Toon posts:

3D/RENDER/game PC [€2500]

Pagina: 1
Acties:
  • 760 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik wil graag een pc samenstellen. De PC ga ik gebruiken om mezelf verder te onwikkelen op het gebied van 3D, rendering, foto-bewerking, internet development, kortom grafische vormgeving. Een mooie bijkomstigheid zal zijn, dat ik nu de beschikking zal hebben over een PC die een beetje game ook nog aan kan. Hoofddoel blijft het grafische gebeuren, maar het lijkt me leuk als ik ook een goede game kan spelen.

Nu ben ik al op diverse fora aan het vragen geweest en ze raadden me allemaal wat anders aan. Sommigen raadden me zijn/haar droom pc aan, terwijl anderen echt serieus mijn doelstelling in het achterhoofd hielden. Terwijl de een er een echte game pc van maakt met een Asus Striker Extreme, zegt een ander me dat ik me beter kan richten op een goede processor zoals de Intel Core 2 Quad Q6600 voor het renderen.

Zoals de titel al aangaf is mijn budget €2500. Daar moet ik alles van kopen en als het even kan, houd ik liever wat geld over. Maar goed, je moet ergens een streep trekken. Naast de PC heb ik dus ook een beeldscherm nodig, een muis en een toetsenbord. Qua beeldscherm neig ik naar een 21 of 22 breedbeeld. Leuk als ik een film ga kijken op mijn PC en vooral makkelijk in programma's als bv. Photoshop.

Zoals je ziet koop ik de PC echt voor diverse doeleinden. De basis is en blijft de grafische vormgeving, waar ik misschien mijn beroep van wil maken, maar naast dat serieuze gebeuren wil ik me ook ontspannen in de nieuwste game of met de nieuwste film. Een grote harddisk is dus ook een pre.

Ik hoop dat ik op dit forum een stuk wijzer kan worden, want het wordt er allemaal niet makkelijker op.

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-01 23:12
Je zal toch per onderdeel zelf moeten nagaan wat je precies wil. En dan een lijstje maken van de onderdelen waarvan je zelf denk dat ze het beste zijn. Of wat specifiekere vragen stellen ;)
Je noemt als voorbeeld dat mensen je een Asus Striker aan raden of een Quad core. Wat zijn voor jou de voordelen, en wat zijn de nadelen? Waarom weet je het niet? enz.. enz..
Daarnaast, ga je overklokken? Dan kan ook nog veel uitmaken (denk aan moederbord en geheugen). Hoeveel opslag heb je nodig? ga je veel downloaden?
Misschien een beetje vervelend al die vragen als je op zoek bent naar antwoorden, maar met wat je verteld valt zo weinig te beginnen. Anders krijg je precies hetzelfde als je als zegt: dan gaat iedereen hier z'n persoonlijk droomsysteem neerzetten.
Neus dit forum (CSL) even door. Er zit vast wel ergens een systeem tussen met een soortgelijk budget/doel.

Hallo met Tim

Verwijderd

Dan kan je geen goede game spelen. Misschien de graka vervangen door een meer op games gerichte kaart. Weet alleen niet hoe dat is voor de 3d ontwerp performance, vast niet zo goed :+

Verwijderd

Topicstarter
@Maratropa

In de topic [BBG:mei 2007] 3d-workstation waarnaar je verwijst, geef je aan dat de dure Q6600 een beetje overdone is op een workstation. Met de argumentatie die je daarbij geeft (liever snel werken, dan renderen) ben ik het eens. Dus neem aan, dat voor mij ook geldt dat ik beter een E6600 kan OCen. Correct me if I'm wrong.

@Koeitje
Ik denk inderdaad dat ik voor een grafische kaart als de Asus EN8800GTX ga.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2007 13:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tot zover ben ik. Onderaan vind je mijn argumentatie. Een aantal dingen missen, omdat ik niet goed weet wat daarin de beste keuzes zijn. Ik denk dat ik eind van dit jaar toch voor een 1333Mhz systeem ga, vandaar dat ik nu nog niet top of the bill ben gegaan en dus wat geld achteruit wil zetten voor als de echte Quad Core processor van Intel (die op 1333Mhz gaan draaien) uitkomt en daarbij een 1333Mhz erin ga zetten. De rest van de set up blijft dan, mits mogelijk, ongewijzigd.

Behuizing
Antec P182 Black of
....................

Voeding
-

Moederbord
Asus P5B Deluxe Wifi of
Asus P5B Premium Vista Edition

Processor
Intel Core 2 Duo E6600

Processor koeler
Scythe Infinity

Geheugen
-

Harddisk
Western Digital Raptor 36,7 GB en
Western Digital Caviar SE16 500 GB

Grafische kaart
Asus EN8800GTS 640MB

Argumentatie:

Behuizing
- Stil
- Persoonlijke smaak
- Suggesties voor een andere zeer stille kast, maar dan met window. Vind leds en tubes wel vet namelijk. Iets waar je bij de P182 voor moet modden.

Voeding
- Suggesties?

Moederbord
P5B Deluxe Wifi
- Bewezen goed te zijn.
- Heeft eigenlijk alles wat ik tot dusver nodig heb.
- Misschien een betere keus aangezien deze goedkoper is en ik eind van het jaar/begin volgend jaar toch over wil stappen op een 1333Mhz.

P5B Premium Vista Edition
- Toekomstgericht. Gereed voor Quad core processor. Als Intel aan het eind van het jaar met de echte Quads komt.
- ScreenDuo. Leuke feature en lijkt me erg handig.
- Ai Remote. Zelfde verhaal.
- Onboard 512MB flash geheugen. Dit verhoogt de prestaties van de harde schijven.

