Tot mijn grote verbazing heb ik ontdekt dat Vista Business een wel heel 'bijzondere' feature heeft. Ik bewerkte (in TextPad, want notepad mocht het bestand helemaal niet overschrijven) een plain-text/xml configuratiefile van een applicatie. Dit bestand bevindt zich in de folder van de bewuste applicatie in de 'Program Files' folder op de C: drive. De applicatie is met Administrator rechten geinstalleerd.
Ik kan nu het volgende reproduceren:
A) Als ik de file open met TextPad onder mijn user rechten, dan krijg ik een versie A van het bestand. Ik kan dit bewerken (voeg een 'A' toe aan het begin van de file) en opslaan, zonder dat om admin rechten gevraagd wordt.
Als ik TextPad eerst opstart met Administrator rechten (rechter muis, 'Run as Administrator...'), dan krijg ik weer de orginele versie van hetzelfde bestand te zien (dus zonder de hierboven toegevoegde 'A' aan het begin! Ook deze versie kan ik dan bewerken (voeg een 'B' toe aan het begin van de file) en opslaan.
Als ik het bestand vervolgens nogmaals open volgens bovenstaande methoden, dan krijg ik ook de bewuste gewijzigde versies van het bestand te zien, met in het ene geval de 'A' aan het begin en in het andere geval een 'B'.
Wie kan mij dit uitleggen? Heb ik een feature van Vista gemist?
Ik kan nu het volgende reproduceren:
A) Als ik de file open met TextPad onder mijn user rechten, dan krijg ik een versie A van het bestand. Ik kan dit bewerken (voeg een 'A' toe aan het begin van de file) en opslaan, zonder dat om admin rechten gevraagd wordt.
Als ik het bestand vervolgens nogmaals open volgens bovenstaande methoden, dan krijg ik ook de bewuste gewijzigde versies van het bestand te zien, met in het ene geval de 'A' aan het begin en in het andere geval een 'B'.
Wie kan mij dit uitleggen? Heb ik een feature van Vista gemist?