al het geluid absorberen.
De Coolermaster heeft wel plek voor 3 Harde schijven maar is niet passief. Maakt deze fan dan niet het onnodige lawaai? De prijs is wel een stuk goedkoper (hierdoor ook slechter??? goedkoop duurkoop vergelijking?
daarnaast zou ik niet weten hoe ik de volt moet modden

Daarnaast zijn reviews van producten en vergelijkingen erg prettig. Als iemand er nog een paar (recente) heeft liggen dan zou ik ze heel graag inzien.

• SkyLar-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-10-2025
1. Dan zou ik voor de scythe infinity kiezen
(alhoewel ik niet snap wrm je geen heatsinks wilt?ze koelen net zo goed)

2. Maakt niet zoveel uit op de meeste sites zoal www.sallandautomatisering.nl staan de opgewekte db's erbij

3. Thermalright solution HR-03 Rev.A deze is lekker stil en is bovendien koeler dan de stock (je kan hier ook weer een fannetje op plaatsen).

4.Ik weet niet veel over deze voeding maar als hij echt lawaaierig is kan je de fan er meestal gewoon in vervangen...

5. Hoe groter de fan hoe minder snel hij moet draaien voor dezelfde luchtverplaatsing dus hoe minder lawaai

6. Jup zeker in een hdd cage zetten dit heb je standaard in de p190 kast van Antec maar je kan ook van die "kooitjes" apart kirjgen zo zorg je voor wat geluidsisolatie naar buiten.

good luck met het stiller maken :Y)

• thewizard2006
mij maakt het niet echt uit of het passief gekoeld is of niet. Het punt is of hij dan nog wel genoeg gekoeld word (cpu/vga). Ik heb nl niet zulke goede ervaring hiermee maar die kast had maar 1 fannetje. Dus als de airflow het probleem zou zijn.... Ik denk dat ik nl wel een goede airflow heb in deze kast

• Sylph-DS
thewizard2006 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 15:19:
[...]

Die papst maakt ongeveer 18dba geluid en die noctua 5db. Gezien de prijs ook nog is minder is, valt die papst zeker af.
Alhoewel het klopt dat de Noctua stiller is dan de Papst, vinik 5dB toch wat optimistisch. Een 1tje vergeten of iets in die richting? ;)

• thewizard2006
Sylph-DS schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 11:21:
[...]

Alhoewel het klopt dat de Noctua stiller is dan de Papst, vinik 5dB toch wat optimistisch. Een 1tje vergeten of iets in die richting? ;)
review hier waar ze 8dba zeggen
http://aphnetworks.com/re...s12_800_nf_s12_1200_nf_r8
lijkt me dus erg netjes

Verwijderd

Dat zijn nogmaals de waarden die Noctua zelf opgeeft. Als je verder leest, zul je zien dat ze helemaal niet zo tevreden zijn, omdat hij gewoon vrij veel lawaai maakt. Zelf heb ik er ook één (800 rpm versie) en die is gewoon vrij luid. ULNA helpt, maar de fan blijft hoorbaar en verplaatst bijna geen lucht. Nexus is een betere keuze (daar heb ik een 80, 92 en 120 mm versie van); ze zijn stiller, en heet geluid dát er is is aangenamer (zachte 'zoef' tegenover indringende ratel).

• Sylph-DS
Hmm, deze meneer gebruikt tissues om airflow te testen..

Daarbij geeft hij nergens aan waar en uberhaupt of hij het geluid wel echt getest heeft, of alleen maar heeft geluisterd.

Kvin het dus niet erg betrouwbaar.

• nero355

nero355

thewizard2006 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 15:19:De ThermalRight HR-03 zal ik zeker ook overwegen omdat deze passief is en dus zoiezo stiller is dan de Accelero. De 250mm fan blaast hier ook op als het goed is, dus misschien dat de koeling dan genoeg is. Iemand ervaring? Hoe koel jij bijvoorbeeld je VGA? alleen met dit blok of een extra fan of goede airflow? en hoe warm word hij dan?
ATI CCC op de achtergrond open met OC/Temperatuur gedeelte aan en 3DMark06 heb ik mee getest.

Mijn 1900XTX had de volgende temps :

Volledig Passief :

IDLE 50 graden.
Stressed varierend van 90 tot soms wel 107 :X graden !!!

Na me de pleures geschrokken te hebben en Toms Hardware flink uitgescholden te hebben voor hun gepruts met ATI Tool en de ArtiFact Search Tool heb ik maar een 80 mm. Fan uit mijn oude Antec kast gepakt en op 7 volt gemod waarop die redelijk stil is en toen kreeg ik deze Temps eruit :

IDLE 44 Graden soms zelfs koeler als het weer meewerkt.
Stressed maximaal 77 Graden :)

Daarnaast belasten de meeste games die ik speel de kaart niet zoveel als 3DMark06 dus is de kaart nog koeler : GTR2 komt het maar tot 67/62 graden bijvoorbeeld !!

Ik heb trouwens de koeler op de achterkant van mijn kaart en moet nog een 92 mm. Fan kopen die de kaart zelf kan regelen + iets verzinnen om wat meer lucht over de geheugen heatsinks te krijgen puur voor een gerust gevoel zeg maar. De Mem Hetsinks krijg je erbij trouwens :)

[quote]Wat mij nu opvalt aan de HDD koeling. De silentmaxx is maar voor 1HDD? in principe is alleen mijn 10.000rpm raptor het probleem maar zou ook lekker zijn als er 2 in konden. De silentmaxx is duur maar is ook wel passief en zou 80-95% van al het geluid absorberen.
De Coolermaster heeft wel plek voor 3 Harde schijven maar is niet passief. Maakt deze fan dan niet het onnodige lawaai? De prijs is wel een stuk goedkoper (hierdoor ook slechter??? goedkoop duurkoop vergelijking?
daarnaast zou ik niet weten hoe ik de volt moet modden[quote]
Vol Mod is Easy en doe je aan de Fan molex dus na wat gepruts krijg je het redelijk veilig voor elkaar.
Verder zijn Raptor's er om te horen dus daar hoeft niks omheen :+ Je zou een 15.000 RPM SAS Schijven moeten horen >:)

