[COOL&STIL] Zo stil mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 603 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mr_wizard
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04-2025
Hallo!

Ik ga binnenkort een nieuw systeem aanschaffen en mijn doelstellingen zijn om deze zo stil mogelijk te krijgen zonder veel poespas (waterkoeling valt dus af :)).

Configuratie die ik voor ogen heb:Vragen die bij mij opkomen zijn:
  • Er zitten op deze manier maar 2 fans in het hele systeem. Is dat genoeg?
  • Er zitten op deze manier maar 2 fans in het hele systeem. Trekt de passief gekoelde voeding dat?
  • De casefan kan op vier verschillende posities geplaatst worden: voorkant, achterkant, sidepanel en onderkant. Wat is de beste positie?
Ik ga de PC gebruiken voor thuiswerken (mail, internet, office), filmpje kijken en af en toe gamen. Prestaties op dat laatste vlak zijn daarom niet echt nodig, de beoogde GPU is dan ook een passief gekoelde Geforece 7.

Wie heeft een mening op mijn vragen of ideeen over deze configuratie?!?!

Reacties en meningen worden zeer op prijs gesteld!

R&D professional

Verwijderd

Heb ik een hele goeie tip voor je voor de voeding ;)
Heb een CoolerMaster IGreen Power 500W PSU in mijn kast hangen.
Deze heb ik opengeschroefd, en de vrij luidruchtige fan vervangen door een Nexus 120mm fan. Heb vervolgens de power op mijn mobo aangesloten via de uitgang. Ik heb voor de rest alleen nexus fans in mijn systeem zitten.
De fan van de voeding vervangen was een kwestie van schroefjes los en weer vast draaien en schijt hebben aan je garantie.
Ik kan dit (en nexus fans) je dus zeker aanraden, want ik heb er 5 in mijn pc hangen (2x120mm casefan, 1x120mm PSUfan, 1x80mm casefan en 1x92mm fan op mijn zalman CNPS9500 gemod.) Ik kan op 2 meter afstand als er ook maar enigszins ander geluid is in mijn kamer (bv. vogels fluiten buiten) mijn computer niet eens meer horen.
Ik raad je dus aan voor Nexus te gaan ;)

Verwijderd

CM-voedingen die herrie maken? :')

Hmm, het zijn temperatuurgestuurde voedingen/fans. Dan werd het toch te heet in je kast waardoor ie flink moest koelen dude.

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 15:30
ik heb een coolermaster 480 watt'er :P Dat is net een straaljager :'(

2x 120 + 2x 80 mm casefan
zalman v700 & een CPU cooler weet ik niet :>

mja bij elkaar een gehorig zootje :/

Verwijderd

Nee, hij blies niet bijster hard, case temps waren gewoon een paar graadjes boven kamertemperatuur...het was gewoon een rotte fan. Hij Ratelde nogal, ook buiten de behuizing. Ben nu wel een groot fan van nexus (haha, leuke woordspeling he =P *kuch*)

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:13
Let ook op wat voor moederbord je neemt. Ik heb zelf een Asus P5B deluxe en ben erachter gekomen dat programma's als speedfan _niet_ werken op deze plank. Schijnbaar is het nogal moeilijk om documentatie van de betreffende plank te vinden hoe om te gaan met de chip die de boel aanstuurt. Het gevolg is nu dat mijn Spire II fan op volle kracht zit te draaien, waardoor ik de luchtverplaatsing duidelijk hoor (net een straaljager). Ondertussen koelt hij wel duidelijk beter dan de stock cooler (100% stressed komt hij niet boven de 45 graden uit), maar langzamer laten draaien lukt mij gewoon niet.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 22:40:
CM-voedingen die herrie maken? :')

Hmm, het zijn temperatuurgestuurde voedingen/fans. Dan werd het toch te heet in je kast waardoor ie flink moest koelen dude.
In mijn PC had ik een iGreen 500W voeding. Die zou erg stil moeten zijn. Nou niet dus. Als de PC idle is valt het nog wel mee maar zodra ik ging gamen maakte ie de meeste herrie van alle onderdelen in mijn PC. Coolermaster er over opgebelt en ze vertelde mij dat ik maar de fan moest vervangen of anders een andere voeding moest kopen. Ze wisten dat ie meer herrie maakt dan dat op de doos staat maar het boeit ze verder niets en het blijft ook op de de doos staan.

Nu draai ik met een Zalman 460W en die is echt heerlijk stil. Of de PC nou idle of stressed is maakt niet uit.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Boktor schreef op zondag 22 april 2007 @ 10:38:
Let ook op wat voor moederbord je neemt. Ik heb zelf een Asus P5B deluxe en ben erachter gekomen dat programma's als speedfan _niet_ werken op deze plank. Schijnbaar is het nogal moeilijk om documentatie van de betreffende plank te vinden hoe om te gaan met de chip die de boel aanstuurt. Het gevolg is nu dat mijn Spire II fan op volle kracht zit te draaien, waardoor ik de luchtverplaatsing duidelijk hoor (net een straaljager). Ondertussen koelt hij wel duidelijk beter dan de stock cooler (100% stressed komt hij niet boven de 45 graden uit), maar langzamer laten draaien lukt mij gewoon niet.
Speedfan werkt prima op een P5B Deluxe; moet je alleen in de BIOS onder 'Hardware Monitor' wel de Q-FAN disablen, anders override je BIOS de fan-settings. Met Q-FAN uit kun je met Speedfan gewoon de snelheden voor 100% bepalen ....

