Toon posts:

Gamesysteem voor ±€1500

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 295 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Excuses voor de zoveelste ‘check ff mijn pc configuratie’ topic, maar aangezien het toch dure krengen zijn, laat ik ook mijn ideetje maar even door de filter van de experts (ja jullie, tenminste dat hoop ik dan maar :p) gaan.

Maar goed, ik wil na een dikke 3 jaar (huidige pc stamt uit februari 2004 met geen verdere upgrades sinds die tijd) dacht ik dat het wel weer eens tijd werd om een nieuwe pc te kopen. Ik doe wel eens wat photoshop en knutsel heel soms wat filmpjes in elkaar, maar over het algemeen gebruik ik mijn computer toch het meeste voor games, daar richt ik mij dus ook helemaal op met mijn nieuwe systeem. Mijn budget ligt rond de €1500, met als maximale grens de 1600 pleuro, maar dit doe ik alleen als het echt nodig is.

Mijn muis, toetsenbord, 19” inch Samsung SyncMaster en boxen neem ik gewoon mee naar de nieuwe pc, dus dit hoef ik allemaal niet te kopen. Ook hoef ik geen geluidskaart, ik heb altijd geluid via het mobo gehad en vind dit prima geluid.

De onderdelen die ik in gedachten had en waarom:

Behuizing
Antec Nine Hundred (Zonder Voeding- ATX Miditower) – €103,80
Persoonlijk vind ik dit een erg mooie kast, en van wat ik er zo over heb gelezen zit hij ook goed in elkaar met bijv. de ‘airflow’ en beschikbare ruimte.

Voeding
520 Watt PSU - Corsair HX – €102,27
Volgens mij moet dit in ieder geval genoeg Watt zijn voor mijn huidige configuratie en ik geloof dat het verder wel een goede PSU is.

Moederbord
ASUS P5N32-E SLI + (nVidia Dual X16 SLI - S775 – €160,92
Een mobo dat volgens de recensies vrijwel gelijk is aan de ±30 euro duurdere varianten, goed gekoeld is (volgens diezelfde recensies) en SLI ondersteunt.

Processor
INTEL Core2Duo E6600 (S775 - 1066MHz - 2x2 MB)2,40 – €211,24
Dit is volgens mij de standaardkeuze voor gamers tegenwoordig, en zal het zeker uit moeten houden na een overclock naar zo’n 3 Ghz tot de quad cores betaalbaar worden.

CPU cooler
Scythe Ninja Plus (Socket 775/478/AM2/939/754) – €41,77
Aangezien ik waarschijnlijk mijn CPU wil gaan overclocken is een goede cooler belangrijk, en ik hoorde dat dit een goede keuze zal zijn.

Geheugen
PC2-6400 - 1 GBx2 - DDR2 - Corsair TWINX C4 - €178,54
2 GB geheugen moet voorlopig genoeg zijn, en Corsair is een goed merk. Need I say more?

Grafische kaart
Asus EN8800 GTX/HTDP - 768 MB - PCIe - TV+2xDVI - €529,-
Met deze kaart kan ik zeker wel een hele tijd vooruit, en later misschien ook in SLI draaien. Nu is het misschien nog een overkill voor mijn 19” inch scherm volgens sommigen, maar dat zal wel minder worden met nieuwere games en ik ben liever goed voorbereid op de toekomst.

Harde schijf
Seagate 320 GB ST3320620AS (SATA300 - 16 MB) – €78,56
Ik heb aan 320 GB zeker genoeg, aangezien ik ook nog een externe HD (500GB) heb voor films, muziek, ISO’s etc. Hier verander ik dan ook niets aan, tenzij ik met een aparte HD voor het OS echt een grote prestatiewinst/snellere opstarttijd zou krijgen, maar dan moet dit verschil wel écht groot zijn.

DVD writer
DVD±RW Samsung SH-S182D/BEBN - Bulk – Zwart - €32,46
Gewoon een standaard DVD writer.

Totaal: €1438,57

Zoals ik al aangeef, wil ik de processor overclocken naar zo’n 3 Ghz, ik hoorde dat 3,6 Ghz zelfs mogelijk was maar ik heb totaal geen ervaring met overclocken dus hou ik het maar op een veilige 3 Ghz (tenminste, ik hoop dat dit veilig is, comments gewenst over dit onderwerp!) Verder wil ik, zodra dit systeem niet goed genoeg meer is voor de nieuwste games, goed kunnen upgraden. Ik wil o.a. de mogelijkheid hebben om een quad processor in mijn pc te zetten en om een 2e 8800 GTX kaart in SLI te draaien. Ook gooi ik er dan wat geheugen bij natuurlijk maar dat is makkelijk om te doen.

Mijn vragen zijn:

- Is een 520W PSU voldoende, overclocking en de upgrade meegerekend, of moet ik dan toch voor de zekerheid maar voor hetzelfde type (Corsair HX) gaan van 620W?
- Is SLI zo’n upgrade waard (niet te vergeten de meerprijs die je betaald voor het mobo) of hoef ik daar niet op te rekenen? M.a.w. kan ik beter een normaal mobo nemen en later een nieuwe vga kaart kopen, of is het een goed idee om over ±1 jaar een 2e 8800 GTX kaart te kopen, ook al is die dan alweer wat verouderd.
- Nog een klein vraagje over de grafische kaart, levert de Asus dezelfde prestaties als de (iets duurdere) XFX, of betaal je alleen meer voor de merknaam?
- Is de koeling voldoende om te kunnen overclocken? Zoals ik al zei heb ik hier geen ervaring mee dus ik weet het niet zeker.

Natuurlijk zijn alle andere suggesties meer dan welkom (er zit toch nog wel wat ruimte in mijn budget), omdat ik niet erg veel verstand heb van hardware en gewoon lekker wil kunnen gamen. Ik haal trouwens alles (zeer waarschijnlijk) bij Perfect Systems (http://www.perfect-systems.nl) omdat deze computerwinkel dicht in de buurt zit. Ik vind het erg belangrijk om een punt te hebben waar ik naartoe kan als er iets scheelt aan de pc, en om alles zelf op te kunnen halen. Ik vind het toch niet zo’n fijne gedachte om iets met zo’n prijskaartje van een site te bestellen. Oh, en ik wacht iig nog tot de 2900XT uitkomt i.v.m. de prijsverlaging van de 8800 GTX (die zou er toch komen?).

Bvd voor de hulp,
Jochem.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

Op zich een goede set denk ik zo. :)
Ik zou alleen een goedkopere mobo kopen en SLI laten schieten. Op dit moment is het zo n beetje dat om t jaar er wel een model uitkomt dat stukken sneller is. En los daarvan denk ik dat je rustig 2 jaar op high res kunt gamen zelfs met de nieuwere games. Dus over een jaar of 2 een nieuwer model kopen. Zo n 2e er later bij prikken is alleen maar marketing. Iedereen die ken ik heeft t over erbij doen maar koopt gewoon een snellere na dik een jaartje :)

je voeding is ruim voldoende, met SLI ook.

Je hebt alleeg geen OS. Misschien kun je opteren voor Vista of heb je t al?

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Verwijderd

Topicstarter
Sorry helemaal vergeten te zeggen, ik heb nu windows XP pro en zolang DX10 nog niet nodig is hou ik het daar ook bij. Vista komt later wel :)

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
1. 520 Watt lijkt me wel voldoende. Ik denk dat 620 Watt weinig extra bied.
2. Je kant beter een hele nieuwe videokaart kopen ipv later sli draaien. Je haalt meer performance met een nieuwe videokaart.
3. De XFX levers sommige kaarten met standaard overklok, daar betaal je voor. Maar dat verschil is beperkt. Ik zou er niet in investeren.
4. Koeling is voldoende voor overclocken denk ik. Eventueel een Scythe Mine?

Verschil tussen de 3 koelers.
http://img18.imagevenue.c...0watt_high_122_1070lo.jpg
http://img166.imagevenue...._80watt_low_122_363lo.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 09-05-2007 14:45 ]

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-12-2025
Als je nu niet bereid bent om meteen twee video-kaarten te gaan gebruiken zou ik je ook adviseren om dat SLI-bord te laten schieten. Als je echt een gamer bent dan zou ik in de plaats daarvoor een PCI of PCI-E geluidskaart nemen die je processor wat extra ontlast.

Wat betreft die voeding zit je wel goed denk ik. Heb laatst een voedingen-review op tomshardware.com gelezen en daar bleek al uit dat je die 520W waarschijnlijk niet eens gaat gebruiken.

• Sydney08
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03-2023
Als je gaat overclocken tot maximaal 3Ghz dan zou ik voor PC 5300 geheugen gaan, dat scheelt je weer 100 euro in dit geval en kun je dat weer ergens anders voor gebruiken!!

Tomorrow is not today!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-12-2025
Spacey23 schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 14:51:
Als je gaat overclocken tot maximaal 3Ghz dan zou ik voor PC 5300 geheugen gaan
offtopic:
Hoezo dat?

• Sydney08
Omdat het met PC 5300 mogelijk is tot 3Ghz over te clocken en met PC 6400 tot 3.6Ghz! En aangezien je 'maar' tot 3Ghz wilde overclocken kun je zo een 100 euro besparen!!

[ Voor 33% gewijzigd door Sydney08 op 09-05-2007 14:59 ]

Tomorrow is not today!

• Guumuus
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

edit* zag al staan in de TS dat je inderdaad wacht op de introductie van de R600

wacht ook even op de nieuwe moederborden met de intel P35 chips, verder ziet het er goed uit;) (als moederbord zou ik je een Gigabyte GA-P35-DS4 aanraden, we weten alleen nog niet hoe die presteert, aangezien het een verbeterde chipset bevat zou hij nog beter als de huidige P965 DS4 moeten presteren)

[ Voor 13% gewijzigd door Guumuus op 09-05-2007 15:39 ]

The number one enemy of progress is question

Verwijderd

Topicstarter
SOEPSTENGEL13 schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 14:31:
1. 520 Watt lijkt me wel voldoende. Ik denk dat 620 Watt weinig extra bied.
2. Je kant beter een hele nieuwe videokaart kopen ipv later sli draaien. Je haalt meer performance met een nieuwe videokaart.
3. De XFX levers sommige kaarten met standaard overklok, daar betaal je voor. Maar dat verschil is beperkt. Ik zou er niet in investeren.
4. Koeling is voldoende voor overclocken denk ik. Eventueel een Scythe Mine?

Verschil tussen de 3 koelers.
http://img18.imagevenue.c...0watt_high_122_1070lo.jpg
http://img166.imagevenue...._80watt_low_122_363lo.jpg
Bedankt, lots of questions answered! :) Die Scythe Mine is zo'n 5 euro goedkoper, en aan die benchmarks te zien koelt 'ie idd beter. Ik heb ergens gelezen dat de Ninja dicht bij de Infinity in de buurt komt, maar blijkbaar kan ik dan toch maar beter gaan voor de Mine.
Bart_NL schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 14:43:
Als je nu niet bereid bent om meteen twee video-kaarten te gaan gebruiken zou ik je ook adviseren om dat SLI-bord te laten schieten. Als je echt een gamer bent dan zou ik in de plaats daarvoor een PCI of PCI-E geluidskaart nemen die je processor wat extra ontlast.

Wat betreft die voeding zit je wel goed denk ik. Heb laatst een voedingen-review op tomshardware.com gelezen en daar bleek al uit dat je die 520W waarschijnlijk niet eens gaat gebruiken.
Misschien koop ik dan toch maar een goedkoop geluidskaartje, ik had ooit een Sweex geluidskaart voor €10 wat voor mij voldoende was. Ik koop dan echt alleen een om de processor minder te belasten (ik dacht dat het mobo dat altijd regelde, zo zie je maar weer hoe weinig ik weet van hardware ;) ), geluidskwaliteit vind ik wel belangrijk maar ik heb een USB headset die ik altijd gebruik tijdens het gamen en waarvan ik de kwaliteit goed vind :)
Spacey23 schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 14:51:
Als je gaat overclocken tot maximaal 3Ghz dan zou ik voor PC 5300 geheugen gaan, dat scheelt je weer 100 euro in dit geval en kun je dat weer ergens anders voor gebruiken!!
Weet je zeker dat je aan PC 5400 genoeg hebt (zou zonde zijn als het straks pas te weinig blijkt te zijn ;) )? In dat geval scheelt het idd aardig wat geld, thanks!
Guumuus schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 15:38:
wacht met videokaart op prijsverlagingen door introductie van de R600 chip van ATI, en wacht ook even op de nieuwe moederborden met de intel P35 chips, verder ziet het er goed uit;) (als moederbord zou ik je een Gigabyte GA-P35-DS4 aanraden, we weten alleen nog niet hoe die presteert, aangezien het een verbeterde chipset bevat zou hij nog beter als de huidige P965 DS4 moeten presteren)
Zoals ik al zei, ik wacht idd eerst even op de 2900XT van Ati :) En dan kan ik ook wel even wachten op dat nieuwe mobo, ik kon er echter verder geen info over vinden met google, wat voor mobo is het is en wanneer komt 'ie uit? (SLI hoeft dus niet, lees ik net :) )

Iemand enig idee waar ik dit extra geld (naast een redelijke geluidskaart dus) in zou moeten stoppen (ik hoef dat geld nergens anders voor te gebruiken, het is echt alleen voor mijn pc bedoeld)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 15:54:

[...]

ik kon er echter verder geen info over vinden met google, wat voor mobo is het is en wanneer komt 'ie uit? (SLI hoeft dus niet, lees ik net :) )
Ik wel, hoe is je Duits?:

GIGABYTE P35-DS4 [Volgens deze shop binnen 3 wkn leverbaar]

Overzichtje te verwachten P35 MB's van Gigabyte

Edit: Nog meer P35 MB's van Asus en MSI te vinden op deze Hardware.info Link

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2007 16:43 ]

• Sydney08
Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 15:54:

Weet je zeker dat je aan PC 5400 genoeg hebt (zou zonde zijn als het straks pas te weinig blijkt te zijn ;) )? In dat geval scheelt het idd aardig wat geld, thanks!
Dat weet ik zeker ja :)

Maar mocht je ooit in de toekomst nog verder willen overclocken dan 3Ghz dan raad ik je wel PC 6400 aan :)

Tomorrow is not today!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Zou niet voor sli gaan, maar dat krijg je toch wel want op elk overklok bord zit sli/cf.. je hoeft het daarom nog niet te gebruiken maar je mb is er wel duurder van.

