Toon posts:

Kleureninstelling van PC

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb al sinds een poosje een hardnekkig probleem waar ik niet vanaf blijk te raken...

Het zit namelijk zo:

Als ik met mijn digitaal fototoestel foto's neem (Sony Cybershot W50 6.0 Mpx) zowel binnenshuis als buitenshuis zijn ze op het schermpje van het fototoestel heel goed van belichting en contrast enzo. (op het eerste zicht duidelijke foto's dus)

Wanneer ik echter de foto's van mn fototoestel naar mn pc overzet via het normale kabeltje, dan is het net of al de foto's zijn midden in de nacht genomen zonder enige belichting, echt totaal donker, sommige zijn zelfs volledig zwart.

Nu kan ik idd met een bewerkingsprogramma de foto's verlichten, maar deze zijn dan totaal naar de kl*ten in geval van kwaliteit...

Echter, indien ik hetzelfde doe met een andere pc zijn de foto's gewoon perfect van belichting en is er geen sprake van bovenstaand probleem wat mij duidelijk maakt dat het aan mn pc ligt.

Bijkomend: Bij normaal pc-gebruik is het beeld helder en duidelijk, nix op aan te merken.
Maar, indien ik aan het gamen sla, moet ik wel met het configuratietooltje van de
videokaart bij de hand nemen en de brightness met 20-30% verhogen om goed beeld
te krijgen in de game....zodus....dit zal er ook wel ergens mee samenhangen

Wat heb ik al gedaan?
--------------------------------

- Ik heb mijn videokaart (ATI 9200 128MB) vervangen door mijn oude GForce 4MX420 64mb =>
probleem blijft hetzelfde.
- Fotos van mijn toestel op andere pc overgezet => mooie heldere foto's
- Mijn videokaart in andere pc gestopt en foto's overgezet => mooie heldere foto's
- Mijn beeldscherm aan andere pc aangesloten en mijn foto's bekeken => mooie heldere foto's
- Gezocht en gezocht...maar geen duidelijk antwoord gevonden, enkel gelijkaardige problemen:

http://www.helpmij.nl/forum/archive/index.php/t-118408.html

Canon S45 fotos te donker voor pc?

Photoshop (7) toont foto's veel te donker, wie helpt?

Is er iemand met een suggestie?

Greetz,

K.o.e.n.y.b.o.y

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-01 23:38

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Heb je die foto's op je pc ook met meerdere programma's bekeken?
Dus bv. in Internet Explorer en *kuch*Paint*kuch* of andere image viewer? Is het probleem er dan ook?

[ Voor 11% gewijzigd door remco_k op 26-04-2007 12:34 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ze net in paint en IE bekeken "kuch kuch" :P en ze blijven even donker... :'(

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04-2025
Kleurinstellingen gecheckt? Configuratiescherm > Beeldscherm > Instellingen
(hier 32 bits kleuren aan staan) > geavanceerd > Kleurbeheer > sRGB en/of andere?

Edit: Bij een andere kan er iets mis zijn met de "kleur-standaard" maar er zijn vast mensen die hier meer verstand van hebben dan ik.

[ Voor 69% gewijzigd door Jouke74 op 26-04-2007 12:49 ]

"That was left handed..." - JJH

• remco_k

remco_k

Raar;
Even een kleine test:
Zien deze of deze foto's er dan wel of niet goed uit?
(gemaakt door een Sony Cybershot, exacte model is me even ontschoten)

toevoeging @hieronder:
Wellicht dat je een screenshot kan maken van jouw computer met dezelfde foto?

[ Voor 30% gewijzigd door remco_k op 26-04-2007 12:49 ]

Alles kan stuk.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Laat eens een paar van die foto's zien.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
Die foto's zien er heel goed uit op mn pc, dat maakt het geheel nog vreemder.
Als ik foto's bekijk op tweakers van casemods in progress zien deze er ook gewoon goed uit.
Ook indien ik deze save op mn pc en bekijk blijven ze goed... :? En deze zijn dan ook normaal gezien genomen met een digitaal toestel.

