Ik denk dat je me niet helemaal begreep
Ik heb het niet over TV uitzendingen, maar over films, en dan met name 1.85:1 en 2.35:1 aspect ratio bronmateriaal (dat meestal [analoge] film op 35mm zal zijn... ook anamorphic, overigens).
Een anamorphic widescreen DVD gebruikt de volledige verticale resolutie voor de film (die niet in het 4:3 format van DVD past). Een niet-anamorphic DVD gebruikt een groot gedeelte van de resolutie voor de zwarte balken, die dan dus in het bronmateriaal meegecodeerd worden. Zie bijvoorbeeld
http://www.thedigitalbits...ic/anamorphic185demo.html en
http://www.thedigitalbits...ic/anamorphic235demo.html
Stel dat er anamorphic 2.35:1 DVD's zouden zijn, dan zouden die de volledige verticale resolutie gebruiken voor beeldmateriaal (en niet de zwarte balken), kortom effectief (minus overscan idd, maar even theoretisch) 576 pixels verticaal. De TV zou boven en onder nog rijen zwart toevoegen tot aan 720 (c.q. 768) pixels, maar dat gaat niet ten koste van de resolutie.
Op een 720p TV zou je dan heel fijn een 2.35:1 film in HD kunnen afspelen, maar dat levert je dan geen resolutiewinst op, omdat er effectief gewoon maar ongeveer 576 (of meer of minder, ben nu te lui om het uit te rekenen

) lijnen gevuld zijn, de rest is zwart om de 16:9 uit te vullen.
Maar zo door zoekend heb ik mijn eigen vraag beantwoord: het lijkt er op dat 2.35:1 films op DVD, ook als ze anamorphic widescreen zijn, nog steeds zwarte balken bevatten, waardoor de resolutie (minus de zwarte balken) dus lager dan 576 verticaal zal zijn, en dus minder goed dan een letterboxed HD-DVD (of BluRay), die wél de informatie biedt voor alle lijnen "in het midden" van je scherm
/edit: Gevonden. Anamorphic DVDs zijn inderdaad altijd 16:9 dus minder dan 576p aan effectieve beeldinformatie. HD-DVDs zijn native widescreen 16:9 en geven dus minder beeldinformatie dan de 720p of 1080p output met 2.35:1 films. Zie ook
hier:
DVDs can be formatted for either 4:3 (non-anamorphic) or 16:9 (anamorphic). 16:9 equals an aspect ratio of 1.78:1. Movies with ratios wider than that have small letterbox bars encoded as part of the video data at the top and bottom of the frame.
HDTV is natively 16:9 and works the same way. The new disc formats could have added a new form of anamorphic enhancement specially for 2.35:1 movies on a 2.35:1 screen, but did not have that much foresight, so we are still limited to 16:9.
[
Voor 22% gewijzigd door
PowerFlower op 06-03-2008 17:36
]