Toon posts:

To Mac or not to Mac?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 576 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Hier een redelijk tevreden Windows-gebruiker. Ja, ik begeef me op gevaarlijk gebied hier, in Apple territorium. Hopelijk kan die Windows-bak binnenkort de deur uit, vandaar dit topic.

Twijfel en nog meer twijfel, dat is wat mij er op dit moment nog van weerhoud om direct naar een A-Mac te rennen en een MacBook (Pro) te gaan kopen. Ik ben zeer onder de indruk van Mac OS X en als webdesigner mag ik toch wel hopen dat een Mac voor mij geschikt is. Toch ben ik nog steeds aan het twijfelen, waarom? Dat zal ik eens uit de doeken doen.

De twijfel komt bij mij vooral uit het feit dat ik eigenlijk nog helemaal niet zo veel weet van MacBooks en applicaties voor Mac OS X. Ik richt mij voornamelijk op webdesign en php/mysql op mijn huidige (Windows-)laptop. Nu zijn er vast wel zaken als een php-editor en een mooi tekenprogramma á la Photoshop en Fireworks, maar er zijn andere dingen waar ik mee zit. Hoe zit het bijvoorbeeld met een SSH-client om een Linux-webserver te kunnen benaderen, wat ik nu met PuTTy doe?

Daarnaast speel ik nog altijd graag een spelletje World of Warcraft op mijn huidige laptop. In het ene topic lees ik dat het niet speelbaar is op een MacBook en dat ik dus een MacBook Pro nodig heb om WoW te kunnen spelen, in het andere topic lees ik dat het heel goed mogelijk is. Om nu alleen een MacBook Pro te kopen voor WoW vind ik ook een beetje overdreven, dus zou ik graag ook weten of er voor veel grafische toepassingen nog meer echt een 'need' is voor de extra (grafische) kracht van een MacBook Pro? :)

Verder heb ik nog wel meer vragen, maar ik zou eerst deze beantwoord hebben, voor ik verder ga vragen, aangezien dit de belangrijkste toepassingen zullen worden voor de MacBook! :)

Zoeken levert uiteraard heel veel resultaten op, maar helaas zie ik daarbij door de bomen het spreekwoordelijke bos niet meer. Ik hoop dat jullie mijn twijfels weg kunnen halen en straks nog een tevreden Apple-gebruiker kunnen verwelkomen in dit forum! :9

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-02 15:18
Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 13:59:
Goedemiddag,
De twijfel komt bij mij vooral uit het feit dat ik eigenlijk nog helemaal niet zo veel weet van MacBooks en applicaties voor Mac OS X. Ik richt mij voornamelijk op webdesign en php/mysql op mijn huidige (Windows-)laptop. Nu zijn er vast wel zaken als een php-editor en een mooi tekenprogramma á la Photoshop en Fireworks, maar er zijn andere dingen waar ik mee zit. Hoe zit het bijvoorbeeld met een SSH-client om een Linux-webserver te kunnen benaderen, wat ik nu met PuTTy doe?
SSH e.d. is alleen maar makkelijker op de Mac. Onder water heb je een compleet Unix systeem waarmee je ook alle standaard tools hebt. Ssh dus, maar ook snel even bestandjes over zetten via scp zonder met een ftp client te hoeven pielen e.d. Verder kun je ook zoiets als Fink of DarwinPorts installeren waarmee je allerlei programma's kunt gebruiken die je ook op Linux hebt.

Verwijderd

Topicstarter
DJ Buzzz schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:03:
SSH e.d. is alleen maar makkelijker op de Mac. Onder water heb je een compleet Unix systeem waarmee je ook alle standaard tools hebt. Ssh dus, maar ook snel even bestandjes over zetten via scp zonder met een ftp client te hoeven pielen e.d. Verder kun je ook zoiets als Fink of DarwinPorts installeren waarmee je allerlei programma's kunt gebruiken die je ook op Linux hebt.
Dat klinkt heel mooi. Kan ik het zien als een soort van sleur-en-pleur principe, zoals ik dat ken uit Windows maar dan van 'mijn MacBook' naar mijn Linux webserver? :$

• Je Moeder
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:17
Je weet dat je tegenwoordig ook Windows kan draaien op een Mac?
En dat photoshop en consorten ook in OSX uitvoering zijn en OSX op een *NIX basis is gebouwd, en dus een terminal ala linux heeft?

Mijn specs zijn beter, mijn gadgets vetter, om over persoonlijkheid nog maar niet te spreken.

Verwijderd

Topicstarter
Raveon schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:08:
Je weet dat je tegenwoordig ook Windows kan draaien op een Mac?
Dat wist ik inderdaad, maar het gaat me niet om de MacBook maar om Mac OS X! ;) Ik wil juist de overstap maken náár Mac en niet op Windows blijven, dan kan ik net zo goed mijn huidige laptop houden!
En dat photoshop en consorten ook in OSX uitvoering zijn
Dat wist ik dus niet, dat scheelt weer een heleboel! :)
en OSX op een *NIX basis is gebouwd, en dus een terminal ala linux heeft?
Nee, dat ook niet. :$
DJ Buzzz schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:03:
SSH e.d. is alleen maar makkelijker op de Mac. Onder water heb je een compleet Unix systeem waarmee je ook alle standaard tools hebt.
Mag ik hieruit concluderen dat Mac beter samenwerkt met Linux dan een Windows-installatie? _/-\o_

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2007 14:16 ]

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-02 15:47

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Bijna iedereen die ik ken die is overgestapt is reteblij met de overstap, alhoewel ikzelf bij Windows blijf. Dit is voornamelijk omdat veel dingen die ik doe nou eenmaal het fijnst werken in Windows (bijvoorbeeld 3D Studio Max). Maar programma's als Photoshop van Adobe hebben een gigantisch aandeel op de Mac en begon ooit als Mac only applicatie! Veel webdevtools zijn dus gewoon netjes voor de Mac te krijgen. Ook Apache/PHP/mySQL zullen geen probleem zijn gezien er dus idd een *NIX basis is.

Het enige gevaarlijke is dus (wat voor mij de das omdeed) software die Windows only is. Voor zo ver ik weet is WoW gewoon als mac editie te krijgen en staat ie misschien gewoon op je install DVD.

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-02 15:18
Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:11:
Mag ik hieruit concluderen dat Mac beter samenwerkt met Linux dan een Windows-installatie? _/-\o_
Naar mijn mening wel, maar ik ben dan ook een man van de command line ;). Als je vooral grafische tools wilt gebruiken is het al stuk minder verschil, een FTP client op een Mac is niet wezenlijk anders dan onder Windows.

Verwijderd

Topicstarter
apNia schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:21:
Bijna iedereen die ik ken die is overgestapt is reteblij met de overstap, alhoewel ikzelf bij Windows blijf. Dit is voornamelijk omdat veel dingen die ik doe nou eenmaal het fijnst werken in Windows (bijvoorbeeld 3D Studio Max).
Gelukkig gebruik ik geen 3D Studio Max en wil ik ook niet gaan gebruiken! :) Dus dat is voor mij geen nadeel.
Maar programma's als Photoshop van Adobe hebben een gigantisch aandeel op de Mac en begon ooit als Mac only applicatie! Veel webdevtools zijn dus gewoon netjes voor de Mac te krijgen. Ook Apache/PHP/mySQL zullen geen probleem zijn gezien er dus idd een *NIX basis is.
Dat klinkt helemaal mooi. Voor mijn webdesign zal het dus geen problemen op gaan leveren, zoals ik al dacht! :)
Het enige gevaarlijke is dus (wat voor mij de das omdeed) software die Windows only is. Voor zo ver ik weet is WoW gewoon als mac editie te krijgen en staat ie misschien gewoon op je install DVD.
World of Warcraft is met dezelfde CD's/DVD te installeren op een Mac als op Windows, dat weet ik al. Ik maak me alleen druk om de prestaties ervan. Draait het (normaal, geen idioot hoge settings) op een MacBook (zonder Pro)?
DJ Buzzz schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:22:
Naar mijn mening wel, maar ik ben dan ook een man van de command line ;). Als je vooral grafische tools wilt gebruiken is het al stuk minder verschil, een FTP client op een Mac is niet wezenlijk anders dan onder Windows.
Mooi, dus dan heeft Mac tot nu toe alleen maar voordelen ten opzichte van Windows of in ieder geval vergelijkbaar! :9

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
apNia schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:21:
Je zal wel de Mac versie moeten kopen.. Zo zal je Photoshop installatie cd voor windows ook niet op een mac werken.

Wat opzich wel een nadeeltje is voor als je webdesigner bent, er is geen IE voor de mac. Aangezien IE altijd lekker anders omgaat met html/css dan safari/firefos of wat dan ook, zul je wel je sites in IE moeten checken.

Dit kan je doen door windows te installeren op je mac (mbv bootcamp of paralels) of een even checken op een windowsbak.

Maar als dat het enige nadeel is, dan zou ik het er zeker niet om laten.

offtopic:
Ik maak zelf ook websites en heb ook een mac..

[ Voor 36% gewijzigd door Eswip op 10-05-2007 14:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Eswip schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:26:
Je zal wel de Mac versie moeten kopen.. Zo zal je Photoshop installatie cd voor windows ook niet op een mac werken.
Ik neem aan dat dit soort zaken ook gewoon bij de bekende Mac-verkooppunten te koop zijn? :)

• Eswip
Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:27:
[...]
Ik neem aan dat dit soort zaken ook gewoon bij de bekende Mac-verkooppunten te koop zijn? :)
Uiteraard.. of gewoon via de Apple online store natuurlijk. Maar bij A-Mac zullen ze ook aardig wat software hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Wat opzich wel een nadeeltje is voor als je webdesigner bent, er is geen IE voor de mac. Aangezien IE altijd lekker anders omgaat met html/css dan safari/firefos of wat dan ook, zul je wel je sites in IE moeten checken.

Dit kan je doen door windows te installeren op je mac (mbv bootcamp of paralels) of een even checken op een windowsbak.
Dat is geen probleem. Ik heb op de zaak nog altijd wel de beschikking over een Windows-machine, waar ik het op kan testen. Wellicht is het in de toekomst de moeite waard om eens met de manieren te experimenteren die je zojuist noemt. Voor nu zijn Mac's browser-mogelijkheden goed genoeg! :)
Eswip schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:29:
Uiteraard.. of gewoon via de Apple online store natuurlijk. Maar bij A-Mac zullen ze ook aardig wat software hebben.
Dan kan ik daar meteen naar kijken, als ik er voor mijn MacBook heen ga! :)

Als jullie mij tenminste kunnen overtuigen! ;) // Wat tot nu toe vrij aardig lukt overigens... :)

Dan nog een vraagje, die zo in me op komt;
Het scherm van 13" is dat voldoende? Ik heb er nog nooit een in het echt gezien en kan er dus niet echt over oordelen. Is het een kwestie van even binnenlopen en kijken wat ik er van vind, of zeggen jullie dat het voldoende is? Ik werk op kantoor en thuis toch met een extra (17") monitor, dus het scherm van de laptop is alleen voor onderweg.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2007 14:47 ]

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 13:59:
Het meeste is al gezegd, maar wil nog even kwijt dat ik m'n MacBook ook voornamelijk gebruik voor webdesign, dus ongeveer hetzelfde als waar jij 'm voor zal kopen. Ik moet zeggen dat ik nooit meer een Windows computer aanraak om te coden, thuis of op m'n werk :) . Voor bijna elk Windows programma kun je 10 alternatieven vinden voor OSX die vaak allemaal prima werken. Genoeg keuze dus.

