Toon posts:

Simpele vraag - hoe maak ik van m'n pc een game-pc?

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Even een simpele vraag, maar ik wil 'm toch hier even stellen!

Ik heb een redelijk systeem, alleen met games is het een hok. Ik speel eigenlijk alleen racegames (en af en toe een shooter online), en tot vorig jaar altijd GP3 gespeeld, maar omdat dat toch wel érg oud wordt, wilde ik gtr2, dtm3 en die dingen gaan proberen. Maar daar gaat het mis: ik krijg die spellen gewoon niet lekker draaiend. DTM3 blijft haperen, zelfs met alles uit op 640*480 :|

PC is een P4 661 (3600mhz), 2x512 pc2700 ram. En nu de zaken die volgens mij de games verpesten: Geforce FX5200 (128mb) en een hele oude (1999) Sound Blaster Live!...

Hoe krijg ik nu die moderne racegames een beetje fatsoenlijk draaiende? Natuurlijk weet ik ook wel dat die videokaart niet deugt, maar wanneer games zelfs op de laagste settings nog niet draaien, kan het dan niet aan iets anders liggen? Toch niet die Sound Blaster?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:33

Cyphax

Moderator LNX
Die Sound Blaster ligt het niet aan, je hebt gewoon een veel te trage videokaart. De rest is echt wel voldoende om nieuwere games een beetje fatsoenlijk te kunnen draaien hoor.

Als je pak 'm beet 150 tot 200 euro uitgeeft aan een betere videokaart gaat het een wereld van verschil opleveren.

Saved by the buoyancy of citrus

• Jan-Jo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09-2012
Upgraden naar 2x 1gig pc 3200 ddr400 als je mobo het ondersteund,en 7600gt videokaart erin.
Dan kan je verlopig weer even mee,aan de soundblaster zal het niet liggen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Cyphax schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 12:56:
Die Sound Blaster ligt het niet aan, je hebt gewoon een veel te trage videokaart. De rest is echt wel voldoende om nieuwere games een beetje fatsoenlijk te kunnen draaien hoor.

Als je pak 'm beet 150 tot 200 euro uitgeeft aan een betere videokaart gaat het een wereld van verschil opleveren.
Hey thanks... is die fx5200 zelfs te stom om 640*480 te draaien?

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:44
Geluid zal hoogstwaarschijnlijk niet het probleem zijn, daar kan je hoogstens enkele procenten mee winnen.
Wil je zeker zijn dat het daar niet aan ligt, probeer de spellen dan eens zonder geluid te spelen, eventueel door de sound blaster in de device manager tijdelijk te disablen.
Gaat het dan nog even traag/schokkerig weet je zeker dat het al niet aan je sound blaster ligt.

VirtualDJ 2026 - Fast Image Resizer - Instagram

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-01 14:14

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 12:58:
[...]

Die kaart was 4 jaar geleden al zwaar budget, en niet echt bedoeld voor serieus gamen.
kan me voorstellen dat ie met hedendaagse spellen 640*480 niet trekt nee :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-01 15:39
De FX-serie was zowieso geen succes, en de 5200 was dan nog het laagste wat er te krijgen was. De Ti4200 van de serie ervoor trok de FX er eigenlijk altijd uit (heb beide gehad).
Maar tussen de 100 en 200 euro zitten erg leuke kaartjes die die racegames vloeiend trekken.
@Heuveltje: Toen ie uitkwam kon ie de nieuwste spellen ook al niet trekken @640x480 |:( Het ding presteerde zelfs lage framerates te geven in UT2k4 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door TeXiCiTy op 17-05-2007 13:06 ]

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

Verwijderd

Topicstarter
heuveltje schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 13:04:
[...]

Die kaart was 4 jaar geleden al zwaar budget, en niet echt bedoeld voor serieus gamen.
kan me voorstellen dat ie met hedendaagse spellen 640*480 niet trekt nee :)
Heb ik een goeie miskoop mee gedaan dan :+ Anderhalf jaar geleden knalde m'n stokoude ATI-kaart er ineens uit, en heb toen snel een redelijk eenvoudige kaart gekocht inderdaad...

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 12:58:
[...]