Ik zou trouwens voor 12cm case-fans gaan indien mogelijk. En met een passieve voeding en veel overige passieve gekoelde componenten (GPU ?) is airflow in je kast idd. erg belangrijk en dat betekent dus flinke doch stille (2~3x 12 cm ?) fans ...

Je zou eventueel ook naar de Antec P180 / P180B kast icm. met een Antec NeoHE voeding kunnen kijken; die voedingen zijn ook erg stil.

En hebben die HDD-silencers geen 6-cm fans die mogelijk - na een beetje slijtage - alsnog een rot geluid maken ? Ik heb zelf 3x Barracuda 320.10 in een P180 kast (met de silicon-spacers gemonteerd) en ik hoor de disks echt niet, ook niet bij seeken. En ja, ik ben ook een stilte-freak ;)

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Heb zelf geen ervaring met Silentmaxx, maar geloof dat ze aardig stil zijn.
Heb zelf een Nexus Breeze 400. Dit is dus met 400Watt Nexus voeding, die erg stil is.
Voor de rest zit er een 120mm Nexus fan in die van onder koele lucht de kast in blaast en een 80mm die koele lucht over m'n HD's blaast. HD zitten in zalman passieve koelers. Verder een Arctic Freezer 64 PRO en een Arctic Accelero X1. Ik heb alle fans aangesloten op een Zalman fancontroller en wanneer het nodig is kan alles dus net ff wat harder blazen of juist niet.. :z

Verwijderd

Dacht je dat je de eerste met dit plan was? ;)
[Cooling] Het stille pc topic deel 3 - tadaa!
Een hoop is gewoon een kwestie van uitproberen, zeker als het gaat om plaatsing en oriëntatie van fans!
Wel zou ik zoveel mogelijk zelf 'knutselen'. Is leuker en veel goedkoper! Maak zelf met wat lego/meccano en elastiek een softmount voor een harde schijf, dat soort dingetjes. Zoek een goed koelblok (scythe ninja) met een stille fan (nexus, noctua), met dat soort dingen bespaar je heel veel geld tov bijv silentmaxx oplossingen.
Als je écht doodstil wilt, zou ik geen 2 3,5" harde schijven nemen, daar ga je je namelijk echt aan ergeren (dat doe ik nu aan 1 spinpoint al).

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat kost al dat silentmaxx spul dan uit de TS? Lijkt me nl. nog best prijzig, terwijl imo een aantal dingen niet echt nodig zijn. Bijv. de CPU-fan wordt bij veel moederborden adhv. de temp. omlaag geschroefd zodat je hem met de stock-fan echt niet hoort bij normaal gebruik. En harddisk-silencers zijn ook niet echt nodig, omdat nieuwe schijven sowieso idle geen geluid maken (in een fatsoenlijke kast) en de seek-geluiden met acoustic management erg gereduceerd kunnen worden (al blijf je soms hinderlijke resonanties horen, dus zo'n silencer kan soms ook weer wel nuttig zijn).
Dan nog een fanloze voeding. Zoals al meer gezegd kan een voeding met een stille 120mm fan ook heel erg stil zijn. En dat is vast goedkoper dan zo'n fanloze.
Qua casefan zou ik niet voor een 80mm gaan, maar voor 120mm. Als 120 niet in je kast past zou ik een andere kast nemen. 80mm fans maken nl. veel lawaai wil je enige airflow kunnen genereren.

Ik wil verder niet dat spul van silentmax afkraken. Ik ken het niet echt, maar het zal ongetwijfeld goed en stil spul zijn. Dus als je echt gegarandeerd 0,0 wilt horen moet je het vooral doen. Ik wil alleen aangeven dat je zelf ook een simpele en goedkope manier de boel stiller maken ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Palomar op 22-04-2007 19:49 ]

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:13
SKiLLa schreef op zondag 22 april 2007 @ 19:22:
[...]

Speedfan werkt prima op een P5B Deluxe; moet je alleen in de BIOS onder 'Hardware Monitor' wel de Q-FAN disablen, anders override je BIOS de fan-settings. Met Q-FAN uit kun je met Speedfan gewoon de snelheden voor 100% bepalen ....
Bedankt voor de tip! Ik ga het direct uitproberen!

[edit]

offtopic:
Ik heb Q-FAN uitgeschakeld, maar mijn fan blaast nog steeds op volle snelheid:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~stiege/jeroen/GoT/speedfan.jpg

Ik krijg het dus niet voor elkaar

[ Voor 22% gewijzigd door JeroenTheStig op 22-04-2007 21:58 ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Palomar schreef op zondag 22 april 2007 @ 19:46:
Ik wil verder niet dat spul van silentmax afkraken. Ik ken het niet echt, maar het zal ongetwijfeld goed en stil spul zijn. Dus als je echt gegarandeerd 0,0 wilt horen moet je het vooral doen. Ik wil alleen aangeven dat je zelf ook een simpele en goedkope manier de boel stiller maken ;)
Uiteraard kan het altijd goedkoper. Echter, het ligt eraan wat voor eisen je stelt en wat je budget is. Een paar fans die al in kast zitten op 5v laten draaien kost niks. Paar HD silencers, wat matten, nieuwe (betere) fans, grote heatsinks, fanloze voeding, dat kost allemaal geld, maar het resultaat is er ook meestal naar ;)