Processor
- In de toekomst stap ik over op de echte Quad waarmee Intel gaat komen. Tot die tijd lijkt mij een overgeklockte E6600 goed genoeg.
- Prijs/prestatie tussen E6600 en E6700 is minimaal, vandaar de E6600.

Processor koeler
- Zeer goede recensies en reviews.

Geheugen
- Suggesties?

Harddisk
Western Digital Raptor 36,7 GB
- Voor het snel opstarten

- Grote opslagcapaciteit
- Als de Solid State schijven komen, wil ik deze misschien aanschaffen en in RAID5 zetten.

Grafische kaart
Vind het moeilijk om te kiezen voor een hele goede kaart nu en daar dus wat geld in te investeren, of om te wachten wat de toekomst brengt en voor de goedkopere 8800GTS te gaan. Denk dat dat laatste het beste is, dus vandaar deze keus.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2007 14:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ff weer naar boven plaatsen! ;-)

Verwijderd

rekening houdend met wat jij als configuratie opgeeft al zou ik naar een dergelijk systeem kijken;

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/my_space/config.GIF

aanpassingen tov jouw systeem;

MSI-bordje; puur persoonlijk, werk altijd met MSI en heb nooit problemen
CPU; renderen wil je zo snel mogelijk achter de rug hebben en gebruikt multicore, deze ligt binnen je budget
Geheugen; 4 gig kwaliteitsgeheugen. 667mhz geheugen voor als je een upgrade zou doen naar een zwaardere cpu op een 1333mhz bus. Dan draait je geheugen er synchroon mee (of je kan je cpu nu al wat oc'en).
HD; 37gig vind ik jammer, daar krijg je waarschijnlijk je OS + games + apps niet meer op. 74 gaat binnen dat budget. Data opslaan op een raid1 is altijd leuk, dus daarom 2x500 ipv 1x500
VGA; 8800GTS lijkt mij nu ook wel toereikend, zeker aangezien je niet een game-only bak wil neerzetten.
Schermen; dualscreen tekent echt relaxt als je bezig bent met cad; dus 2x 22" breedbeeld (ga hier binnen een goede maand ook op overgaan, nu is het 2x 1280x1024 en dat is toch niet al té groot.

Qua budget zit het er 70€ over, maar dat zal wel wat goedkoper kunnen als je in Nederland besteld. Haal er 1 scherm af, en je hebt direct al een hoop over van je budget.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wacht liever op de echte Quad procesors.

Verwijderd

QUa voeding, ls je echt futureproof wil spelen (R600 of ander high-end gamekaartje, Quad, en dzn nog eens 3 HDD's etc...) dan zou ik voor een 600 W voeding gaan. De Be Quiet 600W kost ongeveer evenveel als de Corsiar 520W. (Corsiar 520W ondersteunt zelf geen X1950XTX, als ik de reviews mag geloven)

• Pkunk
Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2007 @ 14:33:Ik denk dat ik eind van dit jaar toch voor een 1333Mhz systeem ga...
Er zijn al 1333Mhz moederborden. Waarom nu nog voor een niet-1333Mhz moederbord gaan?

Hallo met Tim

Verwijderd

Topicstarter
Dat systeem van Athmozz ziet er echt vet uit, maar gaat m niet worden. Ik wacht op de echte Quad Core processors die op 1333Mhz draaien. Ik denk, correct me if I'm wrong, dat dat op dit moment de beste keuze is. En denk dat ik met de configuratie die ik als laatste heb neergezet (aangevuld met de ontbrekende dingen), mijn werk prima kan doen totdat de Quads op de markt komen.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Mooie samenstelling, kijk alleen ook even naar de HD 2900 XT (benchmark op de frontpage)

Verwijderd

Topicstarter
@Dutch_Razor:

Over welke systeem heb je het?

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
@g-force hoezo ondersteunt geen 1950xtx :P, 520w is daar echt wel genoeg voor cker omdat het een zuinig/stil geval schijnt te zijn.

@JulienH we willen natuurlijk wel links in je TS van je vorige topics (je begint er zelf over).
en wanneer komen echte quad cores dan?

Daarbij moet ook cker worden vermelt of er ook overklokt gaat worden!

Verder heb ik ook zo mijn mening natuurlijk, maar vind ik zo nog niet de moeite waard neer te zetten.

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
PCHelper.nl Forum

Bouweenpc.nl Forum

Computer Totaal Forum

Nationaal Computer Forum

Leesvoer. Overal wordt een ander systeem aangeraden, wat erg logisch is. Het wordt er voor mij allemaal niet makkelijker op.

@Powrskin

-Als ik voor de E6600 besluit te gaan, ga ik inderdaad overklokken.
-Intel komt eind dit jaar met de echte Quad Core processor (zie andere fora).
-Graag je mening.

• Pkunk
Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2007 @ 21:59:
Dat systeem van Athmozz ziet er echt vet uit, maar gaat m niet worden. Ik wacht op de echte Quad Core processors die op 1333Mhz draaien. Ik denk, correct me if I'm wrong, dat dat op dit moment de beste keuze is. En denk dat ik met de configuratie die ik als laatste heb neergezet (aangevuld met de ontbrekende dingen), mijn werk prima kan doen totdat de Quads op de markt komen.
No offence, maar dat lijkt me echt een domme keuze. Dat systeem is veel te mooi om over een half jaar/jaar alweer te gaan upgraden met een ander moederbord(en cpu en geheugen). Koop dan nu een P5B(oid) met E4300 en pc4200 geheugen met een leuke kast, HD en videokaart. Maar als je nu een E6600 gaat kopen om over een half jaar te vervangen ben je redelijk onhandig bezig denk ik. Ik zou echt óf een mooi E6600 systeem samenstellen, óf even wachten..
Of koop desnoods nu een 1333Mhz moederbord en gooi daar een E4300 met dik geheugen in zodat je later alsnog je Quad core er makkelijk in kan zetten. Maarja.. tegen die tijd is er natuurlijk een veel mooier aanbod 1333Mhz borden.

