Werkstation + game mogelijkheid voor flexibel budget

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Eens in de zoveel tijd koop ik weer een nieuwe PC, en moet ik weer een tijdje in de hardware specs duiken om helder te krijgen wat een verstandige keus is voor alle componenten.
Tweakers is daar een prima hulp bij, maar na het vele zoek en puzzelwerk, ben ik toch nog op zoek naar de bevestiging dat ik goede keuzes heb gemaakt en, misschien nog wel belangrijker, niets over het hoofd heb gezien. Vandaar dat ik dan ook dit bericht op het forum plaats in de hoop dat ik met wat opbouwende kritiek/aanvullingen mijn bestelling met een gerust hart kan plaatsen aankomende week.

Gebruiksdoel in het kort
Ik gebruik de PC veel voor grafische programmas zoals illustrator en photoshop, aangezien de pc voor bedrijfsdoeleinden wordt ingezet. Daarnaast wil ik nog wel eens een spelletje spelen en misschien vanwege mijn achtergrond in de grafische industrie stel ik ook daar helaas hoge eisen aan de beeldkwaliteit :+

Budget
Zoals al eerder gezegd: flexibel. Ik wil rustig € 3500 uittrekken voor een machine, maar ik betwijfel of de keuzes voor dergelijk enorm dure componenten nog wel te verdedigen zijn gezien het gebruiksdoel. Zelf heb ik € 1000 tot € 1500 in mijn hoofd als een heel schappelijke prijs, en de componenten die ik nu heb geselecteerd komen uit op € 1100. Ik ga jullie niet vermoeien met keuzes voor branders / toetsenbord / muis etc...dat gooi ik er wel bij op als ik de machine ga bestellen.

Wat tot dusver is samengesteld
Ik heb de best-buy guides aandachtig bekeken, en veel performance tests bekeken van processors en videokaarten. Daarnaast ook enkele topics in dit forum gezien waarin systemen worden samengesteld. Ik heb echter nog een paar specifieke eisen waardoor ik wellicht toch wil afwijken van wat doorgaans wordt genomen aan onderdelen. Ik wil er per onderdeel even een korte toelichting op geven.

Asus P5N-E SLI, nForce 650i (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) € 108.00
Ik heb begrepen dat de 650i chipset goed te overclocken is, en ook de quad cores zal accepteren die misschien over een tijd betaalbaar zijn. Beide natuurlijk een pre om de prestaties van de pc in de loop van de tijd wat op te schroeven. Verder wil ik RAID0 draaien, dus dat is ook een must. Is er een goedkoper alternatief voor deze eisen te verzinnen of zit ik met dit bord goed?

Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz FSB1066 4MB Box € 212.00
Qua prijs/snelheid verhouding leek deze processor me wel aardig. Ik zat nog te overwegen om een 4300 te nemen, maar die zou dan wel flink te overclocken moeten zijn. Ik ben de draad een beetje kwijt wat nu echt de goedkope processors zijn die met een flinke overclock de rest uit het veld slaan. De een zegt de 4300, de ander een 6300, blijkt dat de 6600 ook goed te overclocken is..?

Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0 € 114.00
Al die FSB snelheden, multipliers etc gaan me wat boven mijn pet, maar ik heb begrepen dat PC6400 geheugen een must is wil ik uberhaupt een eindje overclocken. Zogauw ik het spul heb staan lees ik me wel even in, in hoe ik dan ook daadwerkelijk het spul kan overclocken. 2 GB lijkt me ruim zat, en 2 GB bijprikken kan altijd nog lijkt me.

2x Seagate 320GB SATA300 16MB FDB, ST3320620AS € 156.00
Zoals eerder gezegd RAID0, dus twee schijfjes....genoeg opslag, en lekker snel. Vooral voor de grafische toepassingen een must gezien de bestandsgroottes.

Antec Midi Tower Sonata II Life Style ATX 450W (zwart) € 104.50
Mooie kast, mijn huidige PC heeft er ook al een. Sinds het artikel hier op tweakers over voedingen en hun afgegeven vermogen, heb ik er ook wel vertrouwen in dat hij genoeg prik geeft voor het systeem.