• thewizard2006
nogmaals bedankt voor de reactie maar over modden van volt etc weet ik echt helemaal niets
Vol Mod is Easy en doe je aan de Fan molex dus na wat gepruts krijg je het redelijk veilig voor elkaar.

zeg me ook eigenlijk niets

Dat de raptors zijn om te horen.... Ik heb ze liever stil :)

• nero355

nero355

thewizard2006 schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 14:16:
nogmaals bedankt voor de reactie maar over modden van volt etc weet ik echt helemaal niets

zeg me ook eigenlijk niets
Frequently Asked Questions TCA

;)

• Powrskin
  • Niet online
niet modden gwoon de fans op je moederbord aansluiten en dan in de bios op silent zetten.

Ik zou ook voor ThermalRight HR-03 +! gaan, lekker groot en stil. Niet koel genoeg dan een stille fan erop zetten.

Wel aardig veel fans zeg :P

Qua fan voeding geluid. Ik heb ook een 14cm op zo laag mogelijke speed staan. Hij is minder stil als een stille 12cm is, maar geeft ook meer airflow. Hij geeft een laag zoemend geluid. Moet er wel me oor naast leggen om het te horen, maar ok :P.

Heb zelf ook 7fans in me pc en ik heb waterkoeling :9. Meeste lawaai maakt me waterpomp, en dat is al een vrij stille Eheim in reservoir (staand op 10cm noppen schuimrubber).

Nukezone FTW

• thewizard2006
wat voor fans heb jij in je kast zitten dan?

en http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&i=3819&c=39 deze ziet er ook wel netjes uit voor de case fans
of de http://www.azerty.nl/prod...etail/82/9279/s-flex.html
is 800rpm voldoende of moet ik meer hebben. Zitten dalijk nl 2x 120mm, 2x 92mm and 1x 250mm dus dit moet voldoende verplaatsing zijn denk ik.

Waar ik eigenlijk al uitben is:
Scythe SCNJ-1100P Ninja Rev. B + 120MM fan € 35,56
2x Noctua NF-S12-800, 120 x 120 x 25 mm, Geen LED € 15,11
SilentMaxx HD-Silencer 2.0 Zwart € 38,15

Wat ik nu nog nodig heb is:
2x 92mm fan: iemand hier tips over. Max 12db is wel een vereiste.

VGA: Als mijn pc door het installeren van bovengenoemde componenten een stuk stiller is geworden dan neem ik de arctic accelero X2.
Mocht er nog teveel lawaai vanaf komen EN is de airflow voldoende dan word het waarschijnlijk de Thermalright HR-03 ( de plus versie , lijkt iets groter, maar is dat echt het waard. Het is maar 3 euro)

Als iemand nog tips, trucs of advies heeft dan hoor ik dat echt heel graag. Wil als het kan dit weekend gaan bestellen

[ Voor 154% gewijzigd door thewizard2006 op 22-06-2007 11:17 ]

• Powrskin
  • Niet online
Thermalright HR-03+ geen twijfel de beste maar ook het duurst.
Anders de Thermaltake die van de week in de survey stond, zal ff kijken of ik hem nog zie, afvoeren van warmte naar buiten de kast is wel zo ideaal namelijk
daar hebben we hem al :P

http://tweakers.net/productreview/4656

[ Voor 13% gewijzigd door Powrskin op 22-06-2007 13:46 ]

Nukezone FTW

• thewizard2006
inmiddels heb ik een aantal onderdelen besteld:

Noctua NF-S12-800, 120 x 120 x 25 mm, Geen LE.. € 15,11
Ik heb er 1 besteld om te kijken of deze aan de eisen voldoet. Hij zou 8dba max moeten halen. Ook belangrijk is uiteraard of hij met zijn 800rpm genoeg koelt. Dit ook omdat de VGA + Proc koeling allebei fanless zijn (in 1e instantie)

Toch overal wel als de beste passieve koeler uit de verf gekomen. Enkele concurrenten daar gelaten maar op een gegeven moment moet je toch een keuze maken. Ook is het eventueel mogelijk om er een 120mm fan op te zetten als hij te warm word. Deze schijnt ook stil te zijn

Ik hoop hiermee mijn raptor schijf een stuk stiller te maken. Hopen dat het gekraak hiermee een stuk minder word. Hij zou het geluid minimaal 80% moeten verminderen.

Thermalright HR-03 Plus € 43,13 1
Ik zat nog te twijfelen tussen de accelero en deze. Aangezien ik toch hoor dat de thermalright ook zonder ventilator uitstekend koelt heb ik deze genomen. Ik hoop wel dat hij goed in mijn kast past. Iemand enig idee of hij echt superveel ruimte inneemt. Voor de kastspec zie begin post.

Wat wil ik nog weten:
92mm fan: Ik heb ook nog 2 92mm fans in de kast zitten. Ik kan hier niet zo snel een stillere oplossing voor vinden. Hebben jullie nog suggesties? Misschien dat het niet nodig is omdat er voldoende airflow is en minder geluid, maar wil toch nog een alternatief achter de hand hebben.

Hiernaast zijn alle tips en trucs die jullie nog kwijt willen altijd welkom. Als je een andere manier weet om ervoor te zorgen dat hij stiller word, let me know :)

• ejtnaj
Let bij de Scythe op de temperatuur van je cpu. Er zijn namelijk soms problemen met de nieuwe montage-clips van de rev B. De eerste versie had namelijk een backplate dat je aan de achterkant van het moederbord moest plakken; nu moet je gewoon naar beneden drukken zoals zo'n Intel stock cooler.