Zelf zou ik kijken naar een seasonic voeding. Heb er zelf ook eentje besteld (nog niet binnen helaas) maar de ervaringen hier op GoT en diverse reviews geven aan dat deze voedingen echt 1 van de stilste zijn. De voeding zonder fan uit de TS is uiteraard stiller, echter een beetje airflow is dan wel aan te raden om het geheel werkzaam te houden. Imo ben je dan beter uit om de stilste voeding met fan te nemen, aangezien de airflow toch ergens vandaan moet komen :)

• Sinned123
  • Laatst online: 30-01 22:28
Ik heb toevallig ook 2 spinpoints.
De P80 (160gb) en P120(250gb)
Ook heb ik beide schijven in silentmax cases verwerkt.

En nog komen de schijven boven de rest uit.

Ik ga nu waarschijnlijk mijn hd's wegdoen en maar 2,5" schijven aanschaffen.

Maw ik heb nog 2 silentmax cases over.
Ik hoor wel als je intresse hebt.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• Sylph-DS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-12-2025
Ik hang de laatste tijd redelijk wat uit op www.silentpcreview.com, en daar heb ik over SilentMaxx nog vrij weinig gehoord, en over SilenX eigenlijk alleen dat het bedrijf nogal smerig handelt (het schijnt dat ze op het SilentPCreview forum vier aliassen hadden aangemaakt die met elkaar gingen praten over hoe goed SilenX wel niet was, dit is na een tijdje erg pijnlijk ontmaskert) en dat de producten niet erg slecht zijn, maar verre van zo goed als SilenX beweert dat ze zijn.

Ik zweer persoonlijk heilig bij de combinatie van Antec kasten en Nexus fans. Erg goed spul.

Afijn, als ik je lijstje zo zie, denk ik dat je bent uitgegaan van wat er als specs aangegeven wordt bij de winkels, dit is helaas niet altijd even betrouwbaar. Kort geleden nog twee CoolerMaster Ultra Silent fans gekocht die zogenaamd maar 13dB zouden produceren, maar hier toch echt flink overheen zitten. Als je echt wilt weten wat je in huis haalt, kun je beter eerst goed overal googlen en rondkijken naar reviews, en kijken wat iedereen er van zegt. Hier bijvoorbeeld een erg mooi artikel over goede fans. (note: Ik geloof dat bij deze de Sharkoon Silent Eagle nog niet inbegrepen is, deze schijnen ook van behoorlijke kwaliteit te zijn)

Waarschijnlijk had je het zelf ook al wel bedacht, maar ga dus niet uit van wat de fabrikant beweert, maar van wat de 3rd party reviewers er van zeggen. En als de fabrikant mooie dingen belooft, maar er te weinig reviews over te vinden zijn, zou ik in het geval van een fan het risico nog wel durven nemen, maar bij zoiets als een behuizing...

off-topic @ DNS666: Al geprobeerd ze op te hangen aan elastiek? (liever niet van die gewone rubberen, die drogen uit en kunnen knappen)

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-01 15:04

Beugelfles

I love rusty spoons

Boktor schreef op zondag 22 april 2007 @ 21:44:
[...]

Bedankt voor de tip! Ik ga het direct uitproberen!

[edit]

offtopic:
Ik heb Q-FAN uitgeschakeld, maar mijn fan blaast nog steeds op volle snelheid:

[afbeelding]

Ik krijg het dus niet voor elkaar
Bij mijn Asus bord (A8N-E) moest ik bij speedfan ook nog een aantal zaken wijzigen. Ik zit niet achter mijn eigen pc dus ik kan niet kijken waar je nou iets moest wijzigen maar je moest ergens bij configure, options oid en dan kan je ergens in een lijst de manier selecteren waarop de fans worden aangestuurd. default staat dat op automatisch, je moet er software controlled van maken en dan ergens een vinkje zetten bij remember. Toen werkte het bij mij wel perfect

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-01 23:10
Dit weekend was ik met vrienden naar een lan en we hebben onze systemen vergeleken.
We hebben alle 3 een Gigabyte DS-4, E6600 en 8800GTS.
Ik heb een infinity koeler en een Antec NSK6500.
Ander heeft een Ninja koeler en een Silentmaxx Pro-11.
Andere vriend een Zalman 9700 en een NZTX Apollo.

De Silentmaxx is een hele warme kast. Hij heeft er standaard geen casefans in en mn vriend heeft er gelijk 2x80mm fans in gezet. De airflow in de kast is gewoon niet goed. De andere twee kasten hebben een 120mm fan als outtake bij de processor en de St11 maar een 80mm.
De NZTX was de koelste kast door zn 2x120mm fans. Icm de Zalman werd zn CPU (geen oc) idle maar 29 graden, terwijl de CPU in de St11 idle al in de 40 graden liep. Load werd hij zelfs 64 graden.
Na het bij plaatsen van de 2x80mm fans ging dit wel omlaag, maar nog steeds 10-15 graden meer dan de NZTX kast.