Een erg mooi alles-in-een developer programma wat onlangs is uitgekomen is Coda, met o.a. een terminal voor SSH werk. En dan heb je nog TextMate, imho een van de fijnste editors out there. Point being: de software voor webdesign werk is perfect, en daar hoef je 't iig niet om te laten ;) Succes.
Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:32:
Het scherm van 13" is dat voldoende? Ik heb er nog nooit een in het echt gezien en kan er dus niet echt over oordelen. Is het een kwestie van even binnenlopen en kijken wat ik er van vind, of zeggen jullie dat het voldoende is? Ik werk op kantoor en thuis toch met een extra (17") monitor, dus het scherm van de laptop is alleen voor onderweg.
Verklaar me voor gek, maar ik typ de halve dag op m'n MacBook kijkend naar een 13" scherm terwijl er een 20" widescreen Dell naast me staat ;) Als ik lang aan 't typen ben sluit ik 'm soms aan op m'n Dell, maar het is voor mij zeker geen must. Schermpjes gemaximaliseerd geven mij in ieder geval genoeg overzicht. En daarnaast is het glossy scherm zó mooi :9~ Blijft persoonlijk natuurlijk, maar voor onderweg kan ik me niet voorstellen dat je er problemen mee hebt. En een 15 of 17 inch scherm voor onderweg is horrible.

[ Voor 27% gewijzigd door Serenity op 10-05-2007 14:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Serenity schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:47:
Het meeste is al gezegd, maar wil nog even kwijt dat ik m'n MacBook ook voornamelijk gebruik voor webdesign, dus ongeveer hetzelfde als waar jij 'm voor zal kopen. Ik moet zeggen dat ik nooit meer een Windows computer aanraak om te coden, thuis of op m'n werk :) . Voor bijna elk Windows programma kun je 10 alternatieven vinden voor OSX die vaak allemaal prima werken. Genoeg keuze dus.
Dat klinkt errug goed. Voor webdesign ben ik inmiddels al niet meer bang, als ik dat al was, ik lees hier zulke overtuigde antwoorden, dat dat helemaal goed gaat komen.
Een erg mooi alles-in-een developer programma wat onlangs is uitgekomen is Coda, met o.a. een terminal voor SSH werk. En dan heb je nog TextMate, imho een van de fijnste editors out there. Point being: de software voor webdesign werk is perfect, en daar hoef je 't iig niet om te laten ;) Succes.
Bedankt voor de handige links! Die ga ik zeker proberen, als het zo ver is! ;)

Daarnaast vind ik deze Apple-community inmiddels al stukken vriendelijk dan de meeste Windows of Linux mensen! ;) _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2007 14:51 ]

• Eswip
Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:32:
Ligt er aan wat je er onderweg mee gaat doen. Ik zelf vind tijdens Photoshoppen wel fijn om een wat groter scherm te hebben. Maar coden en gewoon browsen en shit kan perfect op zo'n scherm. Maar ik zou je wel even adviseren om de winkel binnen te stappen en gewoon er mee gaan kloten..

Verwijderd

Topicstarter
Eswip schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:52:
Ligt er aan wat je er onderweg mee gaat doen. Ik zelf vind tijdens Photoshoppen wel fijn om een wat groter scherm te hebben. Maar coden en gewoon browsen en shit kan perfect op zo'n scherm. Maar ik zou je wel even adviseren om de winkel binnen te stappen en gewoon er mee gaan kloten..
Onderweg zal er niet heel veel meer mee gedaan worden, als jij hierboven noemt.

Afgelopen week ben ik al op bezoek geweest in Utrecht bij de mensen van de A-Mac daar, bijzonder vriendelijk volk. Helaas hadden ze op dat moment geen 13" MacBook staan, alleen de grote jongens. Ik kom binnenkort toch weer in Utrecht of anders in 's-Hertogenbosch, dus dan huppel ik wel weer even binnen.

Wat raden jullie trouwens aan? Kopen in een A-Mac of via Apple.com? Of maakt het helemaal niets uit?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2007 14:55 ]

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik ben ook een maand of 2 geleden overgestapt en kan je verzekeren dat mijn PC sindsdien niet aangeweest is. Terwijl ik daarvoor toch een redelijke Windows gebruiker was. Heb nog een tijdje Parallels gedraaid maar zelfs daar kom ik amper meer. Er is eigenlijk niks wat je als doorsnee gebruiker niet zou kunnen.

Waren de MB's op bij A-Mac?! Dam. Dan zijn die dingen toch redelijk hot. Je weet dat iets verderop HTR (oid) zit, ook een Apple winkel? Ik heb 'm zelf ook bij A-Mac gehaald, leuke winkel, erg plezierig winkelen en idd bijzonder vriendelijke verkopers. Ik was zelf nog op zoek naar een tas of sleeve en ze hebben me uitvoerig geinformeerd maar zeker niet richting een dure gepraat.

Verwijderd

Topicstarter
Servor schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 15:02:
Ik ben ook een maand of 2 geleden overgestapt en kan je verzekeren dat mijn PC sindsdien niet aangeweest is. Terwijl ik daarvoor toch een redelijke Windows gebruiker was. Heb nog een tijdje Parallels gedraaid maar zelfs daar kom ik amper meer. Er is eigenlijk niks wat je als doorsnee gebruiker niet zou kunnen.
Alweer een tevreden gebruiker... :) Klinkt steeds mooier en mooier!
Waren de MB's op bij A-Mac?! Dam. Dan zijn die dingen toch redelijk hot. Je weet dat iets verderop HTR (oid) zit, ook een Apple winkel? Ik heb 'm zelf ook bij A-Mac gehaald, leuke winkel, erg plezierig winkelen en idd bijzonder vriendelijke verkopers. Ik was zelf nog op zoek naar een tas of sleeve en ze hebben me uitvoerig geinformeerd maar zeker niet richting een dure gepraat.
Nu begin ik te twijfelen of ik niet bij HTR geweest ben... :') Anyway, daar waren ze op toen! ;) Een tas heb ik nog, dus die heb ik niet meer nodig. Maar goed geïnformeerd worden is natuurlijk nooit weg en ik kom vrij vaak in Utrecht danwel in 's-Hertogenbosch. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2007 15:05 ]

Verwijderd

Als het goed is kun je Wow gewoon op je mac instaleren, je hebt niet eens een andere versie nodig, de cliënt wordt ge compliceerd bij de instalatie.

Verwijderd

[...]
Je kan je licentie kostenloos laten omzetten van een PC versie naar een Mac versie, je betaald alleen eenmalig iets van 30,- voor je nieuwe Mac cd ;)
(omzetten van licentie kan wel maar eenmalig!)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 15:11:
Als het goed is kun je Wow gewoon op je mac instaleren, je hebt niet eens een andere versie nodig, de cliënt wordt ge compliceerd bij de instalatie.
Dat dacht ik al, maar toch bedankt voor je bevestiging! :)
Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 15:13:
Je kan je licentie kostenloos laten omzetten van een PC versie naar een Mac versie, je betaald alleen eenmalig iets van 30,- voor je nieuwe Mac cd ;)
(omzetten van licentie kan wel maar eenmalig!)
Dat zou helemaal prachtig zijn, scheelt me weer wat euries! :) Daar zoek ik eens verder naar... Bedankt voor de tip!

Dan heb ik nog een vraagje over externe HDD's. Ik las over een filesystem wat Apple gebruikt, HFS+ dacht ik. Maar Mac OS X kan ook werken met Fat(32), klopt dat? Ik heb namelijk nog een externe HDD die ik deel met meerdere mensen hier thuis en die werken onder Windows. Die zullen er niet echt blij mee zijn als ik 'onze' externe HDD formateer in een filesysteem wat zij niet kunnen benaderen! :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2007 15:15 ]

• Servor
  • Niet online
FAT32 is geen enkel probleem.

Verwijderd

Ik heb WoW een heel korte tijd geinstalleerd gehad op me laptop, vond het niet prettig spelen op het 13" scherm, aansluiten aan een 19" externe heb ik niet gedaan, maar de hogere resolutie zal ws ook niet bevoordelijk zijn voor de kwaliteit. De framerate was wel te doen (niet echt in OG/IF) met ongeveer 18-20 dacht ik. Heb een MB van Juli vorig jaar, dus nog geen C2D met 1gb ram. Voor het enkel checken van de AH is het best maar een instance zou ik er niet zo 1-2-3 mee kunnen doen. Wellicht dat een C2D er een stuk meer uit kan trekken.

• Serenity
Voor HFS+ kun je een programma installeren zoals MacDrive (versie 7 voor Vista), en dan werkt 't alsnog onder Windows PC's.

(Ik heb m'n laCie geformatteerd als Mac OS Extended (case sensitive, journaled) en dat werkt gewoon onder Windows PC's (lezen/schrijven/etc) zonder extra programma's)

[ Voor 34% gewijzigd door Serenity op 10-05-2007 15:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, nu hoor ik verschillende dingen door elkaar, weet je dit zeker? :/
Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 15:21:
Ik heb WoW een heel korte tijd geinstalleerd gehad op me laptop, vond het niet prettig spelen op het 13" scherm, aansluiten aan een 19" externe heb ik niet gedaan, maar de hogere resolutie zal ws ook niet bevoordelijk zijn voor de kwaliteit. De framerate was wel te doen (niet echt in OG/IF) met ongeveer 18-20 dacht ik. Heb een MB van Juli vorig jaar, dus nog geen C2D met 1gb ram. Voor het enkel checken van de AH is het best maar een instance zou ik er niet zo 1-2-3 mee kunnen doen. Wellicht dat een C2D er een stuk meer uit kan trekken.
Het MacBook wat ik op het oog heb, is een Core 2 Duo inderdaad met 2 balkjes geheugen van elk 1 Gb. Ik denk dat de prestaties daarmee best wel goed gaan komen, maar ik hoor graag de mening van andere mensen, die het ook al draaien. Instances spelen zou eigenlijk prachtig zijn als dat ook zou kunnen, dan kan mijn Windows-machine helemaal de deur uit! ;)
Serenity schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 15:22:
Voor HFS+ kun je een programma installeren zoals MacDrive (versie 7 voor Vista), en dan werkt 't alsnog onder Windows PC's.

(Ik heb m'n laCie geformatteerd als Mac OS Extended (case sensitive, journaled) en dat werkt gewoon onder Windows PC's (lezen/schrijven/etc) zonder extra programma's)
Helaas zal ik degene moeten zijn die zich aan moet passen met mijn 'gekke Apple'! ;) Ik ga eens kijken naar dat Mac OS Extended dus! :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2007 15:25 ]

• Serenity
Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 15:23:
Helaas zal ik degene moeten zijn die zich aan moet passen met mijn 'gekke Apple'! ;) Ik ga eens kijken naar dat Mac OS Extended dus! :)
Volgens Wikipedia is dat HFSX, een ander soort HFS+ ofzo. Geen idee hoe 't zit, maar het werkt op zowel m'n Mac als m'n Windows PC's, dus heb er verder niet zoveel aandacht aan besteed :')

Verwijderd

Topicstarter
Serenity schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 15:26:
Volgens Wikipedia is dat HFSX, een ander soort HFS+ ofzo. Geen idee hoe 't zit, maar het werkt op zowel m'n Mac als m'n Windows PC's, dus heb er verder niet zoveel aandacht aan besteed :')
Mooi, dat ga ik dan ook maar eens proberen, als het zover is.