Als je merkt dat je die fans nodig hebt, zal je echt nieuwe fans moeten kopen (Noctua, Papst oid), anders is het zonde van alle stille onderdelen, wanneer er een of twee b-merk niet-stille fans in je kast zitten te blazen.

• thewizard2006
ok bedankt, handig om te weten. Op zich wel lekker dat je ze dan niet helemaal meer hoeft vast te schroeven en je mobo uit de kast hoeft te halen. Bij deze koelers, zit daar ook standaard koelpasta bij???
zo niet, is er dan een bepaald merk wat aan te raden is?

Een mailtje gestuurd naar azerty voor wat bevestiging:
Opmerking: Ik heb een thermaltake armor VA8003SWA met een P5b Deluxe moederbord.Grafische Kaart is een Sapphire 1900XT. De Silentmaxx is voor een RaptorWD740ADFD. Kan de silenmaxx ook in een standaard HDD slot geplaats worden. Mijn vraag is aan jullie: Passen al deze koelers in de kast op de hardware.Als dit niet het geval kan je dit dan melden zodat ik een alternatief kanuitzoeken en deze in bestelling plaatsen.

Antwoord:
De silentmaxx past niet een een gewoon 3,5 bay.Deze zult u moeten plaatsen in een 5,25 bay. Ik kan niet met zekerheid zeggen of de videokaart koeler op uw videokaartpast.Ik verwacht het alleen niet.

--------------------------
Het is geen probleem dat ik een 5.25 bay nodig heb want hier heb ik er genoeg van. Nu weten ze daar niet of de Thermalright HR-03 Plus op mijn Sapphire Radeon 1900XT past. Volgens mij kan dit toch wel gewoon. Kan iemand dit alstublieft bevestigen. Of mensen die een Thermalright HR-03 Plus hebben misschien vertellen waar ik op moet letten?>

------------------------
Edit:
Heb inmiddels wat rondgezocht en de Plus blijkt voor de 8800 series te zijn. Nu een email gestuurd met de vraag of ze mijn bestelling willen wijzigen in Thermalright HR-03 Rev A. Moet ongeveer hetzelfde zijn dunkt mij en is voor de 19xx series
Azerty geeft aan dat ze 14 dagen op de bestelling moeten wachten. Iemand enig idee of dit reeel is en of er moeilijk aan te komen is?

[ Voor 82% gewijzigd door thewizard2006 op 26-06-2007 10:07 ]

• Powrskin
  • Niet online
thewizard2006 schreef op maandag 25 juni 2007 @ 07:11:
Heb inmiddels wat rondgezocht en de Plus blijkt voor de 8800 series te zijn. Nu een email gestuurd met de vraag of ze mijn bestelling willen wijzigen in Thermalright HR-03 Rev A. Moet ongeveer hetzelfde zijn dunkt mij en is voor de 19xx series
Azerty geeft aan dat ze 14 dagen op de bestelling moeten wachten. Iemand enig idee of dit reeel is en of er moeilijk aan te komen is?
zou niet weten waarom hij niet op de 1900 zou passen eigenlijk.

zie bv dit:
http://www.madshrimps.be/...&artpage=2428&articID=557

http://www.pcper.com/arti...aid=340&type=expert&pid=3

De vier schroefgaten die op de 1900 zitten, zitten bij de 8800 op pcies dezelfde plek.

Nukezone FTW

• thewizard2006
ik ook niet maar dit staat overal aangegeven. Maar goed, nu weet ik zeker dat hij op mijn kaart past en hij zal vast niet veel minder dan de Plus zijn.

Op de Noctua moest ik 23-25 werkdagen wachten (waarschijnlijk zelfs meer) en heb deze vervangen voor Scythe S-FLEX, 120 x 120 x 25 mm, Geen LED. Iemand hier ervaring mee? er staat dat hij max 8.7dba maakt dus dat is erg netjes.
Mocht hij niet bevallen, dan kan ik hem zo vervangen aangezien hij maar 12 eurootjes kost :)

Verwijderd

thewizard2006 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 11:45:
voor mijn HDD is het niet het tikken wat ik hoor maar het kraken als hij aan het denken is (opstarten applicatie, scannen HDD, defragmenteren, binnenhalen download) [...]
Dit is tikken ;)
?

[ Voor 59% gewijzigd door Apen-nootjes op 29-06-2007 10:33 ]

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:04
TVP'tje om dit topic sticky te maken in mijn post history. Wil mijn pc'tje ook wat stiller.

TVP

En dat hoeven we hier dus niet te doen :|

[ Voor 9% gewijzigd door Apen-nootjes op 29-06-2007 10:32 ]

• Powrskin
  • Niet online
thewizard2006 schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 09:38:
ik ook niet maar dit staat overal aangegeven. Maar goed, nu weet ik zeker dat hij op mijn kaart past en hij zal vast niet veel minder dan de Plus zijn.
Ja das waar. alleen is de plus wel beter en niet veel duurder.
Ik weet het ook nog steeds niet helemaal cker maar kan geen reden bedenken waarom hij er niet op zou passen.

http://www.3dnews.ru/docu...TX-front-wocooler-big.jpg

http://img49.imageshack.u...00gts7phbeyypicnq3yu7.jpg

Nukezone FTW

• SilentWings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-12-2025
Scythe S-FLEX, 120 x 120 x 25 mm, Geen LED. Iemand hier ervaring mee? er staat dat hij max 8.7dba maakt dus dat is erg netjes.
Heb twee van deze fans. Ze draaien onhoorbaar.
Let wel op dat er drie versies zijn. De versie die het langzaamst draait (jouw link) start niet op 5v.