Samsung Syncmaster 226BW (22", wide, 2ms (GtoG), D-Sub/DVI-D, Zwart) € 327.00
Erg mooi scherm in mijn ogen. Kleuren zijn erg belangrijk, en samsung vertrouw ik daar het beste in. Lekker veel ruimte en vergelijk met andere schermen komt deze goed uit de bus. Vanwege het grafisch gebruik is de pixel-dichtheid nogal van belang, vandaar dat ik deze heb berekend voor verschillende ratios en beelddiagonalen. Waarom is dit van belang? - Door een hogere pixeldichtheid, heb je de neiging alles groter te tekenen in photoshop dan eerder. Dat wil ik voorkomen aangezien het herstellen van die schaalfouten een enorme klus is. Een lijstje hieronder ter illustratie:

BHInchPix/Inch
1280 1024 17 96.42
1280 1024 19 86.27
1680 1050 20 99.06
1680 1050 22 90.05

Eerste twee kolommen is de resolutie, 3e kolom is de beelddiagonaal zoals opgegeven door de fabrikant. Vierde kolom is het getal waar het me om gaat, de berekening heb ik jullie even bespaard. De schermen waar ik ervaring mee heb zijn uiteraard de 17" en 19" schermen met de bekende 1280x1024 resolutie. Daarbij vind ik de 17" wat klein aandoen, en een 19" eigenlijk wel prettig werken. Ik zat eerst te kijken naar het 20" scherm uit de vorige BBG, maar wat ik al vermoedde bevestigen deze cijfers...de pixeldichtheid is nog hoger dan een standaard 17" scherm waardoor alles wel erg klein wordt. De 22" lijkt dan de enige uitweg aangezien deze precies tussen een standaard 17" en 19" in zit qua pixeldichtheid.

Asus Videokaart PCI-e GeForce 8600GTS 256MB 2xDVI/HDTV € 185.00
Ik kan weinig over de performance van deze kaart vinden, maar hij lijkt ongeveer gelijk aan een X1950. Met dat verschil dat het een DX10 kaart is. 8800 GTS zou wellicht ook nog een optie zijn, maar ik vraag me af of het het prijsverschil wel waard is.
Een belangrijk punt om in het oog te houden: de kaart moet natuurlijk wel de enorme resolutie van het scherm aankunnen in spellen. Het liefst ook nog met anti-aliasing aan en beeldkwaliteit van het spel op hoog. Het lijkt me dat dat nog wel eens een bottleneck kan zijn en de keuze kan beinvloeden?

Alvast bedankt voor je tijd om hier naar te kijken, ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli469
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-10-2023
Ik vrees dat je videokaart wat licht zou kunnen uitvallen in gameprestaties. Ze zal hoogstwaarschijnlijk nog ruimschoots voldoende zijn voor de hedendaagse games, maar als je toch wat "futureproof" wil zijn zou ik uitkijken naar iets anders. Een beter alternatief lijkt me de 8800gts 320mb die in de pricewatch ongeveer €85 duurder is, maar wel degelijk (veel) betere prestaties neerzet in games. Nadeel aan deze 8800gts is dat deze geen hardwarematige accelleratie biedt voor high-def materiaal, wat de 8600gts wel doet. Heb je echter nog wat tijd, dan zou ik nog even de kat uit de boom kijken. ATI/Amd staat op het punt om half mei de 2900xt te launchen die vergelijkbare prestaties levert als de topkaart van Nvidea voor een prijs van €400. De gunstiger geprijsde kaarten van ATI/Amd zullen dan wel snel volgen...