Ook is je voeding niet goed genoeg voor 8800gtx sli. Vind hem ook wel duur voor 520w, zal wel modulair zijn pci-e8 aansluitingen etc?

die scythe infinity is toch nog wel een stuk beter als ik die pics zie :P

van wachten krijg je klachten :9, maar volgende week komt de 2900xt als het goed is, maar die gaat alleen de 8800gts ownen, dus denk niet dat de gtx veel in prijs daalt.

hm wat is dat ddr2 jah lekker goedkoop gworden, beter pc5300, dat is zat en wil ook best nog een beetje overklokken mits nodig. tenzij je de DFI neemt die trekt je pc zo op 4ghz zo lijkt het, al kan je wel 3v op je mem zetten dus die gaan wel overklokken :p

Koeler van de 8800gtx is de beste standaard tot nog toe (heerlijk stil), maar die van de 2900lijkt er veel op met meer heatpipes (die hij ook nodig heeft door meer stroomverbruik).
Enige nadeel van de koeler is dat ook al blaast hij uit de kast hij hem toch aardig opwarmt.
De buitenkant van de kast rondom de vga uitgang wordt ook lekker warm :P

trouwes waarom wordt dit bord niet veel geadviseerd?

pricewatch: DFI Lanparty UT ICFX3200-T2R/G, RD600 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, FireWire)

loopt zuinig overklokt als een gek, veel heel veel instellingen, Is DFI, unieke functies, 3x pci-e, goed onboard geluid. Ok eerst vond ik hem duur, maar nu valt het erg mee in vergelijk met de concurrentie. _/-\o_ _/-\o_ edit moet je wel ff addingen bij perfect sytems :p hij is daar nog een stukkie duurder

[ Voor 11% gewijzigd door Powrskin op 09-05-2007 16:48 ]

Nukezone FTW

• Powrskin
  • Niet online
beter onboard als sweex, die btw ook cpu vraagt :p
en met een goeie onboard gebruik je niet veel cpu power. hoe het pcies zit met de realtek 885weet ik niet, maar het geluid is wel goed.

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
Spacey23 schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 16:39:
[...]

Dat weet ik zeker ja :)

Maar mocht je ooit in de toekomst nog verder willen overclocken dan 3Ghz dan raad ik je wel PC 6400 aan :)
Tja op dit moment denk ik niet dat ik verder dan dat hoef te gaan. Ik stap op een gegeven moment toch wel over op een quadcore wanneer dit nodig is, en waarschijnlijk houdt die C2D het langer uit dan de grafische kaart. Dan ga ik dus toch maar voor het PC 5400 geheugen :)
Powrskin schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 16:40:
Zou niet voor sli gaan, maar dat krijg je toch wel want op elk overklok bord zit sli/cf.. je hoeft het daarom nog niet te gebruiken maar je mb is er wel duurder van.

Ook is je voeding niet goed genoeg voor 8800gtx sli. Vind hem ook wel duur voor 520w, zal wel modulair zijn pci-e8 aansluitingen etc?

die scythe infinity is toch nog wel een stuk beter als ik die pics zie :P

van wachten krijg je klachten :9, maar volgende week komt de 2900xt als het goed is, maar die gaat alleen de 8800gts ownen, dus denk niet dat de gtx veel in prijs daalt.

hm wat is dat ddr2 jah lekker goedkoop gworden, beter pc5300, dat is zat en wil ook best nog een beetje overklokken mits nodig. tenzij je de DFI neemt die trekt je pc zo op 4ghz zo lijkt het, al kan je wel 3v op je mem zetten dus die gaan wel overklokken :p

Koeler van de 8800gtx is de beste standaard tot nog toe (heerlijk stil), maar die van de 2900lijkt er veel op met meer heatpipes (die hij ook nodig heeft door meer stroomverbruik).
Enige nadeel van de koeler is dat ook al blaast hij uit de kast hij hem toch aardig opwarmt.
De buitenkant van de kast rondom de vga uitgang wordt ook lekker warm :P

trouwes waarom wordt dit bord niet veel geadviseerd?

pricewatch: DFI Lanparty UT ICFX3200-T2R/G, RD600 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, FireWire)

loopt zuinig overklokt als een gek, veel heel veel instellingen, Is DFI, unieke functies, 3x pci-e, goed onboard geluid. Ok eerst vond ik hem duur, maar nu valt het erg mee in vergelijk met de concurrentie. _/-\o_ _/-\o_ edit moet je wel ff addingen bij perfect sytems :p hij is daar nog een stukkie duurder
Haha, dat gaat mij allemaal erg ver ;) Ik heb 't even opgezocht en het is idd een modulaire voeding, al denk ik dat ik daar verder weining mee doe. Ik heb deze gekozen omdat ik voldoende Watt wilde hebben en ik had gelezen dat het een goed ding was :p Zoals ik al zei heb ik niet veel verstand van hardware, al doe ik mijn best hoor ^^

Wat bedoel je met DFI? En denk je echt dat je daarmee + PC6400 geheugen tot 4Ghz kan overclocken? Ik zou zoals ik al zei nooit zo ver gaan, maar als dat al mogelijk is kan ik misschien toch wel tot de 3,5 gaan. Erg interessant dus. En dat mobo: wat een duur ding idd :p en vooral balen dat hij bij perfect-systems maarliefst 50 euro duurder is dan bij azerty :( Als ik dat mobo echt neem, denk ik dan toch dat ik gedwongen ben om mijn order te spreiden over meerdere winkels, want ik vind die 50 euro verschil toch wel aan de hoge kant voor 1 onderdeel :p En dat brengt dan weer het probleem met zich mee dat ik 'm zelf in elkaar moet sleutelen, iets wat ik nog nooit gedaan heb (wilde 'm eerst voor €30 in elkaar laten zetten bij perfect-systems). Wat een keuzes, wat een keuzes ;)

Verwijderd

bziel screef op woensdag 09 mei 2007 @ 13:38:

[...]

Ik haal trouwens alles (zeer waarschijnlijk) bij Perfect Systems (http://www.perfect-systems.nl) omdat deze computerwinkel dicht in de buurt zit. Ik vind het erg belangrijk om een punt te hebben waar ik naartoe kan als er iets scheelt aan de pc, en om alles zelf op te kunnen halen. Ik vind het toch niet zo’n fijne gedachte om iets met zo’n prijskaartje van een site te bestellen. Oh, en ik wacht iig nog tot de 2900XT uitkomt i.v.m. de prijsverlaging van de 8800 GTX (die zou er toch komen?).
Okay, je Duits is niet zo best ;) !!

Anyway: "Een verre vriend lijkt me beter dan een matige buur...", zie:

Shopsurvey Perfect Systens

"Ik vind het erg belangrijk om een punt te hebben waar ik naartoe kan als er iets scheelt aan de pc...."

Als je toch op die Ati DX10 kaart aan 't wachten bent (i.v.m. het vermoeden over een prijsdaling voor de 8800GTX) en alles bij 1 shop wil laten assembleren...

Azerty Link

De link met de specs heb je al. Wel FF t.z.t. de reviews/QVL, etc. checken!

Edit: ...en zo goedkoop is PS niet (meer)!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2007 20:26 ]

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10-2025

Coldcat

HODL

Heel verhaal verdwenen :S

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Verwijderd

OT:
Vertel (evt. PM).. ik was hier net aan 't (typo-) editten. Mea Culpa??

• Guumuus
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

de mobo's met p35 chipset zijn ook al in pre-order bij azerty te krijgen hoor, dus je hoeft niet in duitsland te bestellen, verder heb ik een korte overklock review gelezen van de P5K van asus, met een intel E6850 processor, hij kwam zonder problemen op 3,8 Ghz geloof ik, dus best netjes....

Verwijderd

Guumuus schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 22:44:
de mobo's met p35 chipset zijn ook al in pre-order bij azerty te krijgen hoor, dus je hoeft niet in duitsland te bestellen, verder heb ik een korte overklock review gelezen van de P5K van asus, met een intel E6850 processor, hij kwam zonder problemen op 3,8 Ghz geloof ik, dus best netjes....
Zucht... lezen is ook een kunst - zie nogmaals m'n vorige post [niet die naar Traguardo natuurlijk, maar één daarvoor] , m.n Azerty Link...

Anyway, heb je een link voor me van die P5K review, die kende ik nog niet namelijk (toch nog toegevoegde waarde :) !)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2007 23:02 ]

• Powrskin
  • Niet online
Ik denk dat je bij perfect systems best een beetje van de prijs af kan krijgen als je een compleet systeem bij ze bestelt.
Ik zie dat Azerty hier hoog scoort en toevallig waren ze idd een stuk goedkoper met het DFI bord,maar kan me het voordeel van de winkel dichtbij goed voorstellen. Ik zou dus afdingen.

Ik heb al vaker dingen van Perfect Systems bestelt en het is 1 van mijn prettigste online shop ervaringen geweest. Ben keurig op de hoogte gehouden, vragen worden zo mogelijk beantwoord, alles piekfijn in orde. wat dat btreft echt zeker een aanrader.

Ook met andere borden zou je zo ver komen denk ik, maar de DFI brengt voor die prijs (of ong), echt meer boven de Nvidia''s vind ik. Vooral hitte en daarbij behorend stroom verbruik is gwoon idle en load gwoon 35w meer bij nvidia. En aan de heatpipe constructie te zien van p35 intel chips is het daar niet beter gestelt. Daarmee wordt zelfs een antec kast nog op de proef gestelt.

Eerlijk gezegt weet ik niet of het bord ook 1333mhz duel cores of 1066mhz quad ondersteunt die jij er mogelijk in de toekomst in wilt zetten, maar denk ook niet dat het echt relevant is eigenlijk

Als jij de 6600 op een 3.6ghz krijgt dan kan je daar jaren mee doen en quadcore is voorlopig echt nog lang niet nodig, en alleen handig voor encoden etc. trouwes een 1333mhz duel is echt een nadeel omdat je bord veel meer aan moet kunnen, en echt onnodig veel imho.

De videokaart zal de 1e bottleneck worden ook al is het een 8800gtx, want een overklokte e6600 is zijn tijd ver vooruit.

Ik heb zelf een paar vaste overklok instellingen en dan experimenteer ik verder. Gwoon standaard, ver onderklokt/volt en stabiel overklokt.

[ Voor 9% gewijzigd door Powrskin op 09-05-2007 23:03 ]

Nukezone FTW

Verwijderd

Nogmaals...

"Ik vind het erg belangrijk om een punt te hebben waar ik naartoe kan als er iets scheelt aan de pc...."

Yep, en dat 'punt' is een oud wijf met een peuk in d'r bek in één of ander afgelegen aftandse loods die nog van toeters of bellen weet... (zoals een shopsurveyer net ietsjes meer dan een half jaar geleden letterlijk wist te melden).

Neejjj, een stuk beter dan "...iets met zo’n prijskaartje van een site...":

Shopsurvey 4Launch

Shopsurvey Zercom

Shopsurvey Azerty

Shopsurvey PCPlatform

Shopsurvey Cool Prices (assemblage??)

Shopsurvey Salland Automatisering

etc., etc., etc.

Maar ja joh: het zijn jouw centen. Bij mij hebben de talrijke negatieve beoordelingen van pakweg een jaar(!) ervan weerhouden om zaken met ze te doen (het ging destijds om een compleet systeem voor een vriendin). Ach, misschien zijn ze inm. vooruit gegaan. Ze zijn tenslotte inm.verhuisd, maar de beoordelingen worden er maar niet beter op. Hé ...en je stopt die verzendkosten mooi in je zak.. NOT!. Powrskin raad je de shop sterk aan ("Vragen worden zo mogelijk beantwoord", m.a.w.: soms dus ook helemaal geen reactie, zoals in mijn geval :S ??) heeft i.i.g. niet de moeite genomen om daar een beoordeling in te vullen. Veel succes met je systeem - of beter: veel sterkte :) !!

Btw. dat systeempje voor die vriendin is besteld bij Eynstein. Noud kwam het bij wijze van hogere uitzondering gratis persoonlijk afleveren aan de deur :) !

En, oh ja: pingelen heeft geen zin i.d.g.!

