Toon posts:

[Mac OSX] Externe hd partitioneren

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een externe hd van Xxodd aangeschaft (31b 250gig), maar hier stond standaard een windows partitie op geinstalleerd (beetje flauw van ze, want de doos vermeldde een win/mac-plug&play logo).

Deze hd wil ik op zowel Mac osx (10.4.8) als winXP kunnen gebruiken.

Ik heb net met Partition magic de Windows partitie eraf gehaald, en ik zou met Disk Utility (Mac) een nieuwe partitie aan kunnen maken die zowel op Mac als Win gaat werken.

Het ziet er allemaal duidelijk uit, maar zodra ik op 'partition' druk... loopt mijn Mac vast. Tenminste, daar lijkt het wel op, aangezien er niks 'gebeurt' op het scherm. Of duurt dit proces gewoon ongelofelijk lang?

Wie helpt me verder? :)

(ik werk op een G4 Ibook, Osx 10.4.8)

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Grappig.

Waarschijnlijk heb je de FAT partitie weggehaald. Deze was voor Windows en MacOS X schrijfbaar.

Maar ik denk dat je meer hebt aan MacFuse.. waar hij te downloaden is ben ik even kwijt.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Topicstarter
nope... was een nsfw partitie...

En de partitie was absoluut niet voor Mac schrijfbaar. Sterker nog hij 'zag' de schijf niet eens .

Thx voor de tip iig!

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand me een beetje bijstaan met Macfuse?

Dit is niet eenzelfde programma als Partition Magic zo te zien. Geen idee wat ik hier mee moet.

Verwijderd

via je mac kan je hem gewoon als dos formatteren (fat32) met schijfhulpprogramma

Verwijderd

Topicstarter
Thx, maar dit duurt wel ongelofelijk lang (zie startpost) en lijkt op een vastloper.

Of moet ik voor een 250gig gewoon wat meer geduld hebben? :P (lees, langer dan half uur)

Verwijderd

Topicstarter
Aargh ik wordt gek hier... na lang wachten op die gekleurde strandbal moeten ondervinden dat ie op not responding staat.

Iemand enig idee wat ik fout doe?

Ik stel hem in op 1 grote partitie van 250gig, FAT32 (msdos), partition button, standaard een vastloper... :(

Verwijderd

Topicstarter
Bestaat er eigenlijk een programma om via m'n winXP een OsX & WinXP compatible partitie aan te maken?

Verwijderd

Gewoon formatteren als FAT32 op Windows XP. Misschien dat het daar wel op lukt. FAT 32 is gewoon door OS X en XP te lezen en te schrijven.

Verwijderd

Topicstarter
Heb het geprobeerd, maar ik was meer dan eenvijfde van mijn schijfruimte hierdoor kwijt...

Nu Macdrive geinstalleerd op mijn win PC, en het werkt! Kan nu partities aanmaken die op beide comp's werken.

*opgelucht*

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 17:35:
Bestaat er eigenlijk een programma om via m'n winXP een OsX & WinXP compatible partitie aan te maken?
Ja, met Mediafour's MacDrive kun je HFS+ (Mac partities) lezen en schrijven. Er zijn ook al ontwikkelingen voor de ondersteuning van NTFS onder Mac OS X. Hier heb ik zelf meer verwachtingen van, omdat NTFS wijder verspreid is dan HFS+.
Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 17:59:
Gewoon formatteren als FAT32 op Windows XP. Misschien dat het daar wel op lukt. FAT 32 is gewoon door OS X en XP te lezen en te schrijven.
De beperking van formatteren onder Windows is dat je geen FAT32-partities kunt aanmaken die groter zijn dan 32GB. Onder MacOS X is die beperking er niet.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

Topicstarter
Uhm, ik had gisteren een FAT32 partitie aangemaakt van 192 gig... (das wel een veelvoud van 32 gig idd)

Anyway, bijkomend probleem:

Ik heb nu een Mac (HFS+) partitie op mijn hd, gemaakt met Macdrive, maar mijn Mac kan geen bestanden openen van de hd (wel zien dus, maar niet openen).

Vaag...

Denk dat ik toch maar FAT32 weer ga proberen.

Verwijderd

Canaria schreef op zondag 21 januari 2007 @ 13:28:

[...]

De beperking van formatteren onder Windows is dat je geen FAT32-partities kunt aanmaken die groter zijn dan 32GB. Onder MacOS X is die beperking er niet.
Het is dus een beperking van Windows zelf en niet van FAT32. Ik was bij mijn antwoord er van uitgegaan dat de TS partition magic gebruikt. Ik neem aan dat partition magic die beperking niet heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ik heb nu 2 FAT32 partities gemaakt in windows, en de hd is ook leesbaar op mijn mac... alleen zodra ik een file open loopt ie vast.

Sommige files openen wel, maar 'freezen' daarna direct.

Als ik de usb-kabel eruit trek, werkt mijn mac weer prima.

Moet ik kleinere partities aanmaken? Heb er nu 2 van ongeveer 120 gig.

(pffff wat een geklooi voor 1 hd)

Verwijderd

Topicstarter
Zit te twijfelen om een 8 gig usb-stick te kopen, kan ik iig grote bestanden overzetten tussen PC - Mac.

Verwijderd

Topicstarter
Ik mag ondertussen weer omhoog schoppen... B)

Iemand nog wat toe te voegen aan dit topic? Het zit me behoorlijk dwars, heb talloze films/muziek weggegooid om de partities uit te kunnen voeren en wil nu wel graag een werkende hd zien.

Verwijderd

Maak de HFS+ partitie via Mac os x en benader deze dan gewoon op je pc via mac drive.

Verwijderd

Topicstarter
dat werkt dus niet, ik kan blijkbaar alleen op deze hd partities aanmaken via Winxp...

pfff wat een middeleeuwse bagger hd...

wou dat ik hem nooit had gekocht
Pagina: 1