[Max 9] ontbrekende of niet werkende functies?

Pagina: 1
Acties:

• misterw
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-08-2025
Goeiedag allemaal,

ik ben inmiddels alweer een tijdje bezig met 3ds max 9 maar ik kon steeds meer tot de ontdekking dat sommige functies wel "uitgeschakeld" lijken.

Met name dingen die in in 3ds max 7 en 8 wel gewoon kon gebruiken werken ineens niet meer.

Momenteel ben ik een beetje bezig met een chain te maken maar nu wil de SplineIKsolver niet werken :S en dat terwijl ik alles exact doe zoals de in de tutorial staat (link).

Ik heb het ook al eerder gehad (link).

En ik zag dat ook meerdere mensen last hadden van "onbeschikbare" dingen.
\[3DS Max]Flatten mapping onbeschikbaar

Hebben er meer mensen last van of doe ik gewoon iets verkeerd?
En heeft iemand hier een oplossing voor?

Ps. ik gebruik 3ds max 9 SP1 op Windows XP home.

"There will be very difficult days but you deal with it - that's what makes the experience richer"

• Yanik
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-01 16:11
Bij mij werkt alles probleemloos. Gebruik ook 3dsmax 9 sp1.

Denk dat je probleem is dat je ze niet correct gelinkt hebt. Je kunt niet een splineIK solver toevoegen aan objecten die niet gelinkt zijn.
Je hebt waarschijnlijk alleen de 2 linker kettinggedeelten met elkaar gelinkt, maar je moet elk gedeelte linken met de rechterbuurman en die buurman weer linken met zijn rechterbuurman en zo door.

Volg de wmv die bij de tutorial is toegevoegt(stap 9).

Oh en wees niet bang dat je die blauwe kruis helper niet ziet mocht je de splineIK solver toevoegen. IK Solver display moet je dan aanvinken(de splineIk solver selecteren en dan naar de motion tab gaan) en dan de Goal Display size vergroten.

• misterw
Yanik schreef op donderdag 26 april 2007 @ 10:59:
Bij mij werkt alles probleemloos. Gebruik ook 3dsmax 9 sp1.

Denk dat je probleem is dat je ze niet correct gelinkt hebt. Je kunt niet een splineIK solver toevoegen aan objecten die niet gelinkt zijn.
Je hebt waarschijnlijk alleen de 2 linker kettinggedeelten met elkaar gelinkt, maar je moet elk gedeelte linken met de rechterbuurman en die buurman weer linken met zijn rechterbuurman en zo door.

Volg de wmv die bij de tutorial is toegevoegt(stap 9).

Oh en wees niet bang dat je die blauwe kruis helper niet ziet mocht je de splineIK solver toevoegen. IK Solver display moet je dan aanvinken(de splineIk solver selecteren en dan naar de motion tab gaan) en dan de Goal Display size vergroten.
dat is kan het niet zijn...ik heb alle schakels met elkaar gelinkt en de splineIK staat er goed op maar het probleem zit op het moment dat de line aan de ketting gelinkt zit
in de tutorial kan je de ketting positioneren dmv de line maar bij mij kan dat niet

plaatje van tut:
Afbeeldingslocatie: http://www.3dnuts.com/tutorials/chains/model_chain_clip_image001_0011.gif

printscreen:

Afbeeldingslocatie: http://img157.imageshack.us/img157/7781/printfi0.png

"There will be very difficult days but you deal with it - that's what makes the experience richer"

• Yanik
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-01 16:11
misterw schreef op donderdag 26 april 2007 @ 11:08:
[...]

dat is kan het niet zijn...ik heb alle schakels met elkaar gelinkt en de splineIK staat er goed op maar het probleem zit op het moment dat de line aan de ketting gelinkt zit
in de tutorial kan je de ketting positioneren dmv de line maar bij mij kan dat niet

plaatje van tut:
[afbeelding]

printscreen:

[afbeelding]
Wanneer je de line beweegt moet er niets gebeuren, maar wanneer je de vertices van die lijn beweegt dan wel.

Als je wilt dat de hele ketting meebeweegt wanneer je de lijn verplaatst dan moet je weer gaan linken.

File:
http://www.ayanik.net/ketting.max

• misterw
Yanik schreef op donderdag 26 april 2007 @ 12:11:
[...]