• Powrskin
  • Niet online
alluno jij hebt een probleem gloof ik :P

Ik heb wel een beoordeling gemaakt beter zoeken aub, ik doe het niet, maar erges sta ik wel nog niet zo lang geleden voor een kast, dvdspeler en nog een paar dingen.

Ben ook geen reclame bureau zie alleen het voordeel van de zaak in de buurt wel in, en meldt dat ik al een paar keer iets bij ze heb bestelt (ja ik woon niet in de buurt), en daar een perfecte afhandeling heb meegemaakt. Zelfs 1 van de beste tot nog toe (en heb al bij veel zaken dingen bstelt).

en dat pingelen ghehe :P, msschien ben jij er niet zo goed in?

Nukezone FTW

Verwijderd

@Powrskin,

Allereerst: Je hebt helemaal gelijk wat je beoordeling in de shopsurvey betreft. Die neem ik meteen terug met jouw welbevinden. 'Heb het meteen ge-edit. Excuus!

Dit was 'em dus:

Gepost door Powrskin - woensdag 18 oktober 2006 23:52

Algemeen
Mooi website, niet heel overzichtelijk, maar als je er vaker komt zul je gemakkelijk je weg vinden.
Op vrijdag 13okt 2 produkten op voorraad bestelt en betaald. Bevestigingsmail ontvangen en dinsdag de 17e een mail met betaald en 1 met verzonden gekregen. Er zat ook een trackingnr bij waarmee ik altijd wel content ben . Op de 18e vroeg in de middag of ochtend (was er zelf niet) het pakket binnengekregen. Goeie service goeie zaak (Y).
Aftersales
Zal ook vast prima zijn

Ik heb geen probleem hoor, zoals gezegd: het zijn mijn centen niet! Ik ben overigens blij voor je dat jij wel goede ervaringen hebt met PS. Ik gun uiteraard tenslotte niemand een negatieve ervaring zoals ik vele malen heb mogen lezen in de shopsurvey. Het zijn tenslotte zuurverdiende centjes/persoonlijk (klein)leed waar we 't over hebben.

Wat me wel opviel is dat je geen ervaring hebt met de aftersales. Ik ook niet natuurlijk, maar ik lees toch al een jaar jaar lang (i.v.m. met dat bijna bestelde systeem voor die vriendin) regelmatig kommer en kwel bij PS wat dat betreft. En yes, wacht nog steeds op antwoord op een simpele compabiliteitsvraag...

Wat dat pingelen betreft: In de reguliere winkels gaat het me gemakkelijk af hoor ;) ! Vaak is het zo dat de marges bij internetshops strak geregeld zijn (ze zijn niet voor niets vaak een stuk goedkoper). Pingelen - ey, je kunt het altijd proberen - gaat dus niet zo makkelijk bij een internetshop!

[Edit: Btw, het pingelen in dit geval leverde bij Eynstein overigens wel wat op: gratis bezorging aan de deur i.p.v in dit geval hoge verzendkosten, waarop het systeem net iets goedkoper werd dan bij PS. Daarop hoeffde geen winstmarge ingeleverd te worden bij de calculatie - wij allebei blij!. De service die geleverd is (goed werkend systeem/goedkoper produktalternatief/garantienaleving) is overigens wat mij betreft evt. wel wat extra waard...]

[Edit2... Woonden me maar in (de buurt van) Eindhoven wat dat betreft. Waren we meteen weer landskampioen :) ]

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2007 01:18 ]

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Mijn mening is dat een 8800GTX niet de prijs waard is die je ervoor moet betalen. De snelste kaart van dit moment is veruit de duurste, en als er straks weer nieuwere kaarten komen ook gelijk het meest in waarde gedaald. Mijns inziens kun je beter net een stapje lager gaan zitten. Scheelt je de helft in de prijs, en of je games nu draaien op 150fps of 100... Tja... Ook is het dan rendabeler om SLI te gaan overwegen.
Je voeding lijkt me meer dan afdoende, zeker als je geen SLI gaat draaien.

Overigens kun je volgens mij de E6600 wel krijgen voor <200 euro. En als je de tijd hebt kun je misschien ook beter even de prestaties van het Santa-Rosa platform met de Bearlake chipset afwachten. Intel zet daar groots op in, en volgens mij verschijnt-ie al in juni.

Edit:
Volgens mij sla ik met mijn Santa Rosa opmerking de plank mis... Klok en klepel verhaal. :)

[ Voor 6% gewijzigd door JvW op 10-05-2007 14:56 ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• Guumuus
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

offtopic:

@ Alunno: natuurlijk heb ik die voor je, verwacht er niet veel van hoor, zijn echt overclockresultaten:

http://xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=142819

[ Voor 26% gewijzigd door Guumuus op 10-05-2007 10:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na die negatieve feedback over Perfect Systems gelezen te hebben, denk ik dat ik 'm toch maar bestel bij Azerty, ook al is dit wel ff een stukje rijden (sorry Powrskin, maar je geeft zelf al aan geen ervaring te hebben met de aftersales :p ). Zeker nadat ik een vriend heb gesproken die ook een tijdje geleden zijn pc bij Azerty gekocht heeft en zeer tevreden was over de service.

Enne, Alunno, ik kan nog niet zoveel zeggen over een mobo waarvan de specs nog niet vrijgegeven zijn natuurlijk. Al wacht ik daar wel even op, aangezien de NDA dus op 21 mei (zoiets iig) eindigt. Anders neem ik misschien toch dat 'lanparty' mobo van Powrskin, al zal ik daar dan wel even wat recensies over opzoeken.

Verder nog, mij is nu aangeraden voor PC 5400/5300 geheugen te gaan omdat ik toch maar tot 3 Ghz wilde overclocken, maar vervolgens lees ik allemaal verhalen van overclocken tot zo'n 3,6-3,8 Ghz :p Nu wil ik wel weten of dit met de Scythe Infinity (die is bij Azerty toch 'maar' 38 euro) in combinatie met PC 6400 geheugen en de E6600 echt zo makkelijk te realiseren is. Zoals ik al eerder heb gezegd heb ik geen ervaring met overclocken dus ik hoop dat jullie me dit kunnen vertellen :) Ook of die 520W voeding dan nog steeds voldoende is natuurlijk, en once again reken ook de upgrade over ± 1,5 jaar mee waar er waarschijnlijk een nieuwe vga kaart in komt en extra geheugen.

@Medijack: ja ik weet dat de GTX op dit moment een beetje 'too much' is voor mijn monitor, maar ik wil het zo lang mogelijk uithouden met de pc die ik koop voor ik een upgrade doe. Daar hoort dus ook de beste videokaart bij en aangezien dit makkelijk in mijn budget past zie ik niet echt een reden om het niet te doen :p

Oh en om 't af te sluiten een heel klein vraagje: wat is het verschil tussen dit geheugen (te koop bij PS) en dit geheugen (te koop bij Azerty). Ik vind ValueSelect goedkoper klinken dan TWINX, en toch is het duurder en PC 5300 ipv PC 5400 (als dat verschil maakt)

• Powrskin
  • Niet online
ahah in dit topic zit dus nog wat leven. :P

@bziel, excuus aanvaard, maar niet nodig, ik werk niet bij PS ofzo :9.

Gheugen tja moet je eigenlijk kijken watvoor chips erop zitten en wat er mee behaalt wordt.
deze lijken micron chips te hebben en zijn redelijk geprijst.

G.Skill F2-6400PHU2-2GBHZ, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x

DFI revieuwtjes:

http://www.nordichardware...ws/?page=13&skrivelse=507
http://sgoverclockers.com...=showcontent&id=62&page=1

Eigenlijk zit ik hier een mega overklok systeem aan te prijzen aan een n00b op dat gebied, maar ach beter gelijk goed beginnen toch :P? zonde als je na een maand ofzo na veel te hebben geleerd erachter komt dat je beter net ff een tientje meer had kunnen betalen en dan had je niet deze bottleneck gehad.

Laat nog ff weten wat je gekozen hebt ben ik wel benieuwt naar (niet naar waar je het koopt :P, dat is alleen handig omdat je dan kan zien of iets daar heel duur is ofzo.).

[ Voor 3% gewijzigd door Powrskin op 11-05-2007 11:23 ]

Nukezone FTW

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-01 13:24

William/Ax3

We are Starstuff

Als je bezig bent met zon dik systeem waarom niet 2x die hd erin en raid0 draaien. Scheeld nogal wat bij het laden in games en vooral ook bij uitpakken van gecomprimeerde bestanden. Zou ik zeker niet op besparen.

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

Verwijderd

@bziel,

NDA of niet, maar de specs staan gewoon in de link van die Duitse shop. Vraag blijft idd. hoe ie presteert. Kwam ergens een review tegen van de GA-P35-DQ6 (kan ém niet terug vinden... "#^$##@%!"). Viel i.i.g. tegen vergeleken met de chipsets op de huidige mobo's in z'n prijsklasse. Las ook ergens dat het een OC monster zou zijn... ach ja: speculaties - heb je niets aan. Qua aansluitingen (en ICH9R southbridge) lijkt het me misschien toch wel handig om ff te vergelijken...

Maar ja.. echt veel meer valt er voorlopig niet over te zeggen, nee!

Okay, in 't algemeen geldt dat je wel kunt blijven wachten op iets nieuwers/mooiers, maar ik bedacht me 't volgende...

P35 chipset, FSB 1333 Mhz, Ati DX10 kaarten, DDR3 geheugen, e.v.t. prijsverlagingen... Hmm... niet bepaald alsof je op de nieuwste Dvd brander gaat zitten wachten :) !

@Powerskn,

Hopelijk aanvaard je mijn excuses dan ook :) !

'Heb je DFI Lanparty links (vlug) doorgelzen... verfrissend! Blijft wel idd. de bedoeling dat je dan flink gaat Ocen.

[Edit: OT... over wachten gesproken. 'Ben zelf geïnteresseerd in deze Viewsonic tft ;) - onder de € 200,- naar verwacht.]

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2007 14:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben idd een oc n00b, maar nadat ik de resultaten die je kun behalen hiermee zag heb ik besloten om het zelf ook maar te doen. Ik ga er van uit dat er wel goede guides op 't internet te vinden zijn zodra ik mijn pc heb, al kan dat nog wel ff duren zolang ik nog niet exact weet wat ik wil (ik verwacht/hoop dat ik 'm over een maand heb). En deze topic is pas echt dood als ik 'm heb, tot die tijd zal ie wel af en toe weer naar boven duiken als ik met een nieuwe vraag kom :p

Hmm, in raid0 draaien heb ik ook nog nooit gedaan, maar als ik het doe koop ik iig minder grote hdd's. Als ik 2 hdd's van 320Gb + een externe van 500Gb heb weet ik echt niet meer wat ik met al die ruimte moet doen :p

Jammer dat dat 1e P35 mobo tegenvalt, maarja het is maar 1 review van 1 kaart dus we zien wel wat de rest brengt :) Trouwens, hoe lang kun je dan wachten op dat DDR3 geheugen? Zal dat niet in het begin veel te duur zijn? Dan kan ik misschien nog wel maanden wachten, wat ik niet van plan ben ;)

Verwijderd

Neejj... op dat DDR3 verhaal kun je lang wachten, maar 't is wel fijn als je een mobo hebt waar je 't in kan prikken (MS P35 Platinum Conbo bijvoorbeeld) i.v.m evt. upgrades in de toekomst. Maar goed, heb ondertussen geen flauw idee wat de meerwaarde in de praktijk betekent, het blijft een beetje speculeren (en goed Googelen de komende tijd!).
Hmm, in raid0 draaien heb ik ook nog nooit gedaan, maar als ik het doe koop ik iig minder grote hdd's. Als ik 2 hdd's van 320Gb + een externe van 500Gb heb weet ik echt niet meer wat ik met al die ruimte moet doen
RAID 0 draaien is dubbel wegschrijven (mirroring), begrijp ik. Misschien RAID 1 (striping) of 10 (combinatie)?

Ruimte op je schijf over... hou je van films :) ??

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2007 15:52 ]

• Ik ben het!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-01 22:52
Ha,

Tip van mij:
Neem PC6400 geheugen.. Is maar ietsje duurder en die E6600's clocken als een idioot. Met het stock voltage blaas je waarschijnlijk met je ogen dicht al over de 3 Ghz heen. (de mijne althans, en vele met mij als de 6600 threads mag geloven). Maar pc5400 geheugen wordt dan al snel je bottleneck. Ik heb zelf pc 5400 geheugen aangeschaft (van GEIL).. en gelukkig klokt dat vrij lekker over.. Maar als ik opnieuw zou kiezen zou ik voor pc6400 of meer gaan. Ik had geen ervaring met overclocken voordat ik deze had PC aangeschaft, maar het is zooo makkelijk (jumperless e.d.),is leuk om te doen en risico vrij (als je 'm te hoog zet, start ie gewoon op met stock speeds). Zeker als je je een klein beetje inleest. Tuurlijk gaat een of andere ep nu eikelen hoe gevaarlijk het wel niet is.. (en van 1 sigaret ga je ook dood!) , maar volgens mij moet je vrij lomp zijn wil je het slopen..
Zelf heb ik de arctic cooler 7 erop gegooid, en daar ben ik heel tevreden mee. Koelt het allemaal prima.
succes!