Bedankt voor de reacties zo ver, ik heb bijna al mijn antwoorden binnen. Dingen waar ik nog meer op moet gaan letten, zijn natuurlijk altijd welkom, net als tips/ideeën/opmerkingen! :)

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-02 07:36
Binnenkort zullen de macbooks ook wel aan de santa rosa gaan en dan krijg je al een iets snellere grafische kaart (gma3000 oid). Dan doet wow het ook alweer een beetje beter :)

• Nitai
  • Laatst online: 09:46

Nitai

Live the life you love.

Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 15:11:
Ik moest echt lachen :) sorry.... Op de Wow cd zit gewoon een Mac installatie hoor. Het is een hybride cd (geschikt voor de Mac en Windows). En het is trouwens gecompileerd niet gecompliceerd :D

Anyway, Wow werkt ook gewoon goed op m'n Powerbook, dus zal het wel goed draaien op een Macbook.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Verwijderd

Verklaar me voor gek, maar ik typ de halve dag op m'n MacBook kijkend naar een 13" scherm terwijl er een 20" widescreen Dell naast me staat ;) Als ik lang aan 't typen ben sluit ik 'm soms aan op m'n Dell, maar het is voor mij zeker geen must. Schermpjes gemaximaliseerd geven mij in ieder geval genoeg overzicht. En daarnaast is het glossy scherm zó mooi :9~ Blijft persoonlijk natuurlijk, maar voor onderweg kan ik me niet voorstellen dat je er problemen mee hebt. En een 15 of 17 inch scherm voor onderweg is horrible.
Hierover twijvelde ik eerst ook heel erg, toch is het kleine schermpje wel klein, maar met resolutie van 1280 800 is het prima werken... toch heb ik voor de zekerheid ook nog een aantal verloopstekkertjes gehaald om bijvoorbeeld de tv of mijn monitoren aan te kunnen sluiten op de macbook.

zo ga ik af en toe eens photoshoppen en heb ik de foto op de tv..., en alle knopjes van photoshop op het eigen schermpje van de laptop.

zo kun je tenminste goed zien wat je doet, en heb je je foto ontzetten huge :)
dus kun je super precies werken, en dat is zo gaaf!

met sommige programma's is het trouwens wel een beetje vervelend, dat je steeds moet slepen enzo.., bijvoorbeeld als je een muziekje luisterd en alle venstertjes van Finder weer eens verstopt zijn.. hier zou ik nog wel eens een extra tooltje voor willen.., (command+tab kan echter ook maarja...)

aan de poster: succes met je keuze, ik zou ook overgestapt zijn in jou situatie!
je zal vast geen spijt krijgen, het is zo vet gewoon!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:35

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Fat 32 werkt zowel op Windows als op Mac OS, wel kan het zo zijn dat het traag werkt op de mac.
Het kan dus erg lang duren voordat je je harde schijf ziet als je hem aanzet en je kan natuurlijk geen bestanden die groter zijn dan 4GB er op zetten.

Als je ergens woont waar ze een Macwinkel hebben dan zou ik hem daar zeker kopen i.p.v. via de Applestore op internet.
Het is makkelijker als je problemen hebt, dan kan je hem gewoon naar die winkel brengen, want anders zou je hem moeten opsturen en dan weet je ook niet hoelang je laptop wegblijft.
Ook kan je daar natuurlijk makkelijker dingen uitproberen en om hulp vragen.

Join het DPC Whatpulse team

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
mark de man schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 16:26:
Als je ergens woont waar ze een Macwinkel hebben dan zou ik hem daar zeker kopen i.p.v. via de Applestore op internet.
Het is makkelijker als je problemen hebt, dan kan je hem gewoon naar die winkel brengen, want anders zou je hem moeten opsturen en dan weet je ook niet hoelang je laptop wegblijft.
Ook kan je daar natuurlijk makkelijker dingen uitproberen en om hulp vragen.
Met je defecte Apple notebook kun je ook naar een Apple Center gaan, ook al heb je hem via de Apple Store (== apple.nl) gekocht.

🌞🍃

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:35

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Oh dat is wel handig dan als dat ook kan.
Maar het gaat dan om de Apple Premium resellers neem ik aan? Want dan is de dichtstbijzijnde voor mij ongeveer 30 kilometer en dat is voor mij wel een eind uit de buurt. :'(

Join het DPC Whatpulse team

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor alle reacties mensen, ik ga er nog eens heel even over nadenken en ik denk dat ik wel overtuigd ben! :D Het klinkt allemaal super en ik vind het tijd worden voor mezelf voor een nieuwe stap, een Apple-stap! :D
mark de man schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 16:43:
Maar het gaat dan om de Apple Premium resellers neem ik aan? Want dan is de dichtstbijzijnde voor mij ongeveer 30 kilometer en dat is voor mij wel een eind uit de buurt. :'(
De dichstbijzijnde is voor mij ook 50 kilometer ('s-Hertogenbosch), maar ik kom daar vrij regelmatig, dus is het ook wel handig.

• Romke
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 15:44:
[...]

....
zo ga ik af en toe eens photoshoppen en heb ik de foto op de tv..., en alle knopjes van photoshop op het eigen schermpje van de laptop.
zo kun je tenminste goed zien wat je doet, en heb je je foto ontzetten huge :)
dus kun je super precies werken, en dat is zo gaaf!
De resolutie van je tv is meestal wel vrij laag?
Of heb je een HD LCD iets..
met sommige programma's is het trouwens wel een beetje vervelend, dat je steeds moet slepen enzo.., bijvoorbeeld als je een muziekje luisterd en alle venstertjes van Finder weer eens verstopt zijn.. hier zou ik nog wel eens een extra tooltje voor willen.., (command+tab kan echter ook maarja...)
Expose? (F9, F10, F11)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Topicstarter
lowfi schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 15:29:
Binnenkort zullen de macbooks ook wel aan de santa rosa gaan en dan krijg je al een iets snellere grafische kaart (gma3000 oid). Dan doet wow het ook alweer een beetje beter :)
En wat is binnenkort? Moet ik denken aan weken, maanden of zelfs nog langer? Het heeft natuurlijk geen haast voor mij, maar ik wil ook geen maanden hoeven te wachten, nu ik zo ontzettend nieuwsgierig ben! ;)

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09-2025
Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 17:42:
[...]
En wat is binnenkort? Moet ik denken aan weken, maanden of zelfs nog langer? Het heeft natuurlijk geen haast voor mij, maar ik wil ook geen maanden hoeven te wachten, nu ik zo ontzettend nieuwsgierig ben! ;)
Zelf verwacht ik zo'n 2 maanden ongeveer... En Leopard komt ook eind dit jaar uit, dus daar zal ook wel een upgrade komen.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:26:
[...]
World of Warcraft is met dezelfde CD's/DVD te installeren op een Mac als op Windows, dat weet ik al. Ik maak me alleen druk om de prestaties ervan. Draait het (normaal, geen idioot hoge settings) op een MacBook (zonder Pro)?
Volg zelf es de redenering: een gewone MacBook heeft een geïntegreerd Intel kaartje, dat niet bekend staat om zijn 3D-prestaties. Dan kan je toch zelf al wat vergelijkingen maken... Je CPU zal zeker de bottleneck niet zijn, je onboard GPU, die niet alleen zwak is, maar ook een stuk van je RAM afsnoept, net wel. Daar hoef je geen Mac voor te hebben om dat te kunnen beseffen ;).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Eswip
NiteSpeed schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 17:51:
[...]

Zelf verwacht ik zo'n 2 maanden ongeveer... En Leopard komt ook eind dit jaar uit, dus daar zal ook wel een upgrade komen.
Mwa.. de iMac, MacBook Pro en Mac Mini hebben al langer geen update gezien.. En eventueel de Mac Pro ook, aangezien daar alleen maar een optie bijgekomen is.

Het probleem is, niemand weet wanneer de updates komen. Maar als je vlak na een update er 1 koopt, dan weet je wel zeker dat je er even mee vooruit kan :P

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
mark de man schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 16:43:
Jup, ik dacht van wel inderdaad. Pin me er niet aan vast indien dat niet blijkt te zijn.
Borromini schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 17:59:
[...]

Volg zelf es de redenering: een gewone MacBook heeft een geïntegreerd Intel kaartje, dat niet bekend staat om zijn 3D-prestaties. Dan kan je toch zelf al wat vergelijkingen maken... Je CPU zal zeker de bottleneck niet zijn, je onboard GPU, die niet alleen zwak is, maar ook een stuk van je RAM afsnoept, net wel. Daar hoef je geen Mac voor te hebben om dat te kunnen beseffen ;).
Enkele maanden geleden heeft Blizzard een patch uitgebracht waardoor de prestaties van WoW op de Macbook een stuk omhoog zijn gegaan. Hierdoor zijn oude ervaringen niet echt relevant meer. Desalniettemin vind ik zelf WoW op een Macbook niet echt heel geweldig draaien, de GPU in de Macbook is simpelweg geen 3d krachtpatser.
  • Several improvements have been made to the Macintosh client, including support for Multi-Threaded OpenGL on Intel Macs running OS X 10.4.8 or higher.
  • Added support for Multi-Threaded OpenGL on Intel Macs running OS X 10.4.8 or higher. Depending on hardware, scene and graphical settings, this can raise frame rates up to a factor of 2X.
  • Improved video hardware detection and default settings, especially with Intel video.

🌞🍃

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 15:23:
Het MacBook wat ik op het oog heb, is een Core 2 Duo inderdaad met 2 balkjes geheugen van elk 1 Gb. Ik denk dat de prestaties daarmee best wel goed gaan komen, maar ik hoor graag de mening van andere mensen, die het ook al draaien. Instances spelen zou eigenlijk prachtig zijn als dat ook zou kunnen, dan kan mijn Windows-machine helemaal de deur uit! ;)
Een MacBook heeft maar een simpele Intel GMA 950 videochip, en met wat Googlen kom je er achter dat die absoluut niet voor het serieuzere gamewerk geschikt is. Support voor hardware transform & lighting ontbreekt om maar wat te noemen, iets dat tegenwoordig zelfs op de meest basic losse videokaartjes zit. Deze functionaliteit zat voor het eerst op de eerste GeForce, overigens. Omdat dit er niet op zit moet de processor het doen (die er vele malen langzamer in is), en onder Windows zullen een hoop games niet eens opstarten omdat het er niet op zit. Wil je een beetje leuk gamen zal je een MacBook Pro moeten hebben, daar zitten een ATI Mobility Radeon X1600 op.
Of er moet opeens iets veranderd zijn bij Microsoft dat ze niet-Windows filesystems out of the box zijn gaan ondersteunen, maar naar mijn weten heb je toch echt een filesystemdriver nodig als je Mac-partities wil lezen onder Windows. Het makkelijkste is FAT32 gebruiken aangezien elk OS van deze tijd daar zonder enkel probleem of extra drivers mee overweg kan.