Wanneer je de line beweegt moet er niets gebeuren, maar wanneer je de vertices van die lijn beweegt dan wel.

Als je wilt dat de hele ketting meebeweegt wanneer je de lijn verplaatst dan moet je weer gaan linken.

File:
http://www.ayanik.net/ketting.max
foutje van mij ik bedoel ook de vertexes van de line

-- edit ik denk dat ik het probleem zie...bij mijn ketting is er nog een leeg vakje in het dropdown menutje onder SplineIKsolver en daar springt hij de hele tijd op terug in plaats van die Spline :S iemand enig idee hoe ik dat lege vakje wegkrijg?

-- edit edit

zie plaatje: (links die van mij en rechts die van yanik)

Afbeeldingslocatie: http://img243.imageshack.us/img243/9225/untitled2qm5.png

[ Voor 31% gewijzigd door misterw op 26-04-2007 12:31 ]

Verwijderd

Ik heb even mee zitten doen :9. Wat je als laatste beschrijft had ik net ook. Probeer om de shape opnieuw te assignen(Pick Shape), anders de IK Chain deleten en opnieuw maken, werkte ook ;)

-edit : Wanneer ik de SplineIKsolver disable (ipv enabled zoals op yaniks plaatje) ziet het er net zo uit als die van jou. Heb je enabled wel aangevinkt?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2007 12:57 ]

• misterw
WTF ik snap er echt geen moer meer van...ik heb volledig gereset en alles opnieuw gemaakt maar bovenstaande blijft zich voordoen....

als ik de IKchain toevoeg is er niet aan de hand maar dan als ik de line maak en dan de IKchain selecteer dan heb ik weer een leeg vakje :S

--edit
en jeej het wordt nog raarder:
nu heb ik eerst de line gemaakt en daarna de IKsolver toegepast, nu staat alles wel goed (lege vakje is weg) maar het werkt nog steeds niet :S

--edit edit
ja enabled staat aan

[ Voor 28% gewijzigd door misterw op 26-04-2007 13:06 ]

Verwijderd

Ik denk dat je dan nog met 'Pick Shape' aangevinkt, de shape moet selecteren. Heb je dat gedaan?

• misterw
ja de pick shape staat op line01 ik zal ff kijken of ik de max file ergens online kan gooien...

--edit

http://members.lycos.nl/teamkgb/chain.max

[ Voor 26% gewijzigd door misterw op 26-04-2007 13:29 ]

Verwijderd

Als dat lukt, wil ik wel even kijken. Ik moet effe wat dingen doen, vanmiddag heb ik wat meer tijd ;)

Verwijderd

Ik heb gekeken of ik iets kon vinden. Ik heb het volgende gedaan :

De huidige IKChain gewist, en een nieuwe aangemaakt. Ik denk dat je tussendoor iets hebt gedaan waardoor de Chain niet meer goed werkte. Dat deed ik namelijk ook toen ik vanochtend even probeerde.

Met 'Pick Shape' de lijn geselecteerd. De kettingschakels verplaatsten naar opzij (weet niet of jij dat ook had?). In de eerste instantie gebeurde er niks wanneer ik een vertex op de lijn verplaatste.
Maar wanneer ik de lijn verplaatste naar de schakels, zodat ze op een 'lijn' lagen, werkte het wel.

Helaas is er wel weer een nieuw probleem, namelijk dat de schakels niet als schakels werken. Hoe je dat voor elkaar moet krijgen weet ik niet precies. Volgens mij moet je dan per schakel in de Hierarchy/IK-tab aangeven hoeveel die mag draaien/verplaatsen (weet 't niet zeker)

Afbeeldingslocatie: http://img293.imageshack.us/img293/1082/testuy4.jpg

Als je die ketting voor een plaatje gaat gebruiken is het dan niet makkelijker om ze handmatig te plaatsen? Of ga je het gebruiken voor een animatie?

• misterw
ik zie... het werkt nu :D..

ik wilde het voor een plaatje maken en ik kwam toevallig dit tegen en dat leek me wel handig.
maar nu zie ik idd dat de schakels niet echt een ketting vormen maar gewoon losse schakels zijn die ook door elkaar heen gaan. het lijkt me idd beter om de schakels apart te plaatsen.

iig bedankt voor alle hulp..

Pagina: 1