Nieuwe PC crasht steeds in games

Pagina: 1
Acties:

• SpaceMarine
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Hey mensen,

ik heb sinds deze vrijdag de volgende PC :

1 Asus P5N32-E SLI nForce 680i SLI, SATA2 RAID
1 Asus Videokaart PCI-e GeForce 8800GTX 768MB GDDR3
1 Cooler Master Big Tower Stacker 831 ATX No PSU (zilver)
1 Corsair 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL4.0 TwinX
1 Creative Geluidskaart X-Fi Gamer 7.1 OEM
1 Digiconnect Floppy Kabel Rond 0,45m
1 Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz FSB1066 4MB Box
2 NEC DVD-/+/RAM AD-7173S 18x/18x/8x Bulk (zwart)
1 NEC Floppydrive 1,44MB 3,5" (zwart)
2 Seagate 320GB SATA300 16MB FDB, ST3320620AS
1 Thermaltake Powersupply Toughpower 750W

Nu ben ik vollop aan het testen en het systeem is niet echt stabiel, ik heb de volgende fouten ontdekt:

* PC hangt 1X bij de installatie van vista (2 x gedaan)
* Alle spellen die ik speel in Vista (oblivion, Company of heroes, etc.) crashen binnen een uur en geven aan dat dit door een onbekende fout gebeurt.
* tijdens het afsluiten van de PC hangt ie soms in Vista.
* de pc bleef hangen tijdens de installatie van Company of Heroes.

nu dacht ik dit ligt aan Vista dus heb er even een trial van XP op gezet en wat schetst mijn verbazing:
* Xp hangt soms bij het afsluiten
* Ook hier crashen de spellen (IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL).

zoals jullie begrijpen heb ik al een aantal dingen geporbeert:

* XP en Vista: nieuwe display drivers of de oude : maakt geen verschil
* XP en Vista : audio drivers uit: crasht nog steeds

nu heb ik tot nu toe 2 tooltjes laten draaien en er volgen er meer :

* Goldmem v6.64 (wordt door een computerketen in de buurt gebruikt) : Geeft veel errors weer zoals 11607FF8 -------------X---------- 0000000108 000000008 00C4
Maar het programma geeft nog meer errrors.
* 3DMARK : heb ik in een loop laten draaien en na 2X niets gevonden
* Memtest84(of 86)+ een hele nacht laten draaien maar niets gevonden.

Zoals jullie begrijpen baal ik als een stekker dat zo'n systeem als dit niet wil werken.
Mijn vragen aan jullie zijn dus :

* weten jullie nog meer goede test programma's?
* zou dit een geval zijn van kapot gehuegen?
* het geheugen komt niet voor in de QVL van Asus of moet ik daar niet naar kijken?

Ik heb dus nog volle garantie via 4launch omdat ik de pc door hun heb laten bouwen, het enige wat ik zelf heb gedaan is de installatie's van vista/XP

[ Voor 3% gewijzigd door SpaceMarine op 06-05-2007 11:12 ]

nope geen signature

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-01 20:30
1 ding
Terug ermee! je hebt gewoon brakke memory modules denk ik

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
Asus staat niet om zijn geweldige geheugen-ondersteuning bekend. Wellicht heb je óf pech met je geheugen (dat ze kapot zijn), óf Asus heeft gewoon moeite met Corsair geheugenbankjes. Heb je al naar temps gekeken? Hoe warm wordt je GPU na Oblivion/CoH?

Zoals de poster hierboven al zegt, zou ik hem ook terugsturen naar 4launch en screenshots geven van de errors in Goldmem met de vraag of zij hem kunnen testen.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05-2025
Dezelfde "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" fout had ik op mijn XP2800 machine en kan verschillende oorzaken hebben. Bij hetzelfde bluescreen/foutmelding in de event-log van windows staat ook een .sys bestandsnaam hoogstwaarschijnlijk. 1394.sys, tcpip.sys, nvmcp.sys en zelfs ntfs.sys.