Je kunt bij de St11 ook een 120mm fan onderin plaatsen, maar er zit geen filter bij en ook geen voetjes onder de kast. Het is dus wel een stille kast, maar niet echt geschikt om te overklokken. :|

• Sylph-DS
Volgens mij kan je idd beter een andere kast uitkiezen. Kijk is naar de Antec kasten (ik kan uit ervaring de Solo aanraden ;))

3 keer 80mm is niet echt aan te raden, ideaal is bijv. 2 keer 120mm of 1 keer 120mm en 2 keer 92mm. Het is zo dat een grotere fan meestal efficienter is, dus meer luchtverplaatsing oplevert voor minder herrie.

Over de fanless voeding: kan wel, maar alleen als je kast er ook echt goed voor inricht, je zult flinke overdruk in de kast moeten genereren, of eigenlijk het beste, de voeding in een aparte 'tunnel' stoppen samen met een fan en nog een paar andere onderdelen zoals bijvoorbeeld de harde schijven. In een kast als bijv. de Antec P180 kan je een fanless voeding prima kwijt, maar eerlijk gezegt ben ik er niet zo gek van, een goede voeding met een eventuele mod (is lang niet altijd nodig) is ook prima, en vaak goedkoper.

[ Voor 4% gewijzigd door Sylph-DS op 24-04-2007 12:56 ]

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Sylph-DS schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 12:55:
.......
Over de fanless voeding: kan wel, maar alleen als je kast er ook echt goed voor inricht, je zult flinke overdruk in de kast moeten genereren, of eigenlijk het beste, de voeding in een aparte 'tunnel' stoppen samen met een fan en nog een paar andere onderdelen zoals bijvoorbeeld de harde schijven. .......
Maar wat is dan de meerwaarde van een fanless voeding als je er toch weer fans bij gaat plaatsen?

Dan kun je beter een PSU met (stille) fan(s) nemen die dan ook nog eens voor een stukje luchtafvoer uit je kast kan zorgen........

Verwijderd

Sylph-DS schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 12:55:
Over de fanless voeding: kan wel, maar alleen als je kast er ook echt goed voor inricht, je zult flinke overdruk in de kast moeten genereren, of eigenlijk het beste, de voeding in een aparte 'tunnel' stoppen samen met een fan en nog een paar andere onderdelen zoals bijvoorbeeld de harde schijven. In een kast als bijv. de Antec P180 kan je een fanless voeding prima kwijt, maar eerlijk gezegt ben ik er niet zo gek van, een goede voeding met een eventuele mod (is lang niet altijd nodig) is ook prima, en vaak goedkoper.
Hoeft helemaal niet perse hoor. Passief gekoelde voedingen zijn erg efficient, en als je dan ook nog eens een model hebt met niet al te hoog vermogen (moet je natuurlijk geen high-end game pc hebben) zoals de Fortron Zen (300 W, ~90 % efficientie max) hoef je je nergens druk om te maken.
Dan is een opstelling met 2 x 120mm erg lekker; je hoeft je namelijk alleen druk te maken om de koeling van de overige hardware. Een extra fan (voeding) ga je dan erg goed horen, en voor de airflow hoef je het ook niet te doen (zwaar beperkt door de componenten van de voeding, zeker bij weinig airflow).

• Sinned123
  • Laatst online: 30-01 22:28
Sylph-DS schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 11:50:

off-topic @ DNS666: Al geprobeerd ze op te hangen aan elastiek? (liever niet van die gewone rubberen, die drogen uit en kunnen knappen)
Mjah ik heb dus een Antec P150 daar zitten rubberen ringen in.
Het probleem is dat ze zoals je zelf zegt regelmatig knappen.
Heb niet eens genoeg rubbertjes meer over om ze op te hangen.

Verder heb ik de meeste fan aanpassingen gedaan, voor dat ik over was gestapt op brackets en later silentmax behuizingen.

Ik weet dus niet of elastieken daadwerkelijk meer helpen dan zo'n behuizing.

Nog een ander bijkomend nadeel, is dat ze niet super stabiel hangen.
Schijnt dat schijven daar erg slecht tegen kunnen en dat dit niet de levensduur bevorderd.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• gfgw
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-10-2025
DNS666 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:45:
[...]
Verder heb ik de meeste fan aanpassingen gedaan, voor dat ik over was gestapt op brackets en later silentmax behuizingen.
Alleen jammer dat bijvoorbeeld een Seagate Barracuda 7200.9 SATA schijf nog behoorlijk hoorbaar is in een SilentMaxx behuizing. De zijwanden van mijn kast (Coolermaster Stacker) begonnen er soms zelfs op te resoneren.
Ik heb de SilentMaxx nu los op de bodem van de kast gelegd, op een stuk schuimrubber. Het resoneren is nu weg, maar echt stil wordt het niet.