Hallo met Tim

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
De vraag die je jezelf ook moet stellen, met het oog op het nu zinvol zijn van een quad, is in hoeverre je dus ook echt gaat "renderen".

Wil je je bijvoorbeeld verdiepen in game 3D modellen, dan zul je die quad zelden in actie zien, want dat gaat gewoon meer om modeleren.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Je slaat alle spijkers op z'n kop. Dat is nou net waar ik maar niet over kan beslissen. Dat budget systeem doe ik sowieso niet. Vind ik zonde van mijn geld. Ga ik me weer zitten ergeren. Dan zou ik voor een E6600 systeem gaan en ben ik waarschijnlijk toch eigenwijs om er alsnog straks een nieuw bord en cpu in te zetten. Maar dat is van latere zorg. Dan zou ik dus voor het systeem gaan wat ik als laatste heb gepost, aangevuld met het ontbrekende.

Verwijderd

Topicstarter
Het ontwerpen zelf staat hoger op het lijstje dan het renderen. Snel werken verdiend dus de voorkeur boven renderen. Renderen gaat ook zeker wel gebeuren, maar blijft toch een workstation. Tijdens het renderen ga ik wel wat anders doen.

• Pkunk
lol, volgens mij moet je gewoon een mooi E6600 systeem samenstellen en erachter komen dat je die hele quad core niet nodig hebt ;)

Hallo met Tim

Verwijderd

Topicstarter
Misschien wel ja. Ben iemand die gauw het beste van het beste wil, maar verdiep me er meestal wel eerst in of zoals in dit geval, vraag ik eerst anderen om advies. Als het dan door zoveel mensen afgeraden wordt, dan heb ik het wel gauw bekeken.

Dan kom ik dus terug op het allereerst systeem dat ik alleen had samengesteld. LOL. Kan het wel. Op een paar kleine dingen na. Wie helpt me daarbij. Komt ie nog een keer (vergeet dat 1333Mhz verhaal maar effe, dat zie ik dan wel weer! Oh ja, wil het systeem wel overklokken):

Behuizing
Antec P182 Black of
....................

Voeding
-

Moederbord
Asus P5B Deluxe Wifi of

Processor
Intel Core 2 Duo E6600

Processor koeler
Scythe Infinity

Geheugen
-

Harddisk
Western Digital Raptor 74 GB en
Of kan ik beter voor RAID0,1 of 5 gaan?

Grafische kaart
Asus EN8800GTS 640MB

Argumentatie:

Behuizing
- Stil
- Persoonlijke smaak
- Suggesties voor een andere zeer stille kast, maar dan met window. Vind leds en tubes wel vet namelijk. Iets waar je bij de P182 voor moet modden.

Voeding
- Suggesties?

Moederbord
P5B Deluxe Wifi
- Bewezen goed te zijn.
- Heeft eigenlijk alles wat ik tot dusver nodig heb.
- Misschien een betere keus aangezien deze goedkoper is en ik eind van het jaar/begin volgend jaar toch over wil stappen op een 1333Mhz.

P5B Premium Vista Edition
- Toekomstgericht. Gereed voor Quad core processor. Als Intel aan het eind van het jaar met de echte Quads komt.
- ScreenDuo. Leuke feature en lijkt me erg handig.
- Ai Remote. Zelfde verhaal.
- Onboard 512MB flash geheugen. Dit verhoogt de prestaties van de harde schijven.

Processor
- In de toekomst stap ik over op de echte Quad waarmee Intel gaat komen. Tot die tijd lijkt mij een overgeklockte E6600 goed genoeg.
- Prijs/prestatie tussen E6600 en E6700 is minimaal, vandaar de E6600.

Processor koeler
- Zeer goede recensies en reviews.

Geheugen
- Suggesties?

Harddisk
Western Digital Raptor 36,7 GB
- Voor het snel opstarten

- Grote opslagcapaciteit
- Als de Solid State schijven komen, wil ik deze misschien aanschaffen en in RAID5 zetten.

Grafische kaart
Vind het moeilijk om te kiezen voor een hele goede kaart nu en daar dus wat geld in te investeren, of om te wachten wat de toekomst brengt en voor de goedkopere 8800GTS te gaan. Denk dat dat laatste het beste is, dus vandaar deze keus.

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:19
Waarom een raptor? Die nieuwe hitachi schijven (iig die van 1TB) zijn weliswaar 7200rpm maar ik dacht wel sneller.

nieuws: StorageReview: 'Hitachi Deskstar 7K500 beste desktopschijf'

Niets...

• abort_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:28
de huidige quad cores willen ook makkelijk op 1333fsb draaien.