• William/Ax3

William/Ax3

We are Starstuff

Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 15:47:
RAID 0 draaien is dubbel wegschrijven (mirroring), begrijp ik. Misschien RAID 1 (striping) of 10 (combinatie)?
Wrong zie:
RAID FAQ
o=striping hd's delen je data je schrijft/leest de ene helft op 1 hd en de andere op de andere daardoor gaat je snelheid drastisch omhoog. Verbaasd me nog steeds hoe veel mensen wel steeds meer Ram nemen maar dit gewoon vergeten 8)7. Als je het eenmaal gebruikt wil je niet anders.

Enigste kanttekening is gaat 1 hd stuk ben je alles kwijt dus idd het beste is om je belangrijke data gewoon te bewaren op een andere HD of ander media.

En tja 320gb of +-200 prijsverschil is nihiel tegenwoordig.

Zelf ben ik van plan eind dit jaar een nieuw setje te nemen word ook weer eens tijd ^^ me 3500+ en 6800le hebben hun beste tijd langzamerhand ook gehad hehe eerst genieten van de zomer :P

[ Voor 15% gewijzigd door William/Ax3 op 11-05-2007 16:27 ]

Verwijderd

Okay... houd dan wel rekening (mocht het toch Gigabyte worden) met de compabiliteit van 't geheugen (QVL is een goed startpunt, anders ff mailen met de shop).

Waar ik eigenlijk voor postte was dat tegenvallen van de P35T-DQ6. Heb nog steeds niet de link gevonden... :( !! Maar bij nadere bestudering (dat had ik nog onthouden) blijkt idd. dat ie min of meer even goed presteert als de Asus Striker Extreme... vandaar het tegenvallen verhaal; verwachtte dat ie 'em zelfs zou ownen! Meevaller is dat ie zo'n kleine € 100,- goedkoper is :) !

Ey, maar ik vind het niet zo prettig om iets te stellen zonder bronvermelding. Kan iemand me nou aan die link helpen??

[Edit: @William/Ax3. Okay, dus ik had striping en mirroring door elkaar gegooid? Dat nadeel van dataloss was me wel bekend. Wat vind je dan van een gebalanceerde combi: RAID 10? En nu hebben we het weer over Intel Matrix etc., Southbridge en het de te verwachten ICH9R verhaal. Ey, als ik zit te 'klok en klepelen jongleren', vertel het me...]

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2007 16:35 ]

• Powrskin
  • Niet online
@Alunno jahor all is good again (Y) :P

P35 voor jou op dit moment Bziel: waarschijnlijk iets verbeterde onboard, je kan een sata-splitter aansluiten, meer support voor nieuw te komen intel proccessors. Chip gemaakt op 65nm,

Eigenlijk nauwlijks dus denk ik tenzij je al snel weer een nieuwe cpu wilt kopen (binnen het jaar).
Voordeel van de 1333fsb zie ik niet echt in omdat het moederbord al vaak de bottleneck was en dit nu nog sneller zo zal zijn, tenzij de cpu aldoor nog steeds erg fsb gebottled was (als dit zo was wisten we het allang want is gemakkelijk te testen).

Dat de moederbord chips op 65nm worden gemaakt is wel een voordeel omdat dit, vaak betekend meer prestatie bij minder stroomverbruik, beetje vaag wel dat die p35 borden dan zo extreem gekoelt worden (zullen wel veel zijn doorgefikt :P).

p35 kan je vergelijken met 965 borden en betekend dus kreupele sli/cf (who needs it anyway) en matige raid perfomance tenzij de luxe versie wordt gekocht.
x38 wordt de tegenhanger van de 975, maar komt pas over 4mnd.

Ik zag een GA-P35-DQ6 staan voor 250E, maar dat is superdeluxe, dus de GA-P35-Ds4, zal wel een 30E goedkoper zijn.

Raid-0 nou ja als je dat eenmaal weet is het simpel. Er is alleen een meer als dubbele kans op data-verlies door het overlijden of het crashen van een harddisk, dus backup ook naar de extern (zou ik sowieso doen). Zou ook wel 250gb als minimum nemen omdat bij kleiner de schijven echt slomer zijn door kleinere data-dichtheid per schijf. 2 losse schijven naast elkaar gebruiken geeft ook al veel voordelen.

stay away van combo borden en ddr3 want dat is geen voordeel maar een nadeel.
over een jaar of wat dan wel maar voorlopig niet.

Grootste fout die je kan maken is denk ik perse early adopter zijn van een niet super deluxe nieuw bord. Die lui weten echt wel wat ze doen, en voor je het weet zit je met een kreupel multi-functioneel Asrock achtig geval die je met een paar maand het liefst in de kliko gooit (of doorfikt >:) )

edit edit: nou ja nu kan je alles zelf lezen, had ik toch ff gelijk met de onboard (qua specs), al vind ik het wel jammer dat ze die niet getest hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Powrskin op 11-05-2007 17:02 ]

Nukezone FTW

• Powrskin
  • Niet online
Gigabyte P35-DQ6 (Intel P35) mainboard review - Introduction

http://www.ocworkbench.com/2007/gigabyte/p35-dq6/g1.htm

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
Dat wordt dan waarschijnlijk toch maar het lanparty mobo, dat ziet er erg goed uit :) Als ik m'n E6600 goed overclock denk ik dat ik idd nog een hele tijd ermee doen (aannemende dat ik 'm niet kapotoverclock natuurlijk :p ) dus dan hoef ik ook niet klaar te zijn voor de nieuwere Intel CPU's (volgens mij kan er op die lanparty wel een Intel quad geïnstalleerd worden, dus dat kan altijd nog).

Bedankt voor de RAID FAQ, william/ax3! Ik wist eerst alleen dat je met RAID0 van 2 (of meer) schijven 1 schijf maakt en dingen daarmee sneller wegschrijft/ophaalt, maar nu snap ik t nog een stuk beter. Als ik dat doe dan ben ik alleen wel bijna het dubbele kwijt aan de hdd's, dus kan iemand me vertellen of de extra snelheid het écht waard is voor games? Voor de ruimte hoef ik het niet te doen en backups maak ik toch wel op mijn externe hd, dus voor dataverlies ben ik niet echt bang.

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10-2025

Coldcat

HODL

Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 17:02:
Dat wordt dan waarschijnlijk toch maar het lanparty mobo, dat ziet er erg goed uit :) Als ik m'n E6600 goed overclock denk ik dat ik idd nog een hele tijd ermee doen (aannemende dat ik 'm niet kapotoverclock natuurlijk :p ) dus dan hoef ik ook niet klaar te zijn voor de nieuwere Intel CPU's (volgens mij kan er op die lanparty wel een Intel quad geïnstalleerd worden, dus dat kan altijd nog).

Bedankt voor de RAID FAQ, william/ax3! Ik wist eerst alleen dat je met RAID0 van 2 (of meer) schijven 1 schijf maakt en dingen daarmee sneller wegschrijft/ophaalt, maar nu snap ik t nog een stuk beter. Als ik dat doe dan ben ik alleen wel bijna het dubbele kwijt aan de hdd's, dus kan iemand me vertellen of de extra snelheid het écht waard is voor games? Voor de ruimte hoef ik het niet te doen en backups maak ik toch wel op mijn externe hd, dus voor dataverlies ben ik niet echt bang.
Volgens mij is het in games niet zozeer een voordeel. Natuurlijk is het ietsje sneller maar je moet alles in verhouding zien. Denk dat je beter voor dat geld dubbel geheugen in je pc kunt zetten.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Verwijderd

Thanks for the reply Powerskn!

Als ik je mag quoten:
Eigenlijk nauwlijks dus denk ik tenzij je al snel weer een nieuwe cpu wilt kopen (binnen het jaar).
Voordeel van de 1333fsb zie ik niet echt in omdat het moederbord al vaak de bottleneck was en dit nu nog sneller zo zal zijn, tenzij de cpu aldoor nog steeds erg fsb gebottled was (als dit zo was wisten we het allang want is gemakkelijk te testen).
Vertel... leer ik ook weer iets (ben tenslotte nog steeds aan 't sparen en na die vakantieboeking word het pas september/oktober!!).
[...] beetje vaag wel dat die p35 borden dan zo extreem gekoelt worden (zullen wel veel zijn doorgefikt
Dat viel me dus ook op: iedereen lijkt z'n vingers af te likken bij deze koeling, maar waarom is die nodig?!
p35 kan je vergelijken met 965 borden en betekend dus kreupele sli/cf (who needs it anyway) en matige raid perfomance tenzij de luxe versie wordt gekocht.
x38 wordt de tegenhanger van de 975, maar komt pas over 4mnd.
- Dus je bent voooral met de Asus (P5K varianten) bezig geweest?

- Kreupele Sli 's: idd. 2e PCI-e is 4* (10% performanceloss speculeerde een forumgast). Hoe zit het met evt. Crossfire (alsof je dat perse wil) en Ati's DX10 kaarten?
[Edit: Oei! Dat ging juist over die Gigabyte board, 'Ben weer aan 't klok en klepelen... excuus!]

- x38: zucht - ook dat nog :) !

[Vooruit laatste Edit: "...matige RAID performance". Dat leek me nou juist een meevaller van de ICH9R...]
Ik zag een GA-P35-DQ6 staan voor 250E, maar dat is superdeluxe, dus de GA-P35-Ds4, zal wel een 30E goedkoper zijn
De DQ6 staat voor € 204,41 in de pre-order bij Azerty: Link. Scheelt dus nog steeds flink met de genoemde Asus Striker Extreme. De GigaByte GA-P35-DS4 voor € 151,83... Interessant toch?!!
stay away van combo borden en ddr3 want dat is geen voordeel maar een nadeel.
over een jaar of wat dan wel maar voorlopig niet.
Zoals ik al meldde: handig voor toekomstige upgrades! Maar waarom wegblijven en waarom een nadeel?
Grootste fout die je kan maken is denk ik perse early adopter zijn van een niet super deluxe nieuw bord. Die lui weten echt wel wat ze doen, en voor je het weet zit je met een kreupel multi-functioneel Asrock achtig geval die je met een paar maand het liefst in de kliko gooit (of doorfikt )
Geduld is een schone zaak. Nogmaals... het gaat niet om een nieuw type Dvd brander!! Ik noemde het dan ook i.v.m. evt. toekomstige upgrades.
[Edit: Nu ga 't krijgen... ( :) !). ASRock heeft soms wèl een geslaagd produkt, bijv, de eSata Conroe XFire MB)

Okay, ook al mag het dan niet volgens de policy:

Groet, Alunno!

Btw: Thnx 4 de link... die bedoelde ik :) !!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2007 17:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dubbel geheugen zeg je? Dus 2x2048Mb? :p Of gewoon 2 reepjes dual channel geheugen van 1024mb (wat ik al van plan was). Anyway, als ik 'Ik ben het!' zo hoor denk ik dat hij wel een beetje gelijk heeft. Misschien moet ik idd maar er vanuit gaan dat ik hoger dan die 3 Ghz kan komen met een Scythe Infinity koeler + de standaardfans in de Antec 900. Zo niet nu, misschien later wel als ik wat meer ervaren ben in overclocken. Als dit niet genoeg koeling is (naast alle andere standaard koelers die ik bij mijn config krijg) om (goed) te kunnen oc'en zeg 't me dan ff :)

Op dit moment heb ik dit in gedachten:

Afbeeldingslocatie: http://i77.photobucket.com/albums/j59/Yoochem/pc.jpg

Ik ben toch maar voor de 30 euro duurdere 620W versie gegaan (ipv 520W). Waarschijnlijk is dat nu nog niet nodig maar met het oog op een upgrade weet je maar nooit wat je te wachten staat en voor het oc'en wil ik ook voldoende stroom hebben :)

Any suggestions?

[Edit: om precies op €1500 te komen kan ik ook voor de XFX 8800 GTX XT gaan (kost zo'n 30 euro meer), weet iemand of die 'XT' versie de 30 euro waard is? :) ]

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2007 17:45 ]

• Powrskin
  • Niet online
Jemig zo kom ik nooit achter de pc weg, maar goed :9

1333fsb slaat vooral op de cpu die je dan in het moederbord stopt. Stop je bv een e6650 erin dan heb je fsb333 met multi 7, maakt 2400mhz ong. Stel je wilt cpu op 3600mhz hebben.
dan is het: 3600;7=514mhz fsb (vrij hoog) +fsb staat dan op 2056mhz omgerekent.

e6600=266x9=2400mhz
3600mhz;9=400fsb x4=1600mhz fsb moederbord.

dus voor dezelfde cpu snelheid moet je moederbord veel meer aankunnen.
Nou ervan uit gaande dat dit met de p35 etc ook in elk geval tot op zekere hoogte zo is. Is het wel voordelig er een e6600 of beter nog lager erin te doen, want dan kan je lekker hoog.

ach sli etc is sowieso niet interressant als je niet een mega scherm hebt en heel veeleisend bent
Eerst verlies je dan 50% omdat je sli draait en dan nogges 10% extra jah beetje jammer.
Als je een liefhebber bent is het leuk, maar om gwoon te gamen zou ik het nooit doen.

die prijzen zijn idd interresant, zal ff naar de specs kijken van de ds4.

omdat ddr3 sucks (bleuh 7-7-7-18) en duur $$$ is. Als jij je geheugen gaat upgraden over een paar jaar koop dan beter gelijk ook een nieuw moederbord. Nu zit je dan met dat je maar 2sticks erin kan hebben en een msschien kreupele geheugencontroller.

ps neej AMD all the way, neejhoor maar was gwoon 300E goedkoper en nu ik het op 2850mhz stabiel heb, nog niet echt prestatie problemen gehad behalve met win-uha :P.

zou beter de G skill geheugens doen die klokken heerlijk, zo schijnt het. Verkrijgbaar bij Azerty
G.Skill F2-6400PHU2-2GBHZ, 1048 MB x2, DDR2, PC6400, 800 MHz,

[ Voor 6% gewijzigd door Powrskin op 11-05-2007 17:51 ]

Nukezone FTW

Verwijderd

@bziel,

Sorry joh. ben geloof ik over jouw rug een technische (en shopdiscussie) aan 't voeren (zo kom ik ook niet weg achter mijn PC :) !! )

Anyway, mocht je niet al te lang willen wachten dan kun je (mocht ie op voorraad zijn) de Gigabyte P965 DS4 - ivm . met OCen - niet de P965 DS3P en check ff de Infinity assemblage)) nemen. Die Lanparty is alleen interessant als je meteen gaat OCen (en daar zal Powerskn het mee eens zijn, toch?) Met een nVidia 8800(GT..whatever) zal je veel plezier hebben (tenzij je je gamed op een megascherm: GTX).