• roedi06
  • Laatst online: 11-01 21:42
AbdicoVeritas schreef op donderdag 19 april 2007 @ 19:50:
Heb ik een hele goeie tip voor je voor de voeding ;) Heb een CoolerMaster IGreen Power 500W PSU in mijn kast hangen. Deze heb ik opengeschroefd, en de vrij luidruchtige fan vervangen door een Nexus 120mm fan. Heb vervolgens de power op mijn mobo aangesloten via de uitgang. Ik heb voor de rest alleen nexus fans in mijn systeem zitten. De fan van de voeding vervangen was een kwestie van schroefjes los en weer vast draaien en schijt hebben aan je garantie. Ik kan dit (en nexus fans) je dus zeker aanraden, want ik heb er 5 in mijn pc hangen (2x120mm casefan, 1x120mm PSUfan, 1x80mm casefan en 1x92mm fan op mijn zalman CNPS9500 gemod.) Ik kan op 2 meter afstand als er ook maar enigszins ander geluid is in mijn kamer (bv. vogels fluiten buiten) mijn computer niet eens meer horen. Ik raad je dus aan voor Nexus te gaan ;)
Ben zelf ook in het bezit van een dergelijke PSU en toen ik dit bericht las dacht ik, dat ga ik ook doen! Maar ik ben even gaan zoeken naar de specificaties van de Fan die oorspronkelijk in de Coolermaster zit, en deze heeft 60 - 70 CFM, terwijl de door jou genoemde Nexus maar 36.87CFM.. Wordt de PSU daardoor niet veel te warm?? De koelcapaciteit is bijna gehalveerd.. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het plaatsen van fans met minder capaciteit in de PSU en zo ja is dit goed of slecht voor de PSU? Ben wel benieuwd naar ervaringen alvorens het zelf te doen!

BVD!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:59
Ja gelijk heb je, ik ben hier ook wel in geinteresseerd aangezien ik de fan uit mijn luidruchtige thermaltake ook wil vervangen voor een rustiger type..

M3P - M3LR - 6320Wp

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Die CFM cijfers zijn waarschijnlijk het maximale dat een fan kan verplaaten. De meeste voedingsfans tegenwoordig zijn temperatuurgestuurd, en draaien daardoor (gelukkig) vrijwel nooit voluit.

Lastiger zal het worden om de fan te plaatsen, aangezien veel fabrikanten er een handje van hebben om met hars de aansluitingen af te schermen, om te voorkomen dat mensen eraan gaan knutselen.

• hans_1990
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Zolang je meerdere fans in je kast hebt maakt (volgens mij) een klein verschil niet zoveel uit. De meeste standaard PC's hebben meestal maar twee fans, 1 CPU en 1 PSU die ook meteen de enigste outtake is. Als je dan eraan gaat knutselen kan je wel eens (te) hoge temperaturen krijgen.

Ik heb momenteel de orginele 80mm (+/- 60CFM) fan van mijn voeding met ene kleine mod vervangen voor 2x 80mm (37CFM) Nexus in serie (1 voor de voeding en 1 erna, effectief: 37CFM). Verder heb ik nog een andere 120mm Nexus outtake. Temperatuur van mijn mobo is gemiddeld 25 graden, voeding zou ik niet weten want daar zit geen sensor in die ik met software kan uitlezen. Maar hij heeft het tot nu altijd goed gedaan (ik heb dan ook wel op heel save gespeeld), en heel stil!

• roedi06
  • Laatst online: 11-01 21:42
hans_1990 schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 19:10:
Zolang je meerdere fans in je kast hebt maakt (volgens mij) een klein verschil niet zoveel uit. De meeste standaard PC's hebben meestal maar twee fans, 1 CPU en 1 PSU die ook meteen de enigste outtake is. Als je dan eraan gaat knutselen kan je wel eens (te) hoge temperaturen krijgen.

Ik heb momenteel de orginele 80mm (+/- 60CFM) fan van mijn voeding met ene kleine mod vervangen voor 2x 80mm (37CFM) Nexus in serie (1 voor de voeding en 1 erna, effectief: 37CFM). Verder heb ik nog een andere 120mm Nexus outtake. Temperatuur van mijn mobo is gemiddeld 25 graden, voeding zou ik niet weten want daar zit geen sensor in die ik met software kan uitlezen. Maar hij heeft het tot nu altijd goed gedaan (ik heb dan ook wel op heel save gespeeld), en heel stil!
Ah kijk! nuttige info! Maar was er in je huidige voeding ruimte voor een dubbele koeling (eentje voor en eentje na? of heb je d'r gewoon eentje aangeplakt? En Nexus schijnt het goed te doen, maar die stille fans verschillen toch niet al teveel meer tegenwoordig?

• hans_1990
  • Niet online
Ik heb simpelweg een gat in de behuizing van de voeding gezaagd en de fan eraan vast geschroefd.

Afbeeldingslocatie: http://hanslommen.googlepages.com/PC.bmp/PC-full.jpg

Alleen veroorzaken 2 fans van 19 dB samen 22 dB, en samen met alle andere fans in mijn PC (allemaal Nexus) wordt het geluid stiekem toch steeds harder.
Persoonlijk vind ik Nexus heel stil voor zijn luchtverplaatsing en prijs, er zijn natuurlijke wel betere fans te krijgen, bijv. Papst, maar daar betaal je dan ook voor. En ja, cheape fans maken echt veel/storend geluid (ruis, tikken, ga zo maar door).

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 23:00
Als je er een hoop geld aan wilt uitgeven kun je zo'n passieve zalman kast kopen. Als je geen zware graka neemt moet het echter ook in een gewone kast lukken om een extreem stil systeem te maken. Mijn advies is een Antec P180, silentmaxx maakt leuke spullen maar kasten en cpu koelers moet je maar laten liggen.

CPU koeler zou ik voor een scythe ninja gaan, die presteerd passief heel goed.
Dan achterin de kast een 120mm fan voor de processor warmte, in de P180 zit bovenin nog 1 fan: useless, 1 fan achterin is zat.