Voor zo'n kaart als deze maakt de resolutie gewoon niet zoveel meer uit. Al zou je het spel in 320x200 kunnen spelen bij wijze van spreken, dat is de bottleneck niet. :)
Het gaat erom dat je kaartje alle objecten en speciale effecten zeg maar kan renderen binnen een fractie van een seconde en dat kan ie gewoon niet.
Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 13:07:
[...]

Heb ik een goeie miskoop mee gedaan dan :+ Anderhalf jaar geleden knalde m'n stokoude ATI-kaart er ineens uit, en heb toen snel een redelijk eenvoudige kaart gekocht inderdaad...
Ach miskoop, je wist toen dat het een redelijk eenvoudige kaart was, hij zal niet duur geweest zijn. :)
Hij is gewoon traag.

[ Voor 29% gewijzigd door Cyphax op 17-05-2007 13:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zie op Alternate.nl een leuke aanbieding denk ik... ATI Club 3D Radeon X1650 PRO (512mb)... iemand ervaringen mee?

Editje: voor 119 euri is dat toch wel iets waar ik mee vooruit kan?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2007 13:12 ]

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-01 15:39
Neem de prijzen van de pricewatch, de prestaties van Ome Tom en je hebt in now time de perfecte prijs/kwaliteit ;)

http://www23.tomshardware...=734&model2=717&chart=275

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• Neko Koneko
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
(overleden)
Op het werk, leuk ding, lekker Age of Empires 3 spelen tussen het werk door ;)

Als je het zeker wilt weten, zoek gewoon een aantal benchmarks op en vergelijk eventueel de specs met die van andere kaarten.

End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Je let wel op het PCI-x/AGP-verhaal?

Verwijderd

Topicstarter
Cyphax schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 13:16:
Je let wel op het PCI-x/AGP-verhaal?
Ja, ik zal toch voor AGP moeten gaan denk ik, mobo heeft geen PCI-e slots e.d. :)

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
ik zou voor een ati x1950pro gaan, goede performance/prijs verhouding :), snelste agp kaart momenteel....

• Surgue
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
ik heb een amd athlon xp @ 2.0 ghz, 512 mb ram en fx5700.
DTM 3 kan bij mij wel op 1024x768, niet op hoge settings maar wel speelbaar.
Dus misschien ligt het toch ook nog aan iets anders....

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-01 14:14

heuveltje

KoelkastFilosoof

Fx5700 != Fx5200

maw allebei zwaar verouderd, maar de een is nog steeds 3 keer zo snel als de ander :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Ik stond enige tijd geleden voor 't zelfde probleem. Houd je wel in de gaten dat je voeding die nieuwe kaart ook trekt! 6600GT op een 250W met toeters & bellen op je PC lijkt me niet echt safe...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2007 13:39 ]

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-01 18:21

_fool

Helemaal zo gek nog niet

http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Kan je al je hardware invullen en kijken of je huidige voeding nog volstaat.

Enneh, mocht je toch een nieuwe voeding moeten aanschaffen: neem GEEN Q-tec :)

specs

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-01 17:06

Thandor

SilverStreak

Dit is een vraag die je zelf prima kunt beantwoorden. Analyseer de huidige hardware. Kijk waar het bottleneck zit.

In dit geval is dat overduidelijk de videokaart. De nVidia GeForce FX 5200 is een budgetkaart van een aantal generaties terug. Games van een aantal jaar geleden zullen zelfs niet echt lekker te draaien zijn op die videokaart. Je moet dus op zoek naar een nieuw model. Let echter op dat je wel het goede model koopt. Videokaarten hebben een bepaalde aansluiting, deze kan PCI, AGP of PCI Express (afgekort met PCIe of PCI-e) zijn. In jouw geval zal het waarschijnlijk AGP zijn.

De Tom's Hardware VGA charts zijn handig bij het selecteren van een nieuwe videokaart. In de actuele charts staan oudere kaarten niet meer aangegeven (AGP is een verouderde bus, high-end kaarten zijn vrijwel allemaal PCIe). De oudere kaarten staan in de oudere charts waarvan je de links kunt vinden in het 'More Charts' kader rechtsboven.

Houd ook andere hardware in de gaten. Als het systeem nu met een minimale voeding draait is het onverstandig om er een zware, energieslurpende grafische kaart in te steken.

Zie o.a. **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?, Welke voeding heb ik nodig? Deel 17 en Het "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" topic - part 14.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.