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10-2025

Stropdas

Insert subtitle here

Ik ben ook aan het zoeken geweest naar onderdelen voor een nieuwe stille PC. SilentPCreview heeft in de test van ventilators als laagste waarde 19dB opgegeven omdat lager meten niet echt mogelijk was omdat dat al extreem stil is. Als ik dan zie dat een fan 8,7dB aan geluid veroorzaakt dan vraag ik me af wie die waarde heeft verzonnen. Ik hecht meer waarde aan de waarde die reviewers meten dan de waarde die de fabrikant meegeeft. Jij lijkt je vast te houden aan wat de fabrikanten aan waardes opgeven, vergelijk dat eens met wat reviewers meten zou ik zeggen

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• ejtnaj
http://www.silentpcreview.com/article63-page2.html

Hier geven de heren van silentpcreview.com aan dat er drie merken (Noctua, Scythe, Nexus) in aanmerking komen op hun 'recommended' lijst. Dan neem ik aan dat ze allemaal onhoorbaar zijn, en de allerstilste is rond de 20 dbA @ 1m.

• thewizard2006
SilentWings schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 21:08:
[...]

Heb twee van deze fans. Ze draaien onhoorbaar.
Let wel op dat er drie versies zijn. De versie die het langzaamst draait (jouw link) start niet op 5v.
en wat wil dat zeggen? :). Kan ik hem niet gewoon op mijn mobo aansluiten?

De reden dat ik mij vasthoud aan de door de fabrikant opgegeven stilte is dat ik erg moeite heb om juist die reviews te vinden die ik nodig heb. Ook is het vaak erg veel lezen en blablabla. Daarom vraag ik ook jullie mening en ervaring. Die is snel, duidelijk en vaak precies gericht op wat echt belangrijk is.

Wat ook het probleem is, is dat ze bijv bij silentpreview die waardes gebruiken, fabrikanten die andere, hobby testers weer andere. De ene site heeft weer wat anders dan de andere site etc. Je moet je ergens aan vasthouden, en ik denk dat dit gewoon een goede richtlijn is (fabrieksinstellingen)

maar goed, nu nog een stille 92mm fan

• bum
  • Laatst online: 17-01 11:23

bum

....
Op de Noctua moest ik 23-25 werkdagen wachten (waarschijnlijk zelfs meer) en heb deze vervangen voor Scythe S-FLEX, 120 x 120 x 25 mm, Geen LED. Iemand hier ervaring mee? er staat dat hij max 8.7dba maakt dus dat is erg netjes.
....
Ik heb de S-Flex type E (1200 toeren): Ik gebruik 'm op m'n CPU koeler. Met de kast open hoor je 'm op 1200 toeren al nauwelijks en als ie teruggeregeld is al helemaal niet: topding!
Die versie van jou zal wel bijna onhoorbaar zijn lijkt me.

Ik denk dat die fabriekswaardes net zo onbetrouwbaar zijn als de reviewsites... Of zouden ze zoch echt aan een standaard meetmethode houden?
Dan heb ik liever een roundup waar een aantal fans vergeleken worden: ook al zou de meting op zich niet helemaal correct zijn, 'de onderlinge verschillen worden wel duidelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door bum op 29-06-2007 17:20 ]

HP Zbook G8 | Synology DS1511+

• Sylph-DS
De ratings die een bedrijf geeft zijn vaak gebaseerd op labtests die ze zelf hebben uitgevoerd in geluidsdichte ruimtes. Er zullen vastwel regels over deze tests zijn, maar dan nog zal een bedrijf best een hoop aan hun tests kunnen veranderen om een zo gunstig mogelijke uitslag te krijgen. Dan nog zie ik niet hoe ze aan de 8dB komen, maar toch..

En over het algemeen krijg ik van SPCR wel 'goede vibes', ze hebben uitgebreide beschrijvingen van hoe ze de fans testen, zijn hier ook al vaak op teruggekomen omdat ze hun testmethodes niet goed genoeg vonden. Ze reageren ook goed op feedback van lezers (als een goed geteste fan blijkt tegen te vallen bij veel lezers zullen ze dit in de meeste gevallen nagaan). Natuurlijk kan je niet zeker weten dat ze geen klinkklare onzin aan het neerkrabbelen zijn, maar voor zover mogelijk klopt het plaatje gewoon.

• SilentWings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-12-2025
thewizard2006 schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 08:55:
[...]
Kan ik hem niet gewoon op mijn mobo aansluiten?
jahoor, tuurluk.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:04
Lumics schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 12:07:
[...]

TVP

[mbr]En dat hoeven we hier dus niet te doen :| [/mbr]
En nu snap ik waarom. Zit ik al 7 jaar op dit forum, maar nooit de bookmarks ontdekt.

[ Voor 12% gewijzigd door Lumics op 01-07-2007 10:09 ]

Verwijderd

nero355 schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 13:38:
** KWIJL #1 :9~
Reviews kan je wel vinden via GooGle alleen heb ik geen idee waar je hem kan kopen en stieken hoop ik op een nieuwe versie met meer heatpipes zoals deze is geupgrade :
** KWIJL #2 inclusief Reviews :9~

* nero355 is een beetje ThermalRight fanboy O-)
Ik vraag me af of die wel op z'n kant aan je mobo blijft hangen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2007 @ 13:19:
[...]

Ik vraag me af of die wel op z'n kant aan je mobo blijft hangen...
De Infinity is zwaarder hoor, dus moet echt geen probleem zijn.

• Sylph-DS
Als je je echt zorgen maakt om de druk die op je mobo komt te staan, kan je altijd wat creatiefs uitvoeren met visdraad ofzo, om de boel wat op te tillen. Verder gewoon zorgen dat je mobo goed vastgeschroefd zit, en niet te ruig omgaan met je pc.