Verwijderd

Topicstarter
Laat ik even iets uit de wereld helpen, het word geen MacBook om mee te gamen, maar een MacBook om op te werken en af en toe World of Warcraft te spelen! :D Ik weet ook wel dat er uit een Intel-onboard-GPU niet echt superieure graphics tevoorschijn komen. Het is dus niet een hoofddoel van deze laptop, maar een leuke bijkomstigheid! ;)

Het was gewoon een vraag van mijn kant, of het redelijk zou spelen op een MacBook! :)

Dan nog een vraag over Leopard en de upgrades van de MacBooks, is het de moeite waard om op te wachten of zeggen jullie nu kopen en later Leopard erbij kopen?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2007 21:16 ]

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:08
Heeft niemand ergens een benchmark World of Warcraft voor de Mac gezien ?

Gewoon hoeveel fps hij haalt op een : iMac, MacBook, MacBook Pro, Mac Pro etc. En dan liefst ook de verschillende modellen.

Ben vooral geintresseerd in de iMac, daar zit natuurlijk een x1600 in met een 2,16 GHz Intel Core 2 Duo. Moet toch wel vlot World of Warcraft trekken lijkt mij.

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-11-2025
Ik heb sinds dec 2006 een macbook (core2duo) met 1 Gb RAM. Sindsdien ben ik gek op de mac. Tevens ik ben een frequente Wow speler geweest. Wow draait op een macbook, als je quests doet. Als je echter een 40 man instance ingaat en/of je installeert veel add-ons dan zou ik toch een beter computer kiezen. Echter voor af en toe een quest of een instance te doen, is het wel speelbaar zonder dat je hinder hebt van de framerate, die haalt 30 fps en bij superdrukte in Ironforge etc kan ie droppen naar 15 fps.
Verder voor webdesign, en standaard aplicaties is het een zeer fijne laptop. Een volledige videofilm in een ander formaat omzetten (geen HD films) kan in een half uurtje (of minder). Photoshop is geen probleem. Zware videoapplicaties zoals Final Cut pro is teveel gevraagd.

Trunks is nu aan het sparen om zijn pc de deur uit te doen voor een iMac.

Verwijderd

Afgaande op de startpost: ik hou me vooral bezig met client side spul (html/css/javascript) en af en toe wat PHP of RoR. Ik heb inmiddels een maand of 3 geleden een Macbook gekocht, maar zat steeds te hikken tegen de overstap. Afgelopen dinsdag rigoreus het besluit genomen om de PC aan te laten voor de bestanden die ik vergeten ben over te zetten, en verder gewoon full time op de Mac. Na 2 dagen zou ik absoluut niet meer terug willen.

Gaan met die banaan dus :)

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Serenity schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 15:22:
Weet je dit zeker...? Zo ja heb je een redelijk bijzondere ontdekking gedaan, maar ik ben toch bang dat er iets anders aan de hand is ;) Zo eens even testen.

Edit: en net even getest, maar helaas: dat werkt niet, zoals verwacht. Ik denk dat je hetzij toch iets van MacDrive oid geinstalleerd hebt op je Windows PC's, of de drive per ongeluk toch FAT geformatteerd hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door Zpottr op 11-05-2007 00:40 ]

Zoef

• tweak_dude
  • Laatst online: 17:09
Dat kan niet, dat kan ik je nu al vertellen :)
Edit: spuit 11

[ Voor 14% gewijzigd door tweak_dude op 11-05-2007 00:41 ]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 22:04:
Afgaande op de startpost: ik hou me vooral bezig met client side spul (html/css/javascript) en af en toe wat PHP of RoR.
offtopic:
http://www.panic.com/coda/ voor ftp/scp/ssh, editor, basaal projectmanagement en nog wat fijne dingen in 1 klein en handig appje.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Topicstarter
Om nog even mijn enige vraag op dit moment nog aan te halen:
Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 21:16:
Dan nog een vraag over Leopard en de upgrades van de MacBooks, is het de moeite waard om op te wachten of zeggen jullie nu kopen en later Leopard erbij kopen?

• Maeslant
Ik heb pas een MacBook gekocht, een ben overgestapt vanaf Windows. Ik heb bewust niet gekozen om te wachten. Het wordt Oktober, misschien nog wat uitloop. En dan zal er vast wel weer een nieuwe MacBook zitten aan te komen, ga ik daar weer op wachten. Nou dan is het inmiddels December en is er weer een rede om op iets te wachten.

Koop nu lekker je MacBook, heb er veel plezier van. Tegen die tijd als je het echt nodig vind kan je altijd nog voor 110 euro Mac OS X Leopard kopen. (studenten is goedkoper)

Verwijderd

Zelf zou ik wachten totdat leopard uitkomt, tenzij je garantie krijgt dat je over dat halve jaartje leopard er gratis bij kan krijgen dmv een upgradebon. Tegen die tijd komt er misschien zelfs iets van een upgrade uit (stel je voor, macbooks met een échte GPU en geen intel-zut).

Wel wil ik je even meegeven dat de wereld der appelen niet altijd even rooskleurig is als wordt aangegeven. Na een ibook 6 maanden lang voor mijn werk gebruikt te hebben, ben ik uit frustratie toch maar weer terug gegaan naar een Windows-laptop. Natuurlijk kan ik mij indenken dat het voor heel veel mensen fijn werkt, voor mij was dit alleen niet het geval. Een aantal dingen aan OS X waar ik mij behoorlijk aan ergerde;
- geen multitasking zoals je dat kent in windows/linux etc. je hebt je dock, command+tab, en exposé om te multitasken.. allereerste optie werkt misschien nog het fijnst, maar voor mij voelde het dockje te pielerig aan (kan er ook aan liggen dat ik op een scherm van 1024x768 werkte). command+tab, tsja, zou het alom oude argument van mac gebruikers moeten zijn dat alles met het toetsenbord te doen is (wat dus niet zo is, hier kom ik later op terug). en exposé vond ik, net zoals flip3d in windows vista, leuk om te zien, maar weinig functioneel.
- helemaal niet zo stabiel als je zou denken. stel je zou twintig raampjes open hebben in safari of firefox.. wordt het os al snel traag en onwerkbaar. het klopt idd dat mijn iBook G4 van een iets oudere generatie komt, maar met 1GB aan RAM zou je toch verwachten dat meerdere browser-instanties geen probleem zou moeten zijn. programma's zoals cyberduck (ftp-client) crashen constant, maar laatstgenoemde zou dan ook meer aan de developer liggen dan aan OS X zelf.
- werken met het toetsenbord, en eventjes dacht ik, hee! command + q + w dat werkt best fijn ! (aangezien je dus eigenlijk geen app kan sluiten met twee of een muisklikjes). maar wat schetste mijn verbazing.. opslag-dialogen kon ik dus op geen enkele manier met het tobo doorheen tabben/scrollen, was toch weer verplicht mijn muis te gebruiken om aan te geven dat ik mijn bestand toch wel wou opslaan (ipv op escape te drukken en dan toch maar niet de app te verlaten). als de mac-users mij kunnen vertellen hoe je dus wél met je toetsenbord @ dialogen kan werken, dan kan is dit laatste punt iig al iets van een non-issue.

Je moet je natuurlijk niet geheel laten beïnvloeden door wat ik zeg, ik zou mij best kunnen voorstellen dat jou mac ervaring wat soepeler verloopt aangezien je ook over wat modernere apparatuur gaat beschikken.

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Lol, en daar is Swedish_Sausage ook weer :) Niet om je kritiek in de wind te slaan, maar je had volgens mij echt een maandag-morgen iBookje.

Als het mis gaat, dan kan het goed misgaan idd. M'n broertje's iBook is ook 1 keer terug gegaan vanwege een gare moederbord, maar dat viel in de garantie. Nu al meer dan een jaar buiten de garantie doet dat ding nog dagelijks z'n werk.

Zelf heb ik ook een Acer laptop (803cli ofzo iets) gehad, die is 4x terug gegaan naar de fabrikant (videokaart en hitteproblemen). Ik heb naast m'n Powerbook nu een Dell D620, en die doet het wel goed.

Het is dus relatief, maar ik ben zeer gehecht aan m'n Powerbook.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 22:04:
Afgaande op de startpost: ik hou me vooral bezig met client side spul (html/css/javascript) en af en toe wat PHP of RoR. Ik heb inmiddels een maand of 3 geleden een Macbook gekocht, maar zat steeds te hikken tegen de overstap. Afgelopen dinsdag rigoreus het besluit genomen om de PC aan te laten voor de bestanden die ik vergeten ben over te zetten, en verder gewoon full time op de Mac. Na 2 dagen zou ik absoluut niet meer terug willen.

Gaan met die banaan dus :)
Leuk je hier te zien :)

Zelf kan ik, voor het pure codekloppen, de texteditor "TextMate" aanraden. €39 voor normale users, €29 voor studenten.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:25

BCC

Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 09:59:
Zelf zou ik wachten totdat leopard uitkomt, tenzij je garantie krijgt dat je over dat halve jaartje leopard er gratis bij kan krijgen dmv een upgradebon. Tegen die tijd komt er misschien zelfs iets van een upgrade uit (stel je voor, macbooks met een échte GPU en geen intel-zut).
Ligt heel erg aan je beroep. Ik ben oa. programeur en de GPU die er inzit is perfect voor eclipse en terminals. Ik heb liever dat de batterij lekker lang meegaat dan dat ik erop kan gamen.
Wachten op leopard.. waarom?
- geen multitasking zoals je dat kent in windows/linux etc. je hebt je dock, command+tab, en exposé om te multitasken.. allereerste optie werkt misschien nog het fijnst, maar voor mij voelde het dockje te pielerig aan (kan er ook aan liggen dat ik op een scherm van 1024x768 werkte). command+tab, tsja, zou het alom oude argument van mac gebruikers moeten zijn dat alles met het toetsenbord te doen is (wat dus niet zo is, hier kom ik later op terug). en exposé vond ik, net zoals flip3d in windows vista, leuk om te zien, maar weinig functioneel.
Geen multitasking?! Door de Expose wordt het voor mij eindelijk werkbaar om met de hoeveelheid programma's die op open heb fatsoenlijk te werken. Ze worden teminste niet gegroepeerd in de startbalk.
- helemaal niet zo stabiel als je zou denken. stel je zou twintig raampjes open hebben in safari of firefox.. wordt het os al snel traag en onwerkbaar. het klopt idd dat mijn iBook G4 van een iets oudere generatie komt, maar met 1GB aan RAM zou je toch verwachten dat meerdere browser-instanties geen probleem zou moeten zijn. programma's zoals cyberduck (ftp-client) crashen constant, maar laatstgenoemde zou dan ook meer aan de developer liggen dan aan OS X zelf.
Niet stabiel? Ik heb mijn macBook sinds ik hem gekocht heb nog niet uitgezet. Ik denk eerder dat er iets mis was met je ibook. Daarnaast zijn de macbooks loei veel sneller dan een ibook.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Romke
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

^^ met de persoon boven mij.

Exposé rockt, ik heb zgn 'hot corners' ingesteld.
Linksboven screensaver + lock, rechtsboven all windows etc.
En om nou te zeggen dat naar de trackpad grijpen vervelend is...
Of nou mn duim bij de spatie ligt of even over de trackpad glijdt.

[ Voor 81% gewijzigd door Romke op 11-05-2007 10:30 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Servor
  • Niet online
Ik vind dat MB-jes toch wel aardig opknappen van een reboot op zijn tijd. Die uptime zal me verder een zorg zijn, maar zo eens in de week geef ik 'm toch echt even een trap.

