Hmm.. dus bij sommige mensen lukt dit probleemsloos, andere mensen hebben dezelfde problemen. Vaag.
@mphilipp: wachten op de eerstvolgende volle maan is inderdaad een idee. Wanneer is dat? Anyway, laatste drivers (die van de gigabyte site) geinstalleerd, of moet ik drivers van Realtek zelf gebruiken?
@M1lamb3r: DHCP vindt (vond) ik wel zo gemakkelijk voor mijn netwerk; maar ik heb het ook zonder DHCP geprobeerd; ook dat werkte niet (de NIC wel na standby perse in de 169-reeks verder). Verder ook static DHCP gebruikt; dan kent de router altijd hetzelfde IP-adres toe op basis van het MAC-adres; ook niet het gewenste resultaat.
@stefimke: na een reboot werkt het altijd prima, alleen een
HTPC wil je wel in standby bruikbaar hebben, dat lukt dus niet. Ik zit ook te denken om maar eens wild te doen en twee tientjes uit te trekken voor een andere netwerkkaartje; ik wordt er echt gestoord van. Ik heb overigens wel een "werkende" netwerkverbinding met een draadloos netwerkkaartje (ook na het uit standby halen), alleen de verbinding daarvan is op de 1e verdieping (waar ik de PC in elkaar heb geflanst) prima, maar nu in de woonkamer is de verbinding erg traag (0-100 kb/s)

. Ik heb boven een andere wifi-router dan beneden, dus misschien die twee maar eens omdraaien. Overigens ondersteund een wifi-kaartje (over het algemeen, en mijn WMP54G in het bijzonder) geen WOL, wat mij wel praktisch lijkt.