• Pkunk
Prima kast. Heb zelf de P180B. Ben erg erg tevreden mee. Lekker stil en toch een super goede airflow. De installatie ging jammer genoeg niet helemaal lekker omdat alles redelijk anders zat dan ik gewend was, en er een zeer gebrekkige (lees niet aanwezige) handleiding bij zat. Maar als het eenmaal zit.. ;)
Voeding
Welke voeding heb ik nodig? Deel 17
Ik heb zelf een Tagan 580. Maar da's alleen omdat ze de 530 niet hadden toen ik alles kwam ophalen. En ach, dan betaald je maar 2 tientjes meer :|
Moederbord
Asus P5B Deluxe Wifi of
Volgens mij is de keuze hier te persoonlijk om iets nuttigs over te zeggen. Als het echt om een E6600 systeem gaat zie ik even niet waarom niet gewoon de P5B of DS3. Daar zit toch ook alles op?
Processor
Intel Core 2 Duo E6600
Beste prijs/kwaliteit van het moment denk ik..
Processor koeler
Scythe Infinity
Beetje groot/zwaar, maar wel een superkoeler.
Geheugen
Je geeft aan te willen overklokken. Zoek dan een leuk setje DDR-800 uit. Kijk vooral even hier:
Het DDR/DDR2 Informatie- en Overklokresultaten-topic
Harddisk
Of kan ik beter voor RAID0,1 of 5 gaan?
Ik heb ook die Raptor, en ik vind hem snel zat iig =D Geeft mij een veiliger gevoel dan RAID0 iig
Grafische kaart
Asus EN8800GTS 640MB
De 8800GTS 320MB is wel iets beter qua prijs kwaliteit. Maar je geeft aan een 22" te willen, en dan is de 640MB versie wel de verstandige keuze denk ik.

En voor een beeldscherm heb je natuurlijk genoeg topics in Videoplanken & Beeldkanonnen

Hallo met Tim

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga nu mijn bed opzoeken. Morgenavond zal ik me weer eens verder verdiepen. Iig bedankt tot dusver. Anderen mogen gerust ook nog de ontbrekende dingen aanvullen. Iedereen vast bedankt.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-01 14:56
Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2007 @ 21:36:
QUa voeding, ls je echt futureproof wil spelen (R600 of ander high-end gamekaartje, Quad, en dzn nog eens 3 HDD's etc...) dan zou ik voor een 600 W voeding gaan. De Be Quiet 600W kost ongeveer evenveel als de Corsiar 520W. (Corsiar 520W ondersteunt zelf geen X1950XTX, als ik de reviews mag geloven)
nou ik heb een 400w fortron (goeie voeding) saphire x1950xtx leuk OC, p5b met core 2 duo 6300 @ 2200mhz
en dit neemt in totaal 180watt idle stressed zo'n 230watt.
maar bequiet kwam in de grote voeding test er wel als 1 van de besten uit corsair daaintegen minder maar 520w is nog steeds genoeg.

:P

• Dutch_Razor
Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2007 @ 22:40:
@Dutch_Razor:

Over welke systeem heb je het?
Dat uit je eigen post had ik het over, alleen zou je misschien beter een P35 bordje kunnenn nemen die binnenkort uitkomen.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Nou zal dan ook es ff wat neerkladderen. :P

Cker lijken mij de P35 interressant omdat deze toch meer ingericht/getest zijn op quadcores.
Alleen nadeel natuurlijk duurder, of een iets minder luxe versie. Komen al meer revieuws van, dus zal binnenkort allemaal duidelijk zijn.

Voeding tja modulair/zuinig/stil en stabiel lijken mij dingen op de te letten. De 520w corsair vind ik een goede voeding. Jammer alleen dat er geen 8pin pci-e opzit, voor de toekomst of 2900xt, maar dit zit op geeneen voeding in die wattage-klasse. Of er moet nog ff op gewacht worden, maar dan zit er toch weer een extra prijsje aan.

Geheugen. 4gb
http://www.azerty.nl/prod...566/xp2-8500-996535-.html

Videokaart gts640/2900xt. gts stiller en volwassener driver. 2900xt sneller/meer load verbruik/voltage instellingen/beta. (vind Ati eigenlijk al jaren meer bieden voor de tweakers).

hdd; goede keus

kast: kwijl _/-\o_

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
Dit gaat m waarschijnlijk worden. Wat vinden jullie? (Oh, ik las deze topic en begon spontaan weer te twijfelen of ik nou wel of niet voor de Quad Q6600 moet gaan?!! Q6600 gaat op 22 juli de helft kosten van wat hij nu kost! HAHA, nee ik wacht lekker op de echte Quads!)

Behuizing
Antec P182 Black of

Voeding
Corsair HX620

Moederbord

Processor
Intel Core 2 Duo E6600

Processor koeler
Scythe Infinity

Geheugen
2x Kingston 2 GB (2x1 GB) DDR2 PC6400

Harddisk

Grafische kaart
Asus EN8800GTS 640MB

Beeldscherm
Samsung SyncMaster 226BW

Geluidskaart
Creative X-Fi Extreme Gamer

Toetsenbord/Muis
Logitech Cordless Desktop MX5000 Laser

OS
Windows Vista Home Premium 64bits

Totaalprijs komt bij coolprices op €2095.45 incl. assemblage, maar met een CoolerMaster iGreen Power 600W voeding. Ze hebben op het beeldscherm en het toetsenbord na alles op voorraad. Bij sallandautomatisering.nl komt het systeem op €2088.75 excl. assemblage en daar hebben ze maar 2 dingen op voorraad.)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2007 23:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Even bovenaan plaatsen!

[ Voor 153% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2007 23:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wie wil er ff checken? Alvast bedankt!

Gr Julien

• ipazza
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10-2024
Informatique heeft een quadcore systeem voor 1499, weet niet of je die al gezien hebt?

Heb het niet allemaal gelezen maar 2500 euro is best veel :)

I don't hate you, I nothing you

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik ga pas het eind van het jaar voor een Quad core. Ik wacht eerst de P35 borden af, de nieuwe 1333Mhz borden en de nieuwe Quad Core processor die het eind van het jaar uitkomen. Tot die tijd wil ik het met dit systeem doen. Weet alleen niet of de keuzes die ik heb gemaakt in hardware goed zijn, ook met het oog op overclocken. Zal niet extreem gaan OCen, maar wel wat. Wil het wel gewoon bij luchtkoeling houden. En heeft iemand een goede guide (liefst nederlands) voor het overclocken? Heb wel gegoogled, maar kon weinig vinden. Ook op het forum stonden specifieke guides, maar niet echt een algemene.

