Videokaart kapot :'(

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008

• ExPlanE
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Hallo mede-tweakers,

vandaag heeft mijn videokaart er de brui aan gegeven. Zodra ik m'n pc start krijg ik allemaal vage strepen, en dan zegt mn beeldscherm: 'No Signal'. Dus hoogstwaarschijnlijk is de videokaart ermee opgehouden. (Ik heb een beetje hetzelfde zoals in dit topic beschreven wordt. ) In veilige modus werkt alles wel. Dus dan moet het mn videokaart eigenlijk wel zijn.

Ik neem aan dat ik een nieuwe videokaart aan moet schaffen!? Daarom kwam gelijk de volgende vraag bij mij oprijzen: Welke videokaart moet ik kopen?

Om te beginnen even de overige specs van mijn computer:

Moederboard: Asus K8N
Geheugen: Ellixer(?) 2*256MB RAM (DDR-400)
(de kapotte) Videokaart: Asus nVidia 6600 GT (AGP)
Processor: AMD Athlon 64 2800+
HD: Maxor 80 GB HD

Ik weet dat het een beetje bekropt is, maar dit is alles wat ik ervan weet. Het systeempje gaat al iets langer dan 2 jaar mee.

De optie om gelijk een hele nieuwe pc aan te schaffen is er min of meer niet. Ik heb gewoon niet het budget om een goede nieuwe pc te kopen. Dan is voor mij (helaas) de enige optie om een nieuwe videokaart te kopen.

Na even wat rondgesnuffeld te hebben op internet is mijn oog gevallen op een 7600 GS. Voor rond de 100€ zou ik aan een AGP versie kunnen komen. (Merk nog even daar gelaten).
100€ is voor mij opzich al een beetje aan de hoge kant, maar omdat ik een AGP kaart nodig heb is het aanbod van goedkope videokaarten nogal klein. Misschien een ATI? Voor 60€ heb je een Radeon 9600, of voor 75€ heb je een X1550 (Pro).

Als echt uiterst maximum heb ik 100€ een beetje in gedachten. Liever onder een euro of 80.

Ik heb de volgende vragen:
Welke kaart kan (ook gezien mijn systeem) het beste de 6600 GT vervangen?
Stel dat ik een ATI kaart koop, maakt het dan uit dat ik hiervoor een nVidia kaart had?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Bij voorbaat dank,
ExPlanE

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-07 18:57
de ati x1950 pro is wel een leuk kaartje die ook als AGP versie beschikbaar is. Die kaart is behoorlijk snel, dus dat is sowieso een leuke upgrade. Het feit dat je overstapt van nvidia naar ati maakt niet uit, wel eerst goed je oude nvidia driver deïnstalleren en dan gewoon de nieuwe as usual installeren.

Maar je zegt dat je videokaart het in veilige modus wel doet?? Probeer eerst maar eens een driver update, dat wil nog wel eens vage problemen oplossen.

edit: blaat, die ati x1950 pro is iets te duur voor je budget... :S

[ Voor 7% gewijzigd door -krekel- op 10-05-2007 14:45 ]

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Op de V&A komen zo de laatste tijd geregeld 6800GT's langs voor 75e. De Ati X800 Pro zou ook goed in je systeem passen. Beide kaarten moeten 2de hands rond de 80e kosten :)

Instagram / YouTube

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
in dit topic: Videokaart kapot? strepen en blokken in beeld staat dat veilige modus het nog gewoon hoort te doen als je vga kapot is. Zodra ik normaal opstart geeft hij geen signaal af naar mn monitor. Daarom vermoed ik dus dat mijn vga kapot is. De laatste keer dat ik hem gebruikte liep hij echt helemaal spaak tijdens het gamen.

Ik heb 100% zeker weten de laatste drivers van Nvidia erop staan. Ik heb ook al een aantal keer gereboot maar ik krijg steeds hetzelfde probleem. Er zit geloof ik niets anders op dan een nieuwe videokaart...

De 1950 Pro is voor mij echt veel te duur. Met een budget van 80€ ongeveer is het niet echt handig :p .

Een ATI kaart is dus geen probleem!? De drivers goed uninstalleren. Via 'Configuratiescherm->Software-> Nvidia Driver' de driver verwijderen zou dus genoeg moeten zijn?
aramdin schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:48:
Op de V&A komen zo de laatste tijd geregeld 6800GT's langs voor 75e. De Ati X800 Pro zou ook goed in je systeem passen. Beide kaarten moeten 2de hands rond de 80e kosten :)
Ik ga zowieso een nieuwe kaart kopen. 2e hands wordt lastig voor mij omdat ik niet zo handig ben met computers. Dus ik laat het liever aan iemand over die weet wat ie doet. Ik heb hier trouwens altijd dezelfde particulier voor. Die koopt en installeert de videokaart dan voor me.

