[BBG:mei 2007] 3d-workstation

Pagina: 1
Acties:
  • 390 views sinds 30-01-2008

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:37
Deze maand hebben we een workstation in elkaar gezet voor de (semi)-professionele 3d-gebruiker, een bak die goed overweg kan met bijv. 3ds max of Maya. Het systeem kenmerkt zich door het gebruik van een quad-core processor (erg goed bruikbaar bij het renderen van beelden), veel geheugen (4GB), en een mid-range professionele FireFL-videokaart van ATi.

Iemand commentaar op onderstaande configuratie / iemand die denkt dat het beter kan?

ProductPrijs
ProcessorIntel Core 2 Quad Q6600€ 429,86
MoederbordAsus P5B Deluxe€ 153,87
Cpu-koelingArctic Cooling Freezer 7 Pro€ 13,90
Geheugen2 x 1GB x2 PC5300 DDR2 CL5 (Kingston)€ 143,86
VideokaartATi FireGL V7200 256MB DDR3€ 545,-
GeluidskaartOnboard ADI AD1988B codec
Netwerkcontroller2 x Onboard Marvell gigabit
Serial ata raid-controllerIntel ICH8R en Jmicron JMB363
Harde schijf2 x Seagate Barracuda 7200.10, 320GB€ 139,50
Dvd-branderSamsung SH-S182M 18x€ 28,23
BehuizingAntec LifeStyle Sonata II€ 96,39
MonitorenDell Ultrasharp 2407WFP€ 695,-
LuidsprekersLogitech Z-2300€ 116,-
ToetsenbordMicrosoft Natural Ergonomic Keyboard 4000€ 40,50
MuisLogitech G5 Laser Mouse€ 45,95
Totaalprijs bij opstellen BBG€ 2.448,06

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 16:14
Eigenlijk niks op aan te merken :) .

Misschien een iets ''stylishere'' kast zoals de Antec P180 (P182) of CM Mystique 631?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Ik vind zelf een kast nogal iets persoonlijks, wat de één design vind kan de ander niet waarderen natuurlijk ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-01 13:02
Hier lijkt me het zelfde op gaan als bij het basis-systeem. Een Sony/NEC AD-7170S DVD-brander presteerd beter dan die Samsung brander.

Verder niets op aan te merken. :>

Work hard & be brave.

Verwijderd

Volgens mij klopt de prijs van het geheugen niet, moet 2x zo veel zijn.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Prijzen zijn exclusief btw?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:25

Neo

Inderdaad de brander vervangen. Kast moet iedereen zelf weten, dit is een goede algemene keuze afgaand op de goede ervaringen en de populariteit van de kast.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Waarom zou een NEC brander beter functioneren dan een Samsung? Ik gebruik alleen maar Samsung branders de laatste 2 jaar, nooit problemen mee. Wel de laatste firmware erin flashen. Een voordeel ten opzichte van NEC branders is nog dat de laatste Labelflash schijfjes nodig hebben die vrijwel nergens verkrijgbaar zijn, en de Samsung "gewoon" Lightscribe DVD's slikt.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 11:23:
Volgens mij klopt de prijs van het geheugen niet, moet 2x zo veel zijn.
Volgens mij klopt die prijs wel hoor ;)
Kijk hiervoor maar in de pricewatch

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-01 13:02
pinockio schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 11:32:
Waarom zou een NEC brander beter functioneren dan een Samsung? Ik gebruik alleen maar Samsung branders de laatste 2 jaar, nooit problemen mee. Wel de laatste firmware erin flashen. Een voordeel ten opzichte van NEC branders is nog dat de laatste Labelflash schijfjes nodig hebben die vrijwel nergens verkrijgbaar zijn, en de Samsung "gewoon" Lightscribe DVD's slikt.
Quote uit het basis-systeem topic:
Archimond schreef op woensdag 25 april 2007 @ 21:24:
Volgens deze review: http://www.tomshardware.c...h_the_trouble/page12.html
Worden de Sony/NEC AD-7170S en Pioneer DVR-112 aangeraden. De Samsung DVD branders lezen dvd's wel als snelste, maar ze zijn traag met branden.
Op Club cdfreaks: http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=188143 is te lezen dat samsung branders ook een lead-in probleem hebben met het branden. Sommige DVD's kunnen dan niet door andere spelers gelezen worden.

