Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
De canon 17-35 is gelukkig ook niet al 2x opgevolgd door een 16-35/2.8 en 16-35/2.8 IImartijn_tje schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 20:19:
Waarom is FF zo interessant voor landschaps fotografie?
Er zijn genoeg fatsoenlijk presterende UWA's voor crop. Een UWA voor FF wordt een 17-35, waar meeste 17-35's (Canon L, Tamron, Minolta) nou niet echt in uitblinken zijn de prestaties aan de randen (mogenlijk met uitzondering van de nikon).
Omdat je met FF gewoon ook op korte mm's relatief kleine DoF kan opwerpen, met name met een /2.8 UWAIk denk dat je met een 12-24 + 17-55 f/2.8 + iets langs al een fijnere set lenzen voor landschaps fotografie hebt als met een FF cam + 17-35 + 24-70 f/2.8 . De enige reden voor FF die ik zou kunnen bedenken is de sigma 12-24 (popeye).
[ Voor 8% gewijzigd door Henk op 21-08-2007 20:24 ]
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Dus de enige echte toepassing voor FF bij landschaps fotografie is een relatief korte dof (welke vrijsnel alsnog enkele meters is). Of een sigma popye voor nog meer groothoek.
Ik zou eerder meer DR willen voor landschaps fotografie (wat met FF best ook te verwezelijken is als het aantal MP's maar bescheiden blijft)
[ Voor 18% gewijzigd door martijn_tje op 21-08-2007 20:29 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
|>
Verwijderd
Overigens was Landschapsfotografie het eerste wat in me opkwam i.v.m. de DOF en het ontbreken van de cropfactor. Dit was niet bedoeld als enige toepassing waarvoor een FF handig is maar meer om mijn voorbeeld wat te verduidelijken.
detail. FF heeft meer detail dan crop. landschapfotografen gebruiken ook graag midden- of grootformaat en echt niet vanwege UWA, want die zijn er niet of nauwelijks, of vanwege de beperkte DOF, want dat vinden ze vaak niet aantrekkelijk.martijn_tje schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 20:19:
Waarom is FF zo interessant voor landschaps fotografie?
maar toch heb je je 35/2 (die had je toch?) in geruild voor de f/1.4, of heeft dat andere redenen? en de canon-mount kan wat meer verdragen dan die van nikon, scheelt ook weer wat.Simon schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 20:37:
Men waarschuwde mij ook toen ik FF ging, dat ik last kreeg van enorme scherpteafval, niet veel van gemerkt zal ik je zeggen.
[ Voor 34% gewijzigd door lateef op 21-08-2007 20:48 ]
Waar háál je die kul toch vandaan? Ik zie het ook al langskomen in andere posts, en behalve speculatie kan ik er verder helemaal níets over vinden, het tegengestelde zelfs.lateef schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 20:46:
[...]
maar toch heb je je 35/2 (die had je toch?) in geruild voor de f/1.4, of heeft dat andere redenen? en de canon-mount kan wat meer verdragen dan die van nikon, scheelt ook weer wat.
Wat ik van lateef z'n reactie begrijp is dit:
De Canonmount is groter. Daardoor kun je een groter achterelement plaatsen waardoor je beeldcirkel meer overlap heeft op je sensor.
Dat resulteert in minder schuin invallende stralen en daarmee in minder lichtafval.
Nikon heeft wellicht die ruimte niet waardoor de lichtafval eerder merkbaar wordt.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
En dat verklaard waarom de Nikon 17-35 zo goed presteerd op een 5D?YellowCube schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 21:20:
zo'n kul is het toch niet.
De Canonmount is groter. Daardoor kun je een groter achterelement plaatsen waardoor je beeldcirkel meer overlap heeft op je sensor.
Dat resulteert in minder schuin invallende stralen en daarmee in minder lichtafval.