Verwijderd

Topicstarter
Waarom geen reacties meer?

• Dutch_Razor
Brw die P35 borden, ik zag er gisteren bijvoorbeeld deze:

http://tweakers.net/price...riceMin=0&priceMax=&land=

Verwijderd

ik vind het zonde om nu een 6600 te kopen met een niet-p35mobo, en dan op het einde van het jaar een nieuwe quadcore. Ik zou dan eerder wachten en dan direct een quad kopen. Nu ga je 2500€ uitgeven, en in december opnieuw 1000€, dan kan je beter nu voor stukken gaan die herbruikbaar zijn, als je dan per sé een nieuw systeem moet zetten omdat je oud er aan is.

(dus direct P35 bordje + 667mhz ram, basisvga, celeron en voor de rest het volledige systeem dat je nu wou zetten)

Verwijderd

Topicstarter
Wel leuk die borden en zou voor de duurste variant gaan met DDR3, maar mis alleen de 512MB onboard flash geheugen die me in Vista erg makkelijk leek. Denk toch dat ik beter tot het eind van het jaar kan wachten.

Verwijderd

Topicstarter
Op die manier kan je wel bezig blijven. Tegen de tijd dat de echte Quad Cores uitzijn, staat er wel weer een nieuwe Core op de agenda. Kan en wil niet blijven wachten en ga nu niet een budget systeem aanschaffen. Jij zou dus eerder het P5B premium vista edition vervangen voor een P35 bord. Ook als ik de VGA en CPU houd zoals ie is? Moet ik dan geheugen nog vervangen voor een ander?

Verwijderd

ik zou eerst duidelijk uitmaken wat je doet. Ofwel nu de hele hap vervangen (zonder P35 bord dan) en die je normale pc-leeftijd laten uitdoen (weet niet hoe snel je vervangt, bij mij is dat om de 2 jaar, bij anderen is dat om de 4 jaar...), ofwel wachten tot je je native quad hebt en dan de hele hoop ineens doen (harde schijven uitgezonderd, die kan je toch mee migreren). Het is gewoon enorme verspilling om nu een c2d te kopen, hem 6 maand te houden en dan op pensioen te sturen.

Dat je kan blijven wachten klopt, hoewel hier ook een kanttekening te maken is. Jij zegt nu te willen wachten op de native quad, die binnen 6 maand uitkomt. Dan zijn er misschien andere dingen uit (een niet-native octacore ofzo, ik zeg maar iets), maar je moet gewoon voor jezelf afwegen of je het belangrijk genoeg vindt om 6 maand te wachten op een "echte" quadcore. Zelf zou ik dat laatste doen, aangezien je met een quadcore nu wat gelimiteerd zit qua fsb (1066), terwijl die in december zal opgetrokken zijn naar 1333mhz.

Verwijderd

Topicstarter
Begrijp ik helemaal. Maar wil niet nog 6 maand wachten. Dus ga dit systeem aanschaffen en of ik dan wel of niet een quad koop over 6 maand of niet met een een nieuw mobo, dat doet er voor dit systeem nog even niet toe. Als ik het geld daarvoor over heb, dan is het toch goed. Ik woon nog thuis, werk fulltime en heb geen vaste lasten. Vandaar! Het enige wat ik graag wil weten is of dit systeem goed bij elkaar past of dat ik nog wat moet vervangen, want die 6 maand duurt me echt te lang. Heb al heel lang getwijffeld of ik er uberhaupt een zou kopen. Ik heb de knoop nu doorgehakt en wil graag doorpakken.

• Pkunk
Je kan nu toch gewoon de hele meuk op een P35 bord zetten? Dan hoef je 'alleen maar' je cpu te vervangen. Wel zorgen dat je nu leuk geheugen erbij koopt wat lekker mee kan draaien met die 1333Mhz

Hallo met Tim

• The_Cure
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-01 14:14
Stomme vraag maar als eind van het jaar de 1333mhz quadcores uitkomen dan is DDR2 667 toch nog voldoende om 1333 volledige te benutten? (want: 667 * 2 = 1333).

Verwijderd

De 2900XT blijkt enorm goed te zijn in 3d render apps. Iig dat las op de Guru3d forums.

Verwijderd

Topicstarter
@Timlog en een ander die er wat over kan vertellen:

Dat zou inderdaad een optie zijn. Alleen ben ik bang, dat tegen de tijd dat ik de nieuwe Quad Core CPU ga kopen, er dermate goede en betere P35 borden zijn, of een nieuwere versie, dat ik alsnog moet vervangen. En dan bedoel ik moeten in de zin van, dat het beter zal functioneren met de nieuwe Quad CPUs. Vandaar dat ik liever nu een gewoon mobo koop en straks een P35. Of is dit nou dom en ver gezocht van mij?

Verwijderd

Topicstarter
Oh en de 2900XT, heb er wel naar gekeken. Denk alleen dat ik voor het vormgeven in combinatie met het gamen, beter voor de 8800GTS kan gaan. Tenzij de 2900XT hetzelfde kan. Maar dan nog, wat zou mijn voordeel wezen ten opzichte van de GTS?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2007 18:06 ]

Verwijderd

Ik zou de 2900XT altijd over de 8800GTS 640mb kiezen. 320mb misschien niet vanwege het grote prijsverschil.

Waarom bijvoorbeeld nu niet een E4300 + P5K, dan kan je later upgraden naar een 65nm quadcore en de E4300 verkopen.