[...]

Work hard & be brave.

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Pinobigbird

doesn't share food!

pinockio schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 11:32:
De keuze voor de Sony/NEC werd geopperd door Archimond in "[BBG] Basissysteem mei 2007". Edit: wat deCube zegt dus..

Overigens, de NEC AD-7170 heeft geen LabelFlash. Ik ben het inderdaad met je eens dat LightScribe de voorkeur verdient boven LabelFlash vanwege de betere beschikbaarheid van de beschrijfbare DVD's met LightScribe.

Mijn voorstel is om de Asus 1814BLT te nemen. Deze brander heeft én Sata én LightScribe en is slechts € 2,96 duurder. Verkrijgbaar in wit, zilver en zwart dus voor elk wat wils.

Je kan op Hardware.Info deze brander vergelijken met o.a. de Samsung SH-S183L. Als je dan in de vergelijkingstabel kijkt naar de testresultaten van DVD+R (volgens mij het meest gebruikt) dan zie je dat de Asus sneller brand en de kwaliteit beter is. Kijk niet naar de gemiddelde kwaliteit, want sommige media zijn niet met de Asus getest waardoor ze een 0 krijgen. Kijk naar de individuele verschillen en dan zie je dat de kwaliteit van de media door Asus gebrand hoger is dan die door de Samsung gebrand.

[ Voor 12% gewijzigd door Pinobigbird op 27-04-2007 14:20 ]

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:37
Ok, die brander ga ik aanpassen. Verder nog suggesties?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik weenie hoor of een quad slim is, renderen is veel sneller maar dit is toch primair een werkstation. Je zult met het werken in max en maya meer hebben aan een core duo op 3ghz dan een core quad op 2,4ghz. Uit ervaring weet ik dat bijvoorbeeld max echt niet zo multithreaded is als je zou denken...

[ Voor 18% gewijzigd door maratropa op 28-04-2007 20:32 ]

specs

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

De NEC 7170(S) is al opgevolgd door de Optiarc 7173(S), iets om rekening mee te houden bij het aanpassen?

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

maratropa schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 20:31:
Je zult met het werken in max en maya meer hebben aan een core duo op 3ghz dan een core quad op 2,4ghz. Uit ervaring weet ik dat bijvoorbeeld max echt niet zo multithreaded is als je zou denken...
Onzin wat betreft 3d max.

Zie:

http://digitalcontentprod...ages/701DCP_%20table3.pdf
en
http://digitalcontentprod...feat/video_test_drive_hp/
en
http://www.behardware.com...eme-qx6700-quad-core.html

etc.

• maratropa
  • Niet online
Weet jij het waar je het over hebt dan? Die testen die je laat zien zijn stuk voor stuk render testen...Radiosity, motion blur, en mental ray in Max en Maya, etc. Zoals ik al zei, renderen zal met een quad zeker sneller gaan, maar we hebben het hier over een workstation, waarop gewerkt wordt.

Renderen en werken zijn gewoon compleet andere dingen in de praktijk. In 3DS max zijn zeer veel bewerking NIET gemultithread, en dan zit je daar met je quad terwijl tijdens een import of boolean of preview of whatever er maar 1 van je 4 cores gebruikt wordt.

Voorbeeldje, ik heb hier een zeer zware scene met een camera die er doorheen vliegt. Deze animatie previewen in je viewport, naar frames springen in je tijdlijn, objecten selecteren, een openGL preview maken, het belast mijn core2duo max met 50 procent. Dat is de reden dat ik mijn 6600 zo hoog mogelijk gecklocked heb, omdat het verschil tussen 2,4ghz en 3,2ghz goed merkbaar is.
Dan heb je echt liever een snellere dualcore hoor. Niks is zo ergelijk als een langzame gebruikersinteractie, vooral als je je er je geld mee verdiend...