Nikon heeft wellicht die ruimte niet waardoor de lichtafval eerder merkbaar wordt.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Ik begrijp de speculaties, maar de praktijk wijst gewoon anders uit. Ik heb net eens zitten kijken naar e.e.a. aan testshots van de 14n, en daar kan ik nou niet echt humangeous light-falloff ontdekken. Dus verder dan speculatie komt het imho gewoon niet, sterker nog, de beelden en tests die er zijn, lijken het tegendeel te bewijzenYellowCube schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 21:20:
Zie ook: http://www.dpreview.com/reviews/KodakDCS14n/page24.asp
[ Voor 11% gewijzigd door Henk op 21-08-2007 21:25 ]
Die microlensjes worden meestal gebruikt om de signaal-ruis verhouding omlaag te krijgen.
De Kodak heeft, voor zover ik begreep, dan ook issues met de hoeveelheid ruis.
Wet van behoud van ellende noemen ze dat.
Nee, niet direct.ThunderNet schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 21:21:
[...]
En dat verklaard waarom de Nikon 17-35 zo goed presteerd op een 5D?
Maar als ik er dan een verklaring voor moest geven zou ik het o.a. ook zoeken in het feit dat een Nikon lens niet op een Canonmount past en dat dit wellicht gunstig uitpakt.
Lens misschien iets verder van de sensor, dat soort dingen.
Manier om dat te controleren is vergelijkende foto's tussen Canon lens op 17mm en een Nikon (op een Canonmount) op 17mm.
Ik noem zomaar een zijstraat, maar ik kan het uiteraard mis hebben.
[ Voor 48% gewijzigd door YellowCube op 21-08-2007 21:45 ]
heb je wel eens vergelijkingen gezien tussen de SLR/n en SLR/c met snel glas, wijd open?Henk schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 21:22:
Ik heb net eens zitten kijken naar e.e.a. aan testshots van de 14n, en daar kan ik nou niet echt humangeous light-falloff ontdekken.
het resultaat van de Kodak/Nikons is inderdaad niet dramatisch, qua licht fall-off verre van zelfs, maar wel minder dan van de Kodak/Canon en dat is toch wat men ziet.
Hmmm, dat zou ik dan graag met hetzelfde glas zien (bijvoorbeeld een Nikkor 17-35/2.8 die op de /c gezet wordt met een convertorring) en daarna weer dezelfde resultatenlateef schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 21:47:
[...]
heb je wel eens vergelijkingen gezien tussen de SLR/n en SLR/c met snel glas, wijd open?
het resultaat van de Kodak/Nikons is inderdaad niet dramatisch, qua licht fall-off verre van zelfs, maar wel minder dan van de Kodak/Canon en dat is toch wat men ziet.
Niet dat ik je niet geloof btw, want juist uitgaande ván die lens zouden de /n shots beter moeten zijn.
dat heb ik nooit gezien. wat ik wel heb gezien ging ook om sneller glas. en dat glas werd weer met elkaar vergeleken dmv dia's.Henk schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 21:52:
Hmmm, dat zou ik dan graag met hetzelfde glas zien (bijvoorbeeld een Nikkor 17-35/2.8 die op de /c gezet wordt met een convertorring) en daarna weer dezelfde resultaten
ik vind het eerlijk gezegd ook een non-issue, maar nikon heeft er wel een mindere naam door gekregen.
(zo heel gek is het trouwens niet, leica heeft altijd gezegd dat een digitale M niet mogelijk was (niet alleen door lensmount, maar met name door korte afstand tov filmvlak) en toen ze uiteindelijk niet om een digitale M heen konden, zijn ze met een crop-factor camera met rare truckjes gekomen).
Het punt is ook een beetje, we zijn op een zeker moment op 2 sporen geraaktlateef schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 22:06:
[...]
dat heb ik nooit gezien. wat ik wel heb gezien ging ook om sneller glas. en dat glas werd weer met elkaar vergeleken dmv dia's.
ik vind het eerlijk gezegd ook een non-issue, maar nikon heeft er wel een mindere naam door gekregen.
(zo heel gek is het trouwens niet, leica heeft altijd gezegd dat een digitale M niet mogelijk was (niet alleen door lensmount, maar met name door korte afstand tov filmvlak) en toen ze uiteindelijk niet om een digitale M heen konden, zijn ze met een crop-factor camera met rare truckjes gekomen).