Een 6800 GT ofzo zou ik inderdaad ook wel leuk vinden. Het vervelende is alleen dus dat die niet nieuw te krijgen zijn.

Bedankt voor je tip in ieder geval. Ik ga even een kijkje nemen of dat een optie is :).

[ Voor 31% gewijzigd door ExPlanE op 10-05-2007 14:52 ]

• -krekel-
kijk eens of je koeler wel goed op je VGA-kaart zit...

[ Voor 16% gewijzigd door -krekel- op 10-05-2007 14:51 ]

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
-krekel- schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:51:
kijk eens of je koeler wel goed op je VGA-kaart zit...
Koeler zit er ook goed op. Vlak voordat ie crashte deedtie al vaag. Ik heb toen zachtjes gevoeld maar de videokaart was toen superheet... ik denk dat dat waarschijnlijk ook de crash veroorzaakte :(

Edit:
aramdin schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:48:
De Ati X800 Pro zou ook goed in je systeem passen.
Ik heb even gezocht, maar nieuw kost deze kaart 95€. (Even snel gekeken bij alternate) Ik denk dat deze kaart een betere optie is dan de 7600GS...

Misschien dus slim om een X800 te kopen?

[ Voor 33% gewijzigd door ExPlanE op 10-05-2007 14:57 ]

• -krekel-
ExPlanE schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:54:
[...]

Koeler zit er ook goed op. Vlak voordat ie crashte deedtie al vaag. Ik heb toen zachtjes gevoeld maar de videokaart was toen superheet... ik denk dat dat waarschijnlijk ook de crash veroorzaakte :(
Hmm, als hij heet was, dan zat ie er idd wel goed op. Dan lijkt het mij ook inderdaad dat hij kapot is...

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Even een kleine update.

Iemand neemt voor mij zodirect een FX 5200 mee. Even erin stoppen en kijken of hij daarmee wel normaal opstart. Als deze wel werkt dan lijkt me het probleem duidelijk... Dan moet ik toch echt een nieuwe vga kopen.

Ik kan gewoon de 6600 GT eruit halen, de 5200 erin, en dan aanzetten en checken of het werkt? Ik verwacht er iig geen problemen mee...

En oja, de titel is misschien een beetje krom. Mocht een moderator dit lezen dan mag dit de topictitel wel worden: 'Videokaart kapot, wat nu?' (Das misschien wat duidelijker).

[ Voor 20% gewijzigd door ExPlanE op 10-05-2007 15:14 ]

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

ExPlanE schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 15:12:
Ik kan gewoon de 6600 GT eruit halen, de 5200 erin, en dan aanzetten en checken of het werkt? Ik verwacht er iig geen problemen mee...
Na Windows gestart is, zal er waarschijnlijk worden gevraagd om te herstarten (ivm de drivers).
Na een reboot zou, als alles goed is, je weer beeld moeten hebben.

Yes, but no.

Verwijderd

ExPlanE schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 15:12:
Even een kleine update.

Iemand neemt voor mij zodirect een FX 5200 mee. Even erin stoppen en kijken of hij daarmee wel normaal opstart. Als deze wel werkt dan lijkt me het probleem duidelijk... Dan moet ik toch echt een nieuwe vga kopen.

En oja, de titel is misschien een beetje krom. Mocht een moderator dit lezen dan mag dit de topictitel wel worden: 'Videokaart kapot, wat nu?' (Das misschien wat duidelijker).
voor alle zekker heid vraag of hij de boekjes mee wil nemen sommige video kaarten hebben een bepaalt voltage vooral bij de gf5200 magic dit ondersteunt niet alle moederborden maar wel de meesten !!!

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Ok. Bedankt voor alle reacties iig. Ik ga zo even checken of de FX 5200 wel werkt...

Nog even alles op een rijtje:

Mijn systeem:

Geheugen: Ellixer(?) 2*256MB RAM (DDR-400)
(de kapotte) Videokaart: Asus nVidia 6600 GT (AGP)

De keuzes voor videokaarten:
Nieuw
- ATI X800
- ATI X1550 Pro
- nVidia 7600GS

2e Hands
- ATI X800
- nVidia 6800 GT

2e Hands is een beetje aan de lastige kant voor mij. Ik ben niet echt bekend met de hardware van computers. Waarschijnlijk vraag ik het gewoon aan een klein bedrijfje waar ik altijd al mijn hardware vandaan haal. Die zet het er dan ook altijd voor me in enzo...

Ik wacht natuurlijk eerst even af hoe het gaat met de 5200. Maar wat is van het bovenstaande de beste keus? (Of is er nog een betere keus te maken?)