Dan heb je de voeding, passief kan in een P180 prima als de harddisks bovenin zitten, dan zit hij in een "koud"gedeelte van de kast en wordt de warmte gewoon in de lucht opgenomen. Beter is het om een extreem langzaam draaiden (400rpm?) fan in dat compartiment te nemen.

Zoals gezegd: silentmaxx dingen zijn prima, maar kan die antec het ook prima zonder. Ik hoor mijn samsungs iig niet :).

Casefan: Noctua 120mm ding, duidelijk

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Kelfox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2023
PilatuS schreef op zondag 22 april 2007 @ 19:06:
[...]

In mijn PC had ik een iGreen 500W voeding. Die zou erg stil moeten zijn. Nou niet dus. Als de PC idle is valt het nog wel mee maar zodra ik ging gamen maakte ie de meeste herrie van alle onderdelen in mijn PC.

--knip--

Nu draai ik met een Zalman 460W en die is echt heerlijk stil. Of de PC nou idle of stressed is maakt niet uit.
Same here.. Volgens de specs zou de CM stiller moeten zijn dan de Zalman, nou praktijk leert anders.

• Chefbierrr
  • Laatst online: 05-01 12:28
Ik heb zelf een scythe ninja, qua koel prestaties maakt het geeneens zo heel veel uit of ik er een koeler op zet of niet, het koelt gewoon goed zeker @ stock.

waarschijnelijk is dit de beste though http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=HXLR09
maar wel ERG duur

[ Voor 28% gewijzigd door Chefbierrr op 23-05-2007 01:12 ]

• kaajee
roedi06 schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 18:24:
[...]

Ben zelf ook in het bezit van een dergelijke PSU en toen ik je bericht las dacht ik, dat ga ik ook doen! Maar ik ben even gaan zoeken naar de specificaties van de Fan die oorspronkelijk in de Coolermaster zit, en deze heeft 60 - 70 CFM, terwijl de door jou genoemde Nexus maar 36.87CFM.. Wordt de PSU daardoor niet veel te warm?? De koelcapaciteit is bijna gehalveerd..
Ik ben ook niet zo onder de indruk van die Nexus fans. Die 37cfm zal nog wel genoeg zijn, de CM fan zal ook (bijna) nooit op volle toeren draaien nl.

Echter kijk eens naar Silenx fans! Erg goeie ervaringen mee, de stilste verkrijgbaar....

Vergelijk Nexus-Silenx:
120mm:
N: 1000rpm, 37cfm, 23dba
S: 1200rpm, 40cfm, 11dba !!
S: 1500rpm, 64cfm, 14dba
S: 1400rpm, 90cfm, 18dab (= de 38mm hoge variant)

80mm:
N: 1500rpm, 20cfm, 18dba
S: 1300rpm, 18cfm, 9dba
S: 1500rpm, 22cfm, 11dba
S: 1800rpm, 28cfm, 14cba

Verwijderd

Ik zou voor een zware config de ST-11 Pro in combinatie met een stille voeding (silentmaxx, zalman, enermax etc.) met ventilator nemen en evt. een 12cm fan of fan set in de bodem van de kast plaatsen. De Silencers van Silentmaxx zijn toppie: makkelijk, geen onderhoud en maken je hd's echt stil.

Als je config niet zo heel zwaar is, zou ik een fanless voeding nemen.

• kaajee
Voor je harde schijven kun je ook de MR Computertechnik Box HDD 20 overwegen. Ik heb em zelf (nog) niet, maar erg goeie verhalen over gehoord.
Je kunt nu/dan wel meteen 2 schijven onderbrengen en dat voor die prijs.......

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ik heb even een los topic over het vervangen van de koeler in een voeding wer gemerged met dit topic om alles centraal te houden :)

• Sylph-DS
SilenX is eng. Liegen als een gek over de specs en hebben nog is evil marketing technieken ook (meerdere aliassen aangemaakt op het SilentPCReview forum die vervolgens met elkaar gingen lullen over hoe goed SilenX wel niet was) Daarbij zijn de fans wel redelijk, maar nou ook weer niet extreem goed.

Nexus is een van de betere, beter ook dan Papst. Papst zijn prima dingen, maar gewoon peperduur, en eerlijk over de specs zijn ze ook niet echt. Noctua zijn redelijk goed voor casefans, maar als ze wat meer met druk te maken krijgen doen ze een beetje raar. Ik zou het dus gewoon bij Nexus houden. Overgens zit er bij de Scythe Ninja ook een erg goede fan, dus als je de Ninja passief gebruikt kan je die ook gewoon pakken.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:06
kaajee schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 17:40:
Voor je harde schijven kun je ook de MR Computertechnik Box HDD 20 overwegen. Ik heb em zelf (nog) niet, maar erg goeie verhalen over gehoord.
Ik heb dat ding gehad. Ik zou hem je niet aanbevelen. Schijven worden veel te warm daarin, zéker met twee boven elkaar.

^ Wat hij zegt.

• Sylph-DS
kaajee schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 17:40:
Zoals al gezegd worden de harde schijven daarin waarschijnlijk erg warm. Ze zijn zo namelijk elke mogelijkheid tot koeling kwijt. Er is geen direct contact meer op de warmte af te voeren, maar er is ook geen open oppervlak waar de warmte naar de lucht kan geraken.