Zoals gezegd: je kunt eindeloos wachten. Ik heb de tijd - in mijn geval: ergens 2007!

s6!!

Btw.: eem kwalitatief goede 520W zou voldoende moeten zijn i.v.m. toekomstige upgrades/OC en een 8800GT(S/X)

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt :) Achja dan ga ik toch maar voor 520W, en hoop ik maar dat videokaarten niet ineens veel meer Watt slurpen over een jaar dan ze nu al doen :p Maar ik was eigenlijk wel van plan om gelijk te oc'en tbh, gelijk ff kijken tot hoe ver ik kan gaan en hoe 't overclocken z'n werk gaat. Bedoelde je met het mobo de GigaByte GA-N650SLI-DS4? Ik zie idd op het eerste gezicht weinig nadelen tov de Lanparty, alleen 2 USB slots minder. Als ik aan de voorkant ook nog USB slots heb (momenteel heb ik 4 achter 2 voor) dan is dit geen probleem, maar ik gebruik nu wel 5 vd 6, dus dat moet ik wel ff zeker weten of 't wordt een USB hub erbij :p Ik zal er dus wel over nadenken.

Ff over dat geheugen: Dat G.Skill geheugen is goedkoper dan het Corsair geheugen, maar ik zie eigenlijk op het uiterlijk na geen verschil :p kwestie van betalen voor een merk of mis ik iets?

• Powrskin
  • Niet online
neej zitten andere chips op denk ik.
Heb al verschillende fora gelezen dat de G skill het leuk doen. (xtremesystems oa.)

520w is genoeg. Zal ook die nog ff opzoeken straks (eerst eten)

de p35 ds4 pre-order ziet er leuk uit voor die prijs, de gwone GigaByte GA-965P-DS4 is te duur, dan beter de DFI.

owneej niet de 650bdoelde hij :P, de 965lijkt me, hoe dan ook beter de p35.

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
In deze review zijn ze er iig erg positief over, al hebben ze het naar mijn mening iets te veel over oc'ing dit, oc'ing dat etc. en ze vergelijken het alleen met de andere 650i mobo'en. Hoe de kaart algemeen is tov van alle andere mobo's (in zijn prijsklasse) wordt niet veel over gezegd.

Ik zit toch nog een beetje te twijfelen tussen deze en het DFI lanparty mobo. Die laatste is 35 euro duurder, maar dat is eigenlijk een prijs waar ik niet echt van wakker lig zolang ik binnen mijn budget blijf (en dat is tot nu toe ruim ivm de 520W voeding en G.Skill geheugen).

Verder is 'ie nog hetzelfde als ik op dat plaatje postte, en dan zit ik nu op €1404,96. Heeft iemand nog suggesties waar de laatste 100 euro naartoe kunnen? (geen flauwe grappen over prostituees/geef maar aan mij aub :p )

• Powrskin
  • Niet online
als je voor gigabyte gaat w8 dan op de p35 ds4 en zet die in pre order.
Anders sowieso DFI doen, idd kost iets meer maar geeft wel meer over de oudere ds borden. dfi tegen nieuwe DS4 tja dan zou ik toch voor de ds4 gaan. nieuwer, meer functies, hoop ik redelijk zuinig door 65nm etc.

Die 100E zou ik dan in harddisk doen. ipv 320 gb 2x250gb bv.

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
Hmm zijn dit de specs van het mobo dat jij bedoelt? Ik zie niet echt wat het beter maakt dan de DFI versie door mijn gebrek aan kennis op dit gebied :p Wat ik wel zie is 4 USB poorten, is dat niet erg weinig? En (al zou ik niet weten waar het nuttig voor is) maar 1 LAN poort ipv 2 :p Is het voordeel dan in de BIOS verstopt ofzoiets?

• Powrskin
  • Niet online
ja dat klopt, maar je hebt ook een DS4 gebaseerd op de intel 965chip he.
Dus 3versies die allemaal niet de meest luxe zijn.

Daarom mis je dingen als lan, usb, slechter geluid, wifi, sli, fan aansluitingen, etc etc. Anders verkopen de duurdere versies niet, als die nauwlijks iets extra's bieden (ook al kosten deze dingen haast niets om erop te zetten).

Daarom gaat de keus wat mij betreft ook tussen de DFI en de p35 ds4, en dan moet je zelf maar een keus maken wat je belangrijker vind. Zie voordelen eerder gegeven, het is zegmaar nieuw tegen iets ouder. Luxe tegen iets minder luxe.

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik deze review heb gelezen, ben ik wel overtuigd van de kwaliteit van dat mobo :) Maar dan moet 'ie wel (bijna) even veel kosten als de DFI, ik ga geen mobo kopen dat iets luxer is voor meer dan 190 euro :p Ohja ik denk dat ik ook ipv de Asus 8800 GTX de XFX 8800 GTX Extreme ga kopen. Deze is zo'n 50 euro duurder, maar ik krijg er gratis Ghost Recon Advanced Warfighter (2?) bij (een game die ik heel waarschijnlijk toch al wilde kopen voor m'n nieuwe systeem) en hij is standaard beter gekoeld & overgeclockt :)

Ohja wanneer komt die P35 DS4 eigenlijk uit? Ik was eigenlijk van plan uiterlijk eind deze maand de pc te bestellen, ik kan wel iets langer wachten maar veel langer vind ik 't ook niet waard.

Edit: Ah, de P35 DS4 is toegevoegd bij Azerty's assoirtement voor 151,93 :D Nu nog ff de releasedatum uitzoeken.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2007 18:29 ]

• Powrskin
  • Niet online
cool thanx voor de link zal ik ff lezen.

Hm mis toch een paar dingen in de revieuw. Ja er zijn veel overklok functies, hoe gaat het overklokken uiteraard? info over de htt/nb/sb/mch voltages?
het is een mega-koelingsysteem, maar is het nodig of wordt het bord nieteens lauw? Geluid testje mis ik ook.

The DIMM voltages range from +0.05v through to +0.35v jeetje das matig. dat is 2.05v zegmaar 2v dus veel te weinig, kan je veel geheugen net standaard op laten lopen of nog nieteens. :P.

zal ff kijken of ik een betere kan vinden :P

ps sta bovenaan in me google search als ik op p35 zoek :D

[ Voor 118% gewijzigd door Powrskin op 12-05-2007 18:41 ]

Nukezone FTW

• William/Ax3

William/Ax3

We are Starstuff

Coldcat schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 17:10:
[...]

Volgens mij is het in games niet zozeer een voordeel. Natuurlijk is het ietsje sneller maar je moet alles in verhouding zien. Denk dat je beter voor dat geld dubbel geheugen in je pc kunt zetten.
Frames idd niet maar bij laden is het cheaper om 2e hd te nemen dan het dubbele geheugen. Wat heb je an meer geheugen als je HD het niet bij kan benen? Juist niks en aangezien laden bij games toch eerst de data van de HD moet worden gehaald haal je daar meer winst uit (welke game maakt uberhaupt al goed gebruik van 4gb ik heb ze nog niet gezien ;) ). Het is zo simpel als wat. Daarnaast is het een verademing bij het uitpakken van gecomprimeerde bestanden. Ik gebruik Raid sinds de eerste Athlons er waren (600mhz ofzo) en sindsdien wil ik niet anders meer. Heb 1 maal een kapotte raid gehad in al die jaren toen tijdelijk met 1 hd gewerkt en dat irriteerde me echt mateloos ><.

Verwijderd

Topicstarter
Powrskin schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 18:21:
The DIMM voltages range from +0.05v through to +0.35v jeetje das matig. dat is 2.05v zegmaar 2v dus veel te weinig, kan je veel geheugen net standaard op laten lopen of nog nieteens. :P.
Weet je het zeker? Het zou toch raar zijn als je er niet eens 4Gb geheugen in zou kunnen zetten? En 2 Gb dan, kun je dat wel normaal (beetje oc'en zeg maar :p) draaien? Of heeft 't misschien te maken met die zuinigere 65nm techniek (ik zou het niet weten namelijk)?

Verwijderd

Topicstarter
(( Ik laat deze topic voorlopig nog niet doodgaan ;) ))

Naast die vraag die ik hierboven heb gsteld, heb ik nu eigenlijk nog een vraag. Is het misschien een goed idee om ipv 1 8800 GTX kaart, 2 8800 GTS kaarten in SLI te draaien? Om heel eerlijk te zijn voel ik hier persoonlijk niet zo veel voor, omdat ik nooit echt veel positiefs heb gehoord over SLI en er helemaal geen ervaring mee heb. Vooral ook omdat ik voor mijn gevoel gewoon 2 (relatief!) mindere kaarten koop ipv 1 echt hele goede, en dan maar moet hopen dat ze samen wel boven die hele goede uitstijgen. Maar wat me verbaasde was dat bij Tomshardware de SLI setup met 2 8800 GTS kaarten meer fps opleverde dan 1 GTX kaart (weliswaar niet de overgeclockte Extreme versie die ik misschien wil kopen, maar toch). Nu weet ik natuurlijk niet welke kaarten zij precies gebruikten, maar het is toch een opmerkelijk verschil. Kan iemand mij vertellen wat de beste keuze zou zijn, 2 GTS kaarten kost nl hetzelfde als de 8800 GTX Extreme van XFX (zie de MSI 8800 GTS en de XFX 8800 GTX Extreme bij Azerty)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2007 17:38 ]

• Powrskin
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 19:43:
[...]

Weet je het zeker? Het zou toch raar zijn als je er niet eens 4Gb geheugen in zou kunnen zetten? En 2 Gb dan, kun je dat wel normaal (beetje oc'en zeg maar :p) draaien? Of heeft 't misschien te maken met die zuinigere 65nm techniek (ik zou het niet weten namelijk)?
Geheugen heeft niets met de 65nm techniek te maken van het moederbord. Veel pc6400 CL4 overklok geheugen vereisen standaard al een voltage van 2volt of nog meer.

Gheugen ver ocen en/of de timings veranderen met zo weinig volt lukt denk ik niet echt goed. Meestal zit de hot-spot zo rond de 2.3v om het geheugen echt goed te laten presteren zonder haast enig risico te lopen dat ze overlijden. Vooral ook de G skill hebben vaak net wel ff een tikje meer stroom nodig om lekker ver te overklokken.

Bdenk wel dit is dan boven pc6400 (800mhz) CL4, wat je e6600 dus al op 3600mhz syncroom met je geheugen zet. ach heel verhaal :P kijk hier maar es :p

http://www.gskill.com/en/f2-6400phu2-hz.html

Verder neej ik kan geen sli/cf aanraden.

edt: topic dat ik nu net hierna bekijk en bovenste post op pagina 24, klopt, dus msschien haal je de 3600mhz dan nog nieteens.

[OC] Core 2 Duo OC/ info Topic [Deel 8]

[ Voor 7% gewijzigd door Powrskin op 13-05-2007 18:01 ]

Nukezone FTW

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
zat met hetzelfde, heb uiteindelijk dit besteld:

Intel Core2 Duo E6600 775 4mb Cache 2.4GHZ Boxed
Asus P5B Deluxe DDRII / S775 / ATX / PCI-E / S-ATA II
Kingston DDR2 2GB 800Mhz 2x1024MB ValueRam HyperX KHX6400D2K2/2G
Asus EN8800GTS HTDP 320M 2xDVI-I PCI-E HDCP 90-C3CFQ5-RUAY00T
Seagate Barracuda 7200.10 320GB 7200rpm S-ATA 16MB Cache ST3320620AS OEM x2
Antec Nine Hundred Ultimate Gamer Case no PSU
Zalman ZM600-HP PSU 600Watt
Zalman CNPS9700 LED Cooler
Nec 18x dvdrw blck AD7173S LF Sata

leek mij een mooie prijs/prestatie combinatie

een GTX kaart heb ik ook nog over zitten denken, maar ik vond het die 200 euro niet waard
Bedoeling is dat de CPU/GPU ge'oct gaat worden (vandaar de kast en koeler)
zit met dit net over de 1100

Verwijderd

Topicstarter
@ Rev!:

Ja dat is zeker een goede prijs/prestatie, maar ik ga met mijn systeem voor wat meer eurootjes een systeem nemen dat wat meer naar prestatie neigt dan prijs :p Oftewel beter om te oc'en, betere videokaart en raid0 voor grofweg €400 meer.