Verder ben ik ook blij dat er geen zware graka inzit!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
- werken met het toetsenbord,
...
als de mac-users mij kunnen vertellen hoe je dus wél met je toetsenbord @ dialogen kan werken, dan kan is dit laatste punt iig al iets van een non-issue.
Ik vond het ook vreemd, dus heb ik eventjes bij "Keyboard & Mouse" gekeken in het System Preferences paneel.

Daar staat de volgende keuze:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~wacht041/got/mac_keyboard.gif

Neemt niet weg dat het vreemd is dat het niet zonder wijzigingen werkt.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-02 00:26

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Nitai schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 10:05:
Lol, en daar is Swedish_Sausage ook weer :) Niet om je kritiek in de wind te slaan, maar je had volgens mij echt een maandag-morgen iBookje.

Als het mis gaat, dan kan het goed misgaan idd. M'n broertje's iBook is ook 1 keer terug gegaan vanwege een gare moederbord, maar dat viel in de garantie. Nu al meer dan een jaar buiten de garantie doet dat ding nog dagelijks z'n werk.

Zelf heb ik ook een Acer laptop (803cli ofzo iets) gehad, die is 4x terug gegaan naar de fabrikant (videokaart en hitteproblemen). Ik heb naast m'n Powerbook nu een Dell D620, en die doet het wel goed.

Het is dus relatief, maar ik ben zeer gehecht aan m'n Powerbook.
\o/ Een Acer nemen als voorbeeld : Dat is zo'n beetje de Sweex laptop :+

En mijn mening is gebaseerd op feiten en eigen ervaring dus geen flame of wat dan ook !!

Maar wat ik me elke keer afvraag bij dit soort Topics : Waarom wil je overstappen ??

Persoonlijk zie ik alleen het nut van "overstappen" (In my world there is no such thing : Alle OS'en zijn IMHO hetzelfde) als je heel veel Foto bewerking of Audio bewerking doet. Voor de rest maakt het IMHO niet echt veel uit of je moet een huisvrouw zijn die het o zo mooi vindt staan in de woonkamer ofzo ...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Servor
  • Niet online
Alle OS-en zijn hetzelfde? Wat is dat nou weer voor falikante onzin? Als mijn vrouw achter OS X binnen 10 minuten voor elkaar krijgt wat ze onder Windows nog nooit gelukt is (om maar wat te noemen), hoe kun je dan beweren dat alle OS-en hetzelfde zijn?

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

nero355 schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 11:23:
[...]Persoonlijk zie ik alleen het nut van "overstappen" (In my world there is no such thing : Alle OS'en zijn IMHO hetzelfde) als je heel veel Foto bewerking of Audio bewerking doet. Voor de rest maakt het IMHO niet echt veel uit of je moet een huisvrouw zijn die het o zo mooi vindt staan in de woonkamer ofzo ...
Overstappen doe je doordat je verschil onderkent. Als in jouw wereld geen verschil is tussen zaken, dan zouden zaken wel heel makkelijk zijn. ;) Mac OS X werkt gewoon lekker. En overstappen doen veel mensen die niet (veel) tijd willen stoppen in meerdere systemen/omgevingen thuis.

Verwijderd

Topicstarter
De reden waarom ik 'over wil' naar Mac OS X is, omdat ik toch van plan ben om een nieuwe laptop te kopen met wat meer power. Ik heb al een paar keer bij mensen even ermee mogen stoeien en het bevalt me tot nu toe prima.

Nu denk ik dus twee vliegen in één klap te slaan, én een nieuwe laptop én de overgang naar een (volgens velen) beter OS voor webdesign en grafische toepassingen! :)

Mocht Mac OS X later tegenvallen, dan installeer ik gewoon Windows er op! :')

Verwijderd

Cubix schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 11:13:
[...]

Ik vond het ook vreemd, dus heb ik eventjes bij "Keyboard & Mouse" gekeken in het System Preferences paneel.

Daar staat de volgende keuze:
[afbeelding]

Neemt niet weg dat het vreemd is dat het niet zonder wijzigingen werkt.
Kijk dat helpt mijn vriendin die nu mijn iBook bezit toch ietsjes verder.. Wel stom van mijzelf dat ik niet diep genoeg gegraven heb om dat aan te zetten.

Kwa prijs en de hardware die je ervoor krijgt denk ik dat een reguliere intel laptop wel meer hardware biedt, maar natuurlijk niet het design/kwaliteit van een apple. Vriend van mij heeft ooit zijn ibook keihard op de grond laten vallen, er zat een deukje in het plastic aan de zeikant maar verder werkte het ding helemaal prima. Als ik dat met de gemiddelde acer laptop doe denk ik idd dat ik wat verder van huis ben.

• nero355

nero355

Nitai schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 11:57:
Overstappen doe je doordat je verschil onderkent. Als in jouw wereld geen verschil is tussen zaken, dan zouden zaken wel heel makkelijk zijn. ;) Mac OS X werkt gewoon lekker. En overstappen doen veel mensen die niet (veel) tijd willen stoppen in meerdere systemen/omgevingen thuis.
Dat zal best wel, maar ik heb met MacOS 9 gewerkt en ook met Linux/BSD naast Windows enzo en als je een beetje verstand hebt van computers en er tijd in wil steken valt het allemaal best wel mee :)

Ik ben dan ook anti "mensen die er geen tijd in willen steken" !! Vind dat echt zo'n zwak excuus.
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 12:08:
De reden waarom ik 'over wil' naar Mac OS X is, omdat ik toch van plan ben om een nieuwe laptop te kopen met wat meer power. Ik heb al een paar keer bij mensen even ermee mogen stoeien en het bevalt me tot nu toe prima.

Nu denk ik dus twee vliegen in één klap te slaan, én een nieuwe laptop én de overgang naar een (volgens velen) beter OS voor webdesign en grafische toepassingen! :)

Mocht Mac OS X later tegenvallen, dan installeer ik gewoon Windows er op! :')
Hmm OK dat is best logisch ja :)
Servor schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 11:25:
Alle OS-en zijn hetzelfde? Wat is dat nou weer voor falikante onzin? Als mijn vrouw achter OS X binnen 10 minuten voor elkaar krijgt wat ze onder Windows nog nooit gelukt is (om maar wat te noemen), hoe kun je dan beweren dat alle OS-en hetzelfde zijn?
Zoals ik al heb gezegd : Kwestie van willen.

Elk OS kan crashen / vastlopen / weet ik het wat. Op een gegeven moment moet je toch echt wel een beetje weten wat je systeem nou aan het doen is.
Vooral als je draadloos netwerk wat tegenwoordig o zo hyped is wil instellen. Hoe goed een OS ook is kan die het niet zelf bedenken wat jij wil ;)

Mijn ma redt zich prima met Windows trouwens :P

Mensen moeten gewoon is wat meer gaan nadenken !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Servor
  • Niet online
Maar als je bij het ene OS een uur moet nadenken, en bij het andere 5 minuten, dan kun je toch niet meer met droge ogen beweren dat 'alles toch maar hetzelfde is'?

• Afdak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 12:28:
[...]
Kijk dat helpt mijn vriendin die nu mijn iBook bezit toch ietsjes verder.. Wel stom van mijzelf dat ik niet diep genoeg gegraven heb om dat aan te zetten.
En dan moet je nog weten dat de 'focus' is te bedienen met 'enter', en de blauwomrande knop, die dus 'door-getabt' wordt, met een makkelijke knal op de spatie-toets.
(Google zou toen al je vriend zijn geweest...)

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 16:36
nero355 schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 12:31:

Ik ben dan ook anti "mensen die er geen tijd in willen steken" !! Vind dat echt zo'n zwak excuus.

Mensen moeten gewoon is wat meer gaan nadenken !!
Wat een dooddoeners, als er iets is waar 'gewone consumenten' geen zin in hebben is dat ze zichzelf bijna systeembeheerders skills moeten aanleren om met hun computer om te gaan. ICT moet de gebruiker dienen en niet andersom.

• nero355

nero355

Servor schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 12:50:
Maar als je bij het ene OS een uur moet nadenken, en bij het andere 5 minuten, dan kun je toch niet meer met droge ogen beweren dat 'alles toch maar hetzelfde is'?
Ik zeg niet dat het allemaal net zo moeilijk of makkelijk is ik bedoel gewoon puur dat als je de moeite wil nemen om eraan te wennen het allemaal min of meer op hetzelfde neerkomt :)
Fake schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 13:36:
Wat een dooddoeners, als er iets is waar 'gewone consumenten' geen zin in hebben is dat ze zichzelf bijna systeembeheerders skills moeten aanleren om met hun computer om te gaan. ICT moet de gebruiker dienen en niet andersom.
Mja sorry, maar als iemand niet eens weet wat die met een .RAR file aan moet dan wordt het wel erg triest hé :X

Ik ben dan ook niet echt een fan van bijvoorbeeld Ubuntu : Als je dat OS als je eerste Linux gebruikt en je krijgt een probleem dan heb je een nog groter probleem dan het eigenlijk is IMHO.

Terwijl je dat niet hebt als je niet eerst gewoon even kijkt hoe dat OS van je nou eigenlijk in elkaar zit !!

Geldt misschien niet helemaal voor Mac OS, maar het is toch wel erg triest als je niet eens weet hoe je het opnieuw op je systeem kan installeren :?

/EDIT :
Servor schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 13:42:
Ja, of je nou met een vuilniswagen of een Ferrari naar Zuid-Spanje rijdt, je komt er beide en Spanje zal ook in beide gevallen hetzelfde zijn, alleen heb ik tóch een bepaalde voorkeur als je het niet erg vindt...
Foute vergelijking wat mij betreft.

[ Voor 61% gewijzigd door nero355 op 11-05-2007 13:45 ]

• Servor
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 13:39:
[...]

Ik zeg niet dat het allemaal net zo moeilijk of makkelijk is ik bedoel gewoon puur dat als je de moeite wil nemen om eraan te wennen het allemaal min of meer op hetzelfde neerkomt :)
Ja, of je nou met een vuilniswagen of een Ferrari naar Zuid-Spanje rijdt, je komt er beide en Spanje zal ook in beide gevallen hetzelfde zijn, alleen heb ik tóch een bepaalde voorkeur als je het niet erg vindt...

• Maeslant
Dit gaat toch wel een beetje off-topic en wat geflame.

Windows is een prachtig OS, net zoals Mac OS X. Beide verschillen op een aantal fronten en hebben daardoor voordelen en nadelen.

Het grootste voordeel is tergelijkertijd zijn nadeel : Windows wordt door 90 % van de mensen gebruikt.

Dus om over te stappen op de Mac is prachtig, je kan altijd je Mac nog uitrusten met Windows mocht je het echt niks vinden of Windows dusdanig prettiger vinden werken. Ik zou nog wel even een MacStore inlopen om even te kijken wat je van het OS vind.

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

nero355 schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 12:31:
[...]

Dat zal best wel, maar ik heb met MacOS 9 gewerkt en ook met Linux/BSD naast Windows enzo en als je een beetje verstand hebt van computers en er tijd in wil steken valt het allemaal best wel mee :)

Een apparaat moet gewoon werken punt

Als ik op een knopje druk van een koffie-aparaat dan moet dat ook werken. Net zoals ik de verwarming wat hoger zet. Het is werkelijk waar kortzichtig om een redenatie te volgen zoals die van jou. Een computer, thuis, moet doen wat ik wil. Ik wil communiceren, informatie vergaren, muziek beluisteren of een filmpje bekijken. Daarbij wil ik niet als ik daar geen tijd in wil steken, eerst allerlei beveiliging maatregelen treffen, etc.