Die cam met rare trucjes heeft Nikon btw ook al gehad, de Nikon E3s werkte met interne lensjes om een FF-beeld op een cropsensor te projecteren: http://www.letsgodigital....ecification/541/show.html
Maar ik geloof dat dat systeem juist bij (U)WA niet zo heel lekker werkte, en dat is juist waar je je voordeel uit FF haalt wat betreft DoF, afgezien van sensor-based voordelen die je dus mist door de crop-sensor.
[ Voor 7% gewijzigd door Henk op 21-08-2007 22:39 ]
ja, natuurlijk kan dat, FF is tenslotte net zo groot als kleinbeeld en daar is dit systeem voor ontworpen. maar nikon heeft digitaal een imago deukje opgelopen, nu kunnen ze daar niets van aantrekken en een camera op de markt brengen met marginale probleempjes of ze introduceren een 1.1 crop camera en zeggen dat ze de problemen volledig verholpen hebben. marketingtechnisch lijkt me dat geen slechte zet, maar ik moet bekennen dat ik van marketing weinig kaas heb gegeten.Henk schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 22:37:
Waar het mij om ging is dat Nikon iig in staat is FF-sensoren met de huidige mount te handlen/realiseren, terwijl dat, met bijbehorende (onterechte imho) imago-deuk, vaak wordt tegengesproken.
eigenlijk AF, net niet tacky genoeg, en bouw.. Niets slechts, die 35 f/2, wel opvallende vignetting, maar niet rampzalig. Geen grote scherpteafval thoughlateef schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 20:46:
[...]
detail. FF heeft meer detail dan crop. landschapfotografen gebruiken ook graag midden- of grootformaat en echt niet vanwege UWA, want die zijn er niet of nauwelijks, of vanwege de beperkte DOF, want dat vinden ze vaak niet aantrekkelijk.
[...]
maar toch heb je je 35/2 (die had je toch?) in geruild voor de f/1.4, of heeft dat andere redenen? en de canon-mount kan wat meer verdragen dan die van nikon, scheelt ook weer wat.
|>
Maar dat is de theorie. De praktijk is dat zelfs het achterste lenselement van een Nikkor 17-55 enkele milimeters groter is dan dat van een Canon 17-40, nml. 25 vs 21mm. En dan is de 17-55 nota bene een DX lens (waar het dus al verkleind is!). Ik weet toevallig van deze twee objectieven de doorsnede van het achterste element, meer kan ik niet vergelijken. Plus ze zijn enigszins vergelijkbaar qua bereik (een tele b.v. heeft een groter achterste element).YellowCube schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 21:20:
Daarenboven is ook nog eens de afstand tussen sensor en lensmount bij de F mount 2,5mm groter! (46,5 vs. 44mm) Dus twee redenen waarom bij een Nikon, ondanks de kleinere mount, het licht juist in een minder scherpe hoek op de sensor valt dan bij een Canon. Aangezien dit niet echt een issue schijnt te zijn bij Canons zal dit ook zeker geen issue worden bij een imaginaire Nikon FF. So much voor een fysiek grotere lensmount.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Zo'n lens is nu juist ontworpen voor digitale sensoren en is er gezorgd dat de lichtstralen minder schuin invallen.
je tweede stukje kan ik me al wat beter in vinden. De voordelen van een grotere afstand achterelement-sensor klinken mij logischer in de oren.
Maar je weet niet toevallig of dit bij de Kodak ook zo was (gezien de truukjes die ze uit moesten halen om de lichtafval te beperken).
Uiteindelijk geloof ik ook wel dat een (zoals je dat zo mooi stelt) imaginaire Nikon FF zodanig in elkaar zal zitten dat de lichtafval geen probleem is. Ik neem niet aan dat ze dit soort dingen gaan riskeren enkel en alleen omwille van het hebben van een FF camera.
Verwijderd
Snap natuurlijk dat je focuslengte anders wordt want je verliest de 1.5 verlengingsfactor. Gaat me er meer om of het allemaal wel zou werken...
https://fgheysels.github.io/
Vanaf 30-35mm zal de vignettering verdwenen zijn.
Ik heb echter een donkerbruin vermoeden dat (mocht er een FF cam komen) Nikon de mogelijkheid in zal bouwen om ook DX lenzen te kunnen gebruiken. Je gebruikt dan slechts een deel van de sensor.