@ Powrskin:

Ik volgde je post tot je zei dat dat g.skil geheugen (oc'd?) boven PC6400 CL4 zit en dat de E6600 dan al syncroom op 3600 mhz wordt gezet :p Sorry maar zoals ik al eerder heb gezegd weet ik niet veel van hardware (al leer ik de laatste dagen erg veel bij) en gaan al die tabelletjes in windows me (nog) iets te ver. Kun je misschien voor deze hardware noob vertalen hoe je dan wél die 3600 mhz bereikt? Wat is de bottleneck, toch het geheugen, de nieuwe batch van E6600's of het mobo dat te weinig volt levert?

Edit: Waar ik nog meer tussen twijfel nu dat P35 mobo toch niet geschikt blijkt te zijn: de Asus P5N32-E SLI +, of toch maar de DFI Lanparty. Beide ken ik niet echt goed, behalve dat ik van de Asus verwacht dat 'ie iets meer features heeft en van de DFI dat 'ie beter voor oc'ing zal zijn. Correct me if I'm wrong, zo niet, dan wordt t nog lastig :p

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2007 19:40 ]

• Powrskin
  • Niet online
Bdoelde dat we er vanuit gaan dat ook op de p35 de G skill wel op de gegeven instellingen kan draaien.

Als je een e6600 op stock snelheid hebt hoeft het gheugen maar op 533mhz (pc4200) mee te draaien om alle bandbreedte die gegeneerd word aan te kunnen. Als je dan het geheugen hoger zet geeft dat meestal nog wel een paar % prestatie winst maar, omdat het alleen maar in grote stappen in te stellen wordt meestal je gheugen heel snel de bottle

Met de DFI is het ook nog mogelijk om het geheugen apart van de cpu en mobo per mhz te overklokken wat je msschien nog weer iets meer winst oplevert (vooral in winrar etc).

dus op cpu op 3600mhz (met geheugen 1op1 en fsb van het mobo ook staan die op:)= 800mhz (pc6400) ram en 1600mhz northbridge core (normaal dus 1066mhz).

Uiteraard om dit te bereiken moet je eigenlijk zoveel mogelijk bottlenecks uitsluiten. Het G skill geheugen staat er om bekend om zelfs boven de 1100mhz uit te kunnen komen, maar heeft dan wel meer als 2v stroom nodig. Ook als zou je niet de complete 1100mhz hoeven of willen/kunnen bereiken, op 900mhz zou met meer voltage de timings msschien lager kunnen wat ook nog enige % winst geeft.

Features is maar wat je gebruikt, wat je mooi vind etc.

Msschien een goed id met alle features van beide borden in een rijtje naast elkaar tevergelijken en dan te zien wat je gaat gebruiken en/of belangrijk is.

edit; vaag klopte die andere niet ds3, lijkt me niet dat de ds4 slechter is :P

http://www.vr-zone.com/?i=4966&s=6

[ Voor 4% gewijzigd door Powrskin op 13-05-2007 21:43 ]

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
Tja ik heb nog ff de discussie nagekeken bij die review van de DS4 en de review gaat daar toch echt over :p

ff over dat Asus P5N32-E SLI plus vs DFI Lanparty UT... , tussen die 2 is de Asus toch wel de beste als ik deze review zo lees. Het mooie is dat ze de DFI ook tussen de benchmarks hebben staan en dat de Asus daar duidelijk beter is.

BIOS:

Front side bus (QDR): 533 to 3000MHz in 1MHz increments;
Memory Clock (DDR): 400 to 2600MHz in 1MHz increments;PCI-Express Frequency: Independent adjustment on each of the three PCI-Express x16 slots from 100 to 200MHz in 1MHz increments;
SPP to MCP Frequency: 200 to 500MHz in 1MHz increments;
DDR2 Voltage: Adjustable from 1.800V to 3.425V in 0.025V increments;
CPU Voltage: Adjustable from 0.83125V to 1.90000V in 0.00625V increments;
Additional Voltage Adjustment: 1.2V HT Voltage, NB Core Voltage, SB Core Voltage, CPU VTT Voltage, DDRII Controller Ref Voltage, DDRII Channel A Ref Voltage, DDR2 Channel B Ref Voltage;
Memory Timings: tCL (CAS Latency), tRCD (Row Address to Column Address Delay), tRP (Row Precharge), tRAS (Row Active Strobe), Command Per Clock (CMD), tRRD (Row to Row Delay), tRC (Row Cycle Time), tWR (Write to Read Delay), tWTR (Internal Write to Read Command Delay), tREF (Refresh Rate), tRD (Read Delay), tRFC (Row Cycle Refresh Time) and Async Latency.
BIOS Dated 10th January 2007, 0302 release.

Die Voltages zijn iig ruim voldoende :D Ik denk dat ik maar dit mobo neem ^^

• Powrskin
  • Niet online
huh? neejhoor is toch echt een DS3 linkje die eerder in dit topic staat is over de DS4, en daar staat blijkbaar veel niet kloppende zooi in. Krijg je dervan als je er zo vroeg bij bent :P

Idd ik heb ook meer gelezen over het DFI bord en hij heeft echt problemen met de memory controller.
d8 dat het msschien onderhand opgelost is, maar is denk ik niet oplosbaar met nieuwe drivers, maar gwoon een zwakte in het ontwerp. Je kan het probleem wel minimaliseren, maar dan verlies je voordelen waardoor je dan nog steeds beter een ander bord kan nemen. Groot voordeel blijft nog wel steeds het stroomverbruik, en zou behalve het uv oplichtende mobo wel de hoofdkeus wel zwaar moeten wegen als je hiervoor gaat.

Dat de Asus ook zat instellingen had wist ik wel, maar nu komen de p35's toch ook weer in beeld :p

dat wordt nog revieuwtjes lezen.

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
Yep ik had ook gelezen over dat het DFI mobo met uv oplicht, dat zou er erg mooi uit hebben gezien in die Antec 900 :p maar ik vind peformance natuurlijk wel belangrijker :) Die Asus is idd op dit moment mijn keus en ik zou er helemaal zeker van zijn als ik niet vandaag op de frontpage van tweakers had gelezen dat de P35's erg goed zijn voor oc'en. Natuurlijk is het nog maar de vraag of het in mijn geval meerwaarde biedt tov de P5N32-E SLI + aangezien ik toch echt niet verder hoef/kan dan die 3,6 Ghz. Idd ff wat reviews lezen dus ^^

Iemand anders wees mij trouwens op dit geheugen, dat is dus PC-8500 1066Mhz geheugen voor een tientje meer dan de G.Skill, dan hoef ik die dus niet meer te oc'en als ik het goed begrijp. Ik ken alleen het merk niet dus ik zoek er nog ff wat over op, maar zo op het eerste gezicht ziet het er goed uit :)

• Powrskin
  • Niet online
tjees pc8500 voor die prijs dat is cker geinig :P
Daar zitten dezelfde micron chips op, maar wel getest op hoge snelheid (voordeeltje).

"dan hoef ik die dus niet meer te oc'en als ik het goed begrijp."
dat hoef je ook niet met pc6400 als je tot 3600mhz gaat.

http://techgage.com/article/mushkin_2gb_xp2-8500/2

DDR2-1108 4-4-4-12 2.4v (2.76GHz)

dit zegt genoeg :P, meer potentie als de G skill. Zelfde soort chips, maar strenger geselecteerd.
Ze moeten daarentegen wel een hoog voltage hebben (2.35v)(net als G skill op meer mhz), en dan is koeling eigenlijk wel vereist.
Daarvoor zou toch echt een strategisch geplaatste 12cm op low speed ofzo ingezet moeten worden.

Muskin is een well-known overklok ramfabrikant.

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
Ach dan vind ik dat PC8500 geheugen het niet echt waard als het zoveel meer Volt slurpt en geen voordeel biedt als ik toch 'maar' tot 3,6 Ghz ga. Enige probleempje is dat er op de Azerty site staat dat ze niet weten wanneer dat G.Skill geheugen binnenkomt. Trouwens, hoe zit dat nu met dat P35DS4 mobo? Je zei dat het veel te weinig V leverde voor het geheugen, en vervolgens lees ik op de frontpage van Tweakers dat het zo'n geweldig oc mobo is :p Ook staat er nu bij Azerty wanneer 'ie verwacht wordt (binnen 14 dagen) en de specs :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2007 @ 17:30:
(( Ik laat deze topic voorlopig nog niet doodgaan ;) ))

Naast die vraag die ik hierboven heb gsteld, heb ik nu eigenlijk nog een vraag. Is het misschien een goed idee om ipv 1 8800 GTX kaart, 2 8800 GTS kaarten in SLI te draaien? Om heel eerlijk te zijn voel ik hier persoonlijk niet zo veel voor, omdat ik nooit echt veel positiefs heb gehoord over SLI en er helemaal geen ervaring mee heb. Vooral ook omdat ik voor mijn gevoel gewoon 2 (relatief!) mindere kaarten koop ipv 1 echt hele goede, en dan maar moet hopen dat ze samen wel boven die hele goede uitstijgen. Maar wat me verbaasde was dat bij Tomshardware de SLI setup met 2 8800 GTS kaarten meer fps opleverde dan 1 GTX kaart (weliswaar niet de overgeclockte Extreme versie die ik misschien wil kopen, maar toch). Nu weet ik natuurlijk niet welke kaarten zij precies gebruikten, maar het is toch een opmerkelijk verschil. Kan iemand mij vertellen wat de beste keuze zou zijn, 2 GTS kaarten kost nl hetzelfde als de 8800 GTX Extreme van XFX (zie de MSI 8800 GTS en de XFX 8800 GTX Extreme bij Azerty)
Die twee 8800GTS kaarten zijn misschien wel sneller, maar vreten ook veel meer stroom. Dat kost je dus op de lange termijn toch meer geld. Ik zou voor de EVGA 8800GTX KO ACS3 gaan. Die is sneller dan de Extreme Edition van XFX en heeft ook een betere koeler.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 09:03:
[...]

Die twee 8800GTS kaarten zijn misschien wel sneller, maar vreten ook veel meer stroom. Dat kost je dus op de lange termijn toch meer geld. Ik zou voor de EVGA 8800GTX KO ACS3 gaan. Die is sneller dan de Extreme Edition van XFX en heeft ook een betere koeler.
Tja dat is wel waar, maar daar betaal je dan ook weer extra voor (~580 tov ~640), en dat past dan niet meer binnen mijn budget. Daarom kies ik voor een middenweg voor net wat meer geld net wat meer peformance die tussen de (XFX) XXX en de normale GTX in ligt, qua prestaties en prijs :)

• Powrskin
  • Niet online
neej je hebt niet goed gelezen :P

Ook de Mushkin doen het op een lagere snelheid wel op minder volts. En de G skills moeten ook meer volts op hogere snelheid. Nogmaals zelfde chips, op verschillende instellingen getest waarbij de muskin voor jou beter is, als zal de G skill waarschijnlijk ook hetzelfde kunnen halen, maar dat is niet met zekerheid te zeggen.
Ik denk dat Mushkin cker de voorkeur hebben boven de G skill, omdat ze getest zijn op meer snelheid.
1op1 draaien hoeft ook niet perse, je kan het geheugen ook sneller laten draaien, wat toch wel een paar % winst geeft.

Ik had een review gelezen over de p35 DS4, waar blijkbaar foutieve info instond, in latere reactie heb ik een correctie neergezet.

8800gtx (kan prima met stock koeler en ook overklokken, nog beter is:
pricewatch: Thermalright HR-03 Plus

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem denk ik maar de MSI Geforce 8800 GTX, de Extreme van XFX is weggehaald uit het assoirtement bij Azerty, maar de MSI is zo'n 30 euro goedkoper en standaard overgeclockt naar 610 mhz (core) en 2000 (mem). Dat zal wel goed genoeg zijn en wie weet kan ik er nog wat meer uit halen met Rivatuner :) Hij is niet eens zoveel duurder dan een normale GTX, en het bespaart gedoe met eigen koelers (het is iig een goedkopere oplossing dan bijv. een Asus GTX + de koeler die jij me aanraadt ;) )

Ik denk dat ik m'n setje wel compleet heb nu, dan doe ik dus als mobo de Gigabyte P35-DS4, het Mushkin XP2-8500 geheugen en als hele kleine wijziging 2x Hitachi 320 Gb HDD omdat ik laatst (weer op m'n werk :p ) las dat deze iets beter zijn dan de Seagate en ze zijn nog zo'n 5 euro p.s. goedkoper ook :)

Voordeel van het Mushkin geheugen is trouwens ook dat 'ie binnen 14 dagen geleverd wordt, bij het G.Skill mem was dit onbekend. Hoe eerder ik m'n pc binnen heb hoe beter, right?

Ff om 't op te sommen:
Afbeeldingslocatie: http://i77.photobucket.com/albums/j59/Yoochem/update.jpg

Dit is de configuratie waar ik voor ga tenzij iemand nog voor morgen hier iets aan toe kan voegen. Zoals je ziet heb ik ook maar een draadloze netwerkkaart gedaan (dit zal mijn downloadspeed toch niet verminderen neem ik aan?) omdat er nog wat speling was in mn budget en het weer een extra kabel scheelt. Een WLAN heb ik toch al thuis :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2007 17:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Update: besteld bij Azerty ^^ Zal wel een paar weken duren voor ik 'm binnenkrijg (zie de levertijden hierboven), but it's worth the wait, nietwaar?