Er zijn verschillende oorzaken en bestaan dus ook verschillende patches voor deze files, waarvan de meeste alleen telefonisch via de microsoft helpdesk op te vragen zijn gek genoeg, geen online updates :S Ik heb bijvoorbeeld gezien dat het aan de netwerkdriver ligt waardoor bij netwerkverkeer de machine eruit klapt. Makkelijk te testen door te gaan gamen zonder internet-kabel ingeplugd.
Daarnaast zijn er mensen die deze fout krijgen door een hardware probleem. Ze verhoogden het voltage van hun videokaart met 0.1V, en voila, weg problemen.

Wat bij mij precies het probleem was ben ik nog steeds niet achter eerlijk gezegd, wel is het opgelost. Ik heb windows XP er compleet opnieuw opgezet, ding helemaal schoon gemaakt van binnen, alle onnodige kaarten eruit (had nog een oude tv kaart erin zitten, paar CD/DVD drives die niet echt noodzakelijk waren). Ik vermoed dat in de laatste groep de fout gezocht kan worden.
Ik moet wel zeggen, dat de pc 2 jaar lang eerst *zonder* problemen heeft gedraaid, en pas na een recente her-installatie terug van Vista naar XP, ineens deze fout gaf. (15 min max gamen, photoshop lag er na de 3e bewerking al uit, etc etc)

Je hebt dus een erg algemene fout, waar verschillende oorzaken voor kunnen zijn. De oplossing zal dan ook even proberen zijn, er is heel erg veel op internet te vinden over "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL".

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

• SpaceMarine
tss68nl schreef op zondag 06 mei 2007 @ 11:29:
Dezelfde "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" fout had ik op mijn XP2800 machine en kan verschillende oorzaken hebben. Bij hetzelfde bluescreen/foutmelding in de event-log van windows staat ook een .sys bestandsnaam hoogstwaarschijnlijk. 1394.sys, tcpip.sys, nvmcp.sys en zelfs ntfs.sys.

Er zijn verschillende oorzaken en bestaan dus ook verschillende patches voor deze files, waarvan de meeste alleen telefonisch via de microsoft helpdesk op te vragen zijn gek genoeg, geen online updates :S Ik heb bijvoorbeeld gezien dat het aan de netwerkdriver ligt waardoor bij netwerkverkeer de machine eruit klapt. Makkelijk te testen door te gaan gamen zonder internet-kabel ingeplugd.
Daarnaast zijn er mensen die deze fout krijgen door een hardware probleem. Ze verhoogden het voltage van hun videokaart met 0.1V, en voila, weg problemen.

Wat bij mij precies het probleem was ben ik nog steeds niet achter eerlijk gezegd, wel is het opgelost. Ik heb windows XP er compleet opnieuw opgezet, ding helemaal schoon gemaakt van binnen, alle onnodige kaarten eruit (had nog een oude tv kaart erin zitten, paar CD/DVD drives die niet echt noodzakelijk waren). Ik vermoed dat in de laatste groep de fout gezocht kan worden.
Ik moet wel zeggen, dat de pc 2 jaar lang eerst *zonder* problemen heeft gedraaid, en pas na een recente her-installatie terug van Vista naar XP, ineens deze fout gaf. (15 min max gamen, photoshop lag er na de 3e bewerking al uit, etc etc)

Je hebt dus een erg algemene fout, waar verschillende oorzaken voor kunnen zijn. De oplossing zal dan ook even proberen zijn, er is heel erg veel op internet te vinden over "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL".
is het dus een softwarematig probleem?

Goldmem is een Dos based testtooltje in dezelfde straat als memtest en simmtesten.
Hier kan ik dus geen screenshots van maken helaas. Het lijkt mij hardwarematig omdat ik dus bij dit tooltje foutmeldingen krijg.

kaarten er uit halen en/of met voltages gaan spelen doe ik op dit moment liever niet, de PC is nog geen 2 dagen oud en als ik in de kast ga rommelen (wat ik best kan gezien ik 2 jaar op een TD heb gewerkt) verlies ik mijn Assemblage garantie omdat ik het door 4launch heb laten bouwen.

nope geen signature

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Als 1 testprogramma fouten geeft in het geheugen, en een ander niet, is het altijd moeilijk oordelen.
IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL kan ook duiden op een verkeerde BIOS instelling.
Loop deze, desnoods aan de hand van de handleiding, nog eens helemaal door.