Je hebt consumenten die niet tijd willen besteden aan het onderhouden van hun computer. Daar kan ik me best iets bij voorstellen. Als mijn auto het niet doet, ik onderhoud het tot op bepaalde hoogte (olie verversen, bandenspanning, koelvloeistof etc.) maar een grote beurt laat ik toch echt door de dealer/garage doen. Het zou wat zijn als je van alles verstand moest hebben. Nietwaar?

Het beheren van systemen doe ik op het werk wel, waar ik er voor betaald wordt. Thuis hou ik me liever bezig met andere dingen zoals m'n gezin, hobby en vrienden.

Overigens heb ik ook gewerkt met OS 9 en werk ik met verscheidene *nix systemen, dus je punt ontgaat me :)

Sinds ik Mac OS X gebruik, kan ik tenminste werken zoals ik wil. Zonder vage problemen :) Alhoewel ik nog steeds een Win2k3 server en een Windows PC thuis heb, is dat niet meer dan een luxe. Als ik zou moeten kiezen tussen 1 systeem, dan zou Mac OS X zeer zeker nummer 1 staan. En dat is niet fanboy gedrag, maar mijn persoonlijke voorkeur. Iedereen staat vrij in zijn/haar keuze.

Overigens is Ubuntu een van de flavors die ook in het onderwijs veel gebruikt wordt. Je schiet met je woorden zo een prachtig systeem werkelijk zwaar tekort.

[ Voor 3% gewijzigd door Nitai op 11-05-2007 14:08 ]

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-02 15:45
Maeslant schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 13:49:
Ik zou nog wel even een MacStore inlopen om even te kijken wat je van het OS vind.
Dan mag je daar minstens een hele dag lopen prutsen als je er nog geen ervaring mee hebt..
Zo snel heb je Mac OS nou ook niet door :P.

Mijn overstap heb ik te danken aan OSx86, kreeg ik tenminste de tijd om het allemaal eens te proberen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 10:10:
[...]

Leuk je hier te zien :)

Zelf kan ik, voor het pure codekloppen, de texteditor "TextMate" aanraden. €39 voor normale users, €29 voor studenten.
Wat dacht je dat ik anders zou gebruiken? 8)

Je weet dat je de afmetingen van je dock gewoon aan kunt passen naar wens? ;)

En ja, de Mac maakt van oudsher gewoon meer gebruik van het toetsenbord en minder van de muis (zeker voor Apple met de tweeknopsmuis kwam). Beter voor m'n RSI ook nog, omdat m'n handen nu veel minder nutteloos op de muis rusten.

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09-2025
Kaspers schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 14:10:
[...]
Mijn overstap heb ik te danken aan OSx86, kreeg ik tenminste de tijd om het allemaal eens te proberen...
Goh, jij ook al. Ik draai het nu op een core2duo HP'tje, werkt perfect nu. Het OS went trouwens héél snel. Binnen een dag was ik er aan gewend enzo, het is zoveel vriendelijker dan Windows. Niet makkelijker, maar vriendelijker ;).

• weeraanmelden
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Deze zwaar technische , pro microsoft , van Vista houdende , Windows heeft alles wat ik nodig heb - ex-systeembeheerder , is sinds zomer 2006 overgestapt naar OSX.
En wil nooit meer terug.
Het enige wat ik mis is de " maximaliseer knop" van Windows, en de "Duh Weet je dat niet!" opmerkingen van Apple users.
(Kom op, jullie kunnen best elitair uit de hoek (willen) komen.)

Begin januari heb ik een MacBook erbij gehaald, en mijn huis is nu - op de Vista Media Centre - compleet voorzien van OS X.

Wat ik nog meer mis uit de Windows wereld:
De onverwachte, niet te snappen foutmeldingen.

Mijn Mac doet het gewoon.
Slaap stand, werken, slaap stand, werken, slaap stand, werken, keertje reboot ivm security updates, slaap stand, werken, slaap stand, werken, enz.

Laatst zat ik in de tuin nog even te werken aan de briefje op mijn MacBook.
Ik wil het document printen, en kom tot het " Ok ga nu maar lekker als afdrukken dialoog", ik loop naar de woonkamer, sluit de USB printer aan mijn MacBook.
Ik druk op OK, en denk ineens:
Sjit, geen drivers geinstalleerd.

Maar daar hebben Mac's geen last van :)
20 seconden later lag het briefje keurig op de printer.

Geen meldingen, geen bevestigen, gewoon doen wat je ervan vraagt.

Waar ik gek van wordt:
Geheugen topics - KOOP HET DAN GEWOON - of anal fixated clean desk apple users & " ik wil wel een Mac, maar de MacBook Pro is te duur.
Ja dat klopt, dat is ook een laptop voor mensen die er elke dag professioneel mee bezig zijn, niet voor tweakertjes die willen blingen.

Voor de rest:
Windows op kantoor, en lekker OS X thuis.
Geen spijt, geen gemis, gewoon muziek luisteren, internetten, af een toe een foldertje & een DVD-tje fikken van de vakantie filmpjes.

Keynote en Pages moet gewoon onderdeel van het OS worden, zoals iLife imo...
Edit 2: en ik word gek van de "moet ik nu wel of geen Apple kopen topic" Koop het gewoon, of ruil de machine als het je niet bevalt
Edit 3: als je voor thuis gebruik , zeg gemiddeld consumenten gebruik een MacBookPro / G5 wil kopen, is dat jou keuze, maar ga anderen nu niet zeggen dat een Pro een must is.

[ Voor 9% gewijzigd door weeraanmelden op 11-05-2007 22:21 ]

• Eswip
weeraanmelden schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 22:18:
Het enige wat ik mis is de " maximaliseer knop" van Windows, en de "Duh Weet je dat niet!" opmerkingen van Apple users.
(Kom op, jullie kunnen best elitair uit de hoek (willen) komen.)
Even over de maximaliseer knop.. Die heeft OSX idd niet, die heeft een optimaliseer knop. Daarmee wordt het venster zo groot gemaakt als nodig is. In het begin is dit inderdaad wat wennen, want in windows doe je alles in volledig scherm. Eigenlijk heel vervelend, want je hebt allemaal ruimte die je niet gebruikt voor iets nuttigs. Ik vind het juist wel fijn dat niet alles automatisch gemaximaliseerd wordt, omdat je zo ook lekker snel van window naar window kan switchen zonder daarvoor je doc of expose te hoeven gebruiken.

• fZeroNewbie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-08-2024

fZeroNewbie

believe the reggie(revo)lution

Ben nu sinds 6 maanden een apple OS X gebruiker, en ik moet zeggen dat ik echt om ben. Vind OS X, zeker voor dagelijks gebruik gewoon veel lekkerder werken. Het eenige waar ik me af en toe wel aan erger is dat safari af en toe dat download venster verbergt en je dan niet gelijk weet of je een bestand gedownload hebt of niet. Maar dat is met een simpele alt + command + l weer opgelost.

• c4ke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-10-2017
fZeroNewbie schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 02:14:
... Het eenige waar ik me af en toe wel aan erger is dat safari af en toe dat download venster verbergt en je dan niet gelijk weet of je een bestand gedownload hebt of niet. Maar dat is met een simpele alt + command + l weer opgelost.
Binnen een programma (in dit geval dus Safari) tussen verschillende vensters switchen kan nog eenvoudiger, namelijk appeltje + ~ (tilde naast je z). Scheelt weer een extra toets indrukken. Dit kan ook prima in Microsoft Word, Textmate en bijna alle andere programmas. Misschien dat je het nog niet wist, dus bij deze (;

I USE CAPS LOCK BECAUSE I WILL BECOME NOTICED, POPULAR, AND GOOD IN BED

• Livia
  • Laatst online: 17-10-2022

Livia

Sleep

Ik zit ook al een geruime poos te overwegen om een Apple te kopen; namelijk de MacBook van 1.299,- :9~ (met geheugenuitbreiding naar 2 gig)

De reden waarom ik over wil stappen is eigenlijk dat ik graag eens een ander besturingssysteem wil proberen. Ik ben nogal flauw van alle problemen en "irritaties" rondom het gebruiken van Windows.
Ik heb begrepen dat OSX beter, sneller en efficiënter werkt, en bovendien stabieler is en minder problemen geeft. Dit zou ik graag eens willen proberen. Verder vind ik een MacBook (+ de programma's) er gewoon fantastisch uit zien :9~

Tot nu toe ben ik alleen maar Windows gewend en zal het dus zeker wennen zijn om straks met een andere OS te gaan werken, al ben ik daar niet echt bang voor, ik vind het leuk om daar mee te stoeien en het uit te proberen :)

De meeste programma's die ik gebruik: firefox, vlc player, mediaplayer classic, office, spybot, virusscanners, nero, etc. kennen ook wel een OSX variant, dus daar hoef ik het eigenlijk niet om te laten. Hoe zit het trouwens met MSN messenger? *bloos* werkt die (of een andere variant ervan) ook op een MacBook?

Ik heb overigens wel een aantal vragen, die ik in dit topic niet voorbij zag komen, maar waar de apple gebruikers me vast wel mee kunnen helpen:

Ik werk niet met ontwerp of design programma's zoals TS, eigenlijk gebruik ik mijn laptop alleen maar om lekker te internetten, films te kijken, muziek luisteren en tekstverwerking (office programma's).
Heel soms wil ik wel eens een spelletje spelen in de trant van The Sims of Age of Empires,maar dat komt bijna niet voor.
Is het ook nu aan te raden om over te stappen op een MacBook? Of is dat alleen maar interessant voor mensen die die grafische specs en programma's ook echt gebruiken?

Praktische vraag: wij hebben hier thuis Internet Regelmatig met een Netgear (wireless) modem/router (hoe noemen ze dat *bloos*) van @Home. Kan ik hier probleemloos (wireless) internetten met een MacBook? Of moet ik er nog het e.e.a. aan apparatuur bijkopen. Op de site van @Home zag ik al wel bij de vraag "Welk besturingssysteem heb ik nodig voor internet van @Home" dat het compatibel is met Mac OS 8.5 of hoger, bedoelen ze daar dan de modem mee? Of alleen de bijgeleverde software en installatie cd's? :?

Software vraag: Ik ben zelf gewend te werken met MS Office. Ik zag dat het ook verkrijgbaar is voor een apple computer, maar de prijs schrok me nogal af (ruim 400 euro! 8)7 ). Bovendien zag ik dat er een soortgelijke apple variant van is die ik wel graag zou willen proberen: AppleWorks. Heeft iemand hier ervaring mee? Werkt het net zo gemakkelijk als office/is het vergelijkbaar?

Wat trouwens wel erg gemakkelijk is bij AppleWorks is het volgende:
Dankzij de ingebouwde conversieprogramma's kun je ook met Microsoft Word- en Excel-documenten werken, zelfs als ze in een 2001-versie zijn aangemaakt.
_/-\o_

Zijn er nog andere dingen waar ik eventueel aan zou moeten denken voordat ik een MacBook ga kopen? Zijn er nog tips?

oef! toch nog een lang verhaal geworden....
Mensen alvast bedankt voor de hulp! :)

Four days will quickly steep themselves in night; Four nights will quickly dream away the time.