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:03
Als titel zie ik /me 3D/RENDER/game PC [€2500]

Waarom wordt er wederom een game systeem aangeraden? Ik vind de Intel dual/quadcore helemaal niet interessant voor een 3D/render bak (neem dan een dual dualcore zodat de bandbreedte per core groter is). Ook zie ik een game kaart in plaats van een CAD kaart. Game kaarten zijn geoptimaliseerd voor snelle beeldverwerking, waarbij het eindresultaat door beeldverbeteraars is aangepast zodat het leuk lijkt. Hier thuis is precisie om te huilen met dergelijke kaarten, op zich vind ik alle FireGL / Quadro's weinig soeps, die hebben dezelfde cores alleen geoptimaliseerde drivers voor CAD.

- Met vectortekeningen is een hoge pixeldichtheid een pré. De pixeldichtheid op een 20" is al laag. Het gaat om het uiteindelijke resultaat. Tijdens het tekenen kan je proberen zo veel mogelijk gebruik te maken van beeldverbeteraars, maar met zeer complexe modellen kunnen er toch fouten in sluipen. Maar goed, laat staan op een 22" met dezelfde resolutie zou ik Gallisch worden. Zijn je ogen niet goed en wil je daarom een lagere resolutie, hou in het achterhoofd dat je ook de fontsize groter kan zetten!

- Ik heb eerder op fora gelezen dat een 8800GTS als 640 en als 320MB geheugen nagenoeg gelijk presteerd op 1680x1050. Pas met 1920x1200 heeft een 640MB model echt nut. De gekozen monitor draait op 1680x1050.

- Nagenoeg alle 3D CAD pakketten werken niet onder Vista

- De X-Fi en de 8800 beginnen nu pas de drivers aan te trekken, stabiliteit is een pré, en ondanks dat ze nu misschien beter zijn, eerst bewijzen.

- Vista werkt zeer inefficient, is omslachtig met standaard bewerkingen.

- De iGreen na uit de doos gehaalt te hebben, niet in mijn WS is gekomen. Als je door de ventilator naar binnen kijkt, heb je het gevoel een Qtec in handen te hebben met een extra microcontrolled schakeling. Deze voeding is geoptimaliseerd voor game systemen. De voeding had 3 losse 12V rails, waarvan 2 voor PCI-E. De rest van het hele systeem moet het doen met één 12V rail, dus heeft het systeem zeer veel last van noise door harde schijven en ventilatoren.

- Ik had in 2001 aan 1792MB amper genoeg geheugen, dus 4GB is wel aan te raden. Geheugen kost weinig meer, het hoeft niet het snelste te zijn, een stapje terug in snelheid + 2x zo veel is aan te raden. Nee, ik ben geen prof, maar visualiseer graag ideën, daardoor kan het er heel erg in sluipen dat je dán juist meer geheugen verbruikt dan eigenlijk nodig.

- Raptors zijn misschien ietsje sneller dan 7200rpm schijven, het snelheidverschil is het totaal niet waard. 500GB + 73GB is het misschien verstandiger 4x 320GB Raid 10 te draaien. Dan hou je de latencies laag, hebt het snelheidsvoordeel van Raid 0 en heb je een stukje betrouwbaarheid bij uitval van een schijf. Het is niet 'of' maar 'wanneer' een schijf stuk gaat. Met 4x 320GB Raid 10 hou je effectief 640GB over.

Ik vind eigenlijk de hele hardware ontwikkeling de afgelopen jaren triest. Het is puur gefocussed op snelheid, waarbij precisie verloren gaat. Daarom heb ik zelf thuis twee computers staan om samen één doel te berijken. Ik kan daarom weinig aanraden. Een iets oudere PC met een Wildcat 7110 voor de opbouw van vector tekeningen, voor naast het besproken systeem :)
De 2900XT blijkt enorm goed te zijn in 3d render apps. Iig dat las op de Guru3d forums.
Deze kaart heeft heel erg veel potentie. Gezien deze kaart echt net op de markt is, zal het zichzelf eerst moeten bewijzen. De achterliggende gedachte van deze GPU is een breed inzetbare schaalbare GPU, die uiteindelijk een plaats zal vinden in een eigen socket, gelinked via de HT bus van AMD. Deze zal ingezet worden als een mega rendercluster, dat de GPU goed is betreft renderen is dan niet zo verwonderlijk, alleen de renderpakketten moeten het eerst ondersteunen. Tot die tijd heb je enorm veel onbenutte rekenkracht.
Overigens zoals ik het gelezen heb de hoofd reden van overname van ATI door AMD.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Verwijderd

Topicstarter
Omdat het tussen de 4300 en 6600 maar 90 euro scheelt en omdat ik denk dat wanneer de nieuwe Quadcores uitkomen, er veel betere P35/of nieuwere techniek borden zijn dan nu. Bovendien, die E6600 verkoop ik dan net zo goed weer. Ik wacht even af, want dan kan ik straks:EN een 1333Mhz bord kopen, EN er een Quad Core in gooien, EN DDR3 geheugen ingooien. Tot die tijd, lijkt mij het systeem wat ik heb samengesteld een goede keuze.