Zal eens even wat foto's posten

Verwijderd

Topicstarter
Foto's:

Chassis van 44 en 65 kVA generatoren:

Afbeeldingslocatie: http://img03.picoodle.com/img/img03/8/4/26/t_ChassisCompm_9f1d632.jpg

44kVA generator bijna af:

Afbeeldingslocatie: http://img02.picoodle.com/img/img02/8/4/26/t_DSC00568m_30b3745.jpg

Biervaten in party-bus:

Afbeeldingslocatie: http://img03.picoodle.com/img/img03/8/4/26/t_DSC00594m_217020c.jpg

Dit zijn dus foto's die op een andere pc heel duidelijk zijn van belichting en contrast en bij mij totaal niks waard zijn.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Drivers, kleurprofielen,... of andere softwarematige problemen?

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ze zijn ook niet erg fris, licht en duidelijk. Denk dan eerder dat je andere "goede" pc dan te licht staat ingesteld, want op mijn gecalibreerde monitor zijn ze dus wel erg donker.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
Dit is nog zo'n foto van een 44kVA generator

Dit is ééntje met flits genomen, je ziet het aan de deeltjes die fel oplichten, maar de foto in zijn geheel is dus noppes

Afbeeldingslocatie: http://img03.picoodle.com/img/img03/8/4/26/t_1001302m_81cf94b.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Wel dat is het hem net, op een andere pc zien dezelfde foto's er echt goed uit, daarmee dat ik er geen kant aan kan krijgen. Heb al met monitorinstellingen zitten testen op alle mogelijke instellingen en user defined maar komt toch op niks uit.
De helderheid van mn monitor opkrikken helpt ook niks uit, alles verlicht, behalve de foto.

Verwijderd

Topicstarter
Filmpjes genomen met het digitaal fototoestel zijn op een andere pc in mediaplayer helder en duidelijk.
Op mijn pc zijn deze standaard terug heel donker en moet ik deze bijstellen met de helderheidsschuifbalk om er iets van te zien.

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Nogmaals: met je scherm is niet zo heel veel mis. Op mijn gecalibreerde monitor (die dus foto's weergeeft zoals ze weergeven horen te worden) zijn de eerste foto's namelijk ook te donker. Je foto's zijn dus te donker, niet je scherm!

De door jouw aangeleverde foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.gizzah.net/got/div/klein1.jpg
Beetje grauw plaatje, camera heeft het houten pallet goed proberen te belichten.

Na correctie, het daadwerkelijke onderwerp (het metalen dinges) is goed belicht, pallet is nu te licht:
Afbeeldingslocatie: http://www.gizzah.net/got/div/klein2.jpg

Zou het dus eerder bij de opname zoeken dan bij je beeldscherm :)

Verwijderd

Topicstarter
bijkomende info:

Ik heb een onboard videokaart die een instelbaar geheugen afneemt van het RAMgeheugen, indien ik deze gebruik blijft het probleem zich ook nog voordoen.

Daardoor krijg ik een vermoeden dat het aan het geheel van de pc ligt zoals chipset en dergelijke...

Het is een intel 945G chipset op een micro-atx bordje waar HP-COMPAQ mee geprutst heeft zodat er geen bios-update aan het bord mogelijk is. (komt van een COMPAQ EVO D310)

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Neen, je foto is gewoon slecht :P

Verwijderd

Topicstarter
Die foto's die ik hier heb gepost zijn op de pc van mn stagebedrijf zonder correctie "klaar als een klontje"

Verwijderd

Topicstarter
waarom is elke foto die ik overzet op mn pc gewoon niet te bekijken en op een andere wel :'(

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

En ze kloppen ook, alleen moet je begrijpen wat je camera doet. Bij de foto van het pallet met metalen ding "ziet" je camera als onderwerp het pallet. Je camera zal dus net zo lang flitsen/een opname maken totdat het pallet goed belicht is. Dit is ook het geval.

Alleen staat je metalen constructie een stuk verder naar achteren, en licht neemt kwadratisch af (dubbele afstand, nog maar een kwart van de hoeveelheid licht over). Je contructie zal dus onderbelicht zijn, en dat dat klopt zie je in de foto.

