Oeh, is dat alweer
ZO lang geleden ???

Ik vind trouwens niet dat iemand met een starterdeck van mijn getunede deck zou moeten kunnen winnen. OK, manascrew aside, maar die decks zijn vaak wel erg slecht. Als je twee precons bij elkaar gooit en de bagger eruit haalt, ja, dan heb je al een aardig deck. Ik zie je punt wel, maar enige nuance is toch wel op z'n plaats. Geen enkele precon maakt een schijn van kans tegen een vintage storm combo deck (of TEPS, for that matter). Het kost je 2000 euro, maar dan weet je ook zeker dat je van iedere precon wint.
Dat klopt... maar ik zie het meer als een uitdaging om van zogenaamde "crap" kaarten toch een leuk en goedlopend deck te maken. Voor de rest ben ik het helemaal met je eens.
Wat wel mogelijk moet zijn is dat je met een precon een leuk potje kan spelen tegen een ander standard (type 2) deck, of beter nog een block deck. Op mtg.com en SCG zie je veel van die precon artikelen, daar komen uiteindelijk best competitieve decks uit. Veel geld hoeft dit spel je ook niet te kosten, tenzij je echt toernooien wilt gaan spelen.
Dat is wat ik bedoel... zoals die nieuwe Dual decks waar een paar posts geleden over gesproken werd. Die zijn leuk, zitten redelijk goed in elkaar en bevatten ook nog eens een paar goede kaarten. Met een aantal toevoegingen kan je daar een heel eind mee komen.
Maar ook dan hoef je niet per se te winnen van een of ander PT-winnend netdeck. Netdecks zijn gebouwd door mensen die hun geld verdienen met dit spel. Als ik naar mijn eigen werk kijk verwacht ik ook niet dat een willekeurige voorbijganger die voor het eerst met dit vakgebied te maken heeft een beter rapport schrijf dan ikzelf. Het is gewoon een ander referentiekader. Ik heb een doos vol decks van verschillende wereldkampioenschappen, en de decks van verschillende jaren kan je vaak gewoon niet tegen elkaar spelen. Kan wel, is niet leuk.
Ook dat klopt. Maar zoals eerder aangegeven, de meeste spelers spelen niet de Pro-Tour... dus we hebben het hier over de mensen die casual spelen. Die WC decks zijn vaak wel erg vet en leuk voor de verzamelaar en de mensen die inzicht willen krijgen in
GOED deckbuilden.
Toch is het zo dat je met weinig geld voor alle formaten een competitief deck kan bouwen. Goblins of Affinity is gewoon altijd goed (ok, niet in standard...). Ook in vintage valt daarmee te winnen, als er weinig combo in de meta is. Mocht je zo'n deck ooit gemaakt hebben dan zit je goed, en hoef je het alleen af en toe te updaten. Wil je niet veel geld uitgeven dan moet je gewoon geen standard willen spelen.
Er zijn inderdaad genoeg budgetdecks voorhanden die
WEL goed mee kunnen komen en zeker net zo leuk zijn om mee te spelen.
Als je zit met een deck wat niets meer waard is, dan heb je het gewoon niet zo handig aangepakt. Mocht je zitten met een doos vol oude kaarten die niets meer waard zijn, dan waren ze toen ook niet veel geld waard. Ik weet nog dat Jester's cap 25 gulden waard was, daar had je ook twee of drie duals voor kunnen krijgen. Iedere serie heeft altijd kaarten gehad die zwaar gehypet werden, zoals de cap. Kijk je naar wat je deck nu echt nodig heeft, dan zal je zien dat het toch vaak echt oude kaarten zijn. Duals, force of will (een uncommon, misschien heb je er wel zes liggen...), heb je die kaarten nog liggen dan heb je al snel een competitief deck. Op de vorige bladzijde zag ik iemand om Chains smeken, een kaart die vroeger pure bagger was. Een Bazaar of Baghdad kostte vroeger ook echt maar 5 gulden. Afgezien van de echt gehypte kaarten zijn er maar weinig kaarten die nu niets meer waard zijn. Ik kan ze zo niet opnoemen anders.
Degene die om de Chains vroeg was ik...
Ik wil hem gewoon regelen voor de verzameling, maar dat even terzijde.
Je hebt gelijk over de gehypte kaarten, met alle nieuwe sets heb je daar ook altijd weer een paar van. Gewoon lekker wachten tot de prijs dropt of tot dat je ze ergens op de kop kan tikken.