Mocht hier nog niets uitkomen, zou ik er gewoon mee terug gaan als ik jou was, je hebt er immers garantie op...

• SpaceMarine
Brede P schreef op zondag 06 mei 2007 @ 12:04:
Als 1 testprogramma fouten geeft in het geheugen, en een ander niet, is het altijd moeilijk oordelen.
IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL kan ook duiden op een verkeerde BIOS instelling.
Loop deze, desnoods aan de hand van de handleiding, nog eens helemaal door.

Mocht hier nog niets uitkomen, zou ik er gewoon mee terug gaan als ik jou was, je hebt er immers garantie op...
heb net zoveel als ik begrijp doorgenomen maar kan hier helaas niets gek in vinden.

Ik vertrouw het gewoon niet.

Ga denk ik een RMA aanmaken zodat ze er bij 4launch naar kijken.

zodra ik meer weet zal ik het hier posten.

nope geen signature

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Probeer anders een ander geheugenreepje ergens vandaan te halen of dit in een andere pc te testen.

• Xzorby
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-11-2025
Kan ook zijn dat je moederbord beschadigd is; ik krijg die symptomen ook wel eens met een moederbord waarbij een paar spoortjes aan de onderkant blootliggen. Verder doet het systeem het soms gewoon super, en soms valt hij ineens uit (zou ook bij jouw systeem dingen verklaren). Inspecteer dus even de onderkant van het moederbord; misschien is die bij het installeren ergens langsgeschraapt ofzo.

Als memtest een hele nacht gedraaid heeft lijkt het me niet dat je geheugen kapot is, dan is het waarschijnlijker dat het 'minder compatibel' (kan dat uberhaupt?) is met je moederbord.

• SpaceMarine
Xzorby schreef op zondag 06 mei 2007 @ 17:59:
Kan ook zijn dat je moederbord beschadigd is; ik krijg die symptomen ook wel eens met een moederbord waarbij een paar spoortjes aan de onderkant blootliggen. Verder doet het systeem het soms gewoon super, en soms valt hij ineens uit (zou ook bij jouw systeem dingen verklaren). Inspecteer dus even de onderkant van het moederbord; misschien is die bij het installeren ergens langsgeschraapt ofzo.

Als memtest een hele nacht gedraaid heeft lijkt het me niet dat je geheugen kapot is, dan is het waarschijnlijker dat het 'minder compatibel' (kan dat uberhaupt?) is met je moederbord.
@dutch_razor : ergens anders vandaan halen betekent voor mij nieuw geheugen kopen en dat was ik niet van plan. anders zou ik niet weten hoe ik dit kan testen.

@Xzorby, ook hier geld dat ik niet echt alles los wil halen om te kijken naar het MB, ik heb assemblagegarantie vanuit 4launch dus lijkt me dit niet verstandig om te doen, ik zou dan alles er uit moeten halen en weer alles er in moeten stoppen. Dan krijg je het verhaal als je terug gaat "meneer u heeft hier zelf aan lopen sleutelen en dan vervalt de garantie".
Ik weet niet of 4launch zo werkt maar ken genoeg bedrijven die het wel doen dus loop liever het risico niet.

vind het zelf ook heel vreemd dat ie het bij memtest niet doet, zit alleen wel met een PC die na 4X installeren (2X vista en 2X XP) andere drivers noem maar op, nog steeds blijft crashen. Dit is naar mijn mening dan geen softwarefout meer maar er moet dan toch iets anders aan de hand zijn.

Verder hoor je wel eens iets over incompatible maar als ik de lijst van het asus bord bekijk heb je maar 2 a 3 soorten DDR800 wat het bord zou accepteren van verschillende merken (sommige heb ik nog nooit van gehoord).

nope geen signature

• SpaceMarine
ik ben zo vrij geweest om even een foto te maken van de melding die Goldmem geeft, zoals je ziet veel foutmeldingen:

Afbeeldingslocatie: http://i23.photobucket.com/albums/b392/icerider82/IMG_2604.jpg

probeer nu nog een foto van het IRQL melding te maken.

