Toon posts:

4GB filelimit + mac/pc

Pagina: 1
Acties:
  • 396 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey guys,

Ik heb onlangs mijn eerste externe harde schijf gekocht. Een Toshiba 500GB.

Ik heb die geïnstalleerd op mijn macbook, maar was me niet bewust van de 4GB limit voor bestanden. Meestal zet ik bestanden over die groter zijn (grote videobestanden), dus dit is zeer lastig.
Ik weet niet of enkelen onder jullie deze HD kennen maar hij vraagt ook zo'n paswoord eer je je HD te zien krijgt.

Nu is mijn vraag: Hoe kan ik deze schijf formatteren tot een ntfs (of zoiets) HD en hij moet blijven werken zowel op PC en MAC. Op welke computer formatteer ik hem dan ook het best: pc of macbook. Maar vooral: hoe doe je dat???

Merciekes

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit is al vaker aan de orde geweest :)

[search=externe hd pc mac]
[Mac OSX] Externe hd partitioneren
Externe HD Formateren voor PC en MAC
etc..

[ Voor 13% gewijzigd door BalusC op 14-04-2007 23:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja okay, heb daar alles eens doogenomen.

Maar WTF, een doodgewone leek begrijpt daar toch de ballen van eerlijk gezegd.
Partities aanmaken en speciale programma's...

By the way, er is blijkbaar niemand over uit welk systeem nu het beste is om files groter dan 4GB van OSX naar XP en vice versa te schrijven.

Die Macdrive 7 lijkt me wel iets of begrijp ik dat verkeerd?
Cheers

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
offtopic:
no offence: Maar op t.net gaat men er van uit dat je minstens een beetje kennis hebt,
anders kan je beter naar beginnersweb.nl

Het probleem is, het bestandssysteem wat zowel door windows als door Mac probleemloos uitgelezen worden is FAT32, maar daar zit je met dat probleem dat je niet meer dan een x aantal Gb per bestand mag hebben.

NTFS en het FS van Mac OS X kunnen het beide wel, maar geen van beide systemen kan de ander zonder al te veel problemen uitlezen.

Misschien is een externe hardeschijf met NAS functionaliteit een optie? Dan kan je de hardeschijf als netwerkschijf mounten, en dan maakt het zover ik weet niet uit vanuit welk os, zolang het maas samba ondersteund.

iets als dit

of idd iets als HFS+

[ Voor 6% gewijzigd door Flapp op 15-04-2007 14:41 ]

"Stilte, een gat in het geluid...."

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat begrijp je er dan niet aan :? Simpelweg blijkt het externe HDD met FAT32 te werken, en dan zit je idd met een 4GB limiet. Dus da's in jouw geval niet handig :)
Ergo: je zult die HDD moeten formatteren met een bestandssysteem dat wel met file > 4GB kan omgaan. En dan blijven er een aantal over :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

een andere gratis (en volgens mij ook makkelijke) manier;

zet op beide systemen een ftp-servertje, en trek het zo via je netwerk van de ene pc naar de andere. Zo moet je geen NAS kopen, en met een goede setup (aan beide kanten een RAID0 en deftig gigabit netwerkje) zou je 4 gigabyte toch in een minuutje moeten kunnen overzetten (als je de 70 meg/sec haalt, wat met giglan wel moet lukken)

Verwijderd

Ik wil mijn externe harde schijf, die ik normaliter onder windows heb draaien ook op een mac gebruiken, dus ook bestanden erheen kunnen schrijven. Ik begrijp dat ik de externe harde schijf dan eerst moet omzetten naar FAT32. Weet iemand echter of het ook werkt wanneer ik slechts een partitie op de externe harde schijf omzet naar FAT32 ipv de hele schijf? Zou me veel helpen want dan hoef ik niet eerst de hele schijf leeg te halen. Alvast bedankt.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
moet zeker lukken
het overige deel zal dan misschien als unformatted/unknown verschijnen op het andere OS (maar dat geeft niet)

• Je Moeder
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-02 12:17
Ik zat met het zelfde probleem, en heb nu een externe hd als EXT2 geformateerd.
Deze is zowel onder OSX en Windows (en Linux natuurlijk) te lezen en schrijven.

Voor OSX gebruik ik daar extFSmanager voor en onder Windows FS-driver

Het is geen hele nette oplossing maar wel 1 die prima werkt. :)

Mijn specs zijn beter, mijn gadgets vetter, om over persoonlijkheid nog maar niet te spreken.

Pagina: 1