• Serenity
Livia schreef op zondag 13 mei 2007 @ 16:23:
Hoe zit het trouwens met MSN messenger? *bloos* werkt die (of een andere variant ervan) ook op een MacBook?
Uiteraard ;) Er is een oude Mac:messenger versie, maar die vind ik zelf niet zo geweldig. Meest gebruikte client is AdiumX. Vergelijkbaar met Trillian/Miranda voor Windows, maar dan veel beter en fijner, helemaal te customizen en erg veel plugins.
Ik werk niet met ontwerp of design programma's zoals TS, eigenlijk gebruik ik mijn laptop alleen maar om lekker te internetten, films te kijken, muziek luisteren en tekstverwerking (office programma's). Heel soms wil ik wel eens een spelletje spelen in de trant van The Sims of Age of Empires,maar dat komt bijna niet voor. Is het ook nu aan te raden om over te stappen op een MacBook? Of is dat alleen maar interessant voor mensen die die grafische specs en programma's ook echt gebruiken?
Dat zul je helemaal zelf moeten beslissen ;) Wat je ermee wilt kan op elke PC of Mac, dus zal meer een persoonlijke keuze worden.
Praktische vraag: wij hebben hier thuis Internet Regelmatig met een Netgear (wireless) modem/router (hoe noemen ze dat *bloos*) van @Home. Kan ik hier probleemloos (wireless) internetten met een MacBook? Of moet ik er nog het e.e.a. aan apparatuur bijkopen. Op de site van @Home zag ik al wel bij de vraag "Welk besturingssysteem heb ik nodig voor internet van @Home" dat het compatibel is met Mac OS 8.5 of hoger, bedoelen ze daar dan de modem mee? Of alleen de bijgeleverde software en installatie cd's? :?
Als er gewoon een wireless netwerk is moet het heel vreemd zijn als je MacBook die niet kan vinden, en er niet mee kan werken :) In principe moet dit geen probleem zijn.
Zijn er nog andere dingen waar ik eventueel aan zou moeten denken voordat ik een MacBook ga kopen? Zijn er nog tips?
Niet denken, gewoon doen :9

• Livia

Livia

Sleep

Serenity schreef op zondag 13 mei 2007 @ 16:32:
[...]
Uiteraard ;) Er is een oude Mac:messenger versie, maar die vind ik zelf niet zo geweldig. Meest gebruikte client is AdiumX. Vergelijkbaar met Trillian/Miranda voor Windows, maar dan veel beter en fijner, helemaal te customizen en erg veel plugins.

[...]
Dat zul je helemaal zelf moeten beslissen ;) Wat je ermee wilt kan op elke PC of Mac, dus zal meer een persoonlijke keuze worden.

[...]
Als er gewoon een wireless netwerk is moet het heel vreemd zijn als je MacBook die niet kan vinden, en er niet mee kan werken :) In principe moet dit geen probleem zijn.

[...]
Niet denken, gewoon doen :9
Hehehe, dankjewel voor je snelle reactie!
Als het allemaal zo makkelijk werkt als ik lees in jullie reacties en op de apple site, zou het wel heel raar uit moeten pakken dat ik het niet doe :)
Nu nog even wachten wanneer ik hem ga kopen, ik denk na of tijdens de zomervakantie...
Is het verstandig om op de opvolger van OSX te wachten (Leopard, toch?) of is het niet de moeite waard?

Four days will quickly steep themselves in night; Four nights will quickly dream away the time.

• Eswip

Software vraag: Ik ben zelf gewend te werken met MS Office. Ik zag dat het ook verkrijgbaar is voor een apple computer, maar de prijs schrok me nogal af (ruim 400 euro! 8)7 ). Bovendien zag ik dat er een soortgelijke apple variant van is die ik wel graag zou willen proberen: AppleWorks. Heeft iemand hier ervaring mee? Werkt het net zo gemakkelijk als office/is het vergelijkbaar?

Wat trouwens wel erg gemakkelijk is bij AppleWorks is het volgende:

[...]

_/-\o_
Office is inderdaad duur.. maar dat is de windows versie ook.. dus dat maakt niet uit. Als je studeert kan je hem goedkoop via surfspot halen.

iWorks is erg fijn vind ik zelf. Je kan bestanden ook opslaan als .doc en je kan ook .doc openen. Meestal levert dit geen problemen op. Ik gebruik zelf liever iWorks omdat dat gewoon wat sneller is dan office, omdat office nog niet universal is.

Edit:
AppleWorks waar jij het over hebt, is btw erg oud wat ik zo kan zien.. je wil graag iWork hebben..

[ Voor 6% gewijzigd door Eswip op 13-05-2007 16:54 ]

• Livia

Livia

Sleep

Eswip schreef op zondag 13 mei 2007 @ 16:53:
[...]

Office is inderdaad duur.. maar dat is de windows versie ook.. dus dat maakt niet uit. Als je studeert kan je hem goedkoop via surfspot halen.

iWorks is erg fijn vind ik zelf. Je kan bestanden ook opslaan als .doc en je kan ook .doc openen. Meestal levert dit geen problemen op. Ik gebruik zelf liever iWorks omdat dat gewoon wat sneller is dan office, omdat office nog niet universal is.

Edit:
AppleWorks waar jij het over hebt, is btw erg oud wat ik zo kan zien.. je wil graag iWork hebben..
Bedankt voor je reactie!
Hmmm.... ik ben (helaas :P) al afgestudeerd, dus een goedkope studenten licentie zit er niet meer in ;(
Ah, IWork.... daar zit een proefversie van bij de MacBook. Lijkt me dan wel handig om hem er maar meteen bij te kopen, aangezien ik nog wel veel met dat soort programma's werk :)
Muziek. Films. Foto's. Blogs. Podcasts. Boeken. Kalenders. Wenskaarten. iLife '06 is de ideale manier om alles uit je digitale leven te halen. Met je supersnelle MacBook verzamel je alles wat je wilt gebruiken, zet je het overzichtelijk bij elkaar en bewerk je het waar nodig. Dan maak je er ware meesterwerken van met de door Apple ontworpen sjablonen. En vervolgens laat je anderen meegenieten van al die speciale momenten uit je leven via prachtige fotoboeken, kleurige kalenders, schitterende dvd's en aantrekkelijke verslagen op het internet. Allemaal met jou in de hoofdrol.
Gebruiken jullie nou al die programma's/uncties van ILife '06 ook allemaal? Waarom wel/niet? :)
Het wordt bij de MacBook geleverd en ik vraag me af of het ook bruikbaar is, of alleen maar "voor de leuk" ;)

• weeraanmelden
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Livia schreef op zondag 13 mei 2007 @ 17:23:

Gebruiken jullie nou al die programma's/uncties van ILife '06 ook allemaal? Waarom wel/niet? :)
Het wordt bij de MacBook geleverd en ik vraag me af of het ook bruikbaar is, of alleen maar "voor de leuk" ;)
Koop die MacBook nou maar, dan horen we wel wat je allemaal gemaakt hebt :P

Ik kan niet meer zonder GarageBand, iTunes, iPhoto en iWeb.
iDvd gebruik ik niet zoveel, omdat ik niet zoveel DVD's bak.

Als je nog video/fotocamera hebt, dan ga je deze zeker kopen nadat je de Mac gekocht hebt.

Alleen QuickTime Pro moet standaard op in het OS zitten

• Livia

Livia

Sleep

weeraanmelden schreef op zondag 13 mei 2007 @ 18:07:
[...]

Koop die MacBook nou maar, dan horen we wel wat je allemaal gemaakt hebt :P

Ik kan niet meer zonder GarageBand, iTunes, iPhoto en iWeb.
iDvd gebruik ik niet zoveel, omdat ik niet zoveel DVD's bak.

Als je nog video/fotocamera hebt, dan ga je deze zeker kopen nadat je de Mac gekocht hebt.

Alleen QuickTime Pro moet standaard op in het OS zitten
Hahaha, ga ik zeker doen! Moet alleen de laatste euro's nog bij elkaar sparen en dan gaat hij besteld worden :)
Ik heb heel veel gehad aan alles wat ik hier en o.a. op dit forum macosx.nl heb gelezen en dat heeft me wel zo ver gekregen dat ik (hopelijk) snel m'n windows laptop aan de kant kan zetten :)

• Kaspers
offtopic:
Dat forum vind ik zoo zuigen he.. kindertjes van 13 zitten echt alleen maar te posten in het 'Lounge' gedeelte 8)7,
Ver van serieus daar
Wat eet/drink je nu?... prachtig

[ Voor 11% gewijzigd door Kaspers op 13-05-2007 20:00 ]

• Serenity
Kaspers schreef op zondag 13 mei 2007 @ 19:59:
[...]
offtopic:
Dat forum vind ik zoo zuigen he.. kindertjes van 13 zitten echt alleen maar te posten in het 'Lounge' gedeelte 8)7,
Ver van serieus daar
Wat eet/drink je nu?... prachtig
offtopic:
Zelfde soort topics vind je hier ook in de HK... ;)

• Chris_eBK
  • Laatst online: 17-01 20:54
- geen multitasking zoals je dat kent in windows/linux etc. [...]
Ik vind het multitasken in OS X eigenlijk veel fijner gaan dan in Windows en linux. Door expose hou je juist overzicht. Wijs het toe aan bijv de middelste muisknop, en na een dag switch je binnen een halve seconde tussen openstaande vensters. In windows heb je alleen ctrl-tab, wat niet bepaald snel of overzichtelijk is, of de taakbalk. Maarja, als je veel vensters open hebt staan, gaat die taakbalk weer groeperen. Verder is de taakbalk sowieso lastiger dan even een enkele muisklik.
Maar dit alles hangt natuurlijk wel af van persoonlijke voorkeur. :)
- werken met het toetsenbord, en eventjes dacht ik, hee! command + q + w dat werkt best fijn ! (aangezien je dus eigenlijk geen app kan sluiten met twee of een muisklikjes).
Buiten het feit dat je met twee muisklikken prima een app kan sluiten (dock -> quit), stip je hier ook een bijzonder fijn punt aan van OS X: de consistentie. Bijvoorbeeld: in élk programma werkt command-w en command-q hetzelfde. Of, de alt/option toets geeft je ook altijd een alternatieve optie (bijv bij het booten, de keuze tussen opstartschijf). Elk programma dat geschreven is voor OS X (behalve veel Microsoft producten, helaas :|) werkt met dezelfde sneltoetsen, dezelfde 'indeling'. Hierdoor kan je ook heel snel met een nieuw programma leren werken. Dit werkt gewoon heel fijn. :)

En zoals al eerder aangestipt, de unix (BSD) onderlaag, met de bijpassende opensource programma's. Hoewel dit misschien meer iets is voor de poweruser en voor de TS niet zo interessant is, was het voor mij ook een belangrijk argument om de overstap te maken. Je hebt een ijzersterke GUI, maar tegelijkertijd is bash 'just one mouseclick away' :). Je eigen mailserver instellen met postfix, zelf de firewall rules inkloppen voor ipfw, het kan allemaal. De meeste van deze services zijn overigens ook met 1 muisklik in de GUI aan te zetten (zoals een webserver, ssh server, ftp, firewall). Ondanks dat je dus het 'krachtige unix' (zoals dat altijd zo mooi gezegd wordt ;)) als onderlaag hebt, is het ook voor de gewone gebruiker zeer makkelijk en snel te gebruiken. Extra's als system-wide spelling check en ingebouwde Oxford English Dictionary maken het compleet.