• thewizard2006
status is nu

Binnen:
Scythe S-FLEX, 120 x 120 x 25 mm, Geen LED € 12,13

in bestelling
Thermalright HR-03 Rev A. € 40,23 1 € 40,23

Dit zou ongeveer 2 weken duren.

Verwijderd

Ik ga de P182 uitrusten met Noctua-fans. Een fancontroller spreekt me niet aan, ik zou het dus ook zonder willen doen. Aangezien hij standaard 3 fans heeft (boven-, en achteraan, de derde voor de HDD's denk ik), zou ik de luidere (TriCools, standaard) nog steeds willen gebruiken, maar een andere plaats geven, dan doet de behuizing de rest. ;) Dus 2 Noctua-fans boven- en achteraan, waar het meeste geluid vandaan komt, en 3 TriCools vooraan, dus voor de HDD's en de 2 lege plaatsen vooraan. Ik neem aan dat de TriCools nog steeds op de fancontrollers aangesloten kunnen worden (door het draadje te verlengen), maar zou ik dan de 2 Noctua's ook gewoon op de voeding kunnen aansluiten zodat ze maximaal draaien, maar geen controller nodig hebben?

Verwijderd

De Tricools zijn best stil hoor op laagste stand :)

Verwijderd

Mijn mening is dat Thermalright meestal wel de beste prestaties brengt, maar ook een bjhorend hoog prijskaartje :(. Voor die paar graadjes of decibels minder kan je ook gewoon gaan voor een scythe, zoals de Infinity. Qua specificaties zou de Nina Rev. B de beste zijn (12 t.o.v. 10 heatpipes), maar uit sommige reviews blijkt dat hij niet uit de verf komt. Je grootste geluidsbron zal waarsch de HDD's zijn, als je je echt daaraan ergert zouden die Silentmaxx HDD-behuizingen een uitkomst kunnen zijn. Ook zijn er van diverse merken (uit me hoofd Coolermaster oa.) die een fancontroller en hdd-behuizing in 1 hebben, wellicht ook een optie voor je. Qua fans is het voor of Noctua (stil maar duurder) of Nexus (lelijk :P).

veel suc6!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2007 15:19 ]

• thewizard2006
bedankt voor de bevestiging serge
zeker niet het hele topic gelezen :P

• nero355

nero355

Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 15:19:Mijn mening is dat Thermalright meestal wel de beste prestaties brengt, maar ook een bjhorend hoog prijskaartje :(.
En toch is sinds afgelopen weekend mijn "ThermalRight Systeem" eindelijk klaar =>

HR-03
HR-05-SLI
Ultra 120

En alle 3 voorzien van bijbehorende stille Papst Fan :P

Verwijderd

nero355 schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 09:21:
[...]

En toch is sinds afgelopen weekend mijn "ThermalRight Systeem" eindelijk klaar =>

HR-03
HR-05-SLI
Ultra 120

En alle 3 voorzien van bijbehorende stille Papst Fan :P
En? dit zal wel monsterlijk werken, aub wat temps dB's en misschien wat OC-scores :D en je moet trouwens nog een paar HR-09's hebben voor het complete plaatje http://www.thermalright.com/a_page/main_product_hr_09.htm O-)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2007 10:25 ]

• nero355

nero355

Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 10:21:En? dit zal wel monsterlijk werken, aub wat temps dB's en misschien wat OC-scores :D en je moet trouwens nog een paar HR-09's hebben voor het complete plaatje http://www.thermalright.com/a_page/main_product_hr_09.htm O-)
Gewoon heerlijk stil en koel :D Daarnaast wil ik best Mosfet + RAM koeling kopen alleen past het niet of heb ik er geen plek voor :'(

Enige Fan die veel toeren maakt is die van mijn voeding, maar het stoort niet sinds het 120 mm. is en dan is 1000/900 rpm niet veel.

CPU : 45 Graden stressed 100% en Fan rond de 500-600 rpm. Core Temperatuur zou volgens SpeedFan 15 graden hoger liggen dan de "Heatsink Temperatuur" zeg maar.
Heb verder geen IDLE temperatuur omdat ik een }:O draai dus CPU is altijd 100% bezet op beide Cores.
VGA : 50 Graden IDLE en 77 - 89 stressed, maar sommige games komen weet niet verder dan 67 graden ofzo. Is een 1900XTX dus alternative koeling was echt zeeeer noodzakelijk.
Stressed is trouwens CCC van ATI open en tijdens 3DMark06 zelf naar de Temps staren tussendoor :)
Chipset : Krijg ik niet warmer dan 45 graden met 80 mm. Fan op 500 rpm :? Sowieso altijd nog beter dan de 40 mm. meuk die erop zat hoewel die best stil was voor zo'n type koeler.

We hebben het hier trouwens over een 4400+ X2 en DFI Venus nForce4 SLI chipset en sinds mijn CPU voor geen meter OC'ed draait die nu op stock helaas ... 2.6 GHz kan die wel draaien, maar Company of Heroes crashed dan vrolijk en sinds ik dit af en toe speel met een paar gasten heb ik geen zien in gezeik daarmee.Dat spel heeft mijn OC blijheid verziekt :(

Verwijderd

nero355 schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 12:24:
[...]

Gewoon heerlijk stil en koel :D Daarnaast wil ik best Mosfet + RAM koeling kopen alleen past het niet of heb ik er geen plek voor :'(

Enige Fan die veel toeren maakt is die van mijn voeding, maar het stoort niet sinds het 120 mm. is en dan is 1000/900 rpm niet veel.