Verwijderd

Topicstarter
@Hardware Junk:

ok, haha. Maar wat voor systeem zou jij neerzetten dan. Moet er wel bij vermelden, dat de topictitel niet helemaal meer bij mijn insteek past, omdat ik een beetje op andere gedachten ben gebracht. Ik vind het belangrijker geworden om snel en nauwkeurig met programma's te kunnen werken en eventueel te gelijk draaiend op hetzelfde systeem, dan het renderen op zichzelf. Tuurlijk is het renderen zeer belangrijk, maar het is een tijdrovend proces, waarin ik net zo goed even tv kan kijken of iets anders. Wat ik veel belangrijker vind is dus het snelle werken. Waarom ik voor dit scherm heb gekozen, is omdat ik zeker weet dat ik een stuk meer ga gamen, dat het een stuk makkelijker werkt in de programmas (groter werkgebied) en ik graag films wil kijken. Om nou twee systemen aan te schaffen gaat me een beetje ver. Met dit budget moet toch een pc te maken zijn, waarmee ik dit allemaal kan. Dit leek mij voorlopig het systeem waar ik dat mee aankon, tenzij jij me op totaal andere ideeën gaat brengen:

Behuizing
Antec P182 Black of

Voeding
Corsair HX620

Moederbord

Processor
Intel Core 2 Duo E6600

Processor koeler
Scythe Infinity

Geheugen
2x Kingston 2 GB (2x1 GB) DDR2 PC6400

Harddisk

Grafische kaart
Asus EN8800GTS 640MB

Beeldscherm
Samsung SyncMaster 226BW

Geluidskaart
Creative X-Fi Extreme Gamer

Toetsenbord/Muis
Logitech Cordless Desktop MX5000 Laser

OS
Windows Vista Home Premium 64bits

Totaalprijs komt bij coolprices op €2095.45 incl. assemblage, maar met een CoolerMaster iGreen Power 600W voeding. Ze hebben op het beeldscherm en het toetsenbord na alles op voorraad. Bij sallandautomatisering.nl komt het systeem op €2088.75 excl. assemblage en daar hebben ze maar 2 dingen op voorraad)

• PsYkOfOoL
  • Laatst online: 02-03-2025
Bij Salland hebben ze niet veel op voorraad, dus de prijzen zijn wat lager. Maar bij hun is 1-5 werkdagen het snelst. Op voorraad of niet zegt niet veel.

Verwijderd

Topicstarter
Ik betaal bij cool-prices.nl minder als bij salland EN bij cool-prices is bijna alles op voorraad. Geen moeilijke keus toch?

• PsYkOfOoL
Omdat die assemblage er nog bij moet komen. Als je er zelf een beetje tijd insteekt kun je daarop ook weer 50 euro of net wat besparen. Heb alleen ervaring met Salland en 4launch dus kan niets over andere winkels zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, maakt ook niets uit. Cool-prices lijkt me goed. Lees goede dingen over in de survey. Over Salland niets slechter hoor. Maar voorraad vind ik wel belangrijk. Bovendien hebben ze de 226BW in de aanbieding.

• PsYkOfOoL
Dat is geen aanbieding is gewoon normale prijs is lokkertje.

Verwijderd

Topicstarter
Ook goed.

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:03
Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 19:16:
@Hardware Junk:

ok, haha. Maar wat voor systeem zou jij neerzetten dan.
Je zit op 2100 euro, wil 2500 max uitgeven. Wat ik zou neerzetten is dan een dual Xeon erbij. Dual Opteron zal je net niet redden. 2x 2400MHz moet qua Xeon te doen zijn, met 2GB PC2100 ECC Reg en 3Dlabs Wildcat 7110. Persoonlijk kies ik momenteel zelf voor een Precision 620 dual Xeon 1000MHz, paar generaties daarvoor dus, omdat het oog wat wil (ik gebruik nu zelfs nog een Dell Precision 610 dual Xeon 550MHz). Voor het renderwerk kan ik een cluster maken.

Met het tekenwerk gebruik je voornamelijk de kracht van de videokaart, waardoor CAD programma's minder tegen de CPU aan hangen.

Het is maar een idee, ik heb zelf gewoon niet al te beste ervaring met gamekaarten betreft 3D tekenen. Ook Quadro's zijn er scheef, iets geoptimaliseerd, veel duurder, feitelijk dezelfde kaart, en zakken gewoon in met extreem veel polygonen. Een snelle CPU is misschien leuk, maar een GPU kan velen malen meer verwerken dan een CPU. Ik kan wel pleiten een 3Dlabs Wildcat Realizm 800 in je nieuwe systeem te zetten, maar deze zijn nieuw erg duur, en qua games is het net competatief met een 9800XT. De 7 serie is ondertussen gezakt naar 60-100 euro 2ehands, echter enkel AGP-Pro.

Neem je een nog oudere, net zoals mij, en een quad core Intel, is het dan mogelijk om te tekenen op de oude PC en als je wat wil renderen, dan via het netwerk de quad core aan te spreken. Op de quad core kan je dan bijvoorbeeld 3 cores voor zo'n thread aanwijzen en de rest van de systeemrecources gebruiken om te gamen (zo ben ik momenteel ook bezig een dual Opteron 2210 te bouwen).

In zo'n situatie is een KVM switch met DVI handig. Ik gebruik zelf een standaard KVM switch + ingebouwde switch in een Dell 2005FPW om van dual monitor naar dual monitor te schakelen van 2PC's (kostte me iets van 25 euro voor die KVM).

Ik probeer met je mee te denken, gezien je open topicstart waar je niet direct een optie noemt.
Ik hoop dat ik op dit forum een stuk wijzer kan worden, want het wordt er allemaal niet makkelijker op.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Verwijderd

Topicstarter
OMG!!!