• Kaspers
Serenity schreef op zondag 13 mei 2007 @ 20:13:
offtopic:
Zelfde soort topics vind je hier ook in de HK... ;)
offtopic:
Mja hier gaat het niet over [Wat eet/drink jij nu] en dan verderop [Wat eten we vandaag?] 8)7

• Afdak
  • Laatst online: 11-08-2024
Livia schreef op zondag 13 mei 2007 @ 17:23:
Hmmm.... ik ben (helaas :P) al afgestudeerd, dus een goedkope studenten licentie zit er niet meer in
Volgens het blad MacFan heeft MS bevestigd dat die versie voor iedereen te koop is.

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Chris_eBK schreef op zondag 13 mei 2007 @ 20:30:
een bijzonder fijn punt aan van OS X: de consistentie. Bijvoorbeeld: in élk programma werkt command-w en command-q hetzelfde.
[Mierenneuk]In Firefox niet (verreweg mijn meest gebruikte app).[/Mierenneuk]
Verder goeie punten.

Zoef

• Chris_eBK
Zpottr schreef op zondag 13 mei 2007 @ 23:20:
[...]

[Mierenneuk]In Firefox niet (verreweg mijn meest gebruikte app).[/Mierenneuk]
Verder goeie punten.
Zover ik weet werken de sneltoetsen wel hetzelfde. Maar omdat firefox een port is en niet een native OS X programma, ziet firefox er inderdaad iets anders uit dan andere OS X programma's, en werkt bijvoorbeeld de ingebouwde spellingscontrole & dictionary niet in firefox. Volgens mij wil firefox in versie 3 overstappen op aqua, wat deze problemen moet doen oplossen. In de tussentijd is er Camino (firefox engine, helaas zonder plugins).
Maar je hebt inderdaad wel een punt dat er vaak kleine verschillen zijn bij programma's die niet native voor OS X zijn gemaakt. Gelukkig zijn de meeste programma's dan ook gewoon native voor OS X te vinden :).

Overigens moet ik aan mijn post nog wel even toevoegen dat een overstap niet voor iedereen geweldig uitwerkt (zoals de post van bijv Swedish_Sausage laat zien). Dit geldt voor overstappers tussen elk OS, en heeft niet per se te maken met of het ene OS beter is dan het andere. Het gaat namelijk ook deels om persoonlijke voorkeur, en deels om hoe goed je in staat bent/bereid bent om 'dingen' anders te gaan doen. Bij OS X zit 'het kruisje' links boven, bij windows rechts. Sommige mensen wennen hier binnen een week aan, en hebben zelfs geen problemen om af te wisselen tussen windows en OS X, terwijl anderen telkens met de muis naar de rechterhoek blijven gaan. Er zijn nou eenmaal verschillen; sommige mensen wennen daaraan en vinden het ene OS fijner dan het andere, en sommige mensen kunnen er niet aan wennen en switchen terug.

Verwijderd

Chris_eBK schreef op zondag 13 mei 2007 @ 20:30:
[...]

Ik vind het multitasken in OS X eigenlijk veel fijner gaan dan in Windows en linux. Door expose hou je juist overzicht. Wijs het toe aan bijv de middelste muisknop, en na een dag switch je binnen een halve seconde tussen openstaande vensters. In windows heb je alleen ctrl-tab, wat niet bepaald snel of overzichtelijk is, of de taakbalk. Maarja, als je veel vensters open hebt staan, gaat die taakbalk weer groeperen. Verder is de taakbalk sowieso lastiger dan even een enkele muisklik.
Maar dit alles hangt natuurlijk wel af van persoonlijke voorkeur. :)

[...]

Buiten het feit dat je met twee muisklikken prima een app kan sluiten (dock -> quit), stip je hier ook een bijzonder fijn punt aan van OS X: de consistentie. Bijvoorbeeld: in élk programma werkt command-w en command-q hetzelfde. Of, de alt/option toets geeft je ook altijd een alternatieve optie (bijv bij het booten, de keuze tussen opstartschijf). Elk programma dat geschreven is voor OS X (behalve veel Microsoft producten, helaas :|) werkt met dezelfde sneltoetsen, dezelfde 'indeling'. Hierdoor kan je ook heel snel met een nieuw programma leren werken. Dit werkt gewoon heel fijn. :)
Zal ook moeten toegeven dat de consistency van ms producten ver te zoeken is. Niet alleen binnen platform maar ook cross-platform. Neem entourage bijvoorbeeld, laatstgenoemde was wellicht mijn nr. 1 irritatie-punt tijdens mijn gehele overstap. Het is natuurlijk geen Outlook, maar het wordt stiekem wel zo op de Mac geprofileerd. Cross-platform compatibility met Outlook @ windows kan je dus ook écht vergeten (behalve als je naar 3rd party scriptjes/tooltjes gaat kijken, kost je al snel een duitje extra). Een mogelijkheid was apple mail gebruiken, maar dit vond ik ivm werk toch net ietsjes te beperkt (het afsprakensysteem van Entourage/Outlook staat mij meer aan).

• bagagedrager
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-01 22:09

bagagedrager

multi-alles

Chris_eBK schreef op zondag 13 mei 2007 @ 23:49:
[...]

Zover ik weet werken de sneltoetsen wel hetzelfde. Maar omdat firefox een port is en niet een native OS X programma, ziet firefox er inderdaad iets anders uit dan andere OS X programma's, en werkt bijvoorbeeld de ingebouwde spellingscontrole & dictionary niet in firefox. Volgens mij wil firefox in versie 3 overstappen op aqua, wat deze problemen moet doen oplossen. In de tussentijd is er Camino (firefox engine, helaas zonder plugins).
cmd-w werkt in ff opzettelijk wel voor het sluiten van tabs en niet voor het sluiten van vensters. althans: daar is een discussie over gaande. gezever in de trac enzo.

ik las ook iets over sneltoetsen... natuurlijk bestaan die in windows ook. ctrl-w en ctrl-q zitten afaik zelfs ingebakken in microsoft's ui guidelines. ik mis in osx het benaderen van de menubalk m.b.v. alt en (ja, het klinkt vreemd) de startknop. ehm... bij nader inzien is de startknop breeduit vervangen (en KEIHARD overruled) door alleskunner quicksilver.

offtopic:
m.b.t. macosx.nl: ik ben blij dat er een forum is waar we alle onbehouwen n00bs naartoe kunnen verwijzen.

.

Verwijderd

Als Ubuntu Linux-gebruiker heb ik hier geen praktijk-ervaring mee, maar als je Internet Explorer onder OSX wilt runnen, dan kun je in plaats van Windows (+licentie!), ook Wine en ies4linux installeren.

Ies4linux is een script dat IE6, IE5.5 en IE5 installeert. Zo kan je met gerust hart hacks gaan schrijven voor Windows-mensen. ;) Alleen IE7 mist helaas nog, maar de beta-versie heeft al enige IE7-support.

Overigens kan je de programma's ook handmatig installeren door de installer te starten met Wine, maar deze manier is wel zo makkelijk.

Hier staat wat uitleg over de installatie: http://www.tatanka.com.br...4_Linux_Work_with_Mac_OSX

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

bagagedrager schreef op maandag 14 mei 2007 @ 02:59:
ik mis in osx het benaderen van de menubalk m.b.v. alt en (ja, het klinkt vreemd) de startknop. ehm...
ctrl-F2 (en eventueel enter..)

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Chris_eBK
bagagedrager schreef op maandag 14 mei 2007 @ 02:59:
[...]

cmd-w werkt in ff opzettelijk wel voor het sluiten van tabs en niet voor het sluiten van vensters. althans: daar is een discussie over gaande. gezever in de trac enzo.
Hier werkt het ook om vensters te sluiten? Als je het laatste venster sluit met cmd-w sluit je niet de hele applicatie af, maar dat is juist correct (document-based applicatie).
ik las ook iets over sneltoetsen... natuurlijk bestaan die in windows ook. ctrl-w en ctrl-q zitten afaik zelfs ingebakken in microsoft's ui guidelines.
Maar het probleem is dat het lang niet overal werkt. Ctrl-q werkt zo ver ik weet bij geen enkele app in windows. Ctrl-w werkt wel bij firefox@windows, maar weer niet bij kladblok (om maar 's wat te noemen). In IE werkt het geloof ik ook niet. Hierdoor krijg je inconsistentie, waardoor de sneltoetsen eigenlijk niet echt meer bruikbaar zijn: je moet gaan onthouden in welke apps het wel of niet werkt.
Natuurlijk werkt wel bijv ctrl-s in elke windows app hetzelfde. Maar bij OS X apps heb ik het idee dat die consistentie net wat verder is doorgevoerd.

En verder is quicksilver inderdaad praktisch onmisbaar :).

• Kentut
  • Laatst online: 20:30

De meeste programma's die ik gebruik: firefox, vlc player, mediaplayer classic, office, spybot, virusscanners, nero, etc. kennen ook wel een OSX variant, dus daar hoef ik het eigenlijk niet om te laten. Hoe zit het trouwens met MSN messenger? *bloos* werkt die (of een andere variant ervan) ook op een MacBook?
AMSN vind ik wel een goede vervanger. Werkt vrijwel hetzelfde, en je kunt je MSN profiel gewoon blijven gebruiken.
Kijk hier maar: http://amsn-project.net/

• bagagedrager
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-01 22:09

bagagedrager

multi-alles

Chris_eBK schreef op maandag 14 mei 2007 @ 09:27:
[...]
Hier werkt het ook om vensters te sluiten? Als je het laatste venster sluit met cmd-w sluit je niet de hele applicatie af, maar dat is juist correct (document-based applicatie).

[...]

Maar het probleem is dat het lang niet overal werkt. Ctrl-q werkt zo ver ik weet bij geen enkele app in windows.
omg ik vergeet gewoon wat shortcuts in windows waren - en dat het programma afsluit als het geen vensters meer heeft. maarehm, ctrl-f4 en alt-f4 waren ook zeer veel gebruikt. en inderdaad, het is daar niet al te strak doorgevoerd.
burne schreef op maandag 14 mei 2007 @ 03:40:
[...]

ctrl-F2 (en eventueel enter..)
ik weet dat je 'm in kan stellen, maar je kan 'm niet instellen op 'alt' en ctrl-f2 vind ik teveel werk. dan muis ik maar. jaja, noem me maar een zeikerd :+

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

bagagedrager schreef op maandag 14 mei 2007 @ 11:18:
ik weet dat je 'm in kan stellen, maar je kan 'm niet instellen op 'alt' en ctrl-f2 vind ik teveel werk. dan muis ik maar. jaja, noem me maar een zeikerd :+
Bij mij staat ie op F8, die had nog geen functie (of iig niets dat ik zal missen).

Zoef

• Je Moeder
  • Laatst online: 12:17
Voor dat je naar vervangers van je windows software gaat vragen, kijk hier eens:

Onmisbare tools / software - Deel 3

[ Voor 7% gewijzigd door Je Moeder op 14-05-2007 11:28 ]

Mijn specs zijn beter, mijn gadgets vetter, om over persoonlijkheid nog maar niet te spreken.

Pagina: 1 2 Laatste