CPU : 45 Graden stressed 100% en Fan rond de 500-600 rpm. Core Temperatuur zou volgens SpeedFan 15 graden hoger liggen dan de "Heatsink Temperatuur" zeg maar.
Heb verder geen IDLE temperatuur omdat ik een }:O draai dus CPU is altijd 100% bezet op beide Cores.
VGA : 50 Graden IDLE en 77 - 89 stressed, maar sommige games komen weet niet verder dan 67 graden ofzo. Is een 1900XTX dus alternative koeling was echt zeeeer noodzakelijk.
Stressed is trouwens CCC van ATI open en tijdens 3DMark06 zelf naar de Temps staren tussendoor :)
Chipset : Krijg ik niet warmer dan 45 graden met 80 mm. Fan op 500 rpm :? Sowieso altijd nog beter dan de 40 mm. meuk die erop zat hoewel die best stil was voor zo'n type koeler.

We hebben het hier trouwens over een 4400+ X2 en DFI Venus nForce4 SLI chipset en sinds mijn CPU voor geen meter OC'ed draait die nu op stock helaas ... 2.6 GHz kan die wel draaien, maar Company of Heroes crashed dan vrolijk en sinds ik dit af en toe speel met een paar gasten heb ik geen zien in gezeik daarmee.Dat spel heeft mijn OC blijheid verziekt :(
_/-\o_ BRAVO, jammer van dat de MOSFET- en RAM-koelers niet kunnen maar het is helaas niet anders.

die 1900XTX heeft nog best hoge temps, maar lijkt me voornamelijk aan de chip liggen }) (en de lage RPM natuurlijk).
Op de review van Tomshardware zou je met fan op load iets rond de 65 Celsius moeten halen.

Wil binnenkort (als alles mee wil werken) aan een bijzonder (heliumgas-circulatie) projectje werken waar hoge (als in de dimensie) koelers benodigd zijn en zo te zien gaat dat met dat Thermalright-spul goed lukken :7 .

Edit: tijd voor een nieuw setupje wil het OC'en niet vlotten ? (a)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2007 13:54 ]

• nero355

nero355

Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 13:50: _/-\o_ BRAVO, jammer van dat de MOSFET- en RAM-koelers niet kunnen maar het is helaas niet anders.
Hehe thnx :)
die 1900XTX heeft nog best hoge temps, maar lijkt me voornamelijk aan de chip liggen }) (en de lage RPM natuurlijk).
Op de review van Tomshardware zou je met fan op load iets rond de 65 Celsius moeten halen.
Die Review klopt IMHO ook niet helemaal : Passief kwam ik met 3DMark06 tegen de 107 graden aan !!! :o :X Toen heeeeeeeel gauw een 80 mm. Fan uit mijn oude Antec case op 7 Volt ertegenaan gezet en dat ging tot zo'n 80 graden maximaal, maar met best nog wat herrie.

Nu dus een 92 mm. Papst die de kaart zelf kan regelen en NOG stiller. Moest trouwens wel blauw en rood omwisselen/modden aan die Papst anders pakte de kaart hem niet op zeg maar :)
Edit: tijd voor een nieuw setupje wil het OC'en niet vlotten ? (a)
NEE :P Enige waar ik nog eventueel in ga investeren is een andere videokaart indien nodig, maar niet eerder dan vollgend jaar Maart ongeveer dan is mijn 1900XTX 2 jaar oud namelijk.
/pats mode : 2x twee Raptor's heb ik al sinds een paar dagen en dat was een van de laatste punten die nog gedaan moesten worden :+

• Sylph-DS
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 15:19:
Voor die paar graadjes of decibels minder kan je ook gewoon gaan voor een scythe, zoals de Infinity. Qua specificaties zou de Nina Rev. B de beste zijn (12 t.o.v. 10 heatpipes), maar uit sommige reviews blijkt dat hij niet uit de verf komt...
Hangt er helemaal vanaf hoe je em gebruikt. Probleem is dat veel reviewsites hem passief niet goed testen. Als je niet OC'ed maar wel een beetje degelijk airflow in je kast hebt, zal de Ninja het gros van de processors die vandaag op de markt zijn passief met gemak kunnen koelen. Dit terwijl de Infinity hier niet zo goed in is. Waar het dus op neer komt is dat je voor de beste performance met fans de Infinity moet hebben, maar als je graag passief wil draaien je beter de Ninja kan aanschaffen. Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat er tussen de vinnen van de Ninja meer ruimte zit, waardoor er minder druk achter de airflow hoeft te zitten om er succesvol doorheen te komen en te koelen. Ik heb hierzo ook mijn cpu op 30 idle 35-40 load draaien zonder fan op mijn Ninja.

Verwijderd

Sylph-DS schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 13:44:
[...]

Hangt er helemaal vanaf hoe je em gebruikt. Probleem is dat veel reviewsites hem passief niet goed testen. Als je niet OC'ed maar wel een beetje degelijk airflow in je kast hebt, zal de Ninja het gros van de processors die vandaag op de markt zijn passief met gemak kunnen koelen. Dit terwijl de Infinity hier niet zo goed in is. Waar het dus op neer komt is dat je voor de beste performance met fans de Infinity moet hebben, maar als je graag passief wil draaien je beter de Ninja kan aanschaffen. Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat er tussen de vinnen van de Ninja meer ruimte zit, waardoor er minder druk achter de airflow hoeft te zitten om er succesvol doorheen te komen en te koelen. Ik heb hierzo ook mijn cpu op 30 idle 35-40 load draaien zonder fan op mijn Ninja.
Zo nette temps d:)b , bedankt voor de uitleg :)

• thewizard2006
en bedankt voor het kapen van mijn topic :)

inmiddels de zooi binnen gehad. Had hier nog een paar probleempjes:
de case koeler heeft schroeven meegeleverd die te groot zijn voor degene in mijn kast + het is zo ontworpen dat je ze dus eigenlijk er hard in moet douwen. Heb hem nu met een soort van vuilniszakkenbinder vastgemaakt (ja toch een btje tweaken he :P)

De silencer doet het aardig, maar zeker niet zo goed als ik had verwacht. Toch jammer voor zo'n groot bedrag. Koste aardig wat moeite om hem klaar te maken en goed te monteren. Dit blijkt ook niet helemaal goed te passen :S blijkbaar was het teveel moeite om een soort sleave te maken die net als je dvd spelers, zo je kast inschuift.

