Videokaart kapot? strepen en blokken in beeld

Pagina: 1
Acties:
  • 8.647 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Floppie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-07 13:14
Ik was net aan het gamen en ineens werd het beeld heel slecht. Het beeld werd blokkerig en er verschenen allemaal strepen in. Een reboot heeft niet geholpen en zover ik zie ligt het aan mijn videokaart. Is mijn videokaart nu ten dode opgeschreven?
Het is een ATI Radeon 9800 die draait op nieuwste drivers van ATI.

Hierbij een impressie van hoe het eruit ziet.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~harto740/test.jpg

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als dit ook buiten Windows gebeurt (test eens met Knoppix), dan kun je er idd vanuit gaan dat je videokaart kassiewijlen is.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Mmm als je onderclockt... heb je dan minder last van de dingen!

There is no place like ::1

• Floppie
Goed om te vermelden: Ik heb hem nooit overgeclocked (en ook niet onder :p)

@ koraks: ik ga het proberen

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:51
Je kan ook gewoon "Safe Mode" proberen, is misschien makkelijker dan Knoppix.

Verwijderd

Artifacts, je kaart kan te heet worden. Of hij is gewoon kapot, was bij mij ook. :/

• Floppie
vassago schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 14:11:
Je kan ook gewoon "Safe Mode" proberen, is misschien makkelijker dan Knoppix.
Zelfs in de BIOS geeft hij dit rare beeld weer. ;(

Ik vrees het ergste.

Verwijderd

rellehenk schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 14:13:
[...]

Zelfs in de BIOS geeft hij dit rare beeld weer. ;(

Ik vrees het ergste.
Kaart is dood :/ Of té heet...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2005 14:14 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Draait je koeler wel?

• Floppie
Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 14:14:
[...]

Kaart is dood :/ Of té heet...
Heb hem nu 10 minuten uit gehad en nu is het beeld weer normaal. ben benieuwd voor hoe lang :)

Edit: niet lang. Nu al weer strepen
Koeler draait

[ Voor 10% gewijzigd door Floppie op 09-08-2005 14:33 ]

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07 14:40

KatirZan

Wandelende orgaanzak

rellehenk schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 14:28:
[...]

Heb hem nu 10 minuten uit gehad en nu is het beeld weer normaal. ben benieuwd voor hoe lang :)
jep, die wordt te warm :P

check of je fan werkt ;) en anders : Zalman koeler halen, kost je 25 euro, maar dat ding koelt als een gek :Y)

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

KatirZan schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 14:33:
[...]

check of je fan werkt ;) en anders : Zalman koeler halen, kost je 25 euro, maar dat ding koelt als een gek :Y)
Of 18 euro, als je de ALCU neemt

• pSycho-Y2K
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-04-2025
Ik zag je screenshot en ik ken dit probleem, ik had het vorig jaar ook...
Ben bang dat je kaart gereed is voor de schroothoop :/

Bij mij was waarschijnlijk het geheugen het probleem... :'(
Kan je nog garantie claimen? Ik kreeg gelukkig nog een nieuwe kaart.

[ Voor 7% gewijzigd door pSycho-Y2K op 09-08-2005 14:41 ]

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-07 23:50

FlyEragon

Alien Monkeys

dikke fan erop houden en kijken of ie het langer volhoudt. zo ja nieuwe koeler kopen,
zo nee nieuwe videokaart :Y)

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-05 14:09

SLeddert

SLeddert

Ik heb hetzelfde gehad met mijn videokaart.
Deze was inderdaad defect en is vervangen. :/

Karsten

• Floppie
Ik heb destijds gratis garantie van 3 jaar gekregen, dus maar even een belletje doen

• Floppie
Ik twijfel eigenlijk nog steeds over het feit of dit nou een hitteprobleem is of dat de videokaart echt kapot is. Ik heb namelijk gemengde gevoelens.
Ik heb nu een nieuwe kaart besteld, maar iets zegt ook nee in me :)

Het rare is namelijk dat wanneer de computer een tijdje uit heeft gestaan dat het beeld daarna weer prima is. Maar als de computer een uurtje of 2 heeft aangestaan, begint het daarna erg te verslechteren. Je zou dan zeggen dat het een hitteprobleem is. Maar in hoeverre is die kaart dan beschadigd?