[ Voor 14% gewijzigd door SpaceMarine op 06-05-2007 20:06 ]

nope geen signature

Verwijderd

Nu is het dan weer wel zo dat dit progje uit 2004 stamt, kan dat overweg met hedendaags geheugen, ook omdat je zegt dat memtest geen fouten geeft.
Ik weet niet of het überhaupt uitmaakt of je DDR2 geheugen test met een progje uit een tijd dat dit tyoe geheugen niet bestond, weet iemand dat ?

• SpaceMarine
Verwijderd schreef op zondag 06 mei 2007 @ 20:21:
Nu is het dan weer wel zo dat dit progje uit 2004 stamt, kan dat overweg met hedendaags geheugen, ook omdat je zegt dat memtest geen fouten geeft.
Ik weet niet of het überhaupt uitmaakt of je DDR2 geheugen test met een progje uit een tijd dat dit tyoe geheugen niet bestond, weet iemand dat ?
Hey Stephen,

zoals ik al aangaf wordt dit programma altijd gebruikt door een PCwinkelketen hier in de buurt. Als het niet zou werken zou ik dat volgens mij niet aangeraden krijgen van hun en zouden hun vaker dit soort fouten moeten krijgen.

net ook een harde reboot gehad en dit was de dump volgens de loggings :

De computer is opnieuw gestart na een foutencontrole. Foutencontrole: 0x1000007f (0x00000008, 0xbab40d70, 0x00000000, 0x00000000). Er is een dump opgeslagen in: C:\WINDOWS\Minidump\Mini050607-01.dmp.

[ Voor 17% gewijzigd door SpaceMarine op 06-05-2007 20:42 ]

nope geen signature

• NomadTitan
wss handig om toch even Memtest86 te proberen! ;)

• SpaceMarine
NomadTitan schreef op zondag 06 mei 2007 @ 21:04:
wss handig om toch even Memtest86 te proberen! ;)
ehh, wat bedoel je?

nope geen signature

• NomadTitan
Dat is ook een geheugentest progamma. Misschien moet je die eens proberen :)

• SpaceMarine
NomadTitan schreef op zondag 06 mei 2007 @ 21:27:
[...]

Dat is ook een geheugentest progamma. Misschien moet je die eens proberen :)
bedoel je dat,

die heb ik al gedraaid en die geeft geen fouten, dat terwijl een ander programma wel fouten geeft :S

edit:
zie net dat er een versie 1.7 van is, ga die eens draaien.

[ Voor 9% gewijzigd door SpaceMarine op 06-05-2007 21:37 ]

nope geen signature

• SpaceMarine
Zucht,

zojuist alle bios instellingen nagelopen en alles staat goed,
Burnintest gedraaid en geen fout (draait maar 15min.)

daarna meteen Rollercoaster tycoon 3 getest en binnen 15. min. een harde reboot ook al heb ik ingesteld dat de pc niet moet rebooten bij fouten :S

vandaag maar terug naar de winkel.

Dit MB wordt dus aangeraden door tweakers in de best buy van deze maand, het rare is dat het bord van www.asus.com verdwenen is :S.

zodra ik meer hoor van 4launch en er een oplossing is zal ik dat ook even hier posten, zodat mochten mensen hier ook tegen aan lopen ze weten wat het was.

nope geen signature

• SpaceMarine
Men is nog steeds aan het kijken naar de oorzaak.
Het lijkt er op dat het aan het corsair geheugen ligt (niet compatible).

het is nu : OCZ 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL4.0 XTC geworden welke beter compatible zou moeten zijn.

even afwachten, mocht dit het zijn zal ik dat zeker hier posten.

nope geen signature

• SpaceMarine
vandaag te horen gekregen dat het probleem opgelost is (heeft even geduurd :P)
MB defect.

morgen kan ik de pc ophalen (eindelijk :P)

nope geen signature

Pagina: 1