Yoszef schreef op maandag 14 mei 2007 @ 16:45:
Ik ben ook net overgestapt naar Mac OS X (en omdat ik nu vaak switch zit die ik in beide OS alles omgekeerd: sluiten/minimize buttons zitten in beide andersom, yes/no/cancel, etc.), maar vind de Finder van Mac OS X ongeloofelijk onoverzichtelijk:
- Hoe kan ik all vensters naar column view doen en dan nog eens gesorteerd (die het altijd op kind, maar vind het irritant dat Finder de folders niet helemaal bovenaan doet) - je kan het alleen maar voor 1 folder doen (en Automator werkt ook niet echt in dat opzichte).
Klinkt vreemd... al in de prefs gekeken? Daar staat een optie waarmee je alle vensters die je opent meteen in column view zet...
- Is er een manier waarop je in list view of in een andere view de namen volledig laat zien, want het is nu altijd "begi...ind.bla". In list view kan ik in geen enkele opzichte de namen volledig zien.
kolommetje wat groter maken werkt prima. maar meestal weet je wel waar je zijn moet, dus je typt dan gewoon de eerste paar letters van een file/folder in.
- De cursor verandert niet wanneer je windows wil resizen of kollommen groter wil maken, waardoor ik altijd kollommen verplaats ipv. vergroot.
Dat gaat niet over de finder... denk ik. ik heb in ieder geval nooit gezien dat de cursor niet verandert. Welk programma is dat?
- Het ziet er naar uit dat je "free space" niet altijd refresht op je desktop (je kan ook niet rechtermuisknoppen naar "properties"of zoiets dergelijks.
verklaar je nader. ik zie namelijk
helemaal geen free space op m'n desktop.
- Ik mis een "Minimize all"/"show desktop". Ik snap dat Expose dat kan, maar als ik een window aanklik of iets open komt alles toch terug. Command-ALT-H werkt ook niet altijd.
De vraag is natuurlijk wat er mis is met het feit dat de andere vensters ook terugkomen na exposé. Zeker gezien de non-full-screen ideologie van osx.
- Het installeren van apps gaat een beetje "te makkelijk", ik weet zeker dat vanuit Application naar Trash draggen niet alles weg is (hidden bestanden, etc.) - klopt dit wel?
er blijven kleine dingetjes over, zoals voorkeuren. als je alles weg wil hebben schijnt
dit wel te werken. Ik gebruik de (niet-gratis) appzapper die hetzelfde doet.
je moet begrijpen dat deze bestandjes niet belastend zijn voor het os, zoals dat in windows wel het geval was met extra dingen in het register, dll's etc. - het enige 'probleem' is dat ze (meestal een paar kb) schijfruimte in beslag nemen.
En zo zijn er waarschijnlijk nog meer dingen waaraan ik me irriteer. De rest werk perfect, maar Finder is een beetje lastig... Zij er oplossingen voor deze punten?
nee