Zal ik ook weer eens posten dan? Ik heb er weer wat geld aan uitgegeven deze maand (wat drafts en de Urza (pre)release events), en had nu genoeg van een verzameling om kaarten te ruilen/verkopen/kopen zodat ik eindelijk wat decks kon maken met kaarten die me aanstonden

. Ik heb eindelijk een deck kunnen maken die ik al jaren in m'n hoofd heb zitten, al sinds ik met de papieren Urza kaarten liep te klooien (maar nooit mee speelde, omdat ik niemand kende echt kende om mee te spelen toen). MTGO is wat dat betreft dus ideaal. Al wil ik in de toekomst papier ook weer oppakken trouwens.. Ik hoorde dat de prerelease events van Magic 2011 de afgelopen dagen waren, leek me wel interessant in Rotterdam (Café Engels), maar glad vergeten. Iets met voetbal ofzo, zondag

.
Ik heb nu 3 decks, één deck is m'n praktisch compleet gegeven door een gulle Magic speler toen ik begonnen was, een discard deck met megrim en lavaborn muse o.a.. Ik heb er inmiddels wat aan lopen tweaken met nieuwe kaarten in m'n verzameling, hij doet 't prima. Nu ik zelf eindelijk 2 decks heb kunnen samenstellen, denk ik dat ik 'm over een tijdje aan een andere newbie cadeau doe, uit principe, maar ik wil er nog even verder mee klooien.
Het 1ste deck wat ik dus maakte met eigen kaarten is een Urza deck gebaseerd op de Flesh Reaver - Pariah - Treacherous Link combo (met de enchantments op een creature van je tegenstander dan). M'n deck is niet erg efficiënt, maar altijd lachen als 't lukt!

Dit deck en de volgende bestaan op dit moment totaal uit Urza kaarten (want die vind ik leuk en daar ben ik bekend mee), maar voor dit deck had ik ook graag wat dingen uit Mercadian Masques willen hebben b.v., maar dat is nog niet uit op MTGO.
Het 3rde deck heb ik pas zelf samengesteld met alle leuke kaarten die ik tijdens draften tegenkwam, het is een ouderwetse monoblack/artifact deck geworden. Zelf samengesteld, maar ze waren vroeger populair volgens mij, dus vast niet origineel

. Dark Rituals, Phyrexian Processors, etc. Met een beetje leuke hand staat er turn 3 een 10/10 voor m'n tegenstanders neus

.
Nu ik dus eindelijk wat ervaring heb met het (ver)kopen en ruilen van kaarten, misschien dat ik andere (aankomende) newbies wat tips kan geven?
Ten eerste, ik kwam tijdens het googlen een blog tegen die specifiek over het trading aspect van MTGO ging. De blog zelf wordt niet meer bijgehouden, maar de artikelen worden nou op
[MTGO Academy] gezet. Alles over de waardes van kaarten, en hoe het best te ruilen.
- Eerst de enige echte fout die ik zelf gemaakt heb; 1:1 trading == niet doen. Dit is kort door de bocht, als je met een mede newbie aan 't ruilen bent, of als je echt alleen maar simpele commons zoekt, geen probleem natuurlijk, maar als je wat uncommons zoekt, en denkt leuk als human trader in de classifieds met een ander 1:1 te traden voor kaarten die je nodig hebt.. Dan raak je je Tinkers kwijt. Ik gebruik ze zelf niet, en hoewel ik van rares de waardes checkte vantevoren, deed ik dat bij uncommons dus niet ("ach, uncommon, hoeveel kan 't nou waard zijn"). Achteraf zag ik dus dat ze ruim 1 en 2 tix voor de foil waard waren. Voor 3 tix koop je een hele zooi leuke uncommons. Dit is zoiets als mensen die op de rommelmarkt naar schatten zoeken, ik neem 't de persoon niet kwalijk, dat is het ruilgebeuren. Maar nu zorg is dus dat ik van echt elke kaart die ik ruil, dat ik daar de waarde van weet, op
[MTGO traders] kan je b.v. die checken.
- De classifieds dus. Als je geen haast heb, dan zijn individuele kaarten die waarde hebben het best hier te verkopen. Ga een avondje draften, en kijk of er iemand hapt. Dit kan dus lang gaan duren, dus echt als je geen haast hebt.
- Van wat ik begrijp, als je wel haast heb om je kaarten kwijt te raken, de bots betalen op zich niet slecht. Ik hoor dat die van mtgotraders dus wel aardig betaalt, maar ze zullen niet altijd al je kaarten willen, dus je zal verschillende buybots moeten checken om te kijken wat ze willen. Human traders zijn ook gierig, dus als je de classifieds afstruint voor ze, zal je zien dat die niet meer voor je kaarten geven over 't algemeen