Verwijderd

rellehenk schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 00:08:
Ik twijfel eigenlijk nog steeds over het feit of dit nou een hitteprobleem is of dat de videokaart echt kapot is. Ik heb namelijk gemengde gevoelens.
Ik heb nu een nieuwe kaart besteld, maar iets zegt ook nee in me :)

Het rare is namelijk dat wanneer de computer een tijdje uit heeft gestaan dat het beeld daarna weer prima is. Maar als de computer een uurtje of 2 heeft aangestaan, begint het daarna erg te verslechteren. Je zou dan zeggen dat het een hitteprobleem is. Maar in hoeverre is die kaart dan beschadigd?
De kaart is denk niet beschadigd, maar het word gewoon te heet.

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-07 17:57

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

Als het echt een tijdje duurt voordat het optreed is het bijna zeker een hitteprobleem. Het beste kun je even voorzichtig de kooler van de kaart verwijderen en opnieuw met alle voorzichtigheid plaatsen op een manier dat jij er zeker van bent dat ie goed zit.. Eventueel laten doen door iemand die er verstand van heeft. Misschien is het ook slim om opnieuw koelpasta aan te brengen.. Probeer het dan nog eens...

Wat je ook kunt doen is even een fan in de buurt van de kaart te plaatsen en met de kast open gaan gamen, kijk dan of het langer duurt dan eerst voordat de problemen optreden, zo ja, dan weet je voor 100% zeker dat het een koelingsprobleem is. ipc als je nog garantie hebt, zou dit er onder moeten vallen. Claimen die handel dus! ;)

3de optie is natuurlijk het aanschaffen van een nieuwe en effectievere koeler voor je kaart, kijk even naar de hierboven geplaatste post voor de specs van zo'n koeler.

Just my 2 cents ;)

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Maar hij heeft het natuurlijk jarenlang goed gedaan met deze koeler, dus als je al het stof eruitblaast zou hij het ook weleens weer drie jaar goed kunnen doen ;)

• Floppie
eamelink schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 00:18:
Maar hij heeft het natuurlijk jarenlang goed gedaan met deze koeler, dus als je al het stof eruitblaast zou hij het ook weleens weer drie jaar goed kunnen doen ;)
Inderdaad heeft hij het 2 jaar prima gedaan en zat er nauwelijks stof in de koeler

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 11:20

Sayko

Knowledge Is Power

Die strepen op het beeld zoals bij jou wijst op geheugen problemen. Dat krijg je ook als je je geheugen te hoog overklokt. Ik denk dat 1 of meerdere chips het hebben begeven. Voel eens aan het geheugen als je die strepen weer krijgt

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
MindedRaptor schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 00:31:
Die strepen op het beeld zoals bij jou wijst op geheugen problemen. Dat krijg je ook als je je geheugen te hoog overklokt. Ik denk dat 1 of meerdere chips het hebben begeven. Voel eens aan het geheugen als je die strepen weer krijgt
Ik denk toch echt dat het een hitteprobleem is, en de chips het (nog) niet begeven hebben. Hij geeft immers aan dat het probleem soms pas na 2uur optreed.. En als hij de pc laat afkoelen(uitzetten) het weer goed gaat.

OWWWWWWWWW WACHT, het hoeft trouwens niet perse je videokaart te zijn!!! Een vriend van mij had ook ongeveer zulke strepen, nadat we zijn geheugen op 1t(command setting) zetten. Hieruit kan ik concluderen dat ook 1 van je geheugenreepjes de boosdoener zou kunnen zijn> test dit met memtest86+, bootable cd..gratis te downloaden.

• Floppie
Bedankt voor de tips allen. Voorlopig maar even mijn order geannuleerd (als ze het niet erg vinden bij Mycom :p)
Kaart is nooit overgeklokt geweest :)

@ ToFast:
Memtest ga ik ook eens proberen
ToFast schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 00:38:
[...]

OWWWWWWWWW WACHT, het hoeft trouwens niet perse je videokaart te zijn!!! Een vriend van mij had ook ongeveer zulke strepen, nadat we zijn geheugen op 1t(command setting) zetten. Hieruit kan ik concluderen dat ook 1 van je geheugenreepjes de boosdoener zou kunnen zijn> test dit met memtest86+, bootable cd..gratis te downloaden.
Trouwens niet eens een hele rare gedachte. De problemen treden sneller op en verergeren wanneer ik bijv heftig door grote internetpagina's scroll met veel plaatjes

[ Voor 36% gewijzigd door Floppie op 12-08-2005 00:50 ]

Verwijderd

Ik zou die order voor een nieuwe nog niet stilzetten, als het via de garantie komt zeker niet. Het is altijd handig om weer een verse kaart te hebben. Ook al is het tweakersniveau van hem alnger laten leven dan goed voor em is natuurlijk erg hoog.