Fysiek past het, en vanaf ongeveer 24 a 28mm heb je denk ik wel volledige beeldvulling (daaronder dus daadwerkelijk hellish vignet). Maar de vraag of je dan nog fatsoenlijke cornerperformance hebt.... tja. Misschien dat het met dat objectief goed te doen is, maar overwegend is DX op FF er niet écht sterk inVerwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 08:32:
Ik heb een vraagje... Als je nu net een geweldige Nikkor 17-50 hebt gekocht en Nikon komt met een FF camera. Is dat objectief dan nog bruikbaar? Of heb je dan enorm last van vignettering?
Snap natuurlijk dat je focuslengte anders wordt want je verliest de 1.5 verlengingsfactor. Gaat me er meer om of het allemaal wel zou werken...
Verwijderd
Maar wel heel erg hypothetisch als je het mij vraagt. Nikon heeft nog geen FF of 1.1 crop camera aangekondigt en zou dat wellicht (volgens Tom Hogan morgen gaan doen.)
De camera is dus voorlopig nog niet op de markt. (Wederom volgens Tom ergens volgend jaar in Amerika, dacht ik dus zeg maar Q3 2008 hier in Europa.)
Als de camera komt zou ik denken dat die wel eens een prijs mee zou kunnen krijgen in de orde van de Canon 1Ds mark III, dus zeg maar 9000,- euro of zo.
Iemand die de eerste dag dat de camera uit is zo een bedrag op tafel kan leggen, zal het vast niet zo heel erg vinden als hij een lens van 1300 euro niet meer kan gebruiken.
Had ik nog niet aan gedacht maar als je ziet wat er nu in de DX lineup zit is dat goed mogelijk.YellowCube schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 08:41:
je krijgt dan vignettering en je objectief is dan gedeeltelijk onbruikbaar.
Vanaf 30-35mm zal de vignettering verdwenen zijn.
Ik heb echter een donkerbruin vermoeden dat (mocht er een FF cam komen) Nikon de mogelijkheid in zal bouwen om ook DX lenzen te kunnen gebruiken. Je gebruikt dan slechts een deel van de sensor.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Maar .. DX lenzen geven vervormingen aan de randen met FF (zie ik met mijn Kodak 14n): falloff/CA en wat dies meer zij.
Ik moet het nog maar eens zien of er een FF komt van Nikon. Zoals ik al eerder zei .. ze zijn op de kostenreductie toer .. en winst maximalisatie (Productie opschroeven van bodies met lage winstmarges,steeds meer DX lenzen in het assortiment). Een FF apparaat past daar niet echt bij lijkt me.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
|>
Dat is ongeveer ook een beetje mijn idee (maar dan niet kostenreductie maar gewoon kunnen verkopen wat gevraagd wordt)henkleerssen schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 10:43:
Ik moet het nog maar eens zien of er een FF komt van Nikon. Zoals ik al eerder zei .. ze zijn op de kostenreductie toer .. ..Een FF apparaat past daar niet echt bij lijkt me.
En dan nog, er zijn 'tig duizenden mensen meer die het óver een hi-end FF camera hebben dan mensen die er eentje hebben. Het is dus met name leuk voor de niche en corporate image. Het wordt imo pas interessant wanneer het enigszins betaalbaar wordt (zie Canon 5D).
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Je vergeet de D200, het lijkt me dat die toch ook wel aan het einde van zijn cycle begint te raken, zeker als je ziet dat Canon zowat openlijk de oorlog lijkt te verklaren met de 40D...neographikal schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 15:34:
Ik denk dat je de D2Xs ook eerder tegenover de 1D moet zetten dan tegenover de 1Ds, zowel qua prijs als qua featuresDe 1Ds is een absolute nichemarkt, zeker met de prijzen... Maar sowieso, de hele pro-lijn van Nikon is aan een update toe. De D2Hs is gewoon antiek, de D2Xs draait ook alweer een tijd mee. Een FF-camera lijkt me niet direct de hoogste prioriteit hebben, gewoon de boel weer eens bijspijkeren (D2-serie, VR in de tele's, etc)...