Je moederbord op zich is denk ik ruimschoots voldoende voor jouw eisen. Besef echter wel dat een SLI-opstelling met een voeding van 450W wat bij het haar getrokken is. Je zou dus eventueel kunnen uitkijken naar een moederbord die geen SLI ondersteunt, of in het geval dat SLI voor je onontbeerlijk is, zou ik uitkijken naar een andere case/voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Op 1680x1050 gamen met een 8800GTS 256MB gaat inderdaad zeer krap worden. Dit komt (mede) door het beperkte geheugen (256MB is gewoon zeer weinig voor hoge resoluties). Verder wil je AA/AF aanzetten en de details op hoog zetten. De 8800GTS heeft een 128-bit memorycontroller, dat betekent dat de prestaties vrijwel gelijk inkakken als je AA/AF aanzet.. De ATi x1950Pro is daarom een betere keuze, neem een variant met 512MB geheugen en ze hebben allemaal 256-bit memorycontrollers wat zijn voordelen laat zien op hoge resoluties en eventueel AA/AF.
Maar, zoals je in de vorige post al kan zien, zullen de prestaties je waarschijnlijk tegenvallen. Met een 8600GTS/x1950Pro gamen op 1680x1050 en ook nog eens high details verwachten, is niet realistisch. Dan is de 8800GTS een beter alternatief, 320MB of 640MB.

Verder wil ik je er nog even op attenderen dat Samsung Syncmaster 226BW schermen perfect zijn voor gaming, maar de kleurechtheid valt op dit soort schermen toch tegen. Daarom zie je bij professionele film-bewerkers of photoshoppers vaak een Apple Cinema Display staan, deze schermen zijn gewoon een betere keuze als je meer aandacht besteedt aan niet-snelle/stilstaande beelden met echte kleuren en pure beeldkwaliteit. Nadeel is dat hier een stevig prijskaartje aan vast hangt (600 euro voor 20", 900 euro voor 23").

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Heren Tweakers,

Bedankt voor de input. Ik begrijp dat de videokaart het grote probleem is vooralsnog!

De keuze SLI
Ik heb een SLI moederbord gepakt om over een tijdje gewoon een niet al te duur kaartje te kunnen bijprikken om de game prestaties te kunnen verbeteren. Of ben ik dan toch beter uit om gewoon meteen een duurdere kaart te nemen?

Kast / Voeding
Ik ben zelf erg te spreken over de Antec, en vind het moeilijk om wijs te worden uit de wirwar aan alternatieven. Kan je een alternatief noemen voor de kast en voeding? Hoeveel Watt is afdoende, om zeg, over een jaar twee 8800GTS naast elkaar te hebben draaien? Ik zoek dan hier op tweakers wel even een voeding op die voeldoet aan de specs en ook nog lekker stil uit de test kwam! Wel typisch overigens, het artikel van een paar dagen geleden over stelt dat we met een om en nabij de 500 Watt voeding alles moeten kunnen trekken.

De keuze voor de kaart zelf
Eerlijk gezegd had ik al een beetje verwacht dat de 8600 onder de maat zou zijn. Hoe erg ga ik een acceleratie voor HD content missen bij de 8800GTS, met een Core Duo 6600 processor erin? Lijkt me ruim voldoende om dat op te vangen, of zit ik dan helemaal verkeerd?

Keuze voor de monitor
Ik begrijp je punt over de kleuren, maar zoals je zelf al aangeeft zijn deze monitoren voor stilstaande beelden. Het scherm heeft een 16 ms responsetijd, wat met de huidige generatie flatpanels flink onder de maat is. Ik hoop dan ook met een goed kleurenprofiel het samsung scherm acceptabel te krijgen. Mochten de kleuren echt tegenvallen, dan staat hier nog steeds mijn 21" CRT...die zijn niet te verslaan qua kleurweergave :-)

Nogmaals, bedankt voor de moeite mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan beter een nieuwe kaart kopen inplaats van een oude kaart er bij te plaatsen. Vaak dalen kaarten pas echt in prijs als er een nieuwe serie is. Die leveren vaak en meer prestatie en meer opties.
Ik zou dus het SLI bord laten vallen en een bord met een P965 chipset te nemen. Die zijn goedkoper en verbruiken minder energy.
nieuws: MSI P6N SLI Platinum met nForce 650i-chipset getest