• Floppie
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 01:00:
Ik zou die order voor een nieuwe nog niet stilzetten, als het via de garantie komt zeker niet. Het is altijd handig om weer een verse kaart te hebben. Ook al is het tweakersniveau van hem alnger laten leven dan goed voor em is natuurlijk erg hoog.
Als het even kan bespaar ik wel 200 euro. Garantie was helaas 2 maanden verlopen :(

Verwijderd

Een volledig andere aanpak, heb je mss een tft-scherm? sluit eens een ander scherm aan, het kan immers ook je beeldbuis zijn hoor, die kan OOK warm worden...
Heb het al mee gemaakt met een tft'tje dat te warm werd...

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 14:52
KatirZan schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 14:33:
[...]

Maakt niet uit of die fan draait. Iets ward te heet ;) gewoon wat meer koeling in de kast is vaak al voeldoende, hoewle zo'n zalman een shcitterende oplossing is :)
Geheugen kan ook te warm zijn, hoeft niet perse al dood te zijn(hoewel dit wel gebruik op den duur door electronen migratie) en ook niet overgeklokt, slecht airflow is al snel een dood doener...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 07:34

LyP0

it is I , you worst nightmare

maan dan zouden wij die hier niet zien, immers je maakt een schreenshot in windows van wat de kaart voor beeld maakt en niet wat er op de monitor komt

ik voel me lekkaah !!!

Verwijderd

Het is inderdaad wat al eerder werd aangegeven. Je GPU wordt gewoon te warm na verloop van tijd.
Ik herken het van een 9800Pro waarbij de klachten gelijk waren. Bij die kaart was het toerental van de standaard-koeler niet meer wat het hoorde te zijn en koelde dus niet afdoende. Zeker niet wanneer er mee gegamed werd. Ik heb de standaard koeler vervangen door een andere standaard koeler en natuurlijk nieuwe koelpasta aangebracht. Probleem opgelost! Kaart draait nu, ± 1 jaar alweer, als een zonnetje.

Wat je dus zelf nu kunt proberen is eerst deze koeler verwijderen, nieuwe koelpasta aanbrengen, je oude koeler terugplaatsen en kijken wat de kaart daarmee doet. Als dat niet afdoende is dan een andere koeler plaatsen.
Je kaart is deze "update" zeker nog wel waard. Mogelijk heb ik nog wel ergens een ATI koeler liggen en kun je die eens proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2005 08:54 ]

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-04 01:45

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

Hier nog twee post die dezelfde symptomen hebben.

Het is een hitte probleem als het goed is, ik heb het ook ooit gehad, en had echt veel geprobeerd, van artifact test tot geheugen test. Dacht aan defect geheugen, maar uiteindelijk koelings probleem.

Saphire 9800pro, constant artifacts !
Sapphire Radeon 9800 Pro + Zalman

Vergeten erbij te zeggen: ik had dit eerst ook, bleek dat m'n koelribben onder het stof zat, en de lucht dus geblokkeeerd werd. M'n fan deed het ook steeds slechter. Heb dus met superlijm een andere fan erop geplakt.

[ Voor 34% gewijzigd door XthinkZ op 12-08-2005 02:55 ]

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 08:45
Wellicht ten overvloede, maar dit is inderdaad duidelijk een hitteprobleem, laat niemand je wijs maken dat je een nieuwe kaart nodig hebt. Als je deze kaart voor 2 euro kan fixen (tubetje koelpasta) lijkt me dat toch een geen onaardige optie.

Mocht je hem beter willen koelen is bv een Zalman een goede optie, bovendien komen daar ook RAM-heatsinkjes bij. Grote kans is dat je hem dan naar XT kan overklokken: je garantie is toch al verlopen en wat extra snelheid is noit weg natuurlijk. Op deze manier maak je van een brakke 9800pro een snellere en stillere 9800XT, lijkt me een mooi projectje voor een verloren vrijdagmiddag 8)

• Floppie
Lammert schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 10:25:
Mocht je hem beter willen koelen is bv een Zalman een goede optie, bovendien komen daar ook RAM-heatsinkjes bij. Grote kans is dat je hem dan naar XT kan overklokken: je garantie is toch al verlopen en wat extra snelheid is noit weg natuurlijk. Op deze manier maak je van een brakke 9800pro een snellere en stillere 9800XT, lijkt me een mooi projectje voor een verloren vrijdagmiddag 8)
Zeer zeker een leuk project 8)

Nu nog even een winkel vinden in Rotterdam waar ik direct een zalman cooler kan meenemen :*)

• Floppie
Nou Zalman cooler gehaald en succesvol gemonteerd. Koelt als een tiet, maar artifacts komen er nog steeds naar verloop van tijd in games. :( In windows eigenlijk niet meer.
Pagina: 1