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
geen idee welke voeding je nu hebt, maar een snelle videokaart zoals de X1950 heeft een redelijk hoog verbruik (maar die vond je toch al te duur)
de X1550 zou ik zeker niet nemen aangezien dat een hernoemde X550 is, wat een vrij trage kaart is
de 7600GS zou +/- even snel moeten zijn als je oude 6600GT
afhankelijk van welke uitvoering zou een X800 ook ongeveer even snel moeten zijn (GTO) of sneller (XL of XT)

indien je overgaat naar een Ati kaart wordt er aangeraden om ook een dergelijk http://www.drivercleaner.net/ prog te gebruiken, om zeker alle resten op te ruimen

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik kan me vergissen maar, is de 7600 GS AGP niet 90 euro minimaal? En is de 7600 GT AGP niet 109 euro minimaal? En is de 7600 GT AGP niet 2x sneller als de 7600 GS AGP?

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

TweakerNummer schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 16:18:
En is de 7600 GT AGP niet 2x sneller als de 7600 GS AGP?
Nee, ongeveer 50% sneller.

Goedkoop bellen via VoIP

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Joh, gewoon op T.Net Vraag & Aanbod naar een kaart zoeken;zat kaartjes voor rond de 80 euro. En zat keuze tussen 6600/6800 en X800 ... hiero een linkje naar de pricewatch gefiltert op AGP en gesorteerd op prijs ;)

PS: of biedt b.v. 80 euro op deze 7600GS AGP met stille koeler ...

[ Voor 16% gewijzigd door SKiLLa op 10-05-2007 16:24 . Reden: de PS: ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• RmanX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 19:16

RmanX

Mario pizza!

Ik wil niet veel zeggen, maar op de doos van mijn Asus N6600gt agp staat met grote letters: 3 year warranty. Ik zou zeggen, probeer hem rma te sturen! :)

Mocht je de bon niet meer hebben of gewoon niet moeilijk willen doen, kun je imho het beste voor een 7600gs of 7600gt gaan. De 7600gs is iets sneller (paar %) dan de 6600gt en de 7600gt is in sommige gevallen 2x zo snel. ATI x800 serie is ook goed, maar reken dan op een mogelijke driverproblemen/nieuwe windows installatie.

AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-07 13:25
idd je zegt dat je pc 2 jaar oud is dan zit er toch nog gewoon garantie op de kaart?

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Heb ondertussen geen 5200 maar een 5600 erin gepropt. Die 5200 mocht ik voor even lenen, en deze 5600 mag ik min of meer gebruiken zo lang ik hem nodig heb. (Is oude vga van een vriend) Gelukkig werkt voor nu mn pc weer. Maar ik zal alsnog zelf eentje moeten aanschaffen.

Ik was even vergeten erbij te zetten dat mijn kapotte vga 128 MB RAM heeft... :p . Vanaf het begin heeftie het nooit echt heel erg lekker gedaan... dus ik vind het opzich niet heel erg dattie kapot is.

Ik denk toch dat ik voor een 7600 GS ga... Ik heb idd geen zin om met driver/windowsproblemen te zitten.

Ik ga zeker even achter die garantie aan! Bedankt voor de tip. (ik was eigenlijk nog niet zover gekomen om de doos er even bij te pakken).
whiplash1990 schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 16:59:
idd je zegt dat je pc 2 jaar oud is dan zit er toch nog gewoon garantie op de kaart?
Mn pc is 2 jaar oud. Die kaart nog niet. Die heb ik iets nadat ik mn pc gekocht heb gekocht... Dus ik ga even contact op nemen met mijn leverancier... :9

[ Voor 20% gewijzigd door ExPlanE op 10-05-2007 17:01 ]

Verwijderd

Ik heb hier nog een oude X800 Pro liggen ;) Presteert vrij goed, maar is weggegaan ivm een X1950. Ik kon BF2 op gemiddeld met 50 a 60 FPS spelen, meer dan genoeg voor me.

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Hehe, bedankt voor je aanbod, maar ik ga toch eerst echt even kijken hoe het zit met de garantie :) ...

• -krekel-
ExPlanE schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 17:19:
Hehe, bedankt voor je aanbod, maar ik ga toch eerst echt even kijken hoe het zit met de garantie :) ...
Je hebt sowieso recht op 3 jaar fabrieksgarantie, dus even op de site van de fabrikant een RMA formuliertje opzoeken en invullen. Je bent dan alleen de transportkosten naar de fabrikant kwijt... dus dat is meestal nog wel te overzien (max. 10 euri ofzo).

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
-krekel- schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 17:51:
[...]