Verwijderd

Hardware Junk schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 21:37:
2x 2400MHz moet qua Xeon te doen zijn, met 2GB PC2100 ECC Reg en 3Dlabs Wildcat 7110
Dan zit je met extreem verouderde CPU's, Netburst 2.4 gighz x2 dat haal je met een e6600 al in, dus om daar nog in te investeren... Als je xeon's zet, dan direct de 5100 of de 5300-serie. Daarmee red je het niet voor 2500€ (als je er nog de rest van je systeem bij wilt). Ik heb nl zelf gekeken, en 2 5320's (dus 8x1.86gighz, maar aangezien vele CAD programma's slechts 1 core gebruiken bij het tekenen zelf, heb ik het maar gelaten. Renderen moet hij maar geclustered doen) + mobo + 2gig RAM + PSU kosten al 2000€. Het lijkt me dan ook belangrijk om te weten welke 3D de TS bedoeld; grafisch (3DSmax) of functioneel (SW, Inventor...). Bij de eerste kan ik me voorstellen dat je tijdens het werken eens een render draait, bij de laatste draai je zo goed als nooit een render, en maakt het dus geen barst uit dat hij snel kan renderen.

Ik zou gewoon voor een normale desktopcpu gaan, en liefst eentje met een zo hoge core-snelheid. Een quad op 2.4 gighz zal trager zijn in het werken dan een dual op 2.66 (ervan uitgaande dat we beiden c2d's gebruiken). Aangezien renderen niet de primaire taak is, voldoet die dual ook wel.
Met het tekenwerk gebruik je voornamelijk de kracht van de videokaart, waardoor CAD programma's minder tegen de CPU aan hangen.

Het is maar een idee, ik heb zelf gewoon niet al te beste ervaring met gamekaarten betreft 3D tekenen.
Ik teken zelf alles met een (zwaar onderklokte) x800GT, en dat dingetje doet het perfect (SW en inventor), ik ben nog nergens tegengekomen dat mijn kaartje het niet meer kon verwerken / dingen verkeerd begon weer te geven ofzo. Het enige waar ik continu op moet wachten in mijn processor. Ik heb zelfs nog een tijdje met een 9250 op pci getekend, en zelfs dat ging nog goed (moest wel de AA uitzetten op dat kaartje). Het gaat hem toch over betrekkelijk grote constructies, de opgeslagen file's zitten nl al snel tegen de 2à300MB.
Ik praat hier niet over ontwerpen in 3Dsmax en andere grafische programma's, verder dan het tutorial-schaakspelletje ben ik daar nog niet in geraakt.
Neem je een nog oudere, net zoals mij, en een quad core Intel, is het dan mogelijk om te tekenen op de oude PC en als je wat wil renderen, dan via het netwerk de quad core aan te spreken. Op de quad core kan je dan bijvoorbeeld 3 cores voor zo'n thread aanwijzen en de rest van de systeemrecources gebruiken om te gamen (zo ben ik momenteel ook bezig een dual Opteron 2210 te bouwen).

In zo'n situatie is een KVM switch met DVI handig. Ik gebruik zelf een standaard KVM switch + ingebouwde switch in een Dell 2005FPW om van dual monitor naar dual monitor te schakelen van 2PC's (kostte me iets van 25 euro voor die KVM).
Dit lijkt me inderdaad een mooie oplossing als zo'n kaart effectief zoveel maakt, tekenen op je oud systeem, en dan renderen op je nieuw (als ik renders draai laat ik dat ook altijd door mijn laptop doen, dan heb ik mijn systeem vrij om iets nuttigers mee te doen).

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga voornamelijk voor het grafisch ontwerpen met Maya en 3ds max etc etc.

Verwijderd

Topicstarter
Dat Xeon gaat me, vooralsnog, een beetje te ver. Prijzen reizen de pan uit. Eerst maar eens kijken of ik het echt wat vind en eventueel wat verdienen met designen dan?! Wat ik vab Athmozz verhaal begrijp, is dat de huidige keuze voor de E6600 goed genoeg is? De Wildcat 7110 die lijkt me gericht op het renderen en zoals ik eerder al aangaf, gaat daar mijn voorkeur inmiddels niet meer naar uit. Het zou mooi wezen als de titel van dit topic verandert kan worden in DESIGN/game PC. Daar ligt namelijk de nadruk. Tevens denk ik (weet ik niet zeker) dat een 8800GTS het prima zal doen met tekenen. Vergeet niet dat ik geen professional ben en ik een PC zoek die redelijk allround is. Het hoeft echt niet allemaal binnen een oogwenk gebeurd te wezen. Die eisen krijg ik pas, als ik succesvol ben in hetgeen wat ik wil gaan doen en dat ben ik nu nog niet. Zit nog in de ontkenningsfase! ;) Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Ben er ook vrij zeker van dat ik voor het systeem ga dat ik als laatste heb gepost en wil graag van een of meerdere weten of de combinaties goed zijn.

Overigens ga ik voor de 32bits versie van Windos XP Pro. Adobe software ondersteunt wel Vista maar er staat: gecertificeerd voor 32-bits edities. Neem aan dat het op 64 bits niet draait. Maar bijvoorbeel Maya van Autodesek draait alleen nog op XP 32bits. Dus vandaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2007 23:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Waarom checkt nou niemand mijn system?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Omdat wat eigen inzet wordt verwacht misschien?

Je zegt:
Het enige wat ik graag wil weten is of dit systeem goed bij elkaar past of dat ik nog wat moet vervangen
Of iets "past" kun je eenvoudig nagaan aan de hand van de diverse specificaties. Wat je moet vervangen is helemaal aan jou.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt wel of sommige mensen hier tegen hun zin verblijven. Er zit een knop op je pc!!

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja, doe maar op slot!

• muja
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-11-2025
Wegens de overstap op een notebook hou ik het volgende setje over:

Areca ARC1210 PCI-Express RAID controller
4 WD 250 GB 7200 RPM 16 MB schijven.

Een van de snelste RAID controllers die er zijn dus.

Wellicht iets voor jou?

Verwijderd

Topicstarter
no thanks!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Oké, duidelijk, hier gaat niets meer goeds uitkomen. Hier geldt opnieuw: neem een kijkje in Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.