De vga koeler eropzetten ging erg soepel! Zelfs ik kan dat :). kwa gebruikersgemak is dit echt een aanrader.

Moet nu alleen nog de CPU koeler erop zetten. Heb nog geen temperaturen kunnen meten. Iemand handige toosl hiervoor.

De reden dat ik de CPU koeler er nog niet op heb gezet is omdat ik waarschijnlijk heel mijn mobo eruit moet halen :S. Ik heb nu namelijk de stock koeler van de E6600 erop zitten. Deze klik je zeg maar vast in je mobo en dan haakt hij aan de achterkant zich vast. Niet echt handig dus....
Is er een betere manier om deze eruit te slopen zonder dat ik iets vernietig (behalve de stock koeler dan).

Heb ook nog de lawaai bron nog niet te pakken :(. grote kans dat dit dus de stock koeler is. Mocht dit niet het geval zijn dan blijft de voeding nog over en een 120mm fan die er nog inzit. Hoop niet dat het de voeding is, want die heeft me 100+ euro gekocht. (en ja wil toch een stille pc dus dan zal ik deze vervangen).

Ben wel tevreden met mijn aankopen want uiteindelijk had ik ze toch allemaal nodig om de pc (nog) stiller te maken

Verwijderd

thewizard2006 schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 07:43:
en bedankt voor het kapen van mijn topic :)

inmiddels de zooi binnen gehad. Had hier nog een paar probleempjes:
de case koeler heeft schroeven meegeleverd die te groot zijn voor degene in mijn kast + het is zo ontworpen dat je ze dus eigenlijk er hard in moet douwen. Heb hem nu met een soort van vuilniszakkenbinder vastgemaakt (ja toch een btje tweaken he :P)

De silencer doet het aardig, maar zeker niet zo goed als ik had verwacht. Toch jammer voor zo'n groot bedrag. Koste aardig wat moeite om hem klaar te maken en goed te monteren. Dit blijkt ook niet helemaal goed te passen :S blijkbaar was het teveel moeite om een soort sleave te maken die net als je dvd spelers, zo je kast inschuift.

De vga koeler eropzetten ging erg soepel! Zelfs ik kan dat :). kwa gebruikersgemak is dit echt een aanrader.

Moet nu alleen nog de CPU koeler erop zetten. Heb nog geen temperaturen kunnen meten. Iemand handige toosl hiervoor.

De reden dat ik de CPU koeler er nog niet op heb gezet is omdat ik waarschijnlijk heel mijn mobo eruit moet halen :S. Ik heb nu namelijk de stock koeler van de E6600 erop zitten. Deze klik je zeg maar vast in je mobo en dan haakt hij aan de achterkant zich vast. Niet echt handig dus....
Is er een betere manier om deze eruit te slopen zonder dat ik iets vernietig (behalve de stock koeler dan).

Heb ook nog de lawaai bron nog niet te pakken :(. grote kans dat dit dus de stock koeler is. Mocht dit niet het geval zijn dan blijft de voeding nog over en een 120mm fan die er nog inzit. Hoop niet dat het de voeding is, want die heeft me 100+ euro gekocht. (en ja wil toch een stille pc dus dan zal ik deze vervangen).

Ben wel tevreden met mijn aankopen want uiteindelijk had ik ze toch allemaal nodig om de pc (nog) stiller te maken
Is het dan geen idee om ergens een decibel metertje vandaan te halen en alle geluidsbronnen langs te gaan, zo weet je denk ik gelijk wat jouw geluidsbron des doems is 8)7? Lijkt me sterk dat het de stockkoeler is als je niet hebt geOC'd, die zijn denk ik wel stil.

Voor temperaturen heb je meerdere progjes:
Core Temp
Everest Free Edition
Speedfan
Smart Guardian

Edit: Vraagje, wat voor voeding heb je precies?

• nero355

nero355

Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 11:47:Lijkt me sterk dat het de stockkoeler is als je niet hebt geOC'd, die zijn denk ik wel stil.
Heb je zo'n ding ooit gehoord ?? HERRIE gewoon !! IMHO Moet Intel er daarom ook maar eens over nadenken om net als AMD en hun Boxed koeler met 4 heatpipes die op S939 bij de 4400+ en hoger zat gewoon te leveren. En anders maken ze met Arctic een deal ofzo om wat Freezer's te leveren kan ook : Als het maar niet de huidige koeler is :X

Verwijderd

nero355 schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 13:50:
[...]

Heb je zo'n ding ooit gehoord ?? HERRIE gewoon !! IMHO Moet Intel er daarom ook maar eens over nadenken om net als AMD en hun Boxed koeler met 4 heatpipes die op S939 bij de 4400+ en hoger zat gewoon te leveren. En anders maken ze met Arctic een deal ofzo om wat Freezer's te leveren kan ook : Als het maar niet de huidige koeler is :X
Aha nou ik heb de stock idd nog nooit gehoord, maar heb er nooit zulke dingen over gehoord :P

Shame on you, Intel -O-

Verwijderd

Edit: sorry, dubbelpost (in ander topic)

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2007 19:50 ]

• Waster
  • Laatst online: 14-04-2025
Waarom precies dezelfde post in twee verschillende topics posten :( :X

[ Voor 16% gewijzigd door Waster op 08-07-2007 18:09 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2007 @ 14:47:
Verder ga ik de 3 standaard fans (Antec TriCool fan) vervangen voor 3 nexus fans.
Dan ben je wel de LED's kwijt.
Vind je dat niet jammer?

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10-2025

Stropdas

Insert subtitle here

Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2007 @ 19:19:
[...]