Je hebt sowieso recht op 3 jaar fabrieksgarantie, dus even op de site van de fabrikant een RMA formuliertje opzoeken en invullen. Je bent dan alleen de transportkosten naar de fabrikant kwijt... dus dat is meestal nog wel te overzien (max. 10 euri ofzo).
Mijn vga is van Asus, heb even op de site gesnuffeld, maar daar staat 'Please contact your reseller'. Dat heb ik dan ook gedaan... :p

Momenteel is deze bezig met het uitzoeken hoe het precies met de garantie zit... Dat zal dus (hopelijk) wel goed komen. ;)

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
Je hebt minimaal recht op drie jaar garantie vanaf de manufacturing datum (zit in je serienummer), dat mag geen probleem zijn. Mochten ze je kaart niet meer kunnen repareren (geen onderdelen bijv.), heb heb je recht op een vervangende, minimaal geljkwaardige kaart.

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Bedankt voor je reactie...

Hoe kan ik precies zien wat 'manufacturing date' van mijn kaart is? Is er een website ofzoiets waar ik mn serienummer dan kan invoeren?

Ik heb mijn kaart nog geen 2 jaar geleden gekocht, en ik neem aan dat een videokaart niet een jaar na de maak ervan pas verkocht wordt :p...

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ExPlanE schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 16:01:

Hoe kan ik precies zien wat 'manufacturing date' van mijn kaart is? Is er een website ofzoiets waar ik mn serienummer dan kan invoeren?

Ik heb mijn kaart nog geen 2 jaar geleden gekocht, en ik neem aan dat een videokaart niet een jaar na de maak ervan pas verkocht wordt :p...
Soms kan je dat zien op de website van de fabrikant. Maar Asus is gewoonweg niet behulpzaam naar de eind-consument toe, en bij hun kan ik het niet vinden. Voor de rest heb ik ook nog nooit gehoord van een 3 jaar na maken van de kaart bij asus. Wel zie ik staan:
All ASUS VGA cards purchased after January 1st, 2001 will carry 3 year limited warranty services. One year limited warranty is given for purchase made prior to 2001.
Dus het kan net zo goed 3 jaar na aankoop zijn.

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
De site van asus is ronduit slecht. Alles laad ontzettend traag en je kan nooit iets vinden. Maar dat even terzijde...

Daar waar jij zat ben ik ook gekomen. Mijn kaart is in ieder geval na 2001 gekocht, dus dat is het probleem niet...

Ik mag echt wel aannemen dat als een videokaart na (nog geen) 2 jaar kapot gaat, en er op de doos 3 year warranty staat, ik dan op z'n minst een reparatie mag verwachten. :p

Ik heb ondertussen nog steeds geen mail terug, terwijl mijn leverancier over het algemeen wel binnen 24 uur reactie geeft. Maarja, ik wacht het maar rustig af. Voor nu doet mijn geleende 5600 ook het huis-tuin-en-keuken werk :p ...

• d5stick
  • Niet online
ExPlanE schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 16:01:

Lol

Even trug komen op je keuze van de 7600GS
Je kan maximaal in een agp slot 7800gs proppe
Die is misschien 50 euro duurder nu maar dan heb je ook wat.
;)

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Ik denk dat een 7800GS een béétje overkill is voor mijn systeem.
Op het moment heb ik een beetje een dillemma.

Houd ik mijn systeem gewoon zo tot ik een nieuwe ga kopen. (Dat zal waarschijnlijk begin volgend jaar worden).
Of upgrade ik bijv. de videokaart en prop ik wat extra RAM erbij. (Betekend wel weer iets langer sparen :p )

Zoals gezegt, mn huidige systeem ziet er grofweg zo uit:
Geheugen: Ellixir(?) 2 x 256MB RAM (DDR-400)
(de kapotte) Videokaart: Asus nVidia 6600 GT 128MB (AGP)

(Ik ben bang dat we langzaamaan afzakken naar een ander onderwerp :p )

[ Voor 7% gewijzigd door ExPlanE op 13-05-2007 12:03 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik heb de volgende vragen:
Welke kaart kan (ook gezien mijn systeem) het beste de 6600 GT vervangen?
Stel dat ik een ATI kaart koop, maakt het dan uit dat ik hiervoor een nVidia kaart had?
Oftewel "wat moet ik kopen?"

En daar hebben we niet voor niets deze sticky voor staan:
**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Van een Tweaker verwachten we dat hij zelf kan kiezen.

Komt bij dat je topictitel niet echt veelzeggend is. Welke videokaart is kapot? Wat doet hij? Wat wil je vragen? "6600GT artefacts - welke vervanging?" zou de lading veel beter gedekt hebben. Maarja, dan nog niet een topic die voldoet aan de eisen qua zelfwerkzaamheid.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.