De berekening van Orion is de enig juiste.
Je moet uitgaan van de prijs zonder BTW, waar de winkelier 19% BTW over moet afdragen, zodat de verkoopprijs 119% is. 119 - 16% = (ongeveer) 100. "Zonder BTW" is dus 16% korting op de prijs incl. BTW.
Heeft niets met "flikken" te maken ofzo, het is gewoon basisniveau handelsrekenen en helemaal correct.
Overigens klinkt het wel leuker natuurlijk en feitelijk klopt het ook niet, want MM moet natuurlijk weer gewoon 19% BTW afdragen van de verkoopprijs. Als je een BTW-bon vraagt, komt daar gewoon op te staan:
Prijs 84,03
BTW 19% over 84,03 = 15,97
---------------------
Totaal 100,00
Of je bij MM komende woensdag je slag kan slaan is maar de vraag. Mijn ervaring is, dat artikelen die niet specifiek in de aanbieding zijn meestal niet echt scherp zijn geprijst bij MM. Prijzen van objectieven die niet in de zaak liggen worden opgezocht in een prijslijst waar volgens mij de adviesprijzen in staan. Daar word je niet vrolijk van.
Ik kom best wel regelmatig bij MM en ik koop er ook, als de prijs goed is. Het mooie van MM is, dat je er zonder lastiggevallen te worden uitgebreid de meest prijzige fotoapparatuur mag vasthouden. Niemand die het raar vindt wanneer je een Canon 5D met een 70/200-2.8 erop gaat staan uitproberen in de zaak.