Thanks voor alle hulp mensen, vooral Powrskin die me echt veel heeft geleerd over hardware :)

Binnenkort zal ik wel laten horen hoe 'ie t doet en natuurlijk laat ik weten of ik de E6600 op 3,6 Ghz krijg/heb gekregen.

• Powrskin
  • Niet online
* Powrskin voelt vereerd :P

Maar dat is cker het wachten waard het wordt een mega-systeem. Veel vetter als dit kan niet :D

Ik voorzie een nieuw overklok topic, waar jij je systeem tot mega hoogte klokt :P

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, ik hoop het zeker :p Mijn doel is de 3,6 Ghz, verder hoef ik ook niet maar ik ga natuurlijk wel kijken wat ik max. kan halen ^^

Ik heb trouwens ff zitten kloten met oc'en met m'n huidige pc om te oefenen voor de nieuwe. Op dit moment heb ik een P4 2,6 Ghz stabiel @ 3,25 Ghz gekregen (FSB 200 -> 250 met multiplier x13). M'n videokaart (9600 XT) loopt stabiel op 530 mhz core en 320 mhz geheugen. Maar de benchmarks van 3Dmark '03 zijn maar met 249 punten gestegen (van 4236 naar 4485). Zou het geheugen (512 DDR) hier de bottleneck zijn?

• yassine
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-01 17:37

yassine

Nothing to it but to do it!

Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 13:21:
Hehe, ik hoop het zeker :p Mijn doel is de 3,6 Ghz, verder hoef ik ook niet maar ik ga natuurlijk wel kijken wat ik max. kan halen ^^

Ik heb trouwens ff zitten kloten met oc'en met m'n huidige pc om te oefenen voor de nieuwe. Op dit moment heb ik een P4 2,6 Ghz stabiel @ 3,25 Ghz gekregen (FSB 200 -> 250 met multiplier x13). M'n videokaart (9600 XT) loopt stabiel op 530 mhz core en 320 mhz geheugen. Maar de benchmarks van 3Dmark '03 zijn maar met 249 punten gestegen (van 4236 naar 4485). Zou het geheugen (512 DDR) hier de bottleneck zijn?
Heb die muskins ook sinds gisteren, en daai 3.6GHZ als een tiet. ( 800 MHZ Mem ) :) Op 2.1 volt. Aangezien mijn mobo ( P5B ) niet hoger voltages aankan is dit mijn max. Binnekort mijn P5B-deluxe en dan moet ik de 1100MHZ wel halen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Mooi om te horen, kan niet wachten tot ik mijn pc binnen heb om zelf aan 't tweaken te gaan (nog 3 onderdelen vd 12 moeten binnen komen, maar wel allemaal met een '14 dagen' levertijd). Met het P35-DS4 mobo kan ik volgens mij wel een hoger aantal Volts krijgen dan die 2.1, dus wie weet welke hoogtes ik zal kunnen bereiken ;) Welke CPU koeler heb je trouwens?

• Powrskin
  • Niet online
Dit wordt al haast een slow-chat topic :P
Vaag ook dat er niet meer reacties zijn, msschien is er gwoon niet veel op jou keuzes te zeiken? :9

2.1v door je geheugen kan wel zonder extra koeling, maar erboven raad ik toch een briesje aan.
Er is vast wel mooi een fan in de kast te modden met een paar tyripjes :P

tip. ddr2 Geheugen nooit uit je pc halen als er nog stroom op je moederbord staat (lampje aan), met de andere onderdelen maakt dit niet zoveel uit, maar bij geheugen wel, wat verder ook wel tegen een stootje kan.

Nukezone FTW

• yassine
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-01 17:37

yassine

Nothing to it but to do it!

Kheb een Artic Freezer 7 pro. Word wel aardig warm ( max 65C stressed )

Verwijderd

Heb me op dit draadje afzijdig gehouden, maar daarom niet met minder interesse gevolgd :) !

@bziel,

Gefeliciteerd met je aanschaf joh! Houd ons hier op de hoogte van je vorderingen. Op wat kleine puntjes zou ik misschien nèt een andere keuze hebben gemaakt (...gaat dat lukken met die Gigabyte en de Infinity?), maar ja joh: dat houd je toch. 't Ziet er goed uit :) !

@Powerskin,

Ook voor mij zijn jouw posts handige tips waar ik wat mee kan!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2007 19:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ Alunno:

Als t niet lukt hoor ik het wel: ik laat de pc assembleren door Azerty. Dit heb ik bewust níet er bij gezet omdat ik het 100% buiten mijn budget wilde houden. Die €1500 was voor de pc zelf, en ik wilde niet een deel van het besteedbare geld kwijt zijn aan assemblage en op die manier een iets minder systeem krijgen :p

@ Powrskin:

Ik hoop ook dat dat de reden was van het kleine aantal reacties ;) En ik heb erg veel van andere topics hierover geleerd dus zo erg is het niet.

Over die fan, waar moet ik die dan plaatsen? De Nine Hundred heeft wel plaats voor een fan aan de zijkant van de kast, maar volgens mij is die meer om de VGA kaart te koelen. Ik zou niet weten waar ik anders een fan moet plaatsen om het geheugen koel te houden :( Is er een manier waarop ik kan nakijken hoe warm het geheugen is (of misschien hoe ik weet dat het té warm is)?

• Powrskin
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.overclex.net/data/images/articles/hardware/cartes-meres/2007-05-15/giga19B.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.overclex.net/data/images/articles/hardware/cartes-meres/2007-05-15/giga20B.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.overclex.net/data/images/articles/hardware/cartes-meres/2007-05-15/bios12.jpg

:p Heftig zeg, lijkt erop dat de moederbord koeling lekker veel airflow gaat krijgen. _/-\o_ :*)
Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 20:48:
@ Powrskin: Over die fan, waar moet ik die dan plaatsen? De Nine Hundred heeft wel plaats voor een fan aan de zijkant van de kast, maar volgens mij is die meer om de VGA kaart te koelen. Ik zou niet weten waar ik anders een fan moet plaatsen om het geheugen koel te houden :( Is er een manier waarop ik kan nakijken hoe warm het geheugen is (of misschien hoe ik weet dat het té warm is)?
gvonde :)
Afbeeldingslocatie: http://img490.imageshack.us/img490/2650/yepgoedplekjegi0.th.gif

edit: :| had ff niet aan de lage voeding gedacht deze fan is natuurlijk veels te laag om op het geheugen te mikken, en idd die fanhouder moet er af.

Afbeeldingslocatie: http://www.dor-lomin.com/images/forums/hardocp/8800gtx-fit/antec900-8800gtx.jpg

ff iets anders bedenken

[ Voor 59% gewijzigd door Powrskin op 25-05-2007 18:00 ]

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
Ah bedankt! Maar ik vraag me af of die fan daar kan zitten ivm de lengte van de GTX. Ik las laatst iets over dat een HD cage (vermoedelijk dus de bovendste) verwijderd moest worden om de GTX te plaatsen, ik geloof niet dat die fan er dan nog in kan. Ik vraag wel bij Azerty hoe het zit als ik 'm ophaal (voeding is nu ook binnen, nog 2 onderdelen dus ;) ).

Ennuh, ik weet niet waar dat enorme blok op dat mobo van jou vandaan komt, maar ik zie 'm zeker niet zitten op de foto van Azerty:

Afbeeldingslocatie: http://www.azerty.nl/_azerty/data/product/3/1/4/31460/img/1/G.jpg

Trouwens, even over RAID0, zal ik Azerty vragen of ze dit al in kunnen stellen bij de assemblage zodat ik het zelf niet meer hoef te doen (iig hardware matig dat ze de 2 hd aansluitingen aan dezelfde raid controller koppelen indien er 2 zijn). Zelf heb ik dit nog nooit gedaan en ookal heb ik wel een tutorial heb gevonden hiervoor vind ik t nog niet helemaal duidelijk, vooral omdat je blijkbaar per mobo verschillend op andere knoppen moet drukken en vooral omdat je volgens die tutorial een fdd nodig hebt om windows xp op een raid schijf te installeren :o

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 17:36:
Trouwens, even over RAID0, zal ik Azerty vragen of ze dit al in kunnen stellen bij de assemblage zodat ik het zelf niet meer hoef te doen
Tuurlijk, vragen kan altijd.

• Powrskin
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 17:36:
Ennuh, ik weet niet waar dat enorme blok op dat mobo van jou vandaan komt, maar ik zie 'm zeker niet zitten op de foto van Azerty:
Hahaha :D, als de pc afgelevert wordt zit ie er wel op in elk geval :P

Nukezone FTW

• PsYkOfOoL
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-03-2025
Zelf doen scheelt weer geld :)

• Powrskin
  • Niet online
das waar, maar dan moet je de rest ook zelf installeren.
Afbeeldingslocatie: http://metku.net/reviews/hr-07-memory-module-cooler-from-thermalright/siilet_erillaan2.jpg

dit is wel een gave oplossing alleen:
Important Note: In order to install HR-07, you will have to remove the heat spreader on your memory module. However, Thermalright is not responsible for any problems or damages that may occur during the removal of memory heat spreader. Users will be at their own risk. If you are not sure or do not know how to remove/uninstall your heat spreader, please contact your memory manufacturer for instructions. Volges mij is het altijd zo dat als je de heatspreader vewijdert je garantie op het geheugen vervalt en vaak is het er ook niet al te gemakkelijk af te krijgen/te herstellen :p

dus dan beter:
http://www.azerty.nl/prod...4/txdd2048m1200hc5dc.html
de hr-07 kost toch 24E per stuk en hierkrijg je er 2bij, behoud van garantie + geheugen is nog sneller als de Mushkins, al zijn die msschien ook wel zover te porren. Al heb je het geheugen msschien ook al binnen of niet?

Verder zijn er niet echt koopbare oplossingen, zonder over te gaan op waterkoeling.

Msschien nog een oplossing is dat je de fanbracket achter het bovenste hdd-rek een stuk naarboven verschuift, zodat hij toch tegen je geheugens aanblaast en ook gelijktijdig de cpu etc extra airflow geeft. Ik weet niet of hij erop past, maar dit zou in elk geval een goedkope en ook zeer goede oplossing zijn. Er moet in elk geval wel iets bedacht worden om de brander kabels langs te lijden want die moeten niet door de fan heen :P (stukje uit het bracket snijden). Het was een Sata-brander toch?

Zou ff mailen naar Azerty of hij uberhaupt past.
een fan erbij zoeken die erop moet.
zou een lowflow stille (led) fan nemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Powrskin op 26-05-2007 15:15 ]

Nukezone FTW

Verwijderd

BZIEL heb je trouwens wel de specificaties van je moederboord gelezen. op de P35-DS4 staat onder specificaties : Ondersteunde snelheden DDR2-533 (PC2-4200), DDR2-667 (PC2-5300), DDR2-800 (PC2-6400). Jij wilt PC8500 ddr ram kopen. Dat is toch niet compatible of ben ik nou koe koek

Verwijderd

Topicstarter
Hm Ram08 je hebt gelijk :p ik zie t nu pas, er staat in de review van LegionHardware idd dat 'ie alleen dual channel tot 800 mhz ondersteunt :o Heb jij dit nou ook gemist powrskin of klopt er iets niet? :p gelukkig is het geheugen nog niet binnen, dan kan ik daar snel (gelukkig zijn ze nu 2 dagen dicht ivm pinksteren) een vervanger voor vinden indien nodig. Misschien is het toch niet zo erg want ik vind het makkelijker als ik het geheugen niet apart hoef te koelen, dat scheelt weer aardig wat gepruts.

Edit: Van de officiële site van Gigabyte: lijst met compatible geheugen voor de P35 DS4

Het Mushkin geheugen staat er niet tussen, maar er staat wel bij dat "Memory modules listed below are for reference only. Due to massive memory models on the market, we can only verify some of them.", en was het niet zo dat dat Mushkin geheugen ook gebruik maakt van die Micron chips die je bij het A-DATA geheugen ziet staan?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2007 18:04 ]

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 17:54:
Hm Ram08 je hebt gelijk :p ik zie t nu pas, er staat in de review van LegionHardware idd dat 'ie alleen dual channel tot 800 mhz ondersteunt :o Heb jij dit nou ook gemist powrskin of klopt er iets niet? :p gelukkig is het geheugen nog niet binnen, dan kan ik daar snel (gelukkig zijn ze nu 2 dagen dicht ivm pinksteren) een vervanger voor vinden indien nodig. Misschien is het toch niet zo erg want ik vind het makkelijker als ik het geheugen niet apart hoef te koelen, dat scheelt weer aardig wat gepruts.
Zulk snel geheugen wordt eigenlijk nooit officieel ondersteund. Het is namelijk niet mogelijk zonder overclocken je geheugen op een snelheid gelijk aan pc8500 (1066Mhz meen ik) te laten lopen. Bovendien zijn dat snelheden die officieel niet eens gecertificeerd zijn voor DDR2 geheugen door de instantie die daar over gaat. Echter het zal gewoon werken naar alle waarschijnlijkheid. Hoewel je dat nooit helemaal zeker weet als je geheugen niet op de QVL staat, maar daat staan maar een zeer select aantal modules op, dat zijn modules die getest zijn door de fabrikant. Veruit de meeste modules staan er niet op. Geen reden dus om die modules om te ruilen, en mocht het toch niet werken zal Azerty ze gewoon om moeten ruilen.