Zelf ben ik meer een fan van gewoon wat kleding elastiek pakken en de boel ophangen in een 5,25" slot. Werkt in de meeste gevallen ook uitstekend.

• kaajee
Sylph-DS schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 10:05:
[...]

Zoals al gezegd worden de harde schijven daarin waarschijnlijk erg warm. Ze zijn zo namelijk elke mogelijkheid tot koeling kwijt. Er is geen direct contact meer op de warmte af te voeren, maar er is ook geen open oppervlak waar de warmte naar de lucht kan geraken.

Zelf ben ik meer een fan van gewoon wat kleding elastiek pakken en de boel ophangen in een 5,25" slot. Werkt in de meeste gevallen ook uitstekend.
Aha, ok, ja zou goed kunnen.....echter gebeurt dat feitelijk met alle geluidsreducerende 'casings'? Ook de hier al eerder genoemde Silentmaxx Silencer, die heeft dat welliswaar wat 'koelribben', maar ook daar pak je toch de hele schijf in ahw.....? Wordt toch altijd (veel) warmer dan 'los'..... toch?

En wat voor 'kleding elastiek' bedoel je eigenlijk? Gewoon dat witte band?
Ik zat zelf ook al eens met zo'n gedachte te spelen, dacht meer aan van die 'zware' rubberen tent/zeil elastieken, ziets als deze.

Zit alleen nog even met hoe ik de HD bevestig en dan weer het geheel in een 5,25" slot.....iemand tips? foto's?

[ Voor 5% gewijzigd door kaajee op 25-05-2007 10:16 ]

• hans_1990
  • Niet online
Het verschil tussen die MR Computertechnik Box HDD 20 en alle geluidsreducerende 'casings' zoals bijvoorbeeld de Silentmaxx Silencer is dat de Silencer de warmte geleidt (metaal). Die MR Box werkt niet veel anders dan een oude sok om je hardeschijf die het geluid dempt, en de warmte isoleert.
Wordt toch altijd (veel) warmer dan 'los'..... toch?
Ligt eraan. Als je naar een CPU kijkt wordt hij los veel warmer doordat het koelblok wat de warmte verspreidt mist. Aan de ene kant wil je natuuurlijk een airflow en een niet warme schijf, aan de andere kant zit je met geluidsproductie. Ik heb een Nexus Disk Twin die de trillingen dempt, maar niet de airflow negatief beinvloedt. Maar zeurende hardeschijven zijn nauwelijks stil te krijgen zonder ze te isoleren.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Chefbierrr schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 01:11:
Ik heb zelf een scythe ninja, qua koel prestaties maakt het geeneens zo heel veel uit of ik er een koeler op zet of niet, het koelt gewoon goed zeker @ stock.

waarschijnelijk is dit de beste though http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=HXLR09
maar wel ERG duur
1. Er is een nog betere versie van uitgekomen : Click!
2. Het wordt nog duurder omdat er zoiets bij moet : Click!

Ik heb de normale Ultra 120 toen de eXtreme nog niet uit was in combinatie met die Papst Fan dus en alles is stil en koel :Y)
Tussen CPU en Koeler zit Zalman STG1 pasta en dit alles bij www.freezinghardware.nl besteld.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Terranca
  • Laatst online: 31-01 13:05
Ik wil heel graag een stil OC systeem bouwen, dus zit nu te spelen met combinaties, en heeft er iemand hier ervaring met de Tuniq Tower 120, icm met een Scythe S-Flex 1200RPM (20,1dbA, 50CFM, volgens specs). Ik wil dit gaan kopen zodra ik zeker weet dat de Tuniq op een Asus P5K Dlx past :P

• tim_heijt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01 13:33
Terranca schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 13:55:
Ik wil heel graag een stil OC systeem bouwen, dus zit nu te spelen met combinaties, en heeft er iemand hier ervaring met de Tuniq Tower 120, icm met een Scythe S-Flex 1200RPM (20,1dbA, 50CFM, volgens specs). Ik wil dit gaan kopen zodra ik zeker weet dat de Tuniq op een Asus P5K Dlx past :P
Ik ben hier nu ook een overclock systeem in elkaar aan het zetten. Met de volgende hoofdonderdelen:
Kast: Coolermaster Stacker 830 (met 4x Nexus 12cm in het zijpaneel, 1x Nexus 12cm als top exhaust, 2x Coolermaster 12cm voor de 4-in-3 modules en 1x Coolermaster 12cm exhaust (achterkant).
Processor: Intel Core 2 Duo E4300
Processor Koeler: Tuniq Tower 120 + 2x Sharkoon Silent Eagle 2000 12cm Fan
Geheugen: 2GB Crucial Balistix 5300 CL3
Voeding: Corsair 620 Watt
Moederbord: Asus P5b Deluxe

Ik mag aannemen dat de P5b deluxe erg weinig qua indeling afwijkt van de P5k. Zoals hier onder te zien is er evenveel ruimte om de socket en de op P5b dlx hebben veel mensen de Tuniq Tower 120 zitten. Hij is namelijk heel smal aan de onderkant en wordt pas aardig hoog breder (+-5,5cm).