Renderen op een dualcore is al retesnel, dus als je veel werkt en relatief weinig renderd zou ik nu nog voor de snelste dualcore gaan die je kan pakken, of natuurlijk OC'en. Met zware scenes helemaal.

Mensen die gewoon wat rendertestjes doen en dan denken dat de "quad voor max het beste is" snappen het soms niet helemaal... Maarja wat zegt mijn 10 jaar ervaring ook he... ;)

[ Voor 22% gewijzigd door maratropa op 29-04-2007 10:33 ]

specs

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:29
maratropa, wat je zegt klopt, echter aangezien het hier voor een systeem voor (semi) professionals gaat (en het stukje waar ik het nu over ga hebben gaat dus over de semi) kan je er denk ik wel van uit gaan dat het renderen ook op dit systeem word gedaan.

in dat geval heeft een quadcore dus wel degelijk een voordeel boven een dual/single core

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Is dit geheugen niet beter?

pricewatch: 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (OCZ, OCZ2P800R22GK)

Cl4, PC6400, levenslang garantie. T zal wel weinig uitmaken qua prestaties maar tis toch 3 a 4 euro goedkoper met betere specs.

• maratropa
  • Niet online
M1lamb3r schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 15:39:
maratropa, wat je zegt klopt, echter aangezien het hier voor een systeem voor (semi) professionals gaat (en het stukje waar ik het nu over ga hebben gaat dus over de semi) kan je er denk ik wel van uit gaan dat het renderen ook op dit systeem word gedaan.

in dat geval heeft een quadcore dus wel degelijk een voordeel boven een dual/single core
Tuurlijk, wat ik eigenlijk alleen maar wil zeggen is dat je even je eigen situatie moet evalueren. Traag werken vind ik over het algemeen vervelender dan wat langzamer renderen. Want als er gerenderd wordt kun je wat anders gaan doen...

specs

• Sylph-DS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-12-2025
Kben niet zo'n fan van de Sonata, maarja, ik ben dan ook wel een beetje een zeurkous als het over behuizingen gaat ;)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Een klein foutje in de workstation-BBG:
De link naar de review van de Logitech Z-2300 is dood.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Asus mobo die toch geen 4 latjes van 1 GB ondersteunt zou ik door een MSI of een Gigabyte mobo vervangen. De algemene Asus-mobo-boycot moet nog doorgecommuniceerd worden, op 1 of ander manier slaagt Asus niet erin om 4 latjes van 1 GB stabiel te laten draaien, terwijl de concurrentie dat wel kan. Er is een topic hieraan toegewijd: Bios Asus P5B-E ziet maar 3 GB ipv 4 GB Vanaf hier de eindconclusie.

Ervaringen met 4, 6 en 8 GB ram zijn wat zeldzamer. Het prijsverschil tussen 2 latjes van 2 GB en 4 latjes van 1 GB is wel merkbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door rapture op 17-05-2007 02:44 ]

Verwijderd

Volgens mij kan je de prijs van je totale configuratie een pak naar beneden halen met de aankoop van een Samsung 226BW @ 22" ipv Dell Ultrasharp 2407WFP @ 24", tenzij je echt bijna 400 euro over hebt om 2" meer te hebben...

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Als je genoegen neemt met een minder goed paneel kan je dat doen ja... Die Samsung heeft een TN-paneel, terwijl Dell S-IPS-panelen gebruikt, dus het is geen gevalletje van 'alleen maar 2" meer'.

The devil is in the details.

• Cavorka
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03-2018

Cavorka

Internet Entrepreneur

(...) <= daar stond onzin, ik moet beter lezen

Als ik thuis een workstation zou bouwen, zou ik zeker voor een Quad gaan omdat je je systeem dan ook gebruikt als rendermachine; rendertijden halveren is nogal wat.
Als er een renderfarm achter de hand zou zijn, zou misschien een 6700 met een overclock naar 3.2 of 3.5 een beter idee zijn.