Dat heeft niks met chipsets of videokaarten te maken, je opname is gewoon niet lekker en hij lijkt wel goed op een verkeerd afgestelde monitor (misschien een tft met veel te hoge brightness?).

Vraag aan jou: hoe is de door mij gecorrigeerde foto op jouw "foute" pc? Als dat er redelijk normaal uitziet is er dus niks mis met die pc.

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 26-04-2007 13:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Op jouw bewerkte foto zie ik idd het metalen frame duidelijk, met een overbelicht palet.
Zo kan ik inderdaad al mn foto's bewerken, maar je ziet toch ook dat dit een foto is die je niet kan gebruiken om te laten zien van "dit is een pas gelast frame..."

Op de pc bij het stagebedrijf die je dus alles duidelijk opde foto tot helamemaal achteraan (linksboven op de foto, waar het nu nog steeds donker is) zonder een overbelicht palet...

En dit zonder bewerking, gewoon overzetten en bekijken met de standaardviewer van XP

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2007 13:26 ]

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dan ligt dat toch echt aan dat scherm.

Belangrijker: je stuurt die foto's op naar klanten lijkt mij? Die bekijken die foto's niet op hetzelfde scherm als het "goede" scherm bij jouw stagebedrijf. Grote kans dat ze net zoals jij en ik veel te donkere foto zien. Dan is het dus niet nuttig om jouw beeldscherm zo verkeerd in te stellen dat je de foto ook duidelijk kan zien, want dan krijg de klanten nog steeds een beroerde foto voorgeschoteld.

Verdiep je dus eens in het maken van een betere opname, of anders in het goed nabewerken van een brakke opname. Daar heb je veel meer aan dan jezelf afvragen waarom 1 willekeurige monitor die foto's verkeerd weergeeft.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:29

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Dude, luister nou eens goed wat gizz zegt. Vergeet even dat scherm op je stageplek, want die is gewoon slecht ingesteld.
Die foto met dat frame erop is gewoon flink te donker. Gizz laat zien dat wanneer je bijvoorbeeld photoshop vraagt om automatisch lichtcorrecties te doen, de foto een stùk lichter wordt en nu op mijn monitor ook fijn kijkt. Jouw origineel lijkt ook hier veel te donker en de gecorrigeerde ziet er goed uit.
Kortom, jouw monitor staat bèter ingesteld qua brightness dan die op je werk.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• remco_k

remco_k

Eensch met ^^

Kortom:
De topic starter moet een paar monitoren kalibreren waar ie regelmatig achter gaat zitten.

[HowTo] Handleiding ter correctie van zeer donkere monitoren

Met name het kopje Instelling van het contrast en de helderheid is belangrijk voor jouw, ze beginnen met deze:
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/donkeremonitoren/contrastbar.jpg
Ik schat in dat op jouw monitor thuis nummertje 80 er zo goed als zwart uitziet, wat zoals je in het topic kunt lezen niet goed is.
-of-
De monitor op je werk geeft 10 of 15 nog als wit weer.

[ Voor 55% gewijzigd door remco_k op 26-04-2007 13:48 ]

Alles kan stuk.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Eventjes door Photoshop gehaald, aan de levels te zien was het merkbaar onderbelicht. Na lichte aanpassing, is het aan de donkere kant voor een gecalibreerd scherm en het is voldoende verlicht voor een mega-felle-laptopscherm.
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/klein1.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door rapture op 26-04-2007 13:49 ]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:29

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

je foto is nu nog best donker, je hebt weinig/geen clipping van lichte delen, maar zo zou ik mijn foto niet willen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:04
Jullie pakken nu wel allemaal mooi die niet goed belichtte foto om aan te passen maar hoe zit het met die andere 2 foto's? Ziet de TS die wel gewoon goed of ook te donker?? Ik zie die namelijk wel goed :P

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Die zijn ook redelijk donker, maar minder extreem. Maar ook die foto's zullen op het lcd-schermpje van de camera en op de monitor@stageplaats veel lichter zijn, iets waarvan de TS denkt dat dat de juiste weergave is.

Pagina: 1