P5B Deluxe
Afbeeldingslocatie: http://fileserver2.jpghosting.com/images/p5bdlx_7fdc957594733a9328db664dde51ca5f.jpg

P5K Deluxe
Afbeeldingslocatie: http://fileserver2.jpghosting.com/images/p5kdlx_c1dc5c77b800cb8edbba57cd31131187.jpg

Daarnaast nog een tip voor de mensen die hier de Papst fans aanraden, er is een fan die maar de helft kost (11 euro) en evengoed presteerd. Dit is de Sharkoon Silent Eagle 2000 (INFO). Veel mensen zullen zeggen dat hij veel db/a heeft in vergelijking met de Papst of de Nexus. Ik kan je zeggen hij is identiek aan de Papst wat betreft geluid/lawaai. Sharkoon is dus iets eerlijker geweest met het aangeven van de db/a. Zie ook hier in een test van Madshrimps.be. Daarnaast een zeer omvangrijke test van 26, 12cm fans op XtremeSystems, waaruit blijkt dat de Papst en Sharkoon nek aan nek gaan.
Daarnaast heel stil te krijgen wanneer undervolted naar 7v of 5v.

Conclusie: Asus P5k Deluxe gaat gewoon werken in combinatie met de Tuniq Tower 120. Daarnaast zijn er naast de fans van Nexus en vooral Papst leukere fans te krijgen (vooral voor de portemonnee). In Nederland is bijna geen betere keus te vinden als je relatief weinig airflow (lees: CFM) nodig heb dan de Nexus, simpelweg omdat ze hier zo goedkoop zijn (tegenover tot 20$ in US).

Dan nog een vraag van mij, wat lijkt jullie een goede/beste mannier om de 2 extra fans aan mijn Tuniq Tower vast te krijgen? Ze zitten momenteel op een ghetto achtige duct tape manier vast.

• kaajee
tim_heijt schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 14:44:
[...]

...................
Dan nog een vraag van mij, wat lijkt jullie een goede/beste mannier om de 2 extra fans aan mijn Tuniq Tower vast te krijgen? Ze zitten momenteel op een ghetto achtige duct tape manier vast.
Heb je dan nu 3! fans in/op die Tuniq Tower? 1 'ertussen' (standaard) en aan elke zijde nog 1?
Zijn deze wel een beetje in balans met elkaar? Anders lijkt me dat dit ongewenste neveneffecten kan opleveren en zelfs de totale koelings capaciteit kan doen verminderen......

Vastzetten: je kunt toch aan de bovenzijde gewoon schroefjes (parkers) door de gaatjes van de fan draaien die 'grijpen/draaien' zich dan vast in de koelribben (lammellen). Als dit aan de onderzijde niet gaat vanwege de grootte zou je de 2 nieuwe/extra fans met tie-wraps aan elkaar vast kunnen maken, of met textiel elastiek, dan trekt dat ietsje naar de cooler toe.....

Met textiel elastiek kun je ook eerst de 2 fans aan elkaar maken ahw en dan het geheel over de cooler heen trekken, dan klemt het elastiek en houdt de fans op z'n plaats.......

• tim_heijt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01 13:33
kaajee schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 16:02:
[...]

Heb je dan nu 3! fans in/op die Tuniq Tower? 1 'ertussen' (standaard) en aan elke zijde nog 1?
Zijn deze wel een beetje in balans met elkaar? Anders lijkt me dat dit ongewenste neveneffecten kan opleveren en zelfs de totale koelings capaciteit kan doen verminderen......

Vastzetten: je kunt toch aan de bovenzijde gewoon schroefjes (parkers) door de gaatjes van de fan draaien die 'grijpen/draaien' zich dan vast in de koelribben (lammellen). Als dit aan de onderzijde niet gaat vanwege de grootte zou je de 2 nieuwe/extra fans met tie-wraps aan elkaar vast kunnen maken, of met textiel elastiek, dan trekt dat ietsje naar de cooler toe.....

Met textiel elastiek kun je ook eerst de 2 fans aan elkaar maken ahw en dan het geheel over de cooler heen trekken, dan klemt het elastiek en houdt de fans op z'n plaats.......
Dank je voor je snelle antwoord. Dat vastdraaien lijkt me niets, de lammellen kunnen losraken van de heatpipes doordat ze uit elkaar worden gedrukt. Ik zat ook al te denken aan elastiek, ik ga eens bekijken wat het beste is.
Over die extra fans, het zou moeten werken gezien de volgende tests die ik gelezen heb op xtremesystems. Ook zien veel mensen hier vaak het liefste de fans in/op de heatsink naar de exhaust blazen, terwijl de test op xtremesystems uitwijst dat het nog beter is om de hitte af te voeren naar de top exhaust fan. Ik ga zelf eens uitgebreid testen wat het beste is. Dit omdat alle waarden in graden in de test op xtremesystems binnen 1 a 2 graden zitten en ik zie dit als verschil dat kan optreden door het opnieuw (beter/slechter) monteren van de heatsink in andere positie of met andere fans.

Verwijderd

tim_heijt schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 16:28:
[...]
Ik ga zelf eens uitgebreid testen wat het beste is. Dit omdat alle waarden in graden in de test op xtremesystems binnen 1 a 2 graden zitten en ik zie dit als verschil dat kan optreden door het opnieuw (beter/slechter) monteren van de heatsink in andere positie of met andere fans.
tim_heijt, heb je inmiddels wat tests gedraaid?
Kun je je resultaten hier delen?
Pagina: 1