mpx200_05 schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 11:08:
[...]
Hier hetzefde probleem. Ontstaat als er een witte achtergrond aanwezig is en als het toestenbord dicht is. Met het toetsenbord open geen probleem. Als ik het scherm ietsje omhoog houd bij het dichtschuiven blijft het scherm goed.
Het lijkt dus echt een mechanisch probleem te zijn. Slecht contact oid.
Heb je het probleem zelf al opgelost? Of heeft iemand anders een idee?
Ook bij mij blijft het scherm goed als je de Vario iets openklapt...
Ik heb de volgende theorie intussen opgesteld:
Helaas heb ik vanochtend (maandag 9 juli) mijn eerste schermcrash gehad sinds de operatie vorige week. Het aantal crashes is dus wel degelijk afgenomen, maar het probleem bestaat nog steeds
Analyse
Het probleem met witte strepen onstaat alleen maar als de vario dichtgeklapt is. Ik heb nergens gehoord of gezien dat iemand er last van heeft als het toetsenbord uitgeklapt is. Als het scherm crashed, dan is de Vario dus altijd helemaal gesloten. Na een aan-uit cycle is het probleem soms opgelost, maar meestal crashed het scherm meteen nog een keer, en na een tweede cycle nóg een keer en nóg een keer enz totdat het probleem plotseling op magische wijze verdwenen is. (althans, tijdelijk).
Maarrrrr... zo magisch is het niet!
Verklaring
Soms wordt een schermcrash aangekondigd door trillende pixels. Soms blijven de pixels even trillen, en er hoeft maar iets te gebeuren en je hebt een schermcrash aan je broek. Maar als je op het gebied drukt rondom het D-Pad, dan kan je er voor zorgen dat de pixels ophouden met trillen, en kan je een op hande zijnde schermcrash uitstellen totdat je los laat.
Uit dit alles trek ik de conclusie dat dat schermcrashes onstaan vanwege een drukprobleem op het scherm.
Zodra je de Vario dichtklapt onstaat er (extra) mechanische druk in je telefoon (je hoort een "klik" als ie dichtschuift en het scherm wordt iets naar beneden getrokken bij het sluiten van de telefoon).
Als de Vario opengeklapt is, dan hangt het scherm een beetje los en is er geen excessieve druk op het scherm. Daarom ontstaan er ook geen schermcrashes op zulke momenten.
Oplossing
De druk op het scherm moet lager als de Vario ingeklapt is. Dit kan worden gedaan door de schroeven in de telefoon iets losser te draaien. Het gaat hierbij om de volgende 8 schroeven:
Hier zie je de achterkant van het scherm.
Hier gaat het om de vier schroeven die het toetsenbord aan het scherm vast zetten.
Draai de schroeven eerst helemaal los, draai ze vervolgens weer nét vast en draai ze dan een ietsiepietsie beetje los, zodat ze nog net vast zitten en er niet uitdonderen.
Resultaat
Vanochtend heb ik mijn Vario voor deze operatie op de pijnbank gelegd

en bovenstaand uitgevoerd. De hele dag, ondanks veelvuldig gebruik, geen enkele schermcrash meer gehad.

Normaal gesproken kwam dat aan de lopende band voor....
Ik zal deze post updaten als er nieuwe ontwikkelingen zijn, als het probleem bijvoorbeeld weer terugkeert. (
zie melding bovenaan deze post, ik heb een crash gehad) Mochten er meer mensen mee aan de slag gaan, laat me het resultaat aub weten

Succes ermee!
Ps. Uiteraard wel op eigen risico dit, en je garantie vervalt zodra je je Vario openbreekt.
[
Voor 3% gewijzigd door
Bebob_NL op 09-07-2007 16:28
]
Specs: Antec Sonata III 500Watt, Asus P5k, C2D E6750 @ 400*8, 2GB DDR6400 OCZ 4-4-4-12, XFX GeForce 8800GTS/640MB (stock), 120GB WD PATA, 320GB Seagate PATA, 750GB WD SATA, IIyama Vision Master Pro 450.