Om een full frame sensor te maken moet je iets meerdere malen belichten, omdat de sensor groter is dan het stuk wat je belicht. Nu maakt Nikon zijn sensoren niet zelf (die maakt Sony), maar wel de apparatuur om ze te maken. Ik las ergens (weet zo gauw niet meer waar) dat Nikon bezig was om full frame sensoren (of dus die crop van 1.1x) te maken met slechts een enkele belichting (of eigenlijk de apparatuur daarvoor). Mij lijkt dat dit de kosten drastisch verminderd, dus is het niet veel logischer als ze daar op wachten?
Nikon is vooral onderin de markt actief, omdat daar het meeste geld verdiend wordt. Er is dus weinig haast om met full frame te komen (althans, dat stelt Thom Hogan).
fnoff schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 16:12:
Om een full frame sensor te maken moet je iets meerdere malen belichten, omdat de sensor groter is dan het stuk wat je belicht.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
ik denk niet dat hij belichten bedoelt als in "een foto maken"breinonline schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 17:54:
[...]
Heb je een bron? Als je zorgt dat je glas gewoon de hele sensor belicht hoef je echt niet meerdere malen te belichten.
[ Voor 60% gewijzigd door Wortelsoep op 22-08-2007 17:57 ]
Ah, bij de productie van een sensor? Ik snap hem.Wilko schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 17:57:
[...]
ik denk niet dat hij belichten bedoelt als in "een foto maken"
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Het lijkt me dat een merk dat ook de bovenkant van de markt opzoekt een mooie proeftuin heeft om nieuwe features uit te testen. Dan mag het namelijk nog wat kosten. Daarna kan het in de consumenten lijn worden ingevoerd. Verder is een 1D en 1Ds gewoon super voor het imago van Canon.fnoff schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 16:12:
Nikon is vooral onderin de markt actief, omdat daar het meeste geld verdiend wordt. Er is dus weinig haast om met full frame te komen (althans, dat stelt Thom Hogan).
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Yep, hij bedoelt dus "field stitching". De grootste sensor die in enkelvoudige lithografische maskering te maken valt is, op dit moment, APS-H. Oftewel de 1,25x crop uit de Canon 1D serie.breinonline schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 18:06:
[...]
Ah, bij de productie van een sensor? Ik snap hem.
Maar er gaan dus geruchten dat zowel Nikon als Canon met lithografie apparatuur bezig zijn die grotere lappen silicium in een enkele belichting kunnen masken. En dat is zeker geen gemakkelijke opgave, we hebben het over een lens systeem dat, in een high-end systeem, een paar honderd kilo weegt en richting 1,7 bij 0,8 meter gaat.
(Google eens op canon full frame white paper, interessant leesvoer, ook al is het deels PR praat.)
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Tnx, dat is hetJumpStart schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 18:29:
[...]
Yep, hij bedoelt dus "field stitching". De grootste sensor die in enkelvoudige lithografische maskering te maken valt is, op dit moment, APS-H. Oftewel de 1,25x crop uit de Canon 1D serie.
"Nikon D3, Full-Frame, previewed"
http://www.dpreview.com/news/0708/07082312nikond3.asp
Kort samengevat: "It's all about sensitivity baby!" Native ISO 200-6400 met 2 stops extented.
Teeeeringgg

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Eens even kijken hoe het nou uitpakt:JumpStart schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 14:39:
Ga maar uit van bestaande Nikkor non-VR prijzen, met een beetje erbij. De extra kosten voor VR zullen in de marge vallen. Als Nikon zich met Canon wil meten kunnen ze niet nog verder boven Canon gaan zitten.
400/2,8: Canon IS €6400, Nikkor non-VR €8300
500/4: Canon IS €5400, Nikkor non-VR €7400
600/4: Canon IS €7000, Nikkor non-VR €9500
Expected street price in the U.S.:
Bron: http://www.robgalbraith.c..._page.asp?cid=7-8742-9085
AF-S Nikkor 14-24mm f/2.8G ED US$1799.95
AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED US$1699.95
AF-S Nikkor 400mm f/2.8G ED VR US$8799.95
AF-S Nikkor 500mm f/4G ED VR US$7899.95
AF-S Nikkor 600mm f/4G ED VR US$9499.95
Dit topic is gesloten.