.
- Tjah, bots. De meesten werken met een credit systeem. Zorg dus dat je maar met een paar zaken doet, anders zit je met een hoop waar je credit hebt, waar je niet altijd direct iets aan zal hebben. Voeg ze toe als buddies, zodat je in ieder geval weet welke 't zijn. Oh, en er zijn bots die bij elkaar horen en credits delen, maar je hebt ook specifiek buy en sell bots, die dan weer niet credits met elkaar delen. Kijk dus goed wat voor soort bot het is, en wat ie aangeeft wat credits betreft. Ik ben trouwens niet gecharmeerd van bots die geen prijzen aangeven voor individuele kaarten uit een set die ze willen kopen.
- Van wat ik begrijp, de absoluut beste plaats om te kopen, is de auction chat. Typ in de chat "/join auction", hier heb je een aantal schreeuwlelijken die hun waar aan de man proberen te brengen

. Je kan ook zelf aangeven dat je iets zoekt, en ook voor een eventuele bepaalde prijs, en dan kan je ook kijken of er iemand hapt.
- Drafting. Ten eerste, er is constand een bepaalde set waar je voordelig aan mee kan doen. Normaal kost 't 3 boosters en 2 tix, maar er is altijd een set waar je geen entry fee hebt. Vaak heb je dan een "nixpax" en een nixtix" versie, respectievelijk een draft waar je puur met 12 tix naar binnenkomt, en 1 waar je met 3 boosters naar binnenkomt. Deze set roteert constant, en meestal kan je hiervan de boosters niet in de winkel terug vinden. Als newbie klinkt dan automatisch de nixpax draft interessant. Nee. Er is een reden waarom de nixtix versie populairder is, de classifieds, en de auction. Boosters kan je van andere mensen/bots kopen, en vaak voordeliger (maar populaire formats kunnen ook duurder uitvallen). Ik heb 3 Urza boosters snel in de auction voor 11 tix kunnen kopen, scheelt weer een tix, en die is mooi meegenomen.
Ten tweede, voor zover ik weet wordt er op zich niet neergekeken op raredrafting, als je een mooie kaart ziet, meteen pakken dus, dit lijkt iedereen te doen, als ik 't internet zo'n beetje bekijk. Dan is 't handig dat je naast de bombs en andere handige kaarten ook de waardevolle kaarten kent. Meestal zijn dat dezelfde, maar niet altijd, en tjah, als je al bezig was een andere kleur te draften.. Je kan eventueel een prijssite (zoals de link hier boven) open houden, zodat je snel een rare kan checken ofzo, al krijg je daar natuurlijk niet veel tijd voor.
- En dan tot slot het meest algemene, struin de classifieds af. Compleet. Zo kom je er wel achter welke kaarten gewild zijn, en voor hoeveel ze verkopen. hopenlijk kom je bekende namen tegen van kaarten die je zelf tradable heb gemaakt. Traden is een sport op zich, en kan dus op zichzelf ook al een hoop tijd kosten, maar het heeft wel iets op ze efficiënt mogelijk MTGO te spelen natuurlijk.
Da's alles wat ik me kan bedenken nu.
Make lovecraft not warcraft.