Verwijderd

Topicstarter
kutkip schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 18:10:
[...]

Zulk snel geheugen wordt eigenlijk nooit officieel ondersteund. Het is namelijk niet mogelijk zonder overclocken je geheugen op een snelheid gelijk aan pc8500 (1066Mhz meen ik) te laten lopen. Bovendien zijn dat snelheden die officieel niet eens gecertificeerd zijn voor DDR2 geheugen door de instantie die daar over gaat. Echter het zal gewoon werken naar alle waarschijnlijkheid. Hoewel je dat nooit helemaal zeker weet als je geheugen niet op de QVL staat, maar daat staan maar een zeer select aantal modules op, dat zijn modules die getest zijn door de fabrikant. Veruit de meeste modules staan er niet op. Geen reden dus om die modules om te ruilen, en mocht het toch niet werken zal Azerty ze gewoon om moeten ruilen.
Bedankt dat stelt me wel weer gerust :) en aangezien ze bij de assemblage service ook je pc testen, zullen zij wel zien of het werkt of niet ;)

Nog even over die geheugen koeling: is dat nou echt nodig? Wat ik nl niet snap is dat het er op neer zou komen dat ik mijn geheugen extra moeten koelen terwijl ik het zelf niet oc, dat zou toch raar zijn?

• Powrskin
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 18:35:
[...]
Nog even over die geheugen koeling: is dat nou echt nodig? Wat ik nl niet snap is dat het er op neer zou komen dat ik mijn geheugen extra moeten koelen terwijl ik het zelf niet oc, dat zou toch raar zijn?
Nee eigenlijk in 1e instantie niet, maar als je gaat proberen ze nog een stapje hoger te zetten en meer probeert de max eruit te halen, dan zou ik het toch wel doen. Op 800mhz 4/4/4/12 op 2v dan worden die dingen echt niet warm, maar op 1200mhz 2.4v bloedje heet.

Ik vind de HR07 er gwoon cool uitzien en past ook wel bij je cpu koeler :P

Als je dat met die fan-bracket kan doen ben je natuurlijk goedkoop klaar.
Mail in elk geval Azerty dat je ding in elk geval wel bijgelevert wilt hebben en of ze willen proberen of hij past bij de cd-spelers, zodat je nog een fan kan bijbestellen.

Dus neej niet echt nodig, maar voor jou systeem is het best leuk als dat ook goed voorelkaar is.

Edit: ik wist natuurlijk dat de max ondersteuning van het moederbord 800mhz is, maar dat is snel zat, als je vanaf daar gaat overklokken kom je al snel op een mhz of 1100 uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Powrskin op 26-05-2007 20:02 ]

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
Hm ja dat kan ik ze natuurlijk altijd vragen, wie weet past 't ook nog :) Ik denk trouwens dat ik niet zoveel zal hebben aan het oc'en van het geheugen, zo hoog komt mijn cpu toch niet dat ik daar veel profijt van zal hebben :p Maar het is altijd mooi om als optie te hebben natuurlijk!

Even over raid: ik las dat je om xp te installeren op een raid0 config, je een floppy moest gebruiken :o lekker handig als ik geen fdd heb :p dus wat zal ik doen, gewoon een extra hd van €40 erbij doen voor het os of proberen de fdd van mijn huidige pc even aan te sluiten aan de nieuwe om zo win xp te installeren. De eerste optie lijkt me verrweweg het makkelijkst aangezien ik het eigen geknutsel aan de hardware tot een minimum wil beperken en ik ook nog nooit raid gebruikt heb, maar aan de andere kant zal het os dan ook geen voordeel krijgen van raid en kost het natuurlijk wel weer een dikke extra 40 euro.

• Powrskin
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 20:25:
Hm ja dat kan ik ze natuurlijk altijd vragen, wie weet past 't ook nog :) Ik denk trouwens dat ik niet zoveel zal hebben aan het oc'en van het geheugen, zo hoog komt mijn cpu toch niet dat ik daar veel profijt van zal hebben :p Maar het is altijd mooi om als optie te hebben natuurlijk!
Ja pcies als het kan dan is dat perfect toch. Verder cpu op 3600mhz is idd 1op1 800mhz voor je geheugen, maar als je het geheugen een stapje hoger kan zetten zodat het bv op 1000mhz staat terwijl je cpu op 3600mhz staat levert dit toch wel enige % winst op en met sommige progs zoals winrar zelfs meer. Ook kan je de timings van je geheugen verlagen wat hetzelfde effect heeft.
dus ipv 800mhz 5/5//5/15 800mhz 3/3/3/8 of iets anders in die geest. Beide dingen vereisen een hoger voltage voor je geheugen en deze zullen dan ook warmer worden.
[b][message=28107840,noline]
Even over raid: ik las dat je om xp te installeren op een raid0 config, je een floppy moest gebruiken :o lekker handig als ik geen fdd heb :p dus wat zal ik doen, gewoon een extra hd van €40 erbij doen voor het os of proberen de fdd van mijn huidige pc even aan te sluiten aan de nieuwe om zo win xp te installeren. De eerste optie lijkt me verrweweg het makkelijkst aangezien ik het eigen geknutsel aan de hardware tot een minimum wil beperken en ik ook nog nooit raid gebruikt heb, maar aan de andere kant zal het os dan ook geen voordeel krijgen van raid en kost het natuurlijk wel weer een dikke extra 40 euro.
Klopt idd. Bij het moederbord wordt een schijfje meegelevert waarbij bij het begin van de installatie met F6 de raid drivers kan installeren.

oplossing zou zijn om met Nlite een nieuwe windows xp cd te branden waarop de raiddrivers van het betreffende moederbord al zitten (zijn wel te downloaden lijkt me).

De kleinste moeite lijkt mij het diskettestion van je huidige pc eventjes te lenen.

Een schijf kopen van 40E lijkt mij verspilt geld koop dan nog een 250gb erbij voor 50E, dan heb je ook meteen iets goeds en snels (nog 1 van dezelfde die je nu ook hebt), als dan later je kennis op dit gebiedt vergroot is, dan kan je hem ook toevoegen in je raid array.

Naar mijn mening hoeft windows trouwens nieteens zo snel op te starten als spellen dit maar wel doen.

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, ik heb ff wat dingen opgezocht en wat een mooi programma is dat nLite! Ook kan ik volgens deze link met een Win XP SP2 cd wel zonder mobo drivers het os installeren, als ik het goed begrijp. Ik heb ff naar die mobo RAID drivers gekeken (zie gigabyte P35-DS4 drivers) maar ik begrijp niet goed welke ik nu op de XP cd zou moeten zetten om XP te kunnen installeren. Dus wat ik eerst ga proberen is met mijn xp cd via nLite een SP2 cd te maken en die installeren op mijn computer. Als dat niet blijkt te werken dan sluit in mijn oude fdd wel even aan en hou ik m'n kast wel ff open tijdens het installeren, zodra 'ie klaar is (en de pc weer uit staat ofc) haal ik 'm er direct weer uit.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2007 11:08 ]

• Powrskin
  • Niet online
En :p zijn de onderdelen der al?

Ook al meer thuis in de wereld van raid?

Ik heb zelf ook een kleine overklok progressie gemaakt :P, mijn cpu en moederbord loopt nu volledig stabiel op 2750mhz, 275fsb (x4 htt :P), met alle voltages standaard. (am2 x2 4000+, m2n deluxe).

Dit komt door mijn nieuwe M2n (andere chipset doorgefikt :9), probleem is wel dat dit bord een vette cpu voltdrop heeft in tegenstelling tot mijn oude :S. Kan daarom ook moeilijk mijn cpu voltage verhogen omdat het dan nog erger (instabiel dus) wordt. Maar wordt aan gewerkt/flasht en anders sturen ze me der nog maar 1.

Jij zal vast ook op een moment vastlopen alleen op iets meer mhzen.

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
Alleen het geheugen moet nog binnenkomen, de rest is binnen. Azerty zet 'm ook alvast in RAID0 voor mij en ze zullen kijken of ze de fanbracket nog ergens kunnen plaatsen :) Ik heb idd even goed onderzoek naar RAID gedaan en heb al een slipstream cd'tje klaar liggen (moet alleen nog ff gebrand worden).

Tja, wat dat oc'en betreft ga ik zeker kijken wat ik kan halen natuurlijk al zal ik na de 3600 mhz er niet veel meer tijd aan besteden (ff kijken of 't wat hoger kan maar niet telkens 1 mhz hoger om de absolute max op te zoeken bijv.). Vervelned van die voltdrops, hoop dat je 't snel kunt fixen :)

Verwijderd

Topicstarter
Nooit gedacht dat ik deze topic nog omhoog zou halen (en alvast excuses voor de dubbele post) maar er is een probleempje. Niet mét de pc, maar met he feit dat ik deze nog niet heb :p Wat er namelijk aan de hand is is dat ik van Azerty een mail heb gekregen waarin ze zeggen dat het geheugen (wat dus na bijna een maand nog niet binnen is) erg slecht leverbaar is volgens de leverancier en daarom raden ze me aan voor ander geheugen te gaan (ik kan ook wachten maar ik wacht al zo lang terwijl ik vast wel vergelijkbaar geheugen kan krijgen). Ik denk dat ik nu maar voor het Corsair PC6400 of voor het OCZ PC8000 geheugen ga. Ik mail ze iig morgenochtend, iemand misschien suggesties welke van deze 2 het meest geschikt zouden zijn (of een andere suggestie wat geheugen betreft natuurlijk) :) Het Mushkin geheugen was net zo duur als het OCZ geheugen en ik ben niet bijzonder geïnteresseerd om nu nog geld te besparen op mijn pc, dus het prijsverschil maakt me niet veel uit.

Edit: Ik zie nu op Azerty dat ze 2 geheugenmodules verkopen van OCZ die naar mijn weten volledig identiek zijn, echter 1 is 7 euro duurder en heeft een uitgebreide uitleg erbij. De ander heeft dit niet maar is volgens mij precies hetzelfde? (Check hier voor het originele geheugen, hier de 7 euro duurdere variant en hier de site van OCZ waar je toch echt niet die 2 verschillende geheugentypes tegenkomt. Foutje/afzetterij van Azerty of ben ik nu gek? :p

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2007 21:23 ]

• Neoptolemos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
De ene heeft een heat spreader en langere garantie.

Wat betreft 't nieuwe geheugen zou ik gewoon voor PC6400 gaan. Ik heb voor G.skill gekozen, maar Corsair is ook zeker niet verkeerd.

Edit: Hm, volgens de comment heeft die andere dan ook, staat alleen niet tussen de specs. Dan zal 't misschien alleen de garantie zijn. Bel Azerty maandag even. :)

[ Voor 31% gewijzigd door Neoptolemos op 15-06-2007 23:56 ]

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

• Powrskin
  • Niet online
Ghehe grappig goed dat ik altijd bij mij react kijk.
Deze zijn nog beter, en hebben en stoere heat spreader :P

http://www.azerty.nl/prod...30842/ocz2rpr10662gk.html

http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1103&pageID=3461

Nukezone FTW

Verwijderd

Idd. Powerskin... 'helaas wel een verwachte levertijd van (+)14 dagen... Denk dat bziel onderhand tegen de muur oploopt van het wachten. Andere shop misschien?

Edit: pricewatch: OCZ OCZ2RPR10662GK

Edit 2: Zojuist m'n eigen pricewatch link doorgelopen... 'krengen zijn wel lastig te verkrijgen, hé!

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2007 18:18 ]

• Powrskin
  • Niet online
http://www.icomputers.nl//articledetail.aspx?A_ID=10707

hier is het in elk geval snel leverbaar.

Met die pc8000 wat ook fijn geheugen is, wordt toch wel minder gescoort als die met radiator, die ook nog eens minder voltage nodig heeft.

Verder msschien idd het best gewoon ff bellen met de vraag om die bepaalde types, en de levertijd en erbij zeggen dat je al erg lang zit te wachten onderhand :P

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
Tja andere shop zal helaas niet gaan, omdat ik 'm laat assembleren & testen bij Azerty. Ik heb toch maar de 60 maanden garantie-variant van het OCZ geheugen besteld. Dat scheelt 99 cent met mijn vorige keuze en zou net zo goed moeten zijn (PC8000 of PC8500 maakt echt geen bal uit met een E6600 denk ik). Want zoals Alunno al zegt ben ik het wachten wel zat, en met wat geluk kan ik 'm deze week nog binnenkrijgen als ze geen weken over het assembleren doen :p Iemand daar ervaring mee, of Azerty een beetje opschiet met dat assembleren en testen?

• Neoptolemos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
Duurde 2 dagen vorige keer dat ik daar een computer liet samenstellen.

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

Verwijderd

Topicstarter
De order is doorgekomen, alles is binnen en nu is het dus wachten op de assemblage ^^ Als t idd 2 dagen zou duren dan zou dat erg goed uitkomen aangezien dan net mijn tentamens zijn afgelopen (woensdag a.s. laatste toets :) ).

En dan lekker wat vrije dagen om met m'n nieuwe pc te klooien ^^
Pagina: 1 2 Laatste