Toon posts:

Photoshop (7) toont foto's veel te donker, wie helpt?

Pagina: 1
Acties:
  • 211 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Als ik foto's van de D70 op m'n pc zet en dan open in Photoshop, dan worden ze veel te donker getoond. Het gebeurt zowel bij jpeg als bij nef (raw).
In eerste instantie had ik het niet door, dus ik ging vrolijk een foto van m'n vriendin bewerken die ik in Photoshop veel te donker vond. Echter, toen ik de foto na bewerking opsloeg als jpeg en vervolgens opende met acdsee bleek hij ineens veel lichter te zijn en dus was de hele bewerking waardeloos (en vrijwel overbodig)want veel te licht.
Ik heb vervolgens ontdekt dat Photoshop als enige programma de foto's veel donkerder op m'n monitor laat zien, zodat ik dus niet fatsoenlijk kan nabewerken aangezien ik geen idee heb wat het resultaat is voordat ik hem open in een ander programma (zoals acdsee, nikon pictureproject, paint, etc).

Wie kan mij vertellen wat er aan de hand is, en hoe ik dit kan verhelpen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 10:18 ]

• Dunbar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-01 09:45
Voor echte goede kleuren zou je je monitor moeten calibreren. Waarschijnlijk is dat de moeite (en het geld niet waard) dus zou je aan de kleurinstellingen van Photoshop moeten sleutelen.
Probeer de 'help' functie van photoshop maar eens. Daar staat het helderder uitgelegd dan dat je hier te horen kunt krijgen denk ik.

Tomorrow is often the busiest day of the week

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is juist dat Photoshop als enige programma de foto's te donker weergeeft. Geen enkel ander programma dat ik getest heb doet dat. Het heeft dus niets met mijn monitor te maken, en eventuele problemen daarmee ontdek ik ongetwijfeld pas als ik daadwerkelijk foto's heb laten afdrukken.
De help van mijn gehackte photoshop doet het niet... (en zolang ik er niet achter kan komen waarom dit gebeurt heb ik ook zeker geen behoefte een legale versie aan te schaffen want zo is photoshop voor mij onwerkbaar).

Edit: nog vreemder vind ik het volgende:
Als ik in photoshop een NEF (RAW) open, dan krijg ik eerst een pop-up "RAW adjustments (PP)" mbt exposure comp (EV) en witbalans. Hierin wordt de foto licht getoond, en als ik dan niets aan de EV of witbalans verander wordt ie toch donker getoond als ik op ok klik. Waarom toont het werkblad de foto donker en de preview de foto licht (en gelijk aan alle andere programma's die ik gebruik)?
Mijn kleurinstellingen zijn webgraphics defaults samen met ofwel sRGB ofwel Nikon Winmonitor.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 11:15 ]

Verwijderd

Misschien heb je hier wat aan, je kunt bij bij photoshop zelf nog rommelen met de kleuren instellingen, bij tab Edit en dan color settings.
Als je dan bij Working Spaces bij bijvoorbeeld RGB, custom rgb kiest kun je allerlei waarden instellen oa de gamma ed.
Het helpt wel als je voordat je hiermee gaat rommelen een foto geladen hebt van je camera uiteraard, resultaat zie je meteen namelijk (als Preview aanstaat aan de rechterkant).

Verwijderd

Topicstarter
Dat is dus nog zoiets vreemds: als ik hiermee aan het spelen ga (en uiteraard was ik dat al aan het doen want anders kan ik niet die color working space aanpassen) dan gebeurt er helemaal niets op mijn scherm. Ik heb preview uiteraard aan staan!

Edit:
Wellicht de oplossing gevonden, hoewel ik geen idee heb wat het betekent dus uitleg is nog steeds zeer welkom!
Ik heb onder view een vinkje staan bij proof colors en onder view -> proof setup de instelling veranderd van working CMYK naar monitor RGB, en dat lijkt het probleem te verhelpen. Nu heb ik alleen geen flauw idee hoe de foto's er straks uit gaan zien als ik ze laat afdrukken... Bovendien is het nogal irritant om voor elke ingeladen foto die instelling weer te moeten veranderen, want Photoshop onthoudt het niet.
Wat zijn "proof colors" in vredesnaam?

De tweede vraag volgt dan dus ook automatisch: wat voor instellingen gebruiken jullie om ervoor te zorgen dat wat je op je monitor in photoshop ziet ook daadwerkelijk is wat je straks op de print ziet?

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 11:25 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

De help van mijn gehackte photoshop doet het niet... (en zolang ik er niet achter kan komen waarom dit gebeurt heb ik ook zeker geen behoefte een legale versie aan te schaffen want zo is photoshop voor mij onwerkbaar).
Support op illegale software doen we hier op GoT niet aan.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.