Voor de rest: niets op aan te merken op deze BBG, op de muis na dan. Maar ik ben dan ook een die-hard trackballer.

[ Voor 147% gewijzigd door Cavorka op 29-05-2007 15:53 ]

the-blueprints.com - The largest free blueprint collection on the internet: 50000+ drawings.

• Cavorka

Cavorka

Internet Entrepreneur

maratropa schreef op zondag 29 april 2007 @ 10:22:
[...]
Weet jij het waar je het over hebt dan? Die testen die je laat zien zijn stuk voor stuk render testen...Radiosity, motion blur, en mental ray in Max en Maya, etc. Zoals ik al zei, renderen zal met een quad zeker sneller gaan, maar we hebben het hier over een workstation, waarop gewerkt wordt.

Renderen en werken zijn gewoon compleet andere dingen in de praktijk. In 3DS max zijn zeer veel bewerking NIET gemultithread, en dan zit je daar met je quad terwijl tijdens een import of boolean of preview of whatever er maar 1 van je 4 cores gebruikt wordt.

Voorbeeldje, ik heb hier een zeer zware scene met een camera die er doorheen vliegt. Deze animatie previewen in je viewport, naar frames springen in je tijdlijn, objecten selecteren, een openGL preview maken, het belast mijn core2duo max met 50 procent. Dat is de reden dat ik mijn 6600 zo hoog mogelijk gecklocked heb, omdat het verschil tussen 2,4ghz en 3,2ghz goed merkbaar is.
Dan heb je echt liever een snellere dualcore hoor. Niks is zo ergelijk als een langzame gebruikersinteractie, vooral als je je er je geld mee verdiend...

Mensen die gewoon wat rendertestjes doen en dan denken dat de "quad voor max het beste is" snappen het soms niet helemaal... Maarja wat zegt mijn 10 jaar ervaring ook he... ;)
Ik weet dat de laatste reply ook van mij was en dat ik misschien een nieuw topic zou moeten openen, maar ik wilde toch even replyen omdat het bedrijf waar ik voor werk waarschijnlijk maandag nieuwe systemen gaat kopen en er nog getwijfeld werd tussen duo's en quads.

Die 50%: ik heb ook een C2D en mijn processor wordt echter wel meer dan 50% belast tijdens de workflow in 3Ds Max... Previews renderen, viewport met een paar miljoen polygons bewegen, spheres met 100 segments en 5 iterations TurboSmooth, gaat allemaal richting de 100% belasting. Gisteren ook op een Dual Xeon uit 2002 geprobeerd en ook daar was de belasting meer dan 50%.

Hoe zeker ben je ervan dat 3Ds Max niet multi-threaded is? (en ik heb het dus niet over renderen, dat geloof ik wel dat dat multi-threaded is ;))

Ik heb het hier geprobeerd met Max 8 en bij het bedrijf met Max 9.

[ Voor 255% gewijzigd door Cavorka op 16-06-2007 15:35 ]

the-blueprints.com - The largest free blueprint collection on the internet: 50000+ drawings.

• maratropa
  • Niet online
Hey jij bent de Onnovanbraam! ;) Mr auto. vet!

Dan hebben we wat andere ervaringen als ik het zo hoor. Bijkomend is dat elke machine wat anders is en elke scene en de belasting ook...

Maar ik heb toch vaak het idee op meerdere machines met meer dan 1 core dat max 7 en 8 niet altijd evengoed er gebruik van maken.

specs

• Cavorka

Cavorka

Internet Entrepreneur

Indeed, it is I. Hallo Gladiool! ;)

Indeed, wat je zegt: het hangt waarschijnlijk weer per operatie die je doet af of het uitmaakt. Wel raar dat het niet echt te vinden is bij Autodesk zelf.

Toch binnenkort ook maar over naar een Q6600, het is echt te leuk om daarmee te renderen denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Cavorka op 25-06-2007 23:53 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.