Dan ben je wel de LED's kwijt.
Vind je dat niet jammer?
In die standaarddingen zitten geen leds toch? Mag toch hopen van niet. Zowiezo lijkt het me weinig nut hebben aangezien de kast gewoon dicht is :P

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Verwijderd

Sorry, dacht dat TriCool standaard met led's zijn, heb zelf de Nine Hundred met (led)TriCools.

• thewizard2006
alles ingebouwd en verschillende tests gedaan.
Heb alle fans eruit gehaald en de pc maakte nog steeds hetzelfde zzzzzzzzzzzzzzzm geluid. Dus toch de voeding. Het vreemde is dat dit een Thermaltake toughpower is. Volgens de reviews is deze heel stil en is de max 16db. Verder heb ik volgens mij ergens gelezen dat deze fan pas aangaat als het nodig is (hij staat bij mij altijd aan!).
Heb wel het idee dat de rest stiller is geworden (moest ook wel) maar dat ik de voeding nog steeds hoor. Helaas is het krggkrgggkrggg van de harde schijf ook nog steeds vrij goed hoorboor :(:( Kortom beetje jammer dat je 50 euro voor een HDD silencer uitgeeft terwijl hij niet silenced.

Kan ik misschien met een programmaatje ook de toeren van de fan van de voeding aanpassen?

Systeemkast is verder rond de 40graden (processor ook) en de harde schijven ook. Dit is dus goed

Verwijderd

Duw 'es een paar seconden een pen tussen de fanbladen van je voeding, dan weet je zeker of daar het lawaai vandaan komt.

Verwijderd

thewizard2006 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 12:20:
Kan ik misschien met een programmaatje ook de toeren van de fan van de voeding aanpassen?
Tenzij je de fan veranderd, nee. Je kan idd kijken of het door de interne componenten van de voeding komt (http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=405) of door de fan alleen. Ik verwacht dat het de interne coponenten zijn, dan moet je je voedingen RMA'en of een andere aanschaffen.
Een beetje google had je al die JG-thread opgeleverd. Het is dus een bekend probleem bij Toughpowers.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2007 13:24 ]

• thewizard2006
Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 13:06:
Duw 'es een paar seconden een pen tussen de fanbladen van je voeding, dan weet je zeker of daar het lawaai vandaan komt.
kan het geen kwaad om dit te doen?
Mocht het aan de interne componenten liggen dan zal er toch een andere moeten komen, ben ik bang van. Kan ik nog een klacht indienen bij thermaltake en geld terugeisen? of moet dit via de leverancier. Ik heb de pc in september vorig jaar gekocht dus volgens mij heb ik nog garantie.
Wel een leuk probleem is als hij via RMA weg moet. Mijn pc doet het over het algemeen vrij brak zonder voeding.........

Verwijderd

thewizard2006 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 14:29:
[...]

kan het geen kwaad om dit te doen?
Garantie kan ik je niet geven, maar zie het als een ventilator die je eventjes blokkeert, die zie je ook niet stuk gaan. Echter niet langer dan 5 seconden anders wordt het te heet daarbinnen.

• Powrskin
  • Niet online
BTW voor het vervangen van de stock intel fan hoeft het moederbord er niet uit!

Nukezone FTW

• thewizard2006
Powrskin schreef op maandag 09 juli 2007 @ 18:41:
BTW voor het vervangen van de stock intel fan hoeft het moederbord er niet uit!
ja dat heb ik gelukkig ook optijd uitgevonden :P Je kan de pinnetjes waarmee hij in het moederbord zit vast en los draaien. Thank god :P
zag op de tekening van de ninja hoe je hem vast moest maken en ik dacht "hej dat lijkt verdomd veel op het montage systeem van de stock koeler :P"

[ Voor 19% gewijzigd door thewizard2006 op 11-07-2007 07:38 ]

• thewizard2006
iemand een oplossing voor het opstartprobleem hierboven beschreven?

Verwijderd

Heb je wel in de manual van je mobo gekeken :S

• thewizard2006
nee,

ik zal is kijken of ik deze ergens kan vinden. Dit zou het moeten oplossen?

Verwijderd

We zijn geen helpdesk thewizard2006, eigen initiatief is een Tweaker eigen.

• thewizard2006
volgens mij is dit forum oa om problemen op te lossen. Dat jij het nu al tig keer hebt gedaan wil niet zeggen dat ik dat ook heb. Op dit moment verblijf ik ook ergens anders en heb ik het boekje niet bij de hand. In de tijd dat je die 2 posts hebt gemaakt had je ook het antwoord kunnen geven.

Verwijderd

Dan heb je toch een verkeerd beeld van GoT.
Kom niet met een excuus dat je geen boekje bij de hand hebt, als je de moeite neemt om op de website van je fabrikant te kijken zie je dat je daar je manual kan downloaden.

• denizg
  • Laatst online: 28-11-2025
Hoi thewizard2006,

Een erg leuke topic. Heb vandaag even alles doorgelezen. Ik ben zelf momenteel bezig met het bestellen/samenstellen van mijn pc die ik ook zo stil mogelijk wil hebben.

Ik heb reeds de Infinity in bestelling staan maar nu begin in langzaam te twijfelen of ik dit niet moet omruilen voor een Ninja,

Verder lees ik dat je niet echt tevreden bent met de HD cooler, de Silentmaxx. Ik wilde deze ook aanschaffen. Ik geloof best dat deze het geluid zal verminderen, maar raad je dit nog steeds aan ook gegeken naar de prijs/kwaliteit verhouding, gezien het best duur is. Zo zijn er goedkopere oplossingen zoals zo een "rubber" systeem voor 15 euro.

Verder wilde ik Noctua casefans kopen, maar daar ben ik ook van afgestapt. Ik twijfel nu tussen de Scythe S-Flex SFF21E (wel de 12000 versie) en de Nexus fans.
Pagina: 1 2 Laatste