Canon S45 fotos te donker voor pc?

Pagina: 1
Acties:

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Topicstarter
De meeste fotos die van mijn S45 komen zien er iets te donker uit op een PC monitor. Zoals deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.cs.vu.nl/~fasmit/fotos/gamma.jpg

Ik heb pas nog m'n monitor ingesteld op sRGB, Gamma 2.2, en bij deze onbewerkte foto zie ik nog maar net dat haar spijkerbroek niet zwart is. In die hoek waar die tas ligt is het erg donker, bijna een zwarte vlek.

Als ik nu de foto met photoshop omzet naar Mac RGB, dan is het wel goed. De mac heeft een standaard gamma waarde van 1.8, dus wil deze foto er hetzelfde uitzien op de mac, dan moet de gamma omhoog. Vandaar dat de foto er dan lichter uitziet op de pc. Ook als ik de fotos rechtsreeks van de camera op de tv laat zien zijn ze beter (hoewel iets te licht misschien, tv heeft dacht ik een gamma van 2.5)

Mijn vraag is nu op wat voor color profile fotos van een canon S45 zijn afgesteld? In principe sRGB, maar misschien met een andere gamma dan 2.2? 1.8 misschien voor de mac? En als ik de fotos nu bewerk en op mijn website zet, moet ik dan de gamma bij allemaal omhoog gooien? Misschien alles converteren naar Mac? Of staat mijn monitor misschien toch verkeerd ingesteld? Ik weet niet zo goed wat ik nu moet veranderen, mijn monitor, printer (die vrijwel perfect de kleur/helderheid zoals op mijn monitor afdrukt), of de fotos bewerken?

(foto is trouwens genomen met F3.5 en 1/60s shutter (+1/3e) dus de foto zelf is in principe niet te donker, zelfs positieve exp.comp. en dan is de scene ook nog donker/zwart waardoor de camera sowieso al een iets te lange sluitertijd gebruikt)

[ Voor 9% gewijzigd door Zoijar op 13-12-2003 16:51 ]

Verwijderd

Zoals ik hem zie is de foto best donker, maar niet zo dat de tas rechts bijna is een zwarte vlek zit. Dat kan ik nog redelijk onderscheiden. Hoe zit het met foto's van websites enz?
wat vind je van deze foto?

Afbeeldingslocatie: http://img2.dpreview.com/gallery/canoneos300d_samples/030826-1451-04_RJ.jpg

En maak anders eens een testfoto buiten, overdag. Dan kan je het veel beter beoordelen dan zo'n foto binnen. Want die zijn vaak zowieso al donker, zeker als je niet vet flitst of spots hebt ofzo.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-01 15:39

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Hoe ziet zo'n foto er dan uit op het LCD van je camera (deze zal hem wel "juist" weergaven)?

De foto in dit topic lijkt me gewoon onderbelicht + een verkeerde witbalans, makkelijk te verhelpen door de volgende keer eens wat handmatig in te stellen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 december 2003 @ 16:53:
Zoals ik hem zie is de foto best donker, maar niet zo dat de tas rechts bijna is een zwarte vlek zit. Dat kan ik nog redelijk onderscheiden. Hoe zit het met foto's van websites enz?
wat vind je van deze foto?
Die foto ziet er hier wel goed uit, kan ook de bladeren aan de donkere bomen zien. Fotos buiten/overdag zijn geen probleem het gaat vooral om de donkere tinten.
Johnny schreef op 13 december 2003 @ 17:44:
Hoe ziet zo'n foto er dan uit op het LCD van je camera (deze zal hem wel "juist" weergaven)?
Op de lcd/tft vam m'n camera ziet de foto er wel ok uit, maar dat is altijd lastig omdat de helderheid varieert met de inkijk hoek. Ik heb hem nog even een keer geprint, en op de print is het wel een stuk duidelijker. Daar kan ik bv zien dat haar blouse van onder open is, iets dat ik op mijn monitor niet zie. Ik neem aan dat ik de monitor dus iets lichter moet zetten nog.
De foto in dit topic lijkt me gewoon onderbelicht + een verkeerde witbalans, makkelijk te verhelpen door de volgende keer eens wat handmatig in te stellen.
Ja de foto is (vrij) slecht, maar het was een mooi donker voorbeeld waar je dingen net wel, of net niet zag. (ik doe verder het meeste handmatig trouwens)

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Ik heb een S50 (zelfde camera), als ik foto's maak die er op het display goed uit zien, zijn ze op de computer ook altijd aan de donkere kant. Omdat je soms toch op het display afgaat, bij het maken van een foto, kun je het beste de helderheid van het display op "laag" zetten; bij twijfel pak ik het het histogram er alijd even bij, dan weet ik immers zeker of de foto te licht of te donker is.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Ik heb em eens even bekeken met het histogram inPhotoshop en dat laat zien dat de foto correct belicht is, het ligt toch aan je monitor......

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 07:11
Ik zie op mijn monitor heel duidelijk dat het geen zwarte broek is, hoef ik helemaal geen moeite voor te doen.

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Verwijderd

Ik denk dan dat als je de foto van mijn voorbeeld wel goed ziet, dat dan je monitor te donker staat, of dat het gewoon een onderbelichte foto was. Heb je misschien je cam per ongeluk ingesteld op een stop onderbelichten ofzo?
Pagina: 1