Goeie borden zijn
Gigabyte DS4 en DS3.
Voor raid zou je het beste de DS4 kunnen nemen, door de ICH8R southbridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010
ik game op een e4300 met een 7600gs, zonder problemen op 1024 ...
waarom wil je uberhaupt op zo'n hoge resolutie spelen? een 8600 moet toch meer dan genoeg zijn?
nu ja, het is maar mijn gedacht en als je het geld liggen hebt ...
(alleen vind ik ook heel jammer dat die high-end videokaarten zo ontzettend veel verbruiken ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

plastronneke schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 11:41:
ik game op een e4300 met een 7600gs, zonder problemen op 1024 ...
waarom wil je uberhaupt op zo'n hoge resolutie spelen? een 8600 moet toch meer dan genoeg zijn?
nu ja, het is maar mijn gedacht en als je het geld liggen hebt ...
(alleen vind ik ook heel jammer dat die high-end videokaarten zo ontzettend veel verbruiken ...)
Ooit gehoord van "native resolution"?
http://en.wikipedia.org/wiki/Native_resolution

1024 is wel erg laag hoor. Een 19" tft heeft een resolutie van 1280x1024. Ga je groter dan 19" dan is je resolutie ook hoger.

Dat EN je kan ook nog gamen met een FX5400 op een 22". Maar lekker is anders. Jij kan met jouw 7600gs dan wel goed gamen, maar op hogere resoluties en met alles op ultra high, gaat dat niet lukken.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2007 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010
Ja, inderdaad, zeker van gehoord, alleen niet even aan gedacht ... je hebt zeker een punt hierbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan_D
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-08 12:19
Als je dan toch een flexibel budget hebt, gooi dan meteen een 8800 GTX erin. Nu de meeste grafische performance die beschikbaar is (tot dat AMD zijn kaarten op de markt gooit) en ook meer brute kracht als je eventueel er iets anders mee wil doen dan puur gamen. Besef wel dat de 8800 GTX niet geweldig goed in de Sonata 2 gaat passen (zijn wel topics over hier op tweakers).

Wellicht is een andere kast aan te bevelen als je voor de 8800 GTX gaat. Als je bij de 8800 GTS 640 blijft kan ik je zeggen dat dat goed gaat werken, ik heb zelf een Sonata 2 met de 8800 GTS 640 en een Samsung 226 BW en over het algemeen kan ik alles op het hoogst zetten met nog 2x AA zonder veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Een 8800GTX vind ik overdreven, ik ga geen 500+ euro aan een videokaart uitgeven. Dat vind ik wat ik eerder noemde "Een keus die niet te verdedigen valt". Oftewel...ik kan mezelf niet wijs maken dat die 300 euro extra mij ook echt toegevoegde waarde levert voor dat geld.
Wel goed om te horen dat een 8800 GTS met 640 Mb in ieder geval prima prestaties levert icm de monitor/resolutie. Ik had zelf een 320 Mb versie op het oog, vraag me af of dat nog veel uit maakt?

Moederbord is een goede tip, ik ga nog eens even wat puzzelen en zal in de loop van de dag even een update posten :)

Wederom bedankt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:38
Er is vrijwel geen verschil tussen de 8800 GTS 320 en de 640. Maar ik zou pas over een tijd een nieuwe pc kopen. Over een paar weken worden nieuwe videokaarten en moederborden gelanceert, omdat ATI een nieuwe videochip (R600) op de markt zet en Intel een nieuwe chipset. De videokaarten van ATI zullen de prijzen omlaag halen en de prestaties van de midrange omhoog brengen (niet echt moeilijk t.o.v. de 8600 serie van nVidia). De nieuwe moederborden met de Intel P35-chipset gaan waarschijnlijk beter presteren dan de P965-chipset en de prijzen van de P965-moederborden zullen dalen. Het is nog niet zeker of de P35 beter zal presteren dan de P965, want AnandTech wil alleen maar zeggen dat ze verrast zijn door de benchmarks (positief of negatief weten we dus niet).

Dus nog een paar weken wachten tot eind mei en je kunt voor minder geld een veel betere pc kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Goed systeem, alleen voor echt gamen zou daar natuurlijk beter een 8800GTS of HD 